چه تجهیزاتی برای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی لازم است ؟

بهترین و رایج‌ترین راه برای نمایش بهتر یک کالا و تبلیغ کردن حرفه‌ای‌تر آن، استفاده از عکاسی تبلیغاتی است. عکاسی تنها و مهمترین عنصر کمپین‌های تبلیغاتی امروزه به شمار می‌رود و در بیلوردها، مجلات، پوسترها و حتی تیزرهای ویدئویی نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

اما برای اینکه بهتر درک کنیم این نقش حیاتی را چگونه می‌توان به بهترین شکل ایفا کرد، باید ابتدا عکاسی تبلیغاتی را بشناسیم.

پیشنهاد نویسنده : آموزش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

چرا عکاسی تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد ؟

دو محصول متفاوت را در ذهن خود متصور شوید، برای مثال یک ساعت جذاب و گران قیمت که کاربرانی خاص و مشکل پسند را هدف قرار داده است و یک ساعت خیلی ساده که قیمت پایینی داشته و بیشتر افراد جامعه را هدف قرار داده است، کمپانی‌های‌ سازنده‌ی هر دو محصول بدون شک برای تبلیغ این محصول ابتدا سعی می‌کند پوسترهایی را مخصوص شبکه‌های اجتماعی و وبسایت خودشان طراحی کنند، حالا باید دو حالت را در نظر بگیرید :

حالت اول همان ساعت گران قیمت در حالی که بدنه‌ی آن کمی لک شده و شیشه‌ی آن نیز کاملا کثیف است، عکاس آن را که رنگی تیره دارد روی یک پس زمینه‌ی قهوه‌ای قرار داده و خیلی ساده و بدون ترکیب بندی از آن عکس گرفته؛ در حالت دوم ساعت ارزان قیمت را فرض کنید که کاملا تمیز و شفاف شده و روی یک پس زمینه‌ی روشن با نورپردازی و دیزاین خلاقانه قرار گرفته است، کدام یک تاثیر بیشتری در ذهن شما خواهد داشت ؟

بدون شک تاثیر محصول دوم بیشتر خواهد بود، پس شما حتی اگر طالب محصول اول باشید، ممکن است بخواهید کمی هم به محصول دوم که همان ساعت ارزان قیمت باشد فکر کنید و شاید حتی اولویت شما را برای خودش بگیرد.

به طور خلاصه کاری که عکاسی تبلیغاتی با یک محصول قرار است انجام دهد دقیقا همین است، یعنی نمایش جزئیات محصول به گونه‌ای که کاربر از هر سطحی که باشد نسبت به استفاده از آن تمایل پیدا کند.

پیشنهاد نویسنده : کسب درآمد از عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

البته این همیشه هم به همین سادگی نیست، گاهی اوقات برخی برندها برای جذاب نشان دادن محصول خود کمی فراتر از واقعیت ویژگی‌ها را به تصویر می‌کشند، برای مثال می‌توانم به رستوران‌هایی اشاره کنم که از یک تصویر برگر جذاب و بزرگ برای پوستر خود استفاده کرده‌اند، اما وقتی برگر را سفارش می‌دهید یک تکه نان خسته با چند تا تکه گوشت و پنیر جلوی شما می‌گذارند و در ازایش هم کلی پول دریافت می‌کنند !

چرا تجهیزات در عکاسی تبلیغاتی اهمیت زیادی دارند ؟

تمام اینها را گفتم که در نهایت به شما بگویم که عکاسی تبلیغاتی وسیله‌ای است برای ترغیب بیشتر کاربران نسبت به خرید یک محصول، یک شیوه‌ی سخت و پیچیده در عکاسی که لازمه‌ی اول آن خلاقیت و نوآوری است.

اما خب همه چیز همین نیست، عکاسی تبلیغاتی را می‌توان ( جدایی از در نظر گرفتن خلاقیت ) یکی از پرخرج‌ترین سبک‌های عکاسی نیز به حساب آورد. برای اینکه بتوانید تصاویر مد نظرتان را به بهترین شکل ثبت کنید به تجهیزات زیادی مثل سه پایه‌های مختلف، منابع نور مختلف و تجهیزات جانبی دیگر نیاز خواهید داشت. حال به این فکر کنید که تمامی عکس‌هایتان باید با هم متفاوت باشند، پس ممکن است در هر پروژه به تجهیزات منحصر به فردی نیز نیاز داشته باشید.

اگر بخواهم در یک کلام تمامی عناصر تبلیغاتی را برایتان بگویم، خلاقیت عکاس، دوربین و تجهیزات را به شما معرفی خواهم کرد. اهمیت تجهیزات در عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی گاهی از خود دوربین هم بیشتر می‌شود !

اما این تجهیزات چه مواردی را شامل می‌شوند و اصلا بر چه مبنایی باید آنها را انتخاب کرد ؟ با من همراه باشید تا در ادامه‌ی این مقاله این تجهیزات را به شما معرفی کنم …

پیشنهاد نویسنده : تکنیک ساخت میز نور برای عکاسی ماکرو و عکاسی تبلیغاتی

مشخص کردن هدف

مشخص کردن هدف، اولین گام برای شروع عکاسی تبلیغاتی به حساب می‌آید. ابتدا باید مشخص کنید که محصول موردنظرتان را چگونه می‌خواهید نشان دهید ؟ چه قسمت هایی از آن اهمیت بیشتری دارند ؟ اصلا می‌خواهید از چه محصولاتی عکاسی کنید ؟ تصویر نهایی قرار است چه حسی را به بیننده منتقل کند ؟ و …

تعیین کردن این موارد می‌تواند شما را در چگونگی تکمیل و انجام مراحل بعدی و هم چنین تعیین یک فضای مناسب برای ساخت استودیوی عکاسی یاری کند.

تجهیزات نورپردازی

نور، در عکاسی همه چیز از نور شروع می‌شود، در واقع نور اساس و پایه‌ی هنر عکاسی است و بدون آن ثبت هیچ تصویری ممکن نخواهد بود. حتما که همینقدر توضیح کافیست تا به این پی ببرید که اهمیت کیفیت نور در عکاسی از هر چیز دیگری بالاتر است. ممکن است شما بهترین سوژه را برای عکاسی داشته باشید، به همه‌ی اصول ترکیب بندی هم مسلط باشید و البته به اندازه‌ی کافی در کارتان خلاق باشید، در انتها اگر نوری وجود نداشته باشد شما قادر به ثبت حتی یک تصویر ساده هم نخواهید بود.

به همین دلیل می‌توانم به جرئت بگویم که تجهیزات نورپردازی مهمترین تجهیزاتی هستند که باید در لیست خرید خود داشته باشید. در ادامه شما را با آنها آشنا خواهم کرد …

چه منابع نوری بخریم ؟

اولین عامل تعیین کننده در این بخش فضایی است که در اختیار دارید، همچنین باید به سوژه‌ای که قصد دارید از آن عکاسی کنید هم توجه داشته باشید، انتخاب بین منابع نور بزرگ و کوچک و همچنین انتخاب بین نورهای ثابت یا چشمک زن کاملا دست خودتان است. اگر فضای کمتری در اختیار دارید نیازی نیست یک استروب پرقدرت و بزرگ را با قیمتی فوق‌العاده بالا بخرید، شاید در این حالت یک منبع نور ثابت متوسط در کنار یک اسپیدلایت ترکیب خوبی برایتان باشد. برای مثال اگر فضای شما به اندازه‌ای نیست که بتوانید چند سه پایه‌ی بزرگ را برای نورهایتان در آن جا بدهید، شاید استفاده از اسپیدلایت هم برایتان کافی باشد.

پیشنهاد نویسنده : تکنیک ساخت استودیوی کوچک رومیزی برای عکاسی از محصولات

انتخاب بین نوع و ابعاد منابع نور بیشتر یک امر سلیقه‌ای ( البته با در نظر گرفتن شرایط مالی و فضایی که در اختیار دارید ) است، اما تنها مواردی که لازم است به آنها توجه داشته باشید شدت نور، میزان CRI و همچنین امکانات جانبی ( نظیر قابلیت تغییر رنگ یا شدت یا کنترلر ) است.

اما در کنار منابع نور اصلی، لازم است که به جهت دهنده‌های نور هم توجه داشته باشید.

سافت باکس و اکتا باکس

همانطور که از اسم آن می‌توان متوجه شد ( Soft به معنای نرم در زبان انگلیسی )، سافت باکس یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات مخصوص نوردهی در عکاسی و فیلم برداری است که می‌تواند یک نور سخت را به نوری نرم و جذاب تبدیل کند. سافت باکس در عکاسی به ما این امکان را می‌دهد که تصاویری استاندارد با نور نرم و ایده‌آل داشته باشیم، در فیلم برداری نیز به همین شکل بسیار کاربردی است.

اکتاباکس‌ها ( Octabox ) نیز دسته ای از سافتباکس‌ها هستند که شکل هشت ضلعی داشته و وظیفه‌ی تلطیف و ملایم کردن نور فلاش را دارند، همچنین میزان کنتراست عکس را تا حد زیادی پایین می‌آورند.

پیشنهاد نویسنده : سافت باکس چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد ؟

چتر

چتر نیز مانند سافت باکس یکی از محبوب‌ترین شکل‌دهنده‌های نور است و بیشتر توسط عکاس‌هایی که تازه کار با تجهیزات نور استودیویی را آغاز کرده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بزرگترین مزیت چتر نسبت به سافت باکس قیمت آن است. برخی از عکاس‌ها نیز به خاطر بازتاب دایره‌ای که چتر در چشم سوژه ایجاد می‌کند، ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. با این وجود چتر به اندازه سافت باکس کاربردی نیست. برای مثال سافت باکس تمام منبع نور را در بر می‌‎گیرد و از بازتاب نور تولید شده توسط آن در تمام سطح استودیو جلوگیری می‌کند.

رفلکتور

رفلکتور عکاسی یک سطح بازتاب دهنده‌ی نور خاص است که برای تغییر مسیر نور و تاباندن آن به سوژه کاربرد دارد. معمولا از آن به منظور پر کردن یا نرم کردن سایه‌های سوژه استفاده می‌شود.

بیوتی دیش

بیوتی دیش بیشتر در بین عکاس‌های فشن و زیبایی محبوب است و دلیل آن نیز هم نوع نور تولیدی آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید یک بیوتی دیش را در ابعاد مختلف و با انواع مختلف اصلاح کننده‌ی نور تهیه کنید.

خیمه نور

یکی دیگر از تجهیزاتی که به ویژه برای عکاسی تبلیغاتی کاربردهای فراوانی دارد خیمه‌ی نور است. خیمه‌های نور در واقع جعبه‌هایی هستند که داخل آنها کاملا رنگ سفید دارد و دیواره‌هایشان نیز مات، اما با قابلیت عبور نور است تا بتوانید سوژه‌تان را نورپردازی کرده و به خوبی از پس زمینه جدا کنید.

چه دوربینی بخریم ؟

تا اینجا با تجهیزات مهم نورپردازی آشنا شدید، اما لازم است بدانید که کدام دوربین‌ها برای عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی عملکرد بهتری دارند.

به طور کلی نمی‌توان گفت که DSLR ها بهتر هستند یا بدون آینه‌ها، هر دوی آنها تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده‌اند و قابلیت‌های خوبی هم دارند، پس اینکه بین این دو دسته کدام یک را انتخاب کنید کاملا به خودتان بستگی دارد، من خودم ترجیح می‌دهم از دوربین‌های بدون آینه استفاده کنم، چرا که ابعاد کوچکتری داشته و راحت‌تر می‌توانم آنها را کنترل کنم، همچنین در سال‌های اخیر کمپانی‌های سازنده نشان داده‌اند که پشتیبانی بیشتری از بدون آینه‌ها دارند. البته این سلیقه‌ی من است، شما نیز می‌توانید معیارهای خودتان را داشته باشید.

اما هر دسته را که انتخاب کردید لازم است چند مورد را هم در نظر داشته باشید. سعی کنید دوربینی را انتخاب کنید که سنسور آن وضوح بیشتری داشته باشد، از آنجا که تصاویر تبلیغاتی پس از ثبت توسط گرافیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر چه وضوح تصویر یا همان مگاپیکسل دوربین بیشتر باشد، می‌توانند برش بیشتری را روی تصویر اعمال کنند. حداقل وضوح لازم برای این سبک 24 مگاپیکسل است.

مورد بعدی ابعاد سنسور است که سعی کنید اگر توان مالی مناسبی دارید، یک دوربین فول فریم تهیه کنید. دوربین‌های فول فریم به شما اجازه می‌دهند کنترل بیشتری روی عمق میدان تصویر داشته باشید، از لنزهایی با زوایای بازتر استفاده کنید و همچنین نور بیشتری را دریافت کنید، بدون اینکه نویز تصویرتان بیشتر شود.

باقی موارد اهمیت زیادی ندارد، فناوری‌هایی مثل فوکوس خودکار، فناوری بی سیم، شارژ شدن در هنگام کار کردن با دوربین یا … همگی از مواردی هستند که تنها می‌توانند سرعت کار شما را بیشتر کنند، اما تاثیری روی کیفیت نهایی در عکاسی تبلیغاتی نخواهند داشت.

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید دوربین : چه دوربینی برای من مناسب است ؟

چه لنزی بخریم ؟

لنز نیز یکی از مهمترین چیزهایی است که در هنگام خرید تجهیزات مناسب برای عکاسی تبلیغاتی باید در نظر داشته باشید. به طور کلی اگر مشکل مالی ندارید، بهتر است یک مجموعه‌ی کامل از لنزهای پرایم را برای خودتان داشته باشید، اما در صورتی که مجبورید بین یک یا دو لنز یک مورد را انتخاب کنید، لنزهای 40 و 50 میلی متری پرایم با دیافراگم f/1.8 و f/1.4 گزینه‌های مناسبی هستند.

اما چرا لنزهای پرایم مناسب‌تر هستند ؟ این دسته از لنزها به دلیل ثابت بودن عناصر اپتیکال داخل لنز اعوجاج و انحراف کمتری داشته و در عین حال دیافراگم بسیار بازتری را نسبت به لنزهای زوم به شما می‌دهند. البته استفاده از آنها به اندازه‌ی لنزهای زوم راحت نیست، چرا که مجورید برای ترکیب بندی خودتان تغییر مکان بدهید، اما باید بدانید در عوض کیفیت بالاتری را هم به دست خواهید آورد.

این را هم در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از سوژه‌های کوچک، مثل زیور آلات یا انگشتر و مهره‌های مختلف و از این دست محصولات عکاسی کنید، شاید بهتر باشد به خرید یک لنز ماکرو فکر کنید، چرا که کیفیت خارق‌العاده به شما می‌دهد. برای سوژه‌های کوچک لنزهای معمولی، چه پرایم و چه زوم عملکرد خوبی ندارند. سعی کنید لنزی را انتخاب کنید که بازترین دیافراگم ممکن را داشته باشد، برای مثال f/1.8 یا f/1.4 و یا حتی f/1.2 که البته این لنزها قیمت بسیار بالایی هم دارند.

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید لنز : چه لنزهایی برای من مناسب است ؟

دوربین‌های مناسب برای عکاسی تبلیغاتی

در این بخش چند مورد از بهترین دوربین‌ها را برای عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی به شما معرفی خواهم کرد.

پیشنهادات نویسنده :

سونی آلفا A7R IV

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : فول فریم | رزولوشن تصویر : ۶۱ مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : ۵۶۷ PDAF + 425 CDAF | مانت لنز : سونی E | صفحه نمایش : ۳ اینچی لمسی تیلت شونده با ۱٫۴۴۰٫۰۰۰ نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با ۵٫۷۶۰٫۰۰۰ نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : ۱۰ فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : ۶۷۰ شات | سطح کاربری : حرفه‌ای

+ رزولوشن تصویر خارق‌العاده
+ عمر باتری بسیار عالی
+ ارگونومی و کیفیت ساخت فوق‌العاده
+ سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق
+ منظره یاب ایده‌آل
– اثرات رولینگ شاتر در حالت فیلم برداری
– فاقد قابلیت پردازش تصاویر خام RAW درون خود دوربین
– فاقد فناوری motion correction در حالت پیکسل شیفت

نسل اول دوربین‌های سری A7R سونی از رزولوشن تصویر بسیار خوبی برخوردار بود و این میراث به A7R IV نیز رسید و حالا پیشرفت‌های بسیار خوبی را در این زمینه نسبت به نسل قبلی تجربه کرده است. رزولوشن ۶۱ مگاپیکسلی این دوربین در کلاس خود پیشرو بوده و سطح خارق‌العاده‌ای از جزئیات را ارائه می‌دهد.

علاوه بر آن با استفاده از حالت Pixel Shift Multi Shooting می‌توان به رزولوشن تصاویر ثبت شده با این دوربین افزود که در این حالت جزئیاتی مثال زدنی را شاهد خواهیم بود. به‌روزرسانی در سیستم فوکوس خودکار A7R IV، آن را بسیار سریعتر و باهوش‌تر از قبل کرده است، همچنین عملکرد سیستم تشخیص چهره و چشم نیز عملکردی مثال زدنی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت سیستم فوکوس خودکار بخشی بوده که همیشه سونی را به عنوان پیشتاز آن به خاطر می‌آوردیم و حالا نیز A7R IV مهر تاییدی بر همین ادعا به شمار می‌رود. بدنه‌ای این دوربین متریال ساخت بسیار خوبی داشته و حالا بسیار مستحکم‌تر از نسل قبلی شده است. مقاومت کامل آن در برابر شرایط محیطی بد و آب نیز یکی از ویژگی‌های جذاب و مورد علاقه‌ی تمام عکاسان منظره است.

علاوه بر کیفیت ساخت بسیار خوب، ارگونومی A7R IV واقعا خوب بوده و وزن کم آن باعث می‌شود تا در هنگام استفاده‌ی طولانی مدت از آن هرگز خسته نشوید. اگر چه هنوز هم می‌توان گفت دسترسی به کنترلر تغییر حالت‌ها کمی سخت است و می‌توانست بهتر از این باشد.

سری A7R به طور ویژه برای فیلم برداری طراحی نشده است، اما در این بخش نیز عملکردی خارق‌العاده داشته و می‌تواند هر فیلم برداری حرفه‌ای را مجذوب خود کند. با وجود اینکه قیمت این دوربین کمی بالاست، اما اگر توانایی پرداخت هزینه‌ی آن را دارید از انتخابتان مطمئن باشید، چرا که به معنای واقعی ارزش پرداخت این هزینه را دارد.

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی سونی A7R IV : جمع و جور، ولی همه فن حریف !


نیکون D850

نوع بدنه : DSLR | سنسور : فول فریم | رزولوشن تصویر : ۴۵٫۷ مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : ۱۵۳ نقطه‌ای ( ۹۹ تا از نوع کراس ) | مانت لنز : نیکون FX | صفحه نمایش : ۳٫۲ اینچی لمسی تیلت شونده با ۲٫۳۵۹٫۰۰۰ نقطه | منظره یاب : Pentaprism | سرعت عکاسی پیاپی : ۷ فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : ۱۸۴۰ شات | سطح کاربری : حرفه‌ای

+ کیفیت خارق‌العاده‌ی تصاویر
+ سخت افزار فوق‌العاده
+ امکان فیلم برداری با رزولوشن ۴K
+ باتری با عمر خارق‌العاده
– سرعت کم سیستم فوکوس خودکار در حالت لایو ویوو

فکر کردن به دوربینی مانند D850 برای بسیاری از عکاسان حتی غیر ممکن است، خصوصا با این شرایط بازار و قیمت‌های نجومی؛ اما این را هم باید بدانید که در ازای پرداخت این هزینه شما بهترین کیفیت تصویر، بدنه‌ای فوق‌العاده مقاوم از آلیاژ منیزیم که در برابر آب به صورت کامل مقاوم است و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کامل برای عکاسی را به دست خواهید آورد.

سنسور ۴۵ مگاپیکسلی فول فریم این دوربین یکی از بهترین نمونه‌ها در دنیای دوربین‌های دیجیتال است. حتی می‌توان گفت با وجود چنین سنسوری، عکاسی پیاپی با سرعت ۷ فریم بر ثانیه نیز کمی غیر معمول است.علاوه بر آن سیستم فوکوس خودکار بی نقص خیال شما را در هر شرایطی راحت خواهد کرد. به تمامی اینها ارگونومی فوق‌العاده‌ی دوربین و همچنین امکان فیلم برداری با رزولوشن ۴K را نیز اضافه کنید.

تمامی اینها ویژگی‌هایی هستند که با خرید D850 خواهید داشت. اما ممکن است به این فکر کنید که با وجود عرضه‌ی بدون آینه‌های رده بالا مثل Z7 نیکون، آیا هنوز هم می‌توان به فکر خرید این دوربین بود ؟ اگر چه Z7 را نمی‌توان نسخه‌ی بدون آینه‌ی D850 به حساب آورد، اما هر دو از یک سنسور ۴۵ مگاپیکسلی فول فریم استفاده کردند. سایر تفاوت‌ها نسبتا جزئی بوده به فناوری ساخت و لنزهای در دسترس مربوط می‌شود.


نیکون Z50

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : ۲۶٫۱ مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : ۴۲۵ نقطه‌ای | مانت لنز : نیکون Z | صفحه نمایش : ۳٫۲ اینچی لمسی تیلت شونده با ۱٫۰۴۰٫۰۰۰ نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با ۲٫۳۶۰٫۰۰۰ نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : ۸ فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : ۳۲۰ شات | سطح کاربری : متوسط

+ ارگونومی و طراحی بسیار عالی
+ منظره یاب و صفحه نمایش بسیار با کیفیت
– فاقد جوی استیک کنترل نقطه‌ی فوکوس خودکار
– تنوع کم لنزهای پشتیبانی شده

Z50 اولین حضور نیکون در بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی میان رده به حساب می‌آید. این دوربین آمد تا رقیبی جدی برای سری A6x00 سونی باشد و با قیمتی رقابتی و امکاناتی بسیار عالی آنها را به چالش بکشد. با وجود استفاده از سنسور APS-C در این دوربین، نیکون سعی نکرده تا Z50 را خیلی کوچک کند، در عوض توجه زیادی به فرم و ارگونومی آن داشته است.

در نتیجه این دوربین با وجود اینکه در بین بدون آینه‌های خیلی کوچک و جمع و جور قرار نمی‌گیرد، اما در مقایسه با DSLR ها بسیار کوچکتر و خوش دست‌تر است. صفحه نمایش لمسی این دوربین وضوحی بسیار بالا داشته و به صورت ۳۶۰ درجه می‌چرخد، این ویژگی برای عکاسی از زوایای عجیب و غریب و همچنین کنترل دوربین از روی سه پایه بسیار کاربردی خواهد بود.

Z50 توانایی ضبط ویدئوهایی را با رزولوشن ۴K دارد که شاید در نوع خود بهترین نباشد، اما کاملا قابل اعتماد و رضایت بخش است. سیستم فوکوس خودکار نیز در حالت فیلم برداری، درست مثل چیزی که در Z6 دیده بودیم واقعا خارق‌العاده است.

میانرده‌ی نیکون به جای استفاده از کارت‌های حافظه‌ی گران قیمت فرمت XQD، از همان فرمت رایج SD استفاده می‌کند، هر چند که تنها می‌توانید کارت‌های UHS-I را درون آن قرار دهید که سرعت عکاسی پیاپی را در آن کاهش می‌دهد.

شاید بزرگترین چالشی که Z50 با آن رو به رو است را بتوانیم محدود بودن لنزهای آن دانست، هر چند که مطمئنا در سال‌های آینده شرایط بسیار خواهد شد. در حال حاضر این دوربین با دو لنز کیت بسیار خوب و با کیفیت عرضه می‌شود و ارزش خرید بسیار بالایی دارد. مطمئنا برای کسانی که می‌خواهند از دوربین‌های DSLR نیکون به بدون آینه ها مهاجرت کنند، Z50 یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی نیکون Z50 : اولین تجربه نیکون در دوربین‌های بدون آینه APS-C !


کانن Eos M6 Mark II

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : ۳۲٫۵ مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : ۱۴۳ نقطه‌ای | مانت لنز : کانن EF-M | صفحه نمایش : ۳ اینچی لمسی تیلت شونده با ۱٫۰۴۰٫۰۰۰ نقطه | منظره یاب : ندارد ( قابل نصب به صورت اکسترنال ) | سرعت عکاسی پیاپی : ۱۴ فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : ۳۰۵ شات | سطح کاربری : متوسط، مبتدی

+ بدنه‌ی کوچک و سبک
+ صفحه نمایش لمسی تیلت شونده‌ی عالی
– فاقد منظره یاب داخلی ( امکان نصب آن به صورت اکسترنال وجود دارد )
– لنزهای محدود پشتیبانی شده

فقط به این دلیل که M6 Mark II منظره یاب داخلی ندارد نمی‌توان گفت دوربین خوبی نیست و یا به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد. مشخصات این دوربین برای عکاسان میانرده بسیار عالی بوده و می‌تواند گزینه‌ای با ارزش و رقابتی باشد.

این دوربین ابعادی بسیار کوچک و وزنی کم داشته و برای کسانی که زیاد به مسافرت می‌روند و می‌خواهند همیشه دوربینشان را همراه خود داشته باشند واقعا ایده‌آل است. سنسور ۳۲٫۵ مگاپیکسلی آن می‌تواند تصاویر بسیار با کیفیتی را با جزئیات عالی ثبت کند، علاوه بر آن از عکاسی پیاپی با سرعت ۱۴ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که برای هر عکاسی بسیار عالی خواهد بود.

بدنه‌ی این دوربین نیز همانند دیگر مدل‌های کانن بسیار خوش ساخت بوده و متریال خوبی دارد، به همین علت نمی‌توان شکایتی از آن داشت. تنها نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که Eos M6 Mark II کانن به صورت داخلی به منظره یاب مجهز نیست، البته در صورت نیاز می‌توانید یک منظره یاب الکترونیکی بسیار با کیفیت و عالی را برای آن تهیه کرده و به دوربین خود متصل کنید.

این قابلیت باعث می‌شود تا ابعاد و وزن کلی دوربین کاهش پیدا کرده و برای عکاسان مسافرتی بهتر باشد، هر چند که معایب خود را نیز دارد. یکی از مشکلات این دوربین تنوع کم لنزهای پشتیبانی شده توسط مانت EF-M است که البته با استفاده از یک آداپتور مخصوص می‌توانید از لنزها مانت EF-S و EF نیز استفاده کنید.

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی کانن Eos M6 Mark II : یک بدون آینه‌ی ایده‌آل برای ویدئوبلاگرها !


کانن Eos 90D

نوع بدنه : DSLR | سنسور : APS-C CMOS | رزولوشن تصویر : ۳۲٫۵ مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : ۴۵ نقطه‌ای ( ۴۵ تا از نوع کراس ) | مانت لنز : کانن EF-S | صفحه نمایش : ۳ اینچی لمسی چرخان با ۱٫۰۴۰٫۰۰۰ نقطه | منظره یاب : Pentaprism | سرعت عکاسی پیاپی : ۱۰ فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : ۱۳۰۰ شات | سطح کاربری : حرفه‌ای

+ رزولوشن تصویر فوق‌العاده که بهترین در نوع خود است
+ فیلم برداری با رزولوشن ۴K با تمام عرض سنسور ( بدون کراپ )
+ عمر باتری بسیار عالی
– نویز در تصاویر JPEG پردازش شده ایده‌آل نیست
– فاقد لرزشگیر مبتنی بر سنسور ( داخلی )

EOS 90D را می‌توان کاملاً یک قدم رو به جلو برای خط EOS از دوربین‌های DSLR کانن دانست، که اولین مدل در نوع خود به شمار می‌رود که به سنسوری با رزولوشن ۳۲٫۵ مگاپیکسل مجهز شده است. علاوه بر ویژگی‌هایی مثل فیلم برداری با رزولوشن ۴K، این دوربین به یک پردازشگر تصویر جدید مجهز شده که امکان پردازش سریع‌تر تصاویر را فراهم می‌کند تا در حین عکاسی ورزشی و یا حیات وحش به مشکل نخورید.

باتری این دوربین نیز توانایی ثبت ۱۳۰۰ شات را با هر بار شارژ کامل بر اساس استاندارد CIPA دارد که نسبت به رقبای بدون آینه یک پیروزی واضح است و می‌تواند شما را حتی بیش از یک روز کامل همراهی کند. بدنه‌ی این دوربین کیفیت ساخت بسیار خوبی داشته و در مقابل شرایط محیطی بد کاملا مقاوم است.

از همتایان بدون آینه‌ی نزدیک به این دوربین می‌توان به Eos M6 II کانن اشاره کرد که از همان سنسور استفاده کرده است، اما در ۹۰D شاهد سرعت بیشتر برای عکاسی پیاپی و تمرکز بیشتر روی مبحث فیلم برداری و کیفیت نهایی تصاویر هستیم. این دوربین به معنای واقعی برای افرادی که می‌خواهند یک محصول همه کاره با قیمتی متعادل داشته باشند مناسب است.

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی کانن ۹۰D : بهترین میانرده‌ی APS-C کانن در تمام تاریخ !

بهترین لنزهای مخصوص عکاسی تبلیغاتی

* این لنزها بر مبنای دوربین‌هایی که معرفی کردم انتخاب شده است.

سیگما 50mm f/1.4 DG HSM Art ( برای دوربین‌های کانن، نیکون و سونی )

تعداد المان‌ها / گروه‌ها : ۱۳ / ۸ | تعداد تیغه‌های دیافراگم : ۹ | فوکوس خودکار : HSM | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : ۰٫۴ متر | حداکثر بزرگنمایی : ۰٫۱۸ برابر | سایز فیلتر : ۷۷ میلی متر | ابعاد : ۸۵ در ۱۰۰ میلی متر | وزن : ۸۱۵ گرم

+ دیافراگم بسیار عالی f/1.4
+ قیمت رقابتی و عالی
– کمی بزرگ و سنگین
– فاقد مقاومت در برابر شرایط محیطی

سیگما لنز Sigma 50mm f/1.4 DG HSM را از سری Art عرضه می‌کند که کیفیتی فوق‌العاده داشته و قیمت آن تقریبا نصف لنز مشابه سونی است. فاصله کانونی ۵۰ میلی متری یکی از بهترین‌ها برای عکاسانی است که می‌خواهند همه چیز را به صورت طبیعی ثبت کنند.

عناصر اپتیکی این لنز نیز فوق‌العاده با کیفیت بوده و شامل یک عنصر کروی و سه عنصر SLD (Special Low Dispersion) در یک ساختار فوق‌العاده پیچیده می‌شوند. این لنز در مجموع از سیزده عنصر داخلی تشکیل شده است.

همانند سایر لنزهای سری آرت سیگما که دیافراگم f/1.4 دارند، این مدل نیز به تثبیت کننده‌ی تصویر مجهز نشده است. همچنین در برابر شرایط محیطی بد مقاومت خوبی ندارد، با این حال بدنه‌ی آن فوق‌العاده خوش ساخت، با کیفیت و زیبا است.

سیستم فوکوس خودکار HSM (HyperSonic Motor) نیز بسیار سریع و نرم است، علاوه بر آن حلقه‌ی فوکوس دستی عملکردی فوق‌العاده نرم و روان دارد و کمترین صدای ممکن را تولید می‌کند. کیفیت تصاویر ثبت شده در نور خود بسیار عالی هستند، اما باید در نظر داشته باشید این لنز در مقایسه با سایر ۵۰ میلی متری‌های f/1.4 بازار کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.


تامرون SP 90mm f/2.8 Di VC USD Macro( برای دوربین‌های کانن، نیکون و سونی )

تعداد المان‌ها / گروه‌ها : ۱۴ / ۱۱ | تعداد تیغه‌های دیافراگم : ۹ | فوکوس خودکار : Ultrasonic ( ring-type ) | لرزشگیر تصویر : ۴ استاپ | حداقل فاصله‌ی فوکوس : ۰٫۳ متر | حداکثر بزرگنمایی : ۱٫۰ برابر | سایز فیلتر : ۶۲ میلی متر | ابعاد : ۷۹ در ۱۱۷ میلی متر | وزن : ۶۱۰ گرم

+ سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی هیبریدی
+ بزرگنمایی ۱٫۰ برابری
+ مقاومت کامل در برابر شرایط محیطی بد + پوشش فلورین
– اندکی شبیه به نسل قبل

مانند سایر لنزهای اخیر جدید تامرون، این دومین نسل از لنزهای ماکرو سری ۹۰C VC USD این کمپانی است. این بدان معناست که حالا بهبودها و بهینه سازی‌های بسیار زیادی را تجربه کرده است، از جمله بهبود در عملکرد سیستم نوردهی، پوشش نانو در ساختار کلی، مقاومت در برابر شرایط محیطی و همچنین یک پوشش فلوئور در بخش جلویی.

همچنین یک لرزشگیر جدید ترکیبی به آن اضافه شده است که باعث تغییر در خنثی کردن لرزش‌های افقی و عمودی و همچنین لرزش زاویه‌ای یا چرخش می‌شود. این امر باعث می‌شود که سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر در حین عکاسی عملکرد بسیار موثرتری نسبت به گذشته داشته باشد، به خصوص در مقایسه با لرزشگیر معمولی در لنزهای ماکروی رقیب ۱۰۵ میلی متری VR نیکون.

همچنین از نظر کیفیت ساخت و کیفیت تصاویر ثبت شده می‌توان آن را کاملا با نمونه‌های نیکون و کانن و سونی مطابق دانست، دقیقا همین موضوع است که باعث محبوبیت لنزهای ماکروی تامرون شده است.

پیشنهادات نویسنده :

امیدوارم مقاله‌ی ” چه تجهیزاتی برای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی لازم است ؟ “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !