انواع دوربین عکاسی ✅​📷​✨

آشنایی با انواع دوربین عکاسی به زبان ساده

کاربران دنیای عکاسی با اهداف و بودجه متفاوتی به دنبال خرید انواع دوربین عکاسی می‌گردند؛ در نتیجه دوربین‌هایی با فورم فاکتورهای متنوعی در دسترس خود می‌بینند. هر کدام از این دوربین‌ها کاربردهای خاص خودشان را دارند. در این صفحه می‌خواهیم کامل‌ترین اطلاعات را به صورت تخصصی به شما ارائه دهیم. ما انواع دوربین‌های عکاسی را در 2 گروه فول فریم full frame و کراپ سنسور یا همان half frame تفکیک کرده‌ایم. با دیدنگار همراه باشید تا وارد دنیای انواع دوربین‌های عکاسی شویم.

انواع دوربین عکاسی

آنچه در این مطلب می خوانید ... پنهان کردن
✅انواع دوربین عکاسی فول فریم

✅انواع دوربین عکاسی فول فریم

دوربین‌های عکاسی ساختار نسبتا مشابهی دارند. یکی از پارامترهایی که در انواع دوربین‌های عکاسی می‌بینیم، اندازه سنسور و به عبارتی قطعِ فیلم است. در دوران عکاسی آنالوگ، در واقع دوربین‌های عکاسی فول فریم اشاره به قطع فیلم استاندارد 35 میلی‌متری دارند. ظهور این قطع فیلم به سال 1889 میلادی بازمی‌گردد. این استاندارد خیلی زود تبدیل به استاندارد معمول در عکاسی شد.

امروزه دوربین‌های عکاسی اکثرا دیجیتالی هستند و این پارامتر را با عنوان image sensor format می‌شناسیم. اندازه حدودا 34x24mm که همان 35 میلی‌متری استاندارد به شمار می‌رود. این دوربین‌ها به خاطر اندازه سنسور بزرگ انتخابی ایده‌آل برای حرفه‌ای‌ها به شمار می‌رود.

انواع دوربین عکاسی

قیمت انواع دوربین عکاسی فول فریم به نسبت گران‌تر از سایر مواردی است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. کاربران دنیای عکاسی در صورتی که محدودیت بودجه نداشته باشند، معمولا ترجیح می‌دهند روی این گروه دوربین‌ها دست بگذارند. همچنین کاربرانی که قصد فیلمبرداری با دوربین عکاسی خود را دارند، با توجه به توانایی بهتر دوربین‌های فول فریم در دریافت نور، فیلمبرداری در نور کم با کیفیت بهتری دریافت می‌کنند.

داینامیک رنج در دوربین‌های فول فریم گستره وسیع‌تری دارد. این گستره وسیع منجر به تولید تصاویری می‌شود که در یک بررسی تخصصی جزئیات بیش‌تری خصوصا در نور کم خواهند داشت. ثبت تصاویر با کنتراست بالا توسط فول فریم‌ها بهتر انجام می‌شود. همچنین در صورتی که تصادفا تصویر ثبت شده شما اُوراکسپوز یا آندِراکسپوز باشد، خصوصا وقتی RAW عکاسی کرده باشید، در نرم‌ افزار ادیت امکان اصلاح و ترمیم نواحی عکس به نسبت دیگر دوربین‌ها بیش‌تر است.

عملکرد low light به طور کل در فول فریم‌ها بهتر است. عکس‌ها در شرایط مشابه نور و رزولوشن با دوربین فول فریم شارپ‌تر و تمیزتر است. همچنین نویز کمتری را شاهد هستیم. به این ترتیب شاهد جزئیات بیشتری در تصویر هستیم.

انواع دوربین عکاسی

عکاسی از ستارگان و کهکشان Astrophotography به طور کل بهتر است با یک دوربین عکاسی فول فریم انجام شود. هرچند با کراپ فریم امکان‌پذیر است، اما رسیدن به تصویر مطلوب را سخت می‌کند. به قولی محیط به اندازه کافی تاریک است و ما نیازمند نور بیش‌تری هستیم که با فول فریم امکان‌پذیر است.

هرچند عمق میدان توسط لنز و حداکثر گشودگی دیافراگم تعیین می‌شود، اما دوربین عکاسی می‌تواند در این مورد هم اثرگذار باشد. برای رسیدن به آن پس زمینۀ تار و خلق بوکه‌های نرم، روان و همگن و به طور کل دستیابی به عمق میدان shallower یک دوربین عکاسی فول فریم بهتر عمل می‌کند.

دوربین‌های فول فریم امروزه در دو دسته کلی DSLR و Mirrorless تولید می‌شوند. در ادامه به تفاوت‌های بین این دو فورم نگاهی خواهیم داشت.

✔️دوربین عکاسی DSLR | فول فریم

دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای سوای اندازه سنسور در دو فورم کلی جای می‌گیرند: DSLR و Mirrorless. دوربین‌ DSLR چیست؟ اولین دوربین‌های عکاسی دیجیتالی به شمار می‌روند که SLRهای حرفه‌ای را به دنیای دیجیتال متصل کردند.

دوربین‌های DSLR انقلاب دنیای عکاسی بودند. سیستم دوربین تک‌لنزی بازتابی دیجیتالی DSLR همانند SLR آنالوگ است با این تفاوت که به جای فیلم شاهد یک سنسور دیجیتالی برای دریافت نور هستیم. نور دریافتی توسط یک منشور پنج وجهی شیشه‌ای یا آینه‌ای (پنتاپریسم – شماره 7 در تصویر) منعکس می‌شود و به چشم عکاس ارسال می‌گردد.

انواع دوربین عکاسی

ساختار دوربین‌ عکاسی DSLR

هر قدر که اندازه سنسور پارامتر مهمی است، تفاوت بین DSLR و Mirrorless آنقدرها نیست. البته در کیفیت تصویر نهایی از این نظر تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انواع دوربین DSLR در مقایسه با بدون آینه‌ها قیمت کمتری دارند و انتخاب بهتری برای کاربران با بودجه محدود است. به این ترتیب کاربر می‌تواند بخشی از هزینه را برای تهیه یک لنز بهتر صرف کند.

با اینکه به صورت رسمی اعلام نشده، اما می‌توان گفت عمر DSLRها به پایان رسیده است. دیگر شاهد تولید DSLR جدیدی نبوده‌ایم و بعد از سال 1400 می‌توان گفت این فورم فاکتور به پایان عمر خود رسیده است. با این حال به خاطر قیمت به صرفه‌تر انواع دوربین عکاسی dslr و کیفیت مشابه با بدون آینه، همچنان مورد توجه عکاسان است و مدل‌های تولید شده موجود در بازار در بین کاربران خرید و فروش می‌شوند.

بهترین دوربین‌های عکاسی DSLR در سال 2024

هر ساله برندهای محبوب دوربین‌های متنوعی را معرفی، تولید و وارد بازار می‌کنند. دوربین‌های DSLR و فول فریم مخاطبان خاص خود را دارد. گرچه همانطور که اشاره کردیم، خطوط تولید این نوع فورم فاکتور در دنیای دوربین متوقف شده و جای خود را به دوربین‌های بدون آینه داده است. اما بیایید نگاهی به لیست بهترین دوربین‌های DSLR که تا امروز جزو قابل خرید هستند داشته باشیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی هنری

سبک عکاسی هنری یکی از سبک‌های پرطرفدار، خصوصا برای تازه‌کاران در دنیای عکاسی و در عین حال پیشکسوتان این عرصه است. از آنجایی که به تازگی شاهد محبوبیت دوربین‌های عکاسی بدون آینه هستیم، دوربین‌های DSLR هنوز پابرجا هستند و طرفداران خود را دارند. قیمت مناسب، عمر باتری بیشتر، ویزور اپتیکال و… مواردی هستند که شما را به داشتن چنین دوربین‌هایی وسوسه خواهد کرد. در ادامه به بهترین دوربین‌های فول فریم dslr برای عکاسی هنری اشاره می‌کنیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی نجوم

عکاسی نجوم یکی از جذاب‌ترین سبک‌های عکاسی برای علاقمندان به عکاسی از آسمان شب و البته حرفه‌ای‌ها است. برای عکاسی نجوم شما به لنزی نیاز دارید که نور بیشتری را دریافت کند و سنسوری که کیفیت وضوح بالایی داشته باشد. در نتیجه بهترین انتخاب یک دوربین فول فریم DSLR است تا نیاز شما را به بهترین شکل برطرف کند. مشخص است که برای عکاسی نجوم تنها یک دوربین کار شما را راه نمی‌اندازد و بهتر است به فکر تجهیز کردن پک خود برای انجام یک پروژه ایده‌آل باشید. با این حال سعی کردیم بهترین و اقتصادی‌ترین دوربین ها را به شما معرفی کنیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی منظره

بسیاری از طبیعت‌گردان و دوستداران به گشت و گذار در طبیعت به عکاسی منظره علاقه دارند. عکاسان سبک منظره معمولا آثار خود را به مجلات و کمپانی‌های تبلیغاتی بزرگ می‌فروشند. بنابراین هزینه کردن برای تجهیزات و خرید یک دوربین حرفه‌ای دور از انتظار نیست. اگر به صورت جدی قصد شروع عکاسی در این زمینه را دارید یا در حال ارتقا دادن پکیج خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای عکاسی منظره سراغ دوربین‌هایی با فورم فاکتور فول فریم بروید. این نوع دوربین‌ها نمای عریض‌تری به شما می‌دهند. همچنین در شرایط نوری نامناسب می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری نسبت به دوربین‌های DSLR بگیرید. توجه داشته باشید دوربین‌های بدون آینه هم گزینه‌های مناسبی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. اما بیایید نگاهی به لیست بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی منظره داشته باشیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی خیابانی

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که یکی از مزیت‌های دوربین‌های فول فریم نسبت به کراپ سنسور، عکاسی باکیفیت‌تر به خصوص در شرایط نوری نامساعد است. اگر به عکاسی خیابانی علاقه دارید و فکر خرید یک دوربین ایده‌آل به سرتان افتاده، پیشنهاد می‌کنیم سراغ دوربین‌های فول فریم بروید. این دوربین‌ها نمای عریض‌تری در عکس به شما می‌دهند که در عکاسی خیابانی بسیار کاربردی است. شاید فکر کنید ابعاد و وزن این دوربین‌ها کمی دست و پا گیر است. اما صرف‌نظر از ابعاد اگر مشکل بودجه و هزینه ندارید، انتخاب یک دوربین فول فریم بدون آینه را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. حالا بیایید نگاهی به دوربین‌های فول فریم DSLR مناسب عکاسی خیابانی و در عین حال اقتصادی داشته باشیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی پرتره

عکاسی پرتره یکی از پرطرفدارترین و در عین پردرآمدترین شاخه‌های عکاسی است. به همین جهت تنوع محصول برای انتخاب دوربین چندان محدود نیست. اما اگر به دنبال خرید یک دوربین فول فریم هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بودجه‌ای برای خرید تجهیزات نورپردازی هم در نظر بگیرید. اهمیت نور در عکاسی پرتره مساله‌ای نیست که آن را نادیده بگیرید. انواع دوربین عکاسی فول فریم dslr مناسب عکاسی پرتره موجود در بازار ایران به واسطه کیفیت بالای خروجی تصویر می‌توانند ایده‌آل باشند. ما برای اینکه خیال شما را بابت انتخاب و خرید راحت کنیم، تعدادی از بهترین دوربین‌ها را تفکیک کردیم. با این دوربین‌ها می‌توانید زیباترین عکس‌های پرتره را ثبت کنید.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی معماری

معمولا عکاسان معماری می‌دانند که برای رسیدن به یک تصوبر عریض و نمایش زیبا و کامل نما باید به دنبال استفاده از لنزهای خاص باشند. اما در این بین نقش سنسور بدنه دوربین هم اهمیت دارد. دوربین‌های فول فریم به واسطه سنسور بزرگ‌تر نمای کامل‌تر و کیفیت تصویر بالاتری ارائه می‌دهند. بنابراین اگر مشک بودجه ندارید، خرید یک بدنه فول فریم و در کنار آن لنزهای کاربردی را پیشنهاد می‌کنیم. حال انتخاب بین یک دوربین فول فریم DSLR و بدون آینه بستگی به سلیقه و باز هم بودجه دارد. دوربین‌های  بودن آینه سبک‌تر هستند و اگر دائما در حرکت هستید، گزینه مناسبی است. از طرفی دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسبی معماری هم طرفداران خود را دارد. بیایید نگاهی به دوربین‌های انتخابی دیدنگار داشته باشیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی مدلینگ

عکاسی مدلینگ یکی از ژانرهای پرطرفدار و محبوب عکاسی به حساب می‌آید. با پیشرفت صنعت مد و افزایش طراحان لباس، تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و… نیاز جامعه به عکاسان مدلینگ بیشتر هم می‌شود. این روزها که عکاسان مدلینگ به دنبال تجهیز کردن و آپدیت کردن ست عکاسی خود هستند، انتخاب از میان انبوه برند و مدل‌ها مختلف دوربین کمی گیج کننده است. بهتر است شرایط خود را بسنجید؛ آیا در استودیو ثابت عکاسی می‌کنید؟ محدودیت بودجه دارید؟ در حال حاضر تجهیزات نورپردازی کامل دارید؟ پاسخ به این سوالات کمک می‌کند تا بهترین گزینه را از بین انواع دوربین عکاسی انتخاب کنید.

اساسا دوربین‌های فول فریم کیفیت بالایی از تصویر به شما می‌دهند که قابل توجه است. اگر در آتلیه عکاسی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک دوربین فول فریم DSLR تهیه کنید و بودجه‌ای هم برای تجهیزات نورپردازی اختصاص دهید. خرید لنزهای مناسب هم بخشی از کار برای عکاسی مدلینگ است. با این حال مشاوران متخصص ما در هر زمان آماده ارائه مشاوره جهت خرید هستند. اما ما هم لیستی برای شما آماده کردیم که کار را راحت‌تر می‌کند.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی تبلیغاتی

همانطور که می‌دانید رقابت در بین تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات موجود در بازار لحظه به لحظه در حال افزایش است. در این شرایط انتخاب یک پیکیج درست و حسابی برای عکاسان تبلیغاتی ضروری است. بدنه دوربین که اصل و اساس ست عکاسی شماست باید با دقت و هوشمندانه انتخاب شود. قابلیتی مانند حفظ کیفیت تصویر در ابعاد بزرگ، امکانی است که تنها دوربین‌های فول فریم از پس آن برمی‌آیند. در نتیجه خرید یک دوربین با فورم فاکتور فول فریم را برای عکاسی تبلیغاتی در حد و اندازه چاپ بیلبورد و انتشار در ابعاد بزرگ جدی بگیرید. ما در ادامه چندتا از بهترین دوربین های فول فریم DSLR مناسب عکاسی تبلیغاتی را به شما معرفی می‌کنیم. برای خرید هر یک از دوربین‌ها کافی‌ست روی آن کلیک کنید.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی حیات وحش

برای عکاسی حیات وحش شما به دوربینی نیاز دارید که عملکردی با سرعت بالا و در عین حال توانایی ثبت جزئیات با وضوح باکیفیت را داشته باشد. از آنجایی که دوربین‌های فول فریم از عهده این کار برمی‌آیند، گزینه مناسبی برای عکاسی حیات وحش هستند. در کنار یک دوربین حرفه‌ای، یک لنز تله هم می‌تواند کار را تکمیل کند و در نهایت به تصاویر ایده‌آل برسید. انواع دوربین عکاسی در بازار موجود است. برای اینکه انتخاب راحت‌تری را تجربه کنید، ما لیستی از بهترین‌ها برای شما آماده کرده‌ایم. انتخاب برند و تجهیزات جانبی به عهده خودتان است. اما ما در هر زمان آماده ارائه مشاوره هستیم.

بهترین دوربین های DSLR فول فریم مناسب عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو یکی از سبک‌های منحصربفرد و تخصصی در عکاسی است که نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد. شاید فکر کنید یک با یک دوربین ساده و یک لنز زوم می‌توانید عکاسی ماکرو انجام دهید. اما اینطور نیست. اگر عکاس جواهرات، ساعت، اشیا ریز و لوکس و یا عکاس حشرات و جانواران کوچک هستید، شما به یک دوربین فول فریم نیاز دارید تا تجهیزات را با بالاترین کیفیت ثبت کنید. وضوح جزئیات و نمایش دقیق آنچه در واقعیت هست، قطعا دل هر بیننده‌ای را می‌برد. فارق از عکاسی از محصولات کوچک، از جذابیت‌های عکاسی ماکرو نمایش جزئیاتی است که با چشم عادی دیده نمی‌شود و حتما شما را حیرت‌زده خواهد کرد. برای رسیدن به چنین تصاویری گزینه‌های مختلفی روی میز است. اما کدام یک برای شما مناسب است؟ بیایید به دوربین‌هایی که ما انتخاب کردیم نگاهی بیاندازیم.

انواع دوربین عکاسی

✔️دوربین عکاسی بدون آینه | فول فریم

آخرین نسل از انواع دوربین عکاسی حرفه‌ای دوربین بدون آینه Mirrorless است. آینده دنیای عکاسی در حال حاضر بدون شک در اختیار همین دوربین‌ها است.

دوربین عکاسی بدون آینه چیست؟ تفاوت اساسی در این سیستم حذف شیشه بازتابی یا آینه است؛ دلیل نامگذاری بدون آینه هم همین موضوع است. در سیستم قبل هنگام شات زدن آینه باید کنار می‌رفت تا نور به سنسور یا قطع فیلم برسد و تصویر ثبت شود. همین تغییر به ظاهر کوچک مزیت‌هایی به همراه داشته است.

انواع دوربین عکاسی

اندازه کوچک‌تر اولین چیزی است که با حذف یک قطعه به آن می‌رسیم. اندازه جمع و جورتر و وزن سبک‌تر دوربین‌های عکاسی بدون آینه باعث شده تا حمل و نقل آن‌ها راحت‌تر باشد و عکاسی با دست بهتر انجام شود.

همانطور که گفتیم نور دیگر قرار نیست به آینه برسد. یکسره شدن مسیر باعث شده تا سرعت عکاسی پی در پی افزایش یابد و دوربین‌های عکاسی بدون آینه امروزی قادرند بیش از 20 فریم در ثانیه با فوکوس خودکار عکاسی کنند.

برخی کاربران علاقه‌ای به منظره‌یاب الکترونیکی EVF در دوربین‌های بدون آینه ندارند و اپتیکال را ترجیح می‌دهند. هرچند این مشکل هم برای دوربین‌های بدون آینه در شروع کار این سیستم مطرح بود و امروزه به شدت بهبود یافته‌اند. عملا شما شاهد همان چیزی هستید که قرار است بعد از ثبت تصویر هم مشاهده کنید. با این حال برخی عکاسان ترجیح می‌دهند نمایی از تصویر را ببینند که بدون چشم مسلح قابل مشاهده است و در حین عکاسی تمایلی به مشاهده یک تصویر دیجیتالی ندارند.

انواع دوربین عکاسی

از معایب انواع دوربین عکاسی بدون آینه قیمت بالاتر است. همچنین به خاطر اندازه کوچک‌تر باتری‌ها ظرفیت کمتری دارند. هرچند با توسعه سریع فناوری این نقایص حتما برطرف خواهند شد. اوایل ظهور این دوربین‌ها، محدودیت لنزهای در دسترس هم جز معایب آن‌ها به شمار می‌رفت. با گذشت زمان امروزه با وجود تولیدات متعدد توسط برندهای مختلف، این نقص تا حد زیادی برطرف شده است.

فیلمبرداری با دوربین‌های عکاسی هم امروزه با وجود انواع بدون آینه وارد مرحله جدیدی شده است. محدودیت زمانی ضبط یکسره تا حد زیادی از بین رفته است. در اکثر DSLR‌ها به خاطر گرم شدن سنسور بعد از مدت زمان مشخصی دستگاه خود به خود خاموش می‌شد. همچنین استفاده از سیستم‌های به روز لرزشگیر بدنه، فوکوس خودکار فوق حرفه‌ای در کنار امکان ضبط با رزولوشن‌ 8K بدون محدودیت از مزیت‌های کارساز در این قبیل دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای است.

هرچند این بروزرسانی‌ها تفاوتی در کیفیت تصویر ندارد، اما امکانات متعدد به روز و توانایی‌هایی که یک دوربین عکاسی بدون آینه در اختیار کاربرش قرار می‌دهد، فضای بهتری برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار می‌گذارد که بعضا می‌تواند نتیجه نهایی یک کار را دستخوش تغییر کند.

بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی هنری

عکاسی هنری سبکی از عکاسی است که با توجه به کانسپت و دیدگاه شما تجهیزات متفاوتی طلب می‌کند. گاهی با یک دوربین کامپکت ساده هم می‌توانید عکس‌های هنری برای دل خود بگیرید. اما اگر در ذهنتان به تصاویر هنری حرفه‌ای برای نمایش در گالری‌ها و شرکت در فستیوال‌های هنری فکر می‌کنید، به یک دوربین حرفه‌ای نیاز دارید. همچنین اگر به دنبال ایجاد خلاقیت و افکت‌های خاص در عکس هستید هم باز به یک دوربین با کیفیت نیاز دارید. دوربین‌های فول فریم بدون آینه انتخابی درجه یک برای عکاسان هنری است. به واسطه وزن سبک بدنه می‌توانید به راحتی این دوربین را به همه جا ببرید. از طرفی سنسور بزرگ بالاترین کیفیت وضوح تصویر را به شما می‌دهد.

خب دیگر به چه چیز نیاز دارید؟ در ادامه لیستی از بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی هنری را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی نجوم

تهیه دوربین فول فریم در میان انواع دورین عکاسی یکی از منطقی‌ترین انتخاب‌ها برای عکاسی نجوم است. از آنجایی که این سبک از عکاسی شاخه‌ای تخصصی به حساب می‌آید، نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد. برای عکسبرداری از اجرام آسمانی آن هم در دل شب، نیاز به دوربینی دارید که بتواند در شرایط نوری نامناسب بهترین کیفیت تصویر با وضوح بالا به شما بدهد. دوربین ‌های فول فریم چنین امکانی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

اگر دائما در حرکت هستید و تجهیزات خود را به هر سمت برای انتخاب یک لوکیشن مناسب می‌برید، دوربین‌های بدون آینه انتخاب مناسبی هستند. وزن این دوربین‌ها کم است و حمل آسانتری دارند. در کنار این مزایا قیمت بالا شاید یک عیب باشد. اما با توجه به محبوبیت زیاد و جا باز کردن این فورم فاکتور در دنیای عکاسی، احتمالا شاهد فراگیر شدن این دوربین‌ها شویم. خلاصه اگر مشکل بودجه ندارید و یک دوربین مناسب برای عکاسی نجوم می‌خواهید، ما دوربین‌های زیر را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی منظره

از آنجایی که برای عکاسی منظره دائما در حرکت هستیم، انتخاب یک دوربین عکاسی با وزن سبک بهترین گزینه است. در نتیجه دوربین‌های بدون آینه نیاز ما را برآورده می‌کند. از طرفی نمای عریض و وضوح بالا کمک می‌کند تا مناظر را به زیباترین شکل ثبت کنیم. عکاسی منظره در مناطق و شرایط مختلف نیاز به تجهیزات متفاوتی دارد که بهتر است لوازم خود را در هر شرایطی همراه داشته باشید. اما برای ثبت تصویر با کیفیت به بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی منظره نیاز دارید. در ادامه بهترین دوربین‌ها را از نگاه دیدنگار به شما معرفی می‌کنیم.

انواع دوربین عکاسی

بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی یکی از ژانرهای عکاسی است که به واسطه سوژه‌های جذاب و آشنا برای مخاطب باعث ایجاد حس همذات پنداری در بیننده می‌شود. بنابراین اهمیت سوژه و حس تصویر از هر چیز مهم‌تر است. شاید انتخاب یک دوربین تمام عیار برای عکاسی خیابانی ضروری نباشد، اما به واسطه یک دوربین حرفه‌ای می‌توانید در هر موقعیتی با سرعت بالا عکاسی کنید و به تصویر مطلوب برسید. برای صحنه‌هایی که تنها در یک لحظه ایجاد می‌شوند و لازم است سریع دست به کار شوید و یا برای عکاسی از یک صحنه که به زاویه دید عریض نیاز دارید و… یک دوربین بدون اینه فول فریم کار شما را راه می‌اندازد. اما بهترین دوربین کدام است؟ بیایید نگاهی به بهترین دوربین های بدون آینه فول فریم مناسب عکاسی خیابانی از میان انواع دوربین عکاسی داشته باشیم.

انواع دوربین عکاسی

✅انواع دوربین عکاسی کراپ سنسور half frame

در دوران آنالوگ، دوربین‌های عکاسی SLR شاهد قطع فیلم کوچتری در مقایسه با فول فریم بودند. اندازه فیلم 18x24mm باعث می‌شد که به جای 36 عکس با فول‌ فریم، کاربر قادر باشد 72 شات روی یک فیلم ثبت کند. همچنین کادر تصویر به نسبت فول فریم، بسته‌تر بود.

در دنیای دیجیتال این اصطلاح جای خود را به کراپ فریم Crop داده است. معادلِ فاصله کانونی لنز در دوربین‌های کراپ با کراپ فاکتور مشخص می‌شود. به عنوان مثال دوربین عکاسی DSLR مدل Canon EOS 850D کراپ فاکتور 1.6x دارد، به این معنی که در صورت استفاده از فاصله کانونی 50 میلی‌متری، عملا تصویری که به چشم ما می‌رسد کادر 80 میلی‌متری خواهد بود.

انواع دوربین عکاسی

دوربین‌های کراپ فریم مزیت‌های یک فول فریم را ندارند، اما چیزی هم کمتر از یک فول فریم ندارند. در همین متن از مزیت‌های فول فریم گفتیم که فقط در بررسی‌های دقیق‌تر آن تفاوت‌ها عیان می‌شود و در صورتی که دو عکس با مشخصات مشابه از فول فریم و کراپ فریم در مقابل چشم بیننده قرار دهید، عموما متوجه تفاوت نخواهند شد. با این حال از کیفیت ذاتی یک فول فریم، خصوصا مواردی که اشاره شد را به هیچ وجه نمی‌توان نادید گرفت.

قیمت به نسبت به صرفه‌تر انواع دوربین عکاسی هاف فریم half frame یا کراپ فریم به طور کل باعث می‌شود تا این دوربین‌ها در وهله اول مورد توجه افراد با بودجه محدودتر باشد. همچنین کاربرانی که به دنبال امتحان کردن برندهای مختلف برای انتخاب بهتر و مناسب‌تر هستند، ترجیح می‌دهند کراپ فریم‌های ارزان‌تر را امتحان کنند.

انواع دوربین عکاسی

با این حال برخی حرفه‌ای‌ها مستقیما روی یک کراپ فریم دست می‌گذارند. مزیت‌هایی مثل اندازه برای برخی کاربران مثلا عکاسی از طبیعت، فتوژورنالیسم، یا حیات وحش حائز اهمیت است. سایز عکس فول فریم به طور کل بزرگ‌تر است و در ذخیره فایل‌ها نیازمند فضای بیش‌تری خواهید بود. همچنین کراپ شدن تصویر برای برخی عکاسان مثلا در سناریو عکاسی طبیعت و عکاسی ورزشی یک مزیت به شمار می‌آید. چرا که کادرهای بسته با عمق میدان بیش‌تر مدنظر خواهد بود.

✔️دوربین‌های DSLR | کراپ سنسور

انواع دوربین عکاسی DSLR کراپ فریم بهترین انتخاب برای افراد با شدیدترین محدودیت‌های بودجه است. مناسب افرادی که به کمتر از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز راضی نیستند. اما توانایی خرید بدون آینه‌های امروزی و فول‌ فریم‌های گران‌قیمت را ندارند.

انواع دوربین عکاسی

به عنوان مثال Canon 4000D که به همراه لنز 18-50 میلی‌متری عرضه می‌شود، انتخابی امن و کار درست برای افراد با محدودیت بودجه و نوآموزان برای کسب تجربه است. این دوربین عکاسی DSLR کراپ فریم که از حسگر 18 مگاپیکسلی برخوردار می‌باشد. همچنین قادر است با نرخ 3 فریم در ثانیه عکاسی پی در پی کند و فیلمبرداری Full HD با نرخ 30 فریم در ثانیه در اختیار کاربرش قرار دهد. از سیستم فوکوس خودکار با 9 نقطه تشخیص هم برخوردار است؛ قابلیت اتصال با Wifi دارد و به این ترتیب امکانات لازم برای ورود به دنیای عکاسی را در اختیارمان قرار می‌دهد.

✔️دوربین های بدون آینه | کراپ سنسور

ما به اندازه کافی در مورد ویژگی‌های یک دوربین بدون آینه و مزیت‌های آن نسبت به DSLR برای شما گفتیم. اما اگر بخواهیم مشخصا در مورد دوربین‌های عکاسی کراپ فریم بدون آینه حرف بزنیم باید از آن‌ها با عنوان بهترین انتخاب اقتصادی برای افراد علاقه‌مند به فناوری‌های روز و همچنین بهترین انتخاب برای عکاسان همیشه در سفر یاد کنیم. اندازه بسیار جمع و جور، وزن سبک و ارتباط نزدیک با فناوری‌های روز از قابلیت‌هایی است که می‌توان به این دوربین‌ها نسبت داد.

انواع دوربین عکاسی

می‌توان به Sony ZV-E10 اشاره کرد. یک دوربین 25 مگاپیکسلیِ بدون آینۀ کراپ فریم که امکاناتی وسیع و به روز در اختیار کاربرش قرار می‌دهد. قابلیت فیلمبرداری 13 ساعت بدون توقف عملا آن را به یک دوربین عکاسی هیبریدی تمام عیار بدل کرده است. فوکوس خودکار با 425 نقطه تشخیص و عکاسی پی در پی 11 فریم در ثانیه آن را به یک انتخاب اقتصادی اما قدرتمند بدل کرده است.

در صورتی که به تازگی وارد دنیای عکاسی شده‌اید و می‌خواهید یکسره به دنیای عکاسی پیوند بخورید، اما بودجه‌تان محدود است، دوربین‌های بدون آینه کراپ فریم انتخابی مناسب برای شما هستند. خصوصا اگر علاوه بر عکاسی به دنبال فیلمبرداری هم باشید.

✅انواع دوربین عکاسی خانگی | کامپکت compact

انواع دوربین عکاسی خانگی یا کامپکت به دوربین‌هایی گفته می‌شود که قابلیت تعویض لنز را از کاربر می‌گیرند. اما قیمت به صرفه، کاربری راحت‌تر و وزن و اندازه جمع و جور باعث می‌شود تا مورد توجه قرار بگیرند.

انواع دوربین عکاسی

دوربین‌های عکاسی خانگی یا کامپکت Compact برای افرادی می‌تواند قابل توجه باشد که از عکاسی در گوشی هوشمند خود رضایت ندارند. همچنین قصد دارند که سنسورهای بزرگ‌تر و به طور کل عکاسی حرفه‌ای‌تری را تجربه کنند. این دسته از دوربین‌های عکاسی می‌توانند جایگزینی عالی برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند باشد. برخی از دوربین‌های این رده کاراییِ به شدت بالایی دارند.

یکی از این موارد که البته قیمت بالایی هم دارد دوربین عکاسی کامپکت نیکون Nikon Coolpix P1000 است. اندازه سنسور 1/2.3inch رزولوشن 16 مگاپیکسل،‌ عکاسی پی در پی 7 فریم در ثانیه،‌ فیلمبرداری 4K نرخ 30 فریم در ثانیه و ضبط ویدیوی تایم لپس از ویژگی‌های این دوربین عکاسی کامپکت است. اما نکته قابل توجه و چشمگیر قابلیت زوم اپتیکال 125 برابری است. این قابلیت شما را قادر می‌سازد از حفره‌های ماه هم فیلمبرداری کنید!‌

انواع دوربین عکاسی

دوربین‌های کامپکت یک دستگاه ایده‌‌آل برای عکاسی و فیلمبرداری خانوادگی است که حال و هوایی حرفه‌ای‌تر از گوشی‌های هوشمند دارد. همچنین یک هدیه دوست داشتنی برای افراد علاقه‌مند به عکاسی است تا با قیمت به صرفه‌تری آن‌ها را با دنیای عکاسی حرفه‌ای متصل کنیم.

با ظهور گوشی‌های هوشمند برای مدتی از اقبال عمومی آن‌ها کاسته شد. اما وقتی کاربران با محدودیت‌های عکاسی و فیلمبرداری با یک گوشی مواجه شدند،‌ مجدد بازار دوربین‌ عکاسی کامپکت گرم شد و حتی نیکون Nikon را به تولید انواع گران‌قیمتی مجاب کرد. این دوربین‌ها انتخابی مناسب برای ولاگرهایی است که علاقه‌ای به دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز ندارند و ترجیح‌شان رابط کاربری آسان این قبیل دستگاه‌ها است. عکاسی و فیلمبرداری در سفر جهت نمایش در شبکه‌های اجتماعی هم از دیگر کاربری‌های این مدل‌ها به شمار می‌رود.

انواع دوربین عکاسی ورزشی

انواع دوربین عکاسی

دسته دیگری از دوربین‌های کاربردی در دنیای امروز دوربین‌های ورزشی است. این دوربین‌ها به خاطر اندازه کوچک، امکان اتصال به انواع سطوح، قابلیت‌های ضد آب و لرزش‌گیرهای توانمند به شدت مورد توجه تولیدکنندگان محتواهای ورزشی و اکشن قرار گرفته‌اند. هرچند این دوربین‌های ورزشی یا اکشن ذاتا به منظور فیلمبرداری صحنه‌های پر از هیجان و حرکت تولید می‌شوند؛ قابلیت‌های بسیار بالایی در عکاسی هم از خودشان نشان می‌دهند.

انواع دوربین عکاسی چاپ سریع

یکی از جذاب‌ترین‌ها، انواع دوربین عکاسی چاپ سریع است. سال‌ها از دوران آنالوگ فاصله گرفته‌ایم؛ دورانی که فیلم را برای ظهور و چاپ عکس باید به تاریکخانه می‌بردیم. امروزه دوربین‌های عکاسی چاپ سریع این کار را در همان لحظه برای شما عملی می‌کنند.

یکی از جذابیت‌های این دوربین‌های چاپ سریع جنبه سرگرمی آن‌هاست. لحظاتی مفرح و شاد را در کنار دوستان تجربه کنید. به عنوان هدیه در قالب یک عکس چاپ شده در همان لحظه، خاطره‌ای به یاد ماندنی را در دل دوستان شما ثبت خواهد کرد.

انواع دوربین عکاسی

بعد از زدن شات کمتر از چند ثانیه عکس از شیار کناری دوربین خارج می‌شود. اندازه عکس بسته به دوربین متغییر است. به عنوان مثال در دوربین‌های Instax فوجی فیلم عکس با ابعاد 46 در 62 میلی‌متری چاپ خواهد شد. در این چاپ احتیاجی به جوهر نیست و کاغذی که درون دوربین کار گذاشته می‌شود، همه چیز را در خودش دارد. همچنین در صورت استفاده از کاغذهای مخصوص، می‌توان به صورت سیاه و سفید BW عکس چاپ کرد.

از تجربیات خود درباره انواع دوربین عکاسی و کار با دوربین‌ها برای ما و سایر خوانندگان این متن بنویسید. انتخاب شما کدام دوربین است؟ به نظرتان خرید کدام دوربین برای مبتدیان و تازه‌واردهای دنیای عکاسی به صرفه‌تر است؟ فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار مثل همیشه حامی شما و راهنمای یک خرید هوشمندانه است.

 

آموزش عکاسی دیجیتال

دیدگاهی در مورد “انواع دوربین عکاسی ✅​📷​✨

  1. اهورا گفت:

    سلام برادر
    من متاسفانه در مورد خرید دوربین عکاسی تخصص ندارم ، نیمه آماتورم و از شما میخوام لطفا راهنماییم کنین، توی چهل سال عمرم همیشه عاشق عکاسی بودم، متاسفانه بخاطر شرایط اقتصادیم هیچوقت دوربین نداشتم همیشه با گوشی عکس میگرفتم، جدیدا یک دوربین دسته دوم از بازار گرفتمsony sybershot hx30v، بقیمت یک میلیون تومن خریدم اونجا متوجه نشدم، امدم خونه دیدم روی لنزش خش و لکه های تیره داره، لنزش ضربه خورده یعنی موقع باز و بسته شدن لنزش دریچش گاهی اوقات گیر میکنه، بعدش منوش فقط ژاپنیه، انگلیسی و فارسی نیست، منم که هیچی متوجه نمیشم ازش، یعنی از پشت مرز اورده بودن، اما توی اینترنت که سرچ کردم فهمیدم دوربینی تقریبا با همین مشخصات و آپشنها بدرد من میخوره. کیفیتش ۱۸.۲مگاپیکسله و۲۰xاپتیکال، چون من توی یه بدلیجاتی کار میکنم که باید عکس بگیرم از مثلا جواهرات و نگینها، باید کیفیتش خوب باشه، الان داداش سوالم اینه که تقریبا با همین مشخصات یا بهتر که قیمت زیاد بالانره(دسته دوم) چه مارکها و مدلهایی پیشنهاد میفرمایین که برم عوض کنم. ببخشین عریضه طولانی شد. لطفا اگر میتونین کمکم کنین. خدا خیرتون بده
    [email protected]
    09222696329 میر

    1. ناشناس گفت:

      سلام سردار آقا. دوربین عکاسی فقط سونی .

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام ممنون بسیار مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.