سیستم کمیاب

آموزش استفاده از اسپیدلایت نیکون توسط David X. Tejada

966
آموزش استفاده از اسپیدلایت نیکون توسط David X. Tejada

در این مقاله برای شما توضیح خواهم داد که چگونه توسط یک فلاش اسپیدلایت نیکون ، نور طبیعی را با منابع نور مصنوعی بازسازی کنید.

ابتدا از خیابان پایین می‌روم و برخی اتفاقات جالب توجه را می‌بینم که در حال رخ دادن است. دیوید می‌گوید : ” من متوجه شدم که چیزی که می‌بینم نور خورشید است که از پنجره‌های ساختمان‌های اطراف بازتاب می‌شود. این یک اثر جالب است که ممکن است روزی بخواهم از آن در یکی از عکس‌هایم استفاده کنم، اما اینکه چطور این عکس را ثبت کنم لزوما مربوط به چیزی نیست که با نور خورشید یا پنجره یا ساختمان‌ها سر و کار داشته باشد؛ همه چیز برای من این است که بفهمم چطور می‌شود یک نگاه اثرگذار از این صحنه را با نورهای مصنوعی ثبت کنم. ”

[cat_shop cats=”فلاش-روی-دوربین” tedad=”4″ title=”برخی از فلاش های اسپیدلایت در فروشگاه دیدنگار”]

این کلید چگونگی کار دیوید با اسپیدلایت نیکون است. او صرفا از نور طبیعی تقلید نمی‌کند، بلکه می‌خواهد اثرگذاری نور طبیعی را با اسپیدلایت، در یک صحنه به تصویر بکشد.

” من نمی‌خواهم از نور طبیعی تقلید کنم، به عنوان مثال، نور لکه‌لکه‌ی درخشان از میان برگ‌های پراکنده درختان. من می‌خواهم با نور مصنوعی، نقاط نور گردی را به وجود بیاورم که به همان صورت باشد. ”

اگرچه دیوید بیش از ۳۰ سال است که با فلاش کار کرده، اما امروزه فلاش‌ها تفاوت‌های زیادی نسبت به گذشته داشته‌اند و بسیار متفاوت هستند. او می‌گوید : ” من هیچوقت تجهیزات استودیوی خود را حمل نمی‌کنم. من به شدت به اسپیدلایت نیکون علاقه دارم و متوجه شدم که می‌شود با آن کارهای خلاقانه زیادی را انجام داد. همچنین بیشتر عکس‌های من با منابع نوری کوچک ثبت می‌شوند. از میان سایر تجهیزات نیز از سافت باکس ، جهت‌دهنده نور، گرید، اسنوت، طلق، پرده عکاسی و به طور دقیق‌تر هر چیزی که برای عکاسی پرتره لازم است استفاده می‌کنم. “

قبل از اینکه نمونه عکس‌هایی که با این روش ثبت شده را ببینید، به تجربیات دیوید توجه کنید. دیوید می گوید : ” هنگامی که نور طبیعی جالبی را می‌بینم، آن اثر را به یاد می‌سپارم و سعی میکنم بعدا با اسپیدلایت نیکون خود تمرین کنم تا آن جلوه و افکت نوری را بازسازی کنم. وقتی این ترفند را یاد بگیرم، هر گاه که بخواهم می‌توانم از آن استفاده کنم.

آموزش استفاده از اسپیدلایت نیکون توسط David X. Tejada
Archer – D700 , AF Zoom – NIKKOR 80 – 200 mm f/2.8

سه عدد اسپیدلایت نیکون مدل SB-800 در اینجا استفاده شده است. یکی در مقابل که علاوه بر آن از یک سافت باکس LumiQuest نیز استفاده شده، دو تا در اطراف سوژه، یکی چپ و دیگری راست. از یک Cinefoil نیز به منظور هدایت نور استفاده شده است. Cinefoil ضخیم و سیاه است و شما با حرکت دادن آن در جهات مختلف می‌توانید به نور شکل بدهید.

آموزش استفاده از اسپیدلایت نیکون
Sax Break – D7000 , AF-S NIKKOR 24 – 70 mm f/2.8

برای این عکس من نیاز به سایه داشتم، بنابراین فلاش اسپیدلایت نیکون خود را طوری قرار دادم که تصور شود صحنه در تاریکی شب گرفته شده و نوری وجود ندارد. با این کار می‌توان در طول روز صحنه‌هایی شبانه ساخت. اسپیدلایت مدل SB-900 را به طور ایستاده و در سمت راست قرار دادم و با کمی تغییر و دستکاری در تعادل سفیدی یا وایت بالانس ، عکس را ثبت کردم. من باید نور را از سمت راست به سمت چپ می‌تاباندم تا سردتر به نظر برسد. به همین دلیل از فیلتر آبی استفاده کردم. یکی دیگر از اسپیدلایت‌ها را در گوشه بالا سمت چپ قرار دادم. هیچ ژلی روی آن وجود نداشت، اما آن را تا محدوده ۲۰۰ میلیمتری زوم کردم. بنابراین نور به سوژه تابیده شده و روی دیوار آجری سایه‌های جذابی ایجاد می‌شود.

استفاده از فلاش اسپیدلایت نیکون توسط دیوید تجادا
Trio for Bass – D300 , AF-S NIKKOR 24 – 70 mm f/2.8

سه عدد فلاش اسپیدلایت نیکون مدل SB-800 نور این عکس را تامین می‌کند. یکی از آنها دیوار پشتی را هدف قرار داده و دارای یک جفت Cinefoil و فیلتر CTO بر روی آن است. دومین اسپیدلایت، با یک اسنوت همراه شده تا خال کوبی‌ها را برجسته کند و سومین اسپیدلایت در یک چتر فلاش استودیویی قرار گرفته، این فلاش در مقابل و بالا قرار گرفته است. من از یک نورگیر نیز برای کاهش مقدار نور در بعضی از نقاط استفاده کردم.

آموزش استفاده از اسپیدلایت نیکون توسط David X. Tejada
Bounce Passage – D7000 , AF-S NIKKOR 70-200 mm f/2.8

من یک اسپیدلایت نیکون مدل SB-900 را روی میز گذاشتم که سوژه در مقابل آن قرار داشت و دیگری را سمت چپ سوژه قرار دادم تا به راست بتابد. برای نرم شدن نور، فلاش را به یک فوم سیاه انعطاف پذیر وصل کردم. برای عکاسی پرتره نباید هیچ نوری به صورت مستقیم و با شدت به سوژه بتابد تا آن را خراب کند. زمانی که از تکنیک بازتاب استفاده می‌کنید هیچ نور مستقیم و اصلی نباید به سوژه بتابد. در واقع من در اینجا منابع نوری خود را به دیوار می‌تابانم تا از همه جهات سوژه را روشن کنند و نوری نرم تحویل بدهند. هر چه منبع نور بزرگتر باشد، نور نرم‌تر است.

[post_in_paragraph post_list=”57323,57004″ title=”مطالب پیشنهادی”]

این سوال مهمی است که نور‌ها را در کجا قرار دهیم. من یکی در مقابل خود قرار دادم و به دیوار تاباندم، سپس در امتداد دیوار حرکت کردم و از آن دور شدم ولی همچنان به سوژه نگاه می‌کردم. با بررسی چهره سوژه می‌توانستم بفهمم کجا به نور اضافی نیاز دارم.

منبع نور دومی نیز در اینجا وجود دارد. یک اسپیدلایت نیکون که در پشت سر سوژه قرار گرفته. آن را کنار دیوار قرار دادم تا به صورت زاویه دار به سوژه بتابد. همچنین از یک فیلتر CTO نیز برای گرم کردن نور آن استفاده کردم. چراغ های سالن فلورسنت بودند، بنابراین تعادل رنگ سفید دوربین عکاسی را روی فلورسنت تنظیم کردم و هر دو فلاش SB-900 را با فیلترهای سبز محهز کردم تا تعادل فلورسنت را ایجاد کنند.

آموزش عکاسی با فلاش اسپیدلایت
Trumpet Solo – D300 , AF-S NIKKOR 85 mm f/1.4

در این عکس نور خورشید منبع الهام من بود و برای بازسازی آن تنها از یک اسپیدلایت نیکون مدل SB-800 استفاده کردم و آن را در خارج از یک پنجره به سمت راست سوژه قرار دادم. برای اسپیدلایتم یک فیلتر CTO نصب کردم تا نور گرم ظهر را برایم بازسازی کند و من از یک قطعه کوچک الگودار استفاده کردم تا نور دایره‌ای برایم ایجاد کند.

عکاسی با فلاش اکسترنال
Pool Room – D7000 , AF-S NIKKOR 24 – 70 mm f/2.8

آن روز بارانی بود، به طوری که در خارج از پنجره، دو اسپیدلایت نیکون مدل SB-900 را قرار دادم، سرهایشان را به یکدیگر وصل کردم، دقیقا در بالای هم، به طوری که آنها فقط یک سایه ایجاد کنند. هر دو فلاش‌ها را روی یک چهارم قدرت تنظیم کردم و این تمام منبع نور من در این تصویر بود. برای کنترل نور محیط از سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه و دیافراگم f/4 استفاده کردم تا دوربین با فلاش و سایر تنظیمات نوری هماهنگ باشد. در قسمت کنترل فلاش در دوربین، اسپیدلایت نمایش داده می‌شود. این مورد در سیستم‌های نورپردازی نیکون واقعا عالیست. من می‌توانم دوربین خود را با اسپیدلایت هماهنگ کنم و در صورت نیاز به تغییر هر فاکتوری، بلافاصله اینکار را انجام دهم.

نور ظاهری خیره کننده را در سمت راست دیواره پشتی ایجاد کرده. برای ایجاد طرح‌های روی دیوار از یک فیلتر الگودار استفاده کردم. برای نمونه الگو از طرح برگ استفاده کردم. این باعث می‌شد شبیه سازی بهتر باشد و البته کنترل میزان نور نیز در عملکرد آن موثر است.

آموزش استفاده از فلاش اکسترنال
Construction Work – D2X , AF-S NIKKOR 14 – 24 mm f/2.8

من فکر می‌کنم کار عکاسی برای این تصویر هدایت چشم بیننده است و من این کار را از طریق تنظیم نور انجام داده‌ام.

مثل همیشه که چشم به دنبال روشن‌ترین عناصر عکس می‌گردد، در اینجا نیز چشم به دنبال روشن‌ترین بخش می‌رود که فردی است که مشغول ساخت و ساز است. من از سه اسپیدلایت نیکون مدل SB-800s استفاده کردم که آنها را در مقابل سوژه قرار دادم تا آن را روشن کند، اما در عین حال به اندازه کافی عقب رفتم تا نور غیر عادی به نظر نرسد. اسپیدلایت بعدی را سمت چپ قرار دادم تا به صورت مستقیم به سوژه اشاره کند. این نور است که چشم شما را به دنبال خود می‌برد. من از فیلتر CTO پلاستیکی برای تمام اسپیدلایت‌ها استفاده کردم تا علاوه بر ایجاد رنگ صحیح، مقداری از شدت نور را نیز بگیرد.

[post_in_paragraph post_list=”56511,56308″ title=”مطالب پیشنهادی”]

امیدوارم از این مقاله راضی بوده باشید و ترفندهایی که گفتم به کارتان بیاید. نظرات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1