وضعیت اتحادیه مانت L ، یکسال پس از شکل گیری چگونه است ؟

اتحادیه مانت L یک سال پیش بین سه کمپانی مطرح در دنیای عکاسی، یعنی لایکا و سیگما و پاناسونیک و با هدف یکپارچه کردن استاندارد لنزها تشکیل شد.

کمپانی‌های بزرگ دنیای عکاسی مانند پاناسونیک، لایکا، سیگما، کانن و نیکون در سال‌های 2018 و 2019، تمام تمرکز خود را روی عرضه‌ی دوربین‌های بدون آینه فول فریم گذاشتند. تمام این شرکت‌ها موفق به ساخت و عرضه‌ی دوربین‌های بسیاری شدند و هر کدام اولویت‌ها و استانداردهای خاص خود را برای محصولاتشان در نظر گرفتند.

در واقع این تلاش برای متمایز ساختن محصولات و برتری در به دست آوردن سهم بیشتر از بازار بود. بررسی وضعیت این استانداردها می‌تواند به شناخت بازار و تشخیص پیروز کنونی این رقابت کمک شایانی داشته باشد.

اتحادیه مانت L حدود یک سال پیش بین کمپانی‌های پاناسونیک، لایکا و سیگما شکل گرفت تا استانداردی واحد برای لنزهای بدون آینه‌ی فول فریم باشد. این اتحادیه به خاطر بهره مندی از سه شرکت بزرگ، قدرت بالایی در برابر رقبا داشته و وضعیت آن نیز با گذشت مدت زمان کوتاه یک ساله، کاملا پایدار به نظر می‌رسد.

تا ماه مارس سال 2020 میلادی، اتحادیه مانت L پنج دوربین فول فریم، 10 لنز جدید فول فریم، 18 لنز مانت L به همراه مبدل‌های تله و مجموعه‌ای عظیم از مبدل‌ها از کانن EF تا لایکا M به بازار عرضه کرده است.

پیشنهاد نویسنده : ۵ تکنیک برای عکاسی معماری به روشی خلاقانه و متفاوت !

Photo by Jaron Schneider, captured on the Leica SL2 w/ APO-SUMMICRON-SL 1:2/90 ASPH.

وقتی نیکون، کانن و اتحادیه مانت L را با هم مقایسه می‌کنیم ، ابتدا باید با استراتژی مشخصی شروع کنیم. قبلاً اشاره کردیم که تمرکز اصلی کانن تولید یک لنز استثنایی بوده و توجه کمی به دوربین‌ها دارد، این در حالی است که نیکون زمان بیشتری را روی دوربین‌های خود گذاشته و کمتر به بخش تولید لنز خود توجه می‌کند.

با اتحاد مانت L ، به نظر می‌رسید که این استراتژی ترکیبی مناسب از هر دو جهان است.

استاندارد اتحادیه L-Mount ابتدا صرفا برای دوربین‌های لایکا بود و اولین بار برای Leica T در سال 2014 توسعه یافت. در نتیجه با استانداردی تقریبا قدیمی رو به رو هستیم. از طرفی بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، امروز این اتحادیه را با نام پاناسونیک می‌شناسند، چون اولین شرکتی بود که این استاندارد را با دوربین‌ها و لنزهای جدیدش، به بازار معرفی کردند.

پاناسونیک در سال گذشته و در روز 18 ماه مارس، دو دوربین حرفه‌ای بدون آینه فول فریم را از سری S با نام‌های S1 و S1R به بازار معرفی و عرضه کرد. این دو دوربین جدید به نوعی مشابه استراتژی موفق سونی با دوربین‌های a7 و a7R بودند.

از طرفی پاناسونیک به این اعتقاد داشت که اتحادیه مانت L استانداردی بسیار حرفه‌ای‌تر و مخصوص عکاسان و فیلم بردارهای حرفه‌ای و کاربران هیبریدی است.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Lumix S1R w/ LUMIX S 70-200/F4

یوسوکه یامانه، مدیر بخش Imaging Business کمپانی پاناسونیک در مصاحبه‌ای گفته بود :

وجه تمایز اصلی اتحادیه مانت L در مجموعه‌ی متنوع از دوربین‌ها و لنزها است که با خصوصیت‌ها و نقاط قوت متنوع عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، LUMIX S1R انتخابی عالی برای یک عکاس صرف است، SIGMA fp نیازهای فیلم برداری و عکاسی را به خوبی برطرف کرده و LICA SL2 طراحی پیچیده و عالی را دارد. در حال حاضر بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و آماتور در حال مهاجرت از دوربین‌ها و لنزهای خود به مانت L هستند که نه تنها با محصولات سری Lumix S، که با محصولات مانت L سیگما و لایکا نیز همگام بوده و عضو یک اتحادیه خواهند بود.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Lumix S1 w/ LUMIX S 50/F1.4

پاناسونیک در سال 2019 و دو ماهه‌ی اول 2020 با عرضه‌ی محصولاتی متناسب با استانداردهای اتحادیه مانت L به بازار، به نوعی پیشگام این عرصه بود. آن‌ها علاوه بر S1 و S1R، دوربین S1H را هم به بازار عرضه کردند. یامانه در ادامه‌ی مصاحبه‌اش می‌گوید :

ما در طول یک سال، سه دوربین فول فریم به بازار عرضه کردیم. امیدواریم همه متوجه تعهد و برنامه‌ی جدی ما برای اتحادیه شوند و خوشحال هستیم که آن محصولات، با بازخورد مناسبی ازسوی بازار رو به رو شدند.

ما تقریبا 20 سال پیش به بازار دوربین‌های دیجیتال وارد شدیم و اکنون برای اولین بار، جایزه‌ی Camera Grabd Prix را به دست آوردیم که مهمترین جایزه در نوع خود در ژاپن است. ما از نتیجه‌ی به دست آمده واقعا مفتخر بوده و به خاطر استقبال مخاطب اصلی یعنی عکاسان حرفه‌ای از محصولات جدید، خرسند هستیم.

پیشنهاد نویسنده : ۲ مهارت مهم در عکاسی که تمام عکاسان باید آن را بدانند !

یامانه در بخش بعدی مصاحبه‌اش به برنامه‌های جدی خانواده‌ی لومیکس برای ادامه‌ی مسیر در آینده اشاره داشته و روی آنها تاکید بسیاری می‌کند :

دوربین S1H ما به عنوان دوربین اصلی نتفلیکس انتخاب شد و اکنون بخشی از Netflix Post Technology Alliance محسوب می‌شود. این رخداد برای اولین بار برای یک دوربین با لنز قابل تعویض اتفاق می‌افتد. ما واقعا مفتخر هستیم که فناوری ضبط ویدئوی ما به عنوان بخشی از اتحادیه L-Mount رشد قابل توجهی داشت. این اتفاق به ما نشان داد که تصمیم اشتباهی نگرفته‌ایم و موجب افزایش اعتماد به نفس برای تصمیم‌های آتی شد.

Photo by Jaron Schneider, captured w/ Sigma 24-70mm F2.8 DG DN | Art 019

در اوایل شکل گیری اتحادیه مانت L اینطور به نظر می‌رسید که این اتحادیه گزینه‌های زیادی را در دسته‌ی لنز در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. وقتی این سیستم برای اولین بار معرفی شد، تنها لنزهای موجود، Panasonic Lumix 24-105 f/4 و S Pro 70-200mm f/4 و S Pro 50mm F/1.4 بودند. سیگما ابتدا هیچ لنزی به بازار عرضه نکرد و تا چند ماه بعد هم تصمیم به رونمایی نداشت. لایکا نیز وضعیت بهتری نسبت به آن شرکت نشان نمی‌داد. در نهایت به نظر می‌رسید سرعتی که پاناسونیک پس از عرضه‌ی دو دوربین اول L-Mount انتظار داشت، محقق نشده بود؛ اما این شرایط پایدار نبوده و به سرعت تغییر کرد.

اما در حال حاظر 10 لنز با طراحی کاملا جدید فول فریم برای مانت L طراحی شده و در بازار وجود دارند و 18 مدل دیگر نیز توسط لایکا طراحی و یا توسط سیگما باز طراحی شده‌اند.

لنزهای موجود با طراحی کاملا جدید :

  • Sigma 45mm f/2.8
  • Sigma 35mm f/1.2 DG DN Art
  • Panasonic Lumix S Pro 50mm f/1.4
  • Panasonic Lumix S 24-105 f/4 Macro OIS
  • Panasonic Lumix S Pro 70-200mm f/4 OIS
  • Sigma 14-24mm f/2.8 DG DN Art
  • Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art
  • Panasonic Lumix S Pro 24-70mm f/2.8
  • Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4
  • Panasonic Lumix S Pro 70-200mm f/2.8 OIS

لنزهای موجود دیگر :

  • Sigma 40mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 105mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art
  • Sigma 28mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 24mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art
  • Sigma 135mm f/1.8 DG HSM Art
  • Leica Summilux-SL 50mm f/1.4 ASPH
  • Leica APO-Summicron-SL 75mm f/2 ASPH
  • Leica APO-Summicron-SL 90mm f/2 ASPH
  • Leica APO-Summicron-SL 35mm f/2 ASPH
  • Leica APO-Summicron-SL 50mm f/2 ASPH
  • Leica Vario-Elmarit-SL 24-90mm f/2.8-4 ASPH
  • Leica APO-Vario-Elmarit-SL 90-280mm f/2.8-4
  • Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35mm f/3.5-4.5 ASPH

فهرست بالا نشان می‌دهد که اتحادیه مانت L مجموع لنزهای عرضه شده با استاندارد جدید توسط کانن و نیکون را هم در سال اول شکست می‌دهد. به علاوه، باید مبدل‌ها و ابزارهای تبدیل تله را هم به فهرست بالا اضافه کنید.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Leica SL2 w/ SUPER-VARIO-ELMAR-SL 1:3.5-4.5/16-35 ASPH

وقتی سه کمپانی به صورت هم زمان روی یک استاندارد کار کنند، تعجبی نیست که شاهد عرضه‌ی محصولات متنوع به بازار باشیم. از طرفی هنوز عکاسان زیادی هستند که به استاندارد های وضع شده توسط اتحادیه مانت L اعتقادی ندارند.

برخی اولین دلیل را پشتیبانی دارای نقص از این اتحادیه بیان می‌کنند، همان طور که اشاره کردم این جریان توسط پاناسونیک به سرعت وارد بازار شده و پس از آن، لایکا و سیگما با سرعت بسیار کمتری سعی در رشد و پیشرفت آن داشتند. کازوتو یاماکی، مدیر عامل سیگما در یک مصاحبه علت سرعت کم پیشرفت شرکتش در پیوستن به اتحادیه مانت L در ماه‌های اولیه را توضیح داد :

در ابتدا بسیار زود بود که درباره‌ی محصولات جدید عضو اتحادیه اخباری ارائه کنیم. ما در ادامه در روند زمان بندی منظم، اخبار بیشتری از محصولات جدید سیگما در اتحادیه مذکور منتشر می‌کنیم. وظیفه‌ی اول ما، عرضه‌ی نهایی لنزهایی است که قبلا معرفی کرده‌ایم. ما قطعا به صورت مداوم در آینده مجموعه‌ی لنزهای خود را گسترش می‌دهیم.

Photo by Jaron Schneider, captured w/ Sigma 24-70mm F2.8 DG DN | Art 019

استفن شولتز، رئیس بخش مدیریت محصولات در کمپانی لایکا اینطور توضیح می‌دهد :

اتحادیه مانت L هم اکنون در مرحله‌ای بسیار ابتدایی بوده و هنوز پیشرفت لازم برای عرضه‌ی محصولات برای مشتری را نداشته است. به جز لایکا، محصولات دیگر اعضای اتحادیه هم در نیمه‌ی دوم سال 2019 میلادی به بازار عرضه شدند. ما می‌توانیم در جریان رونمایی جدید SL2 خود ادعا کنیم که اعتماد به سیستم روز به روز بیشتر می‌شود و کاربران سیستم‌های قدیمی DSLR به مرور به سمت آن‌ها متمایل می‌شوند و کم کم شاهد محو شدن آن دسته خواهیم بود. مردم اعتقاد دارند سه شرکت با توانایی‌های منحصر به فرد توانایی ارائه‌ی راهکارهای متنوع به بازار را دارند. چنین رخدادی شاید هیچ گاه زیر چتر یک شرکت واحد اتفاق نیافتد.

هدف ما در کنار اعضای دیگر اتحادیه این است که مانت L را به یک استاندارد پیش گام برای عکاسی و فیلم برداری تبدیل کنیم.

پیشنهاد نویسنده : ۵ تمرین عالی یوگا برای عکاسان : همیشه سالم بمانید !

Photo by Jaron Schneider, captured on the Leica SL2 w/ Noctilux-M 1:1.25/75 ASPH

یاماکی هم نظری مشابه با یامانه داشته و از اعتقاد عمیق سیگما به اتحادیه مانت L توضیح می‌دهد :

در نهایت هر تصمیم گیری به نفع مشتری خواهد بود. ما نیز تصور می‌کنیم که اگر مشتری تصمیم به استفاده از لنزها و دوربین‌های پاناسونیک یا لایکا یا سیگما داشته باشد، انتخاب‌های متنوعی در پیش خواهد داشت. در حال حاضر شاهد رشد همین نیازها و انتخاب‌ها در بازار هستیم که در نهایت به توسعه‌ی اکوسیستم می‌انجامد.

هر سه کمپانی حاضر در اتحادیه مانت L تلاش می‌کنند تا مسیر توسعه و پیشرفت خود را در بازار دوربین حفظ کنند. انرژی آن‌ها برای فعالیت بیشتر نه تنها با رقابت، بلکه به خاطر تاریخچه‌ی طولانی هر سه در بازار، تأمین می‌شود.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Lumix S1 w/ LUMIX S 50/F1.4

یامانه درباره‌ی استراتژی کمپانی‌اش برای عرضه‌ی لنزهای جدید می‌گوید :

وقتی اولین محصول مانت L خود را به بازار عرضه کردیم، متوجه کمبود لنزهایی با دیافراگم f/2.8 شدیم. اکنون لنزهای 70-24 و 200-70 را با دهانه‌ی دیافراگم f/2.8 به بازار عرضه کرده‌ایم و بهترین تلاش را به کار می‌گیریم تا نیاز مشتریان را برطرف کنیم. به علاوه، لنزهای مخصوص فیلم برداری با فاصله‌ی کانونی واحد هم به بازار عرضه می‌شوند. ما در حال توسعه‌ی محصولات بیشتر هستیم تا هر چه زودتر آن‌ها را به بازار عرضه کنیم.

تغییر استراتژی در حال حاظر در عرضه‌ی دوربین‌ها و لنزهای ما رخ نخواهد داد و ما قطعا در سال نخست تمام توان خود را بر آن نخواهیم گذاشت. اما بی شک روند توسعه و تمرکز بیشتر در سال دوم بهبود خواهد یافت و محصولات بیشتری از خانواده‌های مختلف توسط ما به بازار عرضه خواهند شد. به خصوص توسعه‌ی لنزهای مخصوص فیلم برداری در اولویت ما خواهد بود.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Leica SL2 w/ SUPER-VARIO-ELMAR-SL 1:3.5-4.5/16-35 ASPH

من از هر سه عضو اتحادیه خواستم تا درباره ایده‌هایشان و یا موفقیت سیستم در سال اول آن با من صحبت کنند.

شولتز از لایکا اینچنین می‌گوید :

شرکا اخیراً محصولات خود را معرفی کرده‌اند. البته که هنوز برای نتیجه گیری خیلی زود است. با این حال، لنزهای Leica SL فروش خوبی دارند، به خصوص سری APO-Summicron. ترکیبی از لنزهای با وضوح بالا APO Aspherical با سنسور جدید 47 مگاپیکسلی، کیفیت تصویر غیرقابل مقایسه‌ای را ارائه می‌دهد.

پیشنهاد نویسنده : در خانه بمانید : ۲۰ پروژه فوق العاده برای عکاسی در خانه در دوران قرنطینه !

Photo by Jaron Schneider, captured on the Lumix S1R w/ LUMIX S 70-200/F4

یاماکی از سیگما نیز اینگونه گفت :

تا کنون همه چیز بسیار خوب پیش می‌رود. با این حال، نتیجه باید سه سال بعد از شکل گیری این اتحادیه واضح‌تر شود، چرا که این روند طولانی برای بدست آوردن پشتیبانی و حمایت بیشتر از سوی مشتریان است. حالا خیلی زود است که به نتیجه گیری بپردازیم.

یامانه از پاناسونیک، بیش از دو نفر دیگر درباره‌ی نتایج اولیه شگفت زده است و آن‌ها را عالی توصیف می‌کند :

با توجه به واکنشی که از کاربران حرفه‌ای دیدیم، می‌توان تمایل بالای بازار را به مانت L و همچنین محصولات S1 و S1H نتیجه گیری کرد. ما برای سال دوم تصمیم داریم تا فعالیت‌های تبلیغاتی خود را افزایش داده و دوربین‌های کاربردی بیشتری توسعه دهیم. در نهایت می‌خواهیم موقعیت استاندارد مانت L در بازار بدون آینه هر چه بیشتر بهبود پیدا کند.

پیش‌بینی وضعیت و رشد اتحادیه مانت L در بازار کمی دشوار به نظر می‌رسد. هر سه کمپانی حاضر، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و در ترکیب با یکدیگر، می‌توان انتظار رخدادهای متنوعی را داشت. سیستم آن‌ها اکنون یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های بازار بوده و در صنعت تنها پشت سر سونی قرار می‌گیرد.

در ارزیابی تجهیزات مختلف دنیای عکاسی توسط مجله‌ی اینترنتی PetaPixel از سال گذشته، دوربین‌های پاناسونیک S1 و لایکا SL2 هردو در کنار محصولاتی همچون فوجی فیلم GFX 100 و سونی A7R IV از دوربین‌های عالی و پر امکانات سال 2019 بودند. دوربین S1 و همچنین S1H ترکیبی عالی از قابلیت‌های فیلم برداری و عکاسی را ارائه می‌کند. SL2 هم ترکیبی از بهترین قابلیت‌های عکاسی را جمع آوری کرده است. در بررسی رسانه‌های مخصوص عکاسی، دوربین‌های اتحادیه‌ی مانت L در جایگاه برتر قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال پتاپیکسل چهار دوربین را به عنوان برترین محصولات سال 2019 انتخاب کرد که دو مورد از آن‌ها از لیست استاندارد مانت L بودند و هیچ دوربینی از کانن و نیکون در این فهرست وجود نداشت.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Leica SL2 w/ APO-SUMMICRON-SL 1:2/35 ASPH.

شولتز همچنین می‌گوید :

ما در حال حاضر می‌بینیم که مشتریان لایکا با معرفی دوربین SL2 بسیار خوشحال هستند. حتی طرفداران بسیار وفادار به این کمپانی نیز انتظار نداشتند چنین محصولی قدرتمند با قیمت بسیار مناسب و با توجه به ویژگی‌ها و کیفیت ساخت بسیار عالی معرفی شود. ما قطعاً برای سال‌های آینده در این راستا پیشرفت خواهیم کرد.

یامانه از پاناسونیک نیز می‌گوید :

ما پیشنهادهای جدید محصولات صنعت دوربین‌های فول فریم را متوقف نخواهیم کرد. حتی اگر نمی‌توانیم به طور واضح آن را برای شما توضیح دهیم، اما شما را نا امید هم نخواهیم کرد. لطفا منتظر اطلاعیه‌های بعدی ما باشید.

در پایان، همه چیز به یک هدف برای سیگما می‌رسد :

هدف ما همیشه خوشحال کردن مشتریان است. ما به طور مداوم تلاش خواهیم کرد تا محصولات و خدمات بهتری را برای طرفداران خود فراهم کنیم.

نقطه‌ی ضعف اصلی اتحادیه L-Mount، ارتباطی به فناوری یا گزینه‌های در دسترس در خانواده‌ی لنزها ندارد؛ نقاط ضعفی که کانن یا نیکون از آن ضربه می‌خورند. شاید بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های عضو اتحادیه، بازاریابی باشد. کانن و نیکون سونی اقدام‌هایی جدی برای معرفی محصولات جدید خود به مصرف‌کننده‌ها انجام می‌دهند، درحالیکه اتحادیه سه شرکت L-Mount عملکرد آن‌چنان قوی نداشته است.

از میان سه شرکت حاضر در اتحادیه مانت L ، پاناسونیک همیشه در بازاریابی ضعف داشته است. لایکا نیز همیشه به عنوان محصولی لوکس و مخصوص کاربران حرفه‌ای شناخته می‌شود و باید تلاش کند تا هر چه بیشتر به عنوان انتخابی برای همه‌ی کاربران در نظر گرفته شود. در این میان سیگما عملکرد نسبتا خوبی دارد. البته آن‌ها هم در سال گذشته زمان قابل توجهی را از دست دادند و اکنون به دنبال جبران موقعیت بازاریابی هستند.

از نقاط ضعف دیگر اتحادیه مانت L می‌توان به فوکوس خودکار اشاره کرد که عملکرد آن‌چنان قابل قبولی ندارد. اگرچه پاناسونیک با فناوری‌های اختصاصی تا حدودی عملکرد خوبی از خود نشان داد و به خوبی الگوریتم‌های یادگیری عمیق را در دوربین‌ها به کار گرفت، اما هنوز هم سیستم فوکوس خودکار آن‌ها در مقایسه با رقبا ضعف‌هایی دارد. سیستم فوکوس خودکار پاناسونیک در دسته‌ی مبتنی بر کنتراست محسوب می‌شود، در حالی که رقبا از سیستم هیبریدی تشخیص فاز و کنتراست بهره می‌برند. به علاوه، هیچ یک از دوربین‌های اتحادیه مانت L مجهز به فناوری تشخیص فاز نیستند.

Photo by Jaron Schneider, captured on the Lumix S1R w/ LUMIX S 50/F1.4

در نهایت باید قیمت محصولات اتحادیه مانت L را بررسی کنیم. محصولات پاناسونیک و لایکا با برچسب‌های قیمتی بالا در زمان عرضه معرفی می‌شوند. به عنوان مثال سیستم Lumix S بسیار گران قیمت محسوب می‌شد. البته قیمت آن‌ها اکنون منطقی به نظر می‌رسد و شاید بهترین زمان برای خرید دوربین در دسته‌ی مانت L باشد.

از طرفی لایکا همیشه به دلایلی خاص به عنوان برندی گران قیمت تصور می‌شود، اما شاید اکنون این قیمت بالا ضربه‌ی شدیدی به فروش گسترده‌ی محصولات وارد کند. سیگما در هر دو حوزه‌ی قیمت و عرضه‌ی گسترده به بازار عملکرد خوبی دارد. در نهایت با وجود وضعیت نه چندان روشن اتحادیه در بازار، می‌توان به حضور سه کمپانی در آن امیدوار بود که هر کدام در آخر بتوانند دیگری را در بازار بالا بکشند.

پیشنهاد نویسنده : ۳ تکنیک هنر درمانی برای کاهش اضطراب با عکاسی

اما با وجود تمام این مشکلات، اتحادیه مانت L هنوز هم در سال اول خود فوق العاده قدرتمند ظاهر شد. با وجود بدنه دوربین رده بالا که برای طیف گسترده‌تری از کاربران جذابیت دارد و لنزهای بیشتر نسبت به کانن و نیکون، عملکرد آنها را در مجموع سال اول تحسین برانگیز نشان می‌دهد.

امیدوارم مقاله ” وضعیت اتحادیه مانت L ، یکسال پس از شکل گیری چگونه است ؟ “ برایتان جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.