ترکیب چند فیلتر رنگی عکاسی و تولید بک گراندی منحصربهفرد در عکاسی پرتره
تکنیک هامقدمه : در ششمین مقاله از پروندهی کارگاه آموزش نورپردازی نیکون که توسط استاد برجستهی عکاسی پرتره، دیوید تجادا ( David Tejada ) برگزار میگردد، به بررسی 12 عکس پرتره از دورهی آموزشی وی پرداختهایم. در هر کدام از مقالات این پرونده، شرحی کوتاه اما کاربردی داریم از روشهای پشت صحنهی دیوید تجادا در ثبت عکسهای پرترهای چشمنواز و متنوع. او در این پرونده دربارهی به کارگیری انواع فیلتر رنگی عکاسی و تاثیرات آن بر روی تولید بک گراندهایی شگفتانگیز صحبت میکند.
شما میتوانید با مطالعهی مقالات زیر، با برخی از تکنیکها و ترفندهای کاربردی و حرفهای او در ثبت عکاسیهای پرتره حرفهای آشنا شوید. او در بسیاری از این عکسها با کمک فیلتر رنگی عکاسی ، بک گراندهایی جذاب و چشمنواز را در مدت زمانی کوتاه اجرا کرده است.
در مقالهی اول، ما به معرفی ماهیت این دوره و همچنین 12 عکس منتخب از کارگاه آموزش نورپردازی نیکون پرداختهایم.
در مقالهی دوم از این پرونده، دیوید تجادا شرح کوتاهی دارد در رابطه با نحوهی تنظیمات 3 فاکتور اصلی در نورسنجی و همچنین چند ترفند و تکنیک مهم را دربارهی جبران نوردهی و نورسنجی ماتریکسی معرفی میکند. شما در این مقاله با اولین گامها در چیدمان منابع نور، فرم دهندههای نور و همینطور نحوه استفاده از فیلتر رنگی عکاسی در تولید بک گراند آشنا خواهید شد.
در بررسی اولین عکس از کارگاه دیوید تجادا، شما با اهمیت لوکیشن و روشهای بهرهمندی از حداقل فضا در جهت نورپردازی و ثبت عکس پرتره صحیح آشنا خواهید شد.
آیا فیلتر رنگی عکاسی میتواند نقشی کلیدی در تولید بک گراندهای متنوع داشته باشد؟
پاسخ به این سوال قطعا ” آری ” است. البته در صورتی که شما بهخوبی به تاثیرات نور آگاه بوده و تصویری تقریبا شفاف از عکس پرتره نهایی خود در ذهن داشته باشید. استفاده از فیلتر رنگی عکاسی میتواند به عکس شما و سوژهی آن، گرما و سرما ببخشد و حتی اتمسفر و احساس مخاطب از مشاهدهی عکس را نیز متاثر کند.
دیوید پیشنهاد میدهد برای شروع از فیلتر رنگی عکاسی تنها بر روی یک منبع نور و آن هم در یک طیف خاص رنگی استفاده کنید. با گذشت زمان و آگاهی بیشتر از نتایج استفاده از این فیلترها شما میتوانید دایرهی عملکردی خود را گسترش داده و دست به خلاقیتهایی نو بزنید.
در چهارمین مقاله از این پرونده، ما به بررسی پشت صحنهی ثبت دومین عکس پرترهی دیوید تجادا پرداختهایم. دیوید در هر کدام از 12 عکس این پرونده، هنرجویان و عکاسان آماتور و نیمهحرفهای را با یک ترفند ساده و کاربردی و البته تجربی و ارزشمند در زمینهی نورپردازی عکاسی پرتره آشنا میکند. در این مقالهی آموزشی، شما با تاثیرات دیفیوزر و راهکاری جدید و ارزان قیمت در ثبت پرترههایی ارزشمند آشنا میشوید.
در ثبت این پرتره از کدام تجهیزات نورپردازی و چگونه استفاده شده است؟
عکس پرترهی این مقاله ( اولین عکس مقاله ) با دوربین، تجهیزات و تنظیمات زیر به ثبت رسیده است :
- دوربین نیکون D850
- لنز نیکون Nikkor AF-S 200mm f/2G ED VR II
- تنظیمات : 1/250 ثانیه – f/2 – ایزوی 64 – نورسنجی دستی
منبع نور اصلی در ثبت این پرتره، فلاش نیکون SB-900 است که در یک سافت باکس سایز متوسط و از بالای سر سوژه، وظیفهی نورپردازی چهره سوژه را بر عهده دارد. همچون مقالهی قبل دیوید توصیه میکند که نور نباید از بالا بهصورت مستقیم به سوژه تابیده شود، بلکه باید در فاصلهای در حدود 1 متر جلوتر از آن و در بالای سرش تعبیه گردد. در پشت سر سوژه یک فلاش نیکون SB-500 که بر روی آن 2 فیلتر رنگی عکاسی قرمز و آبی نصب شده است، مسئولیت ایجاد نورهای زیبای بک گراند این پرتره را بر عهده دارند.
این دو فیلتر رنگی عکاسی بهسادگی و با یک چسب معمولی به سر فلاش متصل گردیده است. اما دیوید چگونه با این دو فیلتر رنگی عکاسی و یک فلاش، بک گراند این پرتره را بهدست آورده است؟
ایجاد افکت بوکه مانند و خوش آب و رنگ بک گراند بهعلت متریال انتخابی او در بک گراند است. دیوید از یک پنل پلاستیکی فلکسی مات استفاده کرده که دارای خلل و فرج فراوان بوده است. ما در اصطلاح فارسی به این نوع از فلکسیها ” سند بلاست ” میگوییم. بازتاب نور فلاش SB-500 پس از گذر از فیلتر رنگی عکاسی قرمز و آبی، به این شکل جذاب به ثبت میرسد. تمامی این موضوعها بیانگر آگاهی او نسبت به ماهیت نور و امکان تصویرسازی ذهنی پرترهی نهایی است. موضوعی که قطعا شما هم با تمرین و تکرار به آن دست خواهید یافت.
دیوید در این عکس عمق میدانی را انتخاب کرده است تا پنل بک گراند که در فاصلهای در حدود 1 متری سوژه قرار دارد، از فوکوس خارج شده تا این نقطههای نوری زیبا همچون یک بوکه ایجاد گردند. قدرت تنظیم شده برای فلاش SB-500 نیز، 1/32 بوده است. اگر دوباره به عکس اول این مقاله دقت کنید، نوردهی و وضعیت فوکوس بهگونهای بوده است که توجه مخاطب در کنار بک گراند خوش آب و رنگ، از المان اصلی عکس پرتره که همان سوژه است، دور نشود.
دیوید میگوید در صورتی که کمی توان فلاش بک گراند را افزایش میداد، قطعا سوژهی پرتره دیگر به چشم نمیآمد. در کنار دو منبع نور و فیلتر رنگی عکاسی ، از یک رفلکتور سایز متوسط نقرهای رنگ نیز در زیر سوژه استفاده شده تا نوری یکدست از بالا و پایین به سوژه بتابد.
کارگاه جامع عکاسی پرتره
هر آنچه باید در رابطه با عکاسی پرتره بصورت حرفه بیاموزید را در این کارگاه فرا خواهید گرفت. برای اولین بار در ایران شما با حضور در یک کارگاه جامع، 24 سبک از عکاسی پرتره را آموزش خواهید دید. این کارگاه در آتلیه مجهز دیدنگار و با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد.
در مقالهی قبلی از پرونده کارگاه آموزش نورپردازی نیکون، دیوید تجادا با بهرهگیری از سادهترین تجهیزات نورپردازی، بوکهای زیبا و چشمنواز بهوجود آورده است. اگر به افکت بوکه علاقهمند هستید، میتوانید این مقاله را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.