تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری

عکاسی شهری

وقتی نام عکاسی منظره برده می‌شود، ناخودآگاه به طبیعت فکر می‌کنیم. با این حال عکاسی شهری نیز به دلیل گستردگی مناظر شهر می‌تواند بسیار جذاب باشد.

هنگامی که نام منظره را می‌شنوید، ذهن شما یک گستره وسیع طبیعی همراه با درختان و تپه‌ها را مجسم خواهد کرد. من اعتقاد دارم که این یک غریزه در میان عکاسان است. به همین دلیل است که وقتی به دنبال عکس‌هایی از منظره می‌گردید، ابتدا به مناظر طبیعی برمی‌خورید. با این حال ژانر عکاسی از منظره بسیار وسیع و گسترده است و به طبیعت محدود نمی‌شود.

به عنوان کسی که تا سن 18 سالگی تنها در شهر زندگی کرده بود، تنها مناظر شهری را می‌شناختم. به جای درختان عظیم و کوه‌های بلند، تنها آسمان خراش‌هایی می‌دیدم که تا سقف آسمان پیش رفته بودند و به جای مسیرهای جنگلی و طبیعی، خیابان‌ها و سنگ‌فرش‌ها را دیده بودم. این تنها چشم‌انداز من برای عکاسی تا زمان دانشگاه بود.

مقالات پیشنهادی
15 ترفند برای عکاسان طبیعت و عکاسی منظره – بخش 5
15 ترفند برای عکاسان طبیعت و عکاسان لند اسکیپ – بخش 4
15 ترفند برای عکاسان طبیعت و عکاسان لنداسکیپ – بخش 3
15 ترفند برای عکاسی طبیعت و عکاسی لنداسکیپ – بخش 2
15 ترفند برای عکاسی طبیعت و عکاسی لند اسکیپ – بخش 1

از آن زمان به بعد بیشتر وقتم را برای رفتن به جنگل و دیدن درختان صرف کردم. اما بعدا فهمیدم که نکات عکاسی از مناظر شهری تا چه حد به من کمک کرد. دوست دارم در اینجا تجربیات و علایقم در زمینه عکاسی شهری را در قالب چند نکته برای شما بگویم. تنوع در عکاسی از مناظر شهری بسیار زیاد است و این نکات قطعا به شما کمک خواهد کرد تا عکس‌های بهتری بگیرید. پس با من همراه باشید.

بدون تفکر عکس بگیرید!

عکاسی شهری
این یکی از نمونه عکس‌های بدون تفکر من است! تعداد زیادی از این عکس‌ها در گالری خود دارم اما باز هم هر بار از همین سبک استفاده می‌کنم.

هر عکاسی می‌داند که عکس گرفتن بدون تفکر یعنی چه. بعضی وقت‌ها صحنه‌هایی به وجود می‌آید که نباید برای ثبت آنها تعلل کرد. احتمالا گالری عکس‌های شما نیز پر از عکس‌هایی است که بدون تفکر و برنامه‌ریزی گرفته‌اید. این نوع عکاسی می‌تواند سادگی و صمیمیت در یک موضوع را به خوبی نشان دهد و صحنه را طبیعی جلوه دهد. این نوع عکس‌ها عموما از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند.

ثبت یک رویداد شگفت‌انگیز برای هر عکاسی جذاب است و قطعا شما نیز به راحتی از آن نخواهید گذشت. اما نباید خلاقیت را نیز فراموش کنید. سعی کنید از زوایای خلاقانه‌ای عکس بگیرید تا نتیجه‌ای عالی بدست آورید. همچنین نزدیک صبح که خورشید در ارتفاع کمی قرار دارد، معمولا صحنه‌های جالبی خلق می‌شوند که پیشنهاد می‌کنم خودتان را برای گرفتن عکس در همچین زمان‌هایی آماده کنید.

یکی از بهترین نمونه‌های من عکسی از پل بروکلین است که سالها پیش گرفتم. از آن زمان به بعد عکس‌های زیادی شبیه به آن گرفتم، اما هیچکدام به خوبی آن نشد. قطعا اگر روزی به آنجا بازگردم دوباره از آن عکس خواهم گرفت.

عکاسی شهری
برخی از خلاقانه‌ترین عکس‌هایم را از پل بروکلین گرفتم، زمانی که به دنبال کشف ترکیب‌بندی جدید بودم.

اما دلیل آن این است که عکس را بدون تفکر گرفتم، با اینکه ممکن بود روش‌های خلاقانه‌تری نیز وجود داشته باشد. همه ما می‌خواهیم از زیبایی موضوعات مختلف عکس بگیریم. مهم این است که از چه راهی برای ثبت این زیبایی استفاده کنیم.

هنگامی که شما یک موضوع شگفت‌انگیز را می‌بینید، به دنبال راهی برای ثبت آن می‌گردید. شاید استفاده از یک لنز دیگر یا فاصله گرفتن از سوژه، همان راه حل باشد. شاید هم بخواهید کمی جلو رفته و مستقیما عکس را بگیرید. اما کلید اصلی این است که خودتان را از همه‌ی این موارد دور کنید تا زمان را از دست ندهید و به دنبال سوژه‌های پنهان باشید. شاید عکس‌های بسیار عالی از پل بروکلین ثبت شده باشد، اما من دوست دارم که عکس‌هایی بگیرم که مبهم باشند و تفاوت در آنها احساس شود.

ریتم شهر را پیدا کنید

عکاسی شهری
من یکی از طرفداران پر و پا قرص عکس‌های پنینگ هستم. آنها معمولا به سختی ثبت می‌شوند اما ارزش بسیار بالایی دارند.

هر شهری، به خصوص شهر‌های بزرگ دارای یک ریتم خاص هستند. برای مثال جنب و جوش و عجله. این در واقع تعریف ویژگی‌های شهر و مردم آن است. از نظر عکاسی این کار به نفس کشیدن شهر نیز معروف است. من متوجه شدم که از دو راه می‌شود این حرکت و ضربان را در شهر نشان داد؛ یکی ثبت سوژه‌های در حال حرکت و دیگری ثبت سوژه‌های ثابت همراه با حرکت عکاس.

وقتی از سوژه‌ای در حال حرکت عکسی ثبت کنیم که سوژه ثابت به نظر برسد اما بک‌گراند حرکت داشته باشد، به عکاسی پنینگ اشاره داریم. در واقع یعنی در جهت موافق حرکت سوژه و برابر با سرعت آن حرکت کنیم تا سوژه کاملا ثابت به نظر برسد.

مقاله پیشنهادی
تکنیک‌های موشن بلور و پنینگ در عکاسی

به طور معمول من سرعت شاتر خود را روی 1/15 یا 1/30 قرار می‌دهم و اگر نور آفتاب خیلی زیاد باشد از یک فیلتر ND استفاده می‌کنم. همچنین تنظیم فوکوس و نوردهی روی حالت دستی نیز به شما کمک می‌کند تا در حال ثبت عکس، فوکوس از دست نرود یا نوردهی مطابق میلتان باشد.

عکاسی شهری
راه‌های زیادی برای ثابت شدن دوربین وجود دارد، با این حال هنوز هم ترجیح می‌دهم به یک دیوار تکیه داده و عکس بگیرم.

مهمترین نکته در عکاسی پنینگ ، صبر و تمرین زیاد است. احتمال دارد در ابتدا عکس‌های بسیاری را خراب کنید و یا اصلا از آنها راضی نباشید؛ اما با تمرین زیاد و یافتن سوژه مناسب می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری ثبت کنید. من به سوژه‌هایی که با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، مثل دوچرخه سواران یا اتومبیل‌ها علاقه دارم و مطمئنم عکس‌های پنینگ از آنها عالی خواهند شد. همچنین بهترین سوژه‌ها برای تمرین نیز هستند.

ثبت عکس‌هایی از سوژه‌های ساکن در زمانی که حرکت می‌کنید نیز برای عکاسی شهری بسیار عالی است. این کار به ویژه در زمانی که در حال حرکت با مترو یا ماشین هستید و یا در شلوغی جمعیت، بسیار عالی خواهد شد. مشابه عکاسی پنینگ من سرعت شاتر دوربینم را روی 1/10 یا 1/50 ثانیه قرار می‌دهم. همچنین استفاده از لنزهایی که دارای لرزشگیر هستند، به ثبات تصویر کمک می‌کند و به نوعی ضروری محسوب می‌شوند. اما اگر لنز شما فاقد لرزشگیر تصویر است، سعی کنید به یک جای محکم و مطمئن مثل دیوار تکیه دهید تا لرزش دست به حداقل برسد.

کلید این نوع عکس‌ها این است که روش‌هایی خلاقانه و متمایز برای نمایش سوژه‌های متحرک میان سوژه‌های ساکن پیدا کنید. شاید بتوانید در برابر یک عابر پیاده حرکت کنید یا از گروهی از ماشین‌های در حال حرکت عکس بگیرید. نکته اصلی اینجاست که حرکت در یک محیط شهری یک چیز طبیعی است. شما باید راه‌های خلاقانه و جالبی برای ثبت این حرکت پیدا کنید. این چیزی است که عکاسی شهری شما را از سایر عکس‌ها متمایز می‌کند.

شب زمان مناسبی است

عکاسی شهری
برخی از نقاط شهر در طول روز جذاب بنظر نمی‌رسند ولی شب‌ها کاملا متفاوت و جذاب هستند. معمولا جاهایی که می‌روم را ثبت و یادداشت می‌کنم تا در شب هم ببینم چه تغییراتی دارند.

فاصله غروب تا شب، یکی از زمان‌های مورد علاقه من برای کشف چیزهای جدید در شهر است. معمولا بیشتر شهرها در این زمان حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کنند. به جای ایجاد تضاد نور و سایه، خیابان‌های شهر با تعداد زیادی نور مصنوعی روشن می‌شوند. نورهای هالوژن، چراغ‌های سفید، زرد، قرمز و رنگ‌های مختلف که منابع نور خلاقانه بیشماری برای عکاسی شهری هستند.

مقاله پیشنهادی
چگونه در شب بهتر عکاسی کنیم؟

برای عکاسی ازمناظر شهری در طول شب یا غروب بهتر است یک سه‌پایه محکم و مطمئن با خود همراه داشته باشید. به دلیل محدود بودن نور ممکن است نیاز باشد سرعت شاتر را کم کنید تا عکس شارپ و روشنی داشته باشید. با کم کردن سرعت شاتر مشکل لرزش دست بوجود می‌آید. یک سه‌پایه مطمئن به شما در حذف لرزش‌های دست و ثبت عکس‌هایی خلاقانه از نور‌های سطح شهر کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از تکنیک‌های بازی با نور نیز استفاده کنید. مثلا ثبت نور ماشین‌های در حال حرکت در طول جاده.

مقاله پیشنهادی
آشنایی با روش‌های عکاسی از چراغ ماشین ها

پاهای خود را بکارید!

عکاسی شهری
پیدا کردن یک مکان و زاویه‌ی مناسب در خوب بودن عکس شما تاثیر زیادی دارد.

من به شدت معتقدم که اگر می‌خواهید یک منطقه از شهر را بشناسید، باید یک گوشه را برای خود پیدا کرده و پاهای خود را آنجا بکارید! یعنی مدت زمان زیادی صبر کرده و با رسوم آن منطقه آشنا شوید.

اما با این کار شما فقط صبر نمی‌کنید. بلکه زندگی در آن منطقه را مشاهده می‌کنید. سعی کنید به تمام لحظات و اتفاقات کوچک و بزرگ توجه کنید. خود را آموزش دهید تا اتفاقات بعدی را پیش‌بینی کنید و همیشه دوربین خود را برای شکار عکس آماده نگه دارید. هر چه زمان بیشتری در یک منطقه بایستید، از نظر مردم آنجا پنهان تر خواهید شد و راحت تر شما را در نظر نمی‌گیرند. من به تازگی از این روش در یکی از محله‌های چینی اسفاده کرده‌ام.

من این محله را اتفاقی انتخاب نکردم. با دیدن عکس‌های عکاسان دیگر و تجربیات خودم تصمیم گرفتم از غروب در یک محله چینی عکاسی کنم. محله ای که انتخاب کردم دارای المان‌های زیادی برای معرفی فرهنگ چینی بود و همه چیز را دارا بود. از ساکنین آن منطقه گرفته تا رنگ‌های درخشان و کالاهای درون مغازه‌ها. این جایی بود که می‌توانستم منابع زیادی برای الهامات بصری فوق‌العاده پیدا کنم.

از آنجا که با برنامه‌ریزی زمانی دقیقی قصد عکاسی داشتم، حدود 90 دقیقه قبل از غروب آفتاب به آنجا رفتم تا با خیال راحت به همه جا نگاه کنم و آن منطقه را به خوبی بشناسم.

عکاسی شهری
در این عکس مشتری ابتدا متوجه حضور من بود، اما وقتی کمی قدم زدم مرا فراموش کرد. حالا فرصت مناسبی برای ثبت و شکار عکس بود.

همچنین یک لیست از ایده‌هایی که به ذهنم می‌رسید آماده کردم. بعد از ثبت دو عکس متوجه شدم که خودم را رو به جلو خم می‌کنم. در عکس اول از یک مغازه و در عکس دوم از یک پنجره عکاسی می‌کردم. اما نکته مثبت این بود که از قبل زوایای مد نظرم را پیدا کرده بودم و نیازی به صرف زمان برای پیدا کردن یک محل مناسب برای عکاسی نبود.

زمان در عکاسی شهری و خیابانی یک عنصر بسیار مهم است. زیرا هر چه به تنهایی در یک مکان زمانی را سپری کنید، آن را بهتر خواهید شناخت. من به خودم فرصت دادم به عنوان یک ناظر آن منطقه را بهتر بشناسم و این باعث شد بتوانم از لحظات نابی عکس بگیرم. گرچه تعدادی از عکس‌ها خوب نبود، اما از اغلب عکس‌هایم راضی بودم.

مطالب پیشنهادی
5 نکته برای عکاسی خیابانی بهتر

من فقط به یک دیوار تکیه دادم و منتظر شدم. احتمالا حتی افرادی که مرا دیدند و به من توجه کردند هم بعد از چند لحظه مرا فراموش کرده باشند. من فقط یک فرد معمولی بودم که ایستاده بودم. هر چه مردم کمتر به من توجه می‌کردند، می‌توانستم عکس‌های بهتر و طبیعی‌تری بگیرم.

امیدوارم نکاتی که در این مقاله گفتم، در عکاسی شهری شما به کمکتان بیاید. در نهایت سعی کنید بیش از هر چیز به خلاقیت و دید متفاوت خود نسبت به همه‌ی موضوعات توجه کنید. این خلاقیت شماست که عکاسی شما را نسبت به سایر عکاسان متمایز می‌سازد.


با مجله دیدنگار همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان را دریافت کنید

مقاله تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری برای شما مفید بود؟

اگر در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.