سیستم کمیاب

آموزش عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی !

751
آموزش عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی !

در این مقاله آموزشی قصد دارم به شما بگویم که چگونه می‌توانید در ساعت آبی از مناظر شهرهای ساحلی عکاسی کنید.

با شنیدن اصطلاح ” عکاسی از مناظر شهری “، چه تصویری به ذهن شما خطور می‌کند ؟ این تصویر می‌تواند شهری از نمای بالا، ترافیک، ماشین‌ها، آدم‌های شلوغ و پراکنده یا نورهای فراوان و هزار رنگ باشد.

اما از نظر من، هیچ چیز قشنگ‌تر از مناظر شهرهای ساحلی نیست؛ در واقع شهر‌هایی که در کنار یک دریا یا رودخانه واقع شده‌اند و می‌توانیم بازتاب ساختمان‌ها و نورها را در آب ببینیم. مخصوصا اگر قصد عکاسی از این مناظر در ساعت آبی را داشته باشیم.

افق هنگ کنگ
افق هنگ کنگ ( ۱۸mm, f/10, 199 seconds, ISO 100 )
عکاسی از مناظر شهری کنار دریا در ساعت آبی
کاخ گیونگ بوک گونگ در کره جنوبی ( ۲۴mm, f/8, 30 seconds, ISO 100 )
عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در چین
افق شانگ های ( ۱۸mm, f/11, 164 seconds, ISO 100 )

به منظور ثبت عکس‌های خیره کننده‌ای از مناظر شهرهای ساحلی ، لازم است به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید که در این مقاله به آنها خواهم پرداخت. پس با من همراه باشید…

عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی !

آسمان و نور خوب

مایکل فریمن ( Michael Freeman )، نویسنده کتاب ” Capturing Light: The Heart of Photography ” در این باره می‌گوید :

” تقریبا در تمام ژانرهای عکاسی، این نور است که تعیین می‌کند یک عکس بسیار خوب باشد و یا افتضاح. “

این امر در مورد عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی نیز بسیار صادق است. اگر می‌خواهید عکس شما خوب به نظر برسد، سعی کنید شب‌هایی را برای عکاسی انتخاب کنید که توسط نور ماه روشن شده باشند و از ابرهای سیاه خبری نباشد. چرا که ابرهای سیاه می‌توانند تمام کار شما را خراب کنند.

[post_in_paragraph post_list=”67803″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

کیفیت نور در شب‌های روشن بسیار بهتر از شب‌های ابری است و این موضوع در عکس‌هایی که ثبت کرده‌ام، کاملا قابل مشاهده است.

جهت غروب خورشید

با گذشت سال‌ها تجربه در عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی ، متوجه شدم یک چیز به میزان قابل توجهی می‌تواند بر روی نتیجه نهایی عکس‌های شما تاثیر بگذارد، و آن هم جهت یا زاویه غروب خورشید است.

اگر خورشید درست در راستای دوربین شما غروب کرده باشد، رنگ‌هایی متمایل به قرمز و نارنجی، درست همانند گرگ و میش ایجاد می‌کنید و اگر بتوانید خورشید را محو کنید، عکس‌هایتان کاملا خاص خواهند شد. این رنگ‌ها تصاویر شما را به خصوص در ساعت آبی بسیار جذاب می‌کنند.

عکاسی از سنگاپور
افق سنگاپور ( ۱۸mm, f/5.6, 409 seconds, ISO 100 ). خورشید در لبه سمت راست تصویر در حال غروب کردن بوده و یک طیف رنگی فوق‌العاده از رنگ‌های قرمز متمایل به نارنجی و آبی عمیق به تصویر اضافه کرده است.

برعکس، اگر خورشید پشت سر شما غروب کند، عکس‌های منظره شهری شما در ساعت آبی رنگ‌هایی کسل کننده و یکنواخت خواهند داشت (به عنوان مثال، شما در حالی از آسمان عکاسی می‌کنید که خورشید درست در پشت شما و با زاویه ۱۸۰ درجه در راستای دوربین شما در حال غروب کردن است).

در چنین سناریویی، کیفیت نور ناگزیر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و آسمان فاقد رنگ‌های زیبایی است که به طور معمول در سمت غروب خورشید می‌بینید. با وجود چنین آسمانی، حتی دیگر مهم نیست در مرحله ادیت چقدر رنگ‌ها را تغییر دهید، زیرا باز هم به عکس خوبی که انتظار دارید نمی‌رسید.

افق شانگهای در چین
افق شانگهای در چین ( ۱۸mm, f/13, 163 seconds, ISO 100 ). علی‌رغم اینکه این عکس در یک شب روشن ثبت شده است، اما رنگ‌ها به طرز محسوسی کسل کننده به نظر می‌رسند، چرا که خورشید از پشت سر من و در زاویه ۱۸۰ درجه در حال غروب کردن است.

لانگ اکسپوژر

آنچه من به خصوص در مورد مناظر شهرهای ساحلی دوست دارم این است که به من اجازه می‌دهند تا با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر، آبی صاف و ابریشمی ایجاد کنم. همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، چنین آب صاف و نرمی، احساسی رویایی و دراماتیک به شما القا می‌کند که بسیار متفاوت از عکاسی با نوردهی طولانی در حالت‌های دیگر است. به همین دلیل من عاشق شهرهایی با چشم اندازهای ساحلی شدم.

عکاسی از مناظر شهری کنار دریا در ساعت آبی در خلیج مارینا در سنگاپور
خلیج مارینا در سنگاپور ( ۳۵mm, f/11, 194 seconds, ISO 100 )

به طور پیش فرض، محدود بودن نور موجود در ساعت آبی باعث می‌شود تا سرعت شاتر شما به طور طبیعی طولانی‌تر شود، به خصوص اگر بخواهید از دیافراگم‌های بسته‌تری همانند f/13 استفاده کنید. لازم به ذکر است که بدون فیلتر لنز تراکم خنثی یا کاهنده نور ( ND )، احتمالا سرعت شاتر را نمی‌توانید از چند ثانیه فراتر ببرید.

این یعنی نمی‌توانید سرعت شاتر را تا حدی کم کنید که آبی صاف و ابریشمی مثل تصویر بالا داشته باشید.

خلیج مارینا در سنگاپور
خلیج مارینا در سنگاپور. این عکس را بدون فیلتر کاهنده نور و با سرعت شاتر ۲ ثانیه ثبت کرده‌ام و همانطور که مشاهده می‌کنید، آب فقط مقدار کمی نرم و ابریشمی شده است.

اگر هنوز فیلتر ND ندارید، یکی از آنها را بخرید ! ( مترجم : با تشکر از Joey J – نویسنده اصلی مقاله – بابت راهکار بی نظیر و فوق‌العاده‌ای که ارائه داد 😀 ).

فیلترهای کاهنده نور به طور کلی با واحد استاپ مشخص می‌شوند و معمولا مدل‌هایی با ۲، ۳، ۶ و ۱۰ استاپ محبوبیت بسیار زیادی دارند.

خود من برای کارم از یک فیلتر ND 6 استاپ استفاده می‌کنم که آن را به شما هم توصیه می‌کنم؛ مخصوصا اگر قرار است فقط یکی از آنها را بخرید. زیرا این فیلتر بهترین میزان نور را برای عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی پدید می‌آورد.

باید بگویم که در صورت استفاده نکردن از فیلتر کاهنده نور، می‌توانید سرعت شاتر را تنها تا دو ثانیه پایین بیاورید که برای این سبک عکاسی کاملا معمولی بوده و اتفاق شگفت انگیزی را رقم نمی‌زند. شما می‌توانید زمان غروب آفتاب در منطقه خود را از طریق وبسایت gaisma.com مشاهده کنید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، سرعت شاتر دو ثانیه به سختی می‌تواند تا حد بسیار کمی آب را نرم و ابریشمی کند، اما با فیلتر کاهنده نور ۶ استاپ می‌توانید سرعت شاتر را تا ۱۲۸ ثانیه ( یعنی ۲ دقیقه و ۸ ثانیه ) کاهش دهید؛ که واقعا عالیست.

[post_in_paragraph post_list=”66665″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

اما برای تشخیص اینکه سرعت شاتر را برای هر فیلتر می‌توانیم تا کجا کم کنیم، باید روند کلی آن را بلد باشید. این روند به صورت زیر است :

۲ ثانیه > 4 ثانیه [ ۱ استاپ ] > 8 ثانیه [ ۲ استاپ ] > 15 ثانیه [ ۳ استاپ ] > 30 ثانیه [ ۴ استاپ ] > 64 ثانیه [ ۵ استاپ ] > 128 ثانیه [ ۶ استاپ ] و به همین ترتیب …

هر چه سرعت شاتر شما کمتر باشد، آبی نرم‌تر و ابریشمی‌تر خواهید داشت.

فیلتر کاهنده نور ND
فیلتر تراکم خنثی یا کاهنده نور ( Neutral density – ND ) با کاهش میزان نور ورودی به سنسور، به شما کمک می‌کند تا بتوانید از سرعت شاتر کمتری استفاده کنید.

البته من فیلترهای کاهنده نور ۳ استاپ و ۱۰ استاپ هم دارم؛ عملکرد مدل ۳ استاپ خیلی خفیف است و می‌تواند سرعت شاتر را از ۲ ثانیه به ۱۵ ثانیه کاهش دهد؛ در حالی که مدل ۱۰ استاپ بسیار قوی بوده و می‌تواند سرعت شاتر را تا ۳۴ دقیقه و ۸ ثانیه کاهش دهد.

من فهمیدم که سرعت شاتر ۲ تا ۳ دقیقه برای عکاسی لانگ اکسپوژر از مناظر شهرهای ساحلی کافیست و می‌توانید جلوه‌ای ابریشمی و صاف از آب دریافت کنید. همچنین می‌توانید آن را تا ۵ یا ۶ دقیقه هم کاهش دهید، اما بیش از ۷ دقیقه نگذارید، چرا که نویزها کم کم در عکس شما پیدا می‌شوند. درحالیکه این مشکل برای سرعت شاتر ۲ یا ۳ دقیقه و کمی بیشتر پیش نخواهد آمد.

انعکاس در آب

انعکاس رنگارنگ چراغ‌های شهرهای ساحلی بر روی آب، به عکس شما چیزی اضافه می‌کند که در توصیف آن تنها بتوان گفت ” WOW ” ! ( مترجم : البته این کلمه در کشورهای دیگر استفاده می‌شود، در ایران نهایتا بیننده بعد از دیدن عکستان خواهد گفت ” … ” )

البته انعکاس شهر همیشه به یک شکل نخواهد بود. حتی اگر در دو شب متوالی دو عکس از یک منظره و در یک ساعت خاص ثبت کنید، باز هم ممکن است که نتایج کاملا متفاوتی بدست آورید.

برای دستیابی به نتایجی عالی همانند تصویر اول ( از مجموعه تصاویر بعد از این پاراگراف) در عکاسی از مناظر شهرهای ساخلی، لازم است آب تقریبا ثابت باشد. اگر سطح آب خشن و پر تلاطم باشد، همانند عکس دوم، متاسفانه به سختی می‌شود بازتاب را کنترل کرد و احتمالا شانس کمی برای ثبت یک عکس خوب خواهیم داشت؛ در واقع عکسی که بازتاب خوبی هم داشته باشد.

خلیج مارینا در سنگاپور
خلیج مارینا در سنگاپور ( ۱۸mm, f/13, 142 seconds, ISO 100 )
عکاسی از مناظر شهری کنار دریا در ساعت آبی
( ۱۹mm, f/13, 162 seconds, ISO 100 )

ابرهای نازک و کشیده

در حالی که عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر با آب بهتر کار می‌کند، اما می‌توانید از آن برای ثبت جذاب‌تر ابرها هم استفاده کنید. این نکته ممکن است به اندازه سایر نکات فوق مهم نباشد، اما اگر ابرهایی در آسمان وجود داشته باشند، تکنیک لانگ اکسپوژر به شما کمک می‌کند تا بتوانید نوعی حس حرکت را به تصویرتان اضافه کنید و جلوه‌ای زیبا به آن ببخشید. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، ابرها حرکت جالبی به عکس‌های شما اضافه خواهند کرد.

عکاسی از منظره ساحلی افق سنگاپور
افق سنگاپور ( ۱۸mm, f/10, 257 seconds, ISO 100 )

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید جلوه‌های بصری بیشتری در عکستان داشته باشید، عکاسی در هنگام عصر و در حضور ابرهای بیشتر را امتحان کنید. البته اگر ابرها در آسمان خیلی زیاد و بزرگ باشند، فقط آسمانی صاف و زشت را برایتان به وجود خواهند آورد؛ همچنین کیفیت نور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته ممکن است مثل عکس زیر دیوانه کننده و پر هیجان به نظر برسد، که بسیار عالیست. من خودم ابرهای نازک و کم را در آسمانی صاف ترجیح می‌دهم.

[post_in_paragraph post_list=”66624″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

عکاسی دراماتیک از افق سنگاپور
افق سنگاپور ( ۲۰mm, f/5.6, 412 seconds, ISO 100 )

نتیجه‌گیری

امیدوارم این نکات به شما کمک کند تا بتوانید عکس‌های دراماتیک خوبی را از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی ثبت کنید! با نگاهی به گذشته، عشق من به عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی از روزهایی ناشی می‌شود که به عکاسی از مناظر آفتابی علاقه داشتم. البته این سبک را حدود یک دهه پیش دنبال می‌کردم.

با گذشت سال‌ها، علاقه من از ساحل‌های آفتابی در روزهای آفتابی به ساعت‌های آبی تغییر کرده است، اما من هنوز عاشق آب و مناظر ساحلی هستم! دوست دارم به تمام دنیا سفر کنم و از تمام مناظر شهرهای ساحلی عکاسی کنم.

و در آخر اینکه، امیدوارم از مقاله ” آموزش عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی ! “ لذت برده باشید. اگر سوالی دارید یا اطلاعاتی در مورد عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی می‌دانید، با ما به اشتراک بگذارید.

2 پاسخ به “آموزش عکاسی از مناظر شهرهای ساحلی در ساعت آبی !”

  1. سلام.با تشکر از شما.دنبال آموزش نرم افزار camera raw هستم به فارسی،شما توصیه ای دارید؟

    • سلام دوست عزیز
      آموزش‌های پراکنده‌ای به زبان فارسی از Camera Raw هست که با سرچ توی گوگل می‌تونید پیداشون کنید، اما پیشنهاد می‌کنم از منایع ویدیویی بیشتر استفاده کنید، مثل یوتوب که راهنمای فوق‌العادی‌ای برای آموزش بیشتر مباحث عکاسی و ادیت عکس محسوب می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1