آموزش نورپردازی استودیویی در عکاسی از کودکان
تکنیک هاهیچ چیز به اندازهی نورپردازی استودیویی در عکاسی از کودکان نمیتواند ترس را به وجود عکاسان مبتدی بیندارد.
وقتی تصمیم میگیریم که از نوزادان عکاسی کنیم، باید مواردی را نیز برای خودمان در نظر بگیریم؛ در لیست زیر به آنها اشاره کردهام :
- لوازم جانبی بخرید ( شرط میبندم که این گزینه معمولاً شماره 1 در هر لیستی است ! )
- یک تشک نرم یا مبل بادکنکی بخرید
- یک لنز جدید بخرید
- یاد بگیرید چگونه کودک را بخوابید
- طرز قرار دادن کودک روی مبل را بیاموزید
- وسایل بیشتری بخرید ( !!! )
- ژست گرفتن را یاد بگیرید
- زوایا را یاد بگیرید
- شاید فقط چند مورد دیگر …
و سپس … شاید … در انتهای لیست …
” نورپردازی استودیویی را یاد بگیرید “
پیشنهاد نویسنده : ۱۰ واقعیت در مورد نورپردازی حرفهای در عکاسی که همه باید بدانند !
خب، دستها بالا، چند نفر از شما از آخرین مورد در این لیست اجتناب میکنید، و یک بار دیگر لیست خرید را مرور میکنید ؟
حس میکنم جمعیت بسیار زیادی دستهای خود را بالا بردهاند … من هم احساس شما را درک میکنم. چرا که مطمئناً خریدن تجهیزات برای عکاسی از نوزادها آسانتر است ( و همچنین بسیار لذت بخشتر )، تا اینکه تفاوت بین نورپردازی پیوسته و آنی را تشخیص دهید.
آیا میتوانم به شما یک راز را بگویم ؟ این مورد آنقدرها هم سخت و پیچیده نیست، تنها مواردی وجود دارند که باید آنها را بدانید، پس همراه من باشید تا این گزینهها را برایتان تشریح کنم …
چرا نورپردازی استودیویی ؟
بگذارید در ابتدا بگویم که استفاده از نور طبیعی هیچ مشکلی ندارد. شما میتوانید فقط با استفاده از یک پنجرهی بزرگ که نور زیادی به سوژهی شما میتاباند، پرترههای بسیار زیبا و جذابی را ثبت کنید.
در حقیقت … هیچ چیزی نمیتواند به خوبی نور طبیعی خورشید برای ثبت یک عکس پرترهی فوقالعاده، خوب باشد. برای همین به طور کلی روش من برای نورپردازی استودیویی به این شکل نیست که همه چیز را غیر واقعی و چیدمان شده نشان دهد، بلکه سعی دارم منبعهای نور استودیویی را هر چه بیشتر به نور خورشید نزدیک کنم.
در واقع، آیا میتوانید بگویید که در کدام یک از این تصاویر از نور استودیویی استفاده شده و برای کدام یک نورپردازی کاملا طبیعی است ؟
پس اگر نور طبیعی عالی است، چرا باید این مقاله را بخوانیم ؟
مشکل نور طبیعی این است که ثابت نمیماند، نه از یک جلسهی عکاسی به یک جلسهی دیگر، و نه حتی از ساعت شروع کار تا آخرین ساعات.
بعضی روزها آسمان روشن و آفتابی است، در حالی که روزهای دیگر تاریک و ابری است.
وقتی گالری تصاویر را برای مشتری خود به نمایش در میآورید، باید مطمئن شوید که تنظیمات نورپردازی در کل گالری یکسان بوده باشد. وقتی به نمونه کارهای خود نگاه میکنید، بهتر است در تمامی آنها تنظیماتی را به کار گرفته باشید که یک سطح روشنایی را به نمایش در بیاورند، چرا که مشتریان اعتماد دارند که همان تصاویری که به عنوان نمونه کار به آنها نشان دادید را از خودشان نیز ثبت خواهید کرد.
مزیت نورهای استودیویی نسبت به نور طبیعی این است که جلوهای از نور طبیعی و بسیار زیبا را ارائه میدهند، اما به روشی قابل پیش بینی و سازگار که کاملاً توسط عکاس کنترل میشود.
( و ویرایش نیز خیلی سریعتر انجام میشود ! )
به کدام تجهیزات نیاز دارید ؟
گرچه ممکن است استودیوهای عکاسی با چندین منبع نور، دستهای از چترها و سایر تجهیزات از جمله جهت دهندههای نور کار کنند، اما در واقع برای نورپردازی در عکاسی از کودکان به همهی آنها نیاز نخواهید داشت.
شما برای استودیوی تازه متولد شدهی خود نیاز به یک منبع نور تکی دارید. خبر خوب این است که چیزی که میخواهید با یک نور هم امکان پذیر خواهد بود !
خیلی ساده : شما به یک منبع نور نیاز دارید، چیزی که در واقع نور از خود بتاباند، همچنین چیزی برای نرمتر کردن و پخش شدن نور به طور مساوی، و در برخی موارد، چیزی که باعث شود نور با هر بار فشار دادن شاتر، چشمک بزند.
پیشنهاد نویسنده : نکتههای مهم در راه اندازی یک کانال یوتوب : ترفندهایی که کمکتان میکند سریعتر دیده شوید !
منبع نور
برای عکاسان تازه کار، چالش اصلی یافتن قویترین نور نیست، بلکه منبع نوری است که بتواند به اندازهی کافی روی نور کم تنظیم شود تا سوژههای کوچک به خوبی نورپردازی شوند.
بنابراین من توصیه میکنم از تجهیزات ارزان قیمت در فروشگاههای نامعتبر دوری کنید، گرچه برای پرترههای عمومی استودیویی مناسب هستند، اما معمولاً برای عکاسی از نوزاد بیش از حد قدرتمند هستند.
اولین تصمیمی که باید هنگام راه اندازی یک ستاپ نورپردازی برای عکاسی استودیویی از کودکان در نظر بگیرید، این است که باید از منابع نور پیوسته استفاده کنید یا چشمک زن ؟
نورهای دائمی یا پیوسته
نورهای پیوسته همان نورهای استودیویی هستند که همیشه روشن میمانند. بنابراین چیزی که در واقعیت میبینید همان چیزی است که در تصویر نهایی به دست میآورید، بنابراین میتوانید نور را به اطراف حرکت دهید تا زمانی که ببینید روی سوژهی شما دقیقاً همان طور که میخواهید نورپردازی میکند. همچنین برای کارکرد آن به تجهیزات دیگر ( شامل گیرنده و فرستنده ) نیازی ندارید. این ویژگیها باعث میشود که برای استفاده توسط عکاسان مبتدی راحتتر و لذت بخشتر باشد.
با این حال، بسیاری از منابع نور پیوسته با قیمت پایین به اندازهی نمونههای چشمک زن قدرتمند نیستند، و بنابراین هنگامی که مجبور به عکاسی با دیافراگمهای بازتر هستید ( مانند عکاسی پرتره )، یا باید با سرعت شاتر سریعتری را در نظر بگیرید ( مانند عکاسی از کودکان نو پا ) یا باید ایزوی خود را تا سطح خیلی زیادی پایین بیاورید. اما برای نورپردازی در عکاسی از کودکان که حرکت زیادی ندارند و معمولاً با دیافراگمهای بازتری از آنها عکاسی میشود، یک منبع نور مداوم بسیار کامل و ایدهآل است.
برخی از منابع نور مداوم که میتوانید در نظر بگیرید :
استروب ( فلاش استودیویی )
منابع نور چشمک زن، چراغهای استودیویی هستند که با دوربین شما همگام سازی میشوند ( از طریق گیرندهها و فرستندهها ) و با فشار دادن شاتر، یک بار نورپردازی را انجام میدهند. از آنجا که این نوع منبع نور زمانی بسیار کوتاه نورپردازی میکند، حتی هنگام عکاسی از سریعترین سوژهها هم میتوانید حرکت را فریز شده ثبت کنید، پس هرگز با ثبت تصاویر واضح و شارپ مشکلی نخواهید داشت. این ویژگی به طور کلی منابع نور چشمک زن را برای عکاسان استودیویی استاندارد میکند.
این بدان معناست که شما تا قبل از ثبت عکس تصور نمیکنید که عکس نهایی چگونه خواهد بود. عموما برای اینکه بتوانید به درستی فوکوس کنید و یا تنظیمات دیگر را اعمال کنید، از چراغ راهنمای فوکوس دوربینتان و یا فلاش داخلی پاپ آپ خود دوربین استفاده میشود، اما همیشه نمایش دقیقی از تصویر نهایی را به شما نمیدهد.
چارت یادگیری در کشف بهترین ترکیب قدرت نور، نوع اصلاح کننده و زاویهی نورپردازی برای ثبت بهترین نتایج وجود دارد. شما به تجهیزات اضافی نیاز دارید تا منبع نور و دوربین بتوانند با هم همگام سازی شده و کار کنند. اما هنگامی که در استفاده از منابع نور چشمک زن تسلط پیدا کردید، گزینههای در دسترس شما بی پایان هستند و میتوانید اصلاحات خاصی را در آن ایجاد کنید، و این به شما امکان میدهد تا کنترل دقیق الگوهای روشنایی را که منابع نور پیوسته هرگز نمیتوانند آن را کنترل کنند داشته باشید.
برخی از مدلهای منابع نور چشمک زن را در پایین مشاهده میکنید :
Elinchrom D-Lite RX ONE AlienBee B400 by Paul Buff Einstein 640 by Paul Buff Interfit Honey Badger 320Ws
بنابراین کدام یک را انتخاب کنیم ؟
جواب صحیح و کاملی وجود ندارد. فقط یک پاسخ درست برای شما وجود دارد. بنابراین باید در ابتدا توجه کنید که سبک عکاسی شما چیست، اینکه میخواهید از کدام سوژهها ( چه حالا و چه در آینده ) عکاسی کنید و البته به بودجهی شما نیز بستگی دارد.
اگر فقط نورپردازی برای عکاسی از کودکان هدف شماست و میخواهید از دیافراگمهای خیلی باز هم استفاده کنید، نورهای مداوم و پیوسته برای شما بسیار بهتر خواهند بود. همچنین این گزینه بسیار مقرون به صرفهتر است. اما اگر به عکاسی خانوادهها و کودکان نوپا علاقه دارید و میخواهید کنترل دقیقتری روی نورپردازی سوژهی خود داشته باشید، نورهای چشمک زن بسیار بهتر خواهند بود.
اگر واقعاً نمیتوانید تصمیم بگیرید، کمپانی Paul Buff اخیراً DigiBee DB400 را معرفی کرده است که میتواند هم یک منبع نور پیوسته باشد و هم چشمک زن !
پیشنهاد نویسنده : آموزش عکاسی استودیویی : هر آنچه برای شروع نیاز است بدانید !
DigiBee DB400
پایههای نور
پایهی نور یک قطعهی نسبتا ساده از تجهیزات است، در واقع شما تنوع زیادی را در انتخاب این وسیله نخواهید داشت و مهمترین عامل تعیین کننده برایتان باید مستحکم بودن پایهها و همچنین میزان تحمل وزن آنها باشد، اما نه فقط وزن منبع نور، بلکه وزن یک منبع نور و یک اصلاح کننده.
برای نورپردازی در عکاسی از کودکان ، که سوژههای شما غالباً نمیتوانند حرکت کنند و یا فضای بسیار کمی برای حرکت دارند، داشتن یک منبع نور که بتواند نور و اصلاح کنندهی شما را تا حد ممکن پایین و به سمت زمین نگه دارد، بسیار مفید است.
مهمترین نکته همانطور که گفتم این است که استحکام پایهی شما بسیار خوب باشد، حتی وقتی که آن را روی بیشترین ارتفاع ممکن قرار میدهید، هر لرزش ممکن است به تجهیزات شما آسیبی جدی وارد کند.
مثل همیشه، ایمنی در درجهی اول اهمیت قرار دارد، بنابراین مطمئن شوید که پایهی سبک خود را با قرار دادن کیسههای شن یا وزنه یا هر چیز سنگین دیگری روی زمین مستحکم میکنید تا وزن آن کاملا متعادل شود.
اصلاح کنندهها ( یا نرم کنندهها )
اگر بخواهید به راحتی در نورپردازی استودیویی در عکاسی از کودکان منبع نور خود را به سمت سوژه قرار دهید و عکس بگیرید، این از نظر فنی کاملا ممکن خواهد بود، اما نه بار نور خشنی که منبعهای نور تولید میکنند؛ در واقع برای اینکار نیاز است نوری نرمتر داشته باشید تا به نور طبیعی خورشید نزدیکتر شود.
برای دستیابی به این ظاهر نرمتر از نور، باید از اصلاح کنندهها و یا نرم کنندههای نور استفاده کنید، بنابراین اصطلاح کلی آنها را ” اصلاح کنندههای نور ” مینامند.
متداولترین نوع اصلاح کنندههای نور چترهای عکاسی و یا سافت باکسها هستند که هر کدام کاربرد خاصی داشته و در شرایطی مشخص باید مورد استفاده قرار بگیرند.
هر دو کار یکسانی را انجام میدهند؛ در واقع آنها نور شدید و جهت دار را از منبع نور میگیرند و آن را پخش و نرم میکنند. این کاملاً شبیه پردهای است که جلوی پنجرهی اتاق شما نصب شده و نور مستقیم آفتاب را نرم میکند، و یا حتی ابرهایی که جلوی خورشید قرار میگیرند که نمونهی کاملا طبیعی آنها به حساب میآیند.
ایدهی اصلی این است که به جای پرتوی شدید نور، از مقدار بسیار زیادی نور نرم استفاده کنید که از همه طرف سوژهی شما را روشن میکنند.
شما میتوانید انتخاب کنید که از آنها استفاده کنید یا خیر، این به خلاقیت شما در عکاسی نیز بستگی دارد.
برای نورپردازی در عکاسی از کودکان بهترین نور ممکن آن است که با استفاده از چتر استودیویی و یا سافت باکس به دست آمده باشد. بنابراین اگر نور ملایمتری داشته باشید تصاویر شما بسیار جذاب خواهند بود. البته ممکن است بخواهید از سایههای شدید استفاده کنید که در عکاسی از کودکان کمتر دیده میشود.
هنگامی که نور با استفاده از اصلاح کنندهها پخش میشود، معمولا سایهها به شدت کاهش پیدا میکنند و رنگ آنها نیز تا حد زیادی کمتر میشود، همچنین بر باقی بخشهای تصویر تمرکز بیشتری میشود تا بیشتر در معرض دید بیننده قرار بگیرند. این نوع نورپردازی بسیار زیباست و برای به تصویر کشیدن معصومیت کودکان نیز واقعا ایدهآل است.
هنگام انتخاب بین سافت باکس یا چتر استودیویی، توجه داشته باشید که یک چتر میتواند نور گرد را به شما بدهد، در حالی که اکثر سافت باکسها مربع و یا مستطیل شکل هستند و نور آنها نیز به همین شکل خواهند بود.
اصلاح کنندهها در اندازههای مختلفی وجود دارند و هرچه بزرگتر باشند، نور بیشتر پخش میشود و نرمتر به دور سوژهی شما میتابد. با این حال، برای اصلاح کنندههای بزرگ، باید اطمینان حاصل کنید که فضای استودیوی شما، به ویژه ارتفاع سقف کافی باشد. اگر قصد استفاده اصلاح کنندههای نور را برای عکاسی از والدین نیز دارید، باید آن را در ارتفاع بیشتری قرار دهید تا بالای سر بلندترین عضو خانواده قرار بگیرد.
پیشنهاد نویسنده : عکاسی استیج یا عکاسی صحنه آرایی شده چیست ؟
برخی از اصلاح کنندههای نور محبوب را در ابعاد مختلف مشاهده میکنید :
گیرنده و فرستنده
اگر انتخاب شما منابع نور پیوسته و دائمی هستند، میتوانید به طور کامل از این گزینه رد شوید، در واقع شما نیازی به گیرندهها و فرستندهها نخواهید داشت.
اما اگر منبع نور شما قرار است چشمک زن باشد، باید راهی پیدا کنید که با هر بار فشردن دکمهی شاتر، فلاش نیز فعال شود. این کار از طریق یک گیرنده و فرستنده و با عمل تحریک کردن گیرنده توسط فرستنده از روی دوربین انجام میشود.
البته حتما نیازی نیست یک وسیلهی جداگانه را خریداری کنید، بیشتر اوقات در صورتی که دوربین شما از فلاش پاپ آپ پشتیبانی کند با استفاده از همان میتوانید استروب را هم فعال کنید. همچنین امکان اتصال دوربین با استفاده از کابل به صورت مستقیم و فیزیکی هم وجود دارد که گرچه بسیار عالیست، اما مشکلات خاص خود را هم دارد. بنابراین اگر نظر من را میخواهید و میتوانید کمی هزینه کنید، از این دو روش بگذرید و به دنبال خرید یک رادیو تریگر باشید.
استفاده از یک فرستنده و یک گیرنده که یکی به دوربین شما و دیگری به استروب وصل میشوند بهترین راه ممکن است، گرچه برای این روش حتما باید یک رادیو تریگر را خریداری کنید.
اینکه کدام یک از محرکها و گیرندهها را باید به طور کامل تهیه کنید، به منبع نوری که انتخاب کردهاید بستگی دارد. تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، پشتیبانی کردن رادیو تریگر از هم دوربین و هم استروب شما است، در صورتی که با هر یک از آنها همگام سازی نداشته باشد، کارتان به صورت کامل خراب خواهد شد.
من تمام نجهیزات را دارم، حالا چه کنم ؟
خب، حالا همه چیز را تهیه کردید و مجموعهی تجهیزات استودیوییتان کامل است. حالا نوبت آن رسیده که با بخش جدیدی از دنیای نورپردازی در عکاسی از کودکان آشنا شوید، یادگیری نحوهی استفاده از آنها.
مطمئناً این مرحله میتواند طاقت فرسا باشد. من عکاسانی را میشناسم که همهی تجهیزات را دارند، اما هنوز نمیتوانند به صورت درست از سافت باکس استفاده کنند.
با خواندن این مقاله سعی کنید به این فکر بیفتید که در کار کردن با همهی وسایل و تجهیزاتتان ماهر شوید. ابتدا خیلی مبتدی شروع کنید و سپس با تمرین کردن، آهسته آهسته پیشرفت کنید. تا زمانی که نتوانستید همهی تجهیزاتتان را به صورت کامل درک کرده و از آنها به درستی استفاده کنید، بدون شک نمیتوانید تصاویر حرفهای و خوبی را هم از کودکان ثبت کنید.
از منابع نورتان استفاده کرده و هر بار نتایج را یادداشت کنید، با این کار میتوانید اشکالات خود را پیدا کرده و هر بار آنها را رفع کنید. بهتر است دائما از زاویای مختلف استفاده کنید، شدت نور را تغییر دهید و از تجهیزات مختلف با تکنیکهای مختلف بهره بگیرید، با این کار بدون شک نتایج خاصتر و بهتری را نیز به دست خواهید آورد.
من اکیدا به شما توصیه میکنم که از یک عروسک برای تمرین نورپردازی در عکاسی از کودکان استفاده کنید، چرا که کودکان در واقعیت آنقدرها هم صبور نیستند که منتظر تغییر تنظیمات توسط شما بنشینند !
مرور این مقاله باعث خواهد شد تا شما فرصتی داشته باشید که به جای کشف اصول اولیه از طریق آزمون و خطا، روی تنظیم دقیقتر نور خود در نورپردازی در عکاسی از کودکان تمرکز کنید.
پیشنهاد نویسنده : ۱۵ تکنیک برای مستند سازی از زندگی شخصی در محیط خانه
و … در مورد پرسشی که اول مقاله مطرح کردم که کدام یک از این تصاویر با نورپردازی استودیویی ثبت شدهاند ؟ همهی آنها، به غیر از تصویر خانوادگی
من به شما قول میدهم که با استفاده کردن از منابع نور استودیویی نهتنها هیچ چیزی را از دست نخواهید داد، بلکه تصاویر خارقالعادهای را نیز ثبت خواهید کرد.
امیدوارم مقالهی ” آموزش نورپردازی استودیویی در عکاسی از کودکان “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید، همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !