نیکون Z50 یک دوربین بدون آینه کراپ فریم با رزولوشن 20.9 مگاپیکسل است، این اولین باری است که این شرکت ژاپنی یک حسگر APS-C را برای یکی از دوربین‌های سری Z خود استفاده کرده است. نیکون می‌گوید این دوربین برای جذب آن دسته از عکاسان است که تازه به دنیای عکاسی وارد شدند یا افرادی که می‌خواهند با هزینه‌ای کمتر به دسته‌ی دوربین‌های بدون آینه کوچ کنند.

در کنار این دوربین، نیکون دو لنز طراحی شده برای این اندازه سنسور را نیز معرفی کرده است، لنز زوم استاندارد جمع شونده 16-50 میلی متری با دیافراگم F3.5-6.3 و لنز زوم تله 50-250 میلی متری با دیافراگم F4.5-6.3، که هر دو با تثبیت کننده تصویر داخلی عرضه می‌شوند ( که این فناوری نیکون می‌تواند لرزش دست را تا حد قابل توجهی کاهش دهد ).

مشخصات کلیدی

  • سنسور CMOS 20.9 مگاپیکسلی
  • کنترلرهای چرخشی دوقلو
  • عکاسی پیاپی با حداکثر نرخ 11 فریم در ثانیه، یا نرخ 5 فریم در ثانیه با استفاده از AE / AF و حالت لایو ویوو
  • فیلم برداری با رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • منظره یاب OLED 2.36M-dot
  • صفحه نمایش لمسی با قابلیت چرخش به 90 درجه به بالا یا 180 درجه به پایین
  • Wi-Fi با بلوتوث ( از طریق برنامه Snapbridge )
  • افکت‌های خلاقانه‌ی تصویر

نیکون Z50 از ماه نوامبر سال 2019 میلادی با قیمت 860 دلار برای بدنه به بازار عرضه شد. لنز کیت زوم 16-50 میلی متری نیز می‌تواند قیمت آن را تا 1000 دلار افزایش دهد و کیت ویژه با دو لنز زوم نیز قیمت را به 1350 دلار می‌رساند.

Z50 با آداپتور FTZ نیز سازگار است که به آن امکان استفاده از لنزهای F-Mount برای دوربین‌های DSLR را می‌دهد. آداپتور در هیچکدام از کیت‌های اعلام شده تاکنون قرار نداشته و باید آن را به صورت جداگانه بخرید.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی سونی A7R IV : جمع و جور، ولی همه فن حریف !

چه چیزهایی جدید است ؟

اگر چه این دو در نگاه اول بسیار شبیه به هم می‌رسند، اما در سمت چپ شما دوربین نیکون Z50 و در سمت راست نیکون Z6 را می‌توانید مشاهده کنید.

علی رغم اینکه این اولین دوربین بدون آینه APS-C نیکون است، اما بسیاری از عناصر آن جالب هستند، رابط کاربری که مستقیم از دوربین‌های فول فریم سری Z برداشته شده است و سنسوری که به نوعی معادل نمونه‌های به کار رفته در D500 و D7500 به حساب می‌آید.

  • سنسور 20.9 مگاپیکسلی با فناوری تشخیص فاز
  • ضبط فیلم با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه یا با رزولوشن 1080 و نرخ 120 فریم بر ثانیه
  • بسیاری از افکت‌های خلاقانه برای کاربران سطح مبتدی طراحی شده‌اند

قابل توجه‌ترین تفاوت‌ها در مقایسه با D5600 این است که Z50 بسیار کوچکتر طراحی شده ( به خصوص اگر شما لنزهای کوچکتر آن را هم در نظر بگیرید )، همچنین دارای دو کنترلر چرخان است و شاید از همه مهمتر، تجربه عکاسی منسجم‌تر در سراسر منظره یاب و صفحه نمایش را دارد. چه از نظر عملکرد، چه در بحث عکاسی و چه فیلم برداری.

سنسور APS-C جدید 20.9 مگاپیکسلی

Z50 از یک سنسور 20.9 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که برای اولین بار در D500 مورد استفاده قرار گرفته بود. این سنسور اندازه APS-C داشته و نیکون از آن به عنوان فرمت DX یاد می‌کند.

نسخه سنسور موجود در Z50 دارای یک سری المان ویژه در بالای سنسور است، بدین معنی که برخی پیکسل‌ها فقط از یک طرف یا طرف دیگر لنز نور را دریافت می‌کنند. داده‌های این پیکسل‌ها می‌توانند تفاوت بین تصویری را که از سمت چپ و راست لنز ثبت می‌شود، مقایسه کنند، که برای ارزیابی عمق صحنه استفاده می‌شود، و به کمک سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز می‌آید.

گذشته از این، در باقی موارد نیز تفاوت‌های اساسی وجود دارد. برخلاف D500 و D7500 که از یک منطقه کراپ شده با سایز 3840 در 2160 پیکسل برای فیلم برداری خود استفاده می‌کنند، Z50 از تمام عرض آن استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد نتایج بدست آمده کمی پیکسلی شده است ( در ازای استفاده از سایز کامل سنسور )، اما این باید عملکرد بهتری را در کنترل نویز نسبت به سایر دوربین‌ها ارائه دهد و همچنین عکاسی و فیلم برداری با لنزهای واید و سوپر واید را راحت‌تر و لذت بخش‌تر کند.

افکت‌های خلاقانه‌ی تصویر

Z50 با توجه به اینکه عکاسانی که کارهایشان را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند را هدف گرفته است، می‌تواند تصاویر را با مجموعه‌ای از جلوه‌های قابل پردازش اعمال کند. بسته به اینکه آیا فقط روی رنگ و کنتراست تأثیر می‌گذارند یا اینکه در تصویر زمینه هم دستکاری‌هایی اعمال می‌شوند، این‌ها به دو روش کنترل می‌شوند.

اولین مجموعه عبارتند از Creative Picture Controls که علاوه بر حالت‌های مرسوم و استاندارد، Neutral ، Vivid، تک رنگ، پرتره، منظره و Flat را نیز ارائه می‌دهد. از گزینه‌های افکت‌های خلاقانه‌ی تصویر می‌توان در هر حالت عکاسی و فیلم برداری استفاده کرد.

افکت‌های خلاقانه‌ی تصویر همچنین می‌تواند به صورت مستقیم روی فایل‌های خام Raw قرار بگیرند، اما برای عملی شدن آن باید تصویر داخل خود دوربین عکاسی پردازش شود.

تصویر پردازش شده در داخل خود دوربین، با استفاده از افکت خلاقانه Pop

لیست افکت‌های خلاقانه تصویر موجود در نیکون Z50

01 – Dream
02 – Morning
03 – Pop
04 – Sunday
05 – Somber
06 – Dramatic
07 – Silence

08 – Bleached
09 – Melancholic
10 – Pure
11 – Denim
12 – Toy
13 – Sepia
14 – Blue

15 – Red
16 – Pink
17 – Charcoal
18 – Graphite
19 – Binary
20 – Carbon

فیلترهایی که تأثیر چشمگیرتری دارند از طریق منوی ” Effects ” در کنترلر چرخان روی دوربین قابل دسترسی هستند و به گزینه‌هایی که به طور فعال خود تصویر را دستکاری می‌کنند، اضافه می‌شوند و قسمت‌هایی از تصویر را مبهم می‌کنند یا تار می‌شوند.

از آنجا که فقط از طریق منوی Effects در کنترلر چرخان می‌توان به آنها دسترسی داشت، شما بر سایر گزینه‌های عکاسی خود کنترل کمتری دارید. بسته به انتخاب یکی از این حالت‌ها ممکن است فلاش، فوکوس خودکار یا فیلم برداری خام در دسترس نباشد، همچنین ممکن است روی عملکرد فیلم برداری اسلوموشن نیز تاثیراتی گذاشته شود. همچنین لازم است بدانید که این اثرات نمی‌توانند به صورت مستقیم در پرونده‌های خام Raw اعمال شوند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی نیکون D780 : محبوب‌ترین DSLR فول فریم نیکون !

در مقایسه با …

اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به دوربین‌هایی که از نظر فنی در بحث عکاسی یا فیلم برداری می‌توانند رقبای نیکون Z50 به حساب بیایند. در جدول زیر مشخصات آنها را با هم مقایسه می‌کنم :

1 Nikon Z50 Canon EOS M6
Mark II
Sony a6400 FujiFilm
X-T30
قیمت
با لنز کیت زوم
$1000
( 16-50mm F3.5-6.3 VR )
$1100
( 15-45mm F3.5-6.3 IS + EVF )
$1000
( 16-50 F3.5-5.6 OSS )
$1000
( 15-45mm F3.5-5.6 OIS )
رزولوشن تصویر 21 مگاپیکسل 32 مگاپیکسل 24 مگاپیکسل 26 مگاپیکسل
سایز سنسور APS-C
( 369mm2 )
APS-C
( 332mm2 )
APS-C
( 367mm2 )
APS-C
( 367mm2 )
لرزشگیر تصویر Lens only
( + digital in video )
Lens only
( + digital in video )
Lens only
( + digital in video )
Lens only
( + digital in video )
حداکثر نرخ عکاسی پیاپی 11 فریم بر ثانیه
5 فریم بر ثانیه (with LV)
14 فریم بر ثانیه
(30 فریم بر ثانیه Raw bursts)
11 فریم بر ثانیه
8 فریم بر ثانیه (with LV)
20 فریم بر ثانیه (e-shutter)
8 فریم بر ثانیه (mech)
منظره یاب دیجیتال ( بزرگنمایی ) 2.36M-dot ( 0.68x ) Optional
2.36M-dot
( unspecified )
2.36M-dot
( 0.71x )
2.36M-dot
( 0.62x )
سرعت همگام سازی با فلاش 1/200 1/200 1/160 1/180
فیلم برداری UHD/30p or 24p UHD/30p
( 24p coming in f/w in 2020 )
UHD/30p or 24p UHD/30p or 24p
کراپ ویدئو Full width
( unknown sampling )
Full width ( binned ) Full width 24p
1.2x crop 30p
Full width ( o/sampled )
Rolling shutter Low-20s ms ~17ms 40ms ( 24p )
31ms ( 30p )
23ms
Log capture No
( ‘Flat’ profile 8-bit )
No S-Log 2 / 3, ‘HLG’ ( 8-bit ) F-Log
( 8-bit internal )
( 10-bit HDMI )
پورت میکروفون بله بله بله بله ( 2.5 میلی متری )
سوکت هدفون خیر خیر خیر Via USB 3.0
adapter
عمر باتری بر اساس استاندارد CIPA ( LCD / EVF ) 320 / 280 305 / 250 410 / 360 380 /
ابعاد 127 x 94 x 60 mm 120 x 70 x 49 mm 120 x 67 x 60 mm 118 x 83mm x 47 mm
وزن 450 گرم
( 15.9 oz )
398 گرم
( 14.0 oz )
403 گرم
( 14.3 oz )
383 گرم
( 13.5 oz )

دوربین دیگری که در اینجا می‌توانست حضور داشته باشد، نیکون D5600 است. استفاده از حسگر 24 مگاپیکسلی CMOS ( احتمالاً بسیار شبیه به a6400 سونی )، بسیاری از ویژگی‌های مشابه Z50 را ارائه می‌دهد. همچنین تنوع بسیار بیشتری از لنزهای F-Mount نیکون برای آن در دسترس است.

آنچه D5600 نمی‌تواند ارائه دهد، نمای منظره یاب و صفحه نمایش ال سی دی است که Z50 در اختیار شما قرار می‌دهد، و نه تجربه عکاسی و یا فیلم برداری.

بدنه، ارگونومی و کنترلرها

زبان طراحی Z50 بسیار شبیه به Z6 یا Z7 بوده و البته کمی کوچکتر به نظر می‌رسد، با یک منظره یاب بزرگ در وسط دوربین و یک محل قرار گیری دست نسبتا بزرگ که ارگونومی در دست گرفتن را بسیار ساده می‌کند، بدون آنکه به اندازه‌ی یک دوربین DSLR بزرگ و سنگین باشد.

  • به طور کلی در دست گرفتن Z50 و ارگونومی آن بسیار عالی است
  • کنترلرهای چرخان دوقلو کنترل عکاسی را آسان می‌کند
  • مقاومت در برابر آب و هوای بد در این رده‌ی قیمتی دوربین بسیار عالی است
  • برای کنترل فوکوس خودکار هنگام استفاده از منظره یاب الکترونیکی، هیچ مشکلی برای لمس و کشیدن روی صفحه وجود ندارد
  • فلاش داخلی بسیار خوب است، اما نمی‌تواند فلاش‌های خارجی نیکون را کنترل کند
  • از درگاه میکروفون بهره می‌برد، اما هیچ سوکت هدفونی در آن وجود ندارد
  • ماندگاری باتری بسیار عالی است

دوربین‌های دیگر سری Z نیکون از حسگرهای فول فریم و بزرگتر از این مدل بهره می‌برند، اما این به معنی تفاوت در زبان طراحی این دوربین‌ها با هم نیست، در کنار آن عدم وجود صفحه نمایش ال سی دی بالای دوربین است که باعث می‌شود به سرعت بتوانید این دوربین را از باقی مدل‌ها تشخیص دهید. با این حال، کیفیت ساخت آنها کاملاً شبیه به هم است، و نیکون ادعا می‌کند این دوربین میانرده همانند دو برادر گران‌تر خود، در برابر آب و هوای بد کاملا مقاوم است ( گرچه کاملاً مطابق با Z6 و Z7 نیست، که این به دلیل وجود فلاش پاپ آپ داخلی در این دوربین است ).

کنترلرهای دوقلو و دکمه Fn

اگرچه نام Z50 ، قیمت گذاری و توصیفاتی همانند میانرده‌ی دیگر دوربین نیکون یعنی D5600 است، اما کنترل‌های مستقیم بیشتری را نسبت این دوربین یا دیگر مدل‌های این سطح ارائه می‌دهد.

کنترلرهای چرخان دوقلو نیز می‌تواند یک دلیل دیگر برای متمایز جلوه دادن این دوربین باشد. همچنین این کنترلرها امکان اعمال تنظیمات مختلف را نسبت به دوربین‌های DSLR سری D5x00 بسیار راحت‌تر می‌کند. حالت ” Easy Exposure Comp ” بدان معنی است که شما می‌توانید در حالت‌های اولویت شاتر یا دیافراگم، به جبران نوردهی دسترسی پیدا کنید، بدون نیاز به فشار دادن دکمه‌های دیگر. ساختاری از جنس آلیاژ منیزیم نیز به جاه طلبی‌های نیکون بیشتر اشاره می‌کند.

یک سوئیچ کوچک در کنار کنترلر تعویض حالت بین عکاسی و فیلم برداری نیز وجود دارد. تنظیمات نوردهی توسط این سوییچ به سادگی در دسترس هستند، البته فقط دو مورد از آنها ( و سایر تنظیمات در صورت تمایل می‌توانند جداگانه اعمال شوند ).

مانند Z6 و Z7 ، نیکون Z50 دارای یک جفت دکمه عملکرد دلخواه در محل دسترس نوک انگشتان، در سمت راست لنز است. این دکمه‌ها می‌توانند به عنوان یک سری توابع تنظیم شوند، و یا هر چیزی که می‌خواهید، همانند برخی دکمه‌های دیگر، آنها کاملا قابل شخصی سازی هستند. این گزینه‌ها شامل کنترل مستقیم به هر گزینه منو که در بالای تب ” My Menu ” دوربین قرار داده‌اید می‌باشد، که درجه سفارشی سازی بسیار خوبی برای دوربینی مانند این است.

منظره یاب الکترونیکی

Z50 از یک منظره یاب الکترونیکی OLED 2.36M-point استفاده می‌کند. قطعاً پنل‌های منظره یاب با وضوح بسیار بالاتر نیز هم اکنون در دسترس هستند، اما این کاملاً استاندارد برای یک دوربین با این قیمت است.

نیکون علاقه دارد تا تأکید کند که اپتیک بین پنل و چشم شما به صورت داخلی طراحی شده است، به عنوان روشی برای تأکید بر دانش اپتیکی این کمپانی. مطمئناً ، آنها نمای خوبی از صفحه نمایش با تحریف ظاهری کم و نسبت بزرگنمایی معقول 1.02x ( معادل 0.68x فول فریم ) ارائه می‌دهند. در فاصله‌ی 20 میلی متری، نقطه‌ی چشمی کمی کوچک است، که ممکن است دیدن گوشه‌های صفحه نمایش را برای بعضی از افرادی که عینک می‌زنند دشوار کند، اما در مقابل D5600 با بزرگنمایی 0.82x و پوشش 95٪، به طور قابل توجهی بزرگتر است.

صفحه نمایش لمسی تیلت شونده

Z50 دارای یک صفحه نمایش لمسی 3.2 اینچی با قابلیت چرخش است که 90 درجه می‌تواند به بالا خم شده و گسترش یابد. همچنین امکان خم شدن آن به سمت پایین تا 180 درجه نیز وجود دارد که می‌تواند نمایشگر را به طور کامل از بدنه خارج کند.

این نوع چرخش قطعا برای ویدئوبلاگرها و افرادی که به عکاسی یا فیلم برداری سلفی علاقه دارند بسیار عالی خواهد بود.

اما بهره مندی از صفحه نمایش لمسی یکی از قابلیت‌های بسیار مفید در دوربین‌های دیجیتال است که باعث می‌شود بتوانید کارهایی مثل کنترل نقطه‌ی فوکوس را بسیار ساده‌تر انجام دهید. همچنین می‌توان از آن برای انتخاب گزینه‌های مختلف در منوی عملکرد ” i ” و برای حرکت در حالت پخش استفاده کرد. اما تنها موردی که خیلی شگفت انگیز نیست، عملکرد دقت لمس است. حرکت دادن نقطه‌ی فوکوس خودکار در حالی که دوربین در جلوی چشم شما نگه داشته شده است.

برای پایین نگه داشتن ابعاد کلی بدنه، سه عملکرد ( DISP ، Mag + و Mag – ) با ضربه زدن به لبه صفحه لمسی به جای دکمه‌های فیزیکی طراحی شده‌اند. این گزینه‌ها به جای اینکه جزئی از صفحه نمایش LCD باشند، روی بخش کناری آن چاپ شدند و از این رو نمی‌توان دوباره آنها را تنظیم کرد. آنها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما سرعت پاسخگویی بسیار خوبی داشته و بسیار خوب کار می‌کنند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی گوپرو هیرو ۸ بلک : پرچمدار بی رقیب دوربین‌های اکشن !

پورت‌ها و اتصال

از لحاظ پورت‌ها، Z50 دارای یک درگاه میکرو HDMI، یک ورودی میکروفون و یک سوکت USB است. درگاه USB یک پورت micro-B v2.0 است که دوربین می‌تواند از آن برای شارژ باتری خود نیز استفاده کند.

هیچ پورت لوازم جانبی برای اتصال یک ریموت شاتر از راه دور وجود ندارد، اما این عملکرد را می‌توان با استفاده از اتصال بلوتوث دوربین به برنامه گوشی‌های هوشمند یعنی SnapBridge به دست آورد.

فلاش داخلی پاپ آپ

نیکون Z50 به اولین دوربین از سری Z تبدیل می‌شود که دارای یک فلاش داخلی پاپ آپ است. نیکون می‌گوید مکانیزم پاپ آپ دلیل اصلی مقاومت کمتر این دوربین در برابر دو نمونه‌ی گران‌تر Z6 و Z7 است.

همانند مدل‌های قبلی نیکون رده پایین و متوسط​​، فلاش داخلی نمی‌تواند به عنوان یک فلاش مستقل برای نوردهی خوب باشد یا به نور قرمز سیستم فوکوس کمکی کند، بنابراین شما نیاز دارید از یک فلاش جانبی نیز در کنار آن استفاده کنید تا نوردهی بسیار بهتری داشته باشید.

جالب اینجاست که نبود پورت ورودی ریموت شاتر همچنین به معنای آن است که Z50 را نمی‌توان با سیستم فلاش رادیویی جدیدتر WR-10 نیکون استفاده کرد.

رابط کاربری

رابط کاربری Z50 در اصل مشابه مدل‌های سری Z موجود است، به این معنی که اساساً همانند DSLR های نیکون طراحی شده است. این رابط کاربری بسیار آسان و نرم بوده و به سادگی می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید، همچنین یکی از بهترین رابط‌های کاربری موجود در بین دوربین‌های دیجیتال است. این سیستم رنگ گذاری و کد گذاری بسیار جذابی داشته و راحت می‌توانید با تمام موارد موجود در آن کنار بیایید، که این موجب حرکت آسان‌تر در منوها می‌شود، مثل تمام دوربین‌های دیگر نیکون.

همانطور که از یک دوربین مدرن انتظار دارید، یک برگه ” My Menu ” قابل تنظیم و شخصی سازی وجود دارد. این می‌تواند به صورت دستی تنظیم شود یا گزینه‌ای را فعال کنید که آخرین موارد منو مورد استفاده شما را نشان بدهد. اگر تصمیم دارید خود گزینه‌ها را انتخاب کنید، می‌توانید بالاترین گزینه را به یکی از دکمه‌های سفارشی دوربین خود اختصاص دهید، برای دسترسی سریع‌تر در هنگام عکاسی.

منوی ” i ” ( قابل شخصی سازی )

بیشتر اوقات شما نیازی به استفاده از منوی اصلی این دوربین ندارید. Z50 دارای منوی عملکرد است که با فشار دادن دکمه ‘ i ‘ در پشت دوربین قابل دسترسی می‌باشد. این مجموعه‌ای از 12 عملکرد را به وجود می‌آورد، که می‌توانند از طریق صفحه لمسی انتخاب شوند.

بر خلاف برخی از دوربین‌های دیگر، برای تأیید انتخاب شما در منوی i ، باید دوبار ضربه بزنید یا دکمه « OK » را فشار دهید . اگر می‌خواهید روی شاتر نیمه فشار وارد کنید تا به حالت عکاسی برگردید، در این حالت ضربه زدن به انتخاب را نادیده می‌گیرد.

در صورت تمایل می‌توانید منوی i را بطور جداگانه برای حالت فیلم برداری نیز پیکربندی کنید.

پیشنهاد نویسنده :
مقایسه کانن M50 و نیکون Z50 : جدال بدون آینه‌های میانرده !
مقایسه نیکون Z50 و سونی a6500 : جدال بدون آینه‌های کراپ فریم !
مقایسه نیکون Z50 ، Z7 و Z6 : جدال بدون آینه‌های نیکون !

رابط سیستم فوکوس خودکار

سیستم فوکوس خودکار Z50 اساساً مانند سایر مدل‌های سری Z نیکون کار می‌کند. می‌توانید با استفاده از کنترلر چهار طرفه در پشت دوربین یا با ضربه زدن روی صفحه لمسی، نقطه فوکوس خودکار خود را حرکت دهید ( انتخاب شما این است که آیا این باعث فعال شدن شاتر نیز بشود یا خیر ).

در حالت ” Auto Area AF ” ، دوربین بر اساس میزان نزدیکی و مرکزی بودن در قاب، سوژه را انتخاب می‌کند. اما می‌توانید با فشار دادن بر روی صفحه برای تعیین سوژه، یا با فشار دادن ” OK ” ، این گزینه را نادیده بگیرید و به صورت دستی حالت ردیابی سوژه را وارد کنید. با فشار دادن دوباره ” OK ” ، نقطه فوکوس خودکار را به مرکز باز نشانی می‌کنید، یا می‌توانید برای مشخص کردن موضوع دیگری روی آن ضربه بزنید. برای لغو و بازگشت به Auto Area AF باید دکمه « zoom out » را فشار دهید.

این تنظیم تا حدودی کندتر از سیستم ردیابی سه بعدی در D5600 است، به خصوص هنگامی که با دوربین به سمت چشم خود عکاسی می‌کنید. این فقط به این دلیل نیست که شما یک دکمه را فشار دهید تا حالت را وارد کرده . بتوانید حالت ردیابی را وارد کنید، بلکه به این دلیل است که ردیابی همیشه بر روی مرکز قاب تنظیم می‌شود، شما نمی‌توانید نقطه شروع AF خود را در انتظار پیش بینی موضوع خود از سمت چپ تغییر دهید.

عملکرد ایزوی خودکار

عملکرد ایزوی خودکار در نیکون Z50 بسیار پیچیده است، شما می‌توانید بالاترین ایزو را که دوربین از آن استفاده خواهد کرد، تعریف کنید، همچنین با کمترین سرعت شاتر که دوربین قبل از انتخاب ایزو به شما اجازه می‌دهد. این آستانه می‌تواند یک سرعت شاتر خاص باشد یا روی حالت خودکار تنظیم شود، که آستانه را به فاصله کانونی فعلی مربوط می‌کند. با استفاده از سرعت شاتر که سریعتر یا کندتر از 1 / فاصله کانونی است ، می‌توان تنظیم خودکار را اعمال کرد.

ایزوی خودکار را می‌توان در حالت نوردهی دستی و همراه با جبران نوردهی استفاده کرد، بنابراین می‌توانید دیافراگم و مقدار سرعت شاتر مورد نظر برای استفاده را مشخص کنید و میزان روشنایی مورد نظر خود را از دوربین حفظ کنید.

مانند سایر نیکون‌های قبلی، تلاش برای تنظیم ایزو در حالت Auto ISO حداقل ایزوی موجود را تغییر می‌دهد، در واقع حداکثر کیفیتی را که می‌توانید به دست آورید محدود می‌کند. با نگه داشتن دکمه ‘ ISO ‘ و چرخاندن کنترلر جلویی یا از طریق منوی ‘ i ‘ می‌توان حالت ایزوی خودکار را تغییر داد، اما نه با لیستی که با ضربه زدن روی تنظیمات ” ISO ” روی صفحه نمایش لمسی می‌گیرید.

در حالت فیلم ایزوی خودکار در تمام حالت‌های نوردهی به جز ” M ” ، جایی که اختیاری است، استفاده می‌شود. شما نمی‌توانید آستانه سرعت شاتر را تنظیم کنید، اما Exposure Comp حتی در حالت M نیز در دسترس است.

باتری

Z50 از باتری جدید EN-EL25 استفاده می‌کند. این واحد کوچک 8.5Wh است اما می‌توان آن را از طریق اتصال USB دوربین شارژ کرد.

طبق تست‌های استاندارد CIPA، باتری در هنگام استفاده از صفحه نمایش عقب و حالت لایو ویوو تا 320 شات را می‌تواند ثبت کند. مانند همیشه با این ارقام، بسته به سبک عکاسی شما، گرفتن عکس‌های بیشتر از این بسیار طبیعی است. من حدودا در استفاده‌ی شخصی تا دو برابر این تعداد شات را با یک باتری فول شارژ ثبت کردم.

با این حال، این تعداد به طور گسترده‌ای بین دوربین‌ها قابل مقایسه است، و ما می‌دانیم که برای هیچ دوربینی 300 شات با هر بار شارژ کامل اصلا مناسب نیست، اما فقط برای یک دوره عکاسی در طول روز به نظر مطمئن و کافی می‌رسد. البته استفاده از فلش یا استفاده گسترده از وای فای این رقم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نیکون Z50 در کنار ماهیگیران و باغ‌های ژاپنی سیاتل

Out-of-camera JPEG | Nikkor Z 50-250mm F4.5-6.3 @ 50mm | ISO 100 | 1/320 sec | F6.3
Photo by Carey Rose

در حالی که برای اولین بار در باغ ژاپنی سیاتل قدم می‌زدم، احساس خوشایندی داشتم و البته کمی تعجب. مانند همه‌ی باغ‌های ژاپنی، محیط زیست با دردسر جلا داده شده است. همه چیز در جای مناسب خود است. به اندازه کافی جالب، این همان احساسی است که در مورد نیکون Z50 که در دستانم داشتم.

نیکون Z50 ، مانند مدل‌های Z6 و Z7 ، طراحی بسیار زیبایی از نظر ارگونومیک دارد. در دست گرفتن آن فوق العاده لذت بخش بوده و دکمه‌ها و کنترلرها در بهترین جای ممکن قرار گرفته‌اند و حس کلی استحکام ( بدون اینکه خیلی سنگین باشد ) را به شما القا می‌کنند، یک نوع حس اطمینان به دوربینی که در دستتان دارید که نشان از حرفه‌ای بودن آن است.

با این حال، به نظر می‌رسد که نیکون Z50 برای افراد غیر عکاس به نظر به شدت جذاب برسد، یعنی آن افرادی که به عکاسی علاقه دارند، ولی خود را عکاس نمی‌دانند. بنابراین، علی رغم قیمت گذاری آن در برابر کانن EOS M6 Mark II و فوجی فیلم X-T30، به نظر می‌رسد قصد نیکون مقابله با گزینه‌های کوچکتر و ارزان‌تری مانند X-A7 فوجی فیلم و کانن EOS M50 است.

بنابراین، آیا جدی بودن Z50 قصد دارد عکاسان اینستاگرامی را کمی حرفه‌ای‌تر کرده و آنها را به سمت ثبت عکس‌های بهتر سوق دهد ؟ بیایید کمی عمیق‎تر به این موضوع نگاهی داشته باشیم …

این فقط یک دوربین عالی است !

Out-of-camera JPEG | Nikon Z 16-50mm F3.5-6.3 @50mm | ISO 100 | 1/10 sec | F13
Photo by Carey Rose

جای تعجب ندارد که Z50 یک دوربین خوب برای نگهداری و استفاده است. من به بند دوربین زحمت ندادم، زیرا صادقانه احساس نمی‌کردم که به یکی از آنها احتیاج داشته باشم، حتی زمانی که می‌خواستم از زوایای مختلف عکاسی کنم، داخل رودخانه حرکت کنم یا از کوه‌های نسبتا لیز بالا بروم.

می‌توان گفت استفاده از آن به شدت لذت بخش است و قطعا هر عکاسی لذت بسیار زیادی خواهد برد، این تنها محدود به یک دسته‌ی خاص نیست. حتی آن دسته از افرادی که می‌خواهند از دوربین‌های DSLR به بدون آینه کوچ کنند هم می‌توانند از کار کردن با آن لذت ببرند.

Out-of-camera JPEG | Nikkor Z 16-50mm F3.5-6.3 @16mm | ISO 100 | 1/30 sec | F14
Photo by Chris Niccolls

از این گذشته، اکثر گوشی‌های هوشمند مردم بسیار خوب هستند و می‌توانند نیازهای آنها را برای عکاسی پوشش دهند و به شما امکان می‌دهند تصاویر خود را به سادگی در یک صفحه نمایش بزرگ‌تر نسبت به دوربین مشاهده کنید، بنابراین شاید استفاده از دوربین‌های APS-C DSLR نیکون شما را دچار مشکل کند. بنابراین، شما بهتر است از یک دوربین کوچک استفاده کنید که دست و پا گیر نباشد. این می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای عکاسانی که می‌خواهند به تازگی شروع به عکاسی کنند هم باشد.

اما Z50 این مسئله را برطرف می‌کند. با داشتن یک سیستم PDAF بر روی سنسور، یک صفحه نمایش لمسی چرخان و عالی و یک منظره یاب الکترونیکی بزرگ و روشن که به شما امکان می‌دهد پیش نمایش نوردهی و تنظیمات خود را مشاهده کنید. بنابراین، یک پیروزی بزرگ برای نیکون در اینجا، قطعا همین مورد است. همچنین، تمام تصاویر موجود در این صفحه – و در بخش انتهایی مقاله – JPEG هایی هستند که خارج از دوربین پردازش شده‌اند. و به نظر من، آنها بسیار خوب به نظر می‌رسند. من نمی‌توانم یک مبتدی را بدون جریان کار با پردازش خام تصور کنم که شکایت زیادی در این زمینه داشته باشد.

Out-of-camera JPEG | Nikkor Z 50-250mm F4.5-6.3 @ 250mm | ISO 100 | 1/400 sec | F6.3
Photo by Jeff Keller

اما، همانطور که ما آماده شدیم تا به مکان بعدی خود یعنی ترمینال ماهیگیران برویم، چیزی در مورد Z50 در من وجود داشت. چیزی در مورد آن، چیزی که نتوانستم با آن کنار بیایم، و بعد، فهمیدم که چیست.

چگونه می‌توان به آن نگاه کرد ؟

همانطور که در این بررسی قبلاً به آن اشاره کردیم، دقیقاً عدم رقابت در این فضا وجود ندارد. و باز هم، از آنجا که نیکون واقعاً Z50 را به عنوان یک دوربین عالی برای غیر عکاسان است، اما به طور خاص برای آن گروه چه چیزی جذاب خواهد بود ؟

Out-of-camera JPEG | Nikkor Z 16-50mm F3.5-6.3 @ 16mm | ISO 100 | 1/400 sec | F5
Photo by Carey Rose

مطمئناً ، این دوربین از گزینه‌های خروجی خلاق فراوانی برخوردار است، اما همانطور که در صفحات قبلی به تفصیل توضیح داده‌ام، آنها به حالت‌های ” Effects ” و ” Control Image Creative ” تقسیم می‌شوند. دو گزینه، ” Toy ” و ” Pop ” بین این دو گروه مشترک هستند، اما نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید در زمان ثبت تصویر در حالت Effect فقط یک اثر را اعمال کنید، در حالی که حالت افکت‌های خلاقانه‌ی تصویر می‌توانند به صورت بازگشتی استفاده شوند. بعد از همه این سردرگمی‌های احتمالی، نمی‌توانم تعجب کنم که چه تعداد از افراد حتی به هر حال از آنها استفاده خواهند کرد، در حالی که این اصلا شبیه به فیلترها و افکت‌های آماده در گوشی‌های هوشمند نیست. همه اینها فرض می‌کند که گروهی دیگر از کاربران اصلاً از فیلتر استفاده می‌کنند.

فراتر از آن، خریداران آماتور مبتنی بر قیمت و مشخصات، احتمالاً Z50 را از یک نظر انتخاب نخواهند کرد. در مقایسه با رقبای سطح مبتدی، این دوربین وضوح تصویر 21 مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد، که تقریباً برای هر کسی در این رده بسیار زیاد است، اما Fujifilm X-A7 و Canon EOS M50 هر دو دارای 24 مگاپیکسل هستند، این بیشتر است، و همانطور که گفته شد، این دو دوربین هم کوچکتر هستند و هم ارزان‌تر از Z50. همچنین Z50 با سرعت 11 فریم در ثانیه عکاسی پیاپی را انجام می‌دهد، اما این سرعت کندتر از 14 فریم در ثانیه است که EOS M6 Mark II با هدف علاقه مندی بیشتری ( و با همان قیمت ) ارائه می‌دهد.

همچنین موارد دیگری از جمله نداشتن یک سیستم تثبیت کننده داخلی در بدنه در Z50 ممکن است به عملکرد عکاسی آن کمک کند و به ویژه برای فیلم برداران بسیار مناسب است شاید کمی دلسرد کننده باشد، اما نیکون تصمیم گرفته است که به جای آن روی فناوری VR مبتنی بر لنز تمرکز کند.

Out-of-camera JPEG | Nikkor Z 16-50mm F3.5-6.3 @ 16mm | ISO 100 | 1/1250 sec | F4.5
Photo by Carey Rose

سرانجام، باید در مورد آن لنزهای جدید DX بحث کنیم. من واقعاً طراحی لنز Nikkor Z 16-50mm F3.5-6.3 را دوست دارم و به طور کلی از لنزهای جمع شونده همراه با قفل کلیکی نیکون قدردانی می‌کنم. من این سیستم را بسیار به زوم قدرتمند ترجیح می‌دهم که به نظر می‌رسد برای بزرگنمایی خیلی آهسته است و آن کندی باعث حواس پرتی می‌شود و مرا از تجربه‌ی خوب عکاسی دور می‌کند.

اما می‌ترسم که دیافراگم آهسته‌تر این دو لنز اختصاصی، کمی مشکل ساز باشد. در عصری که گوشی‌های هوشمند می‌توانند پرتره‌های بسیار خوبی را با تفکیک پذیری عالی سوژه از پس زمینه انجام دهند و به طور پیوسته به سمت تصاویر با کیفیت بیشتر در نور کم حرکت می‌کنند، داشتن یک اکوسیستم لنز بسیار مهم است که خلاقیت کاربران را افزایش دهد، بدون اینکه مجبور شوند کیف پول خود را خالی کرده و کیف‌های دوربین خود را پر کنند.

و مطمئنا، همیشه این استدلال ( کاملاً موجه ) وجود دارد که اکثر خریداران دوربین‌های APS-C هرگز از لنزهای کیت عبور نمی‌کنند، اما اگر کمبود تنوع وجود داشته باشد، کاربری که می‌خواهد پیشرفت کند آیا مجبور است یک دوربین دیگر را هم خریداری کند ؟ در هر صورت، من همچنین فکر می‌کنم که این دوربین شانس خوبی برای جذابیت بیشتر عکاسان با تجربه نیز دارد و ممکن است این جمعیت اگرچه زیاد نباشد اما ممکن است روزی بخواهد یک لنز اضافی یا دوم را خریداری کند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی کانن EOS-1D X Mark III : ترکیبی از بهترین‌ها برای حرفه‌ای‌ها !

جمع بندی

Out-of-camera JPEG | Nikkor Z 16-50mm F3.5-6.3 @ 29mm | ISO 100 | 1/1250 sec | F4.8
Photo by Jeff Keller

به هر حال، اجازه دهید کمی به عقب برگردیم. همانطور که قبلاً هم گفتم، بر اساس زمان ما با مدل‌های پیش تولید می‌توانم با اطمینان بگویم که نیکون Z50 یک دوربین خوب و اطمینان بخش است. پردازش تصاویر JPEG دلپذیر، پرونده‌های انعطاف پذیر خام RAW، کیفیت ساخت عالی و ارگونومی فوق العاده و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کاملاً خوب ، که قطعا می‌تواند طیف گسترده‌ای از عکاسان را راضی کند. اما، همانطور که یک مورد کلی در بازار فعلی وجود دارد، آیا طیف گسترده‌ای از نیازهای به اصطلاح عکاسان غیر عکاس را می‌تواند برآورده کند ؟ فقط زمان در مورد آن دسته از مخاطبان خواهد گفت.

از طرف دیگر، برای آن دسته از کاربرانی که احتمالاً یکی از دوربین‌های سری Z نیکون را دارند یا حتی صاحبان لنزها و دوربین‌های قدیمی نیکون، Z50 گزینه‌ی بسیار وسوسه انگیزی است. فوکوس خودکار خوب، کیفیت تصاویر عالی و رابط کاربری بی نظیر همان چیزیست که این دوربین را به یک گزینه‌ی عالی برای همه تبدیل می‌کند.

نکته‌ی دیگر این است که من با در دست گرفتن نیکون Z50 احساسی داشتم که در هیچ دوربین بدون آینه زیر 1000 دلار دیگری اینطور نبود.

کیفیت تصاویر

تصویر خام پردازش شده با Adobe Camera Raw: شدت سایه‌ها کم شده و آسمان و دیواره سمت چپ کمی تاریک شدند.
Nikkor Z DX 16-55mm F3.5-6.3 VR | ISO 100 | 1/160 sec | F6.3
Photo: Richard Butler

  • کیفیت تصویر با عملکرد خوب Raw و JPEG های جذاب بسیار عالی است
  • سنسور 20 مگاپیکسلی به معنای ضبط جزئیات کمتر نسبت به برخی رقبا است
  • در دسترس بودن لنز برای برخی از کاربران محدود خواهد بود

استودیوی آزمایش کیفیت تصاویر

صحنه‌ی آزمون ما برای شبیه سازی انواع بافت‌ها، رنگ‌ها و انواع جزئیاتی که در دنیای واقعی با آنها روبرو می‌شویم طراحی شده است. همچنین برای دیدن تأثیر شرایط مختلف نورپردازی، دو حالت روشنایی وجود دارد.

برای مشاهده‌ی آزمایش کیفیت تصاویر دوربین نیکون Z50 به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

کیفیت تصاویر Z50 بسیار خوب است و نتایج بسیار واضحی را با اندکی مصنوعات رنگی کاذب خواهد داشت. با این حال، میزان ثبت جزئیات آن پایین‌تر از رقبای خود است، همانطور که از تعداد پیکسل‌های پایین‌تر انتظار می‌رود. اما تصور نکنید که مگاپیکسل کمتر به معنی نویز بیشتر تصاویر در شرایط مختلف است. اگر آنها را در همان اندازه چاپ یا مشاهده کنید، بین دوربین‌های معاصر APS-C تفاوت زیادی وجود ندارد.

شارپنس تصاویر JPEG روی حداکثر ممکن نیست، بنابراین حداکثر جزئیات دقیق حسگر را به نمایش نمی‌گذارد، هر چند ممکن است تصاویر روی صفحه نمایش‌های کوچکتر مانند گوشی‌های هوشمند ” واضح‌تر ” به نظر برسند. ایزو را پایین بیاورید، ممکن است بعضی از مناطق با جزئیات بسیار خوب ثبت شوند یا کاملا صاف به نظر برسند، در حالی که سایر مناطق با کنتراست بالاتر واقعاً خوب به نظر می‌رسند. نویز نیز به خوبی کنترل می‌شود، و کمی از درخشندگی در پشت آن باقی مانده است که زیاد مورد توجه من نیست. رنگ‌های ثبت شده به چشم من بسیار جالب است، با زردهای عمیق و سبزهای گرم که استاندارد نیکون است. قرمزها کاملاً مطابق آن چیزی که من انتظار داشتم یا همانند دوربین‌های کانن نیست. آبی نیز عمیق‌ترین حالت خود را نداشته و اصلا در حد Sony a6400 نیست، اما هنوز هم بسیار خوب است.

محدوده داینامیکی

سنسور Z50 از نظر محدوده‌ی داینامیکی بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اگر دو عکس گرفته شده در یک نوردهی یکسان اما با تنظیمات ایزوی متفاوت را با یکدیگر مقایسه کنید، تفاوت بسیار کمی وجود دارد. این نشان می‌دهد که دوربین در حال افزودن نویز بسیار کمی به تصاویر است و از این رو هیچ فایده‌ای برای اعمال تقویت اضافی وجود ندارد. این گزینه برای عکاسی خام و فیلم برداری از صحنه‌های کم نور با تنظیمات ایزوی پایین باعث روشن‌تر شدن تصاویر می‌شود، اما مسئله‌ی جزئیات کمی متفاوت است ( به عنوان مثال، چراغ‌های نئونی در یک منظره شهری ). این سنسور دارای دو حالت افزایش است، بنابراین می‌توان از بهبود نویز در ایزوی 400 استفاده کرد.

در مقایسه با دوربین‌های همرده‌ی خود، می‌بینید که اگر محدوده‌های هایلایت در معرض نور بیشتری قرار بگیرید، نیکون مانند سونی سیگنال بسیار تمیزی را ثبت می‌کند، بدین معنی که می‌توانید کمی بیشتر به سایه‌های عمیق‌تر نسبت به رقبای این دوربین برسید. اگر به حالت خام 12 بیتی خام بروید، این مزیت از بین می‌رود، اما این سایه‌های عمیق و تحت فشار هستند که به احتمال زیاد تفاوت بین این دو حالت را نشان می‌دهند.

هر دو پرونده خام 12 و 14 بیتی در Z50 فشرده شده‌اند، اما فشرده سازی نیکون تضمین می‌کند که بیشتر اطلاعات حفظ می‌شوند، یعنی هیچ تأثیر بصری خاصی ندارد.

حالت‌های شاتر

به صورت خودکار حالت استفاده از شاتر الکترونیکی ( EFCS ) برای سرعت‌های شاتر کندتر از 1/320 استفاده می‌شود، جایی که خطر احتمالی لرزش شاتر مکانیکی وجود دارد. در سرعت‌های بالاتر شاتر، جایی که EFCS می‌تواند رندر بوکه را در پس زمینه‌های تار از بین ببرد، به استفاده از شاتر مکانیکی بر می‌گردیم.

می‌توانید در منوی تنظیمات سفارشی فقط از شاتر الکترونیکی یا شاتر کاملاً مکانیکی استفاده کنید، اما نیازی به آن نیست. همچنین یک حالت برای عکاسی بدون مزاحمت نیز وجود دارد که در آن از شاتر الکترونیکی استفاده می‌شود تا دوربین صدایی را تولید نکند، همچنین در این حالت فلاش هم غیر فعال می‌شود تا اثرات بیرونی به حداقل برسد.

شاتر الکترونیکی سرعتی 1/22 ثانیه‌ای دارد که منطقی است اما چیزی شبیه به سرعت شاتر مکانیکی ( که باید سریع‌تر از سرعت همگام سازی فلاش باشد، یعنی 1/200 ثانیه )، بنابراین خطر نورهای تحریف شده یا خطوط عمودی در تصویر وجود دارد.

سیستم لنز

یک نکته مهم هنگام نگاه کردن به بدنه دوربین، سیستم لنزی است که این دوربین از آنها پشتیبانی می‌کند. اما تعداد لنزهای موجود الآن مهم نیست، باید ببینیم آن دسته از لنزهایی که متناسب با نیازهایمان می‌خواهیم با قیمتی منطقی وجود دارند یا خیر.

Z50 داستانی کاملاً پیچیده را ارائه می‌دهد. از نظر لنزهای بومی طراحی شده برای سنسور APS-C، فقط دو لنز زوم نسبتاً خوب با دیافراگم مطلوب وجود دارد که دقیقاً از توانایی کامل سنسور برای عمق میدان کم استفاده نمی‌کنند. قابلیت‌های میدانی یا کم نور در نقشه راه لنزهای نیکون نیز اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد این امر در کوتاه مدت تغییر خواهد کرد. فراتر از این، تعدادی لنزهای Z-Mount وجود دارند که واقعا فوق العاده هستند، اما بسیاری از اینها نسبتاً بزرگ و گران هستند، به این معنی که لزوما استفاده از آنها برای این دوربین نمی‌تواند کار عاقلانه‌ای باشد.

همچنین شایان ذکر است که هر دو بدنه فول فریم نیکون شامل تثبیت کننده‌ی داخلی بدنه می‌شوند و نیاز به لنزهای دارای تثبیت کننده را کاهش می‌دهد، در حالی که Z50 هیچ گونه تثبیت کننده مکانیکی مخصوص به خود را ندارد.

Nikkor Z 24mm F1.8 S ( در سمت چپ ) یک لنز عالی برای دوربین‌های فول فریم است، اما من فهمیدم که استفاده از آن همراه با نیکون Z50 برای مدت طولانی کمی سخت است. دوست دارم چیزی شبیه به 22 میلی متری F2 کانن ( در سمت راست ) را ببینیم.

این وعده سازگاری متقابل لنزها با بدنه‌های فول فریم وجود دارد، به خصوص با لنزهای اصلی.

همچنین امکان استفاده از لنزهای F-Mount دوربین‌های DSLR با آداپتور F-to-Z نیکون نیز وجود دارد. با این حال، شایان ذکر است که لنزهای سازگار ( حتی کوچک ) به سرعت احساس بزرگ بودن بر روی بدنه‌ی کوچک Z50 را به شما القا می‌کنند. عملکرد آن البته با لنزهای نسبتاً مدرن AF-S و AF-P بسیار خوب است، اما معمولاً توصیه می‌کنم از لنزهایی که قبلاً در اختیار دارید استفاده کنید، اما لنزهای جدیدی را خریداری نکنید که پس از آن نیاز به دوربین خود داشته باشید.

در نهایت این سؤال پیش می‌آید که لنزهای شما چه هستند و کدام لنزها را نیاز دارید، اما فقدان لنزهای بومی APS-C در این مرحله اولیه در وجود APS-C Z-Mount احتمالاً محدود خواهد بود، البته بیشتر برای بعضی افراد.

سیستم فوکوس خودکار

تصویر خام با استفاده از Adobe Camera Raw پردازش شده است. هایلایت‌ها کاهش یافته، اما غلظت رنگ مشکی بیشتر شده است.
Nikkor 24mm F1.8 |ISO 100 | 1/50 sec | F16
Photo: Richard Butler

سیستم فوکوس خودکار Z50 از نزدیک با مدل‌های Z6 و Z7 رده بالای نیکون ارتباط دارد. در کل دریافتم که به طور کلی خوب است، اما عملکرد و رفتار رابط کاربری مطابق با استانداردهای بهترین همسالان خود یا بهترین DSLR های نیکون نیست.

  • فوکوس خودکار سریع و به طور کلی بسیار مؤثر است اما ردیابی سوژه می‌تواند سوژه را از بین ببرد
  • Face / Eye AF در مسافت‌های نسبتاً خوب کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد بین سوژه‌ها انتخاب کنید
  • ردیابی سوژه نسبت به رقبا ضعیف است ( و البته DSLR های خود نیکون )، مستلزم آن است که از این حالت خارج شوید

سیستم فوکوس خودکار

سیستم فوکوس خودکار Z50 بسیار خوب است، شما می‌توانید اندازه منطقه فوکوس خودکار را انتخاب کنید که در آن دوربین سوژه را بر اساس نزدیکی و مرکزی بودن انتخاب می‌کند.

  • Pinpoint AF (AF-S only)
  • Single-point AF
  • Dynamic-area AF (AF-C only)
  • Wide-area AF (S)
  • Wide-area AF (L)
  • Auto-area AF

حالت Pinpoint AF (AF-S only) فقط در حالت فوکوس خودکار تنها موجود است و حالت فوکوس مداوم حالت ” Dynamic-area AF (AF-C only) ” را بدست می‌آورد، که مناطق AF را در مجاورت نقطه انتخاب شده در نظر می‌گیرد.

در صورت فعال بودن این حالت، از کنترلر چهار طرفه در پشت دوربین برای جابجایی نقطه AF استفاده می‌شود، یا می‌توانید روی صفحه نمایش لمسی ضربه بزنید. کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید این است که وقتی دوربین را به چشم خود نزدکی می‌کنید تا از طریق منظره یاب عکاسی کنید، نمی‌توانید روی صفحه نمایش ضربه بزنید، که این ویژگی بسیاری از دوربین‌های مدرن، از جمله برخی از DSLR های نیکون است.

تشخیص صورت / چشم

Z50 دارای سیستم تشخیص چهره یا صورت / چشم است. که همراه با حالت ” منطقه خودکار ” عمل می‌کند. اگر تشخیص چهره یا چشم را روشن کردید، این دوربین نسبت به سایر موضوعات اولویت بندی می‌کند. اگر بیش از یک چهره یافت شد، سپس با ضربه زدن به چپ یا راست بر روی کنترلر چهار طرفه به شما امکان می‌دهد که روی آن تمرکز کنید.

با این وجود، تعدادی محدودیت وجود دارد. در مرحله اول، قبل از اینکه دوربین آن را به عنوان چهره تشخیص دهد، سوژه شما باید در قاب بسیار بزرگ باشد. ثانیا، هیچ پایداری وجود ندارد، اگر موضوعی را انتخاب کنید اما آنها دور شوند یا چیزی برای لحظه‌ای چهره آنها را گمنام کند، دوربین به سمت فوکوس روی هر چهره دیگری در صحنه پرش می‌کند و باید منتظر بمانید تا دوباره آن را پیدا کند، قبل از انتخاب مجدد، سوژه‌ی انتخاب شده‌ی خود را انتخاب کنید.

شاید به دلیل اینکه اخیراً به دوربین‌های نیکون اضافه شده است، شما نمی‌توانید به طور مستقیم تشخیص چهره و چشم را به یک دکمه و نه به منوی ” i ” دوربین اختصاص دهید. با این حال، می‌توانید این گزینه را با انتخاب گزینه اصلی در لیست ” My Menu “، در نظر گرفته و سپس دکمه‌ای را به آن اختصاص دهید. در صورت نیاز به بیش از حد تشخیص چهره و تمرکز روی چیز دیگری غیر از یک شخص در صحنه مفید است.

ردیابی سوژه

مانند سیستم تشخیص چهره و چشم، سیستم ردیابی سوژه Z50 فقط در حالت Auto-area موجود است و دوباره عملکرد منطقه را بیش از حد تغییر می‌دهد. برای شروع ردیابی، لازم است بر روی صفحه نمایش ضربه بزنید یا ” OK ” را فشار دهید تا حالت را اضافه کنید، و یک مرحله اضافی را در مقایسه با اکثر همرده‌های خود اضافه‌تر است.

در مواقعی که ردیابی سوژه سردرگم می‌شود و موضوع خاص خود را پیدا می‌کند، مجبورید مجدداً دکمه « OK » را برای تنظیم مجدد نقطه بجای بزنید. این تنظیم مجدد فوکوس را اعمال می‌کند ( قبلاً جایی که می‌خواستید آن را تنظیم کنید ). اگر می‌خواهید حالت ردیابی سوژه را غیرفعال کنید، باید دکمه بزرگنمایی را در لبه سمت راست صفحه پیدا کرده و فشار دهید.

عملکرد

آزمایش سیستم فوکوس خودکار با استفاده از F-mount AF-S Nikkor 70-200 mm F2.8 G IS انجام شده است.

آزمایش اول من از یک نقطه مرکزی فوکوس خودکار در یک سوژه‌ی نزدیک شونده استفاده می‌کند و توانایی دوربین را برای ارزیابی فاصله سوژه و هدایت لنز به سمت آن آزمایش می‌کند. Z50 از این نظر خیلی خوب عمل می‌کند.

سپس حالت ردیابی فوکوس خودکار را آزمایش می‌کنم، که دوربین نیاز دارد تا هنگام حرکت سوژه در صحنه، موضوع را شناسایی و دنبال کند ( علاوه بر ارزیابی مسافت باید جهت را نیز به درستی تشخیص دهد ). Z50 همچنین در اینجا بسیار خوب عمل می‌کند، بسیاری از دوربین‌ها با فاصله گرفتن از سرعت با دوچرخه اشتباه می‌گیرند، چرا که سرعت باعث می‌شود گوشه‌های سوژه به سرعت تغییر کنند. با این حال، ما برای هر حالت چندین بار این آزمایش را انجام می‌دهیم و دقیقاً مانند عکاسی من برای آزمایش‌های دیگر به جز این تست، نمونه‌ای وجود داشت که در عوض، دوربین از دنبال کردن سوژه متوقف شد و چیزی را در پس زمینه ردیابی کرد.

از مشاهده مواردی که دوربین هدف خود را از دست می‌دهد، شروع به ردیابی چیز دیگری می‌کنم، گمان می‌رود که این سیستم مبتنی بر شناسایی رنگ سوژه کمی بیش از حد باشد و مسافت مورد نظر را به اندازه کافی بزرگ در نظر نگیرد ( گاهی اوقات مجدداً مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر رنگ مشابهی داشته باشد، چیزهایی در فواصل بسیار متفاوت را شناسایی می‌کند ).

پیشنهاد نویسنده : آموزش استفاده از اپلیکیشن Wireless mobile utility نیکون

به طور کلی

عملکرد سیستم فوکوس خودکار Z50 نه بد و نه خوب است؛ این نسبتاً قابل اعتماد روی موضوعی است که شما می‌خواهید روی آن فوکوس کنید ( جدا از حالت ردیابی که گاهی اوقات از کار می‌افتد و به چیز دیگری علاقه مند می‌شود ! ). همچنین در صورت تغییر موضوع، کمی آهسته‌تر از بسیاری از همرده‌های خود در تغییر مکان مجدد به مسافت متفاوت، اما به ندرت تا حدی مشکل ساز است.

با این حال، بیشتر نحوه تعامل شما با سیستم فوکوس خودکار به نظر مطلوب می‌رسد، تجربه‌ای کندتر از آنچه در آخرین دوربین‌های بدون آینه انتظار داریم و نیاز به تغییر مکرر حالت‌ها و تنظیمات دارد. این به هیچ وجه مانع عکاسی یا فیلم برداری نیست، اما خب خیلی ایده‌آل هم نیست.

دوربین‌های دیگر به شما امکان می‌دهند بدون توجه به اینکه در کدام حالت فوکوس خودکار قرار داشته باشید، به تشخیص چهره دسترسی پیدا کنید و لغو یا فعال شدن را آسان‌تر می‌کند، بنابراین برای دسترسی به این ویژگی لازم نیست که تنظیمات خود را به طور کامل تغییر دهید. دوربین‌های دیگر نیز از نظر انتخاب نقاط فوکوس خودکار از نمایشگرهای لمسی خود بهتر استفاده می‌کنند و به مراتب استاندارد شده‌تر هستند که به شما امکان می‌دهد از نقطه AF انتخاب شده خود به عنوان نقطه شروع برای ردیابی فوکوس خودکار استفاده کنید ( دقیقاً همانطور که می‌توانید در DSLR های نیکون ببینید ).

هر یک از این شکایات مواردی بسیار کوچک هستند، اما خب باعث کند شدن سرعت کاربر هم می‌شوند و توانایی لحظه‌ای عکاس را محدود می‌کنند. به یین معنی که شما درست در همان لحظه‌ای که در حال عکاسی هستید، مجبورید موارد دیگری را هم بیش از آنچه نیاز است زیر نظر داشته و تنظیم کنید.

فیلم برداری

نیکون Z50 مشخصات یک دوربین فیلم برداری نیست، اما می‌تواند ویدیوهایی بسیار با کیفیت ضبط کند. این دوربین می‌تواند با حداکثر رزولوشن 4K UHD و نرخ 30 فریم بر ثانیه یا با رزولوشن 1080 و حداکثر نرخ 120 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. انتخاب حالت‌های رنگی، از جمله مشخصات Flat وجود دارد، اما گزینه Log موجود نیست.

  • فیلم‌های خوب و پر جزئیات 4K
  • ابزارهای ویدئویی بسیار خوب و عملکرد عالی فوکوس خودکار
  • قابلیت گسترده‌ای برای تنظیم عکس و حالت فیلم به طور جداگانه، امکان جابجایی سریع بین حالت عکاسی و حالت فیلم برداری

مشخصات فنی

Z50 مجموعه‌ای از ابزارهای ویدئویی شامل focus peaking و هشدارهای گورخری را برای کمک به ارزیابی نوردهی ارائه می‌دهد. همچنین کنترل زیادی بر رفتار نویز و باد و میکروفون وجود دارد، با تنظیم میزان ضبط صدا، یک فیلتر wind-cut filter، attenuator و گزینه‌ای برای محدود کردن دامنه پاسخ فرکانس برای بهینه سازی گفتار انسان وجود خواهد داشت.

Z50 پرش بین حالت‌های عکاسی و فیلم برداری در لحظه را آسان می‌کند، به ویژه با ارائه یک سوئیچ اختصاصی و در دسترس برای تغییر حالت‌ها.

شاید بزرگترین ویژگی مثبت این باشد که بسیاری از تنظیمات این دوربین را می‌توان برای عکاسی و فیلم برداری به طور جداگانه تعریف کرد و اینکه می‌توانید توسط یک سوئیچ به سادگی از یکی به دیگری پرش کنید. این دوربین می‌تواند فیلم را در حالت‌های Program, Aperture Priority یا Manual exposure mode قرار دهد. فقط حالت دستی به شما امکان می‌دهد تا به طور مستقیم سرعت شاتر و تنظیم ایزو را کنترل کنید، بنابراین روش کار ما نیز مورد نظر است.

هنگامی که حالت فیلم برداری را با استفاده از کنترلر چرخان حالت‌ها بر روی A یا M تنظیم می‌کنید، دوربین مقادیر نوردهی جداگانه را برای حالت فیلم برداری حفظ می‌کند، به این معنی که لازم نیست هر بار که این حالت را انتخاب کردید، از سرعت شاتر مناسب برای فیلم خود استفاده کنید. به طور پیش فرض، بسیاری از تنظیمات دیگر، مانند تراز سفیدی، حالت رنگ و تنظیمات منوی i خیلی ساده‌تر از آنچه برای عکاسی عکس تنظیم کرده‌اید تقلید می‌کنند، اما می‌توانند به طور جداگانه برای حالت فیلم برداری پیکربندی شوند.

فوکوس خودکار

رابط فوکوس خودکار این دوربین با نحوه کار در حالت استفاده از شاتر الکترونیکی و عکاسی بی صدا مطابقت دارد. شما می‌توانید منطقه Single point ، Wide (S) ، Wide (L) و منطقه Auto را با حالت Face یا Tracking در حالت منطقه خودکار استفاده کنید. بر خلاف حالت عکاسی، گزینه‌های منوی متفاوتی وجود دارد، منوی تنظیمات سفارشی g3 و g4 که به شما امکان می‌دهند مشخص کنید که دوربین به چه سرعت سعی خواهد کرد تا فوکوس را هدایت کند و بر تغییرات فاصله‌ی سوژه چقدر حساس است.

مانند حالت عکاسی، ردیابی فوکوس خودکار گاهی اوقات سوژه‌ی خود را از دست می‌دهد، اما به طور کلی فوکوس خودکار در حالت فیلم برداری بسیار خوب کار می‌کند، همچنین ساخت کلیپ‌های کوتاه هم با آن واقعا لذت بخش است.

کارایی

برخلاف D500 و D7500 که از سنسورهای مشابه استفاده می‌کنند، Z50 قادر است با استفاده از عرض کامل سنسور خود فیلم برداری کند.

برای مشاهده‌ی آزمایش کیفیت فیلم برداری دوربین نیکون Z50 به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

با دیدن فیلم‌های ثبت شده‌ی نمونه، به نظر می‌رسد بیشتر مشکلات نسبت به D7500 حل می‌شود. این تقریباً به اندازه فیلم برداری 4K فوجی فیلم X-T3 عالی نیست، اما تفاوت‌ها به اندازه کافی اندک است که احتمالاً آنها را در دنیای واقعی نمی‌بینید، مگر اینکه با هم مقایسه شوند. به نظر می‌رسد، خطر اعوجاج و انحراف در الگوها و خطوط یکسان نیز وجود دارد.

میزان سرعت حرکت شاتر در حدود 21 میلی ثانیه است که رقم بسیار مناسبی محسوب می‌شود، بنابراین اثرات آن نباید خیلی چشمگیر باشد، مگر اینکه واقعاً سریع حرکت کنید یا یک موضوع سریع در حال حرکت با عمودی‌های واضح در مجاورت دوربینتان عبور کند ( درها و پنجره‌های اتوبوس یا قطار می‌توانند مثال خوبی برای این مشکل باشند ). در کل این دوربین عملکرد بسیار خوبی در فیلم برداری داشته و گزینه‌های متنوعی را برای افزایش خلاقیت شما ارائه می‌دهد.

جمع بندی

چه چیزهایی را دوست داشتم ؟

  • کیفیت تصاویر بسیار خوب
  • محدوده داینامیکی عالی
  • کیفیت فیلم برداری خوب
  • کنترلرهای راحت و مناسب
  • تنوع زیادی از سفارشی سازی
  • عکاسی پیاپی با سرعت بالا و امکان تعویض سریع بین حالت عکاسی و فیلم برداری
  • شارژ USB
  • انتقال تصویر نسبتاً ساده با استفاده از Wi-Fi
  • توضیحات بسیاری از بخش‌ها به طور مفصل و واضح برایتان آمده و فقط کافیست دکمه‌ی ” ؟ ” را فشار دهید

چه چیزهایی را دوست نداشتم ؟

  • فوکوس خودکار ردیاب گه‌گاه موضوع مورد نظر را گم می‌کند
  • به نظر می‌رسد ویژگی‌های فوکوس خودکار یکپارچه و کارآمدتر هستند
  • در دسترس بودن یا اتکا به لنزهای سازگار ممکن است محدود کننده باشد
  • ماندگاری باتری
  • وقتی از حالت منظره یاب استفاده می‌کنید، هیچ کنترلی روی نقطه‌ی فوکوس از طریق صفحه نمایش وجود ندارد
  • فقدان تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی ممکن است محدود کننده باشد، به خصوص برای حالت فیلم برداری

نتیجه گیری کلی

دوربین نیکون Z50 یک گزینه‌ی بسیار چشمگیر برای دوربین‌های میان رده با قیمت متوسط است. این دستگاه توانایی بسیار زیادی در سطح دوربینی مثل Nikon D7500 دارد، با وجود قیمتی نزدیک به D5600، و بی شک به همین دلیل یکی از با ارزش‌ترین و قابل اعتمادترین دوربین‌های حال حاظر بازار است.

در مورد Z50 چیزهای زیادی وجود دارد، ارگونومی واقعا بی نظیر و دوست داشتنی و رابط کاربری بسیار خوب، آن را به یک دوربین جذاب و لذت بخش برای عکاسی تبدیل می‌کند. قابلیت فیلم برداری آن نیز بسیار مناسب است، بسته به اینکه چگونه می‌خواهید فیلم برداری کنید، تنظیمات ویدیویی متناسب با تنظیمات عکاسی ثابت شماست.

Out of camera JPEG
Nikkor Z 24mm F1.8 S | ISO 100 | 1/800 sec | F7.1
Photo: Richard Butler

ماندگاری باتری نسبتا کم است، اما شارژ از طریق پورت USB باعث می‌شود که همچنان از آن نا امید نشده و بتوانید رویش حساب کنید، بنابراین در مورد عملکرد باتری مسئله‌ای نیست. من هنوز مطمئن نیستم که این دوربین قرار است هدفی برای عکاسان مبتدی باشد یا عکاسان سطح متوسط، اما به نظر خودم برای افرادی که قصد دارند به تازگی وارد عکاسی شوند، افرادی که می‌خواهند با کمترین هزینه به یک دوربین بدون آینه کوچ کنند و افرادی که قصد عکاسی دارند و مشتاق آن هستند، ولی نه به صورت حرفه‌ای، این دوربین می‌تواند جذاب‌ترین گزینه‌ی حال حاظر باشد.

اما دو مورد اصلی و نقطه ضعف برای Z50 وجود دارد. عملکرد فوکوس خودکار به طور کلی با در بین رقبای هم قیمت خوب و راضی کننده است، اما نحوه اجرای سیستم فوکوس خودکار کمی کندتر و کم دقت‌تر از بسیاری از رقبای آن است. من خودم متوجه شده‌ام که می‌شود تنظیمات سیستم فوکوس خودکار را تغییر داد تا بیشتر از آنچه در رقبای خود انجام می‌دهیم با سوژه‌ی ما مطابقت داشته باشد.

پیشنهاد نویسنده : در خانه بمانید : ۲۰ پروژه فوق العاده برای عکاسی در خانه در دوران قرنطینه !

اگر از لنزهای مناسبی استفاده کنید، نیکون Z50 می‌تواند تصاویر بسیار خوبی را ثبت کند
Nikkor Z 24mm F1.8 S | ISO 100 | 1/2000 sec | F3.2
Photo: Richard Butler

نگرانی بزرگتر من، در دسترس بودن لنزدوربین ها است. لنزهای کیت و همتای تله فوتوی آن کوچک، جمع و جور و راحت هستند و به خوبی کار می‌کنند، اما عکاسان مشتاق ممکن است آنها را کمی ناشناخته بدانند. البته خوشبختانه هر کاربری می‌تواند با استفاده از آداپتور از لنزهای DSLR نیکون نیز استفاده کند یا حداقل یک مورد مشابه آن را برای مانت Z فول فریم نیکون پیدا کند که البته قیمتی بسیار گران خواهد داشت و شاید برای استفاده روی بدنه‌های گرانتری مثل Z6 و Z7 عاقلانه‌تر باشد. در انتظار استفاده از آنها بر روی بدن دیگری ، یک روز استفاده می کنند. در نقشه راه فعلی نیکون چیزی وجود ندارد که نشان دهد این وضعیت در کوتاه مدت تغییر خواهد کرد.

برای من، این می‌تواند یک عامل تعیین کننده باشد. اگر لنزهای مورد نظر شما با قیمتی در دسترس هستند ( از نظر مالی و یا از نظر امکانات ) از نظر شما راحت است، یا لنزهای کیت همه آنچه را که شما می‌خواهید انجام می‌دهند، Z50 یک گزینه‌ی عالی برای شما خواهد بود و بی شک مشکلی از بابت تنوع لنز هم پیدا نخواهید کرد. اما از آنجایی که معمولا حتی عکاسان مبتدی نیز بعد از مدتی به فکر خرید لنزهای جدید می‌افتند، بهتر است یا نیکون هر چه سریع‌تر تنوع لنزهای APS-C بدون آینه‌ی خود را برای مانت Z افزایش بدهد، یا بعدا بی شک دچار دردسر خواهید شد.

در مقایسه با دوربین‌های همرده …

چیزی که من بیشتر در مورد Canon EOS M6 II دوست دارم چیزی است که با Z50 مشترک است، ارگونومی راحت، رابط کاربری مرتب و وزن بسیار کم آن است. ویژگی‌های فوکوس خودکار کانن بهتر یکپارچه سازی و بهینه شده، اما هیچ تفاوتی در عملکرد آنها وجود ندارد. بر عکس، نیکون از دوربین فیلم برداری بهتری برخوردار است و قابلیت‌های بیشتری را برای استفاده ارائه می‌دهد. اما در حال حاضر لنزهای بیشتری وجود دارد که مطابق با M6 II هستند، که خود یک امتیاز بسیار مهم به حساب می‌آید.

دوربین Fujifilm X-T30 دیگر مدعی جدی این لیست است. کنترل‌های آن را واضح‌تر هستند که باعث شده نسبت به نیکون در عکاسی کمی راحت‌تر باشد. عملکرد فوکوس خودکار نیکون شاید روی صفحه نمایش لمسی بهتری باشد، اما هر دو دوربین دارای برخی ویژگی‌های عملکردی برای سیستم فوکوس خودکار هستند که قابل قبول و راضی کننده است ( امیدواریم X-T30 پیشرفت‌های X-Pro3 را به دست آورد ). X-T30 هنوز هم از نظر جزئیات و رنگ و همچنین داشتن گزینه هدفون و ثبت ویدیوهای Log، انتخاب من برای فیلم برداری است. همچنین احتمالاً جامع‌ترین لیست لنزهای APS-C را دارد.

a6400 سونی به بهترین سیستم فوکوس خودکار در کلاس خود، هم از نظر عملکرد و هم از نظر سرعت و دقت مجهز شده است، بنابراین بهترین انتخاب است اگر شما اغلب از سوژه‌های فعال و پر تحرک عکاسی می‌کنید. اما از نظر ارگونومی نیز ضعیف‌ترین در کلاس خود است و از کمترین لنزهای کیت بهره می‌برد. نیکون از همه لحاظ دوربین فیلم برداری بهتری در مقایسه با نماینده‌ی سونی است. با این حال، در حالی که ترجیح می‌دهم با نیکون عکس بگیرم، اما در صورتی که می‌خواهید همین امروز یک دوربین تهیه کنید، مانت E سونی انتخاب گسترده‌تری از لنزها را برایتان فراهم خواهد کرد.

دوربین OM-D E-M5 III گران‌تر است، اما از نظر عملکرد مقاومت در برابر آب و هوای بد و همچنین سیستم تثبیت کننده‌ی داخلی تصاویر بسیار خیره کننده است. عملکرد فوکوس خودکار آن بسیار ضعیف‌تر است، اما دوربین عکاسی قابل قبول به حساب می‌آید. سرانجام، پاناسونیک Lumix DC-G9 نسبت به آن قیمت کمتری دارد. این دوربین برای فیلم برداری بسیار خوب است و مانند الیمپوس به وسیع‌ترین لنزهای بدون آینه طراحی شده دسترسی دارد. این عمدتا نسبت اندازه به تصویر با کیفیت آن بسیار نا خوشایند به نظر می‌رسد، البته اگر با نیکون مقایسه شود این ضعف به چشم خواهد آمد.

نمونه تصاویر

توجه داشته باشید که تمامی عکس‌های زیر توسط وب‌سایت DPReview ثبت شده و با توجه به قانون کپی رایت حق انتشار آن را بدون ذکر منبع ندارید !

لطفاً هیچ یک از این تصاویر را بدون اجازه قبلی تکثیر نکنید ( به صفحه‌ی کپی رایت وب‌سایت DPReview مراجعه کنید ).

همچنین برای مشاهده‌ی لیست کامل عکس‌ها به همراه سایز اصلی و مشخصات هر عکس، می‌توانید به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

مشخصات فنی نیکون Z50

قیمت 859 دلار ( فقط برای بدنه )، 959 دلار ( همراه با لنز کیت 16-50 میلی متری )، 1349 دلار ( همراه با لنز 16-50 و 20-250 میلی متری )
نوع بدنه SLR-style mirrorless
کیفیت ساخت Magnesium alloy
نهایت رزولوشن تصویر 5568 در 3712
نسبت تصویر w:h 1:1, 3:2, 16:9
رزولوشن موثر 21 مگاپیکسل
رزولوشن سنسور 22 مگاپیکسل
سایز سنسور APS-C ( 23.5 در 15.7 میلی متر )
نوع سنسور CMOS
پردازنده Expeed 6
پروفایل رنگی sRGB, Adobe RGB
Color filter array Primary color filter
ایزو خودکار, 100-51200 ( قابل ارتقا تا 204,800 )
ایزوی ارتقا یافته ( حداکثر ) 204800
وایت بالانس دستی بله
لرزشگیر تصویر داخلی خیر
فرمت فشرده نشده RAW
کیفیت تصاویر JPEG Fine, normal, basic
فرمت فایل‌ها JPEG (Exif v2.31)
Raw (NEF, 12/14-bit)
فوکوس خودکار Contrast Detect (sensor)
Phase Detect
Multi-area
Center
Selective single-point
Tracking
Single
Continuous
Touch
Face Detection
Live View
چراغ راهنمای فوکوس خودکار بله
فوکوس دستی بله
تعداد نقاط فوکوس 209
مانت لنز Nikon Z
بزرگنمایی فاصله کانونی 1.5×
فناوری ساخت صفحه نمایش Tilting
سایز صفحه نمایش 3.2″
تعداد نقاط نمایشگر 1,040,000
نمایشگر لمسی بله
نوع صفحه نمایش TFT LCD
Live view بله
نوع منظره یاب الکترونیکی
میزان پوشش منظره یاب 100%
میزان بزرگنمایی منظره یاب 1.02× (0.68× 35mm equiv.)
رزولوشن منظره یاب 2,360,000
حداقل سرعت شاتر 30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه
حالت‌های نوردهی Program
Aperture priority
Shutter priority
Manual
حالت‌های صحنه Autumn Colors
Beach / Snow
Blossom
Candlelight
Child
Close-up
Dusk/Dawn
Food
Landscape
Night Landscape
Night Portrait
Party/Indoor
Pet Portrait
Portrait
Sports
Sunset
Special Effect Modes
فلاش داخلی پاپ آپ بله
محدوده‌ی فلاش 7.00 متر ( با ایزوی 100 )
فلاش اکسترنال بله ( توسط کفشک دوربین )
سرعت همگام سازی با فلاش 1/200 ثانیه
حالت‌های شاتر Single
Low-speed continuous
High-speed continuous
Self-timer
نرخ عکاسی پیاپی 11.0 فریم بر ثانیه
Self-timer بله
حالت‌های نوردهی Multi
Center-weighted
Highlight-weighted
Spot
جبران نوردهی ±5 (at 1/3 EV, 1/2 EV steps)
AE Bracketing ±5 (2, 3, 5, 7 frames at 1/3 EV, 1/2 EV, 2/3 EV, 1 EV steps)
WB Bracketing بله
فرمت فیلم برداری MPEG-4, H.264
حالت‌های فیلم برداری 3840 x 2160 @ 30p, MOV, H.264, Linear PCM
3840 x 2160 @ 25p, MOV, H.264, Linear PCM
3840 x 2160 @ 24p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 120p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 100p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 60p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 50p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 30p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 25p, MOV, H.264, Linear PCM
1920 x 1080 @ 24p, MOV, H.264, Linear PCM
میکروفون استریو
اسپیکر مونو
نوع کارت حافظه SD/SDHC/SDXC card ( UHS-II supported )
USB USB 2.0 ( 480 Mbit/sec )
USB charging بله
HDMI بله ( micro HDMI )
پورت میکروفون بله
پورت هدفون بله
وایرلس Built-In
نوع وایرلس 802.11ac + Bluetooth
ریموت کنترل بله ( با استفاده از گوشی هوشمند و اپلیکیشن کاربردی )
مقاومت در برابر آب و هوای بد بله
باتری Battery Pack
توضیحات باتری EN-EL25 lithium-ion battery & charger
عمر باتری ( بر اساس استاندارد CIPA ) 320 شات
وزن ( با در نظر گرفتن باتری ) 450 گرم ( 0.99 lb / 15.87 oz )
ابعاد 127 در 94 در 60 میلی متر ( 5 در 3.7 در 2.36 اینچ )
سنسور جهت یابی بله
ضبط تایم لپس بله
GPS خیر

مشخصات دوربین بدون آینه‌ی Z50 را می‌توانید از وب‌سایت نیکون مشاهده کنید.

پیشنهاد نویسنده : بهترین دوربین‌های کامپکت ۲۰۲۰ : ۱۰ تا از بهترین دوربین‌های جمع و جور همه کاره !

امیدوارم مقاله ” نقد و بررسی تخصصی نیکون Z50 : اولین تجربه نیکون در دوربین‌های بدون آینه APS-C ! “ برایتان جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

 

خرید دوربین عکاسی

دسته بندی ها: