بهترین لنزهای دوربین هر برند بر اساس ژانرهای عکاسی

4236
بهترین لنزهای دوربین هر برند بر اساس ژانرهای عکاسی

در این مقاله قصد دارم بهترین لنزهای دوربین هر برند را بر اساس ژانرهای مختلف عکاسی برایتان معرفی کنم.

یکی از مهمترین قطعات در هر دوربینی بی شک لنز آن است. در واقع بدون وجود لنز، دوربین عکاسی هیچ ارزشی ندارد و نمی‌تواند هیچ عکسی را ثبت کند. این لنز است که بازتاب نور را دریافت کرده و به سنسور می‌رساند تا عکسی ثبت شود.

اما در میان انبوهی از لنزهای مختلف با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوت، کدام یک مناسب سبک عکاسی است که شما انجام می‌دهید؟

بعضی از عکاسان هستند که سعی می‌کنند مجموعه کاملی از لنزهای پرایم و زوم را در لیست تجهیزات عکاسی خود داشته باشند، اما با توجه به شرایط حال حاظر در ایران و قیمت بسیار بالای لنزها، شاید تهیه تعداد زیادی از بهترین لنزها کاری بسیار دشوار باشد.

پس بهتر است ابتدا نیازهایتان را شناسایی کنید، سپس بهترین لنز را برای سبک عکاسیتان تهیه کنید. این کار باعث می‌شود در عین صرفه جویی در هزینه‌ها، از کیفیت کار شما کاسته نشود.

[post_in_paragraph post_list=”63143,63209,63281,63385,63507″ title=”آشنایی با علائم اختصاری لنزها در برندهای مختلف”]

اما مسئله دیگر تنوع لنزها از کمپانی‌های مختلف است. برای مثال اگر بخواهید یک لنز مناسب عکاسی پرتره برای بدنه فول فریمتان تهیه کنید، شاید بیش از بیست مورد لنز مناسب این کار را با قیمت‌ها و قابلیت‌های مختلف پیدا کنید !

در این مقاله قصد دارم بهترین لنزهای دوربین هر برند را برای شما معرفی کنم تا اگر قصد خرید یک لنز مناسب داشتید، زمان زیادی را برای جستجو و تهیه آن صرف نکنید.

نکته : ترتیب مشخصی برای لنزها وجود نداشته و صرفا بهترین لنز هر برند بر اساس ژانرهای مختلف عکاسی بیان شده است.

عکاسی پرتره

بهترین لنزهای مناسب عکاسی پرتره

کانن : Canon EF 85mm f/1.2L II USM

یکی از بهترین لنزهای دوربین پرایم بی شک همین مورد است. می‌توان گفت نزدیک‌ترین زاویه به چشم انسان را از طریق یک دوربین فول فریم، با لنز ۸۵ میلی‌متری می‌توان به دست آورد. البته این فاصله کانونی در دوربین‌های کراپ سنسور بیشتر می‌شود.

دیافراگم فوق‌العاده f/1.2 در این لنز می‌تواند پس زمینه‌هایی محو با بوکه‌های شگفت انگیز به وجود آورد که برای عکاسی پرتره ایده‌آل است. در این لنز متاصفانه از لرزشگیر استفاده نشده است و احتمالا برای عکاسی با آن به سه پایه نیاز پیدا خواهید کرد.

قیمت این لنز نسبتا بالاست و به عنوان جایگزین آن با قیمتی بسیار پایین‌تر می‌توانید Canon EF 50mm f/1.8 STM Lens یا Canon EF 85mm f/1.8 USM را تهیه کنید که هر دو با توجه به قیمت پایین‌تر، ارزش خرید بسیار بالایی دارند.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

۸۵ میلیمتری f/1.4 از رده بالاترین لنزهای نیکون به حساب می‌آید که دیافراگم گسترده‌ای داشته و می‌تواند پس زمینه‌ای محو با بوکه‌های جذاب به وجود آورد. همانطور که توضیح دادم، فاصله کانونی ۸۵ میلیمتری در دوربین‌های فول فریم نزدیک‌تری زاویه دید به انسان را دارند و به همین دلیل می‌توانند سوژه را به طبیعی‌ترین صورت ممکن ثبت کنند.

قیمت این لنز نسبتا مناسب است، اما به عنوان یک نمونه جایگزین ارزان‌تر می‌توانید Nikon 50mm f/1.8G AF-S را در نظر داشته باشید.

سونی : Sony 85mm f/1.4

این لنز دیافراگم گسترده‌ای داشته و با توجه به زاویه دیدی که به وجود می‌آورد، عملکردی فوق‌العاده برای عکاسی پرتره دارد. البته شاید پیدا کردن لنزهای سونی در ایران کمی مشکل باشد، اما این یکی از بهترین لنزهای با کیفیت این کمپانی محسوب می‌شود.

سیگما : Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

سیگما این لنز را به طور اختصاصی برای عکس‌برداری پرتره طراحی کرده است.پنجمین عضو مجموعه لنز‌های Art سیگما با حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگم تصاویری جذاب با عمق میدانی بسیار کم و پس زمینه‌ای از بوکه های نرم و محو ایجاد می‌کند. به علاوه این مقدار بازشدگی دیافراگم، عکس برداری در شب یا محیط‌های کم‌نور را راحت کرده است.

در ساختار اپتیکی این لنز از دو المان FLD و یک المان خاص دیگر برای کاهش پراکندگی و شکست نور استفاده شده است. پوشش مخصوص چندلایه‌ای که سطح عدسی‌ها را فرا گرفته‌است امکان بروز پدیده flare و ghosting را به حداقل میزان خود رسانده است.

سیستم فوکوس خودکار f/1.4 DG HSM Art از عملکرد سریع و دقیقی برخوردار است. همچنین هنگام استفاده از فوکوس خودکار، کم‌ترین صدای مزاحمی تولید خواهد شد. دیافراگم این لنز از ۹ تیغه دایر‌ه‌ای تشکیل شده است که باعث می‌شود بوکه‌هایی نرم و محوی در تصویر به ثبت برسد.

تامرون : Tamron SP 85mm f/1.8 Di VC USD

لنز ۸۵ میلیمتری پرایم معمولا به عنوان یک لنز مخصوص عکاسی پرتره شناخته می‌شود و احتمالا یکی از دلایلی که کاربران می‌خواهند از چنین لنز‌هایی استفاده کنند دستیابی به محو شدگی پشت سوژه و بوکه زیاد آنهاست. به همین دلیل در این لنز از یک دیافراگم ۹ تیغه‌ای مدور استفاده شده تا بوکه‌ای کاملا دایره‌ای و زیبا را در تصاویر ایجاد کند. حداقل دیافراگم این لنز f/16 و نزدیک‌ترین فاصله فوکوس برای آن ۸۰ سانتی‌متر است.

عکاسی ورزشی

بهترین لنزهای مناسب عکاسی خبری و ورزشی

کانن : Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

یکی از بهترین لنزهای دوربین کانن ۷۰-۲۰۰ f/2.8 است که می‌توانید کیفیت بسیار بالایی را برایتان به ارمغان بیاورد. این لنز از سری L کانن به حساب می‌آید که بالاترین رده لنزهای این شرکت هستند.

لرزشگیر به کار رفته در این لنز از نوع اولترا سونیک است که می‌توان لرزش را تا سه استاپ کاهش دهد. این برای عکاسی خبری بسیار مهم است، چرا که در اکثر شرایط امکان استفاده از سه پایه برای دوربین وجود ندارد.

دیافراگم این لنز از نوع ۸ تیغه است و می‌تواند پس زمینه‌ای کاملا محو با بوکه‌های جذاب را برایتان به وجود بیاورد. روی خود لنز نیز جایگاهی برای اتصال سه پایه یا تک پایه وجود دارد که بسیار کاربردیست. به عنوان بهترین جایگزین ارزان قیمت آن می‌توانم لنز کیت Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM را معرفی کنم که امکانات خوبی را در اختیارتان قرار می‌‎دهد.

نیکون : NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR

موتور فوکوس سریع و بی صدای این لنز، آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده جذاب تبدیل کرده است. همچنین لرزشگیر به کار رفته در آن، آنقدر خوب است که می‌تواند لرزش را تا حد زیادی از بین ببرد. با نصب آن روی دوربین‌های کراپ فریم زاویه دیدی معادل حدودا ۱۰۵-۳۰۰ خواهید داشت.

با توجه به دیافراگم گسترده‌ی این لنز، می‌تواند عکس‌هایی با پس زمینه محو و بوکه‌های جذاب ثبت کند. اما قیمت این لنز بسیار بالا بوده و اگر نمی‌توانید آن را تهیه کنید، گزینه‌هایی مثل Nikon AF-S 18-140mm f/3.5-5.6G ED DX VR نیز می‌توانند برایتان مناسب باشند.

[post_in_paragraph post_list=”62723″ title=”شاید مطالعه این مطالب نیز برایتان جالب باشد”]

سونی : Sony 70-200mm f/4

این لنز کوچک و سبک فول‌فریم با مانت E برای عکاسان علاقه‌مند و افراد حرفه‌ای گزینه‌ای عالی است. انواع عدسی‌های AA (Advanced Aspherical)، Super ED‌ و ED در ساختار این لنز زوم سری G استفاده شده‌ است.

پوشش‌های سطحی Nano AR سونی، بازتابش‌های داخلی را به حداقل می‌رسانند. دیافراگم لنز دارای ۹ تیغه است تا قسمت‌های فوکوس‌نشده‌ی تصویر (بوکه) به‌زیبایی بازنمایی شود. سیستم لرزشگیر داخلی لنز کارکردی عالی و بی‌دردسر دارد، و لنز در مقابل غبار و رطوبت مقاوم است. این یکی از بهترین لنزهای دوربین سونی برای عکاسی ورزشی و خبری است.

سیگما : Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM

این لنز جزو بهترین لنزهای سیگما به حساب می‌آید و عملکردی عالی در هر زمینه دارد. دو عدسی FLD، به‌همراه سه عدسی SLD، باعث تصحیح رنگ و جلوگیری از خطاهای Aberration می‌شوند. با وجود تمامی فناوری‌های جدید این لنز، اندازه‌ی آن از مدل قبلی کوچکتر است و فقط ۲۰ سانتی‌متر طول دارد.

این لنز برای انواع عکاسان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای قابل استفاده است، و دیافراگم سریع آن باعث کارکرد عالی، حتی در شرایط کم‌نور، و هنگام عکاسی از سوژه‌های سریع، می‌شود. موتور فوکوس خودکار فراصوتی (HSM) این لنز باعث فوکوس خودکار سریع و بی‌صدا می‌شود. امکان تغییر دستی فوکوس، پس از فوکوس خودکار، همواره وجود دارد.

پوشش‌های سطحی چندلایه‌ی عدسی‌های این لنز، باعث جلوگیری از تشعشعات اضافی (Flare) و پدیده‌ی شبح‌وارگی (Ghosting) می‌شوند.حداقل فاصله‌ی فوکوس این لنز ۱۴۰سانتی‌متر، و حداکثر بزرگ‌نمایی آن ۸ : ۱ است. دیافراگم این لنز ۹ تیغه دارد، تا قسمت‌های فوکوس‌نشده‌ی تصویر (بوکه) به‌زیبایی بازنمایی شود.

تامرون : Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2

این لنز تله زوم دارای محدوده فاصله کانونی بسیار مناسبی است که آن را به لنز مناسبی برای انواع کاربردها تبدیل می‌کند. ویژگی اصلی این لنز خاص حداکثر بازشدگی دیافراگم f/2.8 ثابت در تمامی فواصل کانونی است که عکاسی در نور کمتر و دسترسی به عمق میدان مناسب در تمامی فواصل کانونی را ممکن می‌سازد.

عملکرد فوکوس سریع و روان باعث شده این لنز به یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی ورزشی و خبری تبدیل شود. همچنین قابلیت مقاومت در برابر رطوبت و گرد و خاک از دیگر ویژگی‌های این لنز است که آن را برای عکاسی حیات وحش نیز مناسب می‌سازد.

عکاسی منظره و طبیعت

بهترین لنزهای مناسب عکاسی منظره و طبیعت

کانن : Canon EF 24-105mm F/4.0 L IS USM

برای عکاسی طبیعت شما به لنزی نیاز دارید که علاوه بر قابلیت زوم، در کمترین فاصله کانونی بتواند زاویه دید گسترده‌ای را برایتان به ارمغان بیاورد. به همین جهت لنز ۲۴-۱۰۵ کانن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. لرزشگیر این دوربین نیز عملکردی فوق‌العاده دارد.

همچنین فوکوس خودکار برای این دوربین در نظر گرفته شده عملکردی روان و سریع دارد. البته بهتر است در کنار این لنز، یک نمونه واید هم برای خودتان تهیه کنید، برای مثال Canon 16-35 f/2.8L III USM، چرا که در عکاسی طبیعت به کارتان خواهد آمد.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR

این لنز مناسب دوربین‌های فول فریم طراحی شده، اما می‌توان از آن روی بدنه‌های کراپ سنسور هم استفاده کرد. این لنز زاویه دید خوبی در حالت واید دارد و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای عکاسی طبیعت باشد.

سونی : Sony 24-70mm f/2.8

میزان فاصله کانونی این لنز چه در حالت واید و چه در نهایت زوم، برای عکاسی طبیعت بسیار عالیست. فوکوس فوق العاده سریع، امکان ثبت تصاویری شارپ، پس زمینه‌های محو با بوکه‌های شگفت انگیز و کیفیت ساخت بسیار بالا، از ویژگی‌های اصلی این لنز محسوب می‌شود.

سیگما : Sigma Art 24-70mm f/2.8 DG OS HSM

زاویه باز این لنز، آن را برای عکاسی از منظره و طبیعت به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده است. سیستم فوکوس در لنز sigma 24-70 mm از موتور فوکوس بسیار سریع و بی‌صدای HSM استفاده شده که به کمک آن عمل فوکوس بسیار نرم، بی‌صدا و سریع انجام می‌گیرد.

همچنین این مجهز به سیستم فوکوس دستی همیشگی می‌باشد که درصورت نیاز با چرخاندن حلقه‌ی فوکوسی حین فوکوس خودکار قادر به فوکوس دستی خواهید بود. عدسی ها سیگما برای افزایش کیفیت در این لنز زوم از اپتیک بسیار پیشرفته‌ای استفاده کرده است.

سیگما در این لنز از ۱۹ عدسی در ۱۴ گروه استفاده کرده که از این میان تعداد ۳ عدسی از نوع SLD و ۴ عدسی از نوع Aspherical یا غیرکروی است که منجر به اصلاح پراکندگی‌های رنگی و ایجاد شارپنس لبه‌به‌لبه در تصاویر می‌شوند. همگی این عدسی‌ها حاوی پوشش اختصاصی و پیشرفته‌ی چند لایه هستند که به کمک آن‌ها پدیده‌ی شبح‌وارگی و فلر کاهش میابد و تصاویر پرکنتراست ‌تر و شارپ ‌تر ثبت می‌شوند.

تامرون : Tamron SP 24-70mm f/2.8 VC USD

این لنز دارای ۱۷ عنصر اپتیکی در ۱۲ گروه است. دیافراگم آن دارای ۹ عدد تیغه بوده، باز‌ترین دیافراگم آن f/2.8 بوده و بسته‌ترین مقدار آن f/22 است. برای جبران لرزش دست در هنگام عکاسی، این لنز مجهز به سیستم جبران لرزش (VC) است.

سیستم رانش فوکوس از فن‌آوری رانش اولتراسونیک (USD) استفاده می‌کند. در این لنز از مکانیسم جدید جبران لرزش به نام روش کویل متحرک استفاده شده است. در این سیستم از آهن‌ربای متحرک استفاده می‌شود. این لنز برای عکاسی طبیعت ایده‌آل است.

عکاسی نجومی

بهترین لنزهای مناسب عکاسی نجومی

کانن : Canon EF 100-400 F4.5-5.6L IS II USM

این لنز در دسته لنزهای زوم تله فوتو قرار می‌گیرد و به دلیل فاصله کانونی فوق‌‌العاده‌ای که دارد، امکان عکاسی از جزئیات بسیار دور همانند ماه یا کهکشان راه شیری را فراهم می‌کند. بی شک یکی از بهترین لنزهای تله فوتو همین مدل است که به دلیل دیافراگم F4.5-5.6 می‌تواند نوردهی بسیار خوبی را هم داشته باشد.

موتور فوکوس این لنز از نوع Ultrasonic است که عملکردی روان و بی صدا دارد. همچنین قابلیت فوکوس به صورت دستی و اتوماتیک برای آن در نظر گرفته شده تا بتوانید تصاویری شارپ ثبت کنید.

از دیگر ویژگی‌های این دوربین داشتن لرزشگیر است که با توجه به عکاسی از فواصل بسیار دور، قطعا خیلی کاربردی خواهد بود. دقت داشته باشید که کمترین میزان فاصله کانونی در این لنز ۹۸ میلیمتر است و برای همین سوژه حتما باید در فاصله دوربی نسبت به دوربین حضور داشته باشد.

اما قیمت این لنز بسیار بالاست و اگر توان خرید آن را ندارید یا یک عکاس تازه کار هستید، می‌توانید لنز ED 70-300mm f/4.5-6 IS II USM را تهیه کنید که قیمتی بسیار پایین‌تر داشته و نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، کیفیت قابل قبولی هم دارد.

[post_in_paragraph post_list=”61407″ title=”شاید مطالعه این مطالب نیز برایتان جالب باشد”]

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR

برای عکاسی نجومی به لنزهایی نیاز است که علاوه بر زوم بسیار زیاد، بتوانند لرزشگیر خوبی هم داشته باشند. این یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی نجومی به حساب می‌آید. ساختار اپتیکی این لنز از ۱۹ المان در ۱۲ گروه مختلف تشکیل شده است.

از میان این المان‌های اپتیکی می‌توان به ۳ عنصر شیشه‌ای ELD اشاره کرد که پراکندگی نوری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. به علاوه تمامی المان‌های لنز توسط یک‌لایه مخصوص پوشانده شده تا از جذب نور و بازتاب داخلی نور جلو‌گیری شود.

همچنین این لنز اثرات مخرب لرزش دست و دوربین را تا ۴.۵ استاپ کاهش می‌دهد.

سونی : Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS

فاصله کانونی این لنز در حالت تله کاملا مناسب عکاسی نجومی است و همچنین کیفیت ساخت بسیار بالا، قطعا آن را به یکی از بهترین لنزهای این رده تبدیل می‌کند. لرزشگیر این لنز نیز بسیار خوب است.

لنز FE 24-240mm OSS در صورت اتصال به بدنه دوربین‌های فول‌فریم زاویه دیدی از ۱۰ تا ۸۴ درجه را به خوبی پوشش می‌دهد. به علاوه کمینه فاصله فوکوس این لنز که از ۱۷ المان اپتیکی در ۱۲ گروه مختلف ساخته شده است در حدود ۹۶ سانتی‌متر می‌باشد.

سیگما : Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports

به جرعت می‌توان این لنز را بهترین گزینه برای عکاسی نجومی به حساب آورد. کیفیت بسیار بالای ساخت، عملکرد فوق‌العاده نرم و روان سیستم فوکوس و دیافراگم گسترده، از ویژگی‌های اصلی این لنز هستند.

اگرچه بدنه نسخه Sport این لنز دارای بیشترین عایق‌بندی در برابر باران و گرد و خاک است، اما بدنه نسخه Contemporary هم دارای عایق‌بندی خوبی در برابر رطوبت و گرد و غبار دارد و به راحتی می‌توان در زیر باران نه چندان شدید نیز به راحتی از آن استفاده کرد.

همچنین می‌توان از این لنز برای عکاسی از مسابقات و رویدادهای ورزشی هم استفاده کرد.

تامرون : Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2

یک لنز همه کاره و فوق‌العاده با کیفیت از تامرون که البته قیمت بسیار بالایی هم دارد. توضیحات آن را کمی بالاتر می‌توانید بخوانید.

عکاسی حیات وحش

بهترین لنزهای مناسب عکاسی حیات وحش

کانن : Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

برای عکاسی حیات وحش نیاز به لنزی دارید که در عین کیفیت بسیار بالا و عملکرد سریع و روان فوکوس، لرزشگیری کاملا خوب داشته باشد. این لنز شاید بهترین گزینه از لنزهای کانن برای عکاسی حیات وحش باشد.

به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت و مناسب برای این لنز، Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS II را به شما معرفی می‌کنم که با توجه به قیمت، ارزش خرید بالایی دارد.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II

این لنز جهت اتصال و تشکیل تصویر بر روی دوربین‌های فول‌فریم مانت F نیکون طراحی شده است، با این وجود می‌توان آن را به دوربین‌‌های APS-C مانت DX نیکون نیز متصل کرد که در این حالت فاصله کانونی معادل آن چیزی در حدود ۱۰۵ تا ۳۰۰ میلی‌متر، خواهد شد.

دیافراگم این لنز بسیار گسترده است و می‌تواند در عکاسی پرتره، پس زمینه‌هایی محو با بوکه‌های جذاب به وجود آورد. لازم به ذکر است که دیافراگم آن از ۹ تیغه تشکیل شده است.

تمام المان‌های به کار رفته در ساختار اپتیکی لنز با یک لایه مخصوص، پوشانده شده است تا جذب نور، بازتاب داخلی و بروز پدیده‌های flare و ghosting به حداقل برسند. به علاوه جهت جلوگیری از بازتاب نور توسط المان جلویی لنز و همچنین مقاومت در برابر رطوبت و غبار، سطوح آن با لایه‌ای از جنس فلورین پوشانده شده است.

سونی : Sony 70-200mm f/4

بی شک یکی از بهترین لنزهای دوربین سونی در این رده ۷۰-۲۰۰ است که با توجه به وزن قابل قبول و سایز خوبی که دارد، برای عکاسی حیات وحش مناسب است.

سیستم لرزشگیر عالی، امکان ثبت تصاویر شارپ و کیفیت ساخت بالا از ویژگی‌های اصلی این لنز است.

[post_in_paragraph post_list=”62343″ title=”شاید مطالعه این مطالب نیز برایتان جالب باشد”]

سیگما : Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports

این یکی از بهترین لنزهای سیگما است که واقعا در هر ژانری می‌تواند بهترین عملکرد را برای شما به ارمغان بیاورد. عملکرد فوق‌العاده سیستم فوکوس و همچنین لرزشگیر، باعث می‌شود هیچ سوژه‌ای را از دست ندهید.

دیافراگم گسترده نیز به شما کمک خواهد کرد در هنگام عکاسی از حیوانات، پس زمینه‌های محو با بوکه‌های جذاب داشته باشید.

تامرون : Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2

یکی از بهترین لنزهای دوربین تامرون بی شک ۷۰-۲۰۰ است. لرزشگیر فوق‌العاده، سیستم فوکوس روان و سریع و همچنین بدنه ضد حرارت و رطوبت، از ویژگی‌هاییست که این لنز را برای عکاسی حیات وحش هم عالی می‌سازد.

عکاسی ماکرو

بهترین لنزهای مناسب عکاسی ماکرو

کانن : Canon EF-S 35mm F2.8 Macro IS STM

این لنز با دوربین‌های با سنسور APS-C هم سازگار بوده و در این حالت فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متری آن برابر با ۵۶ میلیمتر خواهد شد. بنابراین می‌توانید به راحتی از سوژه‌های بسیار کوچک مانند حشرات و سکه‌ها و تمبر عکاسی کنید.

ضریب بزرگنمایی در این لنز برابر با ۱:۱ بوده و حداقل فاصله فوکوس آن ۱۳ سانتیمتر است. همچنین این لنز به فلاش‌های LED پیوسته در جلو مجهز می‌باشد که منجر به ثبت باکیفیت‌تر عکس‌های ماکرو می‌شود و با آن می‌توان سوژه‌های کوچک را در اندازه‌های واقعی ثبت کرد و از جواهرات عکس‌های بی‌نظیری ثبت نمود.

همچنین این لنز برای کاهش لرزش دست در هنگام عکاسی ماکرو، به جدیدترین تکنولوژی‌های لرزشگیر کانن یعنی Canon Hybrid IS مجهز شده است که می‌تواند تا ۴ استاپ لرزش دست را خنثی کند. البته این لنز برای عکاسی پرتره هم مناسب است و می‌تواند پس زمینه‌هایی محو با بوکه‌های جذاب بسازد.

نیکون : Nikon AF-S 105mm f/2.8G ED IF VR Micro

این لنز پرچمدار لنزهای ماکرو شرکت نیکون است. این اولین لنز ماکرویی است که لرزشگیر دارد و همچنین قابلیت سازگاری با دو قطع FX و DX در دوربین های نیکون برای آن فراهم شده است.

لرزشگیر استفاده شده در این لنز بسیار خوب است و البته دیافراگم باز آن باعث می‌شود در عکاسی پرتره، بتوانید پس زمینه را محو کرده و بوکه‌های زیبایی بدست آورید.

سونی : Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

این یکی از بهترین لنزهای دوربین ماکرو در بین تمام لنزهاست که اگر می‌خواهید عملکرد فوق العاده آن را ببینید، کافیست این لنز را روی یکی از اعضای خانواده A7 سونی نصب کنید ! از این لنز همچنین می‌شود برای عکاسی پرتره هم استفاده کرد.

سیگما : Sigma APO Macro 180mm f/2.8 EX DG OS HSM

بزرگنمایی این لنز ماکرو ۱:۱ است و با توجه به فاصله کانونی آن، می‌توانید عکس‌های خوبی را ثبت کنید. سیستم لرزشگیر این لنز بسیار خوب بوده و می‌تواند لرزش را تا ۴ استاپ کاهش دهد. سه عدسی FLD، که کارکردی مشابه عدسی‌های فلورایتی دارند، باعث تصحیح رنگ عالی، و جلوگیری از خطاهای آبراسیون (Aberration) می‌شوند.
موتور فوکوس خودکار فراصوتی (HSM) این لنز، باعث فوکوس خودکار سریع و بی‌صدا می‌شود. دیافراگم این لنز ۹ تیغه دارد و باعث می‌شود بوکه‌های جذابی در پس زمینه به وجود بیایند که حتی برای عکاسی پرتره هم مناسب است.

تامرون : Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 VC USD

سیستم لرزشگیر این دوربین واقعا عالیست و می‌تواند لرزش‌های احتمالی را تا حد زیادی از بین ببرد. همچنین تامرون از موتور فوکوس خودکار اختصاصی خود در این لنز بهره گرفته که تجربه فوکوس خودکاری سریع و دقیق و در عین حال بی‌صدا را برای کاربر فراهم می‌کند.

خوشبختانه این لنز دارای امکان فوکوس دستی نیز می‌باشد که کنترل دقیق فوکوس را ممکن می‌سازد. این ویژگی برای لنزی مانند این که دارای نسبت تصویر ۱:۱ است مهم و ضروری بنظر می‌رسد.

البته موارد استفاده از این لنز فقط به عکاسی ماکرو محدود نمی‌شود و برای عکاسی پرتره نیز مناسب و قابل استفاده است. لنز ۹۰mm f/2.8 SP Di MACRO دارای رینگ فوکوس بوده و طبق ادعای سازنده در برابر رطوبت نیز مقاوم است

عکاسی نوزاد

بهترین لنزهای مناسب عکاسی نوزاد

کانن : Canon EF 50mm f/1.2L USM

این لنز از سری L کانن بوده و جزو بهترین لنزهای دوربین این شرکت به حساب می‌آید. وجود دیافراگم بسیار باز، می‌تواند در عکاسی نوزاد بسیار مفید باشد. البته به یاد داشته باشید که برای فوکوس کردن باید سوژه حداقل ۴۵ سانتی متر با لنز فاصله داشته باشد.

این لنز لرزشگیر تصویر ندارد، ولی این در عکاسی نوزاد شاید آنقدر هم مهم نباشد. چرا که شما برای اینکه نوزاد را به صورت ثابت ثبت کنید و حرکت‌های او عکستان را خراب نکند، مجبورید سرعت شاتر را بالا ببرید. به عنوان بهترین جایگزین این لنز که ارزان هم باشد، به شما Canon EF 50mm f/1.8 STM را معرفی می‌کنم.

[post_in_paragraph post_list=”62723″ title=”شاید مطالعه این مطالب نیز برایتان جالب باشد”]

نیکون : Nikon 35mm f/1.8G DX AF-S

یکی از بهترین لنزهای نیکون مخصوص عکاسی از نوراد ۳۵ میلیمتری f/1.8 است که با توجه به دیافراگم گشوده‌ای که دارد، می‌تواند نوردهی بسیار خوبی داشته و همچنین پس زمینه را تا حد زیادی محو کند.

لنز ۱۰۵mm f/2.8G هم می‌تواند برای عکاسی از نوزاد مناسب باشد.

سونی : Sony 50mm f/1.4

این لنز یکی از بهترین‌ها در رده خودش بوده و می‌تواند برای عکاسی از نوزاد واقعا عالی باشد. توضیحات آن را در چند بخش قبل در همین مقاله می‌توانید بخوانید.

سیگما : Sigma 50mm F1.4 ART

سری آرت پیشرفته ترین سری لنزهای سیگما بوده و عملکرد این لنز حتی از همرده‌های خود از نیکون و کانن هم بسیار بهتر است. شاید این یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی از نوزاد باشد.

سیستم فوکوس خودکار پیشرفته، کیفیت تصاویر بسیار بالا و همچنین دیافراگم گسترده، از ویژگی‌های اصلی این لنز است.

تامرون : Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 VC USD

کیفیت بسیار بالای تصاویر این دوربین و همچنین سیستم فوکوس عالی در کنار یک لرزشگیر بی نظیر، باعث شده تا آن را به عنوان یکی از بهترین لنزهای دوربین تامرون برای عکاسی از نوزاد انتخاب کنم. می‌توانید توضیحات آن را کمی بالاتر بخوانید.

عکاسی خیابانی

بهترین لنزهای مناسب عکاسی خیابانی

کانن : Canon EF 24-105mm F/4.0 L IS USM

یکی از بهترین لنزهای دوربین کانن برای عکاسی خیابانی ۱۴-۱۰۵ است. این لنز از سری L کانن است و کیفیت بسیار بالایی دارد. همچنین دیافراگم مناسب آن می‌تواند پس زمینه‌هایی محو با بوکه‌های عالی برایتان به وجود آورد.

به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای این لنز می‌توانید روی Canon EF 50mm f/1.8 STM حساب کنید.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR

بزرگنمایی این لنز برای عکاسی خیابانی کاملا مناسب است، البته اگر قصد دارید تا از این لنز برای دوربین نیکون با حسگر DX خود استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که بدلیل ضریب برش حسگر DX، محدوده فاصله کانونی این لنز تقریبا ۱٫۵ برابر شده و معادل یک لنز ۳۶-۱۸۰ می‌شود.

حداکثر دیافراگم این لنز برابر f/4 است و ثابت بودن آن در تمامی طول فاصله کانونی لنز، موجب می‌شود که با تغییر فاصله کانونی میزان نوردهی تغییری نکند. سیستم لرزشگیر این لنز نیز واقعا عالی است.

برای شارپنس و شفافیت بیشتر، در طراحی این لنز از دو عدسی Extra-low Dispersion و سه عدسی Aspherical استفاده شده است. همچنین به لطف استفاده از این عدسی‌ها و پوشش چندلایه آن‌ها که از جنس Nano Crystal بوده، عکس‌ها با حداکثر کیفیت ثبت‌ شده و پراکندگی رنگی، Flare و اعوجاج در تصویر کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

سونی : Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS

عملکرد این لنز واقعا عالی بوده و با توجه به لرزشگیر پیشرفته و سیستم فوکوس عالی و همچنین دیافراگم گسترده، می‌توانید تصاویر خوبی ثبت کنید.

سیگما : Sigma Art 24-70mm f/2.8 DG OS HSM

این یکی از بهترین لنزهای دوربین و البته گران‌ترین لنزهای سیگما است که واقعا در هر ژانری که عکاسی کنید، می‌توانید بهترین تصاویر را برایتان به ارمغان بیاورد. کمی بالاتر در مورد این لنز توضیح دادم که می‌توانید مطالعه کنید.

[post_in_paragraph post_list=”59790″ title=”شاید مطالعه این مطالب نیز برایتان جالب باشد”]

تامرون : Tamron SP 24-70mm f/2.8 VC USD

یک لنز همه کاره با قابلیت‌های بی نظیر و دیافراگم گسترده که باعث می‌شود یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی خیابانی باشد. توضیحات آن را کمی بالاتر می‌توانید بخوانید.

عکاسی معماری

بهترین لنزهای مناسب عکاسی معماری

کانن : Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro Tilt-Shift

بی شک یکی از بهترین لنزهای سری L کانن ۹۰ میلیمتری f/2.8 است که کیفیتی خارق العاده دارد و شاید بهترین گزینه برای عکاسی معماری باشد.

این لنز، اولین لنز فول‌فریم تیلت و شیفت تله‌ی جهان است. طراحی اپتیکی گاوسی این لنز باعث ایجاد تصاویری شارپ با بوکه‌های زیبا می‌شود. البته شاید پیدا کردن آن در ایران کمی مشکل باشد. برای همین می‌توانید روی Canon EF 85mm f/1.2L II نیز حساب کنید.

نیکون : Nikon AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

شاید بهترین گزینه برای عکاسی معماری در بین لنزهای نیکون باشد. برای فوکوس‌کردن روی سوژه، این لنز باید حداقل ۲۸ سانتی‌متر با آن فاصله داشته باشد. فوکوس آن نیز به دو صورت دستی و خودکار انجام می‌شود.

کمترین نسبت کانونی این دوربین ۲٫۸ و بیشترین آن ۲۲ F است که فاصله‌ی مناسبی را پوشش می‌دهد. درمجموع این لنز یک محصول فوق‌حرفه‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند عملکرد بسیار مناسبی را برای کاربران ارائه کند.

سونی : Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS

این یک لنز همه کاره از سونی بوده و می‌تواند برای عکاسی معماری هم عالی باشد.

سیگما : Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM A

یکی دیگر از بهترین لنزهای دوربین سیگما، لنز ۱۸-۳۵ میلیمتر است که البته شاید در ایران کمی سخت پیدا شود. این هم یکی دیگر از لنزهای سری آرت سیگما است که کیفیت بسیار بالایی داشته و با توجه به فاصله کانونی در کمینه و بیشینه، برای عکاسی معماری یکی از بهترین گزینه‌هاست.

موتور اتوفوکوس هایپرسونیک(HSM) در این لنز، فوکوس خودکاری بی صدا، روان و سریعی را ارائه می کند که برای برنامه های ویدیویی شما و عکاسی پیاپی فوق العاده است. لنز sigma 18-35mm با استفاده از ۴ عدسی آسفریکال و ۵ عدسی مخصوص (SLD) ناهنجاری های رنگی تصویر و پراکندگی های رنگی را در تمام محدوده زوم اصلاح کرده و یک پوشش چندلایه ای اثر شراره(Flare) و مه آلودگی(Ghosting) را کاهش می دهد که در نهایت باعث افزایش کنتراست و وضوح تصاویر می گردد، حتی در شرایطی که نور پشت زمینه داشته باشیم.

[post_in_paragraph post_list=”57858″ title=”شاید مطالعه این مطالب نیز برایتان جالب باشد”]

تامرون : Tamron 17-35mm f/2.8-4 Di OSD

شاید هیچ یک از گزینه‌های این لیست برای عکاسی معماری به پای لنز کانن نرسند، اما قطعا می‌توانند گزینه‌هایی بسیار با کیفیت و خوب باشند. برای مثال همین لنز، کیفیت تصویری بسیار بالا داشته و با توجه به فاصله کانونی، برایعکاسی معماری ایده‌آل به نظر می‌رسد.

بهترین لنزهای دوربین

جمع بندی و نکات پایانی

در این مقاله سعی کردم بهترین لنزهای دوربین هر برند را بر اساس ژانرهای عکاسی برای شما مرتب کنم. چرا که مهمترین چیز در انتخاب یک لنز، ژانر عکاسی شماست. بهتر است ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید، سپس ژانر مورد علاقه‌تان را تشخیص دهید، و در نهایت یکی از این لنزها را انتخاب کنید.

امیدوارم نکاتی که در مقاله ” بهترین لنزهای دوربین هر برند بر اساس ژانرهای عکاسی “ برایتان گفتم مفید بوده باشد. آیا شما تجربه استفاده از یکی از این لنزها را داشته‌اید؟ از لنزهای کدام کمپانی بیشتر استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید، همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در قسمت نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

2 پاسخ به “بهترین لنزهای دوربین هر برند بر اساس ژانرهای عکاسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1