معرفی انواع کارت حافظه و کاربردهایشان

انواع مختلف کارت حافظه

کارت‌های حافظه که برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‎شوند انواع متفاوتی دارند. شاید شما در هنگام بررسی یا خرید کارت‌های حافظه کمی سردرگم شوید. ما در مجله دیدنگار، شما را با انواع کارت های حافظه، فرمت های مختلف، قیمت، ظرفیت آن‌ها، و موارد دیگر آشنا می کنیم.

کارت حافظه یک وسیله ذخیره سازی محبوب برای بسیاری از مصرف کنندگان امروزی دستگاه های الکترونیکی می‌باشد. کارت های حافظه در بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند دوربین های دیجیتال، تلفن های همراه و دیگر وسایل الکترونیکی کوچک استفاده می شوند.

برای مثال فلش مموری ها، ابزارهایی بسیار کاربردی هستند. وقتی این حافظه ها را از دستگاه هایی مانند کامپیوتر و لپ تاب و … جدا می کنید، اطلاعات خود را از دست نمی دهند، اطلاعات روی آنها را می توانید پاک کنید یا بارها آن را فرمت کنید و دوباره از آن استفاده کنید و اطلاعات خود را روی آن بریزید.

هنگام خرید کارت حافظه شما باید قیمت، ظرفیت و سازگاری آن با وسیله الکترونیکی خود را در نظر بگیرید. بعضی از دستگاه ها، فقط تا یک ظرفیت خاصی از کارت حافظه ها و نوع خاصی از آنها را پشتیبانی می کنند. بسیار مهم است که کارت حافظه ای که می خرید با دستگاه شما سازگار باشد. به همین خاطر باید مشخصات و اطلاعات دستگاه الکترونیکی خود را بدانید.

انواع مختلفی از کارت های حافظه وجود دارد که می توانند با وسایل الکترونیکی رایج مانند دوربین های دیجیتال استفاده شوند. هر کدام از این انواع کارت های حافظه، دارای سایزهای متفاوتی هستند. با پیشرفت تکنولوژی، شاهد کاهش اندازه کارت های حافظه و افزایش ظرفیت آنها هستیم.

انواع کارت حافظه

استاندارد PCMCIA (انجمن بین المللی کارت حافظه کامپیوتر شخصی)، تا به حال چندین بار به روز شده  است و با انواع مختلف دستگاه ها سازگاری پیدا کرده است. طبق این استاندارد، سه نوع کارت حافظه وجود دارد. هر سه نوع کارت، سایز مستطیلی مشابهی دارند، اما دارای ضخامت های متفاوتی هستند.

کارت های Type I می توانند تا ۳٫۳ میلی متر ضخامت داشته باشند و در درجه اول برای اضافه کردن حافظه ROM یا RAM به کامپیوتر استفاده می شوند.

کارت های Type II می توانند تا ۵٫۵ میلی متر ضخامت داشته باشند. این کارت ها اغلب برای مودم ها و کارت های فکس مودم استفاده می شوند.

کارت های Type III می توانند تا ۱۰٫۵ میلی متر ضخامت داشته باشند که برای هاردهای اکسترنال مناسب و کافی هستند.

کامپکت فلش ( CompactFlash ( CF

 

کارت های حافظه کامپکت فلش که توسط شرکت سندیسک ( SanDisk ) در سال ۱۹۹۴ طراحی شده اند می توانند از ولتاژ ۳٫۳V تا ۵V را پشتیبانی کنند (منظور ولتاژ دستگاهی است که CF به آن متصل می شود). در مقایسه با دیگر کارت های حافظه فلش کوچک، که فقط می توانند با یک ولتاژ کار کنند، کامپکت فلش ها ( CF ) می توانند با مقادیر ولتاژ متغیر بین ۳V تا ۵V هم کار کنند.

دو نوع کارت حافظه کامپکت فلش با ظرفیت های مختلف برای جابه جایی اطلاعات وجود دارد:

کارت حافظه های Type I که دارای ابعاد ۸mm x 36.4mm x 3.3mm هستند.

کارت حافظه های Type II که دارای ابعاد ۸mm x 36.4mm x 5.5 mm هستند.

<<برای مشاهده انواع مختلف کامپکت فلش کلیک کنید.>>

مموری اس دی (SD card)

 

SD card مخفف عبارت Secure Digital Card است. کارت حافظه های اس دی در بسیاری از دستگاه های قابل حمل کوچک مانند دوربین های فیلمبرداری، دوربین های دیجیتال، مینی لپ تاپ ها، پخش کننده های صوتی و تلفن های همراه استفاده می شوند. کارت حافظه های SD که در سال ۱۹۹۹ معرفی شدند، در حال حاضر با ظرفیت هایی بین ۱۶ مگابایت تا ۵۱۲ گیگابایت در بازار موجود است و ظرفیت آنها هنوز هم در حال رشد است. به طور معمول یک کارت اس دی دارای ابعاد ۳۲ × ۲۴ × ۲٫۱ میلی متر است و وزن آن حدودا ۲ گرم است.

برای مشاهده انواع مختلف مموری اس دی (رم دوربین) کلیک کنید.

مموری میکرو اس دی (MicroSD)

 

میکرو اس دی ها در اغلب موارد در تلفن های همراه و سایر دستگاه های دستی کوچک استفاده می شوند. در حال حاضر این کارت های حافظه در ظرفیت های تا ۵۱۲ گیگابایت در بازار موجود هستند و اندازه آنها تقریبا ¼ اندازه مموری اس دی هاست با ابعاد ۱۵mm× ۱۱mm × ۰٫۷mm هستند. کوچکترین کارت حافظه های موجود در بازار هستند.

می توان آداپتورهای این کارت را که با آن سازگار است خریداری کرد . از این طریق می توان کارت های میکرو اس دی را در شکاف کارت های اس دی و مینی اس دی به کار برد.

برای مشاهده انواع مختلف مموری میکرو اس دی (رم موبایل) کلیک کنید.

 

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.