تکنیک ادیت و پردازش تصاویر برای عکاسی در شب : رنگ آبی و سبز در عکاسی از کهکشان راه شیری
تکنیک هادر این مقاله قصد دارم به شما تکینک ادیت و پردازش تصاویر برای عکاسی در شب را آموزش دهم تا بتوانید بین رنگهای آبی و سبز در آسمان تعادلی را ایجاد کنید.
همهی ما در طول زندگی با آسمان و رنگ آبی ارتباط بسیار زیادی داریم. در یک روز روشن، آسمان همیشه آبی است. آخرین رنگی که در آسمان و در هنگام شب میبینیم نیز آبی است. اولین رنگی که میبینیم هنگام بازگشت نور در سپیده دم، بار دیگر به رنگ آبی است. به طور طبیعی، فرض میکنیم که آسمان حتی در یک شب بدون ماه در نیمه شب آبی است.
دوربینهای دیجیتال اما این قضیه را بهتر درک میکنند. اگر شما از وایت بالانس daylight استفاده میکنید که رنگهای واقعیتری داشته باشید، بهتر است بدانید که آسمان در شبهای بدون ماه اندکی رنگ سبز هم در دل تاریکی خود دارد. همهی این موارد هنگام پردازش تصاویر برای عکاسی در شب مورد توجه قرار میگیرد.
اگرچه خود دوربین میتواند رنگهای بسیار خوبی را ثبت کند، اما آسمان سبزی که میگویم کاملا متفاوت از چیزی است که احتمالا الآن در ذهنتان تصور میکنید. این در واقع بزرگترین مشکل در هنگام عکاسی از کهکشان راه شیری در شبهای بدون ماه نیز هست. چشمان ما انسانها به اندازهی کافی حساس و دقیق نیستند که بتوانند رنگهای واقعی آسمان شب را تشخیص دهند. بنابراین این خودمان هستیم که در نهایت تصمیم میگیریم چه رنگی باشد.
پیشنهاد نویسنده : عکاسی از عقابهای سرسفید در پارک آدیرانداک !
یک رویکرد، ثبت رنگهای موجود در آسمان بدون ماه شب است. یکی از دلایل رنگ سبز این است که خورشید در هنگام غروب کردن، هنوز هم از زاویهای متفاوت نور خود را به سطح زمین اطراف ما میتابد. نوری که پس از غروب کامل میتابد به جو زمین برخورد کرده و پس از واکنشهای شیمیایی، رنگهایی مثل سبز، قرمز و آبی در آن مشاهده میشود. در واقع ، رنگ سبز غالبا از اتمهای اکسیژن به وجود میآید که میتوانند انرژی اضافی خود را به شکل فوتونهای نور سبز در بیاورند.
این همان پدیدهای است که ما آن را به اسم ” شفقهای قطبی ” میشناسیم، اما مکانیسم آن تا حدی متفاوت است. بر خلاف شفقهای شمالی، این نور سبز از همه جای سطح کرهی زمین قابل مشاهده است. این نوع نور و رنگ در واقع چیزی است که دوربینهای ما میتوانند آن را ثبت کنند، ولی چشمانمان قادر به دیدنش نیستند. چنین تصاویری با رنگ سبز بی شک طبیعیتر هستند، اما از نظر من احساسات لازم را به بیننده منتقل نمیکنند.
شَفَق قُطبی یکی از پدیدههای جوی کرهٔ زمین است. شفق قطبی پدیدهٔ ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرضهای نزدیک به دو قطب زمین که بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکولهای موجود در یون سپهر زمین به وجود میآید.
توقع ما از اینکه آسمان شب بی ماه باید آبی باشد، بیشتر ریشه از تجربهی دیدن آن در طول روز دارد. وقتی در شبی که ماه کامل در آسمان دیده میشود به بالای سر خود نگاه کنید، آسمان نسبتا رنگی آبی دارد. مخروطهای گیرنده رنگ در شبکیههای چشمان ما به اندازهی کافی حساس نیستند تا بتوانند هر رنگی را در چیزهایی که با نور ماه روشن شده تشخیص دهند، مگر اینکه خود شیء نوری را از خود ساطع کند. شبها در واقع چشمهای ما کوررنگی پیدا میکنند. پس چرا فکر میکنیم رنگ تمام دنیا مایل به آبی است ؟
سعد مسعود خان ( Saad Masood Khan ) و سومانتا پاتانایک ( Sumanta N. Pattanaik )، دو محقق در دانشگاه فلوریدای مرکزی در این باره نظریهای دارند. آنها با استناد به تحقیقات محققان دیگر نشان میدهند که تحریک یاختههای استوانهای ( نوعی گیرندهی نور در چشم که در نور کم بهتر کار میکند ) چشم ما در شرایط کم نور میتواند باعث تحریک یاختههای مخروطی ( نوعی دیگر از گیرندههای چشم که در نور روز بهتر عمل کرده و رنگها را تشخیص میدهد ) اطراف آنها شود، حتی اگر مخروطهای استوانهای بیش از حد غیر حساس باشند تا مستقیماً به نور پاسخ دهند. سپس خان و پاتانایک فرض میکنند که مخروطهای تحریک شده در درجه اول آنهایی هستند که حساس به نور آبی هستند و این تصور غلط را به ما میدهد که نور مهتاب آبی است.
هالیوود سالها است که از تکنیکهای ” day for night ” برای فیلم برداری صحنههای شب در طول روز استفاده میکند. با اضافه کردن یک فیلتر آبی و خنثی کردن فیلم، آنها میتوانند یک صحنه شب را در طول روز ثبت کنند. از قضا، رنگ مهتاب در حقیقت از نور ظهر گرمتر است. یک دوربین دیجیتالی که وایت بالانسش روی Day Light تنظیم میشود، منظرهای از مهتاب را مایل به رنگ قرمز نسبت به همان منظرهای که ظهر ثبت کرده، ثبت میکند. برای اینکه سردرگمی شما را بیشتر کنم ( ! )، آسمان در طول شب با یک ماه کامل واقعاً آبی است، چرا که نور ماه به اندازه کافی روشن است و باعث پراکندگی آن در سطح تمام اشیاء میشود، همان پدیدهای که باعث میشود آسمان در طول روز آبی باشد.
ادیت و پردازش تصاویر عکاسی در شب با لایت روم
با وجود تمام این ملاحظات، بیشتر عکاسان تصمیم میگیرند رنگ آسمان شب را به برخی سایههای آبی تغییر دهند. خب این اصلا سخت نیست، میتوانید با یک تکنیک ویژه در نرم افزار لایت روم، تصاویر عکاسی در شب خود را ادیت و پردازش کرده و به رنگهای دلخواهتان برسید. یک راه برای انجام این کار، استفاده از نوار Temperature در صفحه اصلی نرم افزار لایت روم، به حدود 3،200 کلوین است، که یک آسمان آبی زیبا و دوست داشتنی را ایجاد میکند.
متأسفانه، این راه حل ساده برای رفع یک مشکل، مشکل دیگری را ایجاد میکند؛ همه چیز در تصویر اکنون مقداری سایه آبی خواهد داشت، از جمله ستارهها، کهکشان راه شیری، سیارات و البته سطح خود زمین. اگرچه در آسمان شب نمیتوانید رنگ را ببینید، اما اگر به آسمان تاریک خیره شوید، میتوانید رنگ ستارگان و سیارات روشن دیگر را مشاهده کنید.
پیشنهاد نویسنده : ۱۰ پروژهی عکاسی در خانه : برای عکاس بودن نیازی به بیرون رفتن ندارید !
ستارهی قلب العقرب ( Antares – کژدم دل یا سَدویس )، دَبَران ( Aldebaran – یا پس رونده )، ژوبین دار ( Arcturus – نگهبان شمال یا سِماک رامِح ) و اِبط الجوزا ( Betelgeuse – شبان شانه یا آلفای شکارچی ) رنگی متمایل به نارنجی دارند. ستارههای پای شکارچی ( Rigel – یا رِجل الجَبّار ) و شباهنگ ( Sirius – یا شِعرای یمانی ) متمایل به رنگ آبی و سفید هستند. مریخ ( Mars – یا بهرام ) نیز قرمز رنگ است.
راه حل من برای این معضل تغییر رنگ آسمان به سمت آبی و در عین حال حفظ رنگهای طبیعی ستارهها و کهکشان راه شیری است. بهترین راهی که من برای انجام این کار پیدا کردم، دستکاری چنلهای رنگی قرمز، سبز و آبی به صورت جداگانه در پنل Tone Curve در لایت روم است.
ابتدا حتما تصاویر اصلی را با فرمت RAW ثبت کنید. نوردهی استاندارد برای کهکشان راه شیری حدودا 30 ثانیه است. من برای ثبت تصاویر این مقاله و به طور کلی عکاسی نجومی از لنزهای کانن EF 16-35mm f/2.8L III USM یا کانن EF 16-35mm f/2.8L III USM استفاده میکنم. همچنین لنز Canon EF 35mm f/1.4L II USM نیز گاهی به کارم میآید. قله هیستوگرام در این نوع عکسها باید تقریباً یک سوم تا نیمی از سمت چپ نمودار باشد. اوراکسپوز شدن یا نوردهی بیش از حد میـواند رنگ ستارهها را از بین ببرد. همچنین در هنگام عکاسی سعی کنید از وایت بالانس daylight استفاده کنید یا اگر این کار را نکردید، در لایت روم این گزینه را اعمال کنید.
در مرحله بعد، پنل Tone Curve را باز کنید که دارای دو حالت است. اگر کلمه Region را در زیر نموداری مشاهده کردید که چهار اسلایدر در زیر آن وجود دارد، روی نماد کوچک در گوشه پایین سمت راست کادر کلیک کنید تا به حالت Edit Point Curve تغییر پیدا کند، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است.
پیش فرض Point Curve را روی Linear تنظیم کنید. بعد، روی Channel: RGB کلیک کرده و کانال قرمز را انتخاب کنید. برای قرار دادن نقطهای در منحنی، روی حدود دو سوم از مسیر کلیک کنید، اما نقطه را به هیچ جهتی حرکت ندهید. این نکته برای حفظ رنگ بخشهای هایلایت ( مثل ستارهها و کهکشان راه شیری ) است.
در مرحله بعدی، روی حدود یک چهارم از مسیر کلیک کنید و کمی به سمت پایین بکشید. حالا کانال سبز را انتخاب کرده و همان دو نقطه را قرار دهید. دوباره، قسمت پایین را کمی بکشید.
در آخر، کانال آبی را انتخاب کرده و همان دو نقطه را قرار دهید، اما این بار نقطه پایین را کمی بالا بکشید. اگر انجام این تنظیمات کوچک و دقیق روی منحنی را دشوار میدانید، هنگام کشیدن نقطه، کلید ALT را نگه دارید. در حال حاضر این مکان مسافت کمتری را برای یک حرکت ماوس مشخص به شما منتقل میکند و کنترل بهتری به شما میدهد.
شکل 2 تصاویر سه کانال رنگی را نشان میدهد. هدف این است که ضمن حفظ رنگهای اصلی ستارگان و کهکشان راه شیری، رنگ آسمان را به رنگ آبی دلپذیر تغییر دهید. برای انجام درست این تکنیک باید آزمون و خطاهای بسیار زیادی را داشته باشید. هنگامی که تنظیمات مورد انتظارتان را اعمال کردید، روی مثلث کنار Point Curve: Custom کلیک کرده و برای ایجاد یک پروفایل پیش فرض، روی Save کلیک کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که برای تصاویر مختلف به تنظیمات مختلفی احتیاج دارید، بنابراین ممکن است بخواهید یک سری از تنظیمات از پیش تعیین شده را ایجاد کنید و سپس آن را برای هر عکس مطابق میلتان تغییر دهید. در صورت لزوم همچنین میتوانید تنظیمات خود را از نو انجام دهید.
پیشنهاد نویسنده : پیش زمینه در عکاسی را بهتر بشناسید : چگونه تصاویر جذابتری ثبت کنیم ؟
ممکن است بدون تغییر بخشی از قسمتهای آسمان بنفش، از بین بردن کامل رنگ سبز غیرممکن باشد. بهترین راه این است که بگذارید آسمان نزدیک به افق، همچنان رنگ سبز خودش را حفظ کرده و باقی بخشها آبی شوند. در واقع این کار هم حس طبیعیتری را به عکس منتقل میکند و هم باعث میشود تعادل رنگی در تصویر شما به هم نریزد. از بین بردن کامل رنگ سبز در ادیت برای تصاویر عکاسی در شب ، حس طبیعی بودن آن را تا حد زیادی از بین میبرد.
به نظر من با دوربین کانن EOS 5D Mark III ثبت جزئیات مناسب از آسمان و زمین در یک فریم مستقل بسیار دشوار است. خودم تقریباً همیشه دو فریم را ثبت میکنم، یکی با نوردهی مخصوص آسمان و دیگری با نوردهی مخصوص زمین. این امر باعث میشود تنظیم رنگ آسمان و زمین به طور جداگانه آسانتر شود. تنظیمات پنل Tone Curve که رنگ آسمان را به رنگ آبی تغییر میدهد باعث میشود زمین برای سلیقهی من خیلی آبی شود.
من به طور معمول از اسلایدر Temperature در پنل Basic استفاده میکنم تا کمی رنگ زمین تغییر کند. برای صحنههای برفی، من اغلب از تنظیمات دمای 4200 تا 4400 کلوین استفاده میکنم. برای صحنههای دیگر، معمولاً دمای بین 4600 تا 4800 را انتخاب میکنم. این به زمین ظاهر کمی دلنشینتری میدهد که کمی مایل به آبی شده و از نور مهتاب تقلید میکند. وقتی تصاویر زمین و آسمان را به طور جداگانه ویرایش کردم، آنها را در فتوشاپ با یکدیگر ترکیب میکنم.
عکاسی در شب با حفظ رنگها، مانند عکاسی در طول روز به سبک سیاه و سفید است. میتوان گفت این امر ذاتاً ذهنی به حساب میآید. رویکردی که من در اینجا بیان کردم، رنگی را که ما انتظار داریم به آسمان میدهد، ضمن حفظ رنگ ستارگان که در واقع میتوانیم مشاهده کنیم. امید این است که این رویکرد بتواند احساسات عکس را برای نمایش عظمت آسمان و کائنات از نمای زمین، بسیار شدت ببخشد.
پیشنهاد نویسنده : ۲ مهارت مهم در عکاسی که تمام عکاسان باید آن را بدانند !
آیا شما هم تا به امروز از آسمان شب یا از کهکشانها و ستارگان عکاسی کردید ؟ نظرتان در مورد رنگهای آسمان در این سبک عکاسی چیست ؟ آیا با این رویکرد برای ادیت و پردازش تصاویر برای عکاسی در شب موافق هستید ؟
امیدوارم مقاله ” تکنیک پردازش تصاویر برای عکاسی در شب “ برایتان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !