بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی – مرداد 1399

در این مقاله قصد دارم تعدادی از بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی را برای شما معرفی کنم. تمامی این لنزها در حال حاضر در بازار ایران موجود هستند.

سونی، کمپانی ژاپنی‌ای که مدت زیادی است بر بازار دوربین‌های بدون آینه حکمرانی می‌کند، دوربین‌های خود را در دو مدل فول فریم و کراپ فریم APS-C عرضه می‌کند. البته در سال‌های گذشته و با ورود کانن و نیکون به دنیای بدون آینه‌ها کمی شرایط برای ادامه‌ی حکمرانی سونی سخت شده است.

به طور کلی می‌توان مدل‌های فول فریم سونی را جزو بهترین مدل‌ها برای عکاسان و فیلم برداران حرفه‌ای به حساب آورد و دوربین‌های کراپ فریم نیز عکاسان و فیلم برداران سطح متوسط را هدف قرار داده است.

دوربین‌های سونی را جزو بهترین مدل‌ها برای عکاسی ورزشی و اکشن، فیلم برداری و ویدئوبلاگینگ می‌توان به حساب آورد؛ اما علاوه بر خود دوربین لنز نیز اهمیت فوق‌العاده بالایی برای شما خواهد داشت. در واقع لازم است ابتدا ببینید می‌خواهید در چه ژانری فعالیت داشته باشید، سپس با توجه به آن از بین انبوهی از لنزها مدل‌های مناسب خودتان را پیدا کنید.

بسیاری از عکاسان معتقدند که اهمیت لنز حتی از خود دوربین هم بسیار بیشتر بوده و باید به جای سرمایه گذاری برای خرید یک دوربین قدرتمند، روی مجموعه‌ای کامل از لنزها سرمایه گذاری کرد.

اگر تا به امروز تنها از گوشی هوشمندتان برای عکاسی استفاده کردید و قصد دارد با یک لنز بیشتر کارهایی که می‌خواهید را انجام دهید، یک لنز زوم که از محدوده‌ی واید پشتیبانی کند برایتان مناسب خواهد بود، اما اگر کمی حرفه‌ای‌تر هستید و می‌خواهید مجموعه‌ای کامل‌تر داشته باشید، لنزهای بسیار زیادی از سونی یا کمپانی‌های شخص ثالث وجود دارند که هر کدام برای منظور خاصی بهینه شده‌اند.

برخی از بهترین لنزهایی که تا به امروز برای دوربین‌های سونی تولید شده است ساخت کمپانی بزرگ زایس می‌باشد، اما این لنزها عموما فوق‌العاده گران هستند و شاید تنها مخاطبانی خاص داشته باشند. اما به غیر از زایس، در حال حاضر لنزهای سری G سونی را می‌توان بالارده‌ترین لنزها برای دوربین‌های این کمپانی به حساب آورد.

این لنزها توانایی ثبت دقیق‌ترین جزئیات را دارند و شاید برای دیدن تمام پتانسیل آنها لازم باشد دوربین‌هایی مثل A7R IV یا A9 II را داشته باشید. همچنین بوکه‌های تشکیل شده توسط آنها واقعا نرم و جذاب هستند.

در این مقاله اما از بین انبوهی از لنزهای موجود، بهترین گزینه‌ها را برایتان آورده‌ام که با توجه به ژانری که در آن فعالیت می‌کنید باید گزینه‌ی مناسب خودتان را پیدا کنید.

توجه : بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی را در این مقاله به ترتیب فاصله کانونی مرتب کرده‌ام، در واقع در ابتدا وایدترین لنزها را مشاهده خواهید کرد و در پایان نیز لنزهای تله فوتو قرار دارند، به گونه‌ای که بتوانید راحت‌تر مورد مناسب خودتان را پیدا کنید.

بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های فول فریم سونی در یک نگاه

  1. Sony FE 16-35mm f/2.8 G Master
  2. Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD
  3. Sony FE 20mm f/1.8 G
  4. Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M 1:2
  5. Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art
  6. Sony FE 24-105mm f/4 G OSS
  7. Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD
  8. Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art
  9. Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art
  10. Sony FE 70-200mm f/4 G OSS
  11. Sony FE 70-200mm f/2.8 G Master OSS
  12. Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 G Master OSS
  13. Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS
  14. Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های کراپ فریم سونی در یک نگاه

  1. Sony E 10-18mm F4 OSS
  2. Sony E 16-55mm f/2.8 G
  3. Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS
  4. Sony E 30mm f/3.5 Macro
  5. Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

لازم است توجه داشته باشید معیار انتخاب بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی برای این مقاله ارزش خرید آنها نسبت به امکانات و قیمت رسمی در حال حاضر بوده است. همچنین تنها مواردی را در لیست مشاهده خواهید کرد که به صورت رسمی وارد بازاری جهانی شده باشند.

بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های فول فریم سونی

1- Sony FE 16-35mm f/2.8 G Master

1- Sony FE 16-35mm f/2.8 G Master

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 16 / 13 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 11 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.28 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.19 برابر | سایز فیلتر : 82 میلی متر | ابعاد : 89 در 122 میلی متر | وزن : 680 گرم

+ کیفیت تصاویر خارق‌العاده
+ کیفیت و متریال ساخت عالی

– فاقد لرزشگیر اپتیکال
– بسیار گران

از ویژگی‌های اپتیکی عجیب و غریب این لنز، می‌توان به دو عنصر با کیفیت بسیار بالای XA ( Extreme Aspherical ) اشاره کرد، سونی FE 16-35mm f / 2.8 G Master بالاترین کیفیت ممکن را در بین تمامی لنزهای سونی ارائه می‌دهد.

از سایر موارد برجسته‌ی این لنز می‌توان به پوشش نانو در ساختار کلی بدنه، یک پوشش فلوئور در قسمت جلویی و پوشش عالی در برابر ذرات گرد و غبار اشاره کرد. بازترین دیافراگم این لنز در تمامی فواصل ثابت بوده و روی f/2.8 قرار دارد، همچنین به دلیل ساختار 9 تیغه‌ای آن بوکه‌هایی کاملا گرد و فوق‌العاده جذاب خواهید داشت.

سیستم فوکوس خودکار DDSSM به کار رفته در این لنز بسیار دقیق بوده و عملکرد خوبی دارد. همچنین یک دکمه‌ی نگهدارنده‌ی فوکوس قابل تنظیم بر روی بدنه قرار گرفته که واقعا کاربردی است. این لنز فوق‌العاده با کیفیت را می‌توان بهترین گزینه برای عکاسی معماری از محیط‌های داخلی، عکاسی از طبیعت و منظره و عکاسی مسافرتی به حساب آورد.


2- Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD

2- Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 13/ / 11 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : RXD | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.19-0.26 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.19 برابر | سایز فیلتر : 67 میلی متر | ابعاد : 73 در 99 میلی متر | وزن : 420 گرم

+ کیفیت خارق‌العاده‌ی تصاویر ثبت شده
+ مقاومت کامل در برابر شرایط محیطی

– رنج فاصله کانونی محدود
– فاقد لرزشگیر اپتیکال

لنز 17-28 میلی متری تامرون که برای دوربین‌های فول فریم سونی طراحی شده امکان دسترسی به زاویه دیدی فوق‌العاده وسیع را برایتان به ارمغان خواهد آورد. این لنز کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی داشته و علاوه بر آن از نظر اپتیکی نیز یکی دیگر از بهترین لنزهای موجود برای دوربین‌های سونی است.

بدنه‌ی این لنز در برابر گرد و خاک مقاومت کامل داشته و علاوه بر آن در برابر آب نیز مقاوم است. همچنین بازترین دیافراگم آن در تمامی فواصل کانونی یکسان است که این برای عکاسان حرفه‌ای بسیار مهم است.

سیستم فوکوس خودکار آن نیز از نوع RXD ( Rapid eXtra silent stepping drive ) است که سرعتی بسیار بالا دارد. با وجود اینکه زاویه‌ی دید آن بسیار وسیع است، اما کمترین افت کیفیت و اعوجاج تصویر را در گوشه‌های تصویر خواهید داشت که این واقعا عالی است.

این لنز از نظر فاصله کانونی دقیقا مشابه با لنز 16-35 سونی نیست، اما عملکردی بسیار نزدیک به آن دارد. همچنین قیمت آن کاملا رقابتی است.


3- Sony FE 20mm f/1.8 G

3- Sony FE 20mm f/1.8 G

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 14 / 12 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : Stepping motor | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.19 متر در حالت فوکوس خودکار، 0.18 متر در حالت فوکوس دستی | حداکثر بزرگنمایی : 0.2 برابر در حالت فوکوس خودکار ، 0.22 برابر در حالت فوکوس دستی | سایز فیلتر : 67 میلی متر | ابعاد : 74 در 85 میلی متر | وزن : 373 گرم

+ زاویه دید بسیار گسترده
+ کیفیت خارق‌العاده‌ی تصاویر ثبت شده
+ ارگونومی بسیار عالی

– بسیار گران

سومین لنز انتخابی من برای لیست بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی، یک مدل دیگر از همین کمپانی ژاپنی است؛ لنز پرایم 20 میلی متری این کمپانی که زاویه دید فوق‌العاده‌ای را روی دوربین‌های فول فریم مانت E سونی می‌دهد.

تا پیش از این لنزهای پرایم زاویه باز را تنها کمپانی‌های شخص ثالثی مثل سامیانگ، تامرون، سیگما، توکینا و روکینون تولید می‌کردند، اما سرانجام سونی نیز یک لنز 20 میلی متری را تولید کرد. این لنز به دیافراگم f/1.8 مجهز شده که برای این فاصله کانونی بسیار عالی است و می‌تواند نور بسیار خوبی را جمع آوری کند.

اپتیک این لنز جزو بهترین نمونه‌های موجود در بازار است و نور با کمترین میزان برخورد به بدنه‌ی لنز به سنسور می‌رسد. فوکوس خودکار آن سرعت بسیار بالایی داشته و حلقه‌ی فوکوس نیز کیفیت و دقتی بسیار بالا دارد. یک دکمه نگهدارنده‌ی فوکوس خودکار قابل تنظیم و یک حلقه‌ی دیافراگم با یک سوئیچ نیز از دیگر امکانات این لنز هستند.

وضوح تصاویر ثبت شده با آن در یک کلام به معنای واقعی خیره کننده هستند، رنگ‌ها در طبیعی‌ترین حالت خود ثبت می‌شوند و اعوجاج نیز در کمترین حالت ممکن است. البته باید توجه داشته باشید که این یک لنز فوق‌العاده گران قیمت است، با این حال همانقدر که پول می‌دهید، کیفیت هم دریافت خواهید کرد.


4- Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M 1:2

4- Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M 1:2

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 10 / 9 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 7 | فوکوس خودکار : OSD | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.11 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.5 برابر | سایز فیلتر : 67 میلی متر | ابعاد : 72 در 64 میلی متر | وزن : 220 گرم

+ شارپنس بسیار عالی تصاویر
+ تصاویر ماکرو با ضریب 0.5 برابری

– سیستم فوکوس خودکار خیلی سریع نیست
– اعوجاج بشکه‌ای نیاز به اصلاح دارد

تامرون سه لنز پرایم با زاویه دید عریض را برای دوربین‌های فول فریم مانت E سونی عرضه کرده است که شامل یک لنز 20 میلی متری، یک لنز 24 میلی متری و یک لنز 35 میلی متری می‌شوند. مطمئن باشید که این کامل‌ترین دسته از لنزهای پرایم با زاویه دید واید هستند و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند.

هر سه لنز از دیافراگم مشترک f/2.8 استفاده می‌کنند و اندازه‌ی فیلتر آنها نیز 67 میلی متر است. لنز 20 میلی متری تامرون وزن بسیار کمی داشته و از نظر کارایی و کیفیت ساخت یکی از بهترین‌ها در نوع خود به حساب می‌آید.


5- Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art

5- Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 19 / 15 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 11 | فوکوس خودکار : Stepping motor | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.18-0.38 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.34-0.22 برابر | سایز فیلتر : 82 میلی متر | ابعاد : 88 در 125 میلی متر | وزن : 835 گرم

+ کیفیت بسیار عالی تصاویر
+ کیفیت و متریال ساخت عالی

– اعوجاج تصویر نیاز به اصلاح دارد

لنزهای سری آرت سیگما همیشه جزو باکیفیت‌ترین‌ها و بهترین‌ها بوده‌اند. علاوه بر آن فاصله کانونی 24-70 میلی متری یکی از پرکاربردترین‌ها در دنیای لنزها به حساب می‌آید. نسخه جدید DN از سری آرت برای دوربین‌های فول فریم مانت E سونی طراحی شده است که تنها یک نسخه‌ی بهینه شده برای سونی نیست، بلکه سیگما آن را کاملا از نو طراحی کرده است.

در طراحی اپتیک‌های این لنز از شش عنصر FLD (‘Fluorite’ Low Dispersion) و دو عنصر SLD (Special Low Dispersion) استفاده شده است. متریال ساخت آن فوق‌العاده با کیفیت بوده و همین باعث شده تا در برابر شرایط بد محیطی کاملا مقاوم باشد.

علاوه بر آن فوکوس خودکار این دوربین فوق‌العاده سریع، دقیق و نرم است و صدای فوق‌العاده کمی را هم تولید می‌کند که قطعا این ویژگی‌ها فیلم برداران حرفه‌ای را هدف قرار می‌دهد. بازترین دیافراگم آن نیز در تمامی فواصل کانونی برابر بوده و روی f/2.8 قرار دارد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با آن واقعا خوب بوده و شارپنس در بالاترین حد خود قرار دارد. بوکه‌های تشکیل شده در تصاویر نیز به خاطر دیافراگم 11 تیغه‌ای کاملا گرد، نرم و جذاب است. این در حالی است که نسخه‌ی مخصوص دوربین‌های DSLR از همین لنز تنها 9 تیغه‌ی دیافراگم دارد.


6- Sony FE 24-105mm f/4 G OSS

6- Sony FE 24-105mm f/4 G OSS

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 17 / 14 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.38 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.31 برابر | سایز فیلتر : 77 میلی متر | ابعاد : 83 در 113 میلی متر | وزن : 663 گرم

+ کیفیت و متریال ساخت بسیار عالی
+ کیفیت عالی تصاویر ثبت شده

– لرزشگیر اپتیکال تصویر
– f/4.0 به اندازه‌ی f/2.8 خوب نیست

سونی FE 24-105mm f / 4 G OSS یکی از بهترین لنزهای زوم استاندارد از سونی است که برای دوربین‌های فول فریم این شرکت توسعه داده شده است. با این حال، در مقایسه با لنز 24-70 میلی متری f / 2.8 از سری G Master سونی، کمی کوچکتر و سبک‌تر است و در تعامل با بدنه‌های سری A7 احساس تعادل بهتری را برایتان ایجاد می‌کند.

همچنین محدوده‌ی زوم آن انعطاف‌پذیرتر است و تثبیت کننده‌ی اپتیکال را نیز اضافه می‌کند که در لنزهای بزرگتر آن را نمی‌دیدیم، همچنین قیمت ان حدود تنها دو سوم از نسخه‌های دیگر است. مطمئناً، در مقایسه با لنزهای سری G Master سونی، ضریب f / stop ثابت را برای دیافراگم از دست می‌دهید، اما به نظر می‌رسد که لنز 24-105 میلی متری جزو بهترین لنزهای سونی برای استفاده‌ی عکاسان متوسط و همچنین عکاسی روزمره است.


7- Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD

7- Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 15 / 12 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : RXD | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.19-0.39 متر | حداکثر بزرگنمایی :0.34 برابر | سایز فیلتر : 67 میلی متر | ابعاد : 73 در 118 میلی متر | وزن : 550 گرم

+ محدوده‌ی فاصله کانونی بسیار خوب و کاربردی
+ دیافراگم در تمام رنج فاصله کانونی ثابت نیست

– زاویه دید گسترده در مقایسه با لنزهای 24-70 میلی متری خوب نیست
– فاقد لرزشگیر اپتیکال

لنز FE 28-70mm f / 3.5-5.6 OSS تامرون که مخصوص دوربین‌های سونی طراحی شده است، یکی از محبوب‌ترین لنزهای حال حاضر می‌باشد، البته بیشتر کاربران دوربین‌های سری A7 از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند از حداکثر پتانسیل‌های لنزشان استفاده کنند.

با این حال، وضوح تصویر در گوشه‌های قاب کمی کاهش می‌باید؛ دیافراگم آن نیز در تمامی فواصل کانونی یکسان بوده و روی f/2.8 تنظیم شده است. همه‌ی اینها باعث می‌شوند تصاویری شارپ و واضح را به دست بیاورید. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بهترین لنزهای مناسب عکاسی روزمره به حساب آورد که پس زمینه‌ای محو شده را برایتان به وجود می‌آورد.


8- Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art

8- Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 13 / 8 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : HSM | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.4 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.18 برابر | سایز فیلتر : 77 میلی متر | ابعاد : 85 در 100 میلی متر | وزن : 815 گرم

+ دیافراگم بسیار عالی f/1.4
+ قیمت رقابتی و عالی

– کمی بزرگ و سنگین
– فاقد مقاومت در برابر شرایط محیطی

سونی یک لنز فوق‌العاده‌ی 50 میلی متری با نام Planar T* FE 50mm F1.4 ZA دارد که می‌توان آن را بهترین در نوع خود به حساب آورد، اما با این حال قیمت بسیار نجومی کمی از هیجان را در کاربران کم می‌کند.

در نقطه‌ی مقابل سیگما لنز Sigma 50mm f/1.4 DG HSM را از سری Art عرضه می‌کند که کیفیتی فوق‌العاده داشته و قیمت آن تقریبا نصف لنز مشابه سونی است. فاصله کانونی 50 میلی متری یکی از بهترین‌ها برای عکاسانی است که می‌خواهند همه چیز را به صورت طبیعی ثبت کنند.

عناصر اپتیکی این لنز نیز فوق‌العاده با کیفیت بوده و شامل یک عنصر کروی و سه عنصر SLD (Special Low Dispersion) در یک ساختار فوق‌العاده پیچیده می‌شوند. این لنز در مجموع از سیزده عنصر داخلی تشکیل شده است.

همانند سایر لنزهای سری آرت سیگما که دیافراگم f/1.4 دارند، این مدل نیز به تثبیت کننده‌ی تصویر مجهز نشده است. همچنین در برابر شرایط محیطی بد مقاومت خوبی ندارد، با این حال بدنه‌ی آن فوق‌العاده خوش ساخت، با کیفیت و زیبا است.

سیستم فوکوس خودکار HSM (HyperSonic Motor) نیز بسیار سریع و نرم است، علاوه بر آن حلقه‌ی فوکوس دستی عملکردی فوق‌العاده نرم و روان دارد و کمترین صدای ممکن را تولید می‌کند. کیفیت تصاویر ثبت شده در نور خود بسیار عالی هستند، اما باید در نظر داشته باشید این لنز در مقایسه با سایر 50 میلی متری‌های f/1.4 بازار کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.


9- Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

9- Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 14 / 12 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : HSM | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.85 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.12 برابر | سایز فیلتر : 86 میلی متر | ابعاد : 95 در 126 میلی متر | وزن : 1.130 گرم

+ فاصله کانونی و دیافراگم ایده‌آل برای عکاسی پرتره با دوربین‌های فول فریم
+ کیفیت ساخت بی نظیر

– بسیار بزرگ و فوق‌العاده سنگین !
– فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر

این لنز نیز همانند مورد قبلی بسیار بزرگ و سنگین بوده و تقریبا وزنی دو برابر سایر لنزهای 85 میلیمتری f/1.4 بازار دارد. سیگما 85mm f / 1.4 DG HSM Art طراحی مشابه با نمونه‌ی 50 میلی متری از همین خانواده دارد، به همین شکل شامل یک عنصر کروی است، اما به جای سه عنصر SLD از دو عنصر برای آن استفاده شده است.

لازم به ذکر است دیافراگم آن از 9 تیغه تشکیل شده، اما عملکرد بسیار خوبی در ثبت بوکه دارد. کیفیت ساخت و متریال آنها را می‌توان گفت تا حد بسیار زیادی یکسان است، اما یکی از ویژگی‌های بسیار خوب در لنز 85 میلی متری، اضافه شدن مقاومت در برابر شرایط بد محیطی است.

تصاویر ثبت شده با این لنز کیفیتی فوق‌العاده بالا دارند، همچنین کمترین میزان اعوجاج در گوشه‌های تصویر را مشاهده خواهید کرد. کیفیت نیز در تمام قاب کاملا یکسان است، حتی در بازترین دیافراگم، یعنی f/1.4. این لنز را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی پرتره با دوربین‌های سونی به حساب آورد.


10- Sony FE 70-200mm f/4 G OSS

10- Sony FE 70-200mm f/4 G OSS

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 21 / 15 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : RDSSM + LM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 1-1.5 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.13 برابر | سایز فیلتر : 72 میلی متر | ابعاد : 70 در 175 میلی متر | وزن : 840 گرم

+ دیافراگم قابت بسیار خوب f/4.0
+ انعطاف پذیری بسیار خوب
+ لرزشگیر تصویر عالی

– اندکی ضعیف‌تر از نمونه‌ی f/2.8 از سری G

سونی FE 70-200mm f / 4 G OSS یک لنز بسیار عالی است که از نسخه‌ی با دیافراگم f/2.8 نسبتا کمی کوچکتر و بسیار سبک‌تر است، همچنین قیمت آن تقریبا نصف مدل گران‌تر است. درست است که در هر سیستم حرفه‌ای یک لنز 70-200 میلی متری f/2.8 دیده می‌شود، اما عکاسان محدودی هستند که توانایی پرداخت هزینه‌ی این لنزها را داشته باشند.

همچنین نسخه‌های گران‌تر معمولا وزنی بسیار بیشتر دارند و این می‌تواند برای برخی از عکاسان یک نکته‌ی منفی و بسیار مهم باشد. با این وجود لنز 70-200 میلی متری f/4 ارزان‌تر، سبک‌تر، و بسیار کوچکتر از آن بوده و تنها کمی دیافراگم آن بسته‌تر است.


11- Sony FE 70-200mm f/2.8 G Master OSS

11- Sony FE 70-200mm f/2.8 G Master OSS

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 23 / 18 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 11 | فوکوس خودکار : RDSSM + LM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.96 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.25 برابر | سایز فیلتر : 77 میلی متر | ابعاد : 88 در 200 میلی متر | وزن : 1.480 گرم

+ کیفیت تصاویر بسیار خوب
+ کیفیت و متریال ساخت عالی

– ابعاد بزرگ و وزن نسبتا زیاد برای یک لنز 70-200 میلی متری
– بسیار گران

سونی FE 70-200mm f / 2.8 G Master OSS به سادگی یکی از بهترین لنزهای 70-200 میلی متری کره زمین است. این لنز یکی از بهترین طراحی‌های اپتیکی را داشته و شامل یک عنصر XA (Extreme Aspherical) دو طرفه، دو عنصر دیگر کره‌ای، چهار عنصر ED ( با پراکندگی فوق‌العاده کم ) و دو عنصر Super ED می‌شود.

پوشش بدنه‌ی آن نیز از جنس نانو بوده و کیفیت و متریال ساخت واقعا فوق‌العاده‌ای دارد، به علاوه برای عنصر جلویی از یک پوشش فلوئوری استفاده شده است. در این لنز از دو سیستم فوکوس خودکار استفاده شده که اولی از نوع RDSSM ( Ring Drive Super Sonic wave Motor ) بوده و سرعت و نرمی بسیار خوبی دارد.

موتور دوم اما برای حرکت عناصر سنگین‌تر لنز استفاده می‌شود. ساختار این لنز در برابر شرایط محیطی بد مقاومت کاملی دارد. از نظر ارگونومی شاید کمی بزرگتر از چیزی باشد که فکرش را می‌کنید، اما با توجه به قرار گیری یک پایه‌ی جداگانه در زیر بدنه کنترل کردن آن کمی آسان‌تر می‌شود.

تثبیت کننده‌ی تصویر این لنز نیز دو حالت جداگانه برای سوژه‌های متحرک و ثابت دارد، بوکه‌های ثبت شده نیز گرد، نرم و زیبا هستند و این به کمک یک دیافراگم 11 تیغه‌ای به وجود می‌آید.


12- Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 G Master OSS

12- Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 G Master OSS

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 22 / 16 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : RDSSM + LM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.98 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.35 برابر | سایز فیلتر : 77 میلی متر | ابعاد : 94 در 205 میلی متر | وزن : 1.395 گرم

+ حداکثر فاصله کانونی بسیار خوب
+ کیفیت و متریال ساخت بسیار عالی
+ لرزشگیر اپتیکال تصویر

– سنگین و گران

هیچ انکاری وجود ندارد که لنز سونی FE 100-400mm f / 4.5-5.6 G Master OSS لنز بسیار بزرگی است اما در کمال تعجب، تقریباً کمی بزرگتر از 70-200 میلی متری f/2.8 بوده و سنگین‌تر یا گران‌تر از آن نیست. این موارد وقتی عجیب‌تر می‌شوند که متوجه می‌شوید شما امکان دستیابی به فاصله کانونی حداکثری دو برابر بیشتری را دارید.

دیافراگم این لنز در تمامی فواصل کانونی یکسان نبوده و در حالت 400 میلی متری به f/5.6 می‌رسد. از نظر ابعاد بدنه این لنز تنها 5 میلی متر از نمونه‌ی 70-200 طویل‌تر است، اما فاقد مکانیزم زوم مشابه با آن است. در واقع با زوم کردن ابعاد لنز بزرگتر خواهد شد.

از نظر متریال و کیفیت ساخت این لنز را می‌توان تا حد زیادی مشابه با لنز 70-200 دانست. سیستم لرزشگیر به کار رفته در آن با نام Optical SteadyShot نیز بسیار مؤثر است و سیستم فوکوس اتوماتیک نیز عملکردی فوق‌العاده سریع و نرمی دارد که این به خاطر استفاده از موتورهای ترکیبی دو خطی DDSSM (Direct Drive SSM) به وجود آمده است.


13- Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

13- Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 24 / 17 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 11 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 2.4 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.2 برابر | سایز فیلتر : 95 میلی متر | ابعاد : 111.5 در 318 میلی متر | وزن : 2.115 گرم

+ فاصله کانونی سوپر تله فوتو بسیار عالی
+ لرزشگیر اپتیکال تصویر

– بسیار گران برای یک لنز از سری G
– بسیار سنگین

لنزهای سوپر تله فوتو برای دوربین‌های فول فریم همیشه گران بوده‌اند و سونی FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS هم از این قاعده مستثنی نیست، اما در مقایسه با پرایم‌های سوپر تله فوتو قیمتی نسبتا پایین‌تر دارد و این فقط به دلیل زوم بودن آن است.

محدوده‌ی فاصله کانونی این لنز برای عکاسان حرفه‌ای یا متوسط در عکاسی از حیات وحش واقعا هیجان انگیز است، اما بر خلاف سایر لنزهای سری G سونی، نمی‌توانید کیفیت فوق‌العاده بالایی را دریافت کنید. همچنین دیافراگم آن نسبتا محدود بوده و بین f/5.6-6.3 است.

از نظر اپتیکی و کیفیت ساخت این لنز را نمی‌توان جزو بهترین‌ها به حساب آورد اما قطعا فاصله کانونی آن بسیاری از عکاسان حیات وحش و ورزشی را نسبت به خود علاقه مند می‌کند.


14- Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

14- Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

مانت : سونی FE | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 15 / 11 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.28 متر | حداکثر بزرگنمایی : 1.0 برابر | سایز فیلتر : 62 میلی متر | ابعاد : 79 در 131 میلی متر | وزن : 602 گرم

+ بزرگنمایی 1.0 برابری
+ فوکوس خودکار و دستی فوق‌العاده
+ کیفیت و متریال ساخت خارق‌العاده

– نسبتا گران قیمت

آخرین لنز معرفی شده در بخش بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های فول فریم سونی یک لنز ماکرو است. این لنز می‌تواند از فاصله‌ی 0.28 متری فوکوس کند، همچنین نسبت آن 1:1 است. این یعنی تمامی سوژه‌هایی که ثبت می‌کنید، در سایز واقعی خود به تصویر کشیده شده و بزرگتر یا کوچکتر نمی‌شوند.

به طور طبیعی در صورتی که تمام قاب تصویر خود را با چیزی به ابعاد نوک یک مداد پر کنید، پتانسیل بزرگتر شدن آن و غیر طبیعی شدن ابعاد و نسبت‌ها بسیار زیاد است، اما این لنز آنقدر ماهرانه و خوب طراحی شده که همه چیز را به بهترین شکل خود نشان می‌دهد.

علاوه بر این از یک سوئیچ محدود کننده‌ی فوکوس برای این لنز استفاده شده که بسیار کاربردی است. همچنین به دلیل اینکه اغلب در حین عکاسی از فاصله‌ی نزدیک فوکوس دستی از دسترس خارج می‌شود، از یک مکانیزم فشاری خاص برای آن استفاده شده تا بتوانید بین حالت‌های فوکوس دستی و خودکار جا به جا شوید.

بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های کراپ فریم سونی

1- Sony E 10-18mm F4 OSS

1- Sony E 10-18mm F4 OSS

مانت : سونی E | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 10 / 8 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 7 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.25 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.1 برابر | سایز فیلتر : 62 میلی متر | ابعاد : 70 در 63.5 میلی متر | وزن : 225 گرم

+ لرزشگیر اپتیکال تصویر
+ کوچک و جمع و جور
+ بسیار بهتر از نسخه‌ای با دیافراگم f/4.0

– ارزان نیست

به طور کلی برای دوربین‌های کراپ فریم یا همان APS-C تعداد زیادی از لنزهای اولترا واید وجود ندارند، بنابراین همین گزینه از خود سونی را می‌توان بهترین مورد به حساب آورد. عملکرد این لنز در حالت کلی بسیار خوب است، از همه مهمتر بسیار کوچک و سبک است و باعث می‌شود در استفاده‌ی طولانی خسته نشوید.

بازترین دیافراگم آن نیز f/4.0 است که خیلی شگفت انگیز نیست و عملکرد متوسطی دارد. این لنز را می‌توان معادل یک لنز 15-24 میلی متری برای دوربین‌های فول فریم به حساب آورد. اما خبر خوب این است که سونی در طراحی آن از سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر اپتیکال استفاده کرده که در لنزهای این رده بسیار نادر است.

بنابراین در صورتی که دوربین‌هایی مثل A6000 سونی را داشته باشید، این قابلیت بیش از قبل به کمکتان خواهد آمد.


2- Sony E 16-55mm f/2.8 G

2- Sony E 16-55mm f/2.8 G

مانت : سونی E | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 17 / 12 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 9 | فوکوس خودکار : XD linear motor | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.33 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.2 برابر | سایز فیلتر : 67 میلی متر | ابعاد : 73 در 100 میلی متر | وزن : 494 گرم

+ کیفیت تصاویر بسیار عالی
+ حداکثر دیافراگم f/2.8
+ معادل یک لنز با فاصله کانونی 24-83 میلی متری

– فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر

سونی Vario-Tessar TE 16-70mm f / 4 ZA OSS اندکی قدیمی‌تر است اما باز هم فاصله کانونی بسیار خوبی دارد. این لنز بسیار ارزان و سبک بوده و به تثبیت کننده‌ی تصویر اپتیکال هم مجهز شده است، اما بازترین دیافراگم آن f/4.0 است.

به همین دلیل می‌توان لنز 16-55 میلی متری f/2.8 از سری G را حرفه‌ای‌ترین لنز این رده برای دوربین‌های کراپ فریم سونی به حساب آورد. این لنز محدوده‌ی زوم نسبتا خوبی دارد که باعث می‌شود در عکاسی روزمره از استفاده از چندین لنز مختلف بی نیاز شوید.

کیفیت تصاویر ثبت شده با آن نیز بسیار خوب بوده و شارپنس و کنتراست عالی به نظر می‌رسد، همچنین بوکه‌های ثبت شده واقعا جذاب و نرم هستند. برای این لنز همچنین یک دکمه‌ی نگهدارنده‌ی فوکوس در نظر گرفته شده که واقعا کاربردی است.

کیفیت و متریال ساخت این لنز واقعا خوب است، همچنین در برابر شرایط محیطی بد مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. فوکوس خودکار بسیار سریع و نرم است، اما تنها نکته‌ی منفی را می‌توان عدم ثبات اپتیکی به حساب آورد.


3- Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS

3- Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS

مانت : سونی E | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 16 / 12 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 7 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.45 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.29 برابر | سایز فیلتر : 55 میلی متر | ابعاد : 67.2 در 88 میلی متر | وزن : 325 گرم

+ معادل یک لنز 27-202 میلی متری
+ لرزشگیر اپتیکال تصویر
+ جمع و جور و سبک

– کمی مشکلات اپتیکی دارد

انتخاب بین لنزهایی با بزرگنمایی استاندارد برای دوربین‌های کراپ فریم سونی محدودتر از آن چیزی است که انتظار دارید. لنزهای 16-50 میلی متری که همراه با دوربین‌های سری A6X00 فروخته می‌شوند نیز محدوده‌ی فاصله کانونی خیلی خوبی ندارند، علاوه بر آن از نظر اپتیکی خیلی خوب نیستند.

البته لنز قبلی که معرفی کردم بسیار خوب است، اما قیمت آن کمی زیاد است، به همین علت کمی حق انتخاب را محدود می‌کند. اما این لنز هم فاصله کانونی خوبی ندارد، به همین علت لنز E 18-135mm F3.5-5.6 OSS را می‌توان بهترین مورد در این زمینه به حساب آورد.

این لنز ابعادی جمع و جور داشته و مقرون به صرفه است، همچنین محدوده‌ی فاصله کانونی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. بر خلاف بسیاری از لنزهای زوم دیگر، کیفیت این مدل بسیار خوب است. البته باید در نظر داشته باشید که اعوجاج تصویر کمی نیاز به اصلاح دارد.

در صورتی که بخواهید از نرم افزارهایی مثل فتوشاپ یا لایت روم برای اصلاح آن استفاده کنید، این عمل به درستی و به صورت کامل انجام نخواهد شد و مستلزم کمی تغییرات دستی است.


4- Sony E 30mm f/3.5 Macro

4- Sony E 30mm f/3.5 Macro

مانت : سونی E | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 7 / 6 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 7 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 0.095 متر | حداکثر بزرگنمایی : 1.0 برابر | سایز فیلتر : 49 میلی متر | ابعاد : 62 در 55.5 میلی متر | وزن : 138 گرم

+ گران
+ کوچک و سبک

– فاصله کانونی کم برای یک لنز ماکرو
– فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر

لنز 30 میلی متری f/3.5 ماکرو پرایم سونی یکی دیگر از لنزهای ارزان قیمت این کمپانی با کیفیتی بسیار خوب است. تنها نقطه ضعف آن را می‌توان این دانست که به دلیل فاصله کانونی استفاده شده، باید حداقل 9.5 سانتی متر با سوژه‌ی خود فاصله داشته باشید.

البته این وقتی مشکل می‌شود که تنها 2.5 سانتی متر از سوژه‌ی شما می‌تواند در تصویر باشد. در صورتی که بخواهید در نور محیط عکاسی کنید ممکن است کمی سایه در تصویر نهایی‌تان به وجود بیاید. در صورتی که گه گاهی عکاسی ماکرو می‌کنید و نمی‌خواهید زیاد هم هزینه کنید، این مدل برایتان بسیار مناسب خواهد بود.


5- Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

5- Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

مانت : سونی E | تعداد المان‌ها / گروه‌ها : 19 / 13 | تعداد تیغه‌های دیافراگم : 7 | فوکوس خودکار : DDSSM | لرزشگیر تصویر : دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس : 1.1-1.5 متر | حداکثر بزرگنمایی : 0.23 برابر | سایز فیلتر : 67 میلی متر | ابعاد : 77 در 142 میلی متر | وزن : 625 گرم

+ کیفیت بسیار عالی تصاویر ثبت شده
+ سیستم فوکوس خودکار سریع و نرم
+ لرزشگیر اپتیکال تصویر

– دیافراگم نسبتا بسته
– گران

لنز 70-350 میلی متری سونی از سری G نیز یکی دیگر از لنزهای گران قیمت این کمپانی برای دوربین‌های کراپ فریم خود است و همچنین آخرین مورد در لیست بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی. این لنز محدوده‌ی فاصله کانونی بسیار خوبی را پوشش می‌دهد، اما دیافراگم آن بین f/4.5-6.3 متغیر است.

ابعاد و وزن آن نیز کمی بزرگ است و ممکن است در استفاده با دوربین‌های سبک کمی برایتان مشکل ساز باشد، اما از نظر کیفیت ساخت و کیفیت اپتیکی بسیار خوب است.

+ بهترین دوربین‌های بدون آینه ( mirrorless )
+ بهترین دوربین‌های DSLR
+ بهترین دوربین‌های کامپکت
+ بهترین دوربین‌های اکشن
+ بهترین دوربین‌های فیلم برداری
دوربین‌های DSLR هنوز نمردند : نبرد اصالت و مدرنیسم !
اولین دوربین من : چه چیزهایی را باید بدانم ؟
دوربین DSLR یا گوشی ؟

امیدوارم مقاله‌ی ” بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

خریدانواع لنزدوربین

دیدگاهی در مورد “بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی – مرداد 1399

  1. مطلق گفت:

    از لطف شما سپاسگزارم

    1. امیر علی آقایی گفت:

      سلام/خرسندیم از رضایت شما.

      1. مهران گفت:

        سلام .
        پیشرفته ترین و بهترین لنز سونی برای فیلم برداری در استودیو و فضای باز کدام است ؟

        1. امیر علی آقایی گفت:

          سلام وقت بخیر
          سری لنز های جدید Zeiss و G Master به شما پیشنهاد می کنیم.

  2. حدیث گفت:

    سلام وقت بخیر
    عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.