مقدمه : در این مقاله قصد داریم با تیلور گری به دل طبیعت بزنیم تا نظر او را در مورد عملکرد لنز 20 میلی متری نیکون با دیافراگم f/1.8 بدانیم.

در مورد تصویر بالا؛ کاکتوس در دره گواتین ( شهر اگواسکالینتس، مکزیک ) در صحرای آتاکاما می‌تواند بیش از 20 فوت قد بکشد، و تیلور اغلب دوست دارد فاکتور انسانی را به این مناظر اضافه کرده و از آنها عکس بگیرد تا احساس متفاوتی را به تصاویرش ببخشد. او می‌گوید : ” ماه در آسمان بالا رفته بود و از سمت راست نور خودش را به زمین می‌تابید. من چراغ قوه‌ای را نگه داشتم و نور آن را سعی کردم طوری تنظیم کنم که فضای داخلی سخره را روشن کند. این شکلی شبح وار و مبهم به تصویرم اضافه می‌کرد. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 10 seconds, f/1.8, ISO 2500, manual exposure, Matrix metering.

پیشنهاد نویسنده : ۶ تکنیک استفاده از پس زمینه خلاقانه در عکاسی ماکرو !

صحرای آتاکاما یک فلات بیابانی است که در حدود 600 مایل ساحل شمالی شیلی را پوشش می‌دهد. این یکی از خشک‌ترین مکان‌های جهان به حساب می‌آید، اما در ارتفاعات بالاتر آن دریاچه‌ها، حوضچه‌ها و کوه‌های نمکی وجود دارد. این منظره بسیار متنوع بوده و فرصت بسیار خارق‌العاده‌ای را برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد تا خودتان را به چالش بکشید، و آن دقیقا همان جایی است که تیلور گری ( Taylor Gray )، عکاس چشم انداز و منظره، سعی کرد از آن عکاسی کند و برای این کار قصد داشت از لنز NIKKOR Z 20mm f/1.8 S استفاده کند که وسیع‌ترین لنز رده بالا برای دوربین‌های مانت Z نیکون تا به امروز است.

ببینید و باور کنید

می‌توانید از عکس‌های تیلور بگویید که او عکاسی نیست که هنگام غروب خورشید به هتل، خانه یا اردوگاه برود. وقتی با او صحبت کردیم، او بلافاصله سعی داشت توجه من را به آسمان شب پرستاره در بالای فضاهای باز جلب کند، در تصویری که وضوح و جزئیاتی را نشان می‌دهد که توسط لنزهایی با زاویه دید عریض قابل ثبت شدن است. او برای تمام این کارها از دوربین نیکون Z7 استفاده کرده که از لنزهای مانت Z پشتیبانی می‌کند. او تمام عکس‌هایش را با لنز 20 میلی متری نیکون ثبت کرد.

” این تصویر مربوط به دره گواتین در اوایل روز بود. قطعا شما در این تصویر حس بهتری از رودخانه می‌گیرید. خورشید غروب کرده بود و تابش طولانی آن باعث درخشش محیط در افق می‌شد. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 15 seconds, f/5.6, ISO 1600, manual exposure, Matrix metering.

اما چه چیزی او را به سمت عکاسی از صحنه‌های کم نور و شب هنگام سوق می‌دهد ؟ دراماتیک بودن فضا و جو، تضاد و همچنین سایه‌های عمیق از مواردی است که او بیش از همه در نظر دارد، اما چیزهای بیشتری نیز وجود دارد که در کارهای او قابل لمس است.

تیلور می‌گوید : ” این موقعیت‌ها فرصتی است برای به اشتراک گذاری تصاویری از آنچه با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. ” وی گفت : ” من مدت زمان زیادی را صرف نوردهی می‌کنم، معمولا برای هر عکس این زمان بین 15 تا 20 ثانیه است، و برای همین است که تمام جزئیات را می‌توانم ثبت کنم، این میزان نوردهی باعث می‌شود بتوانید جزئیاتی را از ستاره‌ها و آسمان شب ببینید که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. با صرف زمان بیشتر برای نوردهی، این جزئیات پنهان در کائنات قابل مشاهده و لمس هستند. “

” دریاچه‌ی لجیا در ارتفاع 14.500 پا از سطح دریا در آتاکاما قرار دارد و من شب را برای عکاسی از ستارگان در آنجا گذراندم. آلودگی هوا در اینجا تقریبا صفر بود و نورهای واقعا شگفت انگیزی از سوی ستارگان در کهکشان دیده می‌شد. این صحنه واقعا شگفت انگیز بود. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 15 seconds, f/1.8, ISO 6400, manual exposure, Matrix metering.

پیشنهاد نویسنده : سه مهارت ترکیب بندی در عکاسی که می‌توان آنها را با تمرین کردن در خانه آموخت

تیلور می‌گوید : ” در این تصویر دریاچه لژیا را از جهت مخالف در هنگام طلوع آفتاب ثبت کردم. من صبح یک روز، بعد از یک پروژه‌ی طولانی عکاسی از ستارگان این تصویر را ثبت کردم. دمای در طول روز مطلوب بود، اما شب‌ها تا 15 درجه کاهش پیدا می‌کرد. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 1/25 second, f/1.8, ISO 100, manual exposure, Matrix metering.

” هرچه نمای وسیع‌تر و لنز واضح‌تری را داشته باشید، آنچه را که نمی‌توانید بطور معمول ببینید، مشاهده خواهید کرد. ” وی می‌افزاید : ” لنز 20 میلیمتری مانت Z نیکون یکی از آن لنزهایی بود که من مشتاقانه منتظر آن بودم. من از آن انتظار زیادی داشتم، و توانستم سطح قابل توجهی از جزئیات آسمان را با این لنز 20 میلی متری ثبت کنم. “

این منظره شباهت بسیار زیادی به چشم انسان دارد و تیلور برای ثبت چنین عکسی با یک هلال روشن از ماه، نوردهی را به مدت 20 ثانیه انجام داد. حرکت ستارگان را در آب می‌توانید مشاهده کنید.
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 15 seconds, f/1.8, ISO 3200, manual exposure, Matrix metering.

تست گوشه‌های تصویر

تیلور خیلی حساسیت داشت روی اینکه گوشه‌های تصاویرش شارپ و واضح ثبت شده باشد. خب، به سادگی می‌توانید به تصاویری که او ثبت کرده نگاه کنید. تیلور می‌گوید : ” من این تصاویر را با دیافراگم f/1.8 ثبت کردم، شما هم می‌توانید روی تمام گوشه‌های عکس زوم کرده و جزئیات را در آن ببینید. بی شک شما می‌خواهید صحنه‌ای را پیدا کنید که ساختار بسیار قدرتمندی برای پیش زمینه داشته باشد، در حالی که بسیاری از لنزها در این زمان باعث می‌شوند که جزئیات در کناره‌های تصویر به طور کامل از بین رفته یا حداقل اندکی شارپ شوند، اما آنچه که من در تست‌ها دیدم حداقل، به سختی قابل توجه بود. تفاوت در وضوح بین گوشه‌ها و مرکز تصویر واقعا قابل توجه نبود. من گاهی برای بررسی نور، کنتراست و جزئیات، و لبه‌ها به طور مداوم چندین شات را ثبت می‌کردم. “

آتشفشان لیکناکابور در مرز بولیوی – شیلی تقریباً 20،000 پا ارتفاع دارد. تیلور می‌گوید : ” خورشید به تازگی غروب کرده بود، و باقیمانده نور محیطی به سطح زمین می‌تابید و رنگی مایل به نارنجی را به همه جا داده بود. من این مکان‌های فوق‌العاده و دره‌های عمیق و باریک را به صورت آنلاین پیدا کردم و سعی کردم ترکیبی از دره‌ها و آتشفشان را در یک تصویر داشته باشم. “

” من این سطح کنتراست و وضوح را که در لنز 20 میلی متری نیکون وجود دارد، قبلاً هرگز ندیده بودم. “

تیلور می‌گوید : ” من دوربینم را برای ثبت این تصویر روی یک سه پایه نصب کردم. سپس سه پایه را بالای سر خود نگه داشتم، یعنی حدود 15 فوت ارتفاع آن از زمین بود. من می‌توانستم از طریق صفحه نمایش LCD چرخان همه چیز را مشاهده کنم، سعی داشتم تنها از زوایای بالایی عکاسی کنم. خطوط سیال و موج مانند در این تصویر جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده‌اند. “

در دره‌ی مارته ( مشهور به دره‌ی مریخ ) در آتااکاما المان‌های زیادی برای عکاسی وجود دارد؛ صافی و ریزش کویر، بوته‌ها، کوه‌ها و تنالیته‌های رنگی آسمان. این یکی از مناطق محبوب برای گردشگران به حساب می‌آید.

Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 1/200 second, f/11, ISO 100, manual exposure, Matrix metering.

پیشنهاد نویسنده : لرزشگیر تصویر : چه زمانی باید از آن استفاده کرده و چه زمانی باید خاموش کنیم ؟

تیلور همچنین از کیفیت نور در لنز 20 میلی متری مانت Z نیکون یاد کرد، او می‌گفت تصاویر هاله‌ی نور نداشتند و هیچ فلیری هم به وجود نمی‌آمد. همچنین در نقاط روشن تصاویر اعوجاجی هم وجود نداشت. این نکته برای او بسیار مهم است، چرا که گاهی دوست دارد جلوه آفتاب یا همان لنز فلیر را به تصاویر خود اضافه کند. او می‌گوید : ” بعضی اوقات می‌توانستم لنز فلیر را به وجود بیاورم. “

“من مشغول تماشای این فلامینگو بودم که از گله‌ی بزرگ خود جدا شده و مشغول تغذیه از میگوهای کوچک بود. سعی داشتم به او نزدیک شوم. نور غروب خورشید هنوز هم به اندازه‌ای بود که بتوانم عکسی که مد نظرم هست را ثبت کنم، اما بازتاب آب بسیار کم شده بود، بنابراین من فارق از بازتاب، تنها توانستم خود فلامینگو را در تصویرم، آن طور که انتظار داشتم ثبت کنم. این یکی از آن تصاویر با جزئیات برای اثبات کیفیت این لنز 20 میلی متری نیکون است. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 1/10 second, f/1.8, ISO 800, manual exposure, Matrix metering.
طلوع خورشید در دره گواتین. تیلور سعی داشت درخشش خورشید را از پشت کاکتوس‌ها ثبت کند. او برای به دست آوردن تصویری که می‌خواست، از دیافراگم f/16 برای لنزش استفاده کرد تا عمق میدان خوبی داشته باشد.
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 1/125 second, f/16, ISO 2000, manual exposure, Matrix metering.
” من در هنگام بازگشت به سمت شهر سن پدرو د آتاکاما بودم که این گیاه‌های ترمس را دیدم و تصمیم گرفتم که با فاصله کانونی 20 میلی متری لنزم از آنها عکاسی کنم، این تصویر در واقع می‌توانست عملکرد لنز 20 میلی متری نیکون را در عکاسی ماکرو محک بزند. من به سوژه نزدیک شدم و از دیافراگم F/1.8 که حداقل دیافراگم لنزم بود استفاده کردم تا همه چیز در پس زمینه محو شود. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 1/4000 second, f/1.8, ISO 100, manual exposure, Matrix metering.

فیلم برداری

اخیراً تیلور هم عکاسی و هم فیلم برداری می‌کند، این کار باعث شده لنزهای 20 میلی متری بخش مهمی از کار او را تشکیل دهند. چرا که این فاصله‌ی کانونی، برای این کار بسیار عالی است.

او می‌گوید : ” فکر می‌کنم وقتی به فیلم برداری می‌پردازم، لنزهای پرایم برای کار من کیفیت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند. این فاصله کانونی برای فیلم‌هایی که من می‌خواهم ثبت کنم بسیار عالی خواهد بود. “

در کل، از نظر تیلور لنز 20 میلی متری مانت Z نیکون با دیافارگم f/1.8 می‌تواند تصاویری بسیار شارپ و واضح را ثبت کند و اعوجاج در آن بسیار کم است. او این لنز را هم برای عکاسی و هم فیلم برداری بسیار مفید می‌داند.

تیلور در اینجا حدود 30 دقیقه از دریاچه لجیا فاصله داشت. او می‌گوید : ” این صحنه تا حدودی یک تصویر تست است. من می‌خواستم در شرایط نوری اینچنینی، توانایی‌های لنز را در کنترل پس زمینه و خورشید ببینم، و ببینم که تا چه میزان لنز فلیر به وجود می‌آید، چقدر افکت وینیت خواهم داشت و کنتراست در آن چطور خواهد شد. درخشش نور خورشید در زیر سنگ صحنه برای این آزمون واقعا فوق‌العاده بود. “
Z 7, NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, 1/640 second, f/8, ISO 100, manual exposure, Matrix metering.

پیشنهاد نویسنده : عکاسی و ماجراجویی در خانه با دوربین و یک فیلتر کلوزآپ !

امیدوارم مقاله ” لنز 20 میلی متری مانت Z نیکون چگونه کار می‌کند : بررسی این لنز از زبان تیلور گری ! “ برایتان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

 

خریدانواع لنزدوربین

 

دسته بندی ها: