عکاسی در روزهای ابری : نور، متفاوت‌تر از همیشه !

80
عکاسی در روزهای ابری : نور، متفاوت‌تر از همیشه !
عکاسی در روزهای ابری : نور، متفاوت‌تر از همیشه !Reviewed by دیدنگار on Nov 30Rating: 5.0عکاسی در روزهای ابری | ⭐️ نورپردازی مناظر، متفاوت‌تر از همیشه !عکاسی در آب و هوای ابری یا نیمه بارانی | ⭐️ در این مقاله قرار است سراغ عکاسی در روزهای ابری برویم و مزایا و معایب آن را با هم بررسی کنیم..عکاسی در روزهای ابری : نور، متفاوت‌تر از همیشه !

در این مقاله قرار است سراغ عکاسی در روزهای ابری برویم و مزایا و معایب آن را با هم بررسی کنیم.

نورپردازی در عکاسی همه چیز است، در واقع بدون حضور نور عکسی ثبت نخواهد شد. اما در برخی شرایط نور ضعیف ممکن است شما را غافلگیر کند. این یک فرصت عالی برای شما به عنوان یک عکاس خلاق است.

بسیاری از عکاسان در شرایط بد آب و هوایی، مثل روزهای ابری یا در نور کم عکاسی نمی‌کنند و این فرصتی عالی به شمار می‌رود تا تصاویر خاصی را ثبت کنید.

من تا به امروز فکر می‌کردم به شخصه عاشق تصاویری با کنتراست بسیار بالا هستم، اما فهمیدم که اشتیاق من بیشتر به ثبت جزئیات است. تضاد درونی ( تمایز واضح بین تنالیته‌های سفید و سیاه ) همان چیزی است که ما از آن تحت عنوان جزئیات یا detail در عکس‌هایمان یاد می‌کنیم.

در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا به بررسی مسائلی در مورد عکاسی در روزهای ابری بپردازیم ….

هایلایت‌های شدید و سایه‌های عمیق

عکاسی از گل

اگر محدوده داینامیکی اکثر سنسورهای تصویر دیجیتال را در نظر بگیرید، روزهای آفتابی و روشن معمولی می‌تواند دو چالش بزرگ برایتان داشته باشد؛ هایلایت‌های شدید و سایه‌های عمیق.

هنگامی که هایلایت‌ها در تصویر خیلی روشن باشند و در مقابل آن سایه‌ها بسیار عمیق و تاریک، تصویر اصلی بسیار گرم خواهد بود و استخراج جزئیات از این تصویر با وجود کنتراست شدیدی که دارد، یک مسئله مهم خواهد بود که در بخش ویرایش و پس پردازش باید به آن بپردازیم.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد

تمرین‌های خلاقیت در عکاسی : خودتان را برای ثبت تصاویر بهتر محدود کنید !

به همین دلیل است که در روزهای ابری و نیمه بارانی شرایط سختی برای عکاسی داریم و در اکثر اوقات جزئیات تصاویر را از دست می‌دهیم.

نمودار هیستوگرام RGB

با کمی توجه به تصویر و هیستوگرام رنگی یا RGB آن می‌توانید عدم توازن یا توازن را تشخیص دهید، متمایل بودن به راست یا چپ به معنی از دست دادن جزئیات و اور یا آندر اکسپوژر بودن است و در مقابل، متمایل بودن به وسط و یکسان بودن رنگ‌ها به طور نسبی، به معنی کنتراست خوب و حفظ جزئیات در عکس است.

این عکس در یک بعد از ظهر پاییزی در فلوریدا گرفته شده و سایه‌های اجتناب ناپذیر خورشید استوایی در آن به شدت معلوم است، رنگ‌ها کاملا به گرمی می‌زنند و جزئیات در بخش داخلی گل نسبتا کم است. تنها می‌توان بخش کوچکی از جزئیات گلبرگ‌ها را در بخش‌های داخلی و بین سایه و روشن‌ها مشاهده کرد.

اما اگر به بخش‌های سایه و روشن توجه کنید، آن قسمت‌هایی که تضاد بیشتری در نور دارند، به طور کلی جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند. برای به دست آوردن این جزئیات در ادیت، می‌توانید هایلایت و سایه را تغییر داده و کنتراست را بیشتر کنید.

تاثیر ابرها بر نور

عکاسی در روزهای ابری

هنگام عکاسی در روزهایی که نور شدیدی می‌تابد، ابر می‌تواند مانند یک دیفیوزر عمل کرده و نور را نرم و پراکنده کند. این باعث می‌شود در عین حفظ کنتراست، جزئیات خوبی را نیز در عکستان داشته باشید.

محصول فوق‌العاده این اتفاق می‌شود نوری پراکنده‌تر و سایه‌های نرم‌تر که به نوبه خود جزئیات بیشتری را به بخش سایه‌ی تصویر می‌بخشد.

در یک روز آفتابی شما برای اینکه سایه‌های نرم‌تری داشته باشید تا بتوانید جزئیات بیشتری را به تصویر بکشید، نیاز دارید از یک دیفیوزر یا یک سافت باکس استفاده کنید تا نور پراکنده‌تر شود. اما در روزهای ابری یا نیمه بارانی، این ابرها هستند که برای شما نقش پخش کننده‌های نور را بازی می‌کنند.

این دیفیوزرهای طبیعی رنگ‌هایی غنی و شفاف تولید کرده و چیزی از تصویر را چه در بخش تاریک و چه در بخش روشن کم نمی‌کند.

کارت‌های خاکستری

نمودار خاکستری ( کارت‌های خاکستری )

دلایل بسیاری وجود دارد که عکاسان دوست دارند نور خود را با کارت خاکستری ۱۸٪ هماهنگ و متعادل کنند. در خاکستری ۱۸ درصدی بازتاب نور در سطح پوست باعث از بین رفتن جزئیات نمی‌شود و همه چیز به طبیعی‌ترین شکل ممکن ثبت می‌شود. این میزان در واقع یک استاندارد محسوب می‌شود.

پیشنهاد نویسنده : سیستم ناحیه‌ای عکاسی انسل آدامز چیست؟

سنسورهای تصویر دیجیتالی که در دوربین‌ها قرار دارند می‌توانند میزان خاکستری را تشخیص داده و بر اساس کنتراست تصویر را تنظیم کنند. در واقع وقتی تنالیته خاکستری شما معادل ۱۸ درصد باشد، دوربین بهترین عکس‌های خود را ثبت خواهد کرد.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد

سه تکنیک بی‌نظیر حالت اولویت دیافراگم ( AV ) در دوربین !

در واقع شما در این تکنیک یک صحنه را بدون در نظر گرفتن رنگ‌ها و تنها به صورت سیاه و سفید می‌بینید، سپس تنالیته‌های مختلف خاکستری را تشخیص می‌دهید و بر اساس آن نور تصویر را تنظیم می‌کنید. در این حالت کنتراست در بهترین حالت خود بوده و جزئیات بسیاری ثبت خواهد شد.

بهترین راهنمای شما برای این تکنیک و ثبت عکس‌هایی خارق‌العاده، استفاده از سیستم ناحیه‌ای انسل آدامز خواهد بود.

بعد از اینکه دریافت کنید چقدر ابر می‌تواند تاثیر مثبت در عکاسی داشته باشد، ممکن است عکاسی در روزهای ابری به سبک مورد علاقه شما تبدیل شود.

تاکید روی تنالیته‌های میانی

عکاسی در مه

از این نترسید که نمودار هیستوگرام تصویر به سمت مرکز متمایل شده باشد.

هیچ قانون سختی وجود ندارد که بگوید هر تصویر باید دارای هایلایت‌های بسیار روشن نزدیک به سفید و سایه‌های بسیار تاریک نزدیک به سیاه باشد. این نوع تضاد را حتی در زندگی واقعی و با چشم‌های خودتان نیز به سختی می‌توانید پیدا کنید.

حتی عکاسی های کی و لو کی نیز نمی‌توانند شما را مجبور کنند یک منظره را بیش از حد روشن یا بیش از حد تاریک ثبت کنید. بسیاری از بهترین عکس‌هایی که تا به امروز دیدید احتمالا کنتراست بسیار کمی داشتند.

سعی کنید در دام بهبود دامنه داینامیکی تصویر با تکنیک‌هایی مثل HDR نیفتید. این درست است که باعث می‌شود کنتراست زیاد و در نتیجه جزئیات بسیاری در تصاویرتان داشته باشید، اما کمی بگذارید طبیعت هم جلوه واقعی خودش را به نمایش بگذارد.

از دید واقع بینانه، تنها چیزی که در طبیعت به معنای واقعی کلمه سیاه است، داخل یک غار در نیمه شب است. تنها چیزی که سفید خالص است نیز، تصویری مستقیم از خورشید در وسط ظهر است.

Auto levels

لول‌ها در عکاسی

اشکالاتی که در سمت راست هیستوگرام وجود دارد، بعضا خوب است. لطفاً قبل از زدن دکمه Auto dreaded در Photoshop، دوباره درباره عکستان فکر کنید. به نظر من بهتر است بگذارید یک تصویر طبیعت واقعی خودش را به بیننده نشان دهد و تغییری در آن ایجاد نکنید.

گاهی اوقات تنظیمات مختلف نرم‌افزاری ما را مجبور و ترغیب می‌کنند که دامنه داینامیکی را گسترش بدهیم و طبیعت را از آنچه هست دورتر نشان دهیم.

وایت بالانس

عکاسی در روزهای ابری

دفعه بعدی که روشنایی روز را در حضور ابرها دیدید، به سرعت بروید و دوربین خود را آماده عکاسی کنید. عکاسی با رنگ‌هایی عالی و طبیعی، سیاه‌ها و سفید‌های طبیعی و زیبا و بسیاری از مواردی دیگر چیزهاییست که تنها در حضور ابر می‌توانید به دست آورید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که ممکن است تصاویرتان بعضا مبهم و گنگ شوند، چرا که ابر کنتراست تصویر را به شدت کاهش می‌دهد.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد

عکاسی با هزینه کم : ترفندهایی برای کاهش هزینه‌های سنگین عکاسی !

تراز سفیدی دوربین خود را بر روی Overcast یا Cloudy تنظیم کنید. این تنظیم باعث جبران کمبود نور و تضاد سیاه و سفید در صحنه می‌شود. اگر از کارت‌های خاکستری و تکنیک سیستم ناحیه‌ای استفاده می‌کنید و زمان کافی برای تنظیم وایت بالانس را دارید، می‌توانید رنگ را با دقت بیشتری تنظیم کرده و به واقعیت نزدیک کنید.

جمع بندی

عکاسی در روزهای ابری

احتمالا دفعه بعد که در آسمان نیمه بارانی یا ابری عکاسی می‌کنید، در هر صحنه اتفاقات و چیزهای جالب و منحصر به فردی را مشاهده خواهید کرد. این باعث می‌شود از نتایجتان احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

من توانستم چیزی را که به دنبالش بودم پیدا کنم و آن عکاسی در آب و هوای نا مطلوب و ابری بود. شما نیز بگردید و ببینید از عکاسی در چه زمان‌هایی و چه آب و هوایی لذت بیشتری می‌برید. سعی کنید خلاقانه و با ذهنی باز و آزاد به این ماجرا توجه کنید.

امیدوارم توانسته باشم کمک شما کنم تا در روزهای ابری تصاویری را ثبت کنید که شاید کس دیگری ثبت نکند و البته در از ثبت تصاویری با محدوده داینامیکی بسیار زیاد و نور و رنگ غیر طبیعی بردارید. عکاسی در هوای ابری به شما کمک می‌کند جهان را نزدیک‌تر به واقعیت مشاهده کنید.

امیدوارم مقاله ” عکاسی در روزهای ابری : نور، متفاوت‌تر از همیشه ! “ برای شما مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی داشتید، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

ارسال نظر

*

code