در این مقاله قصد دارم نکاتی را در مورد تکنیک‌های عکاسی از تظاهرات و تجمعات مردمی و همچنین موارد لازم برای حفظ ایمنی در این مواقع به شما بگویم.

چند روز پیش ده‌ها هزار نفر از مردم در شهرهای واشنگتن دی سی، نیویورک و سایر شهرهای ایالات متحده‌ی آمریکا تجمع کردند و خواستار پایان نژادپرستی و وحشیگری توسط نیروهای انتظامی شدند. اعتراضات مردم ناشی از قتل بی رحمانه‌ی جورج فلوید توسط پلیس آمریکا تا روز دوازدهم ماه جاری میلادی ادامه داشت.

درست از همان زمانی که نخستین فیلم از فلوید منتشر شد مردم اعتراضات خود را نسبت به دولت دونالد ترامپ بیشتر کردند. در این فیلم جورج فلوید، که یک سیاه پوست غیر مسلح و دستبند به دست آمریکایی بود، روی زمین دراز کشیده و در حالی که صورتش زیر زانوی پلیس نژاد پرست بود و به سختی می‌توانست نفس بکشد، فریاد می‌زد که ” نمی‌توانم نفس بکشم “. او پس از زمان زیادی در همین حالت جان خود را از دست داد.

راهپیمایی که برای حمایت از او برگزار شد، بزرگترین تظاهرات تاریخ بوده که در مقابل کاخ سفید شکل گرفته است. جمیله مواهیم، یکی از ساکنین واشنگتن در تظاهرات در نزدیکی کاخ سفید گفت : ” احساس می‌کنم بخشی از تاریخ و بخشی از گروه افرادی هستم که سعی در تغییر جهان برای همه دارند. “

بیست و پنجم ماه مه میلادی بود که فلوید کشته شد و حتی همه گیری ویروس کرونا و شرایط بسیار اضطراری در آمریکا هم نتوانست جلوی حرکت مردم را بگیرد. مردم خواهان اصلاح قوانین نژاد پرستی در ایالات متحده بودند و خشم خود را پنج ماه قبل از برگزاری انتخابات آمریکا در ماه نوامبر، نسبت به دولت دونالد ترامپ نشان دادند.

این دست از تظاهرات در همه جای دنیا وجود دارد و همیشه عکاسان بسیار زیادی برای ثبت آن رویداد در تاریخ مهارت‌های خود را محک می‌زنند. شما نیز اگر یک عکاس خبرنگار هستید و یا به این سبک عکاسی علاقه دارید، حتما باید نکاتی را در مورد آن بدانید.

بسیار مهم است که بتوانید از یک رویداد تصاویر خوبی را ثبت کنید. ممکن است در بین بیننده‌های تصاویر شما تنها 20 نفر یا 20.000 نفر بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. شاید عکسی که شما ثبت می‌کنید همانند بسیاری آثار دیگر در تاریخ ماندگار شوند.

پیشنهاد نویسنده : ایده‌های عکاسی در خانه : تکنیک‌های عکاسی از همستر به شیوه‌ی خلاقانه !

مهمترین ویژگی بهترین تصاویر خبری در عکاسی از تظاهرات اجتماعی و سیاسی این است که بتوانند راوی یک داستان باشند. در واقع با این کار شما می‌توانید احساساتی که در واقعیت وجود داشته را به بیننده منتقل کنید.

با من همراه باشید تا در این مقاله به بررسی نکاتی در مورد عکاسی از تظاهرات و رویدادهای اعتراضی بپردازیم. همچنین در پایان تعدادی از تصاویر مرتبط با اعتراضات اخیر آمریکا را با هم مشاهده خواهیم کرد. پس همراه من باشید …

چه سوژه‌هایی مناسب هستند ؟

فرقی ندارد که شما قصد دارید از یک سیرک که حیوانات را آزار می‌دهد گزارش بگیرید و یا از رستورانی که در سرو غذاها مشکل دارد، هر کسی که عکس‌های شما را می‌بیند باید فوراً بفهمد مسئله چیست و چطور باعث آزار حیوانات و یا مشکل در سرو غذا می‌شود. در تظاهرات سیاسی باید سعی کنید ظلم و ستیزی که نسبت به مردم بی گناه می‌شود را به تصویر بکشید، با این کار حقیقت را برای همه ثبت خواهید کرد.

نزدیک شوید

بر خلاف عکاسی خیابانی معمولی، لازم نیست بیش از حد محتاط باشید که دوربین خود را مستقیماً در مقابل چهره‌ی کسی قرار دهید، این دقیقاً همان چیزی است که بیشتر مردم در اعتراضات خواستار آن هستند، یعنی توجه رسانه‌ها !

هرچند مانند تمامی ژانرهای عکاسی، بهتر است خودتان صحنه را کمی ارزیابی کنید. من یک بار این کار را نکردم و به سمت یک بلوک سیاه نزدیک شدم. برای آن دسته از شما که نمی‌دانید بلوک سیاه چیست : ” بلوک سیاه تاکتیکی است که توسط گروهی از معترضان انجام می‌شود تا هویت خود برای جلوگیری از پیگرد قانونی پنهان نگه دارند. در این تاکتیک افراد لباس‌های سیاه می‌پوشند تا مانع پیگرد قانونی شوند، و این امر باعث می‌شود اختلاف بین حاضران بسیار کم باشد. “

احساسات را ثبت کنید

در یک تظاهرات انواع احساسات از مردم را می‌توان مشاهده کرد. مردم فریاد می‌زنند، تشویق می‌کنند، گریه می‌کنند و بسیاری از کارهای دیگر … به جای اینکه صبر کنید تا سوژه‌ای مقابل لنزتان قرار بگیرد، خودتان جلو رفته و این صحنه‌ها را ثبت کنید.

بسیاری از عکاسان به دلیل استفاده از لنز نامناسب ممکن است یک صحنه‌ی فوق‌العاده را از دست بدهند. من به شما پیشنهاد می‌کنم از یک لنز تله با حداقل و حداکثر فاصله کانونی مطلوب استفاده کنید تا در کمترین زمان بتوانید قاب را روی یک سوژه متمرکز کرده و احساسات او را بهتر ثبت کنید. من برای این کار از یک لنز کانن EF 70-200 میلی متری F2.8 IS II استفاده می‌کنم، اما لنزهای ارزان‌تری نیز وجود دارند که فاصله کانونی مشابه و دیافراگم F4 را ارائه می‌دهند.

به دنبال صحنه‌های به یاد ماندنی باشید

من سال گذشته تظاهرات طرفداری از پناهندگان را پوشانده بودم که کورین در آن به تازگی به عنوان رهبر جدید قشر کارگران انتخاب شده بود. اولین سخنرانی وی به عنوان رهبر در تظاهرات بود و من جزو معدود عکاسانی در آنجا بودم که این واقعه‌‌ی تاریخی را مستند سازی کردم.

سعی کنید همیشه به دنبال صحنه‌هایی باشید که تاثیر بیشتری بر احساسات مردم دارد. به دنبال وقایعی باشید که در تاریخ ماندگار خواهند شد، به این ترتیب نام شما نیز در تاریخ ثبت می‌شود.

به دنبال نشانه‌ها باشید

یکی از جذاب‌ترین عناصر برای عکاسی در تظاهرات اعلامیه‌ها و بیلبوردهایی است که مردم همراه با خود دارند. معمولا این موارد نشانه‌های بسیار خوبی را در خود جای می‌دهند که می‌توانند توصیف کننده‌ی شرایط آن تظاهرات باشند. عکاسی از این نشانه‌ها باعث می‌شود بتوانید داستان را واقعی‌تر بیان کنید.

جمعیت را به تصویر بکشید

همانطور که کمی پیش‌تر گفتم، مهم است که از یک لنز تله استفاده کنید تا بتوانید جزئیات و احساسات مردم را در یک تصویر بسته ثبت کنید. اما همیشه هم یک زاویه‌ی بسته نمی‌تواند برای نشان دادن عظمت یک تظاهرات کافی باشد، پس بهتر است علاوه بر یک لنز تله، یک لنز واید هم همراه خود داشته باشید.

شما می‌توانید از همانجایی که ایستادید عکاسی کنید و یا کمی ارتفاع بگیرید، در هر صورت یک لنز با فاصله کانونی حداقلی 16 میلی متری می‌تواند برایتان عالی باشد. ترکیب دو لنز واید و تله برای عکاسی از تظاهرات بسیار لازم است.

پیشنهاد نویسنده : ایده‌های عکاسی در خانه : تکنیک چاپ خورشیدی در تنها ۳۰ دقیقه !

درگیری‌ها هم سوژه‌های خوبی هستند

اعتراضات گاه شامل درگیری بین دو طرف، که معمولاً شامل معترضین و پلیس می‌شود است. این موارد فرصتی جالب برای عکاسی از تظاهرات را ایجاد می‌کنند، اما مراقب باشید، چرا که پلیس هر لحظه ممکن است به شما نیز حمله کند. البته اگر کارت‌های مطبوعاتی را همراه با خود داشته باشید این احتمال کمتر است، اما باز هم به هر حال عکاسی از این شرایط می‌تواند کمی ریسک داشته باشد.

به شما پیشنهاد می‌کنم حتما از یک جلیقه‌ی ایمنی و کلاه ایمنی ( می‌تواند کلاه دوچرخه یا موتور باشد ) استفاده کنید تا احتمال آسیب رسیدن به شما بسیار کم شود.

ترکیب بندی را به خوبی رعایت کنید

در حوادث بزر’، تشخیص سریع ترکیب بندی‌های خوب می‌تواند دشوار باشد، اما فراموش نکنید که ترکیب بندی یکی از مهمترین فاکتورهای عکاسی به حساب می‌آید و باید حتما آن را در کار خود استفاده کنید تا سوژه به خوبی خود را نشان دهد.

اولین قدم، شناسایی شخصیت‌هایی است که قرار است در تصویر شما قرار بگیرند. حتی در شلوغی بسیار زیاد، داشتن یک نقطه‌ی کانونی واضح باعث می‌شود تصویر قوی‌تری داشته باشید. کانون توجه شما می‌تواند یک فرد جالب یا یک صحنه با حس عاطفی باشد، یک لحظه‌ی قوی یا یک نشانه‌ی قدرتمند، اما چشم بیننده همیشه باید جایی برای استراحت نیز داشته باشد.

به عنوان مثال، من می‌دانستم که ثبت یک نشانه شامل یک زن پیچیده شده در پرچم آمریکا با داشتن پرچم آمریکایی در پس زمینه قدرتمندتر خواهد بود، بنابراین من منتظر ماندم تا زنی که نشان را در دست داشت با پرچم قدم بزند تا عکس را ثبت کنم.

علاوه بر این، همیشه پیشینه‌ی خود را در نظر بگیرید. مخلوط شدن یک زن عصبانی با احساسات جاری در پس زمینه، از یک عکس از یک زن عصبانی به تنهایی قدرتمندتر است. سعی کنید ترکیب بندی را طوری در نظر بگیرید که چشم بیننده سوژه‌ی اصلی را دنبال کند و در عین حال به اندازه‌ی کافی سوژه‌های جذاب دیگر را با حس و حال‌های مرتبط نیز مشاهده کند.

یک سوژه را انتخاب کنید

برخی از عکاسان موضوعات بسیار گسترده‌ای را دنبال می‌کنند و سعی دارند داستان را از تمامی جهات تعریف کنند. با این حال، برخی از عکاسان نیز هستند که تنها یک موضوع خاص را انتخاب می‌کنند تا روند مشخصی داشته باشند، چرا که در یک تظاهرات سوژه‌های عکاسی بسیار زیاد هستند و اگر یک سوژه‌ی خاص را دنبال کنید، قطعا به نتایج بهتری خواهید رسید.

نمونه‌هایی از مضامین، لحظه‌های عاطفی، پیام‌ها ، کودکان و غیره می‌توانند بسیار خوب باشند. ممکن است شما در مورد موضوعی پیش از مواقع تصمیم بگیرید یا ممکن است به محض رسیدن، یک سوژه‌ی عالی برای شما آشکار شود.

با فرمت خام RAW عکاسی کنید

اگر دوربین شما از عکاسی با فرمت خام RAW پشتیبانی می‌کند، حتما از این فرمت استفاده کنید، چرا که در این صورت انعطاف پذیری بیشتری را برای پردازش و ادیت تصاویرتان خواهید داشت. شما در این حالت اشتباهات حاصل از نور و رنگ را بسیار بهتر می‌توانید حل کنید.

در واقع تفاوت‌های بسیار زیادی بین دو فرمت پردازش شده‌ی JPEG و خام RAW وجود دارد، بنابراین اگر کارت حافظه‌ای دارید که ظرفیت آن زیاد است و از این بابت مشکلی ندارید، حتما از فرمت خام استفاده کنید، به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

پیشنهاد نویسنده : چرا استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت بسیار مهم است ؟

عکس‌های زیادی را ثبت کنید

از آنجایی که همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد، ثبت یک سوژه به صورت دقیق و یا یک واقعه به صورت کامل بسیار سخت است. پس اگر به موقعیتی رسیدید که احساس کردید حالا باید عکاسی کنید، فریم‌های بی شماری را ثبت کنید ( بهتر است از حالت عکاسی پیاپی یا همان Burst Mode استفاده کنید ). مطمئنا در بین تمامی عکس‌های شما، تعداد بی شماری به علت عوامل مختلف خراب شده‌اند، اما اگر عکس‌های زیادی را ثبت کرده باشید، شانس به دست آوردن یک عکس خوب نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

صبور باشید، اما نه خیلی !  

به دنبال صحنه‌هایی باشید که می‌توانند جالب باشند، صحنه‌های احساسی و حماسی سوژه‌هایی هستند که سخت پیدا می‌شوند، اما بسیار ارزشمند هستند. این می‌تواند نشانه‌ای مناسب برای عکاسی از تظاهرات باشد. به عنوان مثال، در راهپیمایی زنان در واشنگتن می‌خواستم سعی کنم از جلوی کاخ سفید عکاسی کنم. با این حال، باید چند لحظه‌ای را منتظر می‌ماندم تا هیچ معترضی مانع دید من نشود و به صحنه‌ی ایده‌آلم برسم.

من بعد از چند دقیقه تلاش تنها یک شات خوب را به دست آوردم و باقی عکس‌ها خراب شده بودند. در رویدادهای مختلف شرایط متفاوت است، در یک راهپیمایی بزرگ لازم است کمی منتظر بمانید تا سوژه‌ای مناسب جلویتان ظاهر شود، اما فراموش نکنید که صبر کردن طولانی مدت در یک مکان می‌تواند کمی خطرناک باشد.

به میزان کافی حافظه در اختیار داشته باشید

خوشبختانه من در این مورد هرگز اشتباه نکرده‌ام و همیشه به میزان زیادی کارت حافظه همراه با خود برده‌ام. این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی عکاسی را شروع کنید، تنها در عرض چند دقیقه می‌توانید تا 300 شات را ثبت کنید.

احتمالا بدترین اتفاق می‌تواند دیدن پیام پر شدن ظرفیت کارت حافظه‌تان باشد. فرض کنید یک صحنه‌ی بی نظیر را مشاهده می‌کنید، ولی به محض اینکه اقدام به ثبت آن می‌کنید با همان پیغام مواجه می‌شوید. حالا باید زمان زیادی را بگذارید تا در شرایطی که حتی ممکن است به درستی نتوانید عکس‌ها را ارزیابی کنید، مجبور باشید تعدادی از آنها را حذف کنید.

بنابراین همیشه به میزان کافی حافظه همراه خود داشته باشید. به نظر من دو یا سه کارت حافظه‌ی 64 گیگابایتی پر سرعت می‌توانند بسیار عالی باشند.

تجهیزات کمتری را با خود به همراه داشته باشید

در هر صورت، احتمالاً شما مسیرهای طولانی را لازم است طی کنید و شاید حتی مجبور باشید با سرعت حرکت کنید. در حین عکاسی از تظاهرات ، اغلب آرزو می‌کنم که ای کاش لنزهای مختلفی را همراه با خود داشتم، اما فهمیدم که درست‌ترین انتخاب این است که یک لنز زوم همه کاره و با کیفیت را با خود داشته باشم و تا جایی که می‌توانم سبک حرکت کنم.

یک لنز 70-200 میلی متری به عنوان لنز تله و یک لنز 24-70 میلی متری به عنوان یک لنز واید می‌توانند مجموعه‌ی بسیار خوبی باشند. با استفاده از این دو لنز فواصل کانونی بسیار گسترده‌ای را در اختیار خواهید داشت و هیچ سوژه‌ای از قاب دوربین شما گذر نخواهد کرد.

برای افرادی که قصد دارند از تظاهرات و راهپیمایی‌ها عکاسی پرتره انجام دهند، یک لنز 35 یا 50 میلی متری پرایم می‌تواند ایده‌آل باشد. همچنین حتما یک کوله پشتی محکم و با دوام را همراه با خود داشته باشید تا در صورت ضربه خوردن به تجهیزات شما آسیبی وارد نشود. یک محافظ بارانی نیز از الزامات دیگر خواهد بود.

نکات ایمنی برای عکاسی از تظاهرات

  • لباسی بپوشید که توجهات کمتری را به سمت شما جلب کند، اگر جلیقه‌ی مخصوص خبرنگاری و یا عکاسی دارید هم می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • به وضوح از شرکت کنندگان و پلیس جدا شوید.
  • منطقه را به خوبی بشناسید یا حداقل یک کپی از یک نقشه‌ی محلی را همراه خود داشته باشید. سعی کنید همیشه حداقل دو راه برای خارج شدن از آن مکان را در نظر داشته باشید.
  • مراقب کیت دوربین خود باشید، اما مهمتر از آن خود شما هستید. کلاه ایمنی را به هیچ عنوان فراموش نکنید ( کلاه ایمنی دوچرخه بسیار خوب است )، چکمه‌های خوب بپوشید، آب و غذا نیز به میزان کافی همراه خود داشته باشید.
  • اگر پلیس وسایل ضد شورش را به کار برد، وقت آن است که شما به سرعت از آن محل خارج شوید، البته اگر مکان امنی را در اختیار دارید، می‌توانید از همان صحنه تصاویر شگفت انگیزی را ثبت کنید. من عکاسانی را می‌شناسم که پلیس با استفاده از باتوم و یا شوکرهای الکتریکی تجهیزات آنها را نابود کرده و خود آنها را به شدت زخمی کرده است.
  • وقتی اوضاع خیلی بد شد، روزنامه نگاران و عکاسان دیگر را نیز در نظر بگیرید، می‌توانید در کنار هم از یکدیگر حمایت کنید. در مقابل آنها بمانید. مراقب یکدیگر باشید. در صورت نیاز به کمک، به عکاسان همکار خود مراجعه کنید. من نوامبر سال گذشته یک شورش را پوشش دادم، در همانجا عکاسی که توسط پلیس زخمی شده و پس از آن زیر لگدهای جمعیت به شدت مجروح شده بود را نجات دادم و برای او آمبولانس خبر کردم. من مجبور شدم پیش از رسیدن آمبولانس خودم کمی او را ترمیم کنم.
  • حداقل تجهیزات را با خود حمل کنید تا در صورت لزوم بتوانید سریع حرکت کنید.
  • به اشخاص قابل اعتمادی اطلاع دهید که شما قرار است یک تظاهرات را پوشش دهید و به آنها بگویید که چه ساعتی خانه را ترک کرده و در چه زمانی باید انتظار بازگشت شما را داشته باشند.

پیشنهاد نویسنده : تکنیک عکاسی از موج سواری : چگونه از موج سواران عکس‌هایی حماسی و خارق‌العاده ثبت کنیم ؟

در تظاهرات اخیر آمریکا چه گذشت ؟

در ادامه با من همراه باشید تا تعدادی از تصاویر مرتبط با تظاهرات چند روز پیش ایالات متحده‌ی آمریکا در اعتراض به قتل جورج فلوید را با هم بررسی کنیم …

امیدوارم مقاله‌ی ” آموزش عکاسی از تظاهرات : چگونه یک تصویر را برای ماندگار شدن در تاریخ ثبت کنیم ؟ “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

دسته بندی ها: