مهم ترین نکات عکاسی خانوادگی که باید بدانید

در عکاسی پرتره یک گام به جلو پیش بروید

پرتره خانوادگی از آن دست عکس‌هایی است که تا سالیان سال به نمایش گذاشته می‌شود و در خاطره‌ها می‌ماند.
هیچ نیازی به ثبت عکس‌های کلیشه ای و معمولی نیست. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به طور خلاقانه‌ای به عکس‌های خانوادگی‌تان، طراوت و زیبایی ببخشد. در ادامه‌ی مطلب زیر، این راه و روش‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

۱- به دنبال ژست‌های جالب بگردید

در مورد این که اعضای خانواده چطور در یک عکس پرتره‌ی خانوادگی جای بگیرند خلاق باشید. این قضیه بستگی به این دارد که با چند نفر سروکار دارید و چقدر فضا در اختیار دارید. در مورد خانواده‌ای با دو فرزند می‌توان مطابق عکس یک دایره سر به سر بسیار جالب ایجاد کرد. در حالی که همه روی زمین دراز کشیده اند و دستان یکدیگر را گرفته اند، بالای سرشان بایستید و  از یک لنز استاندارد یا واید ( ۱۷ الی ۵۰ میلیمتری ) استفاده کنید. با تنظیم یک عمق میدان متوسط ( f/9 الی f/16 می‌تواند ایده آل باشد ) بر مرکز عکس فوکوس کنید.

۲- همه را به صورت گروهی در کنار هم جمع کنید

اگر در عکس پرتره‌ی خانوادگی، با یک خانواده‌ی پرجمعیت سروکار دارید، بگویید تا به صورت گروه به گروه در کنار هم بایستند. مثلا جوان‌ترهای قدبلند در انتها، بزرگترها در مرکز و کودکان در جلوی عکس قرار بگیرند. به یاد داشته باشید که قدبلندها را در انتهای عکس جای دهید. البته هیچ نیازی به سخت گیری در مورد قاعده‌ی «از کوتاه به بلند» وجود ندارد، گاهی اوقات بی‌نظمی هم زیباست!
از یک فلاش اکسترنال استفاده کنید تا روی سایه‌ها و نقاط تاریک عکس‌تان نور بیاندازد و چهره‌ها را به خوبی فریز کند، و با وسعت بخشیدن به عمق میدان، وضوح تصویر افراد را بالا ببرد.

۳- احساسات را ابراز کنید و نمایش بدهید

ابراز احساسات و همچنین صمیمیت در پرتره‌های خانوادگی بسیار ایده‌ی خوبی است. بگذارید سوژه ها یکدیگر را در آغوش بگیرند. هم چنین می‌توانید صمیمیت نهفته در نسل‌های متفاوت را به خوبی جستجو کرده و نمایش دهید، مثلا یک مادربزرگ در کنار فرزند دختر و نوه‌ی دختر خود، که عموما این تفاوت سن‌ها به خوبی آشکار است. در چنین عکس‌هایی از نور طبیعی و سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا هر لبخندی که در لحظه می‌زنند ثبت شود، چرا که اگر به آن‌ها بگویید تا لبخند خود را نگه دارند به عکس یک حس مصنوعی بودن القا می‌کند.

۴- لباس مناسب بپوشید

عکس‌های پرتره خانوادگی فرصت مناسبی است تا حسابی در آن خوب به نظر برسید. بهتر است که افراد لباس‌هایی با رگه‌های هم رنگ و یا لباس‌هایی با جنس مشابه بپوشند. به عنوان مثال همه‌ی افراد لباس رسمی با تم یکسان بپوشند. یا از آن‌ها بخواهید لباس‌هایی با رنگ‌های متضاد یا هم رنگ بپوشند یا حتی می‌توانند میکس و مچ‌های متفاوت رنگی را امتحان کنند که در کنار یکدیگر جالب به نظر برسد. البته از اغراق کردن در استفاده از رنگ قرمز تند خودداری کنید.

۵- از تمام فریم عکس استفاده کنید

کلوزآپ ها راه خوبی برای انتقال احساسات هستند. دو نفر از اعضای خانواده مانند زن و شوهر، دو خواهر و برادر، یک والد و فرزند را مطابق عکس بهم نزدیک کنید و از آنها بخواهید در نزدیکترین حالت ممکن با یکدیگر صحبت کنند. از یک لنز ماکرو ( macro lens ) یا استاندارد استفاده کرده و جوری قاب عکس را ببندید که نزدیکی را هر چه بهتر نمایش دهد. منتظر لحظه‌ی بخصوص باشید که می‌تواند شامل یک لبخند یا نگاه خاص یا یک ارتباط دونفره باشد و سپس عکس بگیرید. از فلاش برای فریز کردن لحظه استفاده کنید، ضمن اینکه عمق میدان کم می‌تواند پس زمینه را تار کند و جلوه‌ی بیشتری به این ارتباط دو نفره بدهد.

۶- از زوایای مناسبی استفاده کنید

در گرفتن عکس‌های خانوادگی، زوایای مختلفی را امتحان کنید. این گونه عکس‌ها بسیار جذاب و خاطره انگیز هستند. روی زمین دراز بکشید و به سوژه ها بگویید که بالای سرتان بایستند. برای این‌که چهره‌ها که پشت به یک آسمان روشن هستند در تصویر به خوبی نمایش داده شوند باید با فلاش به چهره‌شان نور بیندازید. به سوژه‌ها بگویید سرشان را پایین بگیرند تا بینی‌شان در عکس بزرگ به نظر نیاید!

تنظیمات پیشنهادی مناسب دوربین

برای ثبت یک عکس پرتره خانوادگی بالانس شده و واضح می‌توان از تنظیمات نوردهی متفاوتی استفاده کرد. در صورت لزوم از فلاش استفاده کنید و سرعت شاتر را حداقل روی ۱۲۵/۱ ثانیه بگذارید. اگر به صورت گروهی عکس می‌اندازید، از عمق میدان بیشتری ( f/11 الی f/22 ) استفاده کنید تا همه‌ی افراد در فوکوس قرار بگیرند. در مقابل اگر با سه نفر یا کمتر سروکار دارید، از عمق میدان کمتر ( f/2 الی f/5.6 ) استفاده کنید تا پس زمینه‌ی عکس تار شود.
بیشتر بخوانید: شاتر چیست: تاثیر سرعت‌های مختلف شاتر در عکاسی

تجهیزات و لوازم پیشنهادی

استفاده از لنزهای واید ( wide-angle lens ) گزینه‌ی خوبی است تا همه‌ی افراد در عکس جای بگیرند، از سه پایه و فلاش جداگانه هم در صورت نیاز استفاده کنید.

نتیجه گیری:برای ثبت پرتره‌های خانوادگی خلاق باشید. عکاسی مدرن امروز ایجاب می‌کند که عکس‌ها در فضای باز بیرون با نور طبیعی و ژست‌ها و مدل‌های کاملا طبیعی همراه شود. زیاد در پوشش اشخاص اغراق نکنید و سعی کنید احساسات و شادی را منعکس کنید. همیشه تعداد افرادی که قرار است از آن‌ها عکس گرفته شود را در نظر داشته باشید. اگر نیاز بود، گروه‌های بزرگ را به گروه‌ها و زوج‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. این متد، میکس جالبی به عکس‌های خانوادگی می‌دهد که در یک مونتاژ در کنار یکدیگر نمایش داده می‌شوند.

مجموعه دوربین‌های پیشنهادی متخصصین شرکت دیدنگار برای عکاسی خانگی:
کارشناسان ما معتقدند الزاما خرید یک دوربین بسیار گران قیمت نتیجه مناسبی برای ثبت لحضات به یاد ماندنی به همراه ندارد و می‌توان با توجه به بودجه از تنوع بسیاری در زمینه دوربین های عکاسی خانگی بهره جست؛ در این زمینه می‌توان سری دوربین‌های زیر را که تا این زمان تولید شده اند معرفی نمود.

کانننیکونفوجیسونی
بودجه کمixus 185Nikon Coolpix A100Instax mini 9Sony DSC-w830
بودجه متوسطCanon EOS 1300DNikon D3400
Canon sx60Nikon P900
بودجه خوبCanon EOS 77DNikon D5600Sony A6300
Canon EOS 80DNikon D7200

ترجمه و تالیف: سهیل قنبرزاده، عکاس و مدرس عکاسی

مقاله های مرتبط


۶ نکته کلیدی در عکاسی پرتره خیابانی


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.