آموزش نقاشی با نور : دنیای شگفت انگیز نورها و رنگ‌ها !

نقاشی با نور یکی از جالبترین کارهایی است که شما به عنوان یک عکاس می‌توانید با دوربین خود انجام دهید. این نوع تصاویر معمولا بسیار رنگارنگ و سرشار از انرژی هستند، شاید اگر یک بار آن را انجام دهید دیگر نتوانید به سبک دیگری فکر کنید !

البته که بسیاری از مردم در قدم اول کاملا ناامید می‌شوند، چون این سبک بسیار چالش برانگیز بوده و به مهارت و تمرین بسیار زیادی نیاز دارد. البته حقیقت این است که اگر پشتکار و علاقه‌ی لازم را داشته باشید، برای شما یک پروژه‌ی لذت بخش خواهد بود.

پس همراه من باشید تا با هم ببینیم چطور می‌شود از تکنیک نقاشی با نور در عکاسی استفاده کرد …

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید دوربین : چه دوربینی برای من مناسب است ؟

نقاشی با نور ( Light Painting ) چیست ؟

نقاشی با نور یکی از تکنیک‌های خاص و متفاوت تصویربرداری است که از یک منبع نوری در حال حرکت استفاده می‌کند تا ضمن ثبت عکسی با نوردهی بسیار طولانی، سوژه‌ی اصلی را هم روشن کند؛ که البته همیشه نیازی نیست یک سوژه‌ی اصلی در کادر شما حضور داشته باشد. بعدا بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 به عبارتی، نقاشی با نور به شما این امکان را می‌دهد که حس زنده بودن، نفس کشیدن و حرکت کردن را به تصویر ثابت خود اضافه کنید. از زاویه‌ای دیگر می‌توان آن را نوعی چیدمان در عکاسی به حساب آورد.

برای مثال شما می‌توانید به عنوان یک هنرمند از نور به عنوان یک سوژه‌ی منحصر به فرد استفاده کنید، با آن طرح‌های مختلف بکشید و یا حتی بخشی از عناصر که در واقعیت وجود ندارند را خودتان در فضا رسم کنید. این کار کمی عکس‌های شما را به سمت سبک سوررئالیسم خواهد برد.

نقاشی با نور به همان اندازه که در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد، اما واقعا چالش برانگیز بوده و نیاز به تمرین، صبر و حوصله‌ی فراوانی دارد. گرچه نتایج آن نیز واقعا جذاب هستند. بگذارید کار را خیلی پیچیده نکنیم؛ در واقع شما یک اتاق تاریک در اختیار دارید، یک منبع نور و سناریویی که خودتان باید برای آن بنویسید.

برای اینکه این قضیه را برایتان واضح‌تر توضیح دهم، لازم است موارد دیگری را هم بدانید، پس ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید …

تجهیزات لازم

  • دوربین – شما می‌توانید از هر دوربین دیجیتالی که قابلیت عکاسی با سرعت شاتر B یا همان حالت Bulb را به شما می‌دهد استفاده کنید.
  • سه پایه – یکی از مهمترین ابزارها در نقاشی با نور ، یک سه پایه‌ی محکم است. در بیشتر موارد شاتر شما برای چند دقیقه باز خواهد بود و بسیار مهم است که دوربین در حین نوردهی هیچ حرکتی نداشته باشد.
  • شاتر بی سیم برای شروع نوردهی باید از یک شاتر بی سیم یا کنترل از راه دور استفاده کنید تا بتوانید خودتان شاتر را کنترل کنید. اگر هیچ کدام از این موارد را ندارید، از عملکرد تایمر دوربین خود برای شروع نوردهی استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید اگر قصد استفاده از تایمر را داشته باشید، باید قید حالت B را زده و به همان حداقل سرعت شاتر دوربین خود بسنده کنید. ضمنا برای اینکه بتوانید عکس تمیزتر و بهتری داشته باشید، بسیار مهم است که هیچ وقت دوربین یا سه پایه‌ی خود را لمس نکنید تا از لرزش هنگام نوردهی جلوگیری کنید.
  • یک تایمر – یک ساعت مچی که استاپ واچ داشته باشد یا وسیله‌ای دیگر مثل گوشی هوشمندتان را استفاده کنید، چرا که در بیشتر مواقع بهترین نتیجه را در حالت B به دست خواهید آورد و برای استفاده از آن، بهتر است زمانبندی بسیار دقیقی هم داشته باشید.
  • منبع نور – انواع مختلفی از منابع نور را می‌توان برای نقاشی با نور استفاده کرد. این منابع نوری، در واقع همان قلموهای شما در فضای سه بعدی و واقعی هستند، برای این منظور می‌توانید از چیزی مثل چراغ قوه، شمع، لیزر، حلقه‌ها یا لوله‌های درخشان، فلاش گوشی و یا هر چیز دیگری استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که نور نور ایجاد شده توسط منبع نور در نهایت روی بافت نور در کار شما تاثیر خواهد داشت، همچنین رنگ نور اثر بسیار زیادی خواهد گذاشت، برای مثال یک نور آبی محیط شما را هم به رنگ آبی در خواهد آورد و یک نور زرد نیز به همان شکل.
  • ژل های رنگی – از ژل‌های رنگی می‌توان در بالای منبع نور استفاده کرد تا رنگ نور تغییر کرده و جلوه‌ی متفاوتی را به نقاشی سه بعدی شما در فضا بدهد.

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید لنز : چه لنزهایی برای من مناسب است ؟

بهترین لنز برای استفاده از تکنیک نقاشی با نور چیست ؟

شما برای استفاده از تکنیک نقاشی با نور محدودیتی در استفاده از انواع لنزهای مختلف نخواهید داشت، اما به طور کلی یک لنز پرایم 50 میلی متری شارپنس و کیفیت بسیار بهتری را نسبت به یک لنز کیت معمولی به شما خواهد داد و در اکثر مواقع خوب عمل خواهد کرد.

با این حال، لنزهای واید و اولترا واید بهترین گزینه‌ها هستند، چرا که می‌توانند بخش‌های بزرگتری از قاب تصویر شما را پوشش دهند. حتی لنزهای فیش آی در ترکیب با دوربین‌های فول فریم هم می‌توانند برای این سبک بسیار خلاقانه و عالی باشند.

اگر لنزی را دارید که حداکثر دیافراگم آن f/1.8 است شانس بسیار بزرگی آورده‌اید. معمولا برای نقاشی با نور باید دیافراگم لنزتان را روی f/8 یا بازتر قرار دهید، چرا که موقعیت‌هایی وجود دارند که نیاز دارند شما نور بیشتری را جذب کنید و یا بین سوژه و پس زمینه تاری ایجاد کنید. در این مواقع استفاده از لنزی که حداکثر دیافراگم آن حداقل f/1.8 باشد بسیار کارآمد و عالی خواهد بود.

دقیقا مانند سایر تنظیمات خودکار دوربین، لنز شما نیز در صورتی که در نور کم قصد عکاسی داشته باشید ممکن است نتواند به درستی فوکوس کند. برای حل این مشکل لازم است فوکوس لنزتان را به حالت دستی یا MF تغییر دهید و خودتان آن را تنظیم کنید.

برای اطمینان از اینکه همه چیز شارپ خواهد شد بهتر است ابتدا یک سوژه‌ی واضح را در جایی که قصد عکاسی دارید قرار دهید، منبع نور خود را روی آن تنظیم کنید و سپس فوکوس را روی آن قفل کرده و به حالت دستی ببرید.

اگر به خودتان اعتماد ندارید و فکر می‌کنید ممکن است نتوانید در تاریکی به درستی فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید، بهتر است ابتدا محیط را روشن کرده، سپس با استفاده از فوکوس خودکار دوربین روی سوژه‌ی اصلی فوکوس کنید، بعد از این کار فوکوس را دوباره به حالت دستی برده و آن را قفل کنید تا سوژه به صورت کامل شارپ شود.

تنظیمات دوربین

  • حالت دوربین – برای عکاسی با تکنیک لایت پینتینگ یا همان نقاشی با نور باید از حالت دستی تنظیمات استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد سرعت شاتر و دیافراگم را خودتان تنظیم کنید.
  • کیفیت تصویر – فرمت فایل خروجی خود را روی خام RAW تنظیم کنید، که به شما امکان می‌دهد تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد تصویر خود ثبت کنید ( البته اگر در عکاسی با فرمت خام RAW راحت نیستید و یا حوصله‌ی پس پردازش آن را ندارید، استفاده از آن ضروری نخواهد بود، این صرفا یک توصیه است ).
  • وایت بالانس – اگر می‌خواهید روشنایی خود را با منبع نور تعادل برقرار کنید، گزینه‌ی Incendescent یا Tungsten را انتخاب کنید. با این حال، گاهی اوقات آزمایش با سایر تنظیمات تعادل رنگ سفید می‌تواند برخی از جلوه‌های نوری جالب را ایجاد کند. اگر می‌خواهید از رنگ‌های منابع نور خود استفاده کنید، Day Light نقطه‌ی شروع خوبی خواهد بود. تعادل خودکار رنگ سفید توصیه نمی‌شود.
  • ایزو – مانند ISO 100 بر روی ISO کم تنظیم کنید.
  • F-stop یا دیافراگم – سعی کنید از دیافراگم f/8 یا f/10 استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد عمق بیشتری از میدان را بدست بیاورید، همچنین می‌توانید از سرعت شاتر طولانی‌تری هم استفاده کنید.
  • سرعت شاتر – سرعت شاتر را باید روی حالت B تنظیم کنید، بنابراین سرعت شاتر واقعی شما با توجه به میزان نور محیط موجود در صحنه مشخص می‌شود.
  • روشنایی صفحه نمایش LCD – میزان روشنایی پیش نمایش در صفحه نمایش LCD را کاهش دهید، چرا که تنظیم طبیعی در شب بسیار روشن است و باعث می‌شود که در صورت عدم نوردهی صحیح، تصویر شما کمی روشن‌تر به نظر برسد.
  • نمودار هیستوگرام – از هیستوگرام خود برای بررسی میزان تعادل در نوردهی استفاده کنید. اگر نمودار هیستوگرام به شدت به سمت چپ متمایل شده باشد، تصویر شما عمدتاً تاریک است.
  • سیستم هشدار گورخری – شما می‌توانید از سیستم هشدار گورخری استفاده کنید تا نقاط هایلایت تصویرتان را بهتر مشخص کنید. اگر درخشان‌ترین بخش‌های تصویر شما به خوبی در معرض دید باشند، این حالت به شما آن را با خطوطی راه راه نشان خواهد داد، البته باید توجه داشته باشید که تمامی دوربین‌ها از این حالت پشتیبانی نمی‌کنند.
  • تثبیت کننده‌ی تصویر – آن را در حالت خاموش قرار دهید. برای استفاده از تکنیک نقاشی با نور ضروری است که از یک سه پایه استفاده کنید. وقتی که دوربینتان روی سه پایه قرار دارد در واقع روشن کردن سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر می‌تواند آن را گول زده و تصویر را به شکلی مصنوعی با لرزش همراه کند که این موجب تاری تصویر نهایی هم می‌شود.
  • سیستم کاهش نویز در نوردهی طولانی – توصیه می‌کنم این حالت را خاموش کنید. البته این گزینه می‌تواند روشن هم باشد، اما باعث می‌شود که میزان نوردهی شما مضاعف شود، در حالی که دوربین برای گرفتن نویز از تصویر از نوردهی در نقاط سیاه استفاده می‌کند. اگر دوربین شما روی ایزوی کمی تنظیم شده باشد، در بیشتر موارد میزان نویز به اندازه‌ی کافی پایین خواهد بود تا این تنظیم غیر ضروری شود. با این وجود، این ایده‌ی خوبی است که قبل از شروع کار، میزان نویز تصویر نهایی خود را بررسی کنید، و ممکن است برخی از دوربین‌های قدیمی تر به این تنظیمات نیاز داشته باشند تا سطح نویز قابل استفاده را بدست آورند.

پیشنهاد نویسنده : اشکال، الگوها، بافت‌ها و خطوط در عکاسی : با کمی صبر و تمرین تصاویر بی نظیری را ثبت کنید !

چطور یک پس زمینه‌ی مناسب پیدا کنیم ؟

یافتن یک مکان عالی برای استفاده از تکنیک نقاشی با نور در عکاسی بسیار مهم است. شما باید راهی برای تعامل با محیط پیدا کنید و همه چیز را جوری تنظیم کنید که نور در واقع در حال ارتباط برقرار کردن با محیط اطرافش باشد.

البته این را هم توجه داشته باشید که نیازی نیست بک گراند همیشه بسیار زیبا باشد، شما می‌توانید از یک پارک پر از درخت و یا حیاط منزلتان استفاده کنید؛ آنچه محیط است تعامل نور با محیط اطراف و چگونگی ترکیب بندی آن است.

به این فکر کنید که در کجا ترکیب بندی می‌تواند متوازن و دقیق باشد، همچنین در صورت لزوم و اگر برایتان مقدور بود، از عناصر موجود در صحنه و یا پس زمینه استفاده کنید تا نقاشی شما در فضا سه بعدی‌تر و زیباتر به نظر برسد.

هنگام جستجوی یک مکان مناسب برای نقاشی با نور ، نور محیط اطراف آن را هم لازم است که حتما در نظر بگیرید. اگر خیلی روشن است، ممکن است نور به خوبی دیده نشود. بهترین زمینه آنی است که به اندازه‌ی کافی تاریک باشد تا حتی بتوانید از سرعت شاتر سی ثانیه‌ای هم استفاده کنید، بدون اینکه تصویر نهایی‌تان اور اکسپوز شود.

همچنین نباید از منبع نوری که از آن استفاده می‌کنید غافل شوبد، در غیر این صورت مشاهده‌ی آنچه در هوا رسم کردید بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد شد.

با نور محیط شروع کنید

اولین قدم قبل از شروع استفاده از تکنیک نقاشی با نور در عکاسی ، تعیین نور محیط در صحنه‌ی مد نظر شما است. بسیار مهم است که بدانید چه میزان نوردهی برای نور محیط شما لازم است و باید چند ثانیه شاتر دوربین باز باشد. در اینجا یک ترقند کوچک کاربردی را برایتان خواهم گفت :

  1. ایزو را بر روی شش استاپ بالاتر از ایزوی مورد نظر خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با ایزوی 100 عکاسی کنید، آن را روی 6400 قرار دهید.
  2. با تنظیم دوربین خود روی ایزوی 6400، آزمایش کنید تا بدانید چند ثانیه برای روشن کردن نور محیط صحنه‌ی خود نیاز دارید. هر ثانیه نوردهی در ایزوی 6400 برابر با یک دقیقه نوردهی در ایزوی 100 است.
  3. بنابراین اکنون ایزو را به 100 برگردانید و آماده شوید تا با نوردهی صحیح و زمانبندی درست عکاسی کنید. در بسیاری از دوربین‌ها کمترین میزان ایزو 200 است، بنابراین 6 استاپ بالاتر از آن می‌شود 12800 و اگر کمترین ایزوی دوربین شما 50 باشد، شش استاپ بالاتر از آن 3200 خواهد بود.

فوکوس کنید

فوکوس دوربین شما یک مرحله‌ی بسیار مهم است، اما همیشه هم خیلی ساده نیست، برای مثال زمانی که نور محیط کم باشد این عمل بسیار سخت خواهد شد. ساده‌ترین راه این است که از فوکوس دستی استفاده کنید.

برای این کار لازم است ابتدا محیط را روشن کرده و یا یک سوژه را درست در همان جایی قرار دهید که قرار است در آن نقاشی با نور را انجام دهید، سپس با استفاده از حالت فوکوس دستی، فوکوس را روی آن تنظیم کرده و قفل کنید.

پیشنهاد نویسنده : ایده‌های عکاسی در خانه : تکنیک چاپ خورشیدی در تنها ۳۰ دقیقه !

البته می‌توانید در این حالت از فوکوس خودکار هم استفاده کنید، اما حتما پس از فوکوس کردن باید آن را روی سوژه‌ی اصلی قفل کنید، چرا که فوکوس کردن چه به صورت دستی و چه به صورت خودکار در نور کم بسیار دشوار است.

به یاد داشته باشید که اگر دوربینتان را جا به جا کنید، لازم است دوباره از نو فوکوس کنید.

نوردهی صحیح را رعایت کنید

در این مرحله، شما زمان نوردهی را تعیین کرده‌اید و دوربین را بر روی سوژه‌ی خود متمرکز کرده‌اید. وقت آن است که نوردهی را شروع کرده و شروع به نقاشی با نور در فضا کنید. اکثر دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا حداکثر 30 ثانیه نوردهی را تنظیم کنید. برای اینکه به نوردهی بیش از 30 ثانیه هم دسترسی داشته باشید، باید سرعت شاتر را روی حالت B یا همان Bulb قرار دهید.

برای اینکه بتوانید بهتر روی این حالت کنترل کنید، بهتر است از یک ریموت کنترلر استفاده کنید، چرا که نگه داشتن طولانی مدت دکمه‌ی شاتر روی دوربین هم می‌تواند سخت و خسته کننده باشد و هم باعث لرزش دوربین و تار شدن تصویر نهایی شود.

در این حالت تا زمانی که دکمه‌ی شاتر را فشار دادید نوردهی انجام می‌شود و به محض اینکه دستتان را از روی آن بردارید، پرده‌ی شاتر بسته شده و نوردهی تمام می‌شود. لازم است بدانید که این حالت هیچ محدودیتی هم در زمان ندارد، خواه یک ثانیه نوردهی باشد یا 10 ساعت. برای زمانبندی دقیق‌تر هم می‌توانید از تایمر یا استاپ واچ گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

از چراغ‌ها و منابع نوری مختلف برای نقاشی با نور استفاده کنید

سعی کنید انواع مختلفی از منابع نوری را برای خودتان جمع آوری کنید تا انعطاف بیشتری داشته باشید. این منابع نور می‌توانند از چراغ‌های اسباب بازی گرفته تا لیزر و چراغ قوه و چراغ مطالعه و یا حتی چراغ‌های رشته‌ای باشند.

همچنین سعی کنید رنگ بندی متنوعی هم داشته باشید تا حس جذابیت بیشتری به کارتان اضافه کنید. یکی دیگر از منابع نور جذاب می‌تواند چراغ‌های مارپیچ و یا ریسه‌های LED باشد. نور طولانی آنها به شما این امکان را می‌دهد که چرخش‌ها و طرح‌های عجیب و غریبی را بتوانید در هوا ایجاد کنید.

برای نقاشی‌های دقیق‌تر و ظریف‌تر هم می‌توانید از منابع نوری کوچکتر، مانند یک چراغ LED کوچک استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به یک رشته بسته و در هوا بچرخانید. تمامی اینها در نهایت به خلاقیت شما بستگی دارند.

از استفاده از انواع مختلف منابع نور نترسید، بعضی اوقات حتی می‌توانید از فلاش گوشی هوشمند خود برای همین منظور استفاده کنید. حتی می‌توانید رنگ نور و یا المان‌های مختلف صحنه را تغییر دهید تا به سبک خاصی از نقاشی با نور برسید.

ضمنا به یاد داشته باشید که اگر منبع نور شما با باتری کار می‌کند، حتما چند باتری یدک که مناسب آن باشد را همراه خود داشته باشید، چرا که ممکن است یک جلسه عکاسی با تکنیک نقاشی با نور تا ساعت‌ها طول بکشد.

تمرین، تمرین و باز هم تمرین !

از بسیاری جهات، عکاسی با تکنیک نقاشی با نور مانند رقصیدن است. همانگونه که در رقص چرخش و حرکت وجود دارد، در اینجا هم این حرکات باعث می‌شوند راحت‌تر به نقاشی در فضا عادت کنید.

برای ایجاد مارپیچ‌هایی از نور ابتدا جلوی دوربین قرار گرفته و نور را شروع به چرخاندن کنید، در همین حالت آرام آرام به سمت عقب حرکت کنید و از دوربین دور شوید. می‌توانید در فضا الگوهای متفاوت و خلاقانه‌ای را برای این حلقه‌ی نورانی ترسیم کنید که باز هم تماما به خلاقیت شما بستگی دارد.

برای مثال می‌توانید همانطور که می‌چرخید منبع نور را آرام به سمت بالای سر خود برده و کمی زیر آن بایستید، این کار باعث می‌شود شما هم به عنوان یک سوژه‌ی اصلی در دایره‌ای نورانی معلوم شوید.

پیشنهاد نویسنده : ایده‌های عکاسی در خانه : جادوی اشیاء معلق در عکاسی !

همچنین حتما به یاد داشته باشید که هنگام چرخش حتما به دور یک محور ثابت می‌چرخید و یک نقطه‌ی مشخص را دنبال می‌کنید، چرا که در غیر این صورت رگه‌های نور کج و غیر منطقی به نظر می‌رسند.

شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ای، می‌توانید حتی به سبک‌های جدیدی برای تکنیک نقاشی با نور هم فکر کنید. هیچ قانون و قاعده‌ی نوشته شده‌ای در این مورد وجود ندارد و مهمترین چیز درک خود شما از فضا، نقاشی سه بعدی و مبحث نور است.

بهترین حالت این است که خودتان تعامل خوبی را با محیط برقرار کنید، سپس با استفاده از خلاقیت و ساختار شکنی، تصاویری را ثبت کنید که از آثار سایر عکاسان متمایز باشد. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه مهم نیست که از چه روشی برای عکاسی استفاده می‌کنید تا تصویر نهایی‌تان جالب‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

اما همانقدر که این سبک زیبا و رویایی است، به همان اندازه هم سخت و پیچیده است و نیاز به تمرین و ممارست فراوان دارد، شاید نیاز باشد هزاران بار عکس بگیرید تا به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید، جالب‌ترین نکته اینجاست که از بین تمامی این عکس‌ها هیچ کدام با هم نتیجه‌ی یکسانی را نمی‌دهند.

از هر عکسی که می‌گیرید تجربه گرفته و با آن عکس بعدی را ثبت کنید

عکاسی به سبک نقاشی با نور را می‌توان یک فرایند آزمایش و خطا دانست. برای رسیدن به یک نتیجه خوب، چندین بار لازم است کاری که می‌کنید را مجدد تکرار کنید، شاید حتی هزاران بار. ممکن است با استفاده از تنظیمات اشتباه و یا ایرادات بسیار کوچک، کل پروژه‌ی خود را خراب کنید.

نکته دقیقا همینجاست که باید هر سری که عکسی را ثبت می‌کنید، ایرادات آن را آنالیز کرده و در عکس بعدی بهبود ببخشید. برای به حداقل رساندن خطاها، در اینجا کارهایی که باید انجام دهید را برایتان آورده‌ام …

ابتدا با استفاده از تنظیمات دستی که انتخاب کرده‌اید، عکس‌های خود را ثبت کنید. اگر عکستان کمی تیره یا خیلی روشن شده است، مقادیر تنظیمات را بصورت تدریجی تغییر دهید تا اینکه نوردهی صحیح به خوبی انجام بگیرد.

ابتدا با دیافراگم و سرعت شاتر شروع کنید. اگر هنوز تصویر شما به اندازه‌ی کافی روشن نشده است، آن موقع است که باید اندکی ایزو را هم افزایش دهید. همانطور که می‌دانید، بالا بردن ایزو به معنای افزایش نویز در تصویر است، پس تا حد امکان آن را در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارید و تنها در شرایط خاص بالا ببرید.

حالا که دوربین شما آماده است، به سرعت نقاشی خود را با منبع نوری که در اختیار دارید در فضا رسم کنید. قبل از کلیک روی دکمه‌ی شاتر چند بار حرکات خود را در فضا تمرین کنید. انجام این کار باعث می‌شود هنگامی که شروع به نقاشی جلوی دوربین کردید، کمتر عصبی شده و در معرض خطا قرار بگیرید.

پس از اولین نقاشی با نور ، بررسی کنید که چیزی که رسم کردید در فضای سه بعدی چگونه به نظر می‌رسد. اگر نتیجه خیلی خوب نشده است، اصلاحاتی را در حرکات خود انجام دهید تا تصویرتان هم به جلوه‌ی درستی برسد. همچنین، حواستان را خیلی به منبع نورتان جمع کنید، ممکن است بعضی از آنها تنظیمات خاصی داشته باشند و یا قدرتشان در حین کار کم و زیاد شود.

تکنیک‌های نقاشی با نور در فضای سه بعدی

  • از طرفین نقاشی کنید – فقط پشت دوربین خود بایستید و نور را به دور تصویر بچرخانید. رنگ آمیزی سطوح مسطح از یک طرف به شما امکان می‌دهد بافت‌های سطحی داشته باشید.
  • از زوایای مختلف زیادی استفاده کنید – به عنوان مثال، هنگامی که با زمین تعامل دارید زاویه‌ی نور را کم کنید. این امر باعث می‌شود تا زمین همچنان صاف به نظر برسد و تمام جزئیات سطحی آن به نمایش در بیاید. همچنین، با اضافه کردن نور از زوایای مختلف، تصویر حاصل جلوه‌ای سه بعدی و جالب خواهد داشت.
  • بین دوربین و منبع نور خود نایستید – ممکن است با این کار مثل یک شبه یا یک تصویر سیلوئت در قاب حضور داشته باشید
  • لباس‌های بدون انعکاس تیره بپوشید و حرکت خود را ادامه دهید – باز هم، قطعا شما نمی‌خواهید به عنوان یک شبح در تصویر خود ظاهر شوید !
  • منبع نور را در پشت دوربین روشن نکنید – وگرنه یک نقطه‌ی روشن در تصویر ایجاد می‌شود.
  • از یک فیلتر قرمز استفاده کنید – در هنگام نیاز به بررسی دوربین از چراغ فلاش با فیلتر قرمز استفاده کنید تا تنظیمات را انجام دهید. چراغ قرمز باعث می‌شود دید بهتری در نور کم داشته باشید.
  • سطوح مختلف قرار است به نور واکنش‌های متفاوتی را نشان دهند – سطوح چوبی ممکن است واکنش کمتری نسبت به سطوح براق مانند فلز یا شیشه به نور داشته باشد، چرا که سطوح خشن‌تر نسبت به سطوح صاف نور بیشتری را جذب می‌کنند.
  • نور را در حال حرکت نگه دارید – پرتو را در نوسانات آهسته حرکت دهید تا نور اضافه شود و در مناطقی که نیاز به نور کمتری دارند، حرکات را سریعتر انجام دهید.
  • دقیقا همانند یک نقاشی واقعی با بالا و پایین و چپ و راست کشیدن نور، به کارتان بافت اضافه کنید – مثل دنیای واقعی، بافت در تکنیک نقاشی با نور هم اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • نگران این نباشید که چند دفعه نتیجه‌ی نهایی افتضاح شده است – ممکن است چندین بار تلاش کنید تا تصویری راضی کننده را به دست بیاورید، حتی شاید هزاران بار نیاز به تلاش مجدد باشد. سعی کنید در هر سری که تصویر جدیدی را ثبت می‌کنید، ایرادات عکس قبلی خود را هم برطرف کنید.

پیشنهاد نویسنده : عکاسی کاندید یا عکاسی بی هوا چیست ؟

خلاق باشید !

اینها چند نکته‌ی اساسی برای کمک به شما در شروع عکاسی با تکنیک نقاشی با نور بود. بی شک شما خیلی بیشتر از این می‌توانید در کارتان خلاقیت داشته باشید و یا ساختار شکنی کنید. به هیچ عنوان از خلاقیتتان نترسید و همواره ایده‌های جدیدتان را عملی کنید.

شما می‌توانید از چندین منبع نور به جای یکی استفاده کنید تا بافت و ظاهر متفاوتی داشته باشید، حتی می‌توانید خودتان هم به عنوان بخشی از عکس حضور داشته باشید. آیا شما هم ترفند دیگری را می‌شناسید ؟

امیدوارم مقاله‌ی ” آموزش نقاشی با نور : دنیای شگفت انگیز نورها و رنگ‌ها ! “ برایتان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !