در این مقاله قصد دارم به صورت کامل شما را با چتر های نورپردازی در عکاسی آشنا کنم و کاربردهای آنها را بگویم. همچنین به ویژگی‌هایی از آنها خواهم پرداخت تا در هنگام خرید انتخاب آسان‌تر و بهتری داشته باشید.

هنگام کار با نور فلش‌ها و منابع نور مختلف، به ندرت اتفاق می‌افتد که شدت روشنایی ایده آل برای سوژه‌های خود را به دست بیاورید، به خصوص در زمانی که می‌خواهید عکستان کمی درخشان باشد، برای مثال برای عکاسی از عروس و داماد. اما این مشکل بزرگی نیست، چرا که قدرت نور فلش را می‌توان به روش‌های مختلفی اصلاح کرد، که همگی به طوری منبع نور اولیه را به یک منبع وسیع‌‎تر و زیباتر تبدیل می‌کنند که به طور ایده آلی برای به دست آوردن یک نور عالی و قابل کنترل مناسب است.

سافت باکس‌ها و چترها دو مورد از اصلاح کننده‌های نور محبوب هستند که توسط عکاسان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر دو با گسترش پرتوی اولیه و ایجاد منبع نور بزرگتر، باعث نرم و پخش شدن نور می‌شوند. هر دو مورد را همچنین می‌توان در ابعاد مختلف پیدا کرد، از ابعاد مناسب برای بستن روی فلش پاپ آپ دوربین تا موردی که برای استروب‌ها مناسب باشند.

پیشنهاد نویسنده : مقایسه مشخصات دوربین‌های سری آیفون ۱۲ : هر مدل چند دوربین دارد ؟

چتر نورپردازی در عکاسی چیست ؟

چتر یکی از مهمترین و ساده‌ترین تجهیزات نورپردازی است که به منظور اصلاح نور به کار می‌رود و می‌توان آن را یک ابزار همه کاره و بسیار مفید دانست. اما چترها به طور کلی در دو نوع ساخته می‌شوند که هر کدام کاربرد منحصر به فردی دارند؛ چتر بازتابنده یا انعکاسی، که در آن نور از داخل چتر به بیرون هدایت شده و سوژه را روشن می‌کند، و همچنین چتر شفاف که در آن از پارچه‌ی سفیدی استفاده شده که در ساخت دیفیوزرهای پارچه‌ای استفاده می‌شود، به این صورت نور را از داخل به بیرون فرستاده و در این بین آن را نرم می‌کند. هر دو چتر بسته به نوع و کیفیت روشنایی مورد نظر و فاصله‌ی سوژه از منبع نور فواید و مزایای خود را دارند.

چترهای بازتابنده

چترهای بازتابنده به گونه‌‎ای طراحی شده‌اند که باید فلش را درون آنها متصل کنید، سپس نور را پشت به سوژه قرار داده و بازتاب نور روی سطح بازتابنده‌ی چتر باعث می‌شود سوژه روشن شده و سایه‌های نرمی هم داشته باشد. چتر سطح تابش نور از منبع نور را گسترش می‌دهد و نور حاصل از آن در مقایسه با فلش خالی از کیفیت گسترده‌تر و نرم‌تری برخوردار است. چترهای بازتابنده از خارج دارای پوششی کاملا مات هستند تا از عبور نور جلوگیری کند. این توانایی در نگه داشتن نور، آن را به منبع نوری کارآمدتر نسبت به یک چتر سفید و نیمه شفاف تبدیل می‌کند که نور از آن عبور می‌کند. چترهای بازتابنده همچنین می‌توانند فضای داخلی رنگی مانند نقره‌ای یا طلایی داشته باشند تا نور را بهتر و متناسب‌تر با سوژه روشن کرده و رنگ آن را متمایل به سرد یا گرم کنند.

برای عکاسی از عروس و داماد، یک چتر با پوشش طلایی به جذاب‌تر شدن رنگ پوست کمک می‌کند و جلوه‌ای بسیار زیبا به افراد می‌بخشد، اما ممکن است بر روی رنگ لباس عروس نیز تأثیر بگذارد. چترهای نقره‌ای به تشدید کیفیت نور با کم رنگ یا عدم استفاده از رنگ کمک می‌کند. یک چتر سفید ساده با پوشش خنثی و بی رنگ، خنثی‌ترین رنگ نور را ارائه می‌دهد، اما در مقایسه با چترهای براق و بازتابنده، نور را کمی بیشتر پخش کرده و سایه‌های نرم‌تری به شما تحویل می‌دهد.

پیشنهاد نویسنده : فیلتر UV چیست ؟ آیا واقعا به آن نیاز دارید ؟

چترهای مستقیم ( یا شفاف )

چترهای شفاف نیز می‌توانند نور منبع نور را گسترده‌تر کرده و آن را به شدت نرم کنند، این کار باعث می‌شود کیفیت کلی نور نسبت به حالت عادی بسیار بهتر باشد. آنها دقیقا برعکس چترهای بازتابنده کار می‌کنند. این چترها از پارچه‌ای سفید و شفاف ساخته می‌شوند که نور فلش از آنها عبور کرده و این پارچه دقیقا همانند یک دیفیوزر عمل کرده و نور را کاملا نرم می‌کنند. مزیت این نوع چترها در مقایسه با چترهای بازتابی این است که می‌توانید آنها در نسبت به سوژه‌ی خود در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر قرار دهید. این کار باعث می‌شود نوری بسیار نرم و جذاب داشته باشید که این برای عکاسی پرتره بسیار عالی است.

اشکال و اندازه‌های چتر نورپردازی

برای اینکه بتوانید یک چتر مناسب را پیدا کنید علاوه بر اینکه لازم است بازتابی یا شفاف بودن آن را بررسی کنید، لازم است ابعاد و شکل آنها را هم در نظر داشته باشید. به طور کلی هر چه چتر شما بزرگتر باشد کیفیت نور بسیار نرم‌تر خواهد شد، اما برای روشن کردن آنها به یک منبع نور بسیار قوی‌تر هم نیاز خواهید داشت. شاید برای ثبت یک عکس پرتره‌ی تکی نیازی به یک چتر بزرگ نداشته باشید، اما برای عکس‌های دسته جمعی قطعا چترهای بزرگ انتخاب بهتری خواهند بود. برای اینکه ببینید کدام یک برای شما مناسب‌تر است، یکی به سوژه‌ای که قصد عکاسی از آن را دارید توجه کنید و یکی به قدرت و شدت منبع نورتان.

نکته‌ی نهایی هنگام انتخاب یک چتر عکاسی ، انتخاب شکل آن است؛ Regular، Parabolic یا ترکیبی از سافت باکس و چتر. مطابق با نامشان، دارای اشکال مختلفی هستند. چترهای رگولار معمولا در دو نوع ثابت و جمع شونده تولید می‌شوند و از 7 تا 20 اینچ در دسترس هستند. چترهای پارابولیک که بزرگتر از چترهای معمولی هستند، با صفحات بیشتری طراحی می‌شوند که یک نقطه کانونی نور را تولید می‌کنند. به نوبه‌ی خود، نور تولید شده توسط یک چتر پارابولیک دارای کیفیت متمایز و متفاوتی است که می‌تواند طبیعی‌تر از نور از سایر اشکال چتر باشد. چترهای ترکیب شده با سافت باکس نیز ترکیبی بین یک سافت باکس و یک چتر نورپردازی در عکاسی هستند و ویژگی‌های هر دو نوع اصلاح کننده‌ی نور را با هم ترکیب می‌کنند. آنها ظاهری شبیه به سایر چترها دارند، اما برای تنظیم دقیق‌تر شدت و کیفیت نور خروجی به یک پنل دیفیوزر در بخش خروجی نور نیز مجهز شده‌اند تا در نهایت نورپردازی بسیار بهتری داشته باشید.

پیشنهاد نویسنده : آموزش عکاسی ماکرو : چگونه از جزئیات ریز عکاسی کنیم ؟

چتر چه رنگی بخریم ؟

یک چتر شفاف سفید یک منبع نور گسترده و فوق‌العاده نرم ایجاد می‌کند. این چترها برای عکاسانی که مناطق وسیعی یا گروهی از سوژه‌ها را روشن می‌کنند ایده آل هستند. این چترها در خروجی نور چندان کارآمد نیستند و بسیاری از عکاسان هنگام استفاده از آنها می‌توانند تنظیمات قدرت و شدت نور خود را افزایش دهند.

یک چتر بازتابنده‌ی نقره‌ای میزان نور را به حداکثر می‌رساند و ظاهری واضح و شارپ ایجاد می‌کند. چترهای نقره‌ای برای عکاسانی که می‌خواهند تا حد ممکن از قدرت نور خود استفاده کنند ایده آل است. این چترها برای ایجاد پرتره‌های نمایشی با رنگ‌های سردتر بسیار مناسب هستند.

چتر یازتابنده‌ی سفید برای به حداکثر رساندن نور خروجی و نرم‌تر کردن آن کارآمد می‌باشد. چترهای سفید برای عکاسانی که می‌خواهند در حالی که نوری کمتر، چشمگیر و خنثی دارند خروجی خود را حفظ کنند، ایده آل است.

چترهای قابل تبدیل

این دسته از چترها به صورت ماژولار طراحی شده‌اند و هر بخش آنها دارای رنگی منحصر به فرد است. برای مثال شما می‌توانید نیمی از چتر خود را از رنگ سفید استفاده کنید و برای نیمه‌ی دیگر رنگ مشکی را در نظر بگیرید. یک چتر ماژولار بهترین شرایط را برای عکاسان از هر دو نوع چتر به شما می‌دهد و برای عکاسان تازه کار یا عکاسانی که از سوژه‌های مختلف عکس می‌گیرند گزینه‌ای ایده آل به حساب می‌آید.

کدام ابعاد چتر مناسب‌تر است ؟

کمپانی Westcott چترهایی در اندازه‌های 32 تا 7 اینچ ارائه می‌دهد. هنگام انتخاب اندازه‌ی چتر نورپردازی ، قانون کلی این است که هرچه منبع نور نسبت به سوژه‌ی شما بزرگتر باشد، نور نرم‌تری نیز خواهید داشت.

با این حال، شما باید میزان فضای استودیوی خود و اینکه تا چه میزان از آن می‌خواهید در بیرون از محیط استودیوی استفاده کنید هم در نظر داشته باشید. به این فکر کنید که کدام سایز چتر در کیف تجهیزات شما جا می‌گیرد ؟ اگر به دنبال یک اصلاح کننده‌ی نور بزرگتر هستید اما به فرم جمع و جوری نیاز دارید، چترهای تاشوی تلسکوپی یک انتخاب عالی به حساب می‌آیند. این چترهای جمع شونده تا ابعاد 43 ایتچ باز می‌شوند، اما در حالت بسته فقط 15 اینچ هستند.
ما اغلب می‌شنویم که عکاسان می‌گویند نمی‌توانند از چتر بزرگی استفاده کنند، چرا که اسپیدلایت یا فلش آنها به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در فناوری ( به خصوص اگر فلاش شما در چهار سال اخیر تولید شده باشد )، بیشتر اسپیدلایت‌های موجود در بازار با تمامی تجهیزات نورپردازی بسیار عالی کار می‌کنند.

اگر فلش قدیمی‌تر یا قدرتمندتری دارید، توصیه می‌کنم از یک آداپتور تبدیل چندتایی استفاده کنید که به عکاسان اجازه می‌دهد تا حداکثر سه اسپیدلایت را درون چتر خود نصب کنند تا خروجی کلی نور افزایش پیدا کند.

پیشنهاد نویسنده : آموزش عکاسی استودیویی از کودکان : بهترین نورپردازی چیست ؟

از کدام منبع نور برای روشن کردن چتر استفاده کنیم ؟

شما باید اطمینان حاصل کنید که نوری که توسط منبع نور شما تولید می‌شود، چتر شما را کاملا روشن کند، بدون اینکه روی لبه‌ها پرش نوری وجود داشته باشد. بهترین روش برای تعیین موقعیت نور، گرفتن چند عکس آزمایشی با نور کم از صورت چتر است. اگر یک هایلایت شدید و ناهموار را از روی سطح چتر مشاهده کردید، منبع نور خود را بیشتر به سمت داخل ببرید تا نور یکنواخت‌تر شود.

بسیاری از اسپیدلایت‌های جدید به عکاسان اجازه می‌دهند تا میزان بزرگنمایی را تغییر داده و بر روی نقطه‌ای خاص تمرکز کنند. این می‌تواند در پر کردن کل چتر با نور مفید باشد. گرچه نقاط سوخته یا اور همیشه چیز بدی نیستند. همچنین می‌توانید منبع نور خود را به نزدیک چتر قرار دهید. وقتی آن را نزدیکتر کنید، دایره‌ی تنگ‌تری خواهید داشت و در نتیجه سایه‌های عمیق‌تری روی سوژه‌ی شما ایجاد می‌شود و نور با کیفیت‌تری خواهید داشت.

چطور چتر را روی منبع نور سوار کنیم ؟

اکثر فلش‌ها و استروب‌های سبک استودیویی یک ظرف چتر ساده دارند که شافت چتر می‌تواند در داخل آن قرار بگیرد. آنها معمولاً در پایین منبع نور قرار دارند و در براکت شیب نور تعبیه شده‌اند. گاهی اوقات هم آنها در داخل سری خود منبع نور قرار دارند.

اگر از اسپیدلایت استفاده می‌کنید، باید از یک براکت مخصوص نصب کفشک با یک ظرف چتری تعبیه شده استفاده کنید که اسپیدلایت شما را به یک پایه‌ی سبک تبدیل کند. براکت نصب شده‌ی کفشک قابل تنظیم یک راه حل مناسب برای عکاسانی است که از اسپیدلایت‌ها استفاده می‌کنند. این براکت دارای یک ظرف چتر داخلی، دکمه‌ی مخصوص کج شدن است و می‌توانید تقریباً هر اسپیدلایتی را روی آنها نصب کنید. هنگام خرید یک براکت پایه‌ی کفشک، مطمئن شوید که پایه‌ی کفشک قابل تنظیم است. پایه‌های اسپیدلایت‌ها می‌توانند متفاوت باشند و ممکن است با هر براکتی هم سازگار نباشند.

اگر استروب استودیویی شما ظرف چتری ندارد، می‌توانید از براکت Tilter استفاده کنید. این براکت‌ها به راحتی قابل استفاده هستند و موقعیت دقیق چتر و نور را برای شما فراهم می‌کنند. براکت Westcott Tilter با دو مخزن پایه طراحی شده است، یکی برای نور شما و دیگری برای جایگاه چتر شما. هنگام نصب مطمئن شوید که قسمت انتهایی آن را با ظرف چتر به سمت بالا قرار دهید، چرا که به شما این امکان را می‌دهد تا چتر و نور خود را به طور همزمان تغییر زاویه دهید.

پیشنهاد نویسنده : آموزش نورپردازی استودیویی در عکاسی از کودکان

سافت باکس چیست ؟

سافت باکس‌ها هم یکی دیگر از اصلاح کننده‌های نور به حساب می‌آیند که برای نرم کردن و افزایش اندازه‌ی منبع نور به کار می‌روند و خیلی هم بی شباهت به چترهای نورپردازی نیستند، البته با چند تفاوت قابل توجه. سافت باکس بیشتر از یک چتر شکل و جهت نور را کنترل می‌کند و از پاشیدگی نور بیشتر جلوگیری می‌کند. سافت باکس‌ها از آنجا که عموماً مستطیل شکل هستند، این مزیت را نیز دارند که می‌توانند با تقلید از شکل پنجره، نور طبیعی را توسط آن‌ها به وجود بیاورید.

درست مانند چترها، سافت باکس‌ها نیز در انواع مختلف و به اندازه‌های مختلفی موجود هستند و می‌توانند متناسب با نوع سوژه‌ی شما مورد استفاده قرار گیرند. یک سافت باکس بزرگتر نور ملایم‌تری تولید می‌کند، اما برای روشن کردن کاملا آن به منبع نوری با قدرت و شدت بیشتر هم نیاز خواهید داشت. اگر در یک مراسم عروسی، با یک منبع نور ثابت یا تنها فلش پاپ آپ دوربین عکاسی می‌کنید، یک سافت باکس کوچکتر یک همراه ایده آل برای پخش نور به راحتی بر روی سوژه‌های مجرد در یک فاصله‌ی نزدیکتر است. برای عکاسی پرتره‌ی تمام قد نیز بهتر است از چند منبع نور با سافت باکس استفاده کنید تا نور نرم‌تر و یکنواخت‌تری را داشته باشید. به عنوان یک قانون کلی، اندازه‌ی سافت باکس باید تقریباً همان اندازه‌ی سوژه‌ی شما باشد. به این معنی که برای ثبت یک عکس پرتره از چهره یا کمی بیشتر، به یک سافت باکس با ابعادی در حدود 18 تا 24 اینچ نیاز خواهید داشت.

جدا از اندازه‌های مختلف سافت باکس، اشکال مختلف آن را نیز باید در نظر داشته باشید، چرا که می‌توانند کیفیت نور را به صورت کامل تغییر دهند. این امر می‌تواند به ویژه در هنگام عکاسی از افراد در فاصله‌ی نزدیک کاملا مشهود باشد، چرا که شکل منبع نور مورد استفاده اغلب در بازتاب‌های چشم آنها دیده می‌شود. سافت باکس‌ها نیز در اشکال مختلفی مانند مستطیل، مربع، هشت ضلعی یا بلند و باریک تولید شده و در دسترس هستند. اشکالی که کمتر به آنها توجه می‌شود شش ضلعی، سهمی و گرد است. جلوه‌های هر یک از این اشکال می‌تواند برای موضوع خاصی اعمال شود و می‌تواند به صورت ترکیبی برای ایجاد تصویری کاملا گرد استفاده شود که از مزایای آن بهره‌مند شود. علاوه بر این، مشابه چترها، انواع مختلف سطح داخلی نیز برای آنها وجود دارد که باید در نظر داشته باشید، مثل نقره‌ای یا سفید که می‌تواند مجددا کیفیت نور خروجی را تغییر دهد. یک پوشش نقره‌ای می‌تواند کنتراست را افزایش داده و انتقال نور بیشتری داشته باشد که این جلوه‌ای خاص به عکس شما خواهد داد، در حالی که یک پوشش سفید برای حفظ رنگ‌های خنثی کاملا ایده آل است.

چتر نورپردازی در مقابل سافت باکس

چترها و سافت باکس‌ها ابزاری بسیار مناسب برای نرم کردن نور از یک منبع نور ثابت یا چشمک زن هستند و هر دو می‌توانند به طور کاملاً موثری برای نورپردازی در عکاسی پرتره استفاده شوند. هنگام تصمیم گیری بین این دو نوع اصلاح کننده‌ی نور، برای انتخاب بهترین گزینه باید ملاحظات خاصی را در نظر گرفت. چترها به طور معمول گزینه‌ی قابل حمل‌تری از بین این دو مورد هستند، چرا که می‌توانند به سرعت کوچک و نازک شوند، اما سافت باکس برای تکثیر نوری شبیه به پنجره بسیار مناسب است. استفاده از هر دو در شرایط جوی بد و در زمانی که باد شدیدی می‌وزد بدون کیسه‌های شن و ماسه غیر ممکن خواهد بود. کیفیت نور از چترها و سافت باکس‌ها نیز تا حدی متفاوت است، حتی اگر هر دو برای نرم و گسترده شدن نور ساخته شده باشند. یک سافت باکس به دلیل شکل ذاتی خود، نوری عریض‌تر، مسطح و یکدست‌تر تولید می‌کند که شدت لبه‌های سایه را کاهش می‌دهد و نسبت به نور چتر از جهت کمتری برخوردار است. شکل منحنی یک چتر، نوری را با جهت گیری آشکارتر و بیشتر تولید کرده و لبه‌های سایه‌ها را نیز عمق بیشتری می‌بخشد.

آشنایی با هر دو نوع اصلاح کننده گزینه‌های شما برای خلاقیت را افزایش می‌دهد، همچنین می‌توانید از هر دوی آنها به صورتی ترکیبی با منابع نور ثابت یا چشمک زن استفاده کنید تا جلوه‌ی متفاوت‌تر و جالب‌تری داشته باشید. ترکیب این دو گاهی بهترین گزینه برای عکاسی پرتره به حساب می‌آید، خصوص وقتی که بخواهید نور طبیعی خورشید را شبیه سازی کرده و به کمک آن عکاسی کنید.

پیشنهاد نویسنده : عکاسی استیج یا عکاسی صحنه آرایی شده چیست ؟

امیدوارم مقاله‌ی ” چتر در عکاسی چیست ؟ راهنمای خرید استفاده و استفاده از چترهای نورپردازی “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید، همچنین اگر پرسشی وجود داشت آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

دسته بندی ها: