عکاسی پرتره دراماتیک تنها با یک فلاش

عکاسی پرتره دراماتیک تنها با یک فلاش

در این مقاله، من توضیح می‌دهم که چطور می‌توانید از یک فرستنده/گیرنده یا یک سیستم ترنسیور ( transceiver ) برای گرفتن یک عکس پرتره دراماتیک تنها با استفاده از یک فلاش بهره ببرید. در زیر یک راهنمای گام به گام و جامع در مورد این که چطور کارتان را شروع کنید؛ آورده ایم.

آمادگی برای استفاده از تجهیزات نورپردازی

در گذشته من هنگام عکاسی از این که هر نوع نور و تجهیزات نورپردازی و در واقع هر نوری غیر از نورهای طبیعی را مورد استفاده قرار دهم می‌ترسیدم. یکی از دلایل ترسم این بود که تصور می‌کردم استفاده از نورها و لامپ های مصنوعی یا همان تجهیزات نورپردازی مانند فلاش اکسترنال یا فلاش جدا ازدوربین ( off-camera flash ) و فلاش های استودیویی ( studio strobes ) بسیار سخت است و نیازمند اطلاعات و مهارت فنی بالایی است. خب، هم بله و هم نه.

برای مهارت یافتن در استفاده از لوازم نورپردازی، شما باید نسبت های نوری را درک کنید و یاد بگیرید که محاسبات ذهنی نور را از منابع مختلف انجام دهید. اما برای شروع استفاده از تجهیزات نورپردازی اطلاعات زیادی لازم نیست.

اولین تجربه من از کار کردن با فلاش اکسترنال، استفاده از قابلیت عالی سیستم نورپردازی نیکون ( Nikon ) بین اسپیدلایت ( speedlight ) و دوربینم بود. اکثر تلاش های اولیه من در این زمینه ناموفق بود؛ خصوصا با وجود محدودیت های خط دید سیستم مادون قرمز. این تلاش های من غیر قابل اطمینان هم بود، به ویژه هنگامی که تحت فشار و یا در حال حرکت، عکاسی می کردم.

علاوه بر این، زمانی که تازه کار عکاسی را شروع کرده بودم؛ از نور بیش از حدی در عکس هایم استفاده می کردم؛ آن هم با چشم های آموزش ندیده و بی تجربه ام در این زمینه.

رادیو فلاش ها

از این لوازم در کارتان استفاده کنید: فرستنده های رادیویی بی سیم یا وایرلس و گیرنده هایی (ترنسیورها) مانند تجهیزات جمع و جور، CyberSyncs ، برندهای نیکون و کانن و برند یانگنو (Yongnous) که قیمت فوق العاده مناسبی دارند. یک فرستنده که به دوربین شما متصل است، پیام را به گیرنده ای که به دستگاه فلاش متصل است، ارسال می کند.

از طرف دیگر، دستگاه های ترنسیور می توانند هم به عنوان گیرنده و هم به عنوان فرستنده عمل کنند، به طوری که شما قادر خواهید بود از آن‌ها هم در دوربین و هم در اسپیدلایت (فلاش روی دوربین) استفاده کنید؛ با این وجود شما هنوز هم به یک دستگاه برای اتصال به هر قطعه از تجهیزات نیاز دارید.

بدون شک این ترنسیورهای بی سیم شرایط کارتان را تغییر می دهند. استفاده از آنها آسان است و بیشتر اوقات قابل اطمینان اند. من از Cybersyncs برای فلاش های استودیویی و از یانگنوها برای اسپیدلایت ها استفاده می کنم. من متوجه شده ام که یانگنوها بسیار قابل اعتماد و کاربر پسند هستند و به ندرت خطا دارند. با این حال، یانگنوها را نمی توان به همراه فلاش های استودیویی استفاده کرد.

ظاهر، روح و حالت عکس پرتره دراماتیک خود را انتخاب کنید

آیا می خواهید عکس های پرتره دراماتیک فوق العاده کم نور و تاریک بگیرید؟ یا انواع دیگر عکس های پرتره؟ پرتره های روشن و پر نور و یا پرتره در فضای باز؟ روح و حالت عکس پرتره، تنظیمات دوربین و تنظیمات فلاش، سابقه و مهارت شما در عکاسی را نشان می دهد. من برای این عکس های پرتره بک گراند سیاه، انتخاب کرده ام تا یک کنتراست بالا بین روشن ترین قسمت های تصویر و سایه های آن ایجاد شود. انتخاب بک گراند سیاه برای عکس باعث می شود که روح و حالت کلی عکس دراماتیک شود و تصاویر کم نوری با مقدار زیادی از قسمت های سیاه داشته باشیم.

تجهیزات نورپردازی خود را تنظیم کنید.

اگر دستگاه ترنسیور و گیرنده دارید، فرستنده را به کفشک دوربین خود وصل کنید. این در حالی است که گیرنده باید به فلاش (اسپیدلایت یا فلاش) متصل شود. اگر شما ترنسیور دارید، می تواند با دوربین یا فلاش استفاده شود؛ اما هنوز هم شما به دو دستگاه نیاز دارید.

یک ایده خوب این است که دستگاه فلاش خود را روی یک پایه نور (light stand یا همان پایه فلات) قرار دهید. من از یک فلاش استودیویی نصب شده بر روی یک پایه نور استفاده کردم اما برای انعطاف پذیری بیشتر در چرخش نور، فلاش استودیویی را به یک پایه بوم (boom arm) وصل کردم. توجه کنید که برای یک تنظیمات مبتدی ساده، به هیچ وجه یک پایه بوم ضروری نیست. اگر پایه نور ندارید، می توانید فلاش خود را بر روی یک کابینت یا یک سطح ثابت قرار دهید ولی حواستان باشد که نیفتد. اکثر اسپیدلایت ها، پایه های پلاستیکی کوچکی دارند که برای این کار مفید هستند.

 

نور را اصلاح کنید

همیشه یکی از قوانین من این است که نور را اصلاح کنید. من تنها زمانی به کمک یک فلاش عکاسی می کنم که بخواهم از آن به عنوان یک چراغ کمکی در مراسم عروسی استفاده کنم یا زمانی که بخواهم پس زمینه عکس را روشن کنم. در تمام موقعیت های دیگر، من همیشه سعی میکنم به هر شکلی که ممکن است، با توجه به موقعیت، نور را اصلاح کنم یا از نور خیلی ملایم استفاده کنم و ناهماهنگی های نور را کم کنم.

قصد داشتم برای اصلاح نور، فلاش با یک پرتو باریک به طور مستقیم در حالی که کمترین اثر را روی پس زمینه تصویر داشته باشد روی سوژه بتابد. اسنوت ها (ویرایشگرهای نور)، مسیر نور را کنترل می کنند، اما من اسنوت نداشتم.

به علاوه متوجه شدم که بدون اصلاحات بیشتر، نور هنوز هم کمی شدید بود. با استفاده از یک کارت سیاه، یک رفلکتور ۵ کاره و پنل دیفیوزر ( diffuser ) ، کارم را با اسنوت اصلاح شده خودم به پایان رساندم. من رفلکتور را جمع کردم، به طوری که نسبت به سایز اولیه اش کوچک تر شده بود. با این کار، من یک پنل دیفیوژن سه لایه داشتم. این پنل برای نورافکنی با استفاده از کارت سیاه پیچیده شده اطراف آن قابلیت هدایت نور به صورت یک پرتو را داشت.

برای داشتن نور ملایم دو عامل حیاتی است: ۱- فاصله بین سوژه و منبع نور ۲- مقدار نور. هر چه به منبع نور نزدیک تر شویم نور ملایم تری خواهیم داشت و هر چه منبع نور بزرگ تر باشد نور ملایم تر می شود. منبع نور من خیلی بزرگ نبود؛ بنابراین برای رسیدن به حداکثر ملایمت نور، فاصله تا سوژه را کاهش دادم. نور در حدود یک طول بازو از سوژه فاصله داشت و در زاویه ۴۵ درجه به سمت بالا قرار داشت و شبیه نوری طبیعی شد که از پنجره به درون یک اتاق تابیده می شود.

تنظیمات مختلف را امتحان کنید

من می خواستم با دیافراگم f/8 عکاسی کنم بنابراین با استفاده از فلاش، نوردهی کردم. برای این کار، شما به یک نورسنج دستی نیاز ندارید،

به هر حال، شما می توانید چند عکس با آزمون و خطا بگیرید تا بتوانید تنظیمات صحیح را پیدا کنید. من با کمترین مقدار نور فلاش شروع کردم، اما در نهایت کارم را با دیفیوژن سه لایه به پایان رساندم که نور را بسیار کم کرد. تنظیمات من برای گرفتن این عکس به صورت زیر بود:

دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۱/۶۰، ایزو ۴۰۰ و قدرت فلاش بالاتر از ۷ درجه. تنظیمات فلاش بسته به نوع برند شما، فرق می کند.

کارگاه_عکاسی_پرتره

کارگاه جامع عکاسی پرتره

هر آنچه باید در رابطه با عکاسی پرتره بصورت حرفه بیاموزید را در این کارگاه فرا خواهید گرفت. برای اولین بار در ایران شما با حضور در یک کارگاه جامع، 24 سبک از عکاسی پرتره را آموزش خواهید دید. این کارگاه در آتلیه مجهز دیدنگار و با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد.

این مطلب تنها یکی از روش‌های زیادی است که شما می توانید فقط با یک فلاش عکس های پرتره بگیرید. آن را امتحان کنید و با زوایا، حالات و تنظیمات نور دیگری هم این کار را انجام دهید . ممکن است از تفاوتی که نور می تواند در عکس های شما ایجاد کند، شگفت زده شوید!

شما می توانید عکس‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.