مزاج شناسی ازدواج چیست | شناخت انواع مزاج‌ها برای ازدواج ✅​👨‍⚕️​✨​

مزاج شناسی ازدواج

مزاج‌ شناسی ازدواج یکی از فاکتورهایی بوده که کمتر کسی ممکن است در هنگام ازدواج به آن توجه کند. حال آن‌که همین فاکتور می‌تواند به عنوان مهمترین مسئله در انتخاب همسر در نظر گرفته شود. چرا که اگر زن و شوهر دارای مزاج مختلفی باشند، احتمال وجود چالش در زندگی آن‌ها بیشتر بوده و کمتر پیش می‌آید که بتوانند زندگی عاشقانه‌ای را با یک‌دیگر بسازند. شناخت مزاج طرف مقابل پیش از ازدواج سبب می‌شود تا فرد با اخلاق، روحیات و علایق فرد مقابل خود آشنا شده و آگاهانه دست به انتخاب بزند. همچنین آشنایی با مزاج همسر پس از ازدواج نیز سبب می‌شود فرد تا حد زیادی با خلقیات و علایق او آشنا شده و به این ترتیب خود را با این خلقیات و علایق وفق دهد.

در این مقاله قصد داریم تا با مزاج‌های مختلف و ویژگی‌های خلقی هر یک آشنا شده و اهمیت توجه به مزاج در انتخاب همسر را بررسی کنیم. البته پیش از آن بد نیست فاکتورهای مهم در تشخیص مزاج را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فاکتورهای مهم در تشخیص مزاج افراد

مزاج شناسی ازدواج

10 فاکتور فیزیکی، ظاهری و روانی مختلف وجود داشته که بر اساس آن‌ها می‌توان مزاج افراد را شناسایی کرد. این 10 فاکتور شامل موارد زیر می‌شود.

مزاج شناسی ازدواج

✅رنگ پوست

رنگ پوست اولین فاکتوری است که بر اساس آن می‌توان نوع مزاج افراد را شناسایی کرد. افرادی که رنگ پوست آن‌ها به سرخی، زردی یا رنگ گندمگون متمایل است، دارای مزاج گرم بوده و افرادی با رنگ پوست‌های تیره، سفید و زمینه‌ روشن‌تر معمولا افرادی سرد مزاج هستند.

✅محل لمس پوست

اگر پوست افراد گرم باشد نشان‌دهنده‌ گرمی مزاج و اگر پوستشان سرد باشد نشان‌دهنده‌ سردی مزاج می‌باشد. همچنین نرمی و خشکی پوست نیز می‌تواند به ترتیب نشان‌دهنده‌ تری یا خشکی مزاج باشد.

شکل اعضای بدن

افراد گرم مزاج عمدتا دارای استخوان‌بندی درشتی بوده و قفسه‌ سینه‌ پهن، مفاصل برجسته و بینی، دست و پای بزرگی دارند. در مقابل افراد سرد مزاج معمولا جثه‌ کوچکی داشته و استخوان‌بندی قفسه‌ سینه و مفصل‌های آن‌ها ظریف‌تر است.

✅چاقی و لاغری و شکل عضلات

افرادی که عضلات بیشتری نسبت به چربی داشته، معمولا افراد گرم مزاجی هستند. در مقابل افرادی که مقدار چربی بدنشان بیشتر از عضلات باشد، حتی اگر چاق نباشند نیز مزاج سردی دارند.

✅وضعیت خواب و بیداری

افراد گرم مزاج یا افرادی که مزاج خشکی دارند معمولا خواب کمی داشته و خوابشان سبک است. در مقابل افرادی که دارای مزاج تر یا سرد هستند، ساعات طولانی‌تری را خوابیده و در طول روز نیز خواب‌آلودند.

✅وضعیت مو

مو از دیگر فاکتورهایی بوده که می‌تواند نشان‌دهنده‌ مزاج افراد باشد. افرادی که تار موی آن‌ها کلفت، سیاه رنگ و یا بسیار تیره بوده و معمولا موهای زیاد و پرپشتی دارند گرم مزاج هستند. رشد مو در این افراد نیز سریع‌تر است. برعکس افرادی که رشد موی آن‌ها آهسته بوده و تار مویشان نازک و رنگ روشن است و به طور کلی حجم موی کمی دارند سرد مزاج هستند.

✅نحوه‌ انجام فعالیت‌ها

افراد گرم مزاج در انجام فعالیت‌ها سرعت بیشتری دارند. این افراد معمولا تند راه رفته، سریع پلک می‌زنند، تند حرف می‌زنند و حتی عملکردهای داخلی بدن آن‌ها مثل رشد دندان‌ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. در مقابل افراد سرد مزاج دارای سرعت عملکرد و رشد آهسته‌ای هستند.

✅چگونگی مواد دفعی

از روی چگونگی مواد دفعی بدن نیز می‌توان به مزاج افراد پی برد. مواد دفعی شامل ترشحات گوش و بینی، ادرار، مدفوع، عرق و خونریزی ماهیانه‌ بانوان می‌شود. اگر مواد دفعی کم رنگ، کم بو و رقیق باشد فرد مزاجی سرد داشته و اگر این مواد دارای بوی تند بوده و پررنگ باشند می‌تواند نشان‌دهنده‌ گرمی مزاج باشد.

✅اثرپذیری بدن از سرما و گرمای محیط

افرادی که دارای مزاج گرمی هستند، معمولا تحمل گرما را نداشته و در هوای خنک راحت‌ترند. این افراد ممکن است با برخی ادویه‌های گرم نیز سازگاری نداشته باشند. در مقابل افرادی که دارای مزاج سردی هستند علاقه‌ بیشتری به غذاهایی با مزاج گرم داشته و از محیط‌های سرد یا غذاهایی با مزاج سرد دوری می‌کنند.

✅شرایط روحی و روانی افراد

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ نوع مزاج افراد باشد شرایط روحی و روانی آن‌هاست. افراد گرم مزاج معمولا ویژگی‌های زیر را دارند.

  • درک خوبی از محیط دارند.
  • سریع یاد می‌گیرند.
  • خوشحال و سرزنده هستند.
  • باهوش و با استعداد هستند.
  • خوشبین و امیدوارند.
  • زود عصبانی می‌شوند.
  • اجتماعی و شجاع هستند.
  • خطر‌پذیری بیشتری در کارهایشان دارند.

در مقابل افرادی که مزاج سردی دارند ویژگی‌های خلقی زیر را نشان می‌دهند.

  • اهل خطر کردن نیستند.
  • دیرتر به درک درستی از محیط می‌رسند.
  • گوشه‌گیر و کم رو هستند.
  • ترسو هستند.
  • کم هوش و دیر فهم هستند.
  • غمگین و کم انرژی هستند.
  • ناامید و بدبین می‌باشند.
مزاج شناسی ازدواج

مزاج‌های چهارگانه و ویژگی آن‌ها

مزاج شناسی ازدواج

افراد از لحاظ نوع مزاج به چهار گروه مختلف تقسیم می‌شوند که این چهار گروه شامل موارد زیر می‌گردد.

​✔️​مزاج صفراوی (گرم و خشک)

​✔️​مزاج دموی (گرم و تر)

​✔️​مزاج سوداوی (سرد و خشک)

​✔️​مزاج بلغمی (سرد و تر)

در ادامه به بررسی ویژگی‌های اخلاقی و فیزیکی هر یک از این مزاج‌ها می‌پردازیم.

✅ویژگی‌های مزاج سوداوی

افرادی با مزاج سرد و خشک یا سوداوی عمدتا افرادی منظم و دوراندیش هستند. این افراد تمایل زیادی به ارزیابی و تحلیل مسائل داشته و در امور کار و زندگی حسابگران خوبی می‌باشد. افرادی با مزاج سوداوی بسیار خونسرد و دقیق بوده و معمولا گوشه‌گیر و درونگرا به شمار می‌آیند. این افراد خوابشان بسیار سبک بوده و معمولا فکر و خیال زیادی به سراغشان می‌آید.

افراد سوداوی بیشتر اوقات احساس ضعف و کم انرژی بودن داشته و به عنوان پرخواب ترین مزاج شناخته می‌شوند. افرادی با مزاج سرد و خشک معمولا پوستی سفید داشته، عضلاتشان شل بوده و چربی بدنشان بالاست. از دیگر خصوصیت این افراد می‌توان به سرمایی بودن شدید آن‌ها اشاره کرد.

افرادی که مزاج سوداوی دارند معمولا شرکای جنسی خوبی به شمار می‌آیند. این افراد خواسته‌ خود برای رابطه‌ جنسی را به ندرت بیان می‌کنند و همواره انتظار دارند طرف مقابلشان پا پیش بگذارند. مردان دارای مزاج سوداوی اشتیاق زیادی برای برقراری رابطه‌ جنسی داشته و به واسطه‌ ذهن تحلیل‌گری که دارند به سرعت متوجه می‌شوند که همسرشان از چه چیزهایی لذت می‌برد. زنانی با مزاج سوداوی نیز شریک جنسی خوبی بوده و بسیار رمانتیک هستند. این افراد دوست دارند تا در یک محیط آرام، با نور کم و با لباس‌های اغواکننده رابطه جنسی برقرار کنند.

✅ویژگی‌های مزاج صفراوی

افرادی که مزاج صفراوی دارند عمدتا افرادی پرتحرک، پرسرعت و پرانرژی به شمار می‌آیند. این افراد در انجام کارهایشان بسیار تند و تیز بوده و در تصمیم‌گیری‌ها نیز به سرعت و عجولانه رفتار می‌کنند. افرادی که مزاج صفراوی دارند باهوش و زیرک هستند، اما به سبب تند و تیزی و سرعت عملی که در کارشان دارند ممکن است کم دقت به نظر آیند. این افراد به سرعت عصبانی شده و عصبانیتشان نیز سریعا آرام می‌شود.

افرادی با مزاج گرم و خشک به ترشیجات علاقه‌ زیادی داشته و بیشتر مواقع با مشکلاتی نظیر عطش زیاد و خشکی دهان مواجه هستند. صفراوی‌ها معمولا لاغر اندام بوده و رنگ پوستشان به سمت سفیدی متمایل است. در مقابل سفیدی چشمانشان نیز به سمت زردی می‌رود. افرادی با مزاج صفراوی به شدت گرمایی بوده و حتی در فصول سرد نیز از لباس‌های خنک استفاده می‌کنند.

مردانی با مزاج صفراوی بسیار عملگرا بوده که همین امر سبب می‌شود در حین برقراری رابطه‌ جنسی سریعا نسبت به برطرف کردن نیازهای همسرشان اقدام کنند. زنان دارای مزاج صفراوی اگرچه نمی‌توانند نیازهای جنسی خود را بیان کنند، به واسطه‌ اهمیتی که همسرشان به آن‌ها می‌دهد می‌توانند خود را با شرایط وفق داده و از رابطه لذت ببرند.

✅ویژگی‌های مزاج بلغمی

افرادی که مزاج بلغمی یا سرد و تر دارند معمولا افرادی کم انرژی و کند هستند. این افراد صبور و آرام بوده و کمتر پیش می‌آید که عصبانی شوند. از دیگر ویژگی‌های این افراد می‌توان به خوشخواب بودن و حافظه‌ ضعیفشان اشاره کرد. افرادی با مزاج بلغمی معمولا اندامی چاق و پرچربی داشته و پوستی سفید و موهای کم پشت دارند. این افراد به واسطه‌ این که دهانشان رطوبت زیادی دارد کمتر از سایرین دچار تشنگی می‌شوند.

مردانی با مزاج بلغمی معمولا مهربانتر بوده که همین امر سبب می‌شود همسرانشان اشتیاق زیادی به برقراری رابطه‌ جنسی داشته باشند. این مردان ترجیح می‌دهند همسرشان درخواست رابطه‌ جنسی داشته باشد. زنانی با مزاج بلغمی نیز تمایل دارند تا شریک زندگی خود را از لحاظ جنسی راضی نگه دارند. اگرچه این زنان معمولا آغازکننده‌ رابطه نیستند، اما همواره به درخواست رابطه‌ جنسی از سوی همسرشان پاسخ مثبت می‌دهند.

✅ویژگی‌های مزاج دموی

مزاج دموی یا گرم و تر با ویژگی‌هایی نظیر صمیمیت، آرامش، خوش‌صحبتی و خوش مشربی همراه است. افرادی با این مزاج دارای روابط عمومی و اعتماد به نفس بالایی بوده و نظم و ترتیب کمتری در کارهایشان وجود دارد. این افراد بسیار اهل خطر کردن هستند و ممکن است در هنگام عصبانیت رفتارهای خطرناکی از خود نشان دهند.

از دیگر ویژگی‌های این افراد شجاعت، جسارت و میل آن‌ها به رهبری می‌باشد. افرادی با مزاج گرم و تر معمولا دارای پوست سفید و اندامی درشت و عضلانی هستند. این افراد معمولا دستانی مرطوب و گرم داشته و رگ‌های بدنشان نیز برجسته است از دیگر ویژگی‌های فیزیکی مزاج دموی می‌توان به قدرت حرکتی بالا، اشتهای خوب و قدرت هضم بالا اشاره کرد. این افراد راحت‌تر می‌تواند سرما را تحمل کرده و البته با گرما نیز چندان مشکلی ندارند. یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد پرخوری و میل زیادشان به شیرینی‌جات و ترشیجات است.

افرادی که مزاج دموی دارند معمولا علاقه‌ زیادی به رابطه‌ جنسی داشته و تحریک کردنشان چندان زمان‌بر نمی‌باشد. این افراد در دنیای رمانتیکی زندگی کرده و علایق، خواسته‌ها و خیال‌پردازی‌های جنسی زیادی دارند. افرادی با مزاج دموی تمایل دارند تا همسرشان درخواست‌های آنان را رد نکرده و از رابطه‌ جنسی با آنان احساس خوشحالی کند.

مزاج شناسی ازدواج

اهمیت توجه به مزاج در انتخاب همسر

اگرچه پیش از مزاج شناسی فاکتورهای دیگری برای رسیدن به تفاهم در ازدواج حائز اهمیت است، با این حال باید به مزاج فرد نیز توجه شود. هر چه مزاج دو نفر به یک‌دیگر نزدیک‌تر باشد، تفاهم آن‌ها با یک‌دیگر بیشتر بوده و به این ترتیب ازدواج آن‌ها مطلوب‌تر خواهد بود. مزاج افراد به طور مستقیم بر رژیم غذایی، روحیات، علائق، فیزیک و روابط آن‌ها تاثیرگذار است.

شناخت مزاج طرف مقابل سبب می‌شود تا فرد با روحیات و علایق فرد آشنا شده و علاوه بر توجه به روحیات و علایق خود تا حد ممکن خود را با روحیات شریک زندگی‌اش نیز وفق دهد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، مزاج بر تمایلات جنسی افراد نیز به طور مستقیم تاثیر گذاشته که همین امر می‌تواند در تداوم یک زندگی موثر باشد.

بهترین انتخاب هر مزاج برای ازدواج

مزاج شناسی ازدواج

حال که با ویژگی‌های مزاج‌های مختلف آشنا شدیم نوبت به آن می‌رسد تا بهترین انتخاب هر یک از این مزاج‌ها را برای ازدواج مورد بررسی قرار دهیم.

مزاج شناسی ازدواج

✅بهترین انتخاب دموی‌ها برای ازدواج

دموی‌ها می‌توانند با تمامی مزاج‌ها به جز مزاج سوداوی ارتباط مناسبی برقرار کنند. افراد سوداوی افرادی سرد، خشک، گوشه‌گیر و درونگرا هستند که با افراد دموی که بسیار اهل معاشرت و گشت‌و‌گذارند در تضاد می‌باشند. همین امر می‌تواند سبب ایجاد چالش و تنش در زندگی آنان شود.

✅بهترین انتخاب صفراوی‌ها برای ازدواج

افراد صفراوی که دارای مزاج گرم و خشک هستند بهتر است با افرادی که مزاج سرد و خشک دارند ازدواج کنند. بنابراین سوداوی‌ها بهترین انتخاب ازدواج برای افراد صفراوی هستند. افراد سوداوی می‌تواند کم‌دقتی افراد صفراوی را تا حدی خنثی کرده و به این ترتیب ازدواج مطلوبی داشته باشند. صفراوی‌ها باید از ازدواج با افراد بلغمی که مزاجی سر و تر دارند بپرهیزند. چرا که اگرچه روحیاتشان به هم نزدیک است، با این حال کنار هم قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند چالش‌هایی را برایشان به همراه داشته باشد.

✅بهترین انتخاب بلغمی‌ها برای ازدواج

افراد بلغمی معمولا با تمامی مزاج‌ها سازگاری دارند؛ چرا که بسیار فکر شده عمل کرده و خلق و خوی آرامی دارند. اگرچه بلغمی‌ها با تمامی مزاج‌ها سازگارند، با این حال افرادی با مزاج گرم و خشک یا صفراوی ممکن است مصاحبت با افراد بلغمی را کلافه‌کننده بدانند.

✅بهترین انتخاب سوداوی‌ها برای ازدواج

افراد سوداوی بهتر است برای ازدواج به سراغ افراد دموی یا صفراوی بروند. این افراد درک مناسبی از یک‌دیگر داشته و به این ترتیب به سازگاری خوب از یک‌دیگر می‌رسد. اگرچه در بالا گفته شد که افراد دموی و سوداوی به واسطه برون‌گرایی یکی و درون‌گرایی دیگری ممکن است با یک‌دیگر چالش‌های داشته باشند، از آن‌جایی که دموی‌ها معمولا کار خود را به بعد موکول کرده و سوداوی‌ها افرادی حسابگر هستند می‌توانند در این زمینه زندگی متعادلی در کنار یک‌دیگر داشته باشند.

مزاج شما در کدام دسته است؟

مزاج افراد می‌تواند روحیات، خلقیات، علایق، فیزیک و سبک زندگی افراد را تعیین کند. بنابراین شناخت مزاج افراد پیش از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی در شناخت طرف مقابل و رسیدن به تفاهم با وی کمک‌کننده باشد. اگرچه نمی‌توان تنها بر اساس مزاج افراد برای انتخاب یا عدم انتخاب آنان برای ازدواج تصمیم‌گیری کرد، با این حال مزاج نیز باید در میان فاکتورهای بررسی شده پیش از ازدواج مد نظر قرار گیرد.

شما چه نوع مزاجی دارید؟ آیا تا به حال به فکر کشف مزاج خود افتاده‌اید؟ به نظرتان تاثیر مزاج شناسی ازدواج برای انتخاب همسر چقدر مهم است؟ از اطلاعات و تجربیات خود برای ما بنویسید و این مقاله از سوریتو را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *