در این مقاله قصد دارم به تکنیک‌هایی در مورد عکاسی از دوچرخه سواری در کوهستان و جنگل بپردازم که بی شک یکی از مهیج‌ترین ورزش‌های اکشن است.

لوکیشن، لوکیشن و لوکیشن ! این قانون شماره هر پروژه‌ی عکاسی خوب است، و همین اصل برای عکاسی در فضای باز نیز صادق است. همه‌ی ما به عنوان عکاس، همیشه به دنبال مکان‌های دیدنی هستیم و بهترین نقاط برای این منظور معمولاً دور افتاده‌ترین نقاط هستند و اغلب ما را مجبور می‌کنند تا مسافت‌های زیادی را برای پیدا کردنشان طی کنیم. دوچرخه‌های کوهستانی ابزاری باورنکردنی هستند که می‌توانیم از آنها برای دستیابی به همچین مکان‌هایی استفاده کنیم. آنها صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و به شما امکان می‌دهند مسافت‌های بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تر نسبت به پیاده روی طی کنید. طبق گزارش تحقیقاتی خدمات پارک ملی که توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده انجام شده است، دوچرخه‌های کوهستانی فرسایش کمتری نسبت به کوهنوردان و اسب‌ها دارند. لازم به ذکر نیست که دوچرخه سواری ورزشی بسیار جالب است.

پیشنهاد نویسنده : ایده‌های عکاسی در خانه : از وسایلتان در خانه عکس‌های انتزاعی ثبت کنید

عکسی که از Kelend Hawks در پشت خانه‌ام در Bellingham در واشنگتن ثبت کرده‌ام. این مسیر خاص شیب تندی به سمت شمال دارد و به همین دلیل هرگز نور خوبی از آفتاب را دریافت نمی‌کند. من به دنبال به حداقل رساندن کنتراست، منتظر یک روز پوشیده از ابر بودم که هاکس در حال پرش از روی تکه سنگی بزرگ باشد. بزرگترین چالش در اینجا کمبود نور بود. من نور خود را با نور موجود بیشتر کردم ( 1/125 ثانیه ، ƒ/2.8 ، ایزوی 4000 ) و هنوز هم قادر نبودم تصویرم را به حدی سریع ثبت کنم که در آن سوژه کاملا فریز شده باشد. برای تصحیح این موضوع، از یک استروب برای نوردهی استفاده کردم. نوردهی سریع استروب باعث شده تا علی رغم استفاده از سرعت شاتر نسبتا کم، بتوانم سوژه را به طور کامل به صورت فریز شده ثبت کنم.
Canon EOS-1D X, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM at 70mm.

اضافه کردن عنصر انسانی

عکاسان طبیعت به سمت مناظر چشمگیر کشیده شده‌اند، و ما اغلب ارتباط صمیمی با آنها احساس می‌کنیم، اما به ندرت افراد و عناصر انسانی را می‌توان درون تصاویرشان دید و عموما این تصاویر از منظره‌ای بکر و خالص ثبت شده‌اند. اضافه کردن یک عنصر انسانی به تصاویر منظره راهی عالی برای نه تنها نشان دادن حس مقیاس نسبت به مکان است، بلکه همچنین می‌تواند بیننده را دعوت کند که یک رابطه‌ی عاطفی با تصویر برقرار کند. بر خلاف عکاسی ورزشی معمولی، تصاویر اکشن مانند دوچرخه سواری در کوهستان، اسکی و صخره نوردی بیشتر در پی آشکار کردن یک مکان و استفاده از یک عنصر انسانی برای انتقال احساساتی هستند که در کنار آن قرار می‌گیرد، خواه این احساسات پیروزی باشد و سرانجام رسیدن سوژه‌ها به قله، و خواه ایجاد یک حس هیجان به خاطر مسیر پر التهاب پیش رو. حرکت با سرعت بسیار زیاد به نوعی می‌تواند حس آزادی و بی وزنی را به بیننده منتقل کند.

من و کی سی داین دو میوکوی ژاپن با هم اسکی سواری می‌کردیم. فهمیدن زمین مناسب برای دوچرخه سواری در کوهستان یکی از مهمترین موارد بود، علاوه بر این، شاخ و برگ‌های درختان در پاییز نیز برایمان دردسر ساز شده بود. ما برای یک سفر دوچرخه سواری پاییزی به آنجا رفتیم. دوچرخه به ما این امکان را می‌داد که مسیر طولانی را به سرعت طی کنیم. در این روز، ما در مسیری از کوهستان 20.58 مایل و 7 هزار و 724 فوت ارتفاع را طی کردیم. میوکو به منظور نشان دادن بیشتر محیط اطراف، تقریباً تصویر را قاب کردم و سپس دوربین را روی سرم نگه داشتم تا دید بهتری از شاخ و برگ در دو طرف او داشته باشم.
Canon EOS-1D X, Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM at 15mm. Exposure: 1/1000 sec, ƒ/4, ISO 500.

نکته اصلی برای عکاسی از ورزش دوچرخه سواری در کوهستان و به طور کلی ورزش‌های ماجراجویی پیش بینی حرکات ورزشکار است. با گذشت سال‌ها، من توانسته‌ام که متوجه شوم ورزشکار در مقابل محیط اطرافش چه تعاملی دارد و این به من کمک می‌کند تا بهتر عکاسی کنم. من همیشه پیش از اینکه اقدامی کنم از خودم این سوالات را می‌پرسم :

  • دوچرخه سوار کجا در اوج چرخش قرار خواهد گرفت ؟
  • در کدام نقطه نور چشمگیرترین حالت خود را خواهد داشت ؟
  • چه چیزی می‌تواند حرکت ورزشکار را در تعامل با محیط اطرافش جذاب‌تر نشان دهد ؟
  • چه نوع احساسی را می‌خواهم به بیننده منتقل کنم ؟
  • به عنوان مثال، آیا این قرار است پیامی برای محیط زیست باشد یا امیدی به افراد مختلف و یا حتی رسیدن به قله و حس پیروزی ؟
  • آیا آدرنالین در لحظه‌ی پرش بیشتر ترشح می‌شود و یا در هنگامی که سرعت به اوج خود می‌رسد ؟
من این تصویر را در یک سفر دوچرخه کوهستانی برای کاوش در مسیرهای پیاده روی در سواحل غربی نروژ ثبت کردم. یک هفته به صورت مداوم باران می‌بارید و پیش بینی شده بود که در این روز به صورت کامل باران بند خواهد آمد، بنابراین ما یک صعود سه ساعته را انجام دادیم تا به بالای قله‌ی مشرف به جاده‌ی اقیانوس اطلس برسیم. خوشبختانه هوا با ما همکاری کرد و ما با یک غروب تماشایی را توانستیم ثبت کنیم. به منظور تعادل نوردهی، من از یک فیلتر ND Gray Schneider 2D برای کم کردن نور شدید آسمان استفاده کردم، به همراه یک رفلکتور خیلی بزرگ که قابل جمع شدن و تا شدن بود؛ این کار نوردهی مناسب و خوبی را در عکس من به وجود آورد.
Canon EOS-1D X, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM at 24mm. Exposure: 1/500 sec., ƒ/5.6, ISO 500.

هر زمان که ممکن باشد دوست دارم در مکانی که قرار است از آن عکاسی کنم پیاده روی کرده و آنجا را با چشم‌های خودم به صورت 360 درجه ببینم، این کار به من کمک می‌کند تا زوایای مختلف را بررسی کرده و بهترین آنها را تشخیص دهم تا بیشترین تاثیر احساسی را بر تصویر من داشته باشد.

پیشنهاد نویسنده : اشکال، الگوها، بافت‌ها و خطوط در عکاسی : با کمی صبر و تمرین تصاویر بی نظیری را ثبت کنید !

تکنیک‌های اساسی برای عکاسی از ورزش‌های ماجراجویی مثل دوچرخه سواری

بسیاری از همان تکنیک‌هایی که ما برای عکاسی از چشم انداز استفاده می‌کنیم، در عکاسی از دوچرخه سواری و دوچرخه سواران در کوهستان نیز اعمال می‌شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید از فیلتر تراکم خنثی یا ND استفاده کنید تا آسمان بیش از حد نوردهی نداشته و به تعادل مناسبی با محیط برسد، با این تکنیک تصویر شما دلنشین‌تر و چشمگیرتر خواهد شد. هنگام عکاسی در کوه‌های آلپ، می‌توانید از یک لنز تله فوتو برای فشرده سازی صحنه استفاده کنید و این کار واقعاً مقیاس را به کوه می‌بخشد. نمونه‌ی دیگری که در آن غرایز عکاسی منظره‌ی شما به خوبی کار می‌کند، استفاده از لنزهایی با زاویه دید عریض و دیافراگم بسته برای افزایش عمق میدان است.

ژاپن در هفته‌ی گذشته در نوزاوا اونسن که یکی از شرایط مرطوب و مه آلود را ایجاد کرده است، مناسب برای نور دراماتیک در جنگل است. بنابراین، تجهیزات بارانی خود را برداشته و به دل جنگل زدم. نکته‌ی جالب در مورد عکاسی در مه این است که خود مه به عنوان یک دیفیوزر خیلی خیلی بزرگ عمل کرده و نوری بسیار نرم و پراکنده را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود تصویر یک حالت توهمی یا دراماتیک داشته باشد. همچنین می‌تواند به عنوان یک بازتاب کننده عمل کند و در واقع نور طبیعی بیشتری را در جنگل‌های عمیق از آنچه معمولاً در اختیار شما قرار می‌گیرد، فراهم کند. در این حالت، مه نه تنها عمق بیشتری را در تصویر ایجاد می‌کند، بلکه من قادر به استفاده از آن به عنوان منبع نور نیز هستم تا بتوانم از نوردهی مناسب و کافی برخوردار باشم. این نوردهی برای اینکه سوژه‌ی من در تصویر به خوبی معلوم باشد کاملا نیاز بود.
Canon EOS-1D X, Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM at 18mm. Exposure: 1/640 sec., ƒ/4, ISO 3200.

عکاسی از دوچرخه‌های کوهستانی اما زمانی چالش برانگیز می‌شود که بخواهید این کار را در جنگل انجام دهید. در آن مکان‌ها، بهتر است از کنتراست زیاد روزهای آفتابی پرهیز کنید و در عوض به دنبال نوری نرم و چشمگیر باشید که روزهای بارانی و حتی مه‌های غلیظ می‌توانند آن را تأمین کنند. سپس این چالش با شرایط عکاسی در نور کم روبرو می‌شود، بنابراین مقادیر بالای ایزو به شما کمک می‌کند سرعت شاتر را در یک حد قابل قبول نگه دارید. گزینه‌ی خوب دیگر استفاده از اسپیدلایت‌های بی سیم است که توسط رادیو تریگر کنترل می‌شوند. با این کار می‌توانید سوژه‌ها را حتی در زمانی که از سرعت شاتر بالا استفاده می‌کنید، کاملا فریز شده ثبت کنید. انتخاب دیافراگم باز برای ایجاد عمق میدان کم نیز یکی دیگر از راه‌های عالی برای انتقال حس دوچرخه سواری در جنگل است.

کوه Matterhorn looming در زرمات سوئیس یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین مناطق طبیعی روی کره‌ی زمین است. همین زیبایی، آن را به یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها نیز تبدیل کرده است. به منظور پنهان کردن جمعیت گردشگرانی که برای پیاده روی به آنجا رفته بودند، ارتفاع خود را کم کرده و سعی کردم از سنگ‌های روی زمین برای ایجاد پیش زمینه استفاده کنم تا در واقع سوژه‌های غیر مرتبط از تصویرم حذف شوند. سپس از یک فیلتر ND برای جلوگیری از نوردهی بیش از حد در آسمان و برای برف‌های روی کوه استفاده کردم تا تعادل در نوردهی بهتر شود.
Canon EOS-1D X, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM at 53mm. Exposure: 1/1000 sec., ƒ/4.5, ISO 100.

یکی از بهترین موارد در مورد عکاسی این است که تقریباً همیشه چندین راه حل برای یک مشکل وجود دارد. هنگام عکاسی از ورزش‌های ماجراجویانه مثل دوچرخه سواری، ورزشکاران می‌توانند یک امتیاز منحصر به فرد داشته باشند، بنابراین از گوش دادن به ایده‌های آنها نترسید. خلاقیت ناشی از آزمایش است. سعی کنید خودتان را محدود به یک مکان و یک ترکیب بندی نکرده و از استفاده از ترکیب تکنیک‌های مختلف عکاسی برای حل یک مشکل به روشی جدید و جالب استفاده کنید، مانند عکاسی با فیلترهای ND با استفاده از یک اسپیدلایت با یک لنز تله فوتو و دیافراگمی باز.

تجهیزات مناسبی را برای این کار انتخاب کنید

هنگام برنامه ریزی برای یک پروژه‌ی عکاسی مبتنی بر دوچرخه سواری ، انتخاب تجهیزات مناسب برای به دست آوردن نتایج عالی ضروری است. علاوه بر داشتن تجهیزات ایمنی مناسب مانند کلاه ایمنی، دستکش، وسایل محافظت از چشم و کفش‌های دوچرخه سواری با کیفیت، لازم است با توجه به تجربه‌ی دوچرخه سواری خود، وزن تجهیزات را طوری انتخاب کنید که خیلی سنگین نباشد و شما را در حین سفر اذیت نکند.

گرین ریور در یوتا، مکانی بسیار باورنکردنی برای عکاسی از دوچرخه سواری در کوهستان است. ترکیبی منحصر به فرد از زمین و خاک تجربه‌ی دوچرخه سواری بی نظیری را فراهم می‌کند که نزدیکترین چیزی است که من در آلاسکا در heliskiing تجربه کرده‌ام. با دانستن اینکه بهترین پشته‌ی کوه برای سوار شدن در منطقه از جنبه شمالی واقع شده است، تصمیم گرفتیم یک عکاسی از طلوع خورشید را انتخاب کنیم تا بتوانم از طلوع طوفانی عکاسی کنم، هر زمان ممکن باشد، دوست دارم از خورشید و طلوع و غروب آن عکاسی کنم. این جلوه‌ی نور در پس زمینه باعث ایجاد عمق بیشتر در تصویر من می‌شود و با توجه به ترکیب بندی مناسب زمین و دامنه‌ی کوه، می‌توانید از آن نور پس زمینه برای برجسته کردن سوژه نیز استفاده کنید. من نمی‌خواهم به هیچ عنوان طلوع آفتاب را از دست بدهم، پس خیلی زودتر از انتظارم به مقصد رسیدم و توانستم از اولین پرتوهای نور خورشید برای ثبت عکس‌هایم استفاده کنم. سپس دوستم با دوچرخه‌ی خود برگشت و من با طلوع آفتاب دوباره از او عکاسی کردم.
Canon EOS-1D X, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM at 200mm. Exposure: 1/1000 sec., ƒ/5.8, ISO 800.

من به طور کلی از یک ستاپ معمولی با دوربین EOS-1D X, و لنزهایی مثل کانن EF 16-35mm f/2.8L II یا USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM و EF 70-200mm f/2.8L IS II USM، به علاوه فیلترهای تله کانورتور کانن 1.4x و یک فیلتر Schneider Graduated ND استفاده می‌کنم. با این حال، من اغلب انتخاب تجهیزات خود را با توجه به مکانی که قرار است در آن عکاسی کنم تغییر می‌دهم. به عنوان مثال، اگر من در جنگل‌های عمیق و تاریک اقیانوس آرام شمال غربی عکاسی می‌کنم، تمایل دارم تجهیزات بزرگ و فیلترهایم را در خانه رها کنم و لنزهای سریع، یک جفت فلاش و بدنه‌ی دوربینی که در ایزوهای بالا عملکرد خوبی داشته باشد را همراه با خود ببرم. برعکس، اگر من در حال عکاسی در کوه‌های مرتفع آلپ در اروپا باشم، فلاش‌هایم را در هتل می‌گذارم و به جای آن یک فیلتر ND و یک تله کانورتور را به همراه می‌برم.

پیشنهاد نویسنده : چرا استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت بسیار مهم است ؟

داشتن کیف مناسب دوربین برای حمل تمام این تجهیزات نیز بسیار مهم است. کیف دوربین ایده آل می‌تواند ارگونومی بهتری داشته باشد و باعث شود در طول سفر کمتر خسته شوید یا کمر درد بگیرید. همچنین کنار گذاشتن کیف‌هایی که روی سینه وصل می‌شوند کاملا ضروری است، چرا که مانع از استفاده‌ی شما از دوچرخه خواهند شد. همچنین باید توجه داشته باشید طول بلند کوله‌ای که انتخاب می‌کنید به کلاه ایمنیتان آسیبی نزند.

دوچرخه‌های کوهستانی یک روش باورنکردنی برای دیدن راه‌های گسترده‌ای از مکان‌های دیدنی در کوهستان‌ها هستند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان یک موضوع پویا و بی نظیر برای عکاسی استفاده شوند. سعی کنید آزمایش کنید و دائما ایده‌های جدید را با یکدیگر ترکیب کنید، این کار باعث می‌شود تجربه‌ی بسیار بهتری از عکاسی از دوچرخه سواری در کوهستان داشته باشید.

امیدوارم مقاله‌ی ” تکنیک‌های عکاسی ورزشی : چگونه از دوچرخه سواری در طبیعت عکاسی کنیم ؟ “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

دسته بندی ها: