معرفی بهترین کتاب روانشناسی ازدواج 📚​🤵‍♂️​👰‍♀️​

کتاب روانشناسی ازدواج

خواندن کتاب روانشناسی ازدواج را دست کم نگیرید! یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین رویدادهایی که در زندگی هر فردی صورت می‌گیرد، ازدواج است. ازدواج یک معقوله‌ جدا نشدنی از زندگی انسان‌ها بوده که تصمیم درست یا غلط در آن می‌تواند به طور مستقیم زندگی انسان را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همان اندازه که یک تصمیم درست می‌تواند منجر به یک ازدواج موفق و داشتن یک زندگی شاد و آرام باشد، به همان اندازه انتخاب نادرست می‌تواند مشکلات متعددی اعم از افسردگی، طلاق و… را به همراه داشته باشد.

از این رو جوانان در هنگام ازدواج همواره به دنبال روش‌هایی هستند که بتواند در تصمیم‌گیری درست به آن‌ها کمک کند. یکی از بهترین شیوه‌های تصمیم‌گیری درست برای ازدواج مطالعه‌ انواع کتاب روانشناسی ازدواج می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از بهترین کتاب‌های روانشناسی ازدواج را به شما معرفی کنیم. البته پیش از آن بهتر است لزوم مطالعه‌ این کتاب‌ها را بررسی نماییم. پیشنهاد می‌کنیم برای یک انتخاب بهتر و زندگی سالم‌تر که شایسته شماست، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

کتاب روانشناسی ازدواج

لزوم مطالعه کتاب‌های روانشناسی ازدواج

شاید با خود بگویید که ازدواج مربوط به تعامل ما با فرد دیگری بوده و مطالعه‌ کتاب‌های مختلف نمی‌تواند کمکی در تصمیم‌گیری عاقلانه به ما بکند. در پاسخ به این باور باید گفته شود که درست است که ازدواج پیمان و تعامل میان یک فرد و شخص دیگری می‌باشد. اما برای آن که افراد بتوانند به تصمیم‌گیری درستی برای ازدواج برسند، باید ابتدا به خودشناسی رسیده و سپس به شناخت کافی از طرف مقابل خود دست یابند تا به این ترتیب میزان تفاهم با یک‌دیگر را سنجیده و تنش‌های کمتری را در رابطه‌ خود تجربه کنند.

مطالعه‌ کتاب‌های پیش از ازدواج می‌تواند به جوانان کمک کند تا خود و طرف مقابل خود را بهتر بشناسند. همچنین افرادی که در زندگی مشترک خود دچار مشکل شده‌اند، می‌توانند با مطالعه‌ کتاب‌های روانشناسی ازدواج و خودشناسی نسبت به برطرف کردن مشکل خود اقدام کنند.

معرفی بهترین کتاب روانشناسی ازدواج

کتاب درباره ازدواج

تاکنون کتاب‌های متعددی در رابطه با روانشناسی ازدواج و شیوه‌های شناخت خود و طرف مقابل نوشته شده است که برخی از این کتاب‌ها در قالب ژانرهای روانشناسی بوده و برخی مسائل مربوط به ازدواج را در ژانرهای رمان و ادبیات داستانی به رشته‌ تحریر در آورده‌اند. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی ازدواج را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی (جان‌ گری)

کتاب روانشناسی ازدواج

یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های روانشناسی ازدواج که تاکنون نوشته شده است، کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی نوشته‌ جان ‌گری می‌باشد. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا به مخاطب خود بیاموزد که یک زوج می‌توانند با وجود تمام تفاوت‌هایی که با یک‌دیگر دارند، در کنار یک‌دیگر زندگی آرام و شادی داشته باشند. در واقع این نویسنده معتقد است که در صورتی که طرفین تفاوت‌های یک‌دیگر را بپذیرند و درک کنند می‌توانند از بحث و جدل دوری کرده و به این ترتیب در زندگی خود به آرامش برسند.

جان گری در این کتاب عنوان کرده است که یکی از شیوه‌های کاهش تنش‌ها در زندگی احترام به طرف مقابل با وجود تمامی اختلاف سلیقه‌های موجود است. در این کتاب شیوه درست ارتباط با همسر نیز آموزش داده شده است.

جستارهایی در باب عشق (آلن دو باتن)

کتاب روانشناسی ازدواج

اگر طرفدار ژانر داستانی و رمان هستید و به دنبال کتابی برای آموزش نکات زندگی مشترک می‌گردید، کتاب جستارهایی در باب عشق نوشته‌ آلن دو باتن از بهترین گزینه‌ها برای شما می‌باشد. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا در قالب یک داستان نکاتی را درباره‌ روابط به مخاطب بیاموزد که کمتر به آن‌ها توجه شده است.

داستان این کتاب در رابطه با زوجی بوده که ما از زمان آشنایی آن دو با آن‌ها همراه بوده و تا موقع ازدواج و بچه‌دار شدن آن‌ها نیز زندگیشان را مطالعه می‌کنیم. در قالب مطالعه‌ همین ارتباط نیز نکات متعددی را در رابطه با شیوه‌های ابراز عشق و اثراتی که دیدگاه ما بر طرف مقابل می‌گذارد می‌آموزیم. آلن دو باتن در این کتاب ارتباط این زوج را از نگاه فلسفی نیز بررسی می‌کند.

پنج زبان عشق (گری چاپمن)

کتاب روانشناسی ازدواج

یکی از محبوب‌ترین و خواندنی‌ترین کتاب‌هایی که در رابطه با ازدواج نوشته شده است، کتاب پنج زبان عشق اثر گری چاپمن می‌باشد. در این کتاب نویسنده پنج راه معمولی را که زوجین با استفاده از آن احساسات و عشق خود را ابراز می‌کنند مورد بررسی قرار داده است. همچنین نویسنده عنوان کرده است که هر فردی به شیوه‌ خاصی احساسات خود را بروز می‌دهد و تمایل دارد تا به همان شیوه نیز به او عشق ورزیده شود.

از جمله این زبان‌های عشق عنوان شده در این کتاب می‌توان به هدیه دادن، ارائه‌ خدمت به یک‌دیگر، وقت گذاشتن برای یک‌دیگر، استفاده از کلام تایید‌آمیز و… اشاره کرد. کتاب پنج زبان عشق نه تنها به افرادی که قصد ازدواج دارند، پیشنهاد می‌شود، بلکه مطالعه‌ آن به زوجینی که ازدواج موفقی داشته‌اند نیز توصیه می‌شود. کتاب پنج زبان عشق را می‌توان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها درباره‌ ازدواج دانست.

مراقب ازدواج خود باشید (لس و لسلی پاروت)

کتاب روانشناسی ازدواج

از جمله کتاب‌های روانشناسی ازدواجی که جوانان پیش از ازدواج باید آن را مطالعه کنند می‌توان به کتاب مراقب ازدواج خود باشید اثر لس و لسلی پاروت اشاره کرد. این کتاب حاوی تست‌ها و خودآزمایی‌هایی بوده که به افراد کمک می‌کند تا پایه‌های ازدواج خود را به دقت چیده و به این ترتیب از بروز مشکلات آتی جلوگیری کنند.

تمامی افراد با گذر زمان می‌توانند زندگی مشترک خود را ساخته و سامان دهند و بدیهی است که اگر در این مسیر همراه خوبی در کنار انسان باشد، بهتر چیدن پایه‌های ازدواج آسان‌تر است. کتاب مراقب ازدواج خود باشید در واقع دربرگیرنده‌ کارهایی‌ست که افراد باید پیش از ازدواج انجام داده تا به این ترتیب به شناخت بهتری از خود و طرف مقابل خود رسیده و ریسک طلاق را کاهش دهند.

رازهای ازدواج بدون شکست (ویلیام و کارلین گلاسر)

کتاب روانشناسی ازدواج

از دیگر کتاب‌های روانشناسی ازدواج می‌توان به کتاب رازهای ازدواج بدون شکست نوشته‌ ویلیام و کارلین گلاسر اشاره کرد. نویسندگان در این کتاب به این موضوع می‌پردازند که چرا برخی از ازدواج‌ها موفق بوده و برخی از آن‌ها با شکست مواجه می‌شود. در این کتاب نویسنده از عنوان کتاب دیگر خود یعنی تئوری انتخاب استفاده کرده و به خوانندگان می‌آموزد تا چگونه از این تئوری برای داشتن روابط عاشقانه و شاد استفاده کنند.

با مطالعه‌ این کتاب افراد می‌توانند اطلاعاتی را در رابطه با این که چه کسی می‌تواند یک شریک سازگار ایجاد کند به دست آورند. در این کتاب روش‌ها و ایده‌هایی ذکر شده که به کارگیری آن‌ها می‌تواند منجر به یک ازدواج پایدار، موفق و رضایت‌بخش شود. در این کتاب همچنین درس‌هایی برای داشتن ازدواجی شادتر و راه حل‌هایی برای غلبه بر چالش‌هایی که در مسیر ازدواج به وجود می‌آید نیز ذکر شده است. با مطالعه‌ این کتاب مخاطب یاد می‌گیرد که چگونه عشق خود را زنده و قوی نگه دارد.

هنر عشق ورزیدن (اریک فروم)

کتاب روانشناسی ازدواج

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که عاشق شدن کار آسانی‌ست؛ حال آن که فرد باید توانایی بالایی داشته باشد تا بتواند دیگری را دوست داشته و به او عشق بورزد. نویسنده‌ کتاب هنر عشق ورزیدن، اریک فروم، در این کتاب روش‌هایی را آموزش می‌دهد که با استفاده از آن‌ها افراد می‌توانند یک‌دیگر را دوست داشته باشند و به یک‌دیگر عشق بورزند.

اریک فروم در این کتاب انواع مختلف عشق مانند عشق والد و فرزندی، عشق به خود، عشق اروتیک، عشق رمانتیک و عشق برادرانه را توضیح داده و شیوه‌های عشق ورزیدن را آموزش می‌دهد. کتاب هنر عشق ورزیدن علی‌رغم این که چندین دهه از انتشار آن می‌گذرد همچنان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی ازدواج به شمار می‌آید.

سیر عشق (آلن دو باتن)

کتاب روانشناسی ازدواج

آلن دو باتن علاوه بر کتاب جستارهایی در باب عشق کتاب دیگری را با مضمون روانشناسی ازدواج نوشته است که تحت عنوان سیر عشق به چاپ رسیده است. نویسنده محبوب آلن دوباتن در این کتاب روابط عاشقانه را تحلیل کرده و به بررسی زمان شکل‌گیری رابطه و رشد و تکامل آن می‌پردازد.

نویسنده در این کتاب روش‌هایی را به مخاطب آموزش می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها بتواند رابطه خود را در طول زمان تازه و نو نگه دارد. طبق نظر آلن دو باتن مسائلی مانند آشتی، قهر، بحث و… جزو مسائل عادی رابطه بوده و معتقد است که زوجین باید تمامی این مسائل را تجربه کرده و در مواجهه با این موضوعات عملکرد صحیحی داشته باشند تا بتوانند به دوام رابطه‌ خود کمک‌ کنند.

هفت اصل موفقیت در ازدواج و زناشویی (جان گاتمن)

کتاب روانشناسی ازدواج

یکی از کتاب‌های روانشناسی ازدواج که نه تنها برای پیش از ازدواج بلکه برای بهبود روابط زناشویی می‌تواند مطالعه شود، کتاب هفت اصل موفقیت در ازدواج و زناشویی نوشته‌ جان گاتمن می‌باشد. این کتاب مورد توجه جامعه‌شناسان و روانشناسان زیادی قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب به بررسی زوج‌های مختلف پرداخته و سپس تمامی تجربیات علمی و پژوهشی که در طی این بررسی‌ها به دست آورده است را در کتاب وارد کرده است. بر همین اساس افراد با مطالعه‌ این کتاب می‌توانند با هفت اصل اساسی آشنا شده که رعایت آن‌ها سبب ساخت یک رابطه قوی‌تر و صمیمی‌تر می‌شود.

یک عاشقانه آرام (نادر ابراهیمی)

کتاب روانشناسی ازدواج

برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به رمان و داستان‌های عاشقانه‌ ایرانی هستند، کتاب یک عاشقانه‌ آرام از نادر ابراهیمی می‌تواند یک کتاب جذاب و در عین حال روانشناسانه باشد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین داستان‌های عاشقانه‌ ایرانی است که در طی آن نویسنده به شکلی واقع‌بینانه به عشق نگاه می‌کند.

در این کتاب علی‌رغم سایر کتاب‌های روانشناسی ازدواج، روش‌هایی برای بهبود رابطه پیشنهاد نمی‌شود؛ بلکه اهمیت روابط بعد از ازدواج و نکات ریزی که باید برای زنده نگه داشتن یک رابطه رعایت شود به شکل شیرینی بیان شده است. داستان این کتاب درباره‌ یک معلم گیلکی بوده که توسط ساواک آزاد شده و پس از آزادی تلاش می‌کند تا رابطه‌ خود را همسرش بهبود ببخشد. تمامی نکات شیرین و آموزنده این کتاب در قالب مکالمه گیله‌مرد با همسرش بیان می‌شود.

شما کدام کتاب را برای خواندن پیش از ازدواج ضروری می‌دانید؟

ازدواج را می‌توان یکی از چالش برانگیزترین رویدادهای زندگی هر فردی دانست. تصمیم گرفتن برای ازدواج یکی از مهمترین تصمیم‌گیری‌های زندگی هر فردی بوده که درست و غلط آن می‌تواند به طور مستقیم بر زندگی و آینده‌ فرد تاثیرگذار باشد. بسیاری از افراد برای آن که بتوانند تصمیم درستی برای ازدواج بگیرند ترجیح می‌دهند تا پیش از ازدواج کتاب‌های روانشناسی ازدواج را مطالعه کنند. همچنین افرادی هستند که برای بهبود رابطه‌ خود به سراغ مطالعه‌ کتاب‌های روانشناسی ازدواج می‌روند. کتاب‌های روانشناسی ازدواج زیادی تاکنون چاپ شده که هر یک به نوعی می‌تواند در بهبود یک رابطه تاثیرگذار باشد.

از نگاه شما بهترین کتاب روانشناسی ازدواج به زبان فارسی و متناسب با فرهنگ ایرانی کدام است؟ آیا تا به حال تجربه بهبود یافتن و نجات زندگی‌تان را با مطالعه کتاب داشته‌اید؟ تا چه حد به آشنایی با دیدگاه بزرگان روانشناسی علاقه دارید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، حتما حتما حتما برای ما و خوانندگان این متن بنویسید، شاید شما راهنما و ناجی فردی دیگر باشید. خوشحال می‌شویم این مقاله را که با کوشش سوریتو برای شما نوشته شده برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *