آموزش تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ

2456
آموزش تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ

در مقاله ” آموزش تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ “ به شما آموزش خواهیم داد که چگونه توسط نرم افزار فتوشاپ عکس رنگی خود را به عکسی سیاه و سفید تبدیل کنید.

در این مقاله ما تمام گزینه‌هایی که در فتوشاپ برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید تعبیه شده را بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را بازگو خواهیم کرد. در واقع هیچ یک از این روش‌ها را به طور عمومی و برای تمام عکس‌ها نمی‌توان به عنوان بهترین روش انتخاب کرد؛ چرا که برای هر عکس ممکن است یک روش بهتر کار کند و همچنین به سلیقه عکاس یا ادیتور عکس هم بستگی دارد که بخواهد هر مورد از تنظیمات را تا چه حد تغییر دهد.

اما مطمئنا، برخی از این روش‌ها از بقیه قوی‌تر بوده و کنترل بیشتری بر روی تنظیمات و خروجی عکس می‌دهند. شما ممکن است از تنالیته‌های خاکستری به وجود آمده متعجب باشید، اما ما در ابتدا تنها رنگ‌ها را از بین برده و عکسی تک رنگ بدست می‌آوریم و سپس به تغییر گزینه‌های آن می‌پردازیم. صبر کنید تا در این مقاله در مورد این موارد به شما توضیح دهیم تا در پایان مطالعه، در مورد هر کدام یک از این تنظیمات اطلاعاتی داشته و بدانید که هر کدام را تا چه حد باید تغییر دهید. اما قبل از توضیح کامل آن‌ها باید چند مورد دیگر را نیز توضیح دهیم.

[post_in_paragraph post_list=”52004,52224″ title=”شاید برایتان جالب باشد”]

پس با ما تا انتهای مقاله‌ی ” آموزش تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ ”  همراه باشید …

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید
NIKON D7000 @ 62mm, ISO 100, 1/400, f/5.6

اولین گام در تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید تصحیح رنگ است. احتمالا تعجب کردید که چرا باید عکسی را که قرار است رنگ‌هایش حذف شده و تک رنگ شود، اصلاح رنگی کنیم! پس به عکس زیر نگاهی بیاندازید. تصویر ۱ عکسیست که به صورت مستقیم از دوربین استخراج شده است و زیر آن نسخه سیاه و سفید شده آن. عکس ۲ هم عکسیست که رنگ‌های آن اصلاح شده و سپس به سیاه و سفید تبدیل کرده‌ایم. گاهی زیاد بودن رنگ‌ها یا شباهت رنگ‌های مختلف در تنالیته‌های مختلف با هم باعث می‌شود که خاکستری‌ها بسیار نزدیک به هم بوده و عکس را دچار گرفتگی و سردرگمی کند. در این حالت بسیاری از جزئیات قابل تشخیص نخواهند بود.

اصلاح رنگ در تصاویر سیاه و سفید

با نگاهی به هر دو تصویر سیاه و سفید، شما به وضوح می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را با یکدیگر ببینید. اولین تفاوت کنتراست کمتر عکس اول نسبت به عکس دوم است. شما می‌توانید پس از تبدیل تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید کنتراست را توسط منحنی‌ها یا هر چیز دیگری اضافه کنید، اما کار بهتر این است که ابتدا کنتراست را در تصویر اصلی انجام دهید و سپس آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید. چرا که در این صورت دقت رنگی بیشتری خواهید داشت و جزییات توسط رنگ‌های خاکستری نیز بهتر نمایش داده می‌شود.

بگذارید تفاوت بین کنتراست رنگ و کنتراست تونیک را بهتر درک کنیم. در تصویر زیر، می‌بینید که نسخه سیاه و سفید به نظر می رسد از نسخه رنگی خود پنهان‌تر و گنگ‌تر است. این به دلیل تفاوت کنتراست رنگی با کنتراست سیاه و سفید است ( کنتراست در رنگ، یعنی تفاوت بین رنگ‌های آبی و قرمز / نارنجی، بیشتر از کنتراست در تنالیته کم رنگی است ).

کنتراست در تصاویر رنگی و سیاه سفید
NIKON D7000 @ 85mm, ISO 100, 1/800, f/8.0

اکثرا ما یک تصویر را در فرم خاکستریش بسیار بهتر فرض می‌کنیم، اما هنگامی که تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید انجام می‌شود، از نتیجه بدست آمده نا امید می‌شویم. چرا که بسیار ضعیف‌تر و بدتر از چیزی که تصور می‌کردیم خواهد بود. در یک تصویر سیاه و سفید، کنتراست رنگ به معنای واقعی کلمه ناچیز و بی ارزش است. حالا اجازه دهید نگاهی به شیوه‌های مختلف تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید از ساده‌ترین تا پیچید‌ترین آن ها بیاندازیم. راه‌های ساده‌تر محدودیت‌هایی را در بر خواهند داشت، در حالی که روش‌های پیشرفته‌تر به ما کنترل بیشتری را در تنظیمات و خروجی نهایی تصویر به ما می‌دهند.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در دوربین

حتی دوربین‌های DSLR قدیمی و دوربین‌های بدون آینه نیز دارای گزینه‌هایی ساده برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید هستند. من عکاسان بسیاری را دیده‌ام که می‌خواهند پیش نمایش کوچکی را از نتیجه سیاه و سفید عکس خود داشته باشند و سپس به عکاسی با این روش اقدام کنند. اما بهتر است از این روش اجتناب کنید. از زمانی که شما تصویر را در ویزور دوربین خود می‌بینید تا زمانی که نسخه چاپ شده آن را دریافت کنید تفاوت‌های زیادی در آن مشاهده خواهید کرد. این تفاوت می‌تواند ناشی از نوع صفحات نمایش یا نوع چاپ عکس باشد.

[post_in_paragraph post_list=”49340,48628″ title=”شاید برایتان جالب باشد”]

بهتر است با بالاترین رزولوشن ممکن عکستان را ثبت کرده و سپس نسبت به پردازش و ادیت آن اقدام کنید. هنگامی که با دوربین عملیات تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید را انجام می‌دهیم، ناخواسته مقادیری از اطلاعات را حذف می‌کنیم. حالت دیگر نیز استفاده از یک لایه فیلتر سیاه و سفید در دوربین است. در حالت اول شما اطلاعاتی ارزشمند را از دست خواهید داد و در حالت دوم، می‌توانید ( با توجه به برند و مدل دوربین ) رنگ‌ها را به عکس خود باز گردانید. بهتر است ابتدا چند عکس را به عنوان تست ثبت کنید و سپس آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید تا ببینید که چطور به نظر می‌رسد، اما برای تصویر واقعی خود، آن را بدون هیچ فیلتری ثبت کنید و فیلترها را در مرحله ویرایش و ادیت اضافه کنید.

عکاسی سیاه و سفید

حالت خاکستری ( Grayscale Mode ) فتوشاپ

هنگامی که تصویر را در فتوشاپ باز می‌کنید گزینه‌‌ای برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید وجود دارد. برای دیدن این گزینه به مسیر Image -> Mode -> Grayscale بروید. درست مثل روش قبلی، این روش هم مخرب است. فتوشاپ از شما می‌خواهد که اطلاعات رنگی را به طور کامل از بین ببرید. این را در نظر داشته باشید بهتر است تا آخرین مرحله ادیت همچنان رنگ‌ها را به طور کامل از بین نبرده باشیم که اگر نیاز به اعمال تنظیمات دیگری بود به مشکل نخوریم. در واقع، یکی از دلایل اصلی عکاسی با فرمت خام RAW ، داشتن حداکثر اطلاعات است که به بالابردن کیفیت تصویر کمک می‌کند. حتی اگر Grayscale Mode یک گزینه ساده باشد، باید از آن اجتناب شود. بعدها، ممکن است بخواهید با استفاده از منحنی‌ها یا ابزارهای دیگر تنظیماتی را اضافه کنید و تونالیته را تغییر دهید. برای همین بهتر است عکس را در طول زمان ادیت کردن دست نخورده نگه دارید.

مورد grayscale در فتوشاپ

HSL / اشباع رنگ ( Saturation ) | ویبرانس ( Vibrance )

یک راه ساده دیگر اضافه کردن یک HSL / Saturation یا یک لایه Vibrance در بالای لایه اصلی تصویر شماست. برای این کار نوار رنگی Saturation را به طور کامل به چپ بکشید. تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در هر دوی این روش‌ها نتیجه‌ای مشابه خواهد داشت. تفاوت بین دو روش قبلی و این روش، این است که با استفاده از یک لایه مخصوص تنظیمات که بالاتر و جدا از لایه اصلی قرار می‌گیرد، هیچ اطلاعاتی را از بین نمی‌بریم. در عوض ما فقط اطلاعات رنگی را پنهان کرده و بدین ترتیب آن را یک روش غیر مخرب برای ویرایش می‌دانیم.

تغییر Saturation عکس

Channel Mixer

قبل از اینکه ما با استفاده از Channel Mixer عملیات تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید را انجام دهیم، اجازه دهید توضیحاتی در مورد کانال‌ها به شما بدهیم. احتمالا باید بدانید که عکس‌هایی که با فرمت خام RAW ثبت می‌شوند دچار کوررنگی بوده و طی یکسری فرآیند و توسط الگوریتم‌هایی خاص اطلاعات سیاه و سفید به رنگ تبدیل می‌شود. در طول این فرایند، سه رنگ به صورت ترکیبی روی کل عکس قرار می‌گیرد و تمام رنگ‌های ممکن را به وجود می‌آورد. احتمالا همانطور که درست حدس زده‌اید، این سه رنگ قرمز، سبز و آبی هستند. این سه رنگ در Channel Mixer فتوشاپ دارای بخش‌هایی اختصاصی هستند. بگذارید در ادامه به آنها بپردازیم.

عکس رنگی طبیعت

عکس سیاه و سفید طبیعت

تصویر بالا یک نسخه ساده سیاه و سفید شده از عکس رنگی اصلی است. حالا می‌خواهیم به عملکرد چنل میکسرها در فتوشاپ نگاهی بیاندازیم.

کانال رنگ قرمز:

تنظیم کانال رنگ قرمز در فتوشاپ

کانال رنگ سبز:

تنظیم کانال رنگ سبز در فتوشاپ

کانال رنگ آبی:

تنظیم کانال رنگ آبی در فتوشاپ

همانطور که می‌بینید، آسمان در کانال رنگ قرمز تیره‌تر می‌شود. در حالی که بخشی از کوه‌ها که دارای زرد یا قرمز هستند به نظر روشن‌تر می‌رسد. برعکس آن در کانال رنگ آبی اتفاق می‌افتد. کوه‌ها کسل کننده و کدر به نظر رسیده و آسمان به نظر بسیار روشن‌تر از کانال قرمز است. همچنین با نگاهی به چمن در پیش زمینه ( سبز ) نیز این را متوجه می‌شویم. در کانال آبی چمن‌ها وضوح کمتری داشته و در کانال سبز، چمن درست در معرض دید قرار گرفته است، در حالی که آسمان دوباره تاریک می‌شود. آنچه که در عکس‌های بالا مشاهده می‌کنید شبیه فیلترهای قرمز، سبز و آبی برای لنز دوربین شماست. منتها از این فیلترها برای یک عکس تک رنگ استفاده می‌شود. قرمز بیشتر طول موج‌های دیگر را جذب کرده و به رنگ قرمز آزادی بیشتری برای عبور می‌دهد. بنابراین قرمز‌ها به تنهایی روشن‌تر می‌شوند. همین امر برای سبز و آبی نیز تکرار می‌شود.

ابزار Channel Mixer اجازه می‌دهد تونالیته‌های رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را به صورت جداگانه در جداولی دیده و تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر من به دنبال آن هستم که یک تصویر مونوکروم low-key داشته باشم، باید آسمان را پنهان کرده و پیش زمینه را برجسته کنم. در اینجا می‌توانید از ابزار Mixer نیز در جعبه ابزار فتوشاپ استفاده کنید. این ابزار اساسا برای اصلاح رنگ استفاده می‌شود، اما همچنین می‌توانیم از آن برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید استفاده کنیم. چند حالت از پیش تنظیم شده نیز وجود دارد که این ابزار به شما ارائه می‌دهد. با کاهش یا افزایش کنتراست یکی از سه رنگ اصلی ( RGB ) تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید بهتر انجام خواهد شد. همانند تصویر بالا، آسمان را تیره کرده‌ام تا پیش زمینه را برجسته‌تر کنم. برای این کار کنتراست آبی را کم کرده و کنتراست سبز و قرمز را افزایش می‌دهم.

[post_in_paragraph post_list=”45607,34877″ title=”شاید برایتان جالب باشد”]

در کانال RGB، کنتراست مجموع رنگ‌ها را مشاهده خواهید کرد. برای تنظیم هر کدام از مقادیر در کانال‌های رنگی سعی کنید هیچ کدام را روی ۱۰۰ درصد قرار ندهید، چرا که بعضی پیکسل‌ها به شکل غیر عادی و نا مطلوب به نمایش در خواهند آمد. در پایین، شما یک نوار دیگر با نام ” Constant ” خواهید دید. این باعث افزایش یا کاهش کلی روشنایی تصویر می‌شود. تصویر زیر تفاوت بین تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید را با استفاده از روش HSL / Saturation و ابزار چنل میکسر نشان می‌دهد. با توجه به این واقعیت که ابزار چنل میکسر می‌تواند برای تصحیح رنگ در تصویر مورد استفاده قرار گیرد، می‌توانید از آن برای حذف کامل رنگ نیز استفاده کنید.

ابزار تنظیم سیاه و سفید ( Black & White Adjustment Tool )

من ترجیح میدهم بیش از همه از این ابزار استفاده کنم. کنترل تنظیمات در این ابزار بیش از چنل میکسر بوده و آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد. با ابزار چنل میکسر، ما تنها سه رنگ اصلی را کنترل می‌کردیم که هر رنگ را به چه صورت و به چه میزان نشان دهد. اما ابزار Black & White Adjustment Tool ما را قادر به افزایش یا کاهش طیف تونالیته تمام شش رنگ یعنی RGBCMY (قرمز، سبز، آبی، آبی دریایی یا سبز-آبی، ارغوانی و زرد) می‌سازد. بر خلاف ابزار چنل میکسر، این ابزار ستون Total برای کنترل همزمان تمام رنگ‌ها را ندارد. یک نکته مهم که باید به آن اشاره شود این است که اگر چه استفاده از چنل میکسر یا ابزار تنظیم سیاه و سفید بسیار راحت و خوب است، اما می‌تواند نویز را در عکس افزایش دهد. همانند بسیاری از تکنیک‌های ویرایش دیگر، برای این کار نیز هرچه ظرافت بیشری به خرج دهید خروجی مطلوب‌تری دریافت خواهید کرد.

ابزار تنظیم سیاه و سفید ( Black & White Adjustment Tool )

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید با استفاده از ابزار Calculations

این یکی از قوی‌ترین و بهترین ابزارها برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید است. اگر هیچ یک از روش‌های پیشنهادی به درد شما نخورد و در نهایت از نتیجه‌ای که از آن ها می‌گرفتید ناراضی بودید، این روش آخرین راه حل پیشنهادی من است. شما باید با حالت‌های ترکیبی ( blend modes ) در فتوشاپ برای کار با ابزار Calculations آشنا شوید. با این روش محاسباتی توسط فوشاپ انجام شده که با استفاده از هوش مصنوعی و تنظیم کانال‌های ( RGB )، یک نتیجه ترکیب شده و مطلوب به شما تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید این ابزار را در مسیر Image -> Calculations پیدا کرده و انتخاب کنید.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید با استفاده از ابزار Calculations

برای درک بهتر از محاسباتی که فتوشاپ انجام می‌دهد به تصویر بالا نگاه کنید. هوش مصنوعی کانال سبز از فایل منبع ۱ ( DSC_9032.jpg ) را انتخاب کرده و سپس آن را زیر کانال قرمز از منبع ۲ ( همان تصویر ) ماسک می‌کند و آن را با استفاده از حالت ترکیبی چندتایی ( multiply ) ترکیب می‌کند. به طور خلاصه، حالت ترکیبی multiply، رنگ سفید را شفاف‌تر کرده و تمام سایه‌های خاکستری مبهم را محو می‌کند. کانال سبز این تصویر درخشندگی رنگ‌های سبز، زرد و قرمز را بیشتر کرده و تنالیته آبی را کمتر از آن‌ها نشان می‌دهد. ابهام رنگ آبی نیز در کانال قرمز تحت تاثیر قرار گرفته است. در نهایت تمام این‌ها ترکیب شده و نتیجه یک تصویر با کنتراست بالا و یک آسمان آبی تیره بود. اگر احساس ‌می‌کنید که شدت تبدیل خیلی زیاد است، می‌توانید آن‌ها را به مقادیر دلخواه کاهش دهید. این کار را می‌توانید با استفاده از وارد کردن مستقیم اطلاعات عددی یا با کشیدن موس بر روی بخش Opacity انجام دهید.

عکس سیاه و سفید طبیعت
NIKON D7000 @ 24mm, ISO 100, 1/250, f/11.0

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به روش‌های مختلف تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید با استفاده از ابزارهای مختلف نگاه کردیم. تصاویر مونوکروم یا تک رنگ یا سیاه و سفید عواطف خاصی را به عکس اضافه کرده که رنگ‌ها قادر به نمایش آن‌ها نیستند. حذف رنگ‌های غیر خاکستری ما را به یک ابعاد کاملا جدید می‌برد و انجام این کار نیاز به مراقبت بیشتری در برخورد با رنگ‌های پر جنب و جوش و درخشان دارد. من مهم‌ترین نکته را برای آخرین پاراگراف نگاه داشته‌ام. به غیر از تصحیح رنگ، تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید باید اولین گام پس از پردازش باشد. در حقیقت تجسم شما از یک تصویر سیاه و سفید باید حتی پیش از فشردن دکمه شاتر باشد.

[post_in_paragraph post_list=”43299,46008″ title=”شاید برایتان جالب باشد”]

من شاهد بوده‌ام که در بسیاری از مواقع مردم این کار را در مرحله آخر انجام می‌دادند. یعنی حتی بدون اینکه قصد ثبت یک عکس سیاه و سفید را داشته یا آن را تجسم کرده باشند. در صورت وجود شک و تردید، پرسش‌ها و پیشنهادات، لطفا آنها را در بخش نظرات در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید. من سعی خواهم کرد به تمام آن ها پاسخ دهم.

عکاسی سیاه و سفید از حیوانات
NIKON D7000 @ 500mm, ISO 800, 1/200, f/5.6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1