6 تکنیک استفاده از پس زمینه خلاقانه در عکاسی ماکرو !
تکنیک هادر این مقاله قصد دارم 6 تکنیک فوقالعاده برای استفاده از پس زمینه های خلاقانه و متفاوت در عکاسی ماکرو را برایتان بگویم.
من در درجهی اول یک عکاس حیات وحش هستم. این در واقع یعنی کمتر پیش میآید که داخل یک استودیو یا یک محیط بسته عکاسی کنم. من دوست دارم در عکسهایم از نور طبیعی استفاده شود و همه چیز حالت طبیعی و چینش اصلی خودش را داشته باشد. اما وقتی حرف عکاسی ماکرو از گل و گیاه به میان میآید، در واقع آنها هیچ حرکتی ندارند و گاهی تنها متغیر درون قاب آنها میتواند یک حشرهی در حال حرکت باشد. من در این سبک عکاس همه چیز را باید خودم کنترل کنم، نظیر پس زمینه، نور و سایر موارد.
از آنجا که بسیاری از ما این روزها وقت آزادتری داریم، میتوانیم روی عکاسی ماکرو وقت گذاشته و تکنیکهای مربوط به آن را تمرین کنیم. در اینجا شش نکته و ترفند برای استفاده از پس زمینه خلاقانه برای عکاسی ماکرو را برایتان آماده کردهام.
پس زمینه مصنوعی
من اغلب از یک پس زمینه مصنوعی برای عکاسی ماکرو از گل و گیاه استفاده میکنم، که میتواند یک کاغذ رنگی، یک تکه مقوا یا هر چیز دیگری باشد. معمولا رنگی که برای پس زمینهی تصاویرم استفاده میکنم سیاه است، اما وقتی جلوهی طبیعیتری را بخواهم، رنگ سبز تیره را برای این کار انتخاب میکنم.
پیشنهاد نویسنده : سه مهارت ترکیب بندی در عکاسی که میتوان آنها را با تمرین کردن در خانه آموخت
نور پردازی با فلاش
نور اصلی من از یک فلاش تامین میشود و برای نورپردازی تصاویرم معمولا از دو تا چهار واحد نور مجزا استفاده میکنم. اگر پس زمینه تک رنگ باشد، کار من نیز در نورپردازی سادهتر خواهد شد. اما اگر در پس زمینه ترکیبهای رنگی یا تنالیته و یا هر چیز دیگری را قرار دهم، مجبورم عمق میدان را هم کاهش دهم. من وقتی این کار را انجام میدهم به نظر میرسد که لکههای رنگ روی مقوا به شکلی نرم و دلپذیر با هم مخلوط شدهاند.
استفاده از فلاش برای کنترل نور
من از فلاش استفاده میکنم، چرا که کنترل کاملی را روی نوردهی به من میدهد. من میتوانم به طور جداگانه خروجی هر یک از واحدهای نوریام را تنظیم کنم، بنابراین اگر میخواهم یک برجستگی در یک طرف موضوع ارائه دهم، به سادگی توان فلاش را در آن سمت افزایش میدهم. در نتیجه، میتوانم هر نسبت نوریای که میخواهم را تولید کنم. من همیشه از یک فلاش در سمت راست سوژه خود و یکی در سمت چپ آن استفاده میکنم. اگر من به طور مساوی به آنها قدرت دهم، طوری به نظر میرسد که انگار نور همه جانبه و دور موضوع است. اگر قدرت یکی را افزایش دهم و دیافراگم را بر روی خروجی آن قرار دهم، مدلی به من میدهد که انگار منبع نور قویتری در سمت راست یا چپ دارم. من این را بر اساس ترکیب بندی مد نظرم و تأثیرگذاریای که در آخر از آن میخواهم، تنظیم میکنم.
استفاده از فلاش برای کنترل پس زمینه
همچنین استفاده از فلاش برای کنترل پس زمینه هم موثر است. برای تحقق این هدف ، یک فلاش کوچک را با یک سوم نور منبع اصلی اضافه میکنم و در نزدیکی پس زمینه قرار میدهم. من میتوانم آن فلاش را به مقوا نزدیکتر کنم تا زمینه را روشنتر شود یا برعکس، و آن را تاریک کنم. من همچنین میتوانم آن را به بالا یا پایین ببرم تا همین اثر را ایجاد کنم. در بعضی موارد، خوب است آنچه که در پسزمینه موضوع وجود دارد نشان داده شود، اما در بعضی دیگر بهتر است بیخیال آن شوید.
ایجاد پس زمینهی سیاه
برای ایجاد پس زمینهی سیاه، دو گزینه را در اختیار دارم. سادهترین راه استفاده از یک مقوای سیاه و تاریک کردن آن است. حالت دوم استفاده از دو فلاش به عنوان نور اصلی است. از آنجا که نور ناشی از فلاش خیلی سریع خاموش میشود، اگر من دو فلاش اصلی خود را روشن کنم، بنابراین مجبور هستم از دیافراگمهایی مثل ƒ/16 یا ƒ/22 استفاده کنم، که در این حالت حتی اگر یک مقوای سبز هم در پشت سوژهی خود داشته باشم، سیاه خواهد شد. اگر میخواهم در ظهر یک روز آفتابی عکاسی کنم و در عین حال به پس زمینهی سیاه نیاز دارم، این تکنیک بسیار کاربردی خواهد بود.
پیشنهاد نویسنده : تکنیک ادیت و پردازش تصاویر برای عکاسی در شب : رنگ آبی و سبز در عکاسی از کهکشان راه شیری
اگر بخواهم از دیافراگم ƒ/8 یا ƒ/11 استفاده کنم، نور روز کاملا کافی خواهد بود تا به تنهایی پس زمینه را روشن کند. اما اگر دیافراگم را تا آخرین حد ببندم و از همگام سازی فلاش با سرعتی بسیار بالا استفاده کنم تا بتوانم به سرعت شاتر 1/1000 ثانیه برسم، پیش زمینهی من کاملاً تاریک خواهد بود.
من بعضی اوقات دوست دارم نگاهی به پس زمینه سیاه داشته باشم، چرا که موضوع را برجستهتر جلوه میدهد. موضوع تبدیل به تنها بخشی از عکس میشود که نور را دریافت کرده و روشن شده است، بنابراین چشم بیننده مستقیماً به نقطهی کانونی تصویر منتقل میشود. اگر بعضی از گلبرگها با یکدیگر تداخل رنگی داشته باشند یا تحت شرایطی خاص با پس زمینهی سیاه ادغام شوند، در این زمان باید از سومین منبع نور هم استفاده کنم تا تعادل خوبی را در نوردهی برایم به وجود بیاورد. این نور باعث میشود هالهای از نور دور سوژه شکل بگیرد و آن را از پس زمینه جدا کند.
عکاسی ماکرو در شرایط ابری
اگر در یک روز آسمان پوشیده از ابر باشد و نتوانم پس زمینه را سیاه کنم، و در عین حال بخواهم جزئیات را به تصویر بکشم، به راحتی میتوانم سرعت شاتر را کم کنم تا نوردهی مورد نظرم را به دست بیاورم. با استفاده از سرعت شاتر آهستهتر نیز این مورد را آزمایش کنید تا به ظاهری که میخواهید برسید. مطمئن شوید که در این حالت از سه پایه استفاده میکنید و در صورت نیاز به سرعت شاتر در سرعت 1/30 یا کمتر هم میتوانید برسید. هرچه خلاقیت بیشتری داشته باشید میتوانید تصاویر بهتری را ثبت کنید.
پیشنهاد نویسنده : عکاسی و ماجراجویی در خانه با دوربین و یک فیلتر کلوزآپ !
امیدوارم مقاله ” 6 تکنیک استفاده از پس زمینه خلاقانه برای عکاسی ماکرو ! “ برایتان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !