آشنایی با انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج ✅​👰‍♀️​🤵‍♂️​

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

ازدواج را می‌توان یکی از مهمترین مراحل زندگی جوانان دانست که تصمیم‌گیری درست برای آن یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیمات زندگی آنان به شمار می‌آید. برای آن که جوانان بتوانند انتخاب درستی داشته باشند، باید معیارهای خود برای ازدواج را با معیارهای طرف مقابل خود سنجیده و تطبیق دهند. بدیهی است که هر فردی متناسب با روحیات، باورها و شرایط زندگی خود دارای معیارهای مختلفی برای ازدواج می‌باشد. یکی از روش‌های شناخت بهتر خلقیات و روحیات طرف مقابل، شناخت انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم تا با انواع تیپ‌های شخصیتی آشنا شده و ازدواج تیپ‌های شخصیتی متضاد و مشابه را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر خود یا یکی از عزیزانتان در شرف ازدواج است، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تیپ شخصیتی چیست؟

پیش از آن که به بررسی انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج و میزان تطابق آن‌ها با یک‌دیگر بپردازیم، شاید برایتان سوال پیش بیاد که تیپ شخصیتی چیست. تیپ شخصیتی سیستمی برای درک رفتار انسان‌هاست. تمامی انسان‌ها از زمان تولد متناسب با خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، با قوانین و رفتارهایی مواجه می‌شوند که روی شخصیت آنان تاثیر گذاشته و به نوعی شخصیت آنان را شکل می‌دهد.

شناخت تیپ شخصیتی افراد می‌تواند در درک صحیح آنان و احترام گذاشتن به آنان کمک‌کننده باشد. تیپ شخصیتی افراد از روش‌های مختلفی قابل تشخیص بوده که معتبرترین روش آن استفاده از آزمون شخصیتی MBTI می‌باشد.

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

راه شناخت تیپ شخصیتی خود

همانطور که گفته شد پرکاربردترین و رایج‌ترین ابزاری که می‌تواند برای شناخت تیپ شخصیتی افراد مورد استفاده قرار گیرد، آزمون شخصیت‌شناسی MBTI می‌باشد. نحوه‌ تفسیر و نمره‌گذاری نتایج تست MBTI بسیار آسان است که همین امر سبب شده این تست شخصیت‌شناسی به عنوان یکی از تست‌های مهم پیش از ازدواج نیز شناخته شود.

تست شخصیتی MBTI شامل 16 تیپ شخصیتی مختلف بوده که هر یک شامل یک کد 4 حرفی می‌باشد. هر یک از حروف موجود در این کد نشان‌دهنده‌ یکی از ویژگی‌های روانشناسی افراد است. ویژگی‌های روانشناسی بررسی شده در آزمون MBTI شامل موارد زیر می‌شود.

✔️​علاقه‌ افراد به دنیای بیرونی یا دنیای درونی خود که نشان‌دهنده‌ درونگرا بودن (I) یا برون‌گرا بودن (E) افراد است.

✔️​علاقه‌ افراد به دریافت اطلاعات به شکل پایه یا به شکل تفسیری که نشان‌دهنده‌ شهودگرا (I) یا حس‌گرا (S) بودن افراد است.

✔️​نوع تصمیم‌گیری افراد که می‌تواند به شکل فکری و منطقی (T) یا احساسی (F) باشد.

✔️​شرایطی که افراد ترجیح می‌دهند در آن فعالیت کنند که شامل ساختارهای ملاحظه ‎کننده (P) یا داوری‌کننده (J) است.

اهمیت تشابه تیپ شخصیتی در ازدواج و تاثیر آن در ازدواج

اگرچه به طور قطع فرمول ثابتی برای تشخیص میزان تشابه و هماهنگی جوانان برای ازدواج وجود ندارد، با این حال با شناخت تیپ شخصیتی افراد می‌توان تا حدودی با روحیات، خلقیات، اولویت‌ها، نوع مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، عقده‌های شخصیتی و کمبودهای آنان آشنا شده و با آگاهی بیشتری دست به انتخاب و تصمیم‌گیری زد.

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که دارای تیپ‌های شخصیتی مشابه و هماهنگی هستند، می‌توانند رضایت بیشتری از زندگی زناشویی خود داشته باشند؛ چرا که در صورت تشابه تیپ‌های شخصیتی، نوع نگاه زوجین به زندگی و دنیای اطرافشان به یک شکل بوده که همین امر در سازگاری آنان تاثیرگذار است.

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

ازدواج تیپ‌های شخصیتی متضاد

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

چنانچه در بالا نیز ذکر شد هشت فاکتور مختلف می‌تواند نوع تیپ شخصیتی افراد را مشخص کند. در ادامه به بررسی این فاکتورها پرداخته و شرایط ازدواج هر یک از تیپ‌های شخصیتی را بررسی می‌کنیم.

✅​ازدواج افراد درونگرا و برونگرا

در هر یک از تیپ‌های شانزده‌گانه‌ MBTI حرف اول مربوط به درونگرا یا برونگرا بودن افراد است. افراد برونگرا افرادی اهل معاشرت و مهمانی بوده و تمایل زیادی به ازدواج با افرادی دارند که اهل معاشرت با دیگران هستند. این افراد زمانی که در جمع قرار می‌گیرند انرژی کسب کرده و به این ترتیب از انجام کارهای گروهی لذت می‌برند. برونگرایان تمایل به کار در محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد را دارند.

در مقابل افراد درونگرا افرادی بوده که عاشق تنهایی و محیط‌های خلوت هستند و به معاشرت و رفت و آمد علاقه‌ چندانی ندارند. درونگرایان ترجیح می‌دهند شنونده باشند تا گوینده و از این رو فعالیت‌های انفرادی را ترجیح می‌دهند. افراد درونگرا معمولا دایره‌ دوستان اندکی داشته و گوشه‌ امن خود را به حضور در دورهمی‌های شلوغ ترجیح می‌دهند.

خب طبق آنچه گفته شد افراد برونگرا و درونگرا در دو دنیای کاملا متضاد هستند که اگرچه ازدواجشان غیر ممکن نیست، اما به واسطه‌ تفاوت‌های اساسی که در روابطشان وجود دارد می‌تواند ازدواج پرچالشی باشد. در چنین ازدواجی به عنوان مثال فرد برونگرا برای تفریح تمایل به رفتن به محیط‌های شلوغ مانند شهربازی یا سینما را داشته، در حالی که فرد درونگرا برای تفریح محیط‌های دارای آرامش را می‌پسندد که این موضوع اگر کنترل نشود و افراد در آن به سازش نرسند، می‌تواند سرآغاز چالش‌های بیشتری باشد.

✅​ازدواج افراد حسی و شهودی

دومین حرف موجود در تیپ‌های شخصیتی MBTI مربوط به شهودگرا یا حسگرا بودن افراد است. افراد حسی یا حسگرا چندان اهل تخیل و فانتزی نبوده و عمل کردن و به اجرا درآوردن ایده‌ها برایشان اهمیت دارد. در واقع افراد حسگرا افرادی بسیار واقع‌بین و جزئی‌نگر بوده که تا چیزی را با حواس پنجگانه‌ خود احساس نکنند آن را به رسمیت نمی‌شناسند. در مقابل افراد شهودی، افرادی اهل حدس و گمان بوده و به اصطلاح دارای حس ششم هستند. این افراد کلی‌نگر بوده و بسیار در تخیلات خود سیر می‌کنند. افراد شهودی توجه زیادی به محیط اطراف خود ندارند.

چنانچه افراد شهودی و افراد حسی با یک‌دیگر ازدواج کنند، ممکن است با چالش‌های گوناگونی مواجه شوند. به عنوان مثال در هنگام بروز یک مشکل، یکی از طرفین به شکلی کاملا موشکافانه تمامی جزئیات مشکل را بررسی کرده و به فکر یک راه حل دقیق برای آن می‌باشد. این در حالی است که طرف مقابل که فردی شهودی‌ست توجه چندانی به جزئیات مشکل نداشته و به شکلی کلی و همراه با حدس و گمان به مشکل می‌نگرد.

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

✅​ازدواج افراد احساسی و منطقی

سومین حرف موجود در تیپ‌های شخصیتی مربوط به منطقی یا احساسی بودن افراد است. افرادی با تیپ شخصیتی احساسی در هنگام بروز مشکلات و یا در هنگام تصمیم‌گیری‌ها بسیار متکی به نظر دیگران بوده و نظر دیگران برایشان اهمیت دارد. این افراد بسیار عاطفی و احساساتی بوده و در هنگام تصمیم‌گیری بسیار حسی و دلی رفتار می‌کنند. در مقابل افرادی که تیپ شخصیتی منطقی یا فکری دارند افرادی قاطع و جدی هستند و قوانین و مقررات برایشان در اولویت است. این افراد در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های خود با عقل و منطق پیش رفته و به احساسات توجه چندانی نشان نمی‌دهند.

ازدواج افراد فکری و احساسی نیز چالش‌های مربوط به خود را دارد. در چنین ازدواجی یکی از طرفین تمایل دارد تا در انتخاب‌های مهم زندگی خود به شکل احساسی رفتار کرده و همواره دیگران را راضی نگه دارد. در حالی که طرف مقابل کاملا با منطق و استدلال پیش رفته و بدون توجه به رضایت دیگران، بر اساس واقعیات و شواهد تصمیم‌گیری می‌کند.

✅​ازدواج افراد ساختارگرا و منعطف

در نهایت چهارمین حرف تیپ‌های شخصیتی مربوط به ساختارگرا و منعطف بودن افراد می‌باشد. افراد ساختارگرا به ساختارها، زمان‌بندی‌ها، نظم و برنامه‌ریزی بسیار اهمیت می‌دهند و تمایل دارند تا تمامی کارهای خود را طبق برنامه‌ریزی و در موعد مقرر انجام دهند. افراد ساختارگرا ابتدا یک کار را تمام کرده و نتیجه‌ آن را می‌بینند و سپس به سراغ کار بعدی خود می‌روند.

در مقابل افرادی با تیپ شخصیتی منعطف می‌توانند چندین کار را به شکل همزمان انجام دهند. این افراد چندان پایبند به نظم و زمان‌بندی نبوده و در صورتی که کارها طبق ساختار و برنامه‌ریزی پیش نرود، اهمیتی نمی‌دهند. افراد منعطف شخصیتی دقیقه نودی دارند که ممکن است تا آخرین لحظه نیز برنامه‌های خود را تغییر داده و با آن سازگار و هماهنگ شوند.

ازدواج تیپ‌های شخصیتی منعطف و ساختارگرا را می‌توان یکی از چالش‌برانگیزترین ازدواج‌ها به شمار آورد. چرا که این دو تیپ شخصیتی به سبک زندگی افراد مربوط بوده و به طور مستقیم می‌تواند بر ازدواج آنان تاثیرگذار باشد. در چنین ازدواجی فرد ساختارگرا ممکن است به این فکر کند که طرف مقابل خود شخصیتی بی‌خیال و شلخته داشته و یا قصد لجبازی با او را دارد. در مقابل فرد منعطف گمان می‌کند که همسرش به واسطه‌ چارچوب‌هایی که دارد زندگی را سخت گرفته و به این ترتیب زندگی را برای او نیز سخت می‌کند.

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

تیپ‌های شخصیتی سازگار جهت ازدواج

حال که با هشت ویژگی شخصیتی اصلی آشنا شده و دانستیم که ترکیب این ویژگی‌ها تیپ‌های شخصیتی مختلف را تشکیل می‌دهند، نوبت به آن می‌رسد تا تیپ‌های شخصیتی که سازگاری بیشتری با یک‌دیگر دارند را مورد بررسی قرار دهیم. طبق بررسی‌هایی که بر روی تیپ‌های شخصیتی مختلف انجام شد، افرادی که تیپ‌های شخصیتی مشابه با یک‌دیگر دارند از تطابق بالاتری نیز برخوردار هستند. بررسی‌ها حاکی از آن است که ازدواج میان افرادی با تیپ‌های شخصیتی زیر از احتمال موفقیت بالاتری برخوردار می‌باشد.

✅​تیپ‌های شخصیتی ESTJ، ESFJ، ISTJ، ISFJ که عملکردهای ادراکی و قضاوتی در آن‌ها رایج بوده، به واسطه‌ شخصیت متعارف و سنتی که دارند می‌توانند به تعهدات خود بسیار پایبند بمانند. این افراد در هنگام ازدواج با شخصیت‌های مشابه خود می‌توانند تا 79 درصد رضایت را تجربه کنند.

✅​کسانی با تیپ شخصیتی ENFP، INFP، ENFJ، INFJ دارای عملکردهای شهودی و حسی بوده که به سهولت می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و روابط سالمی را تشکیل دهند. این افراد در کنار شخصیت‌های مشابه خود می‌توانند رضایت 73 درصدی داشته باشند.

✅​افرادی با تیپ شخصیتی قضاوت‌گر، ادراکی و احساسی (مانند ESFJ و INFJ) با افرادی که تیپ شخصیتی احساسی، ادراکی و شهودی (ENFP و INFP) دارند، می‌تواند رابطه‌ای مناسب و با رضایت 86 درصدی بسازند. علت این امر آن است که به واسطه‌ آن که این دو فرد در یکی از ویژگی‌های شخصیتی یعنی ادراکی بودن با یک‌دیگر مشابه‌اند می‌توانند براساس این ویژگی رابطه‌ خود را ساخته و سپس تفاوت خود در ویژگی‌هایی مانند حسی و شهودی بودن و ساختارگرا یا منعطف بودن را جبران کنند.

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

تیپ‌های شخصیتی ناسازگار جهت ازدواج

هر چه تعداد فاکتورهای متفاوت در تیپ‌های شخصیتی دو نفر بیشتر باشد، احتمال ناسازگاری و عدم تطبیق آن‌ها نیز بیشتر است. البته داشتن ویژگی‌های مشابه نیز همواره به معنای زندگی رضایت‌بخش نمی‌باشد. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که…

❗افرادی با تیپ شخصیتی ادراکی، حسی و شهودی مانند تیپ‌های شخصیتی INFP و ENFP با افرادی با تیپ شخصیتی ESTJ و ISTJ که شخصیت‌های حسی، فکری و قضاوت‌گر هستند، نمی‌توانند به سازگاری بالایی برسند. میزان رضایت این تیپ‌های شخصی در زندگی تنها 42 درصد بوده که برای یک زندگی رضایت‌بخش قدری کم است. علت این امر آن است که یکی از طرفین ازدواج فردی غیر قابل پیش‌بینی بوده و در مقابل فردی سنتی‌گرا و پایبند به اصول قرار دارد.

❗کسانی با تیپ شخصیتی حسی، فکری و ادراکی نمی‌توانند به سازگاری بالایی با شخصیت مشابه خود دست یابند. به عنوان مثال قرارگیری تیپ‌های شخصیتی ISTP و ESTP در کنار یک‌دیگر باعث می‌شود میزان رضایت از ازدواج در حد 33 درصد باشد. همچنین قرارگیری تیپ‌های شخصیتی ENTP، INTP، ENTJ و INTJ که شخصیت‌هایی شهودی و فکری هستند، با افراد مشابه خود نیز از میزان رضایتی در حدود 59 درصد برخوردار بوده که برای ازدواج چندان مطلوب نیست.

تیپ شخصیتی شما کدام است؟

ازدواج را می‌توان یکی از مهمترین مراحل زندگی به شمار آورد که تصمیم‌گیری برای آن نیاز به تفکر بسیاری دارد. برای آن که در انتخاب همسر بهترین انتخاب را داشته باشیم، لازم است تا معیارهای خود را با معیارها و روحیات طرف مقابل سنجیده و تطبیق دهیم هر چه ویژگی‌های شخصیتی دو نفر تشابه بیشتری به یک‌دیگر داشته باشد احتمال سازگاری آن‌ها با یک‌دیگر نیز بالاتر است. همین امر سبب شده تا بسیاری از افراد پیش از ازدواج آزمون‌هایی نظیر آزمون شخصیت‌شناسی MBTI را بگذرانند تا به این ترتیب با تیپ شخصیتی خود و طرف مقابلشان آشنا شوند. شناخت تیپ شخصیتی افراد برای ازدواج، می‌تواند تا حد زیادی در انتخاب عاقلانه تاثیرگذار باشد.

شما تا به حال برای شخصیت‌شناسی آزمون‌های مخصوص انجام داده‌اید؟ به نظرتان بهترین و موثرترین آزمون شخصیت‌شناسی کدام است؟ آیا تیپ شخصیتی خودتان را می‌شناسید؟ به نظرتان بهترین روش برای شناخت فرد مقابل چیست؟ از تجربیات و چالش‌های خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب از سوریتو را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *