سیستم کمیاب

نقد و بررسی تخصصی سونی a6600 : فوکوس خودکار شگفت انگیز و ارگونومی قابل قبول !

371
نقد و بررسی تخصصی سونی a6600 : فوکوس خودکار شگفت انگیز و ارگونومی قابل قبول !
نقد و بررسی تخصصی سونی a6600 : فوکوس خودکار شگفت انگیز و ارگونومی قابل قبول !Reviewed by دیدنگار on Apr 28Rating: 5.0%%title%% %%page%%سونی a6600 یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه‌ی APS-C این شرکت ژاپنی است و که از سنسوری با رزولوشن 24 مگاپیکسل و قابلیت فیلم برداری با رزولوشن 4K بهره ....نقد و بررسی تخصصی سونی a6600 : فوکوس خودکار شگفت انگیز و ارگونومی قابل قبول !

سونی a6600 یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه‌ی APS-C این شرکت ژاپنی است و که از سنسوری با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل و قابلیت فیلم برداری با رزولوشن ۴K بهره می‌برد. به نظر می‌رسد که در نگاه اول بسیار شبیه به سایر مدل‌های سری a6000 سونی باشد، اما این یکی از بزرگترین باتری‌ها و بهترین کیفیت‌های ساخت را در بین دوربین‌های این دسته دارد، حتی اگر تصاویر ثبت شده با آن نیز کاملاً با گزینه‌های ارزان‌تر قابل مقایسه باشد.

a6600 بیشتر با ارائه‌ی تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی، که هنوز هم در بین بسیاری از دوربین‌های APS-C نادر است، تمایز بیشتری می‌یابد. مطمئناً این امر به عکاسی و فیلم برداری در نور کم کمک زیادی می‌کند، همچنین این فناوری با سیستم فوکوس خودکار ردیاب بی نظیر سونی ترکیب می‌شود تا یکی از بهترین دوربین‌های سونی برای فیلم برداری باشد.

با وجود تمام این پیشرفت‌های فوق‌العاده، من هنوز فکر می‌کنم که a6600 می‌تواند از برخی به‌روزرسانی‌های اساسی در طراحی و ارگونومی نیز بهره ببرد بتوانیم آن را راحت‌تر در دست گرفته و کنترل کنیم.

پیشنهاد نویسنده : سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز ( PDAF ) چیست و چگونه کار می‌کند ؟

ویژگی‌های اصلی :

  • سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C CMOS
  • سیستم فوکوس خودکار ردیاب سوژه‌ی فوق پیشرفته
  • تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی
  • منظره یاب الکترونیکی از نوع OLED و با ۲٫۳۶ میلیون نقطه
  • صفحه نمایش لمسی چرخان با ۰٫۹ میلیون نقطه
  • Wi-Fi و NFC برای انتقال آسان‌تر تصاویر به گوشی‌های هوشمند و سایر دیوایس‌ها
  • قابلیت فیلم برداری با رزولوشن ۴K با ‌پروفایل‌های log
  • امکان شارژ از طریق پورت USB
  • باتری با عمر مفید ۸۱۰ شات با هر بار شارژ کامل ( بر اساس استاندارد CIPA )

سونی a6600 در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ با قیمت ۱۴۰۰ دلار / ۱۶۰۰ یورو برای بدنه و ۱۸۰۰ دلار / ۲۰۰۰ یورو برای نسخه‌ی همراه با لنز کیت ۱۸-۱۳۵ میلی متری F3.5-5.6 روانه‌ی بازار شد.

چه چیزهایی جدید است ؟

سونی a6600 در واقع جانشینی برای مدل A6500 است و با برخی از پیشرفت‌های موجود در مدل‌های رده پایین این شرکت، آن را به روز می‌کند. اما همانطور که قبلاً توضیح دادم، هنوز هم فکر می‌کنم نباز است سونی به‌روزرسانی‌هایی را برای مدل‌های بعدی در نظر بگیرد تا مشکل ارگونومی و طراحی بدنه هم به حداقل برسد.

  • فوکوس خودکار ردیاب را می‌توان بهترین در نوع خود دانست
  • باتری بزرگ این دوربین بهترین عمر باتری را در بین تمام دوربین‌های بدون آینه ارائه می‌دهد
  • تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی ۵ محوره کمک می‌کند تا هم عکاسی انعطاف پذیرتری داشته باشید، و هم بتوانید فیلم‌های صاف‌تر و بدون لرزش‌تری را ثبت کنید
  • طراحی و ارگونومی این دوربین بسیار شبیه به دوربین‌های دیگر سری a6x00 سونی است، اما فلاش پاپ آپ در آن حذف شده است

سیستم فوکوس خودکار

مانند مدل‌های a6400 و a6100 که پیش از آن معرفی شده بودند، a6600 نیز از آخرین فناوری فوکوس خودکار سونی با نام ” Real-Tracking AF ” استفاده می‌کند که در داخل دوربین با نام ” tracking ” گنجانده شده است.

اصولاً، a6600 در ردیابی سوژه‌های غیر انسانی و همچنین چهره‌ها، چشم‌ها و حتی برخی حیوانات یکی از بهترین نمونه‌ها بوده و دقت فوق‌العاده بالایی دارد. البته نکته‌ی عجیبی که وجود دارد این است که این گزینه به صورت پیش فرض فعال نیست، البته مراحل فعال سازی آن هم کار پیچیده‌ای به حساب نمی‌آید.

چگونه از حالت ” Real Time AF Tracking ” استفاده کنیم ؟

۱) دکمه‌ی ” Fn ” را فشار داده و ” Focus Mode ” را از ” AF-A ” به ” AF-C ” تغییر دهید ( ردیابی فوکوس خودکار در حالت AF-A در دسترس نیست و AF-C به اندازه کافی قابل اعتماد است که آن را انتخاب کنید. دوربین در آن حالت به صورت کامل از این فناوری استفاده خواهد کرد ).
۲) در فهرست ” Fn “، تنظیمات ” Focus Area ” را به یکی از حالت‌های ردیابی تغییر دهید. برای انجام این کار، به پایین لیست بروید و سپس سمت چپ و راست را فشار دهید تا انتخاب کنید که کدام نوع از منطقه‌ی فوکوس از دوربین استفاده کند تا مشخص کند چه چیزی را ردیابی می‌کند. من یکی از موارد زیر را توصیه می‌کنم :

+ Tracking: Flexible Spot M – اگر می‌خواهید گزینه‌ای را برای ردیابی انتخاب کنید که یا با ضربه زدن روی صفحه نمایش دوربین فعال شود و یا با اشاره‌ی دوربین به سوژه ( به گونه‌ای که ابتدا نقطه فوکوس روی سوژه‌ی شما است )
+ Tracking: Wide – اگر می‌خواهید دوربین انتخاب کند که چه چیزی را ردیابی کند. این حالت نزدیکترین فرد در قاب تصویر را در اولویت قرار می‌دهد یا اگر هیچ کس دیگری حضور نداشته نباشد، چیزی را در صحنه و اطراف خود دنبال می‌کند. در واقع به دنبال نزدیک‌ترین و مهم‌ترین سوژه در اطراف خود می‌گردد.

تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی

سونی a6600 نیز همان سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی را به ارث می‌برد که در مدل‌های قدیمی‌تری مثل a6500 به کار رفته بود ( که بر اساس استاندارد CIPA می‌تواند تا ۵ استاپ لرزش را با لنز سونی ۵۵ میلی متری F1.8 ZA کاهش دهد ). این مسئله فضای دوربین‌های APS-C را بسیار مهیج می‌کند، به ویژه برای آن دسته از کاربران که مایلند بیشتر فیلم برداری کنند یا به عکاسی با سرعت بالا نیاز دارند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی کانن ۹۰D : بهترین میانرده‌ی APS-C کانن در تمام تاریخ !

بدنه، کنترلرها و ارگونومی

از اینجا، می‌توانید تمام نقاط کنترلرهای موجود در سونی a6600 را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید ببینید که در بالای بدنه بر خلاف دوربین‌هایی مثل a6100 و a6400 فلاش پاپ آپ وجود نداشته و حذف شده است.

طراحی a6600 یکی از رادیکالی‌ترین‌هایی است که تاکنون دیده‌ام، از این رو جای دکمه‌ها بهتر شده و فلاش هم حذف شده است، این باعث شده دست طراح در قرار دادن دکمه‌ها در فضاهای بهتر و در دسترس‌تر بازتر باشد.

با این حال، برای این دوربین از باتری مدل NP-FZ100 استفاده شده که سونی آن را برای آخرین نسل از دوربین‌های سری A7 فول فریم به صورت کامل از نو طراحی کرده بود. و گرچه این فقط یک باتری است، اما به جرعت می‌توان گفت یکی از جذاب‌ترین موارد در این دوربین است، چرا که عمر بسیار زیادی داشته و عملا ما را از مشکل همیشگی باتری در دوربین‌های بدون آینه راحت ساخته است. این دوربین بر اساس آزمایشات استاندارد CIPA می‌تواند با هر بار شارژ کامل باتری تا بیش از ۸۰۰ شات را ثبت کند. این عدد به سادگی وارد قلمروی دوربین‌های DSLR می‌شود، در واقع به شما اطمینان می‌دهم که a6600 حتی پس از چند روز استفاده‌ی سنگین، هنوز هم مقداری شارژ برای ثبت عکس در خود ذخیره کرده است.

البته همانطور که همیشه در سایر نقد و بررسی‌ها هم می‌گویم، این عدد صرفا یک آماز برای مقایسه‌ی دوربین‌ها از نظر شارژ دهی باتری با یکدیگر است و در واقع شما با استفاده‌ی حتی سنگین در طول روز، می‌توانید عمر باتری بسیار بیشتری را داشته باشید. پس ثبت ۱۵۰۰ شات با هر بار شارژ کامل باتری در سونی A6600 هم خیلی دور از انتظار و نشدنی نیست.

همچنین گریپ باتری در این دوربین با مدل‌های قبلی سری a6x00 تفاوت‌هایی داشته و طراحی آن حالا بزرگ‌تر شده است. این امر به ویژه در استفاده از لنزهای بزرگ با این دوربین بسیار مفید خواهد بود، چرا که می‌تواند تعادل بهتری را به وجود بیاورد. البته فضای بین مانت و لنز ممکن است هنوز برای افرادی که انگشتان بزرگتر دارند کمی کوچک باشد.

a6600 دارای عمر مفید باتری بیش از ۸۰۰ شات با هر بار شارژ کامل بر اساس نتیجه‌ی استاندارد CIPA است که آن را به قلمروی دوربین‌های DSLR وارد می‌کند و مشکل همیشگی دوربین‌های بدون آینه را از بین می‌برد.

همانطور که قبلاً گفته شد، a6600 دارای یک دکمه‌ی سفارشی دیگر با نام C3 است که بین منوها و حالت‌های فوکوس خودکار سوییچ می‌کند. این دکمه در مکانی بسیار مناسب قرار گرفته و دستیابی به آن بسیار آسان است. حتی ساده‌تر از دکمه‌های C1 و C2 که در بالای دوربین تعبیه شده‌اند.

بقیه‌ی کنترلرها بدون تغییر هستند، به این معنی که شما شماره گیری‌های دوقلو را همچنان خواهید داشت، اما هر دو زیر انگشت شصت شما هستند و باید به این وسیله آنها را کنترل کنید. من ترجیح می‌دهم که کنترلر شماره گیر بالا کمی ” کلیک ” داشته باشد و شماره گیر عقب برجسته‌تر و کاهنده‌تر باشد (سونی در دوربین‌های سری A7 اخیر خود به این موضوع پرداخته است ). دکمه‌ی ضبط فیلم در مکانی ناخوشایند باقی مانده است، و تمام دکمه‌ها نسبتاً شفاف هستند، بنابراین کار با آنها با دستکش مات ممکن است کمی دشوار باشد.

در مورد دستکش، a6600 می‌تواند در برابر شرایط محیطی مقاومت خوبی را از خود به نمایش بگذارد که اصلا چیز بدی نیست. و نکته‌ی آخر اینکه، a6600 دارای دو درگاه هدفون و میکروفون است، در واقع اولین دوربین از سری a6x00 سونی که از این قابلیت بهره می‌برد و به شما در ضبط ویدئوهای حرفه‌ای کمک می‌کند.

منوها و رابط کاربری

همانطور که تقریباً در مورد هر دوربین اخیر سونی پوشش داده‌ام، فکر می‌کنم منوها می‌توانند هنوز هم اندکی از پیچیدگی خود کم کنند. a6600 با جدیدترین رابط کاربری سونی ( مانند A6500 قدیمی‌تر ) همراه با پنل‌های کدگذاری شده با رنگ استفاده می‌کند، اما هنوز هم گیج مننده است، چرا که به عنوان مثال، چیزی شبیه به ” Func. of Touch Operation ” نیست، که اساساً چگونگی عملکرد فوکوس خودکار را از طریق صفحه نمایش لمسی کنترل می‌کند. این گزینه نیز در منوی Custom Operation 2 تعبیه شده و در بخش‌های مختلف AF نیست.

حتی اگر از دوربین دیگری از کمپانی سونی استفاده کرده باشید به سرعت خواهید فهمید که زبان طراحی یک چیز بوده و بسیار شبیه به هم هستند، فقط این نکته را هم به یاد داشته باشید که برخی از دکمه‌ها و منوهای مختلف جا به جا شده‌اند و به یک پنل دیگر رفتند. این با کمبود نشانه‌های ناوبری برای زیرمجموعه‌های خاص پیچیده شده است. در هر صورت، شما زمان نسبتا مناسبی را باید صرف یادگیری کار کردن با منوی دوربین بکنید تا به آن به طور نسبتا کامل مسلط شوید. من همچنین به شدت توصیه می‌کنم از گزینه‌های ” My Menu ” استفاده کنید تا تنظیماتی را که بیشتر به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، به سادگی در دسترس داشته باشید.

Wi-Fi و اتصالات

سونی a6600 می‌تواند تصاویر و کلیپ‌های ویدیویی را از طریق اتصال Wi-Fi به دستگاه‌های iOS و Android با استفاده از برنامه‌ی Imaging Edge Mobile منتقل کند . a6600 همچنین از فناوری NFC ( near-field communication ) نیز پشتیبانی می‌کند که در بسیاری از رقبای این رده وجود ندارد. با استفاده از آن شما می‌توانید به سادگی و تنها با یک کلیک دوربین و گوشی هوشمندتان را با یکدیگر همگام سازی کنید.

اما NFC احتمالاً در این دوربین ضروری‌تر است چرا که، حتی اگر از فناوری بلوتوث برای اتصال به گوشی هوشمندتان و دریافت موقعیت مکانی استفاده کند، یک اتصال بلوتوثی نمی‌تواند در شروع اتصال از طریق وای فای سرعت و عملکرد خوب و لازم را داشته باشد. بنابراین اگر دستگاه سازگار با NFC ندارید ، روند کمی سخت‌تری را خواهید داشت و برای برقراری اتصال بین گوشی هوشمند و دوربینتان باید همه چیز را به صورت دستی انجام دهید.

در مقایسه با رقبای همرده …

اکثر تولید کنندگان دوربین حداقل یک مدل را با قیمتی مشابه a6600 سونی دارند که سنسور آنها نیز از نوع کراپ فریم است، بنابراین من تمامی آنها را در یک لیست برایتان در کنار هم گردآوری کرده‌ام.

پیشنهاد نویسنده : فاصله کانونی لنز در عکاسی چیست و چه تاثیری دارد ؟

البته مقایسه‌ی ترکیب سونی به دلیل شباهت‌های بیشتر در بدنه‌ی دوربین‌هایش کمی پیچیده‌تر است.

Sony a6600Fujifilm
X-T3
Canon EOS M6 Mark IIPanasonic
DC-G9
Sony a6500
قیمت
( همراه با لنز کیت )
$۱۸۰۰
(۱۸-۱۳۵mm)
$1899
(18-55mm)
$1099
(15-45mm + EVF)
$1699
(Body only)
$1400
(Body only)
سایز سنسورAPS-CAPS-CAPS-CFour ThirdsAPS-C
رزولوشن موثر۲۴MP26MP32.5MP20MP24MP
سیستم فوکوس خودکارPhase detectDual Pixel Phase d/tDual Pixel Phase d/tContrast detectPhase detect
لرزشگیر تصویر۵-axis in-body + lensLens onlyLens only + EIS in video5-axis in-body + lens5-axis in-body + lens
اتصالاتWi-Fi w/ NFC
Bluetooth for location data
Wi-Fi w/ Bluetooth for quick connectionWi-Fi w/ Bluetooth for quick connectionWi-Fi w/ Bluetooth for quick connectionWi-Fi w/ NFC for quick connection
سرعت عکاسی پیاپی۱۱fps20fps14fps20fps11fps
منظره یاب الکترونیکی
(Res/Mag)
2.36M dot
0.71x
3.69M dot
0.75x
Opt. 2.36M dot (mag not given)3.69M dot 0.83x2.36M dot 0.71x
صفحه نمایش۰٫۹۲M dot
tilting touchscreen
1.04M dot fully-articulating touchscreen1.04M dot tilting touchscreen1.04M dot fully-articulating touchscreen0.92M dot
tilting touchscreen
حداکثر رزولوشن فیلم برداری۴K/30p4K/60p4K/30p4K/60p4K/30p
کراپ ویدئوFull width (24p)
1.23x (30p)
Full width (30p)
1.2x (60p)
Full widthFull widthFull width (24p)
1.23x (30p)
پورت میکروفونYesYesYesYesYes
پورت هدفونYesYesNoYesNo
شارژ از طریق پورت USBYesYesYesYesYes
عمر مفید باتری ( بر اساس استاندارد CIPA (810390305400350
ابعاد۱۲۰ x 67 x 69mm133 x 93 x 59mm120 x 70 x 49mm137 x 97 x 92mm120 x 67 x 53mm
وزن۵۰۳g (18oz)539g (19oz)408g (14oz)658g (23oz)453g (16oz)

البته این به هیچ وجه بدان معنا نیست که یک مقایسه‌ی همه جانبه از تمام رقبای بالقوه‌ی a6600 باشد. به طور خاص، همچنین باید از Olympus E-M5 Mark III نیز یاد کنیم. از بسیاری جهات غیر از اندازه‌ی سنسور، نماینده‌ی الیمپوس با سونی a6600 قابل رقابت است، مثل سرعت عکاسی پیاپی بیشتر، تثبیت کننده‌ی داخلی و امکان فیلم برداری با رزولوشن ۴K که کیفیت بسیار خوبی دارد.

می‌توانید از این نمودار ببینید که سونی با اینکه هنوز هم بسیار قدرتمند است، اما رقبا نیز کم نیاورده و سعی در رسیدن به این کمپانی دارند. البته تاکنون بهترین باتری و هنوز هم تواناترین سیستم فوکوس خودکار در اختیار سونی است، اما از نظر سرعت عکاسی پیاپی، قابلیت‌های فیلم برداری و کیفیت منظره یاب، می‌توان گفت a6600 محدودیت‌ها و کمبودهایی را نسبت به سایر رقبای خود دارد.

کیفیت تصاویر

Out-of-camera JPEG.
Sigma 56mm F1.4 DC DN | ISO 100 | 1/2500 sec | F2
Photo by Richard Butler

با توجه به استفاده از همان سنسور و پردازنده‌ی مشابه a6400 و a6100 موجود، جای تعجب ندارد که a6600 کیفیت تصویر یکسانی را نسبت به سایر مدل‌های این سری داشته باشد، که البته این به معنای ضعف نیست، چرا که این سنسور به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده است.

  • a6600 با دوربین‌های a6400 و a6100 موجود، کیفیت تصاویر یکسانی را دارد
  • میزان پیش فرض رنگ‌های سونی بسیار عالی به نظر می‌رسد، که این از زمان اولین دوربین سری a6x00 تا به امروز تکامل یافته است
  • شاتر الکترونیکی هنوز هم حداکثر سرعت ۱/۴۰۰۰ ثانیه دارد و ممکن است اثر رولینگ شاتر را در آن مشاهده کنید

استودیوی آزمایش کیفیت تصاویر

صحنه آزمون ما برای شبیه سازی انواع بافت ها ، رنگ ها و انواع جزئیاتی که در دنیای واقعی با آنها روبرو می شوید طراحی شده است. همچنین برای دیدن تأثیر شرایط مختلف نورپردازی ، دو حالت روشنایی وجود دارد.

صحنه‌ی آزمون ما برای شبیه سازی انواع بافت‌ها، رنگ‌ها و انواع جزئیاتی که در دنیای واقعی با آنها روبرو می‌شویم طراحی شده است. همچنین برای دیدن تأثیر شرایط مختلف نورپردازی، دو حالت روشنایی وجود دارد.

برای مشاهده‌ی آزمایش کیفیت تصاویر دوربین نیکون Z50 به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

RAW

در سراسر صحنه‌ی آزمایش بالا می‌توانیم ببینیم که a6600 از لحاظ ضبط جزئیات، دقیقاً مشابه با A6400 است. X-T3 فوجی فیلم نیز سطح مشابهی از جزئیات را ثبت می‌کند ( ۲۶ مگاپیکسل در مقابل ۲۴ مگاپیکسل یک تفاوت بسیار نا چیز و کم اهمیت است )، اما طراحی پردازنده‌ی X-Trans باعث کاهش رنگ‌های کاذب در فرکانس‌های بسیار بیشتر از سایر رقبا در اینجا می‌شود. همانطور که انتظار می‌رفت، EOS M6 Mark II جزئیات بیشتری را نسبت به سایر رقبا در تمام بخش‌های این تست داشت.

a6600 در مقادیر ایزوی بالاتر از عملکرد کنترل نویز بسیار خوبی برخوردار است و اگرچه به نظر می‌رسد X-T3 فوجی فیلم نویزهای کروماتیک یا رنگی کمتری دارد، اما برخی از علائم کاهش نویز را در پرونده‌های خام نشان می‌دهد. در حالت عادی و با وضوح یکسان، M6 II کانن نسبت به گزینه‌های دیگر در اینجا بسیار بهتر عمل کرده است. در بالاترین مقادیر ایزو، سونی شروع به پیشروی نسبت به همرده‌های خود می‌کند، اما تفاوت چندانی نیست که بخواهیم بر اساس آن نظر خود را در تصمیم گیری نهایی تغییر دهیم.

JPEG

با تغییر فرمت عکس به JPEG پردازش و فشرده شده، می‌بینیم که تفاوت زیادی بین این دوربین‌ها از نظر کیفیت رنگی وجود ندارد. من در اینجا زرد و سبز گرم‌تر و عمیق‌تر X-T3 را ترجیح می‌دهم، در حالی که اشباع نسبتاً قوی‌تر کانن یک موضوع ترجیحی و به انتخاب و سلیقه‌ی خود کاربر خواهد بود. رنگ‌های قرمز در کانن یکی از چیزهایی است که به مدت زیادی آن را دوست داشته‌ام، در حالی که سونی a6600 نیز رنگ قرمز دلپذیری را ارائه می‌دهد، در واقع بسیار بهتر از فوجی فیلم، اما a6600 از رنگ نارنجی کمرنگ‌تری برخوردار است که این مشکل در پرچمدار حال حاظر این کمپانی ژاپنی، یعنی a7R IV وجود ندارد. a6600 را در مقابل مدل‌های قدیمی سری a6x00 اما پیشرفت‌های بسیار قابل توجه و خوبی را داشته است؛ به ویژه رنگ‌های زرد و سبز گرم‌تر شده‌اند. با این حال، رنگ آبی هنوز هم آنچنان که باید دلپذیر نیست.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی کانن Eos M6 Mark II : یک بدون آینه‌ی ایده‌آل برای ویدئوبلاگرها !

شارپنس در تصاویر JPEG نیز همانطور که انتظار داشتم بسیار خوب بود. در مقایسه، کانن جزئیات نسبتا کمتری را داشت، اما مصنوعات و اعوجاج بسیار کمتری را نسبت به سایر گزینه‌های دیگر در اینجا داشت. a6600 عملکرد واقعاً چشمگیری را از نظر حفظ جزئیات در همه جا به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید به وضوح، تفاوت جزئیات را در حتی دوربین کانن هم ببینید، در مقایسه با سایر دوربین‌های این رده هم به سادگی برنده می‌شود. با بالا رفتن مقادیر ایزو، دوربین‌های سونی همچنان از نظر حفظ جزئیات از دوربین‌های سایر برندها عملکرد بسیار بهتری را دارند و سالهاست که به همین دلیل زبان زد هستند.

حالت‌های شاتر

a6600 هم از شاتر الکترونیکی ( EFCS ) و هم شاتر بی صدا بهره می‌برد. هر دو گزینه به علاوه‌ی شاتر مکانیکی معمولی، دارای جوانب مثبت و منفی مخصوص به خود هستند.

تنها دلیلی که ما را مجاب می‌کند از شاتر معمولی و کاملاً مکانیکی استفاده کنیم، استفاده از دیافراگم بسیار گسترده و امکان عکاسی با نور بسیار زیاد است، و به همین دلیل به سرعت شاتر سریع ( بیشتر از ۱/۲۰۰۰ ) نیاز خواهد بود. اگر در حالت EFCS یا همان شاتر الکترونیکی بمانید، می‌فهمید که هایلایت‌های خارج از فوکوس شما تاریک شده‌اند، که می‌تواند منجر به از بین رفتن پس زمینه شود و یا حتی می‌تواند به نظر برسد که با یک دیافراگم کوچکتر ثبت شده است. دلیل استفاده از EFCS، و چرایی اینکه همیشه این گزینه به صورت پیش فرض فعال است، جلوگیری از رولینگ شاتر در سرعت‌های آهسته‌تر شاتر و به حداقل رساندن تاخیر است.

متأسفانه برخلاف برخی رقبا، a6600 هیچ شرطی برای جابجایی خودکار بین EFCS و دیافراگم مکانیکی در آستانه‌ی سرعت شاتر مشخصی ندارد، بنابراین شما لازم است که خودتان به یاد داشته باشید که در چه سرعت‌های شاتری از کدام حالت استفاده کنید.

شاتر کاملاً الکترونیکی گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که می‌خواهند تا حد امکان بی سر و صدا باشند، اما آگاه باشید که سنسور موجود در a6600 هرچند که کیفیت تصویر بسیار فوق‌العاده‌ای دارد، اما سریعترین در نوع خود از نظر سرعت خواندن آن نیست. این بدان معناست که ممکن است شاتر الکترونیکی اثر نور مصنوعی شما را روی تصویر بگذارد. پس اگر از سوژه‌هایی عکاسی می‌کنید که سرعت زیادی دارند و یا خودتان در حال حرکت هستید، به احتمال خیلی زیاد باید اثر رولینگ شاتر را هم در تصاویرتان تحمل کنید. برخی از رقبای سونی a6600 از سنسورهای مدرن‌تر و پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند که قادر هستند این مشکل را به طور کامل از بین ببرند.

سیستم فوکوس خودکار و عملکرد پردازنده‌ی تصویر

Out-of-camera JPEG.
Sony 70-350mm F4.5-6.3 | ISO 2000 | 1/1000 sec | F6.3

a6600 از آخرین فناوری فوکوس خودکار ردیاب سونی استفاده می‌کند که برای اولین بار در مدل‌های a6400 و a6100 مشاهده شد. این باعث می‌شود a6600 به یک دوربین فوق‌العاده توانا برای عکاسی با سرعت بسیار زیاد تبدیل شود، اما این متاسفانه به حقیقت تبدیل نشده است، چرا که سایر مشخصات این دوربین برای سبک‌های عکاسی ورزشی یا اکشن ناامید کننده است.

  • سیستم فوکوس خودکار در نوع خود به معنای واقعی کلمه بهترین است
  • سیستم ردیاب چه در مورد سوژه‌های انسانی و چه در مورد سوژه‌های غیر انسانی فوق‌العاده عمل می‌کند
  • سرعت بسیار زیاد عکاسی به صورت پیاپی، که البته به دلیل کند بوددن زمان نوشتن روی کارت چندان خوب نیست
  • تأخیر رابط در هنگام جا به جایی از منظره یاب الکترونیکی به صفحه نمایش، می‌تواند در ژانرهای سریع عکاسی ناامید کننده باشد

عملکرد سیستم فوکوس خودکار

از آنجا که سیستم فوکوس خودکار a6600 اکنون در اکثر دوربین‌های با لنز قابل تعویض سونی یافت می‌شود، من آن را قبلا به طور کامل در بررسی سایر دوربین‌های این کمپانی پوشش داده‌ام. به شما پیشنهاد می‌کنم بررسی تخصصی دوربین A7R IV سونی را مطالعه کنید :

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی سونی A7R IV : جمع و جور، ولی همه فن حریف !

شایان ذکر است که برخلاف بسیاری از دوربین‌های سطح بالا، a6600 هیچ گونه تنظیماتی برای تنظیم سیستم فوکوس خودکار روی سوژه‌های خاص ندارد. این برای عکاسی از سوژه‌هایی مثل ورزش‌های تیمی، جایی که ممکن است بخواهید اولویت بندی داشته باشید برایتان مشکل ساز باشد، جایی که می‌توانید مشخص کنید دوربین اگر یک سوژه را شناسایی کرد به فوکوس روی همان سوژه‌ی قبلی ادامه دهد یا واکنش آن به شکلی دیگر باشد. همچنین برای نمایش بیشتر، نمی‌توانید رنگ نقطه‌ی فوکوس خودکار را تغییر دهید، همانطور که می‌توانید در دوربین فول فریم سونی a7R IV سونی نیز مشاهده کنید.

بیایید نگاهی به عملکرد a6600 بیندازیم. برای آزمایش عملکرد continuous AF یا فوکوس مداوم در این دوربین همان تست همیشگی را انجام دهیم. ابتدا سعی داشتم با استفاده از نقطه‌ی مرکزی فوکوس خودکار سوژه‌ای را دنبال کنم که به سمت دوربین و در خطی کاملا مستقیم و با سرعتی پایدار و یکسان حرکت می‌کرد. این به ما امکان می‌دهد تا ببینیم دوربین در ارزیابی فاصله‌ی سوژه چقدر خوب است و آیا می‌تواند فوکوس لنز خود را به سرعت به آن نقطه منتقل کند.

در مرحله‌ی دوم من سوژه‌ای را که در منطقه‌ی فوکوس خودکار دوربین قرار دارد، به روشی که دوربین نمی‌تواند پیش بینی کند، حرکت خواهم داد.  این می‌تواند به ما نشان دهد که دوربین در شناسایی و دنبال کردن سوژه در مسیرهای غیر قابل پیش بینی چقدر می‌تواند خوب باشد. برای این تست از حالت ردیابی دوربین استفاده می‌کنم، بنابراین نیاز به شناسایی و دنبال کردن سوژه‌ای در اطراف صحنه و همچنین تلاش برای حفظ فوکوس دارد.

هر دوی این تست‌ها با استفاده از حداکثر سرعت عکاسی پیاپی این دوربین، یعنی با نرخ ۱۱ فریم در ثانیه ثبت شده‌اند و می‌توانید نتایج را مشاهده کنید. اما در صورت کاهش سرعت به نرخ ۸ فریم در ثانیه می‌توانید همچنین عملکرد بهتری را در فوکوس کردن دوربین مشاهده کنید. a6600 نرخ بسیار مناسبی را برای عکاسی پیاپی ارائه می‌دهد و از این رو نیازهای بیشتر کاربران را برآورده خواهد کرد. ممکن است در حین عکاسی پیاپی با سوژه‌های نامنظم برخی نرمی‌های گاه به گاه را مشاهده کنید، اما هرگز این موضوع را به طور کامل از دست نداد.

در استفاده چگونه به نظر می‌رسد ؟

وقتی برای اولین بار سونی a6400 را در دستانم گرفتم، بسیار مشتاق بودم که ببینم روش جدید سیستم فوکوس خودکار ردیاب سونی چقدر مؤثر است، بنابراین یک ضبط کننده‌ی خارجی را برداشتم تا نشان دهد که چقدر خوب کار می‌کند.

این یک سیستم واقعا جدی و با عملکردی موثر و قابل توجه است. همچنین می‌توانید ویژگی تشخیص چشم حیوانات ( که عمدتا برای حیوانات اهلی منظور شده است ) را فعال کنید که عملکرد خیره کننده‌ای دارد و به طور کامل خیال شما را راحت خواهد کرد. در صورت تمایل می‌توانید آن را به بخش My Menu یا یک دکمه‌ی دلخواه روی دوربین اختصاص دهید. برای اکثر سبک‌های عکاسی ما، از جمله عکاسی از حیوانات خانگی مثل سگ‌ها، می‌توانید این گزینه را فعال کنید و با خیال راحت عکستان را ثبت کنید، مطمئن باشید دوربین به درستی فوکوس کرده و عکستان کاملا شارپ شده است.

سیستم ردیابی سوژه به قدری خوب کار می‌کند که اکثر اوقات نیازی نیست به حالت ردیابی حیوانات سوییچ کنیم.
Out-of-camera JPEG.
Sony 70-350mm F4.5-6.3 G | ISO 1600 | 1/1000 sec | F6.3

عملکرد کلی

وقتی a6400 را در دست گرفتم، در بررسی آن به این نکته اشاره کردم که بسیاری از دوربین‌های سونی هنوز هم از تاخیر در عملکرد رنج می‌برند و سری a6x00 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، من در مقایسه با آخرین دوربین‌های سری A7 سونی دریافتم که سری a6x00 دارای تاخیر قابل توجهی در عملکرد هستند. برای دوربین‌های میان رده و متوسطی ​​مانند a6100 و a6400، این موضوع تا حدودی قابل بخشش است.

اما a6600 پرچمدار دوربین‌های APS-C این کمپانی ژاپنی است. این بدان معناست که نه تنها از سایر گزینه‌های سونی گران‌تر است، بلکه در مقابل برخی از تولید کنندگان دیگر نیز می‌توان این مشکل را به وضوح حس کرد.

با توجه به رقابت و وضعیت پرچمدار سونی یعنی a6600 ، عملکرد کلی آن کمی ناامیدکننده است.

منظور من از تاخیر این است که از زمان بوت شدن تا پیمایش منو تا تنظیم پارامترهای نوردهی زمان بسیار زیادی را طی می‌کند، شما می‌توانید از لحظه‌ی روشن شدن دوربینتان تا زمانی که این موارد را انجام می‌دهد، سکوت کنید. اگر می‌خواهید به سرعت عکاسی کنید و از صفحه نمایش به منظره یاب الکترونیکی دائما در حال تغییر هستید، مدت زمان لازم برای سوئیچ کردن در دوربین به این معنی است که یک سوژه‌ی بسیار سریع حرکت می‌کند و ممکن است در همان لحظه‌ای که قصد سوییچ کردن داشتید از جایی به جای دیگر جا به جا شده باشد و موقعیتش را از دست داده باشد؛ در کل می‌توان گفت این تاخیر از منظره یاب الکترونیکی به صفحه نمایش منحصر به دوربین a6600 سونی نیست، اما فاصله‌ی بسیار زیادی تا دوربین‌هایی مثل X-T3 فوجی فیلم یا آخرین مدل الیمپوس یعنی E-M5 Mark III دارد.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی فوجی فیلم X100V : بهترین کامپکت دنیا با لنز پرایم !

خلاصه‌ی همه‌ی اینها اسلات کارت حافظه‌ی SD UHS-I دوربین است. درست است، a6600 با حداکثر سرعت ۱۱ فریم بر ثانیه عکاسی می‌کند و دارای یک بافر با ظرفیتی بسیار زیاد است. اما هنوز تمیز کردن آن زمان زیادی طول می‌کشد، و بسیاری از رقبای این دوربین که از اسلات‌های سریعتر کارت حافظه از نوع UHS-II ( و حتی شاید یک اسلات دوگانه ) هستند. به علاوه، در حالی که بافر در حال پاک شدن است، شما نمی‌توانید به حالت فیلم برداری تغییر دهید، نمی‌توانید عکاسی پیاپی را تغییر دهید و نمی‌توانید تنظیمات کیفیت تصویر را هم حتی تغییر دهید.

باز هم با توجه به رقابت سنگین این دوربین با رقبا و موقعیت آن در صدر جدول دوربین‌های APS-C سونی ، این همه ایرادهای جزئی یا اساسی کمی ناامیدکننده است.

فیلم برداری

a6600 سنت این سری را در ارائه فیلم‌های با کیفیت ۴K خوب ادامه می‌دهد و هنوز هم مثل نسل‌های قبلی پر است از امکانات مختلف برای کمک به ضبط ویدئوهای با کیفیت‌تر و حرفه‌ای‌تر. البته هنوز هم نمی‌توان آن را برنده‌ی بی قید و شرط این رقابت دانست.

  • فیلم برداری با رزولوشن خارق‌العاده‌ی ۴K با جزئیاتی بسیار زیاد
  • فیلم برداری با کیفیت فول اچ دی ۱۰۸۰p واقعا چشمگیر است
  • مجموعه‌ی قوی ابزارهای ضبط و پروفایل‌های تصویری، از جمله گزینه‌های Log
  • سیستم فوکوس ردیاب فوق‌العاده که البته برای استفاده از آن باید حالت دوربین را به استفاده از صفحه نمایش تغییر دهید
  • تنظیمات نوردهی از حالت عکاسی سخت‌تر و بیشتر است، مگر اینکه یک سری تنظیمات پیش فرض را اعمال کرده باشید یا از پروفایل‌های سفارشی استفاده کنید
  • اثرات قوی رولینگ شاتر، به خصوص در ضبط با رزولوشن ۴K و نرخ‌های ۲۴ و ۲۵ فریم بر ثانیه
  • ویدیو محدود به پرونده‌های ۸ بیتی است

کراپ ویدئو

a6600 دارای حالت‌های ویدیویی و کراپ مشابه با نسل قبلی یعنی a6500 است. خوشبختانه، اکثر حالت‌ها از پهنای کامل سنسور استفاده می‌کنند، اما حالت‌های ۱۲۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن Full HD از یک کراپ ۱٫۱۴x کوچکتر استفاده می‌کنند، همچنین برای ضبط ویدئوهایی با رزولوشن ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه باید ضریب کراپ ۱٫۲۳x را تحمل کنید.

این میزان کراپ البته در عکاسی تاثیر زیادی نخواهد داشت. این بدان معناست که برای گرفتن عکس با زاویه دید عریض به فاصله کانونی کوتاه‌تری نیاز خواهید داشت و از آنجا که از قسمت کوچکتری از سنسور استفاده می‌کنید، عملکرد نویز بدتری دارید. هرچند فایده‌هایی هم دارد که بخش کوچکتری از سنسور می‌تواند سریعتر خوانده شود و اثر رولینگ شاتر کمتری را هم در بر خواهد داشت.

کیفیت فیلم برداری

برای مشاهده‌ی آزمایش کیفیت ویدئوهای ضبط شده با دوربین نیکون Z50 به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

همچنین مانند a6500 قدیمی‌تر، a6600 می‌تواند با رزولوشن ۴K فیلم برداری کند و ویدئوهای ضبط شده با این رزولوشن جزئیات بسیار زیاد و کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهند داشت. اگرچه از نظر فیلم برداری روی دست کانن EOS M6 Mark II بسیار بهتر است، اما می‌توانیم ببینیم که G9 پاناسونیک و X-T3 فوجی فیلم در بسیاری از مناطق صحنه قابل مقایسه هستند. اگر بخواهید در سونی a6600 با رزولوشن ۴K /و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنید، باید ضریب کراپ ۱٫۲x را هم روی ویدئوهایتان تحمل کنید که البته تاثیر خیلی زیادی روی جزئیات تصویر ندارد.

با انتقال رزولوشن به ۱۰۸۰p فول اچ دی، معلوم می‌شود که دوربین‌های سونی واقعاً نمی‌توانند با سایر گزینه‌های بالقوه از نظر جزئیات رقابت کنند، البته این مورد فقط برای آن دسته از کاربرانی است که به هیچ عنوان تمایلی به ثبت فیلم با رزولوشن ۴K نداشته و می‌خواهند فقط از فول اچ دی استفاده کنند.

قابلیت استفاده از فیلم

جردن دریک، کارشناس ویدیوی DPReview، در مراسم معرفی سونی توانست یک دوربین a6600 سونی را به دست بیاورد و برخی از جزئیات آن را تست کند. افکار او در مجموع به من اطلاعاتی در مورد شیوه‌ی تعامل ویدئوبلاگرها و یا فیلم برداران حرفه‌ای با این دوربین به من داد.

یکی از مشکلات اساسی در فیلم برداری با سونی a6600 این است که علی رغم وجود پروفایل‌های تصویری مختلف از جمله پروفایل‌های log، اما ضبط فیلم فقط با پرونده‌های ۸ بیتی ممکن است. این اولین تاثیر خود را هم روی همان داستان فیلم برداری لاگ می‌گذارد، جایی که ضبط ویدئوهای ۱۰ بیتی می‌توانست انعطاف پذیری بسیار بیشتری را به ارمغان بیاورد، به خصوص برای مراحل پس پردازش و ادیت فیلم، اما متاسفانه در این دوربین از این گزینه استفاده نشده است.

بزرگترین تفاوت مربوط به سیستم ردیابی فوکوس در حالت عکاسی و فیلم برداری این است که با وجود عملکرد بسیار خوب در هر دو حالت، اما در هنگام فیلم برداری، دوربین می‌تواند صورت و چشم را ردیابی کند، اما متأسفانه، برای انتخاب سوژه‌ی خود باید روی صفحه نمایش ضربه بزنید و از شما می‌خواهد اگر از منظره یاب الکترونیکی استفاده می‌کنید، از آن دور شده و برای ضبط ویدئو از همان صفحه نمایش دوربین استفاده کنید. ضربه زدن روی صفحه نمایش همچنین می‌تواند باعث لرزیدن دوربین شود، هرچند که دوربین لرزشگیر داخلی دارد، اما باز هم این لرزش می‌تواند روی ویدئوهای شما در لحظاتی تاثیر گذار باشد. شما همچنین باید به منوها بروید ( یا ” My Menu ” را سفارشی سازی کنید ) تا گزینه‌ای را برای تغییر از حالت Touch AF، که فقط با AF area کار می‌کند، به Touch Tracking پیدا کنید، همان چیزی که برای شروع ردیابی یک سوژه به آن نیاز خواهید داشت.

سونی هنوز هم علی رغم کیفیت فوق‌العاده‌ای که در فیلم برداری ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند برنده‌ی این رقابت باشد.

جردن یک قدم جلوتر می‌رود و می‌گوید که a6600 یک دوربین بی نظیر برای ویدئوبلاگرها و حتی افراد حرفه‌ای است. این دوربین به شما امکاناتی مثل صفحه نمایش لمسی چرخان، پورت میکروفون و هدفون، بدنه‌ی باریک و سبک ، سیستم فوکوس خودکار کم نظیر و تثبیت کننده‌ی داخلی را می‌دهد، و این یعنی تمام چیزهایی که یک فیلم برداری حرفه‌ای از یک دوربین می‌خواهد. اما خط پردازشی که سونی در A6600 مورد استفاده قرار داده است، می‌تواند به شدت مستعد دریافت رولینگ شاتر باشد و این می‌تواند در نهایت روی کیفیت ویدئوهای ضبط شده تاثیر گذار باشد.

سرانجام، من هنوز هم آرزو می‌کنم که سونی تنظیمات نوردهی در حالت فیلم برداری را ثابت نگه دارد و بدون نیاز به ایجاد یک حالت سفارشی در کنترلرهای شماره گیر آن را ارائه دهد. همانطور که در حال حاضر وجود دارد، تغییر حالت از حالت فیلم برداری معمولی به حالت‌های PASM سرعت شاتر و دیافراگم شما را می‌بیند، حتی اگر شما ( احتمالاً ) بخواهید که آنها بین این دو متفاوت باشند. همچنین، هنگام تعویض حالت‌ها، یک تاخیر جزئی وجود دارد، و دکمه‌ی ضبط فیلم همچنان در یک نقطه با دستیابی نسبتا سخت قرار دارد ( اگرچه می‌توانید دکمه‌ی شاتر را برای این کار پیکربندی کنید تا در صورت دلخواه ضبط فیلم را با استفاده از آن شروع کنید ).

در پایان، برای عکاسان هیبریدی که هم عکاسی می‌کنند و هم فیلم برداری، سونی a6600 هنوز هم گزینه‌ی بسیار خوبی است، اما این رقابت هنوز پایان نیافته و دوربین‌های دیگری مانند G9 پاناسونیک و X-T3 فوجی فیلم ممکن است برای شما بهتر کار کنند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی فوجی فیلم X-A7 : سَبُک، جمع و جور و تقریبا کامل !

جمع بندی

مواردی که من دوست داشتم

+ کیفیت عالی تصاویر پردازش شده‌ی JPEG و خام RAW
+ سیستم فوکوس خودکار ردیاب که در کلاس خود به معنای واقعی بهترین است و در حالت عکاسی فوق‌العاده عمل می‌کند
+ کیفیت فیلم برداری خوب
+ عمر باتری بی نظیر
+ تثبیت کننده‌ی داخلی تصویر
+ پورت هدفون و میکروفون
+ سرعت عکاسی پیاپی خوب
+ ارگونومی خوب و راحت
+ صفحه نمایش لمسی چرخان که ۱۸۰ درجه به سمت پایین و ۹۰ درجه به سمت بالا می‌چرخد
+ گزینه‌های گسترده‌ی سفارشی سازی
+ پشتیبانی از فناوری NFC که انتقال تصاویر و اتصال بین گوشی هوشمند و دوربین را ساده‌تر می‌کند
+ امکان شارژ دوربین از طریق پورت USB

مواردی که من دوست نداشتم

+ هر دو کنترلر شماره گیر باید با انگشت شصت کنترل شوند و این تنها مشکل ارگونومی این دوربین است
+ رابط کاربری و منوهای طولانی و نسبتا دشوار
+ اسلات تکی کارت حافظه از نوع UHS-I که به معنای صرف زمان بسیار زیاد برای تمیز کردن حافظه‌ی بافر است
+ در حالی که بافر پاک می‌شود، نمی‌توانید به حالت ویدئو یا خروج از حالت پشتیبان تغییر دهید
+ اکثر دکمه‌ها و کنترلرها کاملاً شفاف هستند، یا بازخورد کمی دارند
+ امکان پردازش و خروجی گرفتن از فایل‌های خام RAW در داخل خود دوربین وجود ندارد
+ بلوتوث را نمی =‌توان برای سرعت بخشیدن به اتصال Wi-Fi برای انتقال تصاویر استفاده کرد
+ اثر رولینگ شاتر در فیلم برداری با رزولوشن ۴K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه قابل توجه است، همچنین در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه باید کراپ تصویر را تحمل کنید
+ رفتار صفحه نمایش لمسی باید بین عکس و فیلم جا به جا شود

در کل، سونی a6600 یک دوربین کاملا موفق و جانشینی مستحق برای دوربین‌های سری a6x000 سونی است. از آنجا که کیفیت تصویر تقریباً به طور کلی در بازار دوربین‌ها خوب محسوب می‌شود، الگویی در حال توسعه وجود دارد که تولید کنندگان به جای به‌روزرسانی‌های انقلابی، سعی می‌کنند روی رفع نواقص یا اضافه کردن ویژگی‌های کوچک تمرکز کنند. مشکل اینجاست که از آنجا که a6600 پرچمدار دوربین‌های کراپ فریم سونی است، فکر می‌کنم جایی برای پیشرفت‌های بیشتر هم می‌توانست در آن وجود داشته باشد که سونی از به کار بردن آنها در دوربین جدیدش امتناع کرد.

a6600 در بعضی جنبه‌های عکاسی یا فیلم برداری سونی را بازنده‌ی رقابت با دیگر کمپانی‌ها و دوربین‌های همرده می‌کند و در بعضی و در موارد به سختی آنها را شکست می‌دهد.

این بدان معنا نیست که a6600 چیزی جز یک دوربین بسیار توانمند است. سیستم فوکوس خودکار ردیاب سونی همچنان در نوع خود بهترین است و هیچ جای شک و تردیدی در این موضوع نیست. همچنین عمر مفید بی نظیر باتری در دوربین a6600، تثبیت کننده‌ی داخلی تصویر، تصاویر جذاب فشرده شده‌ی JPEG و فشرده نشده‌ی Raw و امکان فیلم برداری با رزولوشن خارق‌العاده‌ی ۴K از دیگر مواردی است که این دوربین را در میان همرده‌ها، یک سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد. همچنین ارگونومی و طراحی بدنه‌ی این دستگاه با اینکه هنوز جای پیشرفت دارد، اما نسبت به نسب قبلی و نسل‌های قبلی بسیار بهتر شده و حالا در دست گرفتن، کنترل و کار کردن با آن بسیار لذت بخش‌تر و ساده‌تر شده است.

Out-of-camera JPEG.
Sony E 16-55mm F2.8 G | ISO 125 | 1/100 sec | F2.8
Photo by Richard Butler

اما سونی در برخی مناطق مهم، به ویژه هنگامی که به سایر مدل‌های سطح بالا نگاه می‌کنیم، رقابت را به سایر تولید کنندگان واگذار کرده است. اسلات تکی کارت حافظه که سرعت بسیار کمی دارد و برای عکاسی اکشن یا ورزشی و برای استفاده‌ی هیبریدی از حالت‌های عکاسی و فیلم برداری مناسب نیست. همچنین در عکاسی پیاپی باعث می‌شود ظرفیت بافر پر شود و تا دوربین آن را خالی نکرده نمی‌توانید به حالت فیلم برداری منتقل شوید. ارگونومی این دوربین نیز با وجود پیشرفت‌هایی که نسبتت به نسل قبل داشته اما بیشتر کنترلرها کوچک‌تر شده‌اند و عملکرد ضعیف‌تری را دارند. تاخیر در رابط کاربری نیز ادامه دارد و منجر به این می‌شود که مجبور باشید منتظر بمانید تا دوربین سر فرصت از حالتی به حالت دیگر تغییر کند. و در آخر اینکه، اگرچه فیلم برداری با سونی a6600 بسیار کامل و فوق‌العاده است، اما رقبا از لحاظ کیفیت و مجموعه‌ی ویژگی‌های مختلف از آن پیشی گرفته‌اند.

برای این روزها دیگر صرفا خوب بودن یک دوربین از نظر کیفیت عکاسی و فیلم برداری کافی نیست، برای اینکه یک دوربین به معنای واقعی فوق‌العاده باشد موارد بسیاری وجود دارد که اهمیت هر کدام روز به روز بیشتر می‌شود. این پیشرفت می‌تواند در طراحی و ارگونومی دوربین باشد یا در سرعت عکاسی پیاپی و عملکرد کلی آن، و یا حتی به طور کلی در تجربه‌ی بهتر از رابط کاربری و UI سیستم. اما در نهایت می‌توانم بگویم که سونی a6600 علی رغم اینکه واقعا دوربین خوبی است، اما بهترین دوربین بدون آینه‌ی APS-C حال حاظر در بازار نیست.

در مقایسه با همرده‌ها …

دوربین فوجی فیلم X-T3 یک دوربین بدون آینه‌ی بی نظیر با سنسور APS-C از این کمپانی ژاپنی است. این کمپانی سعی دارد در هر نسل یکپارچه سازی بیشتری را بین سخت افزار و سیستم عامل به وجود بیاورد و همین باعث شده تا ارگونومی، طراحی و رابط کاربری در نسل به نسب آن رو به پیشرفت باشد، که البته در تمام دوربین‌های این کمپانی به همین شکل نیست. سنسور مدرن‌تر این امکان را می‌دهد که با سرعت بیشتری نسبت به دوربین سونی به عکاسی پیاپی بپردازد و همچنین قابلیت فیلم برداری با رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را هم برای آن به ارمغان آورده است. دو اسلات کارت حافظه از نوع UHS-II، یک جوی استیک فوکوس خودکار و امکان سفارشی سازی قوی‌تر از ویژگی‌های برتر دیگر نماینده‌ی فوجی فیلم نسبت به سونی است.هر چند که این مدل از IBIS بهره نمی‌برد و عمر باتری آن نیز بسیار کوتاه است، اما اگر قابلیت‌ها و برچسب قیمتی‌اش را در نظر بگیرید، ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

من همچنین تصمیم گرفتم تا a6600 سونی را در برابر دوربین G9 پاناسونیک قرار دهم، یعنی در مقایسه با یک دوربین با سنسور میکرو چهار سوم که پرچمدار این کمپانی است. نماینده‌ی پاناسونیک از نظر ابعاد بسیار بزرگتر و از نظر وزن بسیار سنگین‌تر است، اما همچنین ارگونومی خوبی داشته و به سادگی می‌توان صفحه نمایش آن را کنترل کرد. رابط کاربری صفحه نمایش لمسی نسبت به سونی پاسخگوتر و نرم‌تر است و می‌توان از سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر برای ایجاد تصاویری با وضوح بسیار بالاتر نیز استفاده کرد. عملکرد تصویربرداری در نور کم و با محدوده دینامیکی محدود در سنسور کوچکتر G9 بسیار بهتر است و البته سیستم فوکوس خودکار آن هم کاملا قابل اعتمادتر است، علاوه بر آن اسلات دوگانه‌ی کارت حافظه از نوع UHS-IIو امکان ضبط ویدئوهایی با رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، آن را در برابر a6600 سونی به طور قاطع پیروز میدان می‌کند.

بیایید نگاهی هم بیندازیم به کانن EOS M6 Mark II. اگرچه نماینده‌ی کانن کمی ارزان‌تر از سونی است، اما هنوز پیشرفته‌ترین دوربین بدون آینه‌ی APS-C از کانن به حساب می‌آید. با وجود قیمت عرضه‌ی پایین‌تر، کانن دارای منظره یاب مشابه ( در صورت خریداری کیت به صورت جداگانه )، عکاسی پیاپی با سرعت بیشتر، وضوح تصویر بیشتر و محدوده‌ی دینامیکی قابل توجه‌تری است. اما در نقطه‌ی مقابل کیفیت ویدئوهای ضبط شده با آن بسیار پایین‌تر است، اگر چه اثر کمتری از رولینگ شاتر دارد. همچنین هیچ لرزشگیر داخلی در آن وجود نداشته و عمر باتریش هم قابل مقایسه نیست. در نهایت با وجود قیمت کمتر و امکانات نسبتا مطلوب، می‌توان گفت نسبت به نماینده‌ی سونی کمی دلنشین‌تر و با ارزش‌تر به حساب می‌آید.

در آخر، نسل قبلی این دوربین یعنی سونی a6500 را هم نباید فراموش کنیم. ممکن است شما وسوسه شوید که مقداری پول پس انداز کنید و مدل قدیمی‌تر را به جای آن بخرید. این دوربین هنوز هم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی را ارائه می‌دهد، کیفیت مشابهی برای عکاسی و فیلم برداری دارد و سرعت عکاسی پیاپی آن نیز واقعا مطلوب است. تنها تفاوت‌ها در واقع در سیستم ردیابی فوکوس خودکار و باتری است، باتری در نسل جدید ارتقا فوق‌العاده ارزشمندی داشته و سیستم فوکوس خودکار ردیاب نیز تبدیل به یکی از بهترین‌ها در رده‌ی خودش شده است. اگر این موارد برای شما ارزشمند هستند و فکر می‌کند به آنها نیاز خواهید داشت، پس به دنبال خرید a6600 باشید، و در غیر این صورت، a5500 نیز یک دوربین فوق‌العاده خواهد بود.

پیشنهاد نویسنده : آیا دوربین سامسونگ گلکسی S20 اولترا می‌تواند با دوربین‌های DSLR رقابت کند ؟

نمونه تصاویر ثبت شده با کانن Eos M6 Mark II

توجه داشته باشید که تمامی عکس‌های زیر توسط وب‌سایت DPReview ثبت شده و با توجه به قانون کپی رایت حق انتشار آن را بدون ذکر منبع ندارید !

لطفاً هیچ یک از این تصاویر را بدون اجازه قبلی تکثیر نکنید ( به صفحه‌ی کپی رایت وب‌سایت DPReview مراجعه کنید ).

همچنین برای مشاهده‌ی لیست کامل عکس‌ها به همراه سایز اصلی و مشخصات هر عکس، می‌توانید به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

مشخصات فنی سونی A6600

قیمت$۱۴۰۰ (body only), $1800 (w/18-135mm lens)
نوع بدنهRangefinder-style mirrorless
متریال ساختآلیاژ منیزیم
نهایت رزولوشن تصویر۶۰۰۰ در ۴۰۰۰
نسبت تصویر w:h3:2, 16:9
رزولوشن موثر۲۴ مگاپیکسل
رزولوشن سنسور۲۵ مگاپیکسل
ابعاد سنسورAPS-C ( 23.5 در ۱۵٫۶ میلی متر )
نوع سنسورCMOS
پردازشگر تصویرBionz X
پروفایل‌های رنگیsRGB, Adobe RGB
Color filter arrayPrimary color filter
ایزوخودکار , ۱۰۰-۳۲٫۰۰۰ ( قابل ارتقا تا ۱۰۲٫۴۰۰ )
ایزوی ارتقا یافته ( حداکثر )۱۰۲٫۴۰۰
تعداد پروفایل‌های وایت بالانس۸
لرزشگیر تصویرSensor-shift
توضیحات لرزشگیر تصویر۵-axis
فرمت فشرده نشدهRAW
JPEG quality levelsExtra fine, fine, standard
فرمت‌های فایلJPEG (Exif v2.3)
Raw (14-bit Sony ARW)
فوکوس خودکارContrast Detect (sensor)
Phase Detect
Multi-area
Center
Selective single-point
Tracking
Single
Continuous
Touch
Face Detection
Live View
چراغ راهنمای فوکوس خودکاربله
فوکوس دستیبله
تعداد نقاط فوکوس خودکار۴۲۵
مانت لنزSony E
ضریب بزرگنمایی فاصله کانونی۱٫۵×
معماری ساخت صفحه نمایشتیلت شونده
سایز صفحه نمایش۳ اینچ
تعداد نقاط صفحه نمایش۹۲۱,۶۰۰
صفحه نمایش لمسیبله
نوع نمایشگرTFT LCD
Live viewبله
نوع منظره یابالکترونیکی
پوشش منظره یاب۱۰۰%
بزرگنمایی منظره یاب۱٫۰۷× (0.71× 35mm equiv.)
رزولوشن منظره یاب۲,۳۵۹,۲۹۶
حداقل سرعت شاتر۳۰ ثانیه
حداکثر سرعت شاتر۱/۴۰۰۰ ثانیه
حالت‌های نوردهیiAuto
Program
Aperture priority
Shutter priority
Manual
فلاش داخلی پاپ آپخیر
فلاش اکسترنالبله ( با استفاده از کفشک دوربین )
حالت‌های فلاشFlash off, Autoflash, Fill-flash, Rear Sync., Slow Sync., Red-eye reduction (On/Off selectable), Hi-speed sync, Wireless
سرعت همگام سازی با فلاش۱/۱۶۰ ثانیه
حالت‌های شاترSingle
Continuous (Hi+/Hi/Mid/Lo)
Self-timer
Bracketing
عکاسی پیاپی۱۱٫۰ فریم بر ثانیه
Self-timerبله
Metering modesMulti
Center-weighted
Highlight-weighted
Spot
جبران نوردهی±۵ (at 1/3 EV, 1/2 EV steps)
AE Bracketing±۵ (۳, ۵ frames at 1/3 EV, 1/2 EV, 2/3 EV, 1 EV, 2 EV steps)
WB Bracketingبله ( ۳ frames, H/L selectable )
فرمت فیلم برداریMPEG-4, AVCHD, XAVC S
میکروفوناستریو
اسپیکرمونو
نوع حافظهSD/SDHC/SDXC + Memory Stick Pro Duo
USBUSB 2.0 (480 Mbit/sec)
امکان شارژ از طریق پورت USBبله
HDMIبله ( micro-HDMI )
پورت میکروفونبله
پورت هدفونبله
وایرلسBuilt-In
توضیحات وایرلس۸۰۲٫۱۱b/g/n + NFC
ریموت کنترلبله ( via smartphone )
مقاومت در برابر شرایط محیطیبله
باتریBattery Pack
توضیحات باتریNP-FZ1000
عمر مفید باتری ( بر اساس استاندارد CIPA )810 شات
وزن ( با در نظر گرفتن باتری )۵۰۳ گرم ( ۱٫۱۱ lb / ۱۷٫۷۴ oz )
ابعاد۱۲۰ در ۶۷ در ۶۹ میلی متر ( ۴٫۷۲ در ۲٫۶۴ در ۲٫۷۲ اینچ )
سنسور جهت یابیبله
قابلیت ضبط تایم لپسبله
GPSخیر

مشخصات کامل و بررسی دوربین بدون آینه‌ی آلفا A6600 را می‌توانید از وب‌سایت سونی نگاه کنید.

همچنین برای مطالعه‌ی بررسی کامل این دوربین توسط DxOMark، روی این لینک کلیک کنید.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی نیکون Z50 : اولین تجربه نیکون در دوربین‌های بدون آینه APS-C !

امیدوارم مقاله ” نقد و بررسی تخصصی سونی A6600 : فوکوس خودکار شگفت انگیز و ارگونومی قابل قبول ! “ برایتان جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

ارسال نظر

*

code

-->