تست شخصیت شناسی ازدواج برای شناخت طرف مقابل | تست ازدواج ✅​👩‍❤️‍👨​📄​

تست ازدواج

ازدواج یکی از مهم‌ترین معقوله‌های زندگی هر فردی بوده که تصمیم‌گیری برای آن را می‌توان یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیم‌گیری‌ها به شمار آورد. دختران و پسران جوان بهتر است قبل از آن که تصمیم نهایی را گرفته و به فکر ازدواج با طرف مقابل خود بیفتند، برای لحظه‌ای مکث کرده و از خود بپرسند که تا چه میزان با طرف مقابل خود سازگاری دارند و آیا می‌توانند تفاوت‌هایی که میانشان وجود دارد را بپذیرند یا نه. همچنین باید بدانند تا چه میزان اهداف مشترکی با یک‌دیگر دارند. دانستن تمام این موارد در گرو معاشرت زیاد با یک‌دیگر، کمک گرفتن از یک فرد متخصص در قالب مشاوره پیش از ازدواج و همچنین گذراندن تست ازدواج برای شناخت اخلاقیات و روحیات طرف مقابل است.

تست‌های روانشناسی پیش از ازدواج زیادی وجود داشته که هر یک از آن‌ها می‌توانند بخشی از هویت یک فرد را مشخص کنند. در این مقاله قصد داریم تا با تعدادی از این تست‌های پیش از ازدواج آشنا شویم.

 

تست مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

تست شخصیت شناسی ازدواج

تست‌های مشاوره قبل از ازدواج ارزیابی‌هایی هستند که نکاتی را در رابطه با شخصیت افراد مشخص می‌کنند و به روانشناس کمک می‌کنند تا بحث‌ها را به سمت مفیدی هدایت کرده و به این ترتیب رابطه‌ پیش رو را بسنجد.

آن‌چه اهمیت دارد این است که این تست‌ها هیچ‌گونه درجه‌بندی برای رابطه‌ طرفین قائل نشده و امکان شکست در آن‌ها وجود ندارد. در واقع با استفاده از تست‌های مشاوره‌ قبل از ازدواج دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند، زمینه‌های سازگاری خود و همسر آینده‌شان را شناخته و می‌توانند تا حدودی با ویژگی‌های اخلاقی طرف مقابل خود آشنا شوند.

نتایج این تست‌ها نیز نقاط قوت و ضعف هر یک از طرفین را مشخص می‌کند. تست‌های مشاوره قبل از ازدواج در ساخت یک رابطه‌ سالم‌تر و برقراری یک ارتباط عمیق‌تر میان زوجین موثر هستند.

تست ازدواج

مزایای تست‌های مشاوره قبل از ازدواج

بهره بردن از تست‌های مشاوره‌ قبل از ازدواج مزایای زیادی داشته که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به نگاه واقع بینانه‌تر طرفین در مورد رابطه‌ خود اشاره کرد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده و آمار موجود، آمار طلاق میان افرادی که تست‌های مشاوره قبل از ازدواج را انجام داده‌اند کمتر است.

مشاوره قبل از ازدواج و همچنین تست‌های این مشاوره‌ها می‌تواند به بهبود رابطه‌ طرفین کمک کرده و احتمال طلاق را در آنان کاهش دهند. در واقع این تست‌ها ابزاری هستند که به طرفین کمک می‌کنند تا شریک زندگی خود را شناخته و با شناخت این تفاوت‌ها و شباهت‌ها ازدواجشان را در مسیر درستی قرار دهند.

انواع تست‌های مشاوره قبل از ازدواج

تست شخصیت شناسی ازدواج

تست‌های مشاوره پیش از ازدواج زیادی وجود داشته که هر یک از آن‌ها بخشی از هویت طرف مقابل را نمایان می‌سازد که از جمله پرکاربردترین و پرطرفدارترین این تست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تست نئو (NEO) | تست ازدواج

تست نئو که تحت عنوان تست 5 عاملی نیز شناخته می‌شود. یکی از معروف‌ترین تست‌های روانشناسی بوده که به ارزیابی ویژگی‌های فردی افراد می‌پردازد. تست نئو به زوجین کمک می‌کند تا درک بهتری از شخصیت خود و شریک زندگیشان داشته باشند و با توجه به این شناخت بتوانند سطح هماهنگی و همبستگی میان خود را افزایش دهند. در واقع ابعاد شخصیتی که در تست نئو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، می‌تواند سازگاری میان زوجین را مشخص کند.

همانطور که گفته شد تست نئو تحت عنوان تست 5 عاملی نیز شناخته می‌شود که 5 عاملی که در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند، عبارتند از میزان گشودگی، میزان وظیفه‌شناسی، میزان برون‌گرایی، میزان توافق پذیری و میزان روان رنجوری افراد. در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

🔸گشودگی بر تخیل و بینش افراد تاکید داشته و میزان خلاقیت و تمایل افراد به دانش و تجربیات جدید را اندازه‌گیری می‌کند.

🔸وظیفه‌شناسی میزان مراقبت افراد در زندگی و کارشان را می‌سنجد. در صورتی که فردی از نظر وظیفه‌شناسی امتیاز بالایی کسب کند، به معنای آن است که فردی دقیق و منظم بوده و برنامه‌ریزی کردن برای رسیدن به اهداف خود را می‌داند. بدیهی‌ست که کسب نمره‌ پایین در این زمینه به معنای بی‌نظمی و سستی در تصمیمات است.

🔸برون‌گرایی میزان جامعه‌پذیری افراد را می‌سنجد. اینکه افراد تا چه میزان اهل برقراری ارتباط با دیگران بوده و تا چه میزان می‌توانند اجتماعی باشند.

🔸توافق پذیری چگونگی رفتار افراد با دیگران را می‌سنجد. این که آیا فرد شخصیتی کمک‌کننده و مایل به سازش دارد و یا مدام به دنبال ایجاد تنش است.

🔸روان‌ رنجوری نشان دهنده‌ نوسانات خلقی افراد است. هر چه میزان روان رنجوری افراد بالاتر باشد به معنای آن است که نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری، غمگینی و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

تست ازدواج

مقاله بهترین سایت های روانشناسی ایران

تست MBTI | تست شخصیت شناسی ازدواج

تست MBTI از دیگر تست‌های معروف در مشاوره پیش از ازدواج بوده که نوع شخصیت افراد را ارزیابی می‌کند. تست MBTI بر اساس تئوری‌های روانشناس معروف کارل یونگ بوده که به ارزیابی افراد بر اساس ترجیحات آن‌ها می‌پردازد.

این تست دارای انواع 60، 87 و 112 سوالی بوده و انجام آن یک کد 4 حرفی را در اختیار فرد قرار می‌دهد که نشان دهنده‌ 4 مولفه‌ اساسی شخصیتی اوست. این 4 حرف شامل میزان درونگرایی و برونگرایی افراد، حسی و شهودی بودن آن‌ها، منطقی و احساسی بودن آن‌ها و قضاوت‌گرا یا پذیرا بودن افراد می‌باشد.

آن چه اهمیت دارد این است که مقدار هر یک از این مولفه‌ها صفر یا صد نبوده و یک بازه متغیر می‌تواند داشته باشد. تست MBTI به زوجین کمک می‌کند تا بتواند فردی نزدیک به تیپ شخصیتی خود را پیدا کنند. همچنین تست MBTI یکی از مهمترین تست‌های پیش از ازدواج بوده که در شناخت طرف مقابل به افراد کمک می‌کنند. در واقع این تست نشان‌دهنده‌ آن است که هر فرد در هنگام قرارگیری در موقعیت‌های مختلف چه عکس‌العملی از خود نشان داده و یا چه تغییراتی در خلق و خوی وی ایجاد می‌شود.

تست طرحواره‌های یانگ | تست مشاوره قبل از ازدواج

برویم سراغ تست بعدی. تست طرحواره‌های یانگ از دیگر تست‌های روانشناسی بوده که بر اساس نظریه‌ طرحواره‌های روانشناسی به نام یانگ ساخته شده است. طرحواره‌ها در واقع الگوهایی از احساسات، باورها و تفاسیری هستند که در ذهن یک فرد شکل گرفته و بر نحوه‌ تفکر و تعامل وی با افراد تاثیر می‌گذارد. این تست طرحواره‌ها یک تست 90 سوالی و 232 سوالی بوده که پس از انجام و تحلیل آن افراد می‌توانند الگوهای منفی و مخرب تعاملات و رفتارهای خود را شناخته و برای بهبود این الگوهای منفی اقدام کنند.

در صورتی که افراد شناخت کافی از طرحواره‌های خود و طرف مقابل خود داشته باشند، می‌توانند نقش خود را به شکل سالم‌تری در رابطه‌ زناشویی خود ایفا کنند.

تست میلون یا MCMI | تست ازدواج

از دیگر تست‌های قدرتمند روانشناسی که به عنوان یک تست مشاوره قبل از ازدواج شناخته می‌شود، می‌توان به تست میلون اشاره کرد که برای ارزیابی ویژگی‌های فردی اشخاص استفاده می‌شود. تست میلون دارای 175 سوال بوده که در طی آن 10 الگوی شخصیتی متمایز شناخته می‌شود. این تست نیز مانند تست MBTI و نئو به افراد کمک می‌کند تا درک خوبی از شخصیت خود و شریک زندگی خود داشته باشند و به این ترتیب بتوانند رابطه‌ خود را بهبود ببخشند.

در این تست افراد می‌توانند ویژگی‌ها، نیازها، رفتارها، واکنش‌های شخصیتی و الگوهای شخصیتی خود و طرف مقابل خود را بشناسند. این تست به مشاور کمک می‌کند تا مشکلاتی که ممکن است در رابطه‌ زناشویی افراد ایجاد شود را تشخیص داده و راهکارهایی را برای حل مشکلات پیش آمده نیز ارائه دهد.

تست ازدواج

مقاله نکات مهم مشاوره پیش از ازدواج

تست MMPI | تست شخصیت شناسی ازدواج

تست MMPI جهت تشخیص مشکلات روانشناختی و شخصیتی افراد انجام می‌شود. این تست دارای 2 نسخه‌ 370 و 567 سوالی بوده که تحلیل پاسخ‌های آن می‌تواند میزان وجود مشکلات روانشناختی مانند روان‌پریشی، افسردگی، پارانویا، اضطراب و… را در افراد ارزیابی کند. تحلیل پاسخ‌های تست MMPI همچنین می‌تواند میزان سازگاری افراد با یک‌دیگر را پیش‌بینی کند.

تست سبک دلبستگی | تست مشاوره قبل از ازدواج

از دیگر تست‌های مشاوره پیش از ازدواج می‌توان به تست سبک دلبستگی اشاره کرد که شامل 18 سوال در رابطه با نحوه‌ تصورات و تجربیات افراد از رابطه‌ عاطفی می‌باشد. سوالات موجود در این تست در رابطه با اعتقادات افراد، تمایلات و نیازهای عاطفی آنان بوده و همچنین نحوه‌ ارتباط و پاسخگویی افراد در رابطه را می‌سنجند. سبک‌های دلبستگی شامل انواع ایمن، دوسوگرا و اجتنابی است.

سبک دلبستگی افراد می‌تواند میزان احساس امنیت و با وابستگی افراد را مشخص کرده و همچنین شیوه‌ پاسخگویی فرد به نیازها و تمایلات عاطفی خود را مشخص می‌کند. بدیهی است که سبک دلبستگی افراد می‌تواند به طور مستقیم بر ازدواج و رابطه زناشوییشان تاثیرگذار باشد.

تست عشق استرنبرگ | تست ازدواج

تست عشق استرنبرگ بر اساس تئوری ارائه شده توسط رابرت استرنبرگ ایجاد شده است. این تست یک تست 45 سوالی بوده که 3 عامل اصلی عشق یعنی هوس، صمیمیت و تعهد را می‌سنجد. تست استرنبرگ به زوجین کمک می‌کند تا نوع رابطه و عشقی که بین آن‌ها وجود دارد را دقیق‌تر شناخته و بتوانند درک بهتری از نیازها، انتظارات و محدودیت‌های یک‌دیگر داشته باشند. منظور از هوس در این تست تمایلات جنسی، حس عشق آتشین و شوق می‌باشد. صمیمیت بیان‌کننده‌ اعتماد، دیدگاه‌های مشترک، احساسات مشترک و نزدیکی است. تعهد نیز به معنای تمایل به حفظ رابطه و پایداری در رابطه می‌باشد.

زمانی که سطوح مختلف عشق در تست عشق استرنبرگ تشخیص داده شده و مورد ارزیابی قرار گیرد، سبب می‌شود تا زوجین  بفهمند رابطه‌ آن‌ها تمایل بیشتری به کدام یک از این سه عامل داشته و به این ترتیب بتوانند توازن را به رابطه‌ خود برگردانند.


مقاله بهترین مشاور ازدواج در تهران | معرفی مراکز مشاوره ازدواج تهران

بهترین تست ازدواج از نظر شما کدام است؟

ازدواج یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی افراد بوده که تصمیم‌گیری برای آن می‌تواند بسیار سخت باشد. دختران و پسران جوان برای این که بتوانند به شناخت کافی از یک‌دیگر رسیده و تصمیم درستی برای ازدواج بگیرند، بهتر است پیش از ازدواج مشاوره‌های پیش از ازدواج و تست‌های آن را طی کنند تا به این ترتیب بتوانند با روحیات و شخصیت خود و طرف مقابلشان بیشتر آشنا شده و به این ترتیب متناسب با روحیات خود دست به انتخاب بزنند.

تست‌های مشاوره پیش از ازدواج زیادی وجود داشته که معتبرترین و کارآمدترین این تست‌ها شامل تست نئو، تست MBTI، تست طرح‌واره‌های یانگ، تست میلون، تست MMPI و… می‌باشد.

به نظر شما بهترین تست پیش از ازدواج کدام است؟ آیا تا به حال دوره‌های مشاور ازدواج را گذرانده‌اید؟ تجربه شما از انجام تست‌های قبل از ازدواج چیست؟ به نظرتان آگاهی از نتایج تست‌های ازدواج تا چه حد مهم و در تصمیم‌گیری تاثیرگذار است؟ از تجربیات و اطلاعات خود در این زمینه برای سوریتو بنویسید و این مقاله را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *