موضوعات ترند:

راهنمای خرید اسپیدلایت : بهترین اسپیدلایت‌های کانن و نیکون کدام هستند ؟

راهنمای خرید
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳
  • 0
  • 369
25 دقیقه

اسپیدلایت یا همان فلش اکسترنال، یکی از تجهیزات نورپردازی کوچک و جمع و جور که مورد علاقه‌ی بسیاری از عکاسان پرتره بوده و موارد استفاده‌ی بسیار زیادی هم دارد. البته که کاربرد اسپیدلایت‌ها به عکاسی پرتره ختم نمی‌شود؛ از آنها می‌توان در عکاسی از طبیعت بی جان، عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی، عکاسی ماکرو و یا انواع دیگری از سبک‌های عکاسی استفاده کرد.

اسپیدلایت‌ها ابعاد بسیار کوچکی داشته و وزن آنها نیز بسیار کم است، عکاس می‌تواند آن‌ها را به صورت تکی یا چندتایی استفاده کند. همچنین امکان استفاده به دو صورت وجود دارد، حالت اول که به صورت مستقیم روی کفشک دوربین متصل می‌شود و حالت دوم که به صورت اکسترنال مورد استفاده قرار گرفته و باید توسط یک رادیو تریگر کنترل شود.

اما اسپیدلایت‌ها نیز همانند دیگر تجهیزات عکاسی مشخصات مختلفی دارند که در هنگام خرید باید به تمامی آنها توجه داشته باشید تا مورد مناسب خودتان را پیدا کنید، برخی از این اطلاعات را ممکن است هیچ وقت مورد بررسی قرار نداده باشید، اطلاعاتی که قطعا در انتخاب شما موثر خواهند بود. من در این مقاله سعی دارم به تمامی سوال‌های شما در مورد فلش‌های اکسترنال یا همان اسپیدلایت‌ها و عملکرد آنها بپردازم تا در هنگام خرید تجربه‌ی بهتری داشته باشید.

پیشنهاد نویسنده : باتوم لایت ( Light Stick ) چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد ؟

اگر قصد خرید اسپیدلایت را دارید، به شما توصیه می‌کنم پیش از هر کار دیگری این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا آگاهی کاملی در مورد این دسته از تجهیزات عکاسی داشته باشید. پس با من همراه باشید …

نکته : در این مقاله محوریت بررسی من اسپیدلایت‌های کانن و نیکون خواهند بود.

اسپیدلایت چیست و چرا هر عکاسی به آن نیاز دارد ؟

تنوع منابع نور در هنر عکاسی بسیار زیاد است و ممکن است یک عکاس تازه کار به خوبی نداند که کدام یک برای سبک او مناسب‌تر است. از استروب‌های بزرگ گرفته تا نورهای ثابت LED و یا حتی هالوژن‌ها و استیک لایت‌ها … که هر کدام کاربرد مشخصی در یک سبک عکاسی دارند. اسپیدلایت‌ها هم نوعی از همین منابع نور هستند که عملکرد آنها به صورت چشمک زن بوده و نور ثابتی ندارند و از همین رو به درد فیلم برداری نمی‌خورند و تنها برای عکاسی طراحی شده‌اند.

اسپیدلایت‌ها را می‌توان به صورت تکی یا چندتایی مورد استفاده قرار داد، برای اتصال آنها هم می‌توانید هم به روش مستقیم عمل کنید، در واقع نور را به کفشک دوربین متصل کنید و هم از روش‌های دیگر استفاده کنید، برای مثال نورهایتان را روی سه پایه گذاشته و یا روی دستتان نگه دارید و با استفاده از یک رادیو تریگر آنها را کنترل کنید؛ اگر بخواهید از چند شاخه نور استفاده کنید لازم است یک رادیو تریگر هم داشته باشید. اسپیدلایت‌ها معمولا نسبت به سایر منابع نور موارد استفاده‌ی کمتری دارند، اما می‌توان از آنها نیز در شرایط مختلفی استفاده کرد، به خصوص که قابلیت حمل و نقل بسیار خوبی دارند. برای همین اکثر عکاسان خیابانی معمولا یکی از آنها را در کیف تجهیزات همراه خود دارند.

اگر شما هم از آن دسته عکاسانی هستید که دوست دارید دوربینتان را با خود به همه جای شهر ببرید تا در صورت مشاهده‌ی یک سوژه‌ی خوب به سرعت از آن عکاسی کنید، لازم است همیشه یک اسپیدلایت در کیف دوربین خود داشته باشید، همچنین اگر زیاد به مسافرت می‌روید داشتن یکی از آنها می‌تواند برایتان مفید باشد. نور اسپیدلایت‌ها خیلی زیاد نیست، نه حداقل به اندازه‌ی استروب‌های استودیویی، در واقع می‌توان آنها را یک نمونه‌ی قدرتمندتر از فلش پاپ آپ خود دوربین دانست که نور قدرتمندتر و بهتری دارند.

انواع اسپیدلایت‌ها

به طور کلی اسپیدلایت‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که از نظر کاربرد و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

  • دستی : در این نوع اسپیدلایت عکاس قادر به کم یا زیاد کردن قدرت نوردهی نبوده و نور خارج شده از فلش به صورت یکنواخت به سمت سوژه پرتاب می‌شود.
  • خودکار : این نوع اسپیدلایت قادر به اندازه‌گیری نور محیط بوده و با توجه به شرایط نوری مختلف، نور را به سمت سوژه می‌تاباند.
  • TTL : در این نوع اسپیدلایت نور وارد شده به دوربین از طریق نورسنج دوربین اندازه گیری شده و بر اساس آن به سوژه نور با میزانی مشخص تابیده می‌شود.

انتخاب بین این سه مدل اسپیدلایت به نیازها و البته بودجه‌ی شما بستگی دارد. ضمنا هر دو کمپانی کانن و نیکون اسپیدلایت‌های متفاوتی تولید می‌کنند که در این سه دسته قرار می‌گیرند و در ادامه آنها را به شما معرفی خواهم کرد.

در هنگام انتخاب یک اسپیدلایت باید به چه مواردی توجه کنیم ؟

در هنگام انتخاب یک اسپیدلایت مناسب که به درد پروژه‌هایتان بخورد، باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آنها خواهم پرداخت. سعی کنید این بخش را با دقت مطالعه کنید.

دستی یا TTL

اولین نکته‌ای که در هنگام انتخاب و خرید یک اسپیدلایت باید به آن توجه داشته باشید وجود یا عدم وجود فناوری TTL است که به منبع نور اجازه می‌دهد بر اساس اطلاعات به دست آمده از دوربین، شدت نور خروجی را به صورت خودکار تنظیم کنید. در اسپیدلایت‌هایی که از این فناوری استفاده نکرده‌اند شما مجبور خواهید بود تا میزان نور خروجی را به صورت کاملا دستی تنظیم کنید که فرآیندی کمی سخت و شاید پیچیده برای عکاسان تازه کار باشد.

البته این حالت مزایای خود را هم دارد، برای مثال اینکه می‌توانید کنترل بیشتری روی نورپردازی سوژه‌ی خود داشته باشید. فلش‌هایی که از فناوری TTL استفاده می‌کنند معمولا گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری برای عکاسان تازه کار به حساب می‌آیند، چرا که بیشتر موارد به صورت خودکار تنظیم می‌شود و علاوه بر آن هر مورد را می‌توانید به صورت دستی نیز تنظیم کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که در نهایت قیمت آنها نیز کمی بیشتر از مدل‌های معمولی و دستی است.

قابلیت چرخش 360 درجه

پیشنهاد نویسنده : چتر در عکاسی چیست ؟ راهنمای خرید استفاده و استفاده از چترهای نورپردازی

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید قابلیت چرخش سری اسپیدلایت است؛ از آنجایی که اکثر عکاس‌ها اسپیدلایت‌ها را روی کفشک دوربینشان نصب می‌کنند، لازم است به این قابلیت توجه داشته باشند، چرا که همیشه نور مستقیم اسپیدلایت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای همین منظور می‌توانید از قابلیت چرخش آنها استفاده کرده و جهت تابش نور را تغییر دهید. در واقع شما برای اینکه نور نرم‌تری داشته باشید باید اسپیدلایتتان را به سمت بالا بچرخانید تا نور به سقف برخورد کرده و بازتاب آن سوژه را روشن کند؛ البته این تنها تکنیکی نیست که به قابلیت چرخش سری اسپیدلایت نیاز دارد. سر بسیاری از اسپیدلایت‌ها رو به بالا خم می‌شود؛ اما قابلیت چرخش به طرفین ممکن است تنها در اسپیدلایت‌های سطح‌ بالا وجود داشته ‌باشد.

باتری و زمان بازیابی

اکثر اسپیدلایت‌ها از باتری‌های قلمی آلکاین سایز AA استفاده می‌کنند، البته برخی از آنها به باتری داخلی مجهز شده‌اند که به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند. شما می‌توانید برای روشن کردن مدل‌های معمولی از باتری‌های عادی یا شارژی استفاده کنید، اما باید توجه داشته باشید که این مورد نهایتا روی زمان بازیابی یا همان recycle time تاثیر مستقیمی دارد. این زمان البته همیشه هم خیلی معیار مهمی نیست، برای مثال تنها زمانی که بخواهید از اسپیدلایت برای عکاسی در یک مراسم عروسی استفاده کنید زمان بازیابی هر چه کمتر باشد بهتر است، در غیر این صورت تاثیر آن خیلی کیفیت کار شما را تغییر نخواهد داد.

شدت نور

یکی از دیگر عناوین مهم در مورد اسپیدلایت‌ها شدت نور خروجی آنها است. معمولا در صفحه‌ی مشخصات هر محصول به این مورد اشاره شده است، لازم است حتما به آن توجه داشته باشید. برای مثال ممکن است یک فلش تا 50 متر قدرت روشن کردن فضا را داشته باشد، انتخاب بین این مورد کاملا بسته به نیازهای شما و البته فضایی که در اختیار دارید دارد. همچنین بعضا قدرت و شدت نور اسپیدلایت‌ها را می‌توان تا چند استاپ کاهش داد.

سرعت سینک

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی در اسپیدلایت‌ها امکان سینک یا همگام سازی شاتر با اسپیدلایت در سرعت‌های بالای شاتر است. به کمک این امکان که آن را high speed sync یا HSS هم می‌نامند، می‌توانید حتی در نور شدید آفتاب هم دهانه‌ی دیافراگم لنز خود را بسیار باز نگه ‌دارید ( و در نتیجه‌ عمق‌ میدان را برای محو کردن پس زمینه‌ی سوژه‌تان کاهش دهید ) و در عوض با افزایش سرعت شاتر و امکان فلش در سرعت‌های بالا از سوژه‌تان عکس بگیرید. بجز این کاربرد مهم، از امکان سینک فلش در سرعت‌های بالای شاتر برای فریز کردن حرکات ( مانند به هوا پریدن ! ) هم می‌توانید استفاده کنید. بنابراین در هنگام انتخاب یک اسپیدلایت مناسب حتما به این عامل نیز متناسب با سبکی که عکاسی می‌کنید توجه داشته باشید.

فناوری بی سیم

اگر یکی از اسپیدلایت‌های نوع TTL را بخرید به سادگی می‌توانید قدرت خروجی آن را بر اساس داده‌های نوردهی دوربینتان مشخص کنید. در واقع اتصال اسپیدلایت به کفشک یک اتصال الکترونیکی است که باعث می‌شود دوربین پس از به دست آوردن اطلاعات لازم، تنظیمات نور شما را هم به صورت خودکار اعمال کند. اما در صورتی که بخواهید منبع نورتان را روی یک سه پایه‌ی جداگانه و دور از دوربین قرار دهید چند راه مختلف برای اتصال خواهید داشت؛ اولین و ساده‌ترین راه استفاده از فلش پاپ آپ در خود دوربین است. به این صورت که با فعال شدن آن محرک اسپیدلایت تحریک شده و باعث فعال شدن آن می‌شود، البته در این حالت مجبورید زاویه‌ی بین دوربین، فلش پاپ آپ و اسپیدلایتتان را جوری تنظیم کنید که نور به آن برسد.

در روش دوم می‌توانید اسپیدلایتتان را با استفاده از یک کابل به دوربین متصل کنید که این ارتباط بسیار سریع‌تر از راه قبلی بوده و دقت بالاتری دارد، اما عیب بزرگ آن این است که باید دائما چند متر سیم را در کنار خود داشته باشید و این می‌توانید بی نظمی بسیار بزرگی را به وجود بیاورد. همچنین در این حالت تنها از نوردهی دستی در اسپیدلایت می‌توانید استفاده کنید. در نهایت روش سوم استفاده از یک رادیو تریگر است که بهترین روش برای برقراری ارتباط بین دوربین و اسپیدلایت است، منتها اندکی هزینه‌ی بیشتر نسبت به دو روش قبلی خواهد داشت. البته در عوض می‌توانید از فناوری TTL هم استفاده کنید.

در ادامه تعدادی از بهترین اسپیدلایت‌های کانن و نیکون را با ذکر کامل مشخصات به شما معرفی خواهم کرد.

بهترین اسپیدلایت‌های کانن

Canon Speedlite 270EX II

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 27 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 90 درجه، ندارد | محدوده‌ی زوم : 28 – 50 میلی متر | سیستم وایرلس : Slave IR | ابعاد : 66 در 65 در 77 میلی متر | وزن : 155 گرم

ارزانترین اسپیدلایت کانن، 270EX II در واقع کوچکترین محصول این کمپانی نیز هست. این فلش اکسترنال بسیار جمع و جور و کوچک است و می‌توانید آن را در گوشه‌ای از کیف دوربین خود قرار دهید، این باعث می‌شود برای افرادی که به عکاسی مسافرتی علاقه دارند بسیار عالی باشد. نکته‌ی منفی اما در مورد این اسپیدلایت این است که ویژگی‌های نسبتا ابتدایی برای آن در نظر گرفته شده و هیچ کنترل داخلی و صفحه نمایش LCD وجود ندارد. بنابراین لازم است همه‌ی تنظیمات را از طریق منوهای داخل دوربین انجام دهید، که می‌تواند کمی زمان‌بر و خسته کننده باشد. از طرفی اما حالت مادون قرمز بی سیم برای فلش خارج از دوربین برای آن در نظر گرفته شده که از طریق یک سوئیچ ساده در پشت بدنه‌ی آن قابل دسترسی است. یک گزینه‌ی بزرگنمایی دستی ساده نیز وجود دارد که فاصله کانونی آن برابر 28 تا 50 میلی متر است ( برای یک سنسور فول فریم ). حالت همگام سازی با سرعت بالا نیز وجود دارد، اما تنها زمانی فعال است که آن را با دو باتری فعال کرده باشید. پس از هر بار فعال شدن منبع نور، حدود شش ثانیه زمان برای بازیابی کامل آن نیاز خواهد بود.

پیشنهاد نویسنده : فیلتر UV چیست ؟ آیا واقعا به آن نیاز دارید ؟


Canon Speedlite EL-100

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 26 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 90 درجه، 150 تا 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 28 – 50 میلی متر | سیستم وایرلس : Master / slave IR | ابعاد : 65 در 92 در 71 میلی متر | وزن : 190 گرم

EL-100 که تقریباً یکی از محصولات تازه وارد کانن به حساب می‌آید، حداکثر توان خروجی برابر با مدل قدیمی‌تر 270EX II دارد. همچنین کمی بزرگتر و سنگین‌تر است، اما هنوز هم به جای چهار عدد باتری با دو باتری AA کار می‌کند، در عین حال که صفحه نمایشی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. باز هم، کنترل‌های آن بسیار محدود هستند، اما EL-100 علاوه بر عملکرد ساده، یک شماره گیر حالت اولیه با گزینه‌های تنظیم برای توابع اصلی مادون قرمز بی سیم اضافه می‌کند. تنظیمات بزرگنمایی دستی نیز فاصله کانونی برابر 24 تا 50 میلی متر را ارائه می‌دهد ( برای یک سنسور فول فریم )، اما این بار چرخش افقی و همچنین عمودی در دسترس هستند. اما نکته‌ی بسیار مثبت و تعجب آور این است که در آن از گزینه‌های همگام سازی سریع در کنار حالت تکرار قابل برنامه ریزی استفاده شده که در کمتر اسپیدلایتی با این قیمت دیده شده است.


Canon Speedlite 430EX III-RT

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 43 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 90 درجه، 150 تا 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 24 – 105 میلی متر | سیستم وایرلس : Slave IR / RF | ابعاد : 71 در 114 در 98 میلی متر | وزن : 295 گرم

اگر مجبور بودم فقط یک اسپیدلایت را از کانن انتخاب کنم، آن 430EX III-RT بود. این اسپیدلایت کاملاً جمع و جور و سبک است، اما از نظر ویژگی‌های مختلف واقعا غنی شده و دارای کنترل‌های گسترده و صفحه نمایش LCD است که با هم ترکیب می‌شوند و یک رابط بصری فوق العاده را به کاربر ارائه می‌دهند. برخلاف اسپیدلایت‌های پایین رده‌ی کانن، این مورد دارای بزرگنمایی بیشتری بوده و از فاصله کانونی 24 تا 105 میلی متر پشتیبانی می‌کند که برای لنزهای مختلف، با دوربین‌های فرمت APS-C و دوربین‌های فول فریم بهینه شده است. سرعت بازیابی حتی پس از استفاده از قدرت کامل فلش نیز بسیار سریع است، اگر از باتری‌های NiMH استفاده می‌کنید، این زمان حدود 2.5 ثانیه خواهد بود. این اسپیدلایت همچنین به همراه یک دیفیوزر عرضه می‌شود که باعث می‌شود نور نرم‌تری داشته باشید. سیستم بی سیم آن نیز واقعا عالی بوده و امکان استفاده با سنسور مادون قرمز خود دوربین یا رادیو تریگرها را فراهم می‌کند.


Canon Speedlite 470EX-AI

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 47 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 90 درجه، 150 تا 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 24 – 105 میلی متر | سیستم وایرلس : Slave IR | ابعاد : 75 در 130 در 105 میلی متر | وزن : 385 گرم

یک مورد جدید و واقعا جذاب از کانن؛ ادعای اصلی 470EX-AI برای شهرت این است که هوش مصنوعی را به عکاسی با اسپیدلایت می‌آورد. به این ترتیب، می‌تواند به طور خودکار فاصله‌ی شما تا جسمی که قصد دارید از آن عکاسی کنید را محاسبه کند، به علاوه فاصله‌ی خود تا سقف یا دیوار مجاور را هم محاسبه می‌کند تا بهترین نتیجه را در اختیارتان قرار دهد. این نه فقط در حرف، که در عمل هم واقعا خوب عمل می‌کند. با این حال مراقب باشید که حالت کاملاً خودکار فقط با دوربین‌هایی که پس از نیمه‌ی دوم سال 2014 معرفی شده‌اند کار می‌کند و حتی در برخی از مدل‌های جدیدتر از جمله EOS 1300D ، M3 ، M5 و M6 نیز در دسترس نیست. حداکثر خروجی فلش نسبت به 430EX III-RT کمی قدرتمندتر است، اما سرعت بازیابی آن تقریباً یکسان می‌باشد، اگرچه عمر باتری نسبتاً کوتاه است، به دلیل موتور اضافی و بزرگنمایی بسیار زیاد آن.


Canon Speedlite 600EX II-RT

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 60 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 7 تا 90 درجه، 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 20 – 200 میلی متر | سیستم وایرلس : Master / slave IR / RF | ابعاد : 79 در 143 در 123 میلی متر | وزن : 435 گرم

در مقایسه با سایر اسپیدلایت‌های های موجود در لیست کنونی از کمپانی کانن، 600EX II-RT دارای حداکثر قدرت خروجی 60 متر است و از این نظر بهترین در نوع خود به شما می‌آید، همچنین بیشترین میزان زوم را با فاصله کانونی 20 تا 200 میلی متری ارائه می‌دهد. علاوه بر آن تنها موردی است که دارای کمی شیب رو به پایین است که برای عکاسی از نزدیک یا عکاسی ماکرو واقعا مفید است. 600EX II-RT همچنین با در دسترس بودن عملکردهای master / slave کامل بی سیم در هر دو گزینه RF و مادون قرمز، اتصال بهتری دارد. این اسپیدلایت ساخته شده است تا از سبک زندگی یک عکاس حرفه‌ای در مکان‌های شلوغ استفاده کند، ساختاری کاملاً سخت و و مقاوم دارد، از جمله یک بخش لاستیکی در صفحه‌ی نصب آن. این فلش با چهار باتری معمولاً AA کار می‌کند، اما دارای یک سوکت برای اتصال مستقیم به یک پریز برق نیز هست. مانند مدل EL-100، این یکی نیز حالت تکرار قابل برنامه ریزی را به گزینه‌های معمول اضافه می‌کند.

پیشنهاد نویسنده : آموزش نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی


بهترین اسپیدلایت‌های نیکون

Nikon Speedlight SB-300

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 18 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 0 تا 120 درجه، ندارد | محدوده‌ی زوم : 27 میلی متر، بدون زوم | سیستم وایرلس : ندارد IR | ابعاد : 57 در 65 در 62 میلی متر | وزن : 120 گرم

نیکون SB-300 به طرز حیرت انگیزی کوچک و سبک بوده و یک اسپیدلایت جیبی به حساب می‌اید که تنها با دو باتری AAA انرژی آن تأمین می‌شود. قدرت 18 متری آن نیز بسیار قابل احترام است، با توجه به اینکه سری قابل بزرگنمایی ندارد و فاصله کانونی معادل آن با زاویه‌ی باز 27 میلی متری روی یک سنسور فول فریم قفل شده است. امکان چرخش نیز برای آن در نظر گرفته شده که تا 120 درجه از این حالت پشتیبانی می‌کند و واقعا عالی است، هرچند که امکان چرخش در جهت افقی وجود ندارد.

به همین ترتیب، این تنها اسپیدلایت فعلی نیکون است که فاقد حالت بی سیم می‌باشد، بنابراین نمی‌توان آن را از راه دور توسط فلش پاپ آپ دوربین فعال و کنترل کرد. همچنین این تنها مورد فاقد حالت Auto FP است، بنابراین نمی‌توانید با سرعت شاتر سریع عکاسی کنید، که می‌تواند هنگام استفاده از فلش به عنوان نور پر کننده در زیر نور خورشید چندان دلچسب نباشد.

خبر بد دیگر این است که هیچ کنترل داخلی و صفحه نمایش LCD نیز برای آن وجود ندارد، بنابراین همه‌ی تنظیمات را باید از منوهای داخل دوربین اعمال کنید که می‌تواند کار سخت‌تری باشد. حتی در این صورت، اگر شما به دنبال یک چیز اساسی هستید که استفاده از آن آسان است و شما را به سختی نمی‌اندازد، SB-300 ممکن است فقط یک گزینه‌ی مناسب برایتان باشد.


Nikon Speedlight SB-500

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 24 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 90 درجه، 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 24 میلی متر، بدون زوم | سیستم وایرلس : Commander / slave IR | ابعاد : 67 در 115 در 71 میلی متر | وزن : 226 گرم

مانند SB-300 کوچکتر، SB-500 نیز قابلیت زوم را به کاربر ارائه نمی‌دهد و فاصله کانونی آن ثابت بوده و معادل یک لنز 24 میلی متری روی یک دوربین فول فریم است. همچنین با دو باتری کار می‌کند که از چهار باتری معمول بهتر است، هرچند که سایز باتری‌های پشتیبانی شده AA است. حتی در این صورت، مدت زمان بازیابی بعد از یک بار فلش زدن با قدرت کامل بسیار طولانی است و در استفاده از باتری‌های NiMH یا قلیایی به ترتیب حدود 5 تا 7 ثانیه می‌باشد. حداکثر قدرت خروجی آن نیز 24 متر است که کاملا قابل قبول می‌باشد، از نظر چرخش نیز می‌توانید آن را تا 90 درجه به صورت عمودی و 180 درجه به صورت افقی بچرخانید.

پیشرفت‌های بیشتر شامل سیستم مادون قرمز بی سیم و Auto FP برای استفاده از فلش با سرعت شاتر تا حداکثر موجود در بدنه‌ی دوربین میزبان است. یک ویژگی شگفت انگیز دیگر این است که این اسپیدلایت از یک لامپ LED ثابت نیز در کنار همان نور اصلی استفاده می‌کند، که می‌تواند برای فیلمبرداری از راه دور و همچنین عکاسی مفید باشد.


Nikon Speedlight SB-700

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 38 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : -7 تا 90 درجه، 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 24 – 120 میلی متر | سیستم وایرلس : Commander / slave IR | ابعاد : 71 در 126 در 105 میلی متر | وزن : 360 گرم

در مقایسه با بسیاری از اسپیدلایت‌های مشابه از تولید کنندگان مستقل، SB-700 دارای قدرت نسبتاً متوسطی است، اما هنوز هم باید ثابت کند که به طور کلی کافی می‌باشد. این مدل همراه با یک کیف حمل، پایه، پنل دیفیوزر و فیلترهای رنگی برای متعادل سازی رنگ نور فلش با تنگستن یا نور فلورسنت عرضه می‌شود، بنابراین تجهیزات زیادی هم در کنار آن وجود دارد.

مکانیسم بزرگنمایی موتوری 24 تا 105 میلی متری آن نیز امکان چرخش از -7 تا 90 درجه و چرخش کامل 180 درجه‌ای به چپ و راست را امکان پذیر می‌کند، ترکیب شده است. سری آن همچنین شامل یک پنل پخش کننده‌ی نور و رفلکتوری با زاویه‌ی باز است که هر دو در SB-300 و SB-500 وجود نداشتند. برای روشن کردن آن نیز به چهار عدد باتری سایز AA نیاز خواهید داشت، سرعت بازیابی نیز پس از یک بار فعال شدن فلش با تمام قدرت حدودا 2.7 ثانیه است که با باتری‌های NiMH سریع‌تر هم می‌شود، اما با باتری‌های عادی حدودا 5.4 ثانیه یا حتی کندتر است. یک انتقاد بسیار مهم این است که اگر می‌خواهید از i-TTL BL ( نور متعادل ) به حالت نوردهی منظم فلش i-TTL تغییر وضعیت دهید تا اولویت کمتری به سطح نور محیط داده شود، باید این کار را در بدنه‌ی دوربین میزبان انجام دهید.


Nikon Speedlight SB-5000

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 55 متر | قابلیت چرخش عمودی / افقی : -7 تا 90 درجه، 180 درجه | محدوده‌ی زوم : 24 – 200 میلی متر | سیستم وایرلس : Commander / slave IR / Slave RF | ابعاد : 73 در 137 در 104 میلی متر | وزن : 420 گرم

اگر دنبال یک اسپیدلایت سطح بالا از کمپانی نیکون هستید، دیگر به دنبال چیزی فراتر از این نباشید. SB-5000 دارای قدرت حدودا 55 متر است که نسبتاً قدرتمند به حساب می‌آید و بیش از اندازه‌ی کافی روشنایی را به شما می‌دهد، حتی هنگام استفاده از پنل دیفیوزر یا زمانی که می‌خواهید نور فلش را به سقف بتابانید باز هم مشکلی از بابت قدرت آن نخواهید داشت. همچنین امکان بزرگنمایی خوبی هم برای آن در نظر گرفته شده و از فاصله کانونی معادل 24 تا 200 میلی متر در یک دوربین فول فریم استفاده می‌کند. شما می‌توانید قدرت نور این فلش را تا 256 برابر کاهش دهید که این واقعا فوق‌العاده است.

گیرنده‌ی RF و فرکانس مادون قرمز بی سیم، یک گیرنده‌ی داخلی RF ( فرکانس رادیویی ) نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است، بنابراین می‌توانید با خیال راحت و از راه دور آن را کنترل کنید. نکته‌ی مثبت اما این است که در حال حاضر این مدل تنها اسپیدلایت نیکون است که از حالت تکرار قابل برنامه ریزی برای فعال شدن حالت چشمک زن در هنگام نوردهی طولانی بهره می‌برد.

پیشنهاد نویسنده : ۱۰ واقعیت در مورد نورپردازی حرفه‌ای در عکاسی که همه باید بدانند !


Nikon Speedlight R1C1 kit

قدرت فلش ( در ایزوی 100 ) : 2 عدد 10 متری | قابلیت چرخش عمودی / افقی : 60 تا 78 درجه | محدوده‌ی زوم : 24 میلی متر، بدون زوم | سیستم وایرلس : Commander / slave IR | ابعاد : 80 در 75 در 55 میلی متر | وزن : 155 گرم

یک اسپیدلایت معمولی برای عکاسی از فواصل نزدیک و عکاسی ماکرو خیلی ایده آل نیست، چرا که فلش خارج از محور تمایل به ایجاد سایه‌های تاریک دارد. برای برطرف کردن این مشکل، این کیت تخصصی به یک یک فرستنده‌ی بی سیم مادون قرمز SU-800 مجهز شده که می‌تواند دو واحد کوچک اسپیدلایت SB-R200 را از راه دور کنترل کند.

اسپیدلایت‌ها خودشان به یک حلقه‌ی آداپتور متصل می‌شوند که به قسمت جلویی لنز پیچ می‌شود و کیت همراه با طیف وسیعی از حلقه‌ها متناسب با قطرهای محبوب فیلتر از 52 میلی متر تا 77 میلی متر در دسترس است. با قرارگیری و زاویه گذاری مناسب سری فلش‌ها، ثبت تصاویر از فواصل بسیار نزدیک و بدون سایه نسبتاً آسان خواهد شد. همچنین اگر می‌خواهید کمی سایه هم در تصویر نهایی خود داشته باشید تا جلوه‌ای سه بعدی‌تر به شما بدهد، می‌توانید قدرت نسبی بین دو سر را به صورت جداگانه تنظیم کنید.

امیدوارم مقاله‌ی ” راهنمای خرید اسپیدلایت : بهترین اسپیدلایت‌های کانن و نیکون کدام هستند ؟ “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

بهترین میکروفون برای خوانندگی
بهترین میکروفون برای خوانندگی در 2024
  • 1
  • 760
مشاهده
بهترین دوربین عکاسی تا 20 میلیون
بهترین دوربین عکاسی زیر 20 میلیون تومان
  • 3
  • 620
مشاهده
اتصال میکروفون به دوربین
همه چیز درباره اتصال میکروفون به دوربین عکاسی
  • 15
  • 778
مشاهده
بهترین دوربین های عکاسی با زوم بالا
بهترین دوربین های عکاسی با زوم بالا
  • 3
  • 814
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *