نکات کلیدی درباره ی عکاسی با نوردهی طولانی مدت

نکات کلیدی درباره ی عکاسی با نوردهی طولانی مدت

یک تکنیک پر کاربرد عکاسی در شب، تکنیک نوردهی طولانی مدت است. افکت هایی که میتوان با عکاسی با نوردهی طولانی مدت بدست آورید خیره کننده و وهم انگیز است. مهم ترین وسایلی که به آن ها احتیاج دارید، یک سه پایه ی قوی و یک دوربین DSLR است که به شما امکان ثبت یک عکس با نوردهی بالا را بدهد.

عکاسی از یک چرخ و فلک

برای عکاسی از یک چرخ و فلک به آن نزدیک شوید و از یک لنز واید استفاده کنید تا در حد امکان جزییات را ثبت کنید. دوربین را روی سه پایه قرار دهید و قاب بندی کنید.
مشاهده، خرید و آگاهی از آخرین قیمت های انواع دوربین
از انجایی که میخواهیم تمام المان ها با وضوح باشند، از دیافراگم بسته بین f/11 تا f/32 انتخاب کنید. دوربینتان را یا در حالت دستی یا حالت TV ( اولویت سرعت شاتر ) قرار دهید و سرعت شاتر را با توجه به سرعت حرکت چرخ و فلک و تصویری که میخواهید به دست آورید تنظیم کنید. ( هر عددی بین ۱-۳۰ ثانیه )
برای ثبت عکس باید دوربین را در حالت تایمر خودکار قرار دهید یا با کابل ریموت عکس بگیرید تا از هر گونه لمس و لرزش دوربین جلوگیری شود. عکسی که گرفته میشود پر از دنباله های نوری در تقابل آسمان تیره است، و میله های نگه دارنده ی چرخ و فلک همچنان واضح خواهند بود.

ستاره های دنباله دار درست کنید

نوردهی با مدت زمان بالا در یک شب پر ستاره میتواند به کمک ستاره ها و چرخش زمین، ستاره های دنباله دار زیبایی تولید کند.
بهترین راه برای قاب بندی عکس قرار دادن یک المانِ جذاب مانند یک درخت کهنه در پیش زمینه است. دوربین خود را روی یک سه پایه قرار داده و نقطه فوکوس را در بی نهایت بگذارید. از یک ریموت کنترل استفاده کنید زیرا هر گونه لرزشی، عکس شما را خراب خواهد کرد.
دوربین خود  را در حالت B (Bulb) قرار دهید و دیافراگم را برای نتیجه ای مطلوب تر بین f/2.8 تا f/4  تنظیم کنید. ریموت را فشار دهید تا شاترتان باز شود. باید ISO را روی ۱۰۰ قرار دهید تا نویز تصویری را به حداقل برسانید. پس از گذشت زمان مورد نظرتان، دوباره ریموت شاتر را فشار دهید تا شاتر آزاد شود. این نوردهی میتواند بین ۵ دقیقه تا چند ساعت باشد.
بیشتر بخوانیدایزو، وایت بالانس و نورسنجی در عکاسی

دنباله های نوری خیره کننده

نکات کلیدی درباره ی عکاسی با نوردهی طولانی مدت

چراغ های راهنمایی رانندگی و دنباله های نوری، افکت های خیره کننده ای و راه های عالی ای برای گرفتن عکس با نوردهی بالا به شما میدهند.
یک خیابان را که در شب ماشین های زیادی از آن رد میشوند را انتخاب کنید. از یک سه پایه ی قوی استفاده کنید و دوربین را روی آن به صورتی قرار دهید که دید کلی از منطقه داشته باشید. استفاده از دیافراگم بسته مثل f/16 یا حتی بسته تر، بیشتر تصویر را واضح میکند.
هرچقدر مدت نوردهی بیشتر باشد، خط های بیشتر و طولانی تری ظاهر میشوند.

آب لطیف دریا

برای ثبت لحظه ی دراماتیک دریا و آسمان، باید ساعت طلایی را پیدا کنید، یک ساعت قبل از غروب آفتاب این زمان طلایی است.
موارد پایه ایِ عکاسی در شب را رعایت کنید. دوربین را روی سه پایه قرار دهید، یک لنز واید با کمترین فاصله کانونی ممکن را انتخاب کنید و نقطه فوکوس را در بی نهایت قرار دهید. حالت دوربینتان را روی دستی M یا Bulb قرار دهید و از سرعت شاتر پایین (بین ۵ تا ۳۰ ثانیه) برای نوردهی طولانی مدت استفاده کنید. هر چقدر بیشتر نوردهی کنید، آب دریای لطیف تری خواهید داشت.
از سلف تایمر دوربین و یا ریموت استفاده کنید تا از هر گونه لرزش در عکس جلوگیری کنید. از فلاش استفاده نکنید زیرا فلاش افکت عکستان را خراب میکند.

تعیین نوردهی

میزان نوردهی در عکاسیِ شب به موارد مختلفی بستگی دارد. اگر نور های محیطی زیادی دارید در این صورت سرعت شاتر باید پایین تر باشد. اما اگر در یک محیط تاریک عکاسی میکنید سرعت شاتر باید بالاتر باشد.
برای ثبت افکت های اینچنینی به سرعت شاتر حداقل ۱۵/۱ ثانیه احتیاج دارید، به این معناست که باید حتما از سه پایه استفاده کنید. برای ثبت عکسِ خانه به سرعت شاتر ۶ ثانیه احتیاج دارید که به قدر کافی برای ثبت دنباله های نوری ماشین ها آهسته است. دیافراگم f/8 باعث میشود تا ساختمان در وضوح کامل باشد.
هرچه بیشتر تمرین کنید، بیشتر به مدت زمانی که برای به دست آورن افکت مورد نظرتان لازم است، واقف خواهید بود.

تنظیمات پیشنهادی

اصلی ترین چیزی که هنگام عکاسی با مدت نوردهی بالا باید به آن فکر کنید این است که هم سایه ها و هم نورها را درست ثبت کنید.
اگر در ثبت سایه های درست موفق باشید، صحنه ی فوق العاده تحسین بر انگیزی را ثبت خواهید کرد. کلید عکاسی با مدت زمان نوردهی بالا، باز نگه داشتن شاتر به مدت زمانِ کافی برای دست یافتن به افکت مورد نظرتان است.اگر شاتر را بیش از اندازه باز نگه دارید، جزئیاتی مانند منبع نور و یا قدرت تشخیص سوژه ی مورد نظر را از دست میدهید.
وقتی میخواهید دنباله های نوری ثبت کنید، به سرعت شاتر حداقل ۱ ثانیه و یک عدد سه پایه احتیاج دارید. دوربین را روی حالت اولویت شاتر قرار دهید با ۱ ثانیه شروع کرده و نتیجه را ببینید. اگر دنباله ها بسیار کوتاهند، به مقیاس دو ثانیه سرعت شاتر را افزایش دهید تا به افکت مورد نظرتان برسید. (زیبایی عکاسی دیجیتال به این است که همان موقع میتوانید نتیجه را ببینید.) اگر همه چیز زیادی محو شده اند، شاترتان زمان زیادی باز بوده و احتیاج دارید تا ۱ ثانیه زمانتان را کاهش دهید.

وسایل مورد نیاز پیشنهادی

برای دوربین عکاسی دیجیتالتان برای عکاسی در شب، به یک سه پایه ی قوی احتیاح دارید. سه پایه شما را مطمین میسازد که از هرگونه لرزش یا تار شدن عکستان جلوگیری می کند.
ریموت کنترل جهت جلوگیری از دست زن به بدنه در سرعت های کم.

نتیجه گیری

گرفتن عکس های با مدت زمان نوردهی بالا، با تمرین زیاد و دانستنِ شرایط نوری و تنظیم دوربینتان طبق آن شرایط نوری، بسیار عالی خواهد بود.
بسته به کاری که انجام میدهید، سرعت شاترتان میتواند بین ۶۰/۱ ثانیه تا چند دقیقه متفاوت باشد. چیزی که عکاسی با نوردهی بالا را خاص و متفاوت میکند این است که هر عکس تا زمانی که منبع نور ها به طور نامشخص حرکت کنند با دیگری متفاوت خواهد بود و با تمرین میتوانید مجموعه ای که هر کدام برای خودشان خاص هستند را داشته باشید.
عکس های خاصی که با نوردهی با مدت زمان بالا در دسترس اند، محدوده ای از عکاسی است که هرکسی وارد آن نشده است. عکس های فوق العاده چشم نواز میتواند پاداشی بر تمرین این تکنیک ها باشد.

تجربه های عملی در عکاسی با نوردهی طولانی

نوشته ای از فرانسسکو گولا  Francesco Gola
در سالهای گذشته، به لطف وسایل و فیلتر های تولید شده ی کارآمد با کیفیت های خوب و قیمت های پایین، محبوبیت تکنیک نوردهی با مدت زمان بالا بین علاقه مندان به عکاسی بیشتر و بیشتر میشود. هرچند که میشود در استودیو یا در شهر از این تکنیک استفاده کرد، اما بهترین مکان برای استفاده این تکنیک عکاسی از مناظر است.
متاسفانه، اکثر مواقع نتیجه ی به دست آمده از انتظارات ما بسیار دور است و در نهایت آن را دیوانه وار توصیف کنیم. در هر صورت، این راهنمای گام به گام را دنبال کنید تا ببینید چگونه دست یابی به نتیجه ی مطلوب را در اولین ( حدودا اولین) تلاشتان به دست خواهید آورد.

قدم اول: آب و هوا را چک کنید

یک روز ابری برای تفریح با دوستانتان روز خوبی است، ولی نه برای گرفتن عکاسی با نوردهی مدت بالا.و همچنین باران تا ابد نمیبارد، پس خودتان را از پلی اشتیشنتان محروم نکنید. شما باید عکس های ماهواره ای را نیز چک کنید، پیش بینی های آب و هوا، که اگر طوفانی در راه بود و یا باران در حال بند آمدن بود، را بدانید.

قدم دوم: پیش از آن محل را ببینید

محل را از قبل بازدید کنید زیرا زمان زیادی برای قاب بندی و یا عکاسی با نوردهی کوتاه مدت نیاز دارید. درواقع دنیای عکاسی با نوردهی طولانی مدت کاملا با آنچه در نگاه  اول به نظر میرسد متفاوت است. شما باید آن را تجربه کنید تا متوجه شوید. یک هارمونی بین اجسام در حال حرکت یا پیش بینی مسیر حرکت ابر ها و یا جریان آب پیدا کنید. سعی کنید خورشید را در قابتان قرار ندهید زیرا حرکت آن عکستان را خراب میکند و محلی را در عکس ایجاد میکند که بیش از حد نور داده شده و قابل درست کردن نیست. اگر نمیتوانید از داشتن خورشید در قابتان اجتناب کنید؛ صبر کنید تا پشت یک ابر مخفی شود.

قدم سوم: از سه پایه استفاده کنید

دوربینتان را روی سه پایه قرار دهید و  همه ی لوازم جانبی مثل ریموت و نگه دارنده ی فیلتر ( اگر از فیلتر drop-in استفاده میکنید) را روی آن قرار دهید. در هر حال، صبر کنید تا فیلتر ها کاملا نصب شوند. این خیلی مهم است!

قدم چهار: قاب بندی کنید و فوکوستان را قفل کنید

قابتان را دوباره تنظیم کنید و فوکوستان را قفل کنید. اگر از فوکوس دستی استفاده میکنید به کارتان ادامه دهید، ولی اگر از فوکوس اتوماتیک استفاده میکنید باید با فشار نیمه به دکمه شاتر فوکوس کنید و زمانی که فوکوس روی سوژه مورد نظرتان قرار گرفت، همانطور که شاتر را نیمه نگه داشته اید، فوکوس را از حالت اتوماتیک به حالت دستی تغییر دهید. در این حالت دوربینتان فوکوس را نگه خواهد داشت. ( یا در حالت دیگر میتوانید از دکمه ی پشتی برای فوکوس استفاده کنید.)

قدم پنجم: نوردهی را تنظیم کنید

حالا دوربینتان را در حالت دستی M یا حالت اولویت دیافراگم (A/AV) قرار دهید. حالا دیافراگمتان را روی عدد مناسب تنظیم کنید. (پیشنهاد من برای فضاهای باز دیافراگم بین f/8 تا f/11 است) و این که یک شات نمونه بگیرید. نمونه موقعی کامل است که نوردهی درست داشته باشد. برای تشخیص این که نوردهی درست است یا نه، هیستوگرام را چک کنید ( به صفحه نمایشتان اعتماد نکنید زیرا خیلی روشن است). این درست است که هیچ قانون جهانی برای درست بودن هیستوگرام وجود ندارد ولی قوانین جهانی برای کاملا غلط بودن هیستوگرام وجود دارد مانند این که کاملا به راست یا چپ حرکت کرده است ( یا نوردهی زیاد یا کم بوده است).هنگامی که شات تست درست بود، سرعت شاترتان را یادداشت کنید.

قدم ششم : فیلترتان را اضافه کنید

حالا فیلتر ND را اضافه کنید. این فیلتر بسیار قوی است. مثلا با ۱۰ استاپ، دیگر نمیتوانید از ویزور یا صفحه نمایشتان چیزی ببینید. نگران نباشید، اگر این راهنما را گام به گام دنبال کرده باشید میدانید که هم قاب بندی هم فوکوس را قبلا تنظیم کرده ایم. شما نمیبینید ولی دوربینتان همه چیز را به خوبی میبیند.

قدم هفتم: حالت دوربینتان را به Bulb تغییر دهید

دوربینتان را در حالت Bulb قرار دهید تا محدودیتتان را از ۳۰ ثانیه بیشتر کنید ولی هیچ کدام از تنظیماتی که برای شات تست گرفته اید (دیافراگم و ISO) را تغییر ندهید.

قدم هشتم: عکس با نوردهی مدت بالایتان را ثبت کنید

بلاخره زمان ثبت عکس های با نوردهی مدت زمان بالایتان رسید. ولی چقدر باید شاترتان را باز بگذارید؟ جواب این سوال راحت تر از آن است که فکر میکنید. اول سرعت شاتری که در قدم پنجم و مرحله ی عکس نمونه گرفتید را ببینید. حالا باید استپ هایی که فیلتر ایجاد کرده نیز جبران کنید. برای مثال، اگر سرعت شاتر در عکس نمونه تان ۱۵/۱ ثانیه بود و فیلترتان ۱۰ استاپ بود، باید زمان باز بودن شاتر را به ۶۰ ثانیه تغییر دهید. حالا شما سرعت شاترتان را دارید. نمیخواهد زیاد درگیر ریاضیات شوید، در اینترنت جدول های تبدیل کننده و یا برنامه هایی برای موبایلتان سرچ کنید تا تبدیلات را برایتان انجام دهند.

قدم نهم : دوباره هیستوگرامتان را چک کنید

زمانی که عکسی با سرعت شاتر محاسبه شده گرفتید، دوباره هیستوگرامنتان را چک کنید. اگر هیستوگرامتان با عکس نمونه ای که گرفته اید تقریبا یکسان بود، عملیات موفقیت آمیز بوده است. اگر خیلی زیاد جا به جا شده بود، دوباره سرعت شاترتان را تنظیم کرده و عکاسی کنید.
راحت بود نه؟ حالا دوربین و لنز و وسایلتان را آماده کنید، بیرون رفته و تمرین کنید. اگر سوالی داشتید  با ما مطرح کنید ، تیم تخصصی دیدنگار همیشه پشتیبان شما عکاسان می باشد.

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.