دسته بندی انواع لنز عکاسی و ویژگی های آن‌ها

لنزهای دوربین عکاسی: دسته بندی انواع لنز عکاسی و ویژگی های آنها

پس از شناخت دوربین‌های عکاسی و بررسی ساختمان و اجزای آن‌ها به مهم‌ترین و جذاب‌ترین مبحث عکاسی می‌رسیم. قسمتی که ۱۰۰ در صد در کیفیت عکس و نحوه شکل گیری تصویر موثر است خرید لنز دوربین عکاسی می باشد.

لنز دوربین عکاسی

لنز دوربین عکاسی ( Lens ) ، چشم دوربین عکاسی است؛ ساختار لنز به گونه‌ای است که به پرتو‌های نور ورودی نظم می‌بخشد. دوربین عکاسی بدون لنز هم می‌تواند ثبت تصویر انجام دهد ولی مشکل این است که هیچ تصویر واضحی به دست نمی آید.

 

ساختار لنز دوربین عکاسی

لنز دوربین عکاسی مجموعه‌ای از عدسی‌هاست. کیفیت، جنس و چیدمان عدسی‌ها در کنار هم، قیمت لنز دوربین عکاسی را رقم می‌زند. در فعالیت‌های عکاسی خرید یک بدنه دوربین عالی به تنهایی باعث کیفیت عکس ها نمی‌شود و این بدنه دوربین نیاز به تجهیز شدن به ادوات مختلف از جمله لنز دارد تا بتواند از پس ماموریت‌های مختلف عکاسی به درستی بر آید.
استفاده از یک عدسی در شکل گیری تصویر، دارای اشکالات اپتیکی مختلفی است که به همین دلیل چند عدسی در کنار هم، برای رفع این مشکل قرار گرفته اند.
به هر عدسی موجود در لنز دوربین، یک عنصر یا المان می‌گویند. در بعضی لنز‌ها این عدسی‌ها بهم چسبیده هستند که به آن‌ها گروه می‌گویند. مثلا یک لنز ممکن است از ۱۰ المان در ۵ گروه شکل گرفته باشد.
در بررسی و شناخت لنز‌ها، تعریف «فاصله کانونی» بسیار مهم است.

فاصله کانونی:

به فاصله میان مرکز محور لنز تا محل شکل گیری تصویر، فاصله کانونی می‌گویند که بر اساس میلیمتر بیان می‌شود و در سطح تمام لنز‌ها عدد آن درج شده است.

دسته بندی لنز دوربین عکاسی

شناخت طبقه بندی لنزها برای خرید لنز دوربین لازم می‌باشد. به طور کلی ۵ دسته لنز داریم:

۱-لنز نرمال
۲-لنز واید
۳–لنز تله
۴–لنزهای متغیر یا زوم
۵–لنزهای خاص ( لنزماکرو  و لنز PC و …)

 

لنز نرمال ( normal lens )

لنز نرمال

 لنزی که زاویه دید آن با زاویه دید چشم انسان برابر باشد لنز نرمال نام دارد؛ یعنی حدود ۴۵ درجه افقی.  ولی روی هیچ لنزی علامت زاویه دید یا درجه ثبت نشده است.

در یک تعریف علمی لنز نرمال، لنزی است که فاصله کانونی آن با قطر فریمش آن برابر باشد. یعنی فاصله کانونی که روی بدنه لنز درج شده اگر با قطر حسگر برابر باشد لنز نرمال می شود. قطر حسگر بر اساس ابعاد آن برای ما مشخص می‌شود. مثلا در یک دوربین عکاسی فول فریم ( full frame ) کلاس ۱۳۵ قطر حسگر حدود ۴۷ میلیمتر می شود.  پس لنز نرمال برای این حسگر می‌تواند حدود  ۴۵ تا ۵۵ میلیمتر باشد.

 

لنز واید ( wide-angle lens )

 

لنز واید

 

لنز واید به لنز‌هایی کفته می‌شود که فاصله کانونی‌ آن‌ها کمتر از لنز نرمال باشد. این نوع لنزها زاویه دید گسترده‌تری دارند و می‌توان با آن‌ها نماهای باز را عکاسی نمود. لنزهای واید دو ویژگی اساسی دارند:

  • تصویر، در حاشیه دچار کج نمایی می‌شود.
  • سوژه ای که به لنز نزدیک‌تر است بزرگ‌تر ثبت می‌شود. از این رو برای عکاسی پرتره لنز مناسبی نمی‌باشد.

 

لنزهای تله ( telephoto lens )

لنز تله

 

لنزهای تله مجموعه لنزهایی هستند که فاصله کانونی بلندتر از لنزهای نرمال دارند. این نوع لنزهای عکاسی زاویه دید بسته‌تری دارند و برای عکاسی از فواصل دور مناسب هستند. همچنین لنزهای تله چون در ساختار چهره تغییری ایجاد نمی‌کنند ( برخلاف لنزهای واید )، برای عکاسی چهره و آتلیه عالی هستند.

به لنزهایی که فقط یک عدد فاصله کانونی روی بدنه آن‌ها درج شده در اصلاح لنزهای فیکس یا تک کانونی می‌گویند، این نوع لنزها از نظر کیفیت تصویری بسیار عالی هستند ولی به دلیل این که برای هر زاویه دید مورد نیاز باید لنز دوربین عوض شود باعث کاهش سرعت عمل می‌شوند.

 

لنز زوم ( zoom lens )

لنز زوم

 

برای صرفه جویی در هزینه و ایجاد سرعت عمل بالاتر در عکاسی نوعی لنز با عنوان لنز زوم یا لنزهای متغییر در بازار عرضه شده است. این لنزها بر روی بدنه خود دو عدد فاصله کانونی درج شده دارند ( مثل ۷۰-۲۴ ) این لنز از واید ۲۴ دارد تا تله ۷۰ . برای تغییر فقط کافی‌ است حلقه روی بدنه لنز را به حرکت در آورید تا فاصله کانونی تغییر کند .

این نوع لنز‌ها سرعت عمل بالا و قیمت کم‌تری دارند ولی در کیفیت تشکیل تصویر به پای لنز های فیکس نمی‌رسند.

خرید لنز دوربین عکاسی

لنز عکاسی شامل مدل های مختلف سیگما ، تامرون ، تک کانونی ، متغییر ، سوپر واید ، سوپر تله ،لنز ماکر و … می باشد که پر طرفدار ترین مدل لنز ها لنز نیکون ، لنز سونی و لنز کنون می باشد .برای خرید لنز دوربین عکاسی ابتدا باید مشخص کنید که قرار است با آن لنز چه تصاویری را بگیرد و بعد می توانید وارد فروشگاه دیدنگار شوید و در بخش لنزها ، لنز مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین می توانید با فروشگاه دیدنگار تماس بگیرید تا مشاوران ما با توجه به حوزه کاری شما در عکاسی بهترین لنز را به شما معرفی کنند.

آموزش عکاسی دیجیتال پلاس

دیدگاهی در مورد “دسته بندی انواع لنز عکاسی و ویژگی های آن‌ها

  1. سارا سپاهی گفت:

    خیلی ممنونم از مطالبتون. همونطور که گفتین لنز تله برای عکاسی پرتره عالیه و من خوب ازش نتیجه گرفتم. مطلبتون عالی بود، پیش ازین هم در وبسایت دیگری دوره ویدئویی رو برای لنز دیده بودم و مطالب شما هم یک سری سوالاتم رو برطرف کرد. خیلی سپاسگزارم

  2. leila گفت:

    ممنون از توضیحات کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.