آموزش عکاسی از جمعیت

1189
آموزش عکاسی از جمعیت

یکی از چالش‌های منحصر به فرد عکاسان، عکاسی از جمعیت در رویدادها و مراسم‌های شلوغیست که افراد زیادی در آن‌ها حضور دارند. من مدت زیادی را صرف یافتن بهترین روش‌ها برای عکاسی در محیط‌های شلوغ کردم تا تصاویری را ثبت کنم که من را راضی کنند و به سبک کاری من نزدیک باشند. باید در عین ثبت عکسی که سوژه در آن واضح باشد، می‌توانستم انرژی و ازدحام جمعیت را نیز به درستی به بیننده منتقل کنم.

اکثر کارهای عکاسی من بسیار مینیمالیستی هستند، و اساس کار من این است که همچون تصویرسازان یا گرافیست‌ها، لحظه‌ای تعیین کننده را به وجود بیاورم. اما همیشه بزرگترین چالش برای من عکاسی در مکان‌های شلوغ بوده، زیرا احساس می‌کردم تصاویر من به پایان رسیده و درهم و برهم شده‌اند. با این حال، من واقعا از کار در فضاهای بسته لذت می‌برم، جایی که من بین بقیه ناشناس هستم. همچنین فکر می‌کنم که بعضی لحظات احساسی در بین جمعیت به وجود می‌آیند که باید آن ها را ثبت کنم.

عکاسی از مردم

تابستان به سرعت در حال نزیک شدن است، این فرصت مناسبیست برای عکاسی از محل‌های تجمع مردم و اماکن شلوغ و پر ازدحام. همچنین مراسمات زیادی نیز انجام خواهد گرفت، از جمله رژه‌ها، جشنواره‌ها، کنوانسیون‌ها، گردهمایی احزاب، پروژه‌های مسافرتی و پروژه‌های روزنامه‌نگاری. به نظرم این خیلی عالی خواهد بود که از این وضعیت عکاسی کنم و در نهایت عکس‌های رضایت بخشی داشته باشم. بنابراین از تجربیاتم استفاده خواهم کرد و آن‌ها را با شما نیز در میان خواهم گذاشت. با من همراه باشید …

[post_in_paragraph post_list=”56362,55828″ title=”مطالب پیشنهادی”]

جداسازی یکی از مهم‌ترین موارد در عکاسی از جمعیت است

من در ابتدا عکسی را ثبت می‌کنم که تمام جمعیت در آن حاضر باشند و سوژه اصلی ناشناس باشد، سپس به دنبال یک سوژه یا موردی که مرا مجذوب خود کند می‌گردم و روی آن تمرکز می‌کنم تا عکس بهتری را ثبت کنم.

عکاسی از سوژه های مردمی

گاهی اوقات این فقط به معنی جداسازی افرادیست که قد بلندتر یا کوتاه‌تری داشته باشند یا ظاهرشان با بقیه افراد حاضر در عکس تفاوت داشته باشد. گاهی اوقات نیز مردمی که وسط جمعیت نشسته یا ایستاده‌اند و متمایز از بقیه به نظر می‌رسند جالب بوده و سوژه خوبی برای شکار کردن هستند.

عکاسی از مردم

حالت Selective Focus را انتخاب کنید

حالت Selective Focus یک ابزار بسیار کاربردیست و هنگام عکاسی از جمعیت مهم است که به یاد داشته باشید که همه چیز در فوکوس شما قرار خواهد گرفت، حتی اگر از لنز دوربین زاویه باز استفاده کنید. این به این معنی است که شما باید سوژه خود را به کمی نزدیکتر یا دورتر حرکت دهید تا بتوانید روی آن تمرکز داشته باشید.

عکاسی از مردم در میان جمعیت

حالت Selective Focus می‌تواند برای افراد حاضر در پیش زمینه مورد استفاده قرار گیرد، که برای من اهمیت بیشتری دارند، اما پس زمینه هم مهم بوده و می‌توانید پس زمینه را واضح تر نمایش دهید. به این ترتیب عناصری که چشم را منحرف می‌کنند یا تمرکز را از روی سوژه اصلی از بین می‌برند، نابود خواهند شد.

شکار سوژه در عکاسی از جمعیت

جداسازی اما تنها به یک موضوع محدود نمی‌شود. هر نوع گروهی با هر لباسی، هر رنگی یا هر تمی، می‌تواند برای جدا کردن دسته‌ای از افراد از هر کس دیگری استفاده شود. پیدا کردن این چنین سوژه‌ای از میان جمعیت کار ساده‌ای نیست و قطعا زمان زیادی می‌برد، اما نتیجه آن پاداشی بزرگ خواهد بود.

عکاسی مردم در خیابان

از دید زمین عکس بگیرید !

به نظر من، بهترین راه برای جدا کردن یک سوژه در هر شرایطی این است که سوژه را از دید زمین دیده و روی چهره‌اش تمرکز قوی‌ای داشته باشید. این به این معنی است که به عنوان پس زمینه محیط پاکیزه‌تر و یکدست‌تری را انتخاب کنید، مثل آسمان یا دیوار یک ساختمان. برای من ساده‌ترین راه رسیدن به این شرایط این است که سوژه را از زاویه پایین نگاه کنم تا چهره‌اش مقابل آسمان باشد و سپس بر روی چهره آن فوکوس می‌کنم. در اینگونه عکس‌ها معمولا عناصر بسیار کمتری حضور دارند.

عکاسی از جمعیت از زاویه پایین

پوزیشن عکاس

تصویر بالا پوزیشن من بود هنگامی که می‌خواستم عکس زیر را ثبت کنم:

عکاسی از جمعیت از زاویه پایین

این خم شدن یا قوز کردن برای دستیابی به زاویه دید پایین برای این است که تمرکز بیشتری بر روی سوژه اصلی خود داشته باشم. توصیه من این است که مکان‌هایی را انتخاب کنید که افراد از بالای آن عبور کنند تا نیاز به خم شدن نداشته باشید و در عکاسی طولانی مدت خسته نشوید. عکاسی از جمعیت مستلزم صرف زمان بسیار زیادی است و باید برای تمام مدت انرژی خود را حفظ کنید.

[post_in_paragraph post_list=”53681,52224″ title=”مطالب پیشنهادی”]

این شیوه با بدست آوردن کنتراست بالا در نورپردازی سوژه نیز می‌تواند بدست بیاید. برای مثال زمانی که سوژه شما روشن است و در پس زمینه هیچ نوری وجود ندارد و تمام افراد دیگر همانند یک سایه به نظر می‌رسند. این موضوع برای زمانی به کارتان خواهد آمد که بخواهید یک فرد را از میان جمعیت جدا کنید و یا وقتی که در خانه از جمعیت زیادی عکاسی می‌کنید.

شکار سوژه عکاسی با نور

زاویه دید چشم ( Eye Level )

عکاسی از زاویه دید چشم یک راه موثر برای جلب توجه مخاطبان به جهان سوژه شماست، به ویژه هنگامی که سوژه شما در مکانیست که اشخاص زیادی وجود دارند.

عکاسی از زاویه دید چشم ( Eye Level )

یا هنگامی که سوژه‌تان در میان جمعیت نشسته است. این باعث می‌شود کادر را به شکل خوبی پر کند. همچنین بیننده نیز با این نوع عکس‌ها ساده‌تر ارتباط برقرار می‌کند و حالت حکم کردن عکس به بیننده را از بین می‌برد.

عکلسی پرتره مرد هندی

عکاسی از مردم

احتمالا واضح است که من فقط سر جایم ایستاده‌ام و این عکس‌ها را ثبت کرده‌ام.

عکاسی از رویدادها

برای صحنه‌ای مثل این انتخاب زاویه دید بسیار مهم است. در اینجا زاویه دید چشم یک معترض را در میان پلیس‌ها داریم. عکاسی از دید یک معترض تاثیر ویژه‌ای دارد، در حالی که اگر من ایستاده بودم تا از زاویه دید پلیس عکس بگیرم، حضور معترضین در کادر کاهش پیدا می‌کرد و اعتراضشان کم اثرتر می‌شد. معمولا در این مواقع از دید هر دو طرف عکاسی می‌کردم، اما در اینجا برای ایجاد حس همدلی بیشتر با معترضین از دید آن ها عکس گرفتم. در واقع تصویر از دید یک بازنده یا معترض به این معنی است که خودم نیز یکی از آن‌ها هستم.

تعاملات میان مردم را بهتر ببینید !

من همیشه به دنبال تعاملات بین افراد مختلف هستم، مثل مکالمه یا برخوردهای فیزیکی، مثل دست دادن و یا در آغوش گرفتن و ارتباط چشمی. این‌ها موارد ظریفی است که بین مردم اتفاق می‌افتد و من با دوربینم آن‌ها را ثبت می‎‌کنم.

عکاسی از سوژه های عجیب

من سعی می‌کنم کسی را پیدا کنم که در حال انجام کارهای عجیب و غریب است. وقتی بیشتر مردم مشغول انجام کارهای عادی هستند پیدا کردن این افراد خیلی هم سخت نیست.

عکاسی از سوژه های خاص

این سبک از تعامل با مخاطب، معمولا به صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و آماده سازی سریع برای این نوع از عکاسی دشوار است. به همین علت من همواره دوربینم را در دستانم نگاه می‌دارم و از قرار دادن آن در کیف دوربین ممانعت می‌کنم و برای آنکه آماده نورسنجی لحظه‌ای با توجه به تغییرات شرایط نوری محیط باشم، به طور مستمر در این مواقع در حال عکاسی هستم.

[post_in_paragraph post_list=”50863,47714″ title=”مطالب پیشنهادی”]

الگوهای دنباله دار یا شکننده نیز جالب هستند

جستجو در یک مکان شلوغ برای یافتن یک الگوی مناسب کار بسیار دشواری است. اما من معمولا با دیدن این الگوها در کادر عکس خود بسیار خوشحال می‌شوم. الگوها می‌توانند بین مردم هماهنگی به وجود بیاورند و یا یک فعالیت خاص را بهتر به تصویر بکشند.

عکاسی از جمعیت و مردم

البته الگوی مورد علاقه من الگوی خودبخودی است که من قادر به پیش‌بینی و کادربندی آن هستم، جایی که همه چیز در جای خود باشد، با همپوشانی اندک، تقریبا مانند قطعات یک پازل.

عکاسی از الگوهای متفاوت

همانطور که گفتم الگوهای مناسبی را می‌توان در گروه‌های کوچک با لباس‌های یکسان یافت.

اگر دیدید افراد دیگر نیز در حال عکاسی از همین صحنه هستند یا الگو از قانون خاصی پیروی نمی‌کند، صبر کنید تا یکی از سوژه‌ها سر خود را بپرخاند یا دستش را بالا ببرد و تقارن به وجود بیاورد. هر چیزی که سوژه را از محیط اطرافش جدا کرده و آن را متمایز کند، برای عکاسی مورد خوبی خواهد بود.

عکاسی از پلیس

ناظرین جمعیت را شکار کنید !

محیط‌های شلوغ و پر ازدحام معمولا دارای سوژه‌های خوبی برای عکاسی است، اما بعضی اوقات نمی‌شود از بین چهره‌های مردم یکی را انتخاب کرد که شرایط مناسبی داشته باشد یا اوضاع آنجا را به درستی به تصویر بکشد. در اینجا می‌توانید به افرادی توجه کنید که خارج از جمعیت و به دور از ازدحام ایستاده‌اند و مشغول تماشای اتفاقات هستند. این سوژه‌ای بسیار خوب است.

عکاسی از ناظرین جمعیت

در کارهای اخیر من، تعداد زیادی از آن ها مربوط به عکس‌هاییست که از پلیس‌هایی که در حال تماشای مردم بودند ثبت کردم. آن‌ها نیز این صحنه‌ها را می‌بینند و برای خود آنالیز می‌کنند تا اگر نیاز باشد اقدامی انجام دهند. لباس آن‌ها نیز عالیست و می‌تواند یک الگوی منحصر به فرد باشد.

پلیس‌ها سوژه‌های عکاسی

آگاه باشید

مهمترین چیز در عکاسی از جمعیت این است که همیشه به اطراف خود نگاه کرده و آگاه باشید. این بسیار ساده است و تنها کافیست به همه جا نگاه کنید و موضوعات مورد علاقه خود را دنبال کنید تا یک سوژه یا صحنه جالب را پیدا کرده و از آن عکاسی کنید. آگاه بودن در هر شرایطی برای یک عکاس یک نکته کلیدیست و البته که برای عکاسی از جمعیت بسیار مهم‌تر نیز است. چرا که در ازدحام و شلوغی خطرات زیادی نیز برای شما و تجهیزات عکاسی تان وجود دارد و باید مراقب همه‌ی آنها باشید.

من همیشه ترجیح می‌دهم هنگام عکاسی از جمعیت یا عکاسی در مکان‌های شلوغ یک نفر را با خود داشته باشم تا از پشت مراقب من باشد و من نیز به صورت متقابل مراقب او و تجهیزاتمان باشم. پیشنهاد می‌کنم شما نیز با یک دوست یا آشنا به عکاسی از رویدادهای پر ازدحام و شلوغ بپردازید.

نظر شما در مورد مقاله ” آموزش عکاسی از جمعیت “ چیست؟ آیا نکته‌ای برای عکاسی در مکان‌های شلوغ می‌دانید؟ آیا تجربه عکاسی در این شرایط را داشته‌اید؟ نظرات و پیشنهادهای خود را در قسمت نظرات، در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1