سیستم کمیاب

عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد در طبیعت و حیات وحش

1598
عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد در طبیعت و حیات وحش

در این مقاله قصد داریم شما را با ترفندها و تکنیک‌‌هایی در جهت آگاهی بیشتر با عکاسی با نور زیاد ( High Key ) و عکاسی با نور کم ( Low Key ) آشنا کنیم. این ترفندها بویژه برای عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) مورد علاقه‌‌ی عکاسان طبیعت ، بسیار کاربردی است.

عکاسی لو کی
( عکاس : Pamela Cohen )

اگر شما هم علاقه‌‌مند به تکنیک‌‌های نوردهی برای عکس‌‌هایی با کنتراست بالا، خارج از محیط استودیو هستید، مطالعه‌‌ی این مقاله می‌‌تواند شما را با ترفندهایی آشنا کند که با استفاده از آنها بتوانید در عکاسی با نور زیاد و عکاسی با نور کم ، بویژه در هنگام عکاسی طبیعت ، عکس‌‌هایی چشم نواز و منحصربفردی را به ثبت برسانید.

اساسا عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) ، با خلق کنتراست بالا و زیبا، می‌‌توانند سوژه‌‌هایی در حیات وحش را به گونه‌‌ای فوق‌‌العاده به ثبت برسانند.

عکاسی با نور زیاد ( عکاسی های کی - عکاسی high key )
نام عکس : شکوه نبرد
دو لک لک بزرگ در مقابل آسمانی تماما سفید. تصویری که شاید در طول دوران عکاسی، تنها یکبار شانس ثبت کردن آن را داشته باشید.
( عکاس : Pamela Cohen )

زمانیکه برای مدتی طولانی به حرفه‌‌ی عکاسی مشغول باشید، همانگونه که من هستم، نوبت آن فرا می‌‌رسد که در دنیای عکاسی خودتان را به چالش بکشید و شاید زمان آن فرا رسیده باشد که، نگاه منحصربفرد خود را در هنر جهان، خلق کنید. موضوعی که به هر حال در دنیای هنر، هر هنرمندی آرام آرام، برند و سبک خاص خود را به گونه‌‌ای جای می‌‌اندازد که کارهایش براحتی توسط هنردوستان قابل شناسایی باشد. من هم دوست دارم بعنوان یک عکاس، توسط مخاطبانم به یاد آورده شوم؛ و دوست دارم این یادآوری نه تنها یک واکنش ساده به زیبایی عکس‌‌هایم، بلکه شناخت تکنیک‌‌ها و روش منحصربفرد عکاسی من باشد. این لحظه در حرفه‌‌ی من وقتی بود که به ایده‌‌ی عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد در طبیعت رسیدم و کم کم توانایی‌‌های خود را برای بروز این سبک، گسترش دادم.

بسیاری از مطالعات هنری در باب عکاسی، به این تکنیک و روش‌‌های استفاده از آن، از منظر عکاسی استودیویی پرداخته‌‌اند. بوسیله‌‌ی این تکنیک، امکان ثبت عکس‌‌هایی زیبا و پرکنتراست با محدود کردن سوژه‌‌ی عکاسی در مقابل یک بک گراند یکپارچه‌‌ی سفید یا مشکی فراهم شده است. در این سبک عکاسی با نور کم یا عکاسی با نور زیاد ، بوسیله‌‌ی فلاش‌‌ها و تجهیزات نورپردازی ، جهت و توان نور تعیین می‌‌گردد. یک روش جادویی و شگفت‌‌انگیز دیگر برای استفاده در عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) ، قرار دادن سوژه در موقعیتی است که بتوان از نور طبیعی و زیبای موجود در لوکیشن ( Location ) بیشترین بهره را برد.

خلق کنتراست بوسیله‌‌ی نوردهی از کناره‌‌ها و استفاده‌‌ی گزینشی و زیبا از سایه‌‌های بوجود آمده، ابزارهای کمکی شما در این سبک از عکاسی در استودیو خواهند بود. این دو تکنیک که هر دو بسیار کاربردی هستند، در هنگام عکاسی مونوکروم ( Monochrome ) ، تاثیری چشم‌‌گیر خواهند داشت. با استفاده از این تکنیک‌‌ها می‌‌توانید کنترل بیشتری بر روی سوژه و به تصویر کشیدن آن داشته باشید.

علاقه‌‌مندان به عکاسی سیاه و سفید و عکاسی مونوکروم می‌‌توانند در دو مقاله‌‌ی جذاب، با تجربیات دو عکاس معتبر در زمینه‌‌ی این سبک‌‌های عکاسی محبوب، بیشتر آشنا شوند. ترفندها و توصیه‌‌های کاربردی این مقالات را از دست ندهید.

[post_in_paragraph post_list=”42851,42109″ title=”مطالب پیشنهادی”]

.

( عکاس : Pamela Cohen )

حالا سوال اینجا است که چگونه از قابلیت‌‌ها و مزایای عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد برای سوژه‌‌های خارج از محیط استودیو استفاده کنیم؟ در عکاسی حیات وحش و عکاسی طبیعت ، من امکان گفتگو با سوژه‌‌ام را ندارم. بطور مثال در عکسی که پرنده در حال بردن شاخه‌‌ای از درخت است، هیچ کنترلی بر روی عملکرد سوژه وجود نخواهد داشت. من نمی‌‌توانم برای استفاده از تکنیک عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) به پرنده یا شاخه بگویم در کدام قسمت از آسمان قرار بگیرد، تا بک گراند او کاملا سفید باشد. ضمنا موقعیت مناسب بال‌‌های پرنده نیز تنها در یک لحظه اتفاق خواهد افتاد. اینجا است که خلاقیت و آگاهی شما به ساختارهای استفاده از این تکنیک به کمک‌‌تان خواهد آمد.

بعنوان یک عکاس و یک بیولوژیست، من به شدت علاقه‌‌مند به عکاسی از پرندگان و بویژه پرندگان بزرگی که در برکه‌‌ها، دریاچه‌‌ها و در ساحل دریا زندگی می‌‌کنند، هستم. عکاسی از پرندگان بویژه در هنگامی که در موقعیت و ابعادی مناسب در آسمان قرار دارند، کاری هیجان‌‌انگیز و نفس‌‌گیر است؛ و من بطرز کودکانه‌‌ای همیشه مشتاق عکاسی از آنها هستم.

سفیدی زیبای محیط در زمستان بویژه در هنگام ثبت عکس پرنده‌‌ای تنها همچون لک لک در آسمانی خالی، سفید و شفاف، چشم‌‌گیر و منحصربفرد است. تصویر کردن ذهنی عکسی که برای شما توصیف کردم، کمی دشوار خواهد بود؛ زیرا در غالب مواقع این پرندگان بصورت گروهی و در مقابل انبوهی از درختان و شاخ‌‌های درهم‌‌تنیده به پرواز درمی‌‌آیند.

پس چالش شماره یک در عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد در طبیعت مشخص شد :

پیدا کردن پرنده‌‌ای در حال پرواز در آسمان سفید.

استفاده از تکینک‌‌های عکاسی با نور زیاد ،  عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) :

یکی از لازمه‌‌های ثبت عکس‌‌های High Key در طبیعت، دنبال کردن مستمر اخبار هواشناسی است. من حتی محل زندگی‌‌ام را به گونه‌‌ای انتخاب کرده‌‌ام که در کمترین زمان ممکن، به محل‌‌های عکاسی مورد علاقه‌‌ام، دسترسی داشته باشم. مثلا اگر اپلیکیشن پیش‌‌بینی هوای مورد اعتمادم، اعلام کند احتمال وجود هوای ابری در یکی از سایت‌‌های عکاسی مورد علاقه‌‌ام وجود دارد، تنها پشت فرمان ماشینم می‌‌نشینم و برای شکار لحظات شگفت‌‌انگیز به دل طبیعت می‌‌روم.

عکاسی با نور زیاد - عکاسی high key
نام عکس : آوردن هدیه به لانه
استفاده از تکنیک عکاسی High Key ( عکاسی با نور زیاد ) زیبایی‌‌های بیشتری از این شاخه در آسمان را بهمراه پرنده‌‌ای به تصویر کشیده است که قصد دارد این شاخه‌‌ی بزرگ را به لانه‌‌اش منتقل کند.
( عکاس : Pamela Cohen )

آگاهی داشتن به عادات و رفتارهای موجودی که قصد عکاسی از آن را دارید، قطعا مزیتی بزرگ در عکاسی با نور زیاد و اساسا تمامی انواع عکاسی‌‌های طبیعت شما خواهد داشت. بطور مثال در غالب پرندگان بزرگ، مسئولیت لانه‌‌سازی و انتقال شاخ و برگ‌‌ها جهت ساخت لانه با گونه‌‌ی نر بوده تا بتواند حیوان ماده‌‌ی مورد نظر خود را برای تخم‌‌گذاری به این لانه بیاورد. به همین دلیل من می‌‌دانم در هوای ابری و در هنگام جفت‌‌گیری پرندگان در کدام محل حضور داشته باشم، و تمام تجهیزات خود را برای ثبت این واقعه بهمراه داشته باشم.

ماشین من همیشه آماده‌‌ی سفر عکاسی است و تقریبا هیچ چیز بجز تجهیزات عکاسی در آن وجود ندارد. تجهیزات همراهم در غالب مواقع شامل دو بدنه‌‌ی دوربین است که یکی بر روی سه پایه و دیگری در دستم قرار می‌‌گیرد. در عکاسی‌‌های اخیرم دوربین Nikon D500 را بعنوان دوربین دستی و دوربین Nikon D810 را بر روی سه پایه سوار می‌‌کنم. ضمنا برای عکاسی طبیعت در مورد سوژه‌‌های متحرک نیز، لنزهای زوم ، قابلیت تعقیب بهتری دارند.

لنزهای معمول من نیز Nikkor 80-400 mm و Nikkor 200-500 mm خواهد بود. ضمنا من از یک گیمبال ( Gimbal ) نسل چهارم  Mongoose M-3.6 بر روی سه پایه‌‌ام استفاده می‌‌کنم که بوسیله‌‌ی آن می‌‌توان از لنز Nikkor 300mm ( f/28 ) یا Nikkor 500mm ( f/8 ) استفاده کرد. با این تجهیزات می‌‌توانیم انتخاب کنیم که آیا از تله کانورتور ( Teleconverter ) استفاده کنیم یا خیر.

نوردهی می‌‌تواند سازنده و یا تخریب کننده‌‌ی عکس نهایی شما باشد. استفاده از فلاش اکسترنال ، معمولا کاربردی است و تاثیر آن در کنار سایر نورهای محیط بسیار موثر است. به شما توصیه می‌‌کنم از فلاشی قدرتمند با سرعت انتقال سریع که امکان اتصال به روی دوربین‌‌تان را دارد استفاده کنید. استفاده از این تجهیزات افزایش دهنده‌‌ی نور، علاوه بر اینکه به نوردهی صحنه جهت می‌‌دهد، می‌‌تواند بک گراند سوژه‌‌ی شما را نیز کمی روشن‌‌تر کند. تنالیته‌‌ی نور در هر دو تکنیک عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) با توجه به شرایط وایت بالانس ( White Balance ) شما متغیر خواهد بود. اما بعنوان یک ترفند بخاطر داشته باشید که متغیرهای شما بر روی نمودار هیستوگرام ( Histogram ) باید تا حدودی دارای شاخص‌‌های روشنایی بیشتری از تنالیته‌‌های میانی باشند.

ما در دو مقاله‌‌ی مجزا بصورت کامل و جامع به توضیح مفاهیم وایت بالانس و هیستوگرام و همچنین تاثیرات به کارگیری این تکنیک‌‌ها در عکاسی پرداخته‌‌ایم. از شما دعوت می‌‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با این دو فاکتور اثرگذار در عکاسی، این دو مقاله را از دست ندهید.

[post_in_paragraph post_list=”44191,34615″ title=”مطالب پیشنهادی”]

در تکنیک عکاسی با نور زیاد ، نوردهی مضاعف ( Overexposure ) ضروری است. اما توجه داشته باشید که این نوردهی مضاعف، منجر به از دست رفتن جزئیات بخش‌‌های روشن‌‌تر تصویر شما نگردد.

دو مود بسیار کاربردی و معمولا موفق در عکاسی High Key ( عکاسی های کی ) شامل :

  • مود اولویت با دیافراگم ( Aperture Priority ) : جهت افزودن نور به منظور جبران کمبود نور صحنه، بطور مثال یک یا دو استاپ ( +۱ / +۲EV ) نور بیشتر.
  • و یا نوردهی تمام دستی ( Full Manual Exposure) است.
عکاسی با نور کم - عکاسی low key
( عکاس : Pamela Cohen )

ضمنا برای عکاسی های کی ، استفاده از فرمت RAW ضروری است. زیرا در بسیاری از مواقع وایت بالانس شما دارای میزانی خطا خواهد بود که برای رفع آن، نیازمند استفاده از نرم‌‌افزارهای ویرایش تصویر می‌‌باشید. استفاده از فرمت RAW ، انعطاف پذیری و فرصت‌‌های ویرایش بیشتری برای شما بوجود می‌‌آورد.

[post_in_paragraph post_list=”45320″ title=”مقاله پیشنهادی”]

استفاده از دیافراگم بزرگ (روزنه بزرگتر)، باعث کاهش عمق میدان شده که در نتیجه بک گراند سوژه‌‌ی شما را کمی نرم‌‌تر می‌‌کند. با انتخاب سرعت شاتر بالا، بطور مثال چیزی در حدود ۱/۱۰۰۰th sec ( یک هزارم ثانیه )، در هنگام ثبت پرواز یک پرنده، تصویر شما با استفاده از تکنیک پنینگ ( Panning ) زیباتر خواهد شد. البته در برخی از صحنه‌‌ها، میزان سرعت شاتر بالاتر نیز، مورد نیاز است.

تنظیمات نوردهی ( Metering ) وابستگی کاملی به موقعیت سوژه‌‌ی شما در ترکیب بندی ( Composition ) عکس نهایی دارد. در طول روز و در معرض نور طبیعی، آگاهی شما به شرایط و تنظیمات نوردهی صحنه، در هر دو تکنیک عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) حیاتی است.

فراموش نکنید برای عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد باید با مفاهیم و تنظیمات دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو آشنا باشید.

استفاده از تکینک‌‌های عکاسی با نور کم ،  عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) :

حالا در نقطه‌‌ی مقابل، عکاسی با نور کم یا در اصطلاح ” عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) ” شامل عکس‌‌هایی است که در آنها تصویر نهایی، تاریک و دارای کنتراست بالا است و معمولا بک گراندی تمام سیاه یا خاکستری و غبارآلود دارند. با استفاده از این تکنیک، عکس‌‌هایی بمراتب متفاوت از نظر حال و هوا و ترکیب بندی خواهید داشت. پرهای پرندگان یا سایر جزئیات غالب سوژه با کمی توجه، جلوه‌‌ی بصری زیبایی خواهند داشت. در عکاسی Low Key استفاده از بازتاب سوژه بویژه در آب دریاچه‌‌ای که، کاملا تیره باشد، بسیار چشم‌‌نواز است. این زمان است که مخاطب عکس شما، بقدری شیفته‌‌ی تصویر خواهد شد که گویی آن را با دوربین خود نقاشی کرده‌‌اید.

عکاسی با نور کم - عکاسی low key
نام عکس : شنای بعد از ظهر پلیکان
دریاچه‌‌ی تیره موجب شده تا پرهای سفید پلیکان با جزئیاتی کامل و زیبا به تصویر کشیده شود. در این تصویر هم گویی بخش‌‌هایی از عکس، نقاشی شده‌‌اند.
( عکاس : Pamela Cohen )

اگر به فکر استفاده از تکنیک عکاسی با نور کم در شب هستید، این توصیه‌‌ی من را در نظر بگیرید :

به آهستگی و دقت گام بردارید، خوب نگاه کنید و یک لنز بزرگ بهمراه داشته باشید.

شاید هیچ چیز زیباتر و لذت‌‌بخش‌‌تر از این نباشد که در تاریکی بعد از غروب آفتاب در دل طبیعت تنها باشید. آن زمان است که جادوی گرگ و میش موجود در صحنه، خلاقیت شما را برمی‌‌انگیزد. در این هنگام است که برای ثبت یک عکس حیات وحش چشم‌‌نواز باید به آهستگی گام بردارید، مزاحم سوژه نشوید و با حفظ فاصله و با استفاده از یک لنز بزرگ پرایم ( Prime Lens ) عکس خود را به ثبت برسانید. همانطور که در عکس پلیکان و عکس حواصیلی که در برکه‌‌ای سیاه به ثبت رسانده‌‌ام، برای من اتفاق افتاده است.

فوکوس باید با دقت و دقیقا بر روی چشمان سوژه اتفاق بیفتد. به همین دلیل من هیچ وقت به حالت آتوفوکوس دوربینم اعتماد نمی‌‌کنم. زیرا ممکن است بصورت اتفاقی بر روی بخش‌‌های دیگری از سوژه فوکوس کند. یکی از لازمه‌‌های عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) همانطور که پیشتر گفتیم، فلاش است. غالبا در استفاده از ترفند عکاسی با نور کم نیز، استفاده از یک فلاش قدرتمند، با دامنه‌‌ی نوردهی طولانی ضروری است. من به شخصه برای نوردهی بهتر در هنگام عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) از فلاش‌‌های ( Better Beamer ) یا ( MagBeam ) استفاده می‌‌کنم.

البته که بعضی از عکاسان به ندرت از فلاش استفاده می‌‌کنند، اما من همیشه آن را به بالا بردن بیش از حد تنظیمات ایزو در دوربینم، ترجیح می‌‌دهم. درست است که هم توانایی دوربین من بارها در هنگام ثبت عکس‌‌هایی با ایزوی بالا، تست شده است و هم اینکه بخوبی می‌‌توانم با نرم‌‌افزار، تا حد زیادی از تاثیرات مخرب آن را بکاهم؛ اما همچنان تنظیم میزان ایزوی بالا در هنگام عکاسی با نور کم می‌‌تواند، تاثیرات جبران ناپذیری بر روی عکس نهایی شما داشته باشد. بارزترین مثال، هنگامی است که عکس‌‌های خود را در سایز بزرگ جهت نمایش در گالری، چاپ کرده باشید. در این هنگام شواهدی هر چند محدود از وجود نویز در عکس چاپ شده، مشاهده می‌‌شوند.

( عکاس : Pamela Cohen )

معمولا کمترین میزان تنظیمات ایزو برای سوژه‌‌های ساکن در عکاسی با نورکم، ISO 400 است. توجه داشته باشید که در عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) ، میزان عدد دیافراگم شما باید بالا باشد. تلاش کنید مسافت خود را با سوژه به درستی حدس زده و ضمنا نمودار هیستوگرام عکس نهایی شما به سمت چپ متمایل باشد.

عکس شنای بعد از ظهر پلیکان در برکه‌‌ی ( Ding ) در پارک ملی فلوریدا به ثبت رسیده است. این گونه از پلیکان‌‌های سفید، مهاجر این منطقه بوده و بطور دائمی در آنجا زندگی نمی‌‌کنند. من چند عکس خیلی خوب در طول روز از این پلیکان‌‌ها به ثبت رساندم. اما در تمام آن مدت به این موضوع فکر می‌‌کردم که در هنگام شب، و با استفاده از تکنیک عکاسی با نور کم ( عکاسی لو کی ) چه عکس‌‌های شگفت‌‌انگیزی می‌‌توانم از آنها به ثبت برسانم. من قصد داشتم که حداکثر زیبایی‌‌های این موجود شگفت‌‌انگیز را به تصویر بکشم و سیاهی مطلق برکه موجب گردید، تا بتوانم پرهای زیبا و عاج گونه‌‌ی این پلیکان را آن طور که بودند، ثبت کنم. پس از غروب خورشید، تمام تجهیزات من آماده بود تا جاییکه حتی برای آنکه از هجوم پشه‌‌های مزاحم نیز جلوگیری کنم، توری خود را هم آماده کرده بودم. تنها چیزی که نیاز داشتم رسیدن لحظه‌‌ی طلایی عکاسی بود.

هدف من در قاب بندی این تصاویر به گونه‌‌ای بود که، تمام تمرکزم تنها بر روی یک پرنده باشد، تا بتوانم از او پرتره‌‌ای به ثبت برسانم. پس از ثبت عکس شنای پلیکان و با اولین نگاه به مانیتور دوربینم، شعفی درونی و لبخندی بر لب داشتم. چرخش موج‌‌های زیبای آب در برکه و در زیر رفلکس فرم پرنده بر روی آب، من را به یاد همان عکاسی‌‌های نقاش گونه می‌‌اندازد و برای اینکه عکس حالت طبیعی خود را حفظ کند، درانتهای نوک پلیکان، یک قطره آب وجود دارد.

عکاسی با نور کم - عکاسی low key
نام عکس : بازتاب شبانه‌‌ی حواصیل
استفاده از تکنیک عکاسی با نور کم یا به اصطلاح عکاسی لو کی ، هنگام غروب خورشید، سکوت صحنه به من در ثبت عکس این حواصیل آبی رنگ کمک کرد.
( عکاس : Pamela Cohen )

در مجله‌‌ی وب‌‌سایت دیدنگار برای علاقه‌‌مندان به عکاسی طبیعت ، مطالب تجربی و ترفندهای موثر فراوانی داریم. مطالعه‌‌ی این مقالات کاربردی را به عکاسان و بویژه علاقه‌‌مندان عکاسی طبیعت توصیه می‌‌کنیم.

[tag_in_paragraph tag_list=”nature-and-landscape-photography” tedad=”7″ title=”برخی از مقالات عکاسی طبیعت و لنداسکیپ”]

استفاده از تکنیک عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد برای سایر سوژه‌‌ها :

عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) ، تنها محدود به عکاسی حیات وحش و طبیعت نیست.

از این تکنیک‌‌های عکاسی بخوبی می‌‌توان در عکاسی ماکرو ( Micro ) و عکاسی لند اسکیپ نیز استفاده کرد. جادوی استفاده از این دو تکنیک فوق‌‌العاده عکاسی، در عکاسی حیات وحش، می‌‌تواند شما را در استفاده‌‌ی بهتر از این تکنیک در سایر زمینه‌‌های عکاسی نیز همراهی کند. هدف از استفاده از تکنیک عکاسی های کی ( عکاسی High Key ) و عکاسی لو کی ( عکاسی Low Key ) ، انتقال نگاه بیننده به سوژه‌‌ای واحد و در بک گراندی آرام و مونوکروم ( تک رنگ ) است.

زیباترین اتفاق با استفاده از این سبک‌‌های عکاسی ، زمانی است که در عکاسی حیات وحش، شما بتوانید با حذف تمامی المان‌‌های مزاحم تصویر، عکسی را به ثبت برسانید که، اسرارآمیز بودن و زیبایی‌‌های طبیعت وحشی را به تصویر کشیده باشد.

استفاده از تکنیک‌‌های عکاسی با نور زیاد ( عکاسی High Key ) و عکاسی با نور کم ( عکاسی Low Key ) نیازمند تمرین و تکرار بوده و آگاهی به آنها می‌‌تواند مرزهای خلاقیت و هنر عکاسی شما را ارتقاء دهد. استفاده از این دو تکنیک برای عکاسانی که احساس می‌‌کنند، زمان آن فرا رسیده است که توانایی‌‌های عکاسی خود را به چالش بکشند، بسیار لذت‌‌بخش و جذاب است.


با مجله دیدنگار همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان را دریافت کنید

مقاله عکاسی با نور کم و عکاسی با نور زیاد در طبیعت و حیات وحش برای شما مفید بود؟

اگر در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1