فیلتر High Pass در فتوشاپ برای داشتن عکس‌هایی شارپ

فیلتر High Pass در فتوشاپ

افزایش شارپنس با استفاده از فیلتر High Pass در فتوشاپ

راه‌­های بسیاری برای شارپ کردن تصویر در فتوشاپ وجود دارد. در این مقاله من به یکی از متدهای مورد علاقه‌­ام یعنی استفاده از فیلتر High Pass در فتوشاپ می­‌پردازم. فتوشاپ در این زمینه ابزارها و فیلترهای زیادی دارد. شاید در ابتدا استفاده از فیلتر High Pass در میان این همه ابزار و فیلتر کمی عجیب به نظر آید، اما برای برخی از تصاویر، قطعا این فیلتر کاربردی خواهد بود. فیلتر High Pass عملکرد فوق­‌العاده‌­ای در زمینه­‌ی نمایش جزئیات دارد؛ و فیلتر مورد علاقه من در عکاسی معماری است. شما با استفاده از این فیلتر می­‌توانید در حین شارپ کردن تصویر از کنترل­‌های بصری بسیاری استفاده کنید. با استفاده از فیلتر High Pass می­‌توانید چگونگی و محل اعمال تغییرات را به راحتی کنترل کنید؛ و از همه مهم‌تر این تغییرات را بصورت لحظه­‌ای و بدون تخریب عکستان ببینید. فیلتر High Pass بسیار قوی و نیرومند است. این موضوع را همیشه در ذهن نگاه دارید زیرا، با استفاده از این ابزار به راحتی می‌­توانید، عکس‌­هایی که خودشان شارپ بوده­‌اند را بیش از حد و بصورت مصنوعی شارپ کنید. بویژه در مواقعی که جزئیات و بافت عمومی عکس شما، به قدر کافی واضح است.

گام اول: از لایه­‌ی عکس خود یک کپی (Duplicate) بگیرید

ابتدا عکس خود را در فتوشاپ باز کنید. اگر عکس شما دارای لایه‌­های متعددی است، تصوریتان را به حالت تک لایه (Flat) تبدیل کنید. حالا تصویر خود را Duplicate کنید.

فیلتر High Pass در فتوشاپ

یک کپی از تصویرتان بگیرید و اطمینان حاصل کنید که لایه‌ی جدید ایجاد شده، انتخاب شده باشد

گام دوم: انتخاب فیلتر  High Pass در فتوشاپ

فیلتر High Pass یک ابزار تقریبا گمنام و دفن شده در آخرین بخش فیلترهای فتوشاپ و زیر مجموعه Other است. خروجی این فیلتر معمولا بسیار شدید به نظر می‌­رسد و اگر قبلا تجربه­‌ی استفاده کردن از آن را داشته باشید، احتمالا با نتایج عجیبی مواجه شده‌­اید. اما این بار قرار است که از توانایی‌­های آن در جهت مثبتی برای شارپ کردن تصویر استفاده نماییم. مطمئن شوید که لایه بالایی انتخاب شده است و سپس فیلتر High Pass را انتخاب کنید.

فیلتر های پس در فتوشاپ

گزینه High Pass را از منوی Filter انتخاب کنید

گام سوم: متغیر Radius را انتخاب کنید

گام بعدی انتخاب متغیر Radius در فیلتر High Pass است. تاثیرات این متغیر بر روی تصویر، بیشتر سلیقه­‌ای است و شما به مرور زمان با ویژگی‌­های آن آشنا می­‌شوید. انتخاب صحیح عدد متغیر Radius موجب می­‌گردد، تا شما جزئیات و چهارچوب سوژه مورد نظر خود را در تصویر نهایی بهتر مشاهده کنید. خطوط پس از اعمال این تنظیم برخلاف تصویر پایین، نازک و واضح خواهند بود.

مقدار Radius را در فیلتر High Pass انتخاب کنید

مقدار Radius 2.0 . این مقدار بسیار پایین است. لبه‌های المان‌های سوژه تصویر به سختی قابل مشاهده است و همچنین جزئیات تصویر واضح نیست.

تنظیم این متغیر بر روی عدد چهار برای شروع مناسب است. در مورد تصاویری که دارای بافت مناسب و زمینه­‌ی صاف پهناوری هستند؛ و یا اینکه در آنها تصویر اشخاص وجود دارد؛ قطعا این عدد باید کمتر از چهار انتخاب شود. در نقطه­‌ی مقابل برای تصاویری که دارای بافتی گسترده و ناواضح هستند، می‌­توان از اعداد بالاتری استفاده کرد.

مقدار Radius 6.4 . همانطور که مشاهده می‌کنید این تنظیم بسیار بالاست و لبه‌های المان‌های تصویر بسیار پهن شده است، گویا شخصی روی آنها چندین بار خط کشیده باشد. این موضوع باعث گردیده جزئیات المان‌های تصویر بجای برجسته شدن، گنگ و ناواضح گردد.

دامنه­‌ی انتخاب این متغیر همانطور که گفتیم بسیار گسترده است. شارپ کردن تصویر با این فیلتر در بسیاری از مواقع نیازمند اعمال تغییراتی دیگر نیز می‌باشد. به شما توصیه می­کنم، در مواقعی که شک داشتید از اعداد کمتر برای این تنظیم استفاده کنید. اگر در ادامه و در گام­‌های بعدی احساس کردید تصویر شما دارای هاله و یا حاشیه­‌های سفیدی است، قطعا عدد انتخابی شما برای Radius زیاد بوده است.

مقدار Radius 5.2 . انتخاب این عدد موجب گردیده است جزئیات تصویر مشخص باشد در حالیکه لبه‌های المان‌های تصویر در عین نازک بودن، کاملا واضح هستند.

زمانیکه عدد متغیر Radius را انتخاب کردید بر روی دکمه‌­ی Ok کلیک کنید تا تغییرات این فیلتر فتوشاپ بر روی تصویر شما اعمال گردد.

گام چهارم: تغییر حالت Layer Blending بر روی Overlay

مطمئن شوید که لایه­‌ی بالایی ( همان لایه‌­ای که فیلترهای فتوشاپ بر روی آن اعمال گردیده است ) انتخاب شده باشد. حالا Blending Mode را بر روی حالت Overlay قرار دهید. اگر تغییرات صورت گرفته تا همین مرحله رضایت شما را جلب کرده است، فتوشاپ را ببندید و از تصویر شارپ شده‌­ی خود لذت ببرید. برای مشاهده و محاسبه­‌ی میزان تاثیری که این فیلتر فتوشاپ بر روی تصویر شما داشته است، می­‌توانید چندین بار لایه­‌ی جدید را روشن و خاموش نمایید؛ تا تفاوت‌های آن با تصویر پایه را متوجه شوید ( با کلیک کردن بر روی علامت چشمِ کنار لایه­‌ی جدیدی که ایجاد کرده‌­اید ). بخاطر داشته باشید، دیدن کنتراست بیش از حد و یا حاشیه‌­های سفید در اطراف المان‌های تصویر، بیانگر شارپ شدن بیش از حدِ استاندارد است.

Blending Mode را در لایه‌ای که متاثر از فیلتر High Pass است بحالت Overlay تغییر دهید.

خروجی نهایی، یک تصویر شارپ شده‌ی استاندارد

مقایسه تصاویر قبل و بعد از اعمال فیلتر. تاثیرات شارپ نمودن تصویر را بویژه در جزئیات ساختمان‌ها و پل‌ها بخوبی مشاهده می‌کنید

گام پنجم: تنظیم میزان شارپ بودن تصویر

اگر بخاطر داشته باشید در ابتدای این مقاله گفتم، یکی از دلایل علاقه­‌مندی من به فیلتر High Pass میزان بالای مطابقت پذیری و انعطاف آن است. در ادامه به چند راهکار که بوسیله­‌ی آنها می‌­توانید میزان شارپ بودن تصویر خود را تنظیم نمایید، اشاره می­‌کنم:

اگر عکس نهایی بیش از حد شارپ شده بود و شما قصد کاهش آنرا داشتید براحتی می­توانید با تغییر Opacity در این فیلتر آنرا از بین ببرید. این موضوع تا زمانیکه خط‌های سفید در حاشیه المان‌های شما وجود نداشته باشد، براحتی قابل تغییر است. در صورتیکه این خط‌های سفید را مشاهده می­‌کنید، شما عدد Radius را در فیلتر High Pass بیش از حد نیاز این تصویر تنظیم کرده‌­اید و تنها راه، بازگشت به این فیلتر و کاهش متغیر Radius است.

اگر همچنان با تنظیم متغیر Radius مشکل داشتید، می­توانید گام‌های 2 و 4 را با هم جابجا کنید. یعنی ابتدا Blending Mode را بر روی Overlay قرار دهید و سپس به سراغ فیلتر High Pass بروید. این امر به شما این امکان را می­‌دهد در هر لحظه با تغییر Radius Value توسط نوار پایینی آن (Slider) بتوانید تاثیرات شارپ شدن را قبل از اعمال نهایی بر روی تصویر مشاهده کنید.

شما همچنین می‌­توانید Blending Mode را بجای حالت Overlay بر روی Soft Light تنظیم کنید. انتخاب Soft Light موجب می­شود تا تصویر شارپ شده­‌ی نهایی کمی ملایم‌­تر و دارای کنتراست کمتری باشد.

و در نهایت با اضافه کردن یک لایه­‌ی ماسک بر روی این لایه می­‌توانید، تاثیرات اعمال فیلترهای فتوشاپ در جهت شارپ­‌تر کردن تصویر را، در برخی از نقاط عکس کاهش داده یا بصورت کامل از بین ببرید.

عکس با شارپنس بالا

نمونه یک تصویری که به وضوح بیش از اندازه شارپ شده است. میزان Radius با مقدار 4.6 که برای این تصویر در ابتدا انتخاب شده بود، برای نمایش جزئیات این تصویر بوضوح، بالا بوده است. لبه‌های سفید ایجاد شده بصورت واضح در دیوار پس زمینه‌ی تصویر و همچنین در حاشیه آجرهای پیش زمینه‌ی تصویر، کنتراست بیش از حد استاندارد بوجود آورده است.

radius در فتوشاپ

در این تصویر میزان Radius را به 2.3 کاهش داده و Blending Mode را از حالت Overlay به Soft Light تغییر داده‌ام. اعمال این تغییرات موجب شده است که تصویر نهایی شارپ شده دارای لبه‌هایی ظریف‌تر و واضح‌تر گردد.

تصاویر نمونه قبل و بعد از اعمال فیلتر High Pass در فتوشاپ

فیلتر فتوشاپ

تاثیرات اعمال فیلتر High Pass بر روی تصویر

تصویر شارپ

تصویر قبل و بعد از اعمال فیلتر High Pass در فتوشاپ . اعمال این افکت بویژه در گنبد ساختمان کنگره بخوبی قابل مشاهده است

در صورتیکه با مراحل اعمال فیلتر High Pass در فتوشاپ آشنا باشید، شارپ کردن تصویر بوسیله آن حقیقتا امری آسان است. با این حال که من از فیلتر High Pass در انواع مختلفی از عکس­ها استفاده کرده­‌ام، اما بهترین عملکرد این فیلتر در عکاسی معماری و یا عکس­‌هایی با چشم‌­انداز شهر است. در صورتی که از این فیلتر فتوشاپ جهت شارپ کردن تصاویر استفاده کردید، مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

شاید در کنار این مقاله بهتر است مقاله‌ی بهترین لنز و دوربین مناسب عکاسی معماری را نیز مطالعه کنید.


با مجله دیدنگار همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان را دریافت کنید.
مقاله فیلتر High Pass در فتوشاپ برای داشتن عکس‌هایی شارپ برای شما مفید بود؟
اگر در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید
⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهی در مورد “فیلتر High Pass در فتوشاپ برای داشتن عکس‌هایی شارپ

  1. جواد قنبری گفت:

    فوق العاده بود ، کوتاه و گویا ، دم تون گرم لذت بردم

    1. علیرضا شریفی گفت:

      خوشحالیم که مطالب مورد پسندتون بوده . موفق و مؤید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.