سیستم کمیاب

عکاسی و نورپردازی مدلینگ

3144
عکاسی و نورپردازی مدلینگ

عکاسی و نورپردازی مدلینگ

ارتباط با مدل

یکی از پیچیده‌ترین و انرژی‌برترین انواع عکاسی, عکاسی مدلینگ است. شاید این حرف به نظرتان مسخره بیاید، چرا که عکاسی مدلینگ از لذت‌بخش‌ترین ژانرهای عکاسی نیز هست. حالا هر چه پیش برویم با پیچیدگی‌های این کار بیشتر آشنا می‌شوید. این پیچیدگی‌ها مربوط به ارتباط و هدایت مدل است.

امروزه بخش مهمی از صنعت عکاسی که برای عکاسان درآمد بالایی ایجاد می‌کند عکاسی مدلینگ و فشن است. این درآمد بالا به این خاطر است که هر کسی نمی‌تواند یک عکاس مدلینگ خوب باشد و عکس‌های تاثیرگذار و جذابی ثبت کند. عکاسی مدلینگ علاوه بر عکاس به یک راهبر و هدایت‌گر احتیاج دارد و عکاسی که توانایی برقراری ارتباط مناسب و هدایت درست مدل را نداشته باشد از چرخه این صنعت بیرون می‌افتد.

عکاسی مدلینگ

کار جلوی دوربین قرار گرفتن کار عجیب و استرس‌زایی است. شاید از پشت دوربین اینطور به نظر نیاید اما وقتی خودمان در جایگاه مدل قرار بگیریم حجم استرس و ابهام بالای کار را درک می‌کنیم. به همین خاطر بهتر است این شرایط را در نظر بگیریم و فشار غیرمعمول روی مدل نگذاریم.

افراد ناخودآگاه و بصورت پیش‌فرض تمایل به گرفتن ژست‌هایی دارند که تقریبا در بین همه به یک صورت است؛ مثل زدن دست‌ها به کمر و بالا گرفتن صورت. اما این ژست‌های پیش‌فرض عموما برای عکاسی مدلینگ بسیار نامناسبند و باعث می‌شوند بدترین عکس ممکن را ثبت کنیم.

اگر در این کار مبتدی باشیم قطعا دچار چنین اشتباهاتی خواهیم شد. یکی از نکاتی که در ابتدای کار عکاسی مدلینگ با آن روبرو می‌شوید این است که هر چه از پیش برنامه‌ریزی کرده باشید و بدانید می‌خواهید چه کاری انجام دهید باز هم وقتی برای بار اول در شرایط قرار می‌گیرید نمی‌دانید که باید چه بکنید و خروجی کارتان احتمالا عکس‌هایی با ژست‌های بسیار بد و ترکیب‌بندی نامناسب خواهد بود. این مشکل تنها با تجربه کردن درست می‌شود.

کاری که در ابتدا باید انجام دهید برقراری ارتباط با مدل است. مدل‌های حرفه‌ای عموما سریع می‌آیند جلوی دوربین بایستند تا پولشان را بگیرند و بروند. برای جلوگیری از این اتفاقات که بسیار برای عکاس آزار دهنده خواهد بود بهتر است در ابتدای کارتان از مدل‌های آماتور و دوستان و نزدیکانتان استفاده کنید و وقتی حرفه‌ای شدید و مدل‌ها از شما حرف شنوی داشتند سراغ کار با حرفه‌ای‌ها بروید.

با مدلتان صحبت کنید و شرایط را به آرامی برایش شرح دهید. اهدافتان را بگویید و اینکه خروجی کار را دقیقا برای چه هدفی مد نظر دارید با او در میان بگذارید تا با کار ارتباط بهتری برقرار کند. این عمل شما به بهتر شدن ژست‌های مدل خواهد انجامید.

با مدل مثل یک عروسک یا مجسمه برخورد نکنید. دیده شده حتی خیلی از عکاسان حرفه‌ای به همین شکل با مدل‌ها برخورد می‌کنند و همین یکی از دلایلی است که کارهایشان در حد یک عکاس درجه چندم باقی می‌ماند.

عکاسی مدلینگ

سعی کنید با شرح دقیق چیزی که می‌خواهید کاری کنید تا مدل همان ژستی را که مد نظر دارید بگیرد. اتفاقا این کار باعث می‌شود به ژست‌های بسیار خوبی برسید که پیش از شروع کار به ذهنتان خطور نکرده بود.

برقراری محیطی امن و شاداب وظیفه‌ای نانوشته برای عکاس است. هر چه محیط کار مثبت‌تر باشد خروجی کار بهتر است و مدل با اشتیاق بیشتری برایتان کار می‌کند. عکس مدلینگ خوب در بستر یک ارتباط دوسویه و مثبت بین عکاس و مدل شکل می‌گیرد که عکاس در آن نقش فرستنده و هدایت‌گر را ایفا می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که شما در نقش عکاس و کسی که بر کادر احاطه دارد باید کاستی‌ها و اشکالات ژست را ببینید و ترمیمشان کنید. خیلی وقت‌ها کوچکترین حرکت‌ها و تغییر موقعیت اندام‌ها می‌تواند یک ژست خوب را به ژستی بد تبدیل کند. مخصوصا دست‌ها، شانه‌ها و چانه اندام‌هایی هستند که اگر در موقعیت مناسب قرار نگیرند عکس را کاملا خراب می‌کنند.

ژست عکس مدلینگ با ژست‌های معمولی فرق دارد و ممکن است بدن در حالتی غیرطبیعی قرار بگیرد که تداوم آن مدل را خسته می‌کند، پس هر چند شات استراحتی به خود و مدلتان بدهید.

دیگر اندامی که زیبا درآوردن آن در عکس بسیار پیچیده است پاهای مدل است. به همین خاطر بیشتر عکاسان عکس‌های نیم تنه می‌گیرند اما باید بگویم عکاسی مدلینگ با عکاسی پرتره متفاوت است.

در عکاسی پرتره کادرهای بسته زیبایی بیشتری ایجاد می‌کنند اما در کار مدلینگ عکس تمام قد است که جذابیتی خیره کننده به عکس می‌افزاید چون در اینجا به دنبال شخصیت سوژه نیستیم بلکه به دنبال جذابیت و حالت بدنش هستیم و در این کار پاها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

[post_in_paragraph post_list=”23258,43393,45544″ title=”مطالب پیشنهادی”]

نورپردازی عکاسی مدلینگ در استودیو

نورپردازی ذر مدلینگ

در بخش پیش درباره آماده کردن شرایط کار و برقراری ارتباط با مدل در عکاسی مدلینگ صحبت کردیم. در این قسمت به نورپردازی مدل می‌پردازیم. خیلی وقت‌ها شاید بتوانید نور را جلوی سوژه قرار دهید و خروجی کارتان عکس قابل قبولی باشد اما در عکاسی مدلینگ اینطور نیست.

تجهیزات کارتان باید کامل باشد تا به یک نورپردازی زیبا دست پیدا کنید. چیزی که احتیاج دارید یک ست فلاش استودیویی، دو عدد رفلکتور و دو عدد جدا کننده نور است.

منبع نور اصلی یا همان Main light را نور چتری قرار دهید. مزیت نور چتری به دیگر نورها این است نور نرم‌تری ایجاد می‌کند. البته جدیدا استفاده از اُکتاباکس به جای نور چتری رواج پیدا کرده که آن هم نور بسیار خوبی است.

تفاوت اکتاباکس و نورچتری در این است که اکتاباکس نور کنترل شده‌تری ارائه می‌دهد و همچنین کچ لایتی (catch light) که اکتاباکس ایجاد می‌کند از نورهای دیگر جذاب‌تر است. اکتاباکس یک کچ لایت هشت ضلعی زیبا در چشم‌های مدل ایجاد می‌کند که جذابیت کارتان را افزایش می‌دهد.

Catch light اصطلاحا به نوری گفته می‌شود که در چشمان سوژه می‌افتد و به چشم روح و درخشش خوبی می‌دهد.

در فضای استودیو استفاده از فون عکاسی سفید و خاکستری برای پس‌زمینه عکستان پیشنهاد می‌شود و معمولا عکس‌های بسیار زیبایی با استفاده از آن‌ها ثبت می‌شود. البته اگر طرح‌های شخصی و یا استودیوی مجهز به لوکیشن‌های متفاوت دارید که چه بهتر!!!

[cat_shop cats=”تجهیزات-نورپردازی” tedad=”4″ title=”مطالب پیشنهادی”]

محل قرار گرفتن مدل حدودا یک و نیم الی دو متر جلوتر از فون است. البته فون را روی زمین بکشید تا مدل روی آن بایستد. حالا انتخاب‌های متنوعی برای اینکه چه نورپردازی و چه عکسی می‌خواهید وجود دارد.

حالت اول:

در این حالت شما به یک نور چتری، دو سافت باکس و دو پنل جدا کننده نور است.

نور چتری را در سمت چپ دوربین و متمایل به مدل قرار می‌دهیم. دو سافت باکس را در دو گوشه منتها الیه پشت مدل قرار می‌دهیم و بین آن‌ها و پس‌زمینه پنل‌های جداکننده می‌گذاریم. اگر بخواهید تغییراتی به وجود آورید می‌توانید با کمی جابجا کردن نور اصلی، بالا و پایین بردن و یا پن و تیلت آن نور پس‌‌زمینه را کنترل کنید. در این نوردهی پس‌زمینه تاریک و متمایل به خاکستری می‌افتد. این یک روش بسیار مفید برای نوردهی مدل است که عکسی خوش نور را به شما ارائه می‌دهد. در پایین دیاگرام این حالت نورپردازی را می‌بینید.

نورپردازی در مدلینگ

 

حالت دوم:

اگر می‌خواهید پس‌زمینه روشنی داشته باشید تا لباس‌های مدل درخشندگی بیشتری داشته باشد از این مدل نوردهی باید استفاده کنید. برای این‌کار به یک اکتاباکس-یا نور چتری- برای نور اصلی، دو مونو لایت برای نوردهی پس زمینه و دو رفلکتور به عنوان پنل جداکننده نیاز دارید.

کاری که در اینجا انجام می‌دهیم جدا کردن نور پس‌زمینه از نور اصلی و باز تاباندن نور اصلی از پشت به سمت مدل است.

اکتاباکس را مثل حالت قبل که توضیح دادیم در سمت چپ دوربین قرار می‌دهید. سپس دو مونو لایت را در دو سوی پشت مدل با زاویه به سمت پس‌زمینه قرار می‌دهید تا کل پس‌زمینه را نوردهی کنند.

حالا نوبت استفاده از رفلکتورهاست. رفلکتورها را نزدیک مونولایت‌ها و مابین آن‌ها و مدل قرار می‌دهید تا از انحراف نور آن‌ها و ورود به نور اصلی جلوگیری کنید. تمام شد، حالا عکستان را بگیرید.

.نورپردازی در مدلینگ

حالت سوم:

یک پس‌زمینه جذاب می‌خواهید؟ پس از این حالت نوردهی ساده با یک منبع نور استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز یک اکتاباکس و دو عدد رفلکتور بزرگ.

اکتاباکس را سمت راست دوربین قرار دهید. دو رفلکتور را در دو سوی مدل هم راستا با او نصب کنید. حالا همه چیز آماده ثبت یک عکس جذاب است.

نورپردازی در مدلینگ

 

اندکی درباره عکاسی مدلینگ outdoor

عکاسی مدلینگ پیچیدگی‌های زیاد و جوانب مختلفی دارد و قابلیت این را دارد که همیشه کارهای جدید و خلاقانه‌ای در این ژانر انجام شود. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های عکاسی مدلینگ، عکاسی outdoor یا عکاسی در فضای بیرون از استودیو است. در عکاسی outdoor دیگر امکانات نورپردازی استودیویی و کنترل نور در اختیارمان نیست و کنترل کمتری روی نور داریم.

برای اینکه یک عکاسی مدلینگ outdoor حرفه‌ای داشته باشیم باید دو رفلکتور، یک اسپیدلایت و یک مدل جذاب داشته باشیم. البته پیش از همه این‌ها باید لوکیشن مناسب را پیدا کنیم.

رفلکتور دو کاربرد برای شما دارد. اول اینکه به عنوان پنل از ورود نورهای مزاحم به کادر تا حد ممکن جلوگیری می‌کند و دیگر اینکه هم می‌تواند به عنوان منبع نور اصلی و هم نور پرکننده fill light استفاده شود.

پیدا کردن نور و زمان مناسب هم چالشی جدی برای این‌کار است. عموما زمان طلوع و غروب خورشید به عنوان ساعت‌های طلایی نور شناخته می‌شوند اما در زمان‌های دیگر هم می‌شود نور با کیفیت و زیبایی پیدا کرد فقط باید مقداری وقت گذاشت.

[post_in_paragraph post_list=”52669″ title=”مطالب پیشنهادی”]

در عکاسی outdoor بین نور محیط و نور سوژه ما اختلافی وجود دارد که سوژه را سیلوئت می‌کند و یا باعث می‌شود عکس بسیار بدی داشته باشیم. برای بالانس کردن و ایجاد نور زیبا و با کیفیت از رفلکتور برای بازتاباندن نوری که از پشت می‌آید به سمت سوژه استفاده می‌کنیم.

اگر نورهای اضافی در کادر داشته باشیم باز هم با استفاده از رفلکتور به عنوان پنل مسدود کننده می‌توانیم شرایط نوری کارمان را بهتر کنیم.

اما یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات برای عکاسی مدلینگ outdoor اسپیدلایت است. از آن‌جا که امکان استفاده از فلاش استودیویی را در فضای بیرونی نداریم اسپیدلایت‌ها یا فلاش‌های اکسترنال شرایط استفاده از نور را برایمان مهیا می‌کنند.

نوع دیگری از فلاش‌های استودیویی پرتابل که با باتری شارژی کار می‌کنند هم در بازار موجود هستند که اگر شرایط بیرونی برایتان مهیا باشد با استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید. این نوع فلاش‌ها البته بسیار گران هستند.

نکات مربوط به عکاسی مدلینگ

در انتها به کارهایی که باید در هنگام عکاسی رعایتشان کنید تا عکس بهتری داشته باشید اشاره می‌کنم.

  1. تنظیمات نقاط فوکوس را روی focus point تنظیم کنید. استفاده از تنظیمات دیگر که نقاط بیشتری برای فوکوس استفاده می‌کنند موجب می‌شود دوربین با استفاده از الگوریتم‌های خود یک فوکوس میانگین به شما تحویل دهد که برای عکاسی مدلینگ و پرتره انتخاب مناسبی نیست. در عکاسی مدلینگ ما نیاز داریم تا صورت مدل را به وضوح ببینیم.
  2. روی چشم‌ها فوکوس کنید. مهم‌ترین نقطه در صورت که باید کاملا واضح و شفاف باشد چشم‌ها هستند. فوکوس را روی چشم‌ها تنظیم کنید و بعد از آن فوکوس را قفل و یا از حالت اتو خارج کنید.
  3. حتی‌الامکان از دیافراگم باز استفاده کنید تا عمق میدان کم و در نتیجه بوکه‌های زیبایی داشته باشید. برای عکاسی مدلینگ و پرتره اینکه توجه‌ها به سوژه جمع شود بسیار مهم است.
  4. از فاصله کانونی زیر ۵۰ میلیمتر استفاده نکنید. فاصله کانونی را روی ۷۰ میلیمتر و بالاتر تنظیم کنید. تصویر در فاصله کانونی‌های پایین‌تر از ۵۰ میلیمتر دچار اعوجاج و مشکلاتی می‌شود که شاید چندان مشخص نباشد اما در عکاسی مدلینگ و پرتره کاملا کار را خراب می‌کند.
  5. در فرمت raw عکاسی کنید. نسخه Raw نگاتیو دیجیتال و عکس خام و بدون اصلاح شماست. فرمت jpeg آنچه را که برای خروجی نیاز دارد در عکس نگه می‌دارد و بقیه المان‌ها را به تشخیص خود حذف می‌کند. در اصل در فرمت jpeg سطح رویین عکس در اختیار شماست اما در فرمت raw تمام جزئیات عکس را در دست دارید و می‌توانید بدون افت کیفیت اصلاحات اولیه را روی آن انجام دهید. مخصوصا اگر در وایت بالانس دچار مشکل شده باشید فرمت raw این امکان را به شما می‌دهد که وایت بالانس را اصلاح کنید.

[post_in_paragraph post_list=”47949,52224″ title=”این دو مقاله را هم بخوانید”]

  1. هنگام عکاسی outdoor در سایه عکاسی کنید. مثلا در زیر درختان و یا آثار معماری زیبا که نور خورشید را می‌شکنند. نور مستقیم خورشید بسیار سخت است و عکس شما را خراب می‌کند. در سایه‌های این‌چنینی با تنظیمات مناسب عکس‌های شگفت‌انگیزی ثبت خواهید کرد.

درباره عکاسی مدلینگ صحبت بیشتر از این‌هاست اما آنچه را که برای شروع کار نیاز بود در اختیار شما عزیزان قرار دادم تا بتوانید با آگاهی و شناخت بیشتر عکاسی مدلینگ را آغاز کنید و باقی مسائل را در طول کار به تجربه خواهید آموخت. موفق باشید.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1