آموزش استفاده از نور ثابت ( Continuous Light ) در عکاسی

در این مقاله قصد دارم به صورت کامل به عکاسی با منابع نور ثابت بپردازم و تکنیک‌های مختلفی را با شما بررسی کنم. همچنین نکاتی در مورد خرید آنها را هم بیان خواهم کرد.

نورپردازی یکی از عناصر اساسی در هنر عکاسی به شمار می‌رود. یادگیری نحوه‌ی استفاده از نور به شیوه‌ی صحیح می‌تواند یک عکس معمولی را به یک عکس خارق العاده تبدیل کند. بسیاری از عکاسان سفر خود را با کار با نور طبیعی آغاز می‌کنند و من قاطعانه اعتقاد دارم این یک حرکت عالی برای شروع است. اما بسته به شرایط، ممکن است به نور مصنوعی نیاز داشته باشید.

وقتی صحبت از نور مصنوعی می‌شود، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. فلش‌های چشمک زن و نورهای ثابت دو نوع کلی از منابع نور در عکاسی هستند، نیازی به ذکر نیست که اصلاح کننده‌های مختلفی نیز برای منابع نور وجود دارد. اما گرچه داشتن این تنوع خوب است، اما تلاش برای کشف اینکه کدام منبع نور برای سبک شما بهترین گزینه به حساب می‌آید، می‌تواند طاقت فرسا باشد.

با من همراه باشید تا در این مقاله به صورت کامل به بررسی چگونگی استفاده از نور ثابت یا همان Continuous Light در عکاسی بپردازیم …

پیشنهاد نویسنده : بهترین منابع نور برای یوتوبرها و ویدئوبلاگرها

تفاوت بین منبع نور ثابت و چشمک زن چیست ؟

بیشتر اسپیدلایت‌ها یک باتری داخلی دارند و می‌توانید آنها را روی کفشک دوربین نصب کرده و استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آنها خارج از دوربین استفاده کنید، در واقع باید برای این کار از یک سه پایه‌ی جداگانه استفاده کرده و سپس با استفاده از یک رادیو تریگر همگام سازی را انجام دهید.

استروب‌ها اما منابع نور بزرگتری ( و معمولاً قدرتمندتر ) هستند که به پایه‌های مخصوص نور متصل می‌شوند و از طریق دستگاه‌های بی سیم فعال می‌شوند. هم اسپیدلایت‌ها و هم استروب‌ها در هنگام شلیک کردن، نور بسیار زیادی از خود را در عرض چند لحظه ساطع می‌کنند.

اما در مقابل نورهای ثابت یا همان Continuous Lights نیز وجود دارند که می‌توانند در تمام مدتی که روشن هستند نورپردازی را انجام دهند. معمولا از این منابع نور در فیلم برداری یا ضبط ولاگ استفاده می‌شود. همچنین در صورت استفاده به صورت مداوم از آنها، ممکن است گرمای بسیار زیادی را تولید کنند، پس بد نیست هر وقت از آنها استفاده می‌کنید یک دستکش هم همراه خود داشته باشید !

خوشبختانه، نورهای ثابت در حال حاضر قدرتمندتر، قابل حمل‌تر و انعطاف پذیرتر هستند.

چه زمانی باید از نور ثابت در عکاسی استفاده کنیم ؟

نورهای پیوسته اغلب در دنیای عکاسی نادیده گرفته می‌شوند. اما گاهی اوقات آنها بهترین انتخاب برای شما هستند. اگر شما یک عکاس رویداد هستید، ممکن است در مکانی که اجازه‌ی عکاسی با فلش را به شما نمی‌دهند، در حال عکاسی باشید. در این موارد، ممکن است نورهای ثابت مجاز باشند. حتی اگر عکاسی با فلش مجاز باشد، ممکن است برای جلوگیری از حواس پرتی افراد داخل کادر، نورهای ثابت را انتخاب کنید. اگر یک اتفاق حساس در حال رخ دادن باشد، تنظیم نورهای ثابت و روشن گذاشتن آنها به صورت دائمی گزینه‌ی بهتری است.

نورهای ثابت نیز برای عکاسی پرتره نیز به ویژه برای مبتدیان گزینه‌ی بسیار مناسبی است. هنگام استفاده از فلش‌های چشمک زن، نمی‌توانید وضعیت روشنایی خود را به صورت واقعی ( Real Time ) ارزیابی کنید تا زمانی که دکمه‌ی شاتر دوربین را فشار دهید. به همین دلیل، آنها اغلب زمان بیشتری را برای تنظیم نیاز دارند ( شما باید مرتباً از سوژه‌ی خود عکس بگیرید و نورها را درست تنظیم کنید و این علاوه بر زمان بر بودن عمر مفید شاتر شما را کاهش می‌دهد ).

با استفاده از نور ثابت، می‌توانید وضعیت روشنایی را در زمان واقعی مشاهده کنید، که به شما کمک می‌کند تا بهترین موقعیت‌های روشنایی را ببینید و به هدف خود خیلی سریع‌تر برسید. آنها به طور کلی یک جریان نور یکنواخت را روی سوژه‌ی شما ساطع می‌کنند، همچنین به شما اجازه می‌دهند یک بار همه چیز را تنظیم کرده و سپس هر چیز اضافی را فراموش کرده و صرفا به ترکیب بندی و عکاسی بپردازید.

یک نکته‌ی بسیار مهم دیگر این است که در صورتی که از فلش‌های چشمک زن استفاده کنید، معمولا بین هر شات بین یک تا چند ثانیه باید صبر کنید تا منبع نورتان به صورت کامل دوباره شارژ شود، چیزی که ممکن است باعث شود شما چندین شات طلایی را از دست دهید، این خصوصا زمانی که از اتفاقات سریع عکاسی می‌کنید، مثل بازی کردن کودکان بسیار خود را بیشتر نشان می‌دهد. یک منبع نور ثابت در این منطقه نیز برتری داشته و باعث می‌شود هیچ شاتی را از دست ندهید.

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید منبع نور برای ویدئوبلاگرهای مبتدی

۳ دلیل برای اینکه چرا باید از یک منبع نور ثابت در عکاسی استفاده کنیم

۱٫ هزینه

استروب‌ها بسیار گران قیمت هستند، من یادم می‌آید که برای خرید یک استروب و یک اسپیدلایت چند وقت پیش به ترتیب چیزی حدود ۱۰۰۰ و ۴۰۰ دلار هزینه کردم. حتی ارزان‌ترین استروب‌ها و اسپیدلایت‌ها هم باز گران هستند، شما حداقل باید ۱۵۰ دلار هزینه کنید. در نقطه‌ی مقابل یک منبع نور ثابت را با قیمتی بسیار کمتر می‌توانید تهیه کنید، هر چند که نورهای ثابت هم گزینه‌های گران قیمت دارند، اما عموما آنها برای موارد خاص استفاده می‌شوند و به صورت میانگین نورهای ثابت قیمت پایین‌تری نسبت به نورهای چشمک زن دارند.

یک نکته‌ی جالب در مورد منبع نورهای ثابت این است که تنوع بسیار زیادی دارند، بسیاری از گزینه‌ها در واقع برای عکاسی ساخته نشده‌اند، اما باز هم به خوبی کار می‌کنند. نگاهی به اطراف خودت بیانداز. شما اساساً هرجا بروید چراغ دارید. می‌توانید فقط چند دلار هزینه کنید و از لامپ‌های معمولی یا پروژکتورهای دیواری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از همه‌ی انواع چراغ قوه هم استفاده کنید. من برخی از چراغ‌های LED کوچک جالب توجه را پیدا کرده‌ام که تقریباً به اندازه‌ی یک خودکار بزرگ هستند. شما می‌توانید چنین منابع نوری را با هزینه‌ی بین ۲ تا ۱۵ دلار تهیه کنید.

اگر می‌خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید یک نور مداوم که برای فیلم برداری یا عکاسی ساخته شده است را خریداری کنید. متداول‌ترین چراغی که من در اینجا می‌بینم چراغ‌های LED هستند که برای فیلم برداری استفاده می‌شوند، اما برای عکاسی نیز به همان اندازه کارایی دارند. اکثر اینها کوچکتر هستند، حدود ۶ اینچ عرض دارند و فقط ۳۰ تا ۱۲۰ دلار از پس انداز شما را خرج می‌کنند.علاوه بر آن گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که ابعاد بزرگتری داشته و به صورت جداگانه باید روی سه پایه نصب شوند. اینها گزینه‌های گران‌تری هستند، اما با این حال تنها حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت دارند و در هر حالتی باز هم از استروب‌ها و اسپیدلایت‌ها ارزان‌تر هستند !

خبر خوب این است که ممکن است شما از قبل یک منبع نور ثابت را در تجهیزات فعلی خود داشته باشید. کمی بگردید، یک لامپ را برداشته و به یک سرپیچ وصل کنید، سرپیچ را داخل یک جعبه گذاشته و از آن به عنوان یک منبع نور با کیفیت استفاده کنید !

۲٫ خلاقیت

دلیل اصلی اینکه شروع به جستجوی استفاده از منابع نور ثابت کرده بودم این بود که احساس می‌کنم با فلش محدود شده‌ام. شرایطی وجود داشت که فلش یا کار نمی‌کرد یا استفاده از آن دشوار بود. من دریافته‌ام که نورپردازی مداوم می‌تواند در برخی شرایط حتی بهتر عمل کند و منجر به ثبت عکس‌های خلاقانه‌تری شود که با فلش در واقع ثبت آنها امکان پذیر نیست.

یک کاری که من واقعاً دوست دارم انجامش بدهم ثبت عکس‌های خلاقانه در شب یا در موقعیت‌های تاریک است. بعضی اوقات متوجه می‌شدم که چشمک‌های فلش من خیلی قدرتمند است و همه چیز را روشن می‌کند. من سعی کردم دیافراگم و سرعت را کمی بالا ببرم و این گاهی اوقات جواب می‌دهد، اما هنوز هم کنار آمدن با قدرت فلش بسیار سخت است.

این جایی است که نور ثابت واقعاً خوب کار می‌کند. قدرت اکثر این منابع نور بسیار کمتر است و همین به من اجازه می‌دهد بسیار راحت‌تر از آن استفاده کنم و کنترل خلاقانه‌تری روی نوردهی محیط داشته باشم. علاوه بر قدرت، این نورها تمایلی به شلیک کردن نور ندارند، این بدان معناست که من نگران برخورد نور با سوژه‌ای که در پشت سوژه‌ی خودم قرار گرفته است نیستم.

منابع نور ثابت متفاوت از فلش‌ها عمل می‌کنند، بنابراین می‌توانید از آنها به صورت خلاقانه‌ای استفاده کنید، حالتی که در واقع با فلش‌های چشمک زن ممکن نبود. اولین مورد نقاشی با نور است. اینجا جایی است که سوژه‌ی خود را در یک اتاق یا یک فضای کاملا تاریک قرار می‌دهید و سپس شاتر دوربین را برای مدت طولانی باز می‌گذارید. در حالی که شاتر باز است، شما از یک منبع نور ثابت استفاده می‌کنید و روی سوژه‌ی خود با نور نقاشی می‌کشید. هرچه مدت زمان بیشتری در یک منطقه بمانید و هر چه حرکات بیشتری انجام دهید، آن نقطه روشن‌تر می‌شود. من هرگز این کار را نکرده‌ام، اما به نظر جالب می‌رسد.

استفاده‌ی خلاقانه‌ی دیگری از منابع نور ثابت با تاری حرکت است. چشمک زدن فلش باعث می‌شود سوژه فریز شود. بله، می‌توانید سرعت شاتر را کاهش داده و با استفاده از همگام سازی ثانویه و با استفاده از فلش‌های چشمک زن هم سوژه‌ی خود را به صورت تار شده ثبت کنید، اما آنچه من در مورد آن صحبت می‌کنم کمی متفاوت است. من اولین بار این روش را از لیندسی آدلر یاد گرفتم. او یک مدل داشت که لباس قرمز پوشیده بود و مدل پایین لباس را می‌چرخاند و کمی هم می‌پیچاند. او فلش را با نور ثابت مخلوط کرد. فلش به سمت نیمه‌ی بالای سوژه نشانه رفته و آن را فریز کرده و نور مداوم به سمت لباس بوده و باعث می‌شد حرکت آن به صورت تار شده ثبت شود.

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید اسپیدلایت : بهترین اسپیدلایت‌های کانن و نیکون کدام هستند ؟

۳٫  سهولت استفاده

چند روز پیش مشغول عکاسی از یک رویداد با یک منبع نور چشمک زن بودم، اما همه چیز آنطور که می‌خواستم پیش نمی‌رفت. دلیلش هم این بود که رادیو تریگر من با یکی از اسپیدلایت‌هایم کار نمی‌کرد و من این را نمی‌دانستم. سپس سعی کردم از مجموعه‌ی دیگری از رادیو تریگرها استفاده کنم که آنها هم متاسفانه باتری زیادی نداشتند. با این که کار من پیش رفت، اما هر بار که دکمه‌ی شاتر را فشار می‌دادم بوق آزار دهنده‌ی میزان باتری رادیو ترگیر به گوش من فرو می‌رفت ! من در این شرایط وقت آن را نداشتم که منبع نورم را به طور کلی عوض کنم و از یک منبع نور ثابت استفاده کنم، اما به طور کلی در یک همچین شرایطی استفاده از منابع نور ثابت بسیار بسیار آسان‌تر است.

همانطور که گفتم، استفاده از فلش‌های چشمک زن روی دوربین می‌تواند برای برخی از عکاسان واقعا عذاب آور باشد. شما باید راهی برای تحریک چشمک زن‌ها پیدا کنید و فرقی نمی‌کند که این در داخل باشد یا یک سیستم جداگانه نیاز داشته باشند، گاهی اوقات اوضاع به اشتباه پیش می‌رود. به دلیل کمبود باتری در فرستنده، ممکن است چشمک زن فعال نشود یا ارتباط کمی تاخیر داشته باشد. حتی ممکن است فقط به خاطر یک اشتباه کوچک مثل اینکه فرستنده را کمی عقب‌تر روی کفشک نصب کرده باشید چند دقیقه زمان شما به فنا برود. یک منبع نور ثابت به هیچ عنوان هیچ یک از این دردسرها را ندارد، شما تنها لازم است آن را روشن کرده و سپس به عکاسی خودتان مشغول شوید.

فلش‌ها معمولاً تنوع بسیار زیادی دارند و منوی داخل هر کدام از آنها با هم فرق دارد، علاوه بر آن کار کردن با منوی هر یک ممکن است دشواری‌های خاص خودش را داشته باشد. بارها پیش آمده است که مجبور شدم از کتابچه راهنمای محصولم استفاده کنم تا چیزی مانند کاهش صدای بوق یا نحوه‌ی روشن کردن حالت‌های مختلف را کشف کنم. از طرف دیگر، کار کردن با منابع نور ثابت از این نظر هم بسیار آسان‌تر است. اکثر آنها به سادگی با یک کلید روشن و خاموش شده و با یک یا چند کنترلر دیگر هم می‌توانید تنظیمات دیگرشان را کنترل کنید. برخی از مدل‌های نورهای ثابت که به آنها بای کالر ( Bi Color ) هم گفته می‌شود، قابلیت تغییر رنگ دارند، معمولا مدل‌های گران قیمت‌تر برای کنترل تنظیمات مختلف یک صفحه نمایش LED کوچک را ارائه می‌دهند.

توانایی تغییر دمای رنگ یک مزیت خوب به حساب آمده و استفاده از آن نیز بسیار آسان است. اغلب متوجه می‌شوم که باید با نور موجود در فضا مطابقت داشته باشم و برای این کار باید دمای منبع نور خودم را تغییر بدهم. تمام منابع نور ثابتی که تا کنون خریداری کرده‌ام توانایی تغییر دمای رنگ را دارند. در بیشتر موارد این از طریق یک فیلتر موجود بود که شما به راحتی آن را می‌توانستید روی پنل قرار دهید، اما اکنون بسیاری از آنها یک کنترلر جداگانه برای این کار دارند. برخی از فلش‌های چشمک زن نیز اکنون با فیلترها یا ژل‌های رنگی ارائه می‌شوند، اما تا آن جایی که من می‌دانم، هیچ یک از منابع نور چشمک زن توانایی تغییر دمای رنگ را ندارند.

نکته‌ی جالب دیگر در مورد منابع نور ثابت این است که می‌توانید ببینید چه چیزی به دست می‌آورید. با استفاده از فلش، باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید، بعد عکس گرفته و سپس تنظیمات را مجددا و از ابتدا تنظیم کنید. با استفاده از منابع نور ثابت می‌توانید نوردهی را در زمان واقعی مشاهده کرده و در واقع با جا به جا کردن منبع نور نتیجه‌ی نهایی کارتان را در لحظه مشاهده کنید. این می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت زیادی برای رفت و برگشت با انجام تنظیمات شود.

۶ نکته در استفاده از نور ثابت در عکاسی

در اینجا شش نکته در مورد عکاسی با استفاده از منابع نور ثابت آورده شده است تا بتوانید تجربه‌ی بهتر و موثرتری داشته باشید.

۱٫ از نورهای قوی‌تر استفاده کنید

منابع نور ثابت به دلیل شیوه‌ی طراحی که دارند، به اندازه‌ی منابع نور چشمک زن قدرت ندارند. برای اطمینان از اینکه همیشه به اندازه‌ی کافی نور داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنم نوری را انتخاب کنید که قدرت بسیار زیادی هم داشته باشد. این را می‌توانید از میزان لومن در جدول مشخصات هر محصول متوجه شوید. نکته‌ی دیگر تعداد LED های هر پنل است که به نظر من نیازی نیست به آن توجه داشته باشید، به جای آن عامل مهمتری به نام CRI را در نظر بگیرید.

پیشنهاد نویسنده : باتوم لایت ( Light Stick ) چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد ؟

میزان CRI یا Color rendering index است که به ما نشان می‌دهد نورمان چقدر با کیفیت است. با کیفیت‌ترین و بهترین نوری که در جهان وجود دارد، نور خورشید است که به آن میزان CRI 100 را داده‌اند و باقی منابع نور را با آن مقایسه کرده و می‌سنجند.

یک پنل LED که کیفیت خوبی داشته باشد معمولا CRI بالای ۸۰ دارد، همچنین پنل‌های حرفه‌ای CRI بین ۹۵ تا ۹۸ دارند که برای فیلم برداری ایده‌آل هستند. معمولا اگر نتوانستید میزان CRI را در بین مشخصات محصولی که مد نظرتان است پیدا کنید، این عدد آنقدر پایین بوده که ارزش آن را نداشته که مورد اشاره و توجه قرار بگیرد، پس این منبع نور خوبی نخواهد بود.

بالا بودن CRI یک منبع نور نکته‌ایست که نباید به همین سادگی از کنار آن گذشت، در واقع یک منبع نور که CRI پایینی داشته باشد در نهایت نمی‌تواند عکس‌های خوبی را به شما تحویل دهد، چرا که توانایی آن را ندارد که رنگ‌ها را همانطور که در واقعیت دیده می‌شوند در دوربینتان هم منعکس کند.

۲٫ نور را نرم کنید

ما می‌خواهیم نور ملایمی بر روی سوژه‌ی خود داشته باشیم تا از سایه‌های ناخواسته‌ی تند جلوگیری کنیم. نورپردازی ثابت در این حالت تفاوتی ندارد. برای اینکه نور نرم‌تر و بهتری داشته باشید، می‌توانید از اصلاح کننده‌ها یا همان مادیفایرهای نور استفاده کنید، مثل چترها، رفلکتورها، پنل‌های دیفیوزر، سافت باکس و … مخصوصاً اگر در حال عکاسی پرتره هستید این بسیار مهم خواهد بود. اینکه از سافت باکس یا چتر استفاده می‌کنید به خود شما بستگی دارد ( من عموما دوست دارم از سافت باکس با یک گرید زنبوری استفاده کنم ).

۳٫ دمای رنگ را بررسی کنید

برخلاف بیشتر منابع نور ویژه‌ی عکاسی، برخی از منابع نور ثابت به شما امکان تغییر دمای رنگ را می‌دهند. در بیشتر موارد می‌خواهید مطمئن شوید که روی نور روز تنظیم شده‌اند ( حدود ۵۶۰۰ کلوین ) که طبیعی‌ترین ظاهر را به شما می‌دهد. منبع نور خود را بررسی کنید تا در دمای رنگ مناسب تنظیم شده باشند.

تنوع نورهای ثابت از نظر دمای رنگ خیلی زیاد نیست و انتخاب‌های شما بین سه گزینه‌ی Day Light ( که نور سفیدی خواهد داشت )، tungsten ( که نور آن کمی به زردی می‌زند ) یا Bi Color ( که نور متغیر و قابل تنظیم دارد ) خواهد بود.

نکته‌ای که لازم است در نظر داشته باشید این است که پنل‌های بای کالر معمولا از چند ردیف LED سفید و زرد تشکیل شده‌اند که اگر بخواهید دمای رنگ را روی یکی از آنها تنظیم کنید، شدت نور خروجی کمتری خواهید داشت، چرا که تنها نیمی از نورها روشن خواهند شد.

۴- مولتی چیپ یا سینگل چیپ ؟

شاید تا کنون به این توجه کرده باشید که برخی از پنل‌ها از تعداد بسیار زیادی LED کوچک تشکیل شده‌اند، در حالی که برخی دیگر تنها یک نور اصلی دارند و کاملا یکپارچه هستند. به دسته‌ی اول پنل‌های مولتی چیپ و به دسته‌ی دوم پنل‌های سینگل چیپ گفته می‌شود که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

پنل‌های سینگل چیپ شباهت بسیار بیشتری به نورهای استودیویی دارند و می‌توان به آنها مادهای مختلفی را نصب کرد، مثل اکتاباکس‌ها یا سافت باکس‌ها. این در حالیست که پنل‌های مولتی چیپ عموما هیچ محلی برای اتصال به مادهای مختلف را ندارند و به همین دلیل کمی ارزان‌تر هم هستند.

۵- سایر نورهای موجود در محیط موجود را خاموش کنید

از آنجا که دمای رنگ بسیار مهم است، به احتمال زیاد نور فعلی در فضا با منبع نور اصلی شما تداخل کرده و دمای رنگ را مخلوط می‌کند. سایر منابع نوری موجود در فضا را خاموش کنید تا اطمینان حاصل کنید که تنها نوری که دوربین شما با آن کار می‌کند، نوری است که شما تهیه کرده‌اید.

۶- از سیستم نوری سه نقطه‌ای استفاده کنید

اگر در حال عکاسی پرتره هستید، پیشنهاد می‌کنم از یک سیستم نورپرددازی سه نقطه‌ای استفاده کنید، خصوصاً با استفاده از منابع نور ثابت، چرا که قدرت آنچنانی ندارند. دو نور را به عنوان نورهای اصلی و پر کننده یا همان تلطیف کننده در نظر بگیرید، نور سوم هم می‌تواند به عوان بک لایت استفاده شود تا موها بیشتر از پس زمینه جدا شوند.

آماده‌ی استفاده از منابع نور ثابت هستید ؟

امیدوارم شما هم تجربه‌ی بسیار خوب و شگفت انگیزی در استفاده از منابع نور ثابت در عکاسی استودیویی داشته باشید.

پیشنهاد نویسنده : آموزش عکاسی استودیویی : هر آنچه برای شروع نیاز است بدانید !

امیدوارم مقاله‌ی ” آموزش استفاده از نور ثابت ( Continuous Light ) در عکاسی “ برایتان جذاب و مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !