آیا باید لباس عروس به رنگ سفید باشد؟ 🤍​👰​🌼​

لباس عروس سفید

وقتی به آداب و رسوم مربوط به ازدواج نگاه می‌کنیم، اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند عروسی با لباس عروس سفید می‌باشد. این امر نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها نیز وجود دارد و لباس سفید به عنوان نمادی از یک پیوند شناخت می‌شود.

علت استفاده از رنگ سفید برای لباس عروس شاید خلوص، پاکی و صفای روحی بوده که این رنگ می‌تواند به خوبی به مخاطب منتقل کند. همچنین رنگ سفید لباس عروس می‌تواند عشق، وحدت و بی‌گناهی را بیان کند. البته سابقه استفاده از رنگ سفید برای لباس عروس چندان طولانی نبوده و به ادوار خیلی گذشته برنمی‌گردد.

در این مقاله قصد داریم با تاریخچه لباس عروس سفید آشنا شده و دیگر رنگ‌های مناسب برای لباس عروس را بررسی کنیم. اگر شما هم می‌پرسید که آیا باید لباس عروس به رنگ سفید باشد؟ برای جواب با سوریتو همراه باشید.

لباس عروس سفید

تاریخچه لباس عروس سفید

در روزگاران گذشته رنگ آبی به عنوان نمادی از زیبایی و پاکدامنی شناخته می‌شده است و همین امر سبب می‌شده تا بسیاری از عروس‌ها رنگ آبی را برای لباس عروس خود انتخاب کنند. در ایران نیز به واسطه وجود فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف از رنگ‌های گوناگونی متناسب با نوع فرهنگ برای لباس عروس استفاده می‌شده است.

این روال تا زمان ازدواج ملکه ویکتوریا ادامه داشت. اما در آن زمان ملکه ویکتوریا به عنوان اولین نفر رنگ سفید را برای لباس عروس خود انتخاب کرد. این انتخاب ملکه ویکتوریا بر صنعت مد و آداب و رسوم عروسی تاثیر گذاشته و سبب شد تا از آن پس رنگ سفید به عنوان نمادی از پاکی، زیبایی و شروع یک زندگی جدید شناخته شود. در ایران نیز استفاده از رنگ سفید برای عروس‌ها از دوره قاجار رواج پیدا کرد.

لباس عروس سفید

تناژ مختلف رنگ سفید برای لباس عروس

انواع لباس عروس سفید

همانطور که گفته شد تاریخچه استفاده از رنگ سفید برای لباس عروس به حدود 200 سال پیش برمی‌گردد. هنوز هم این رنگ به عنوان شناخته شده‌ترین و پرطرفدارترین رنگ برای لباس عروس استفاده می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که حتی رنگ سفید از تناژ مختلفی برخوردار است که از هر یک از این رنگ‌ها می‌توان برای دوخت لباس عروس استفاده کرد. از جمله تناژ مختلف رنگ سفید می‌توان موارد زیر را نام برد.

لباس عروس سفید

​✅​رنگ سفید مطلق یا گچی

سفیدترین رنگ سفید، رنگ سفید خالص، سفید مطلق یا رنگ گچی می‌باشد. این رنگ سفید برای پوست‌های گرم، تیره و سبزه مناسب است و برای افرادی که پوست روشنی دارند، ممکن است قدری بی‌روح بوده و آنان را رنگ پریده نشان دهد.

​✅​سفیده یخی

رنگ سفید یخی تناژی از رنگ سفید بوده که حس سرما را منتقل می‌کند. ته مایه رنگ سفید یخی طوسی و آبی کمرنگ بوده و همین امر سبب می‌شود تا حس و حالی سرد داشته باشد. این رنگ سفید برای افرادی با پوست‌های روشن مناسب نیست، اما افرادی که پوستی مایل به زرد دارند می‌توانند این رنگ را انتخاب کنند.

​✅​سفید ابریشمی یا طبیعی

به نوعی از رنگ سفید که درخشش و برق کمتری نسبت به سفید خالص دارد سفید طبیعی یا ابریشمی گفته می‌شود. این رنگ سفید تقریبا برای تمامی رنگ پوست‌ها از تیره تا روشن مناسب می‌باشد.

لباس عروس سفید

​✅​سفید عاجی

از سفید عاجی به عنوان رنگ نباتی نیز یاد می‌شود. رنگ سفید عاجی نسبت به رنگ سفید گرم‌تر بوده و دارای ته مایه زرد می‌باشد. علت نامگذاری این رنگ شباهت بسیار زیاد آن به رنگ عاج فیل می‌باشد. رنگ سفید عاجی تقریبا برای تمامی رنگ پوست‌ها مناسب است.

​✅​سفید طلایی روشن

رنگ شامپاینی یا رنگ سفید طلایی روشن از دیگر تناژ‌های رنگ سفید بوده که به عنوان یک رنگ رسمی شناخته می‌شود. این رنگ برای افرادی که علاقه‌ای به استفاده از لباس عروس‌های رنگی نداشته و در مقابل از رنگ سفید نیز خوششان نمی‌آید گزینه مناسبی می‌باشد.

​✅​سفید بژ

اگر رنگ سفید دارای ته مایه قهوه‌ای باشد، از آن به عنوان سفید بژ یاد می‌شود. این رنگ برای پوست‌های سرد و روشن بسیار جذاب بوده و در مقابل به چهره‌هایی با ته مایه زرد یا زیتونی نمی‌آید.

​✅​سفید مایل به پوست پیازی

رنگ سفیدی که دارای ته مایه صورتی باشد به عنوان رنگ پوست پیازی شناخته می‌شود. این رنگ بسیار شبیه به رنگ سفید طبیعی بوده و برای پوست‌هایی با توناژ تیره و ته مایه زرد مناسب است.

لباس عروس سفید

انتخاب رنگ سفید برای لباس عروس الزامی نیست !

لباس عروس رنگی

از آن‌جایی که استفاده از رنگ سفید برای لباس عروس سابقه دور و درازی ندارد و از طرفی صنعت مد همواره در حال تغییر است، لزومی به استفاده از رنگ سفید برای لباس عروس نمی‌باشد. عروس خانم‌ها می‌توانند متناسب با سلیقه و نظر شخصی خود لباس عروس خود را از میان سایر رنگ‌ها انتخاب کنند.

از آن‌جایی که رنگ‌های زیبای زیادی وجود داشته که می‌تواند جلوه لباس عروس را دوچندان سازد، لازم است عروس خانم‌ها در هنگام انتخاب رنگ لباس نکاتی را مد نظر قرار دهند که از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لباس عروس سفید

☑️توجه به ویژگی‌های شخصیتی

از آن‌جایی که رنگ لباس عروس می‌تواند انتقال‌دهنده احساسات و شخصیت عروس باشد، در نتیجه باید رنگ آن از میان رنگ‌هایی انتخاب شود که به بهترین شکل ممکن شخصیت عروس را نشان می‌دهد. همچنین رنگ انتخابی بهتر است مورد علاقه و پسند عروس باشد تا بتواند حس راحتی و اعتماد به نفس خود را حفظ کند.

☑️توجه به رنگ پوست

در هنگام انتخاب رنگ لباس عروس باید به رنگ پوست و تناژ آن توجه شود. برای تشخیص رنگ پوست و تناژ آن راه‌های مختلفی وجود دارد.

راه اول آن است که به رنگ مو و رنگ چشم‌ها توجه شود. افرادی که رنگ طبیعی موهایشان قهوه‌ای، مشکی و بلوند بوده و چشم‌هایی با رنگ سبز، طوسی یا آبی دارند، معمولا دارای تناژ پوستی سردی هستند، و در مقابل افرادی با رنگ موی طبیعی مشکی، زرد، قرمز، نارنجی و بلوند و رنگ چشم‌های عسلی یا قهوه‌ای رنگ پوست گرمی دارند. از روی رنگ رگ دستان در قسمت ساعد نیز می‌توان تناژ رنگ پوست را تشخیص داد.

رگ‌های آبی و بنفش نشان‌دهنده رنگ پوست سرد و رنگ‌های زیتونی و سبز رگ‌ها نشان‌دهنده تناژ گرم پوست می‌باشد. از طریق تغییرات پوست در زیر نور آفتاب نیز می‌توان تناژ پوست را مشخص کرد.

پوست سرد و گرم

زمانی که رنگ پوست و تناژ آن مشخص شد، باید متناسب با آن به سراغ رنگ مناسب برای لباس عروس رفت. افرادی که پوستی با تناژ سرد دارند، بهتر است از رنگ‌های پاستلی، مرجانی، سبزهای روشن، سبز آبی ملایم، هلویی و آبی روشن برای لباس عروس خود استفاده کنند. در مقابل افرادی با تناژ پوستی گرم بهتر است به سراغ رنگ‌های پررنگی مانند بنفش، قرمز، آبی، کهربایی، طلایی، رنگ‌های پاستلی، زرد و هلویی بروند.

افرادی که پوستی متوسط دارند، تقریبا می‌توانند از تمامی رنگ‌ها استفاده کنند که البته بهتر است رنگ انتخابی جزو رنگ‌های عمیق و روشن باشد. توجه کنید که تا جای ممکن به سراغ رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای برای لباس عروس خود نروید.

لباس عروس سفید

☑️توجه به فصل

برای انتخاب رنگ لباس عروس می‌توان از فصلی که قرار است مراسم در آن برگزار شود الهام گرفت. برای عروسی‌های بهاری می‌توان از رنگ‌های پاستلی مانند صورتی لطیف، اسطوخودوسی، سبزه نعنایی و آبی آسمانی ملایم استفاده کرد.

اگر قرار است مراسم عروسی در فصل تابستان برگزار شود، می‌توان رنگ‌های تیره‌تری را برگزید. به عنوان مثال رنگ‌هایی مانند قرمز یاقوتی، سبز زمردی و آبی تیره برای لباس عروس مناسب هستند که می‌توان این رنگ‌ها را با رنگ جواهرات ست کرد.

برای یک عروسی پاییزی رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد و دیگر رنگ‌های پاییزی مناسب است. رنگ‌های شامپاینی، سفید عاجی، سبز و قرمز نیز مناسب یک استایل زمستانی برای عروس هستند.

☑️توجه به رنگ لباس داماد

عروس خانم‌ها می‌توانند متناسب با رنگ لباس داماد رنگ لباس خود را انتخاب کنند. در واقع هماهنگی رنگ لباس عروس و داماد می‌تواند تا حد زیادی هماهنگی، همراهی و اشتراک عروس و داماد را نشان دهد. از آن‌جایی که معمولا رنگ لباس داماد جزو رنگ‌های تیره مانند مشکی یا سرمه‌ای است، عروس می‌تواند رنگ لباس خود را با اکسسوری‌های لباس داماد مانند کراوات، جلیقه یا گل داخل جیب کت ست نماید.

لباس عروس سفید

رنگ‌های مناسب برای لباس عروس

بهترین رنگ لباس عروس

حال که متوجه شدیم می‌توان رنگ لباس عروس را از میان رنگ‌های غیر از سفید انتخاب کرد، نوبت به آن می‌رسد تا بهترین رنگ‌های لباس عروس را بررسی کنیم.

✔️رنگ اسطوخودوسی

رنگ اسطوخودوستی یک بنفش ملایم و مایل به یاسی می‌باشد که می‌تواند زیبایی و ظرافت را نشان دهد. این رنگ به ویژه برای فصل‌های تابستان و بهار گزینه مناسبی می‌باشد. لباس عروس اسطوخودوسی را می‌توان برای عروسی‌های فضای باز و عروسی‌های سرپوشیده استفاده کرد.

در ضمن استفاده از گل‌های اسطوخودوس نیز همراه با این رنگ لباس معرکه می‌شود. برای ست کردن این لباس می‌توان آن را با رنگ سبز روشن ست کرد.

✔️رنگ سبز زمردی

از جمله رنگ‌های اصلی عروسی برای تمامی فصول سبز زمردی است. سبز زمردی به عنوان یکی از رنگ‌های ترند شناخته شده که با رنگ‌هایی مانند نقره‌ای، صورتی و آبی روشن به خوبی ست می‌شود.

لباس عروس سفید

✔️رنگ قرمز گل رز

یکی دیگر از رنگ‌های مناسب برای لباس عروس رنگ قرمز گل رز است. این رنگ نماد خوش شانسی، شادی و رفاه می‌باشد. این رنگ قرمز جزو رنگ‌های شیک و باکلاس بوده و برای استفاده در تمامی فصول مناسب می‌باشد.

برای اکسسوری‌ها نیز می‌توان رنگ‌های صورتی، خردلی، نقره‌ای، سبز ارتشی، آبی روشن، شتری و خاکستری را انتخاب کرد که به خوبی با رنگ قرمز گل رز ست می‌شوند.

✔️رنگ آبی

رنگ آبی یک رنگ زیبا، کهن و کلاسیک برای لباس عروس می‌باشد. همانطور که گفته شد پیش از رنگ سفید رنگ آبی به عنوان رنگ رسمی لباس عروس استفاده می‌شده است. این رنگ لباس هم برای عروسی‌های برگزار شده در مکان سرپوشیده و هم برای فضای باز گزینه مناسبی می‌باشد.

رنگ آبی با رنگ‌های آبی تیره، برنزی و سبز ست شده و برای تمامی فصول مناسب است. آبی می‌تواند حس آرامش، وفاداری و معنویت را القا کند.

✔️رنگ مریم گلی

رنگ مریم گلی یک رنگ سبز زیبا بوده که برای لباس عروس بسیار خاص و فوق‌العاده می‌باشد. این رنگ لباس با طلایی، سبز تیره، صورتی و آبی سرمه‌ای ست شده و برای عروسی‌هایی که در فضای باز یا بسته برگزار می‌شوند، مناسب است.

لباس عروس سفید

✔️رنگ زرد

شاید تصور کنید که رنگ زرد گزینه مناسبی برای لباس عروس نیست. حال آن که این رنگ می‌تواند جلوه‌ای بسیار زیبا به لباس عروس ببخشد. هر چه رنگ لباس عروس زرد روشن‌تری باشد جلوه آن جذاب‌تر خواهد بود.

این رنگ برای تمام فصول مناسب بوده و به خوبی با مشکی، خاکستری، سفید، صورتی، آبی، سبز و بنفش ست می‌شود.

✔️صورتی رژگونه

اگر طرفدار رنگ‌های دخترانه هستید، رنگ صورتی رژگونه برای لباس عروس بی‌نظیر است. زیبایی این رنگ به اندازه‌ای بوده که حتی در دکورهای عروسی نیز از آن استفاده می‌شود. این رنگ لباس عروس را می‌توان با آبی، سرمه‌ای، صورتی تیره، قرمز و سبز ست کرد. رنگ صورتی نمادی از عشق و زنانگی می‌باشد.

شما طرفدار لباس عروس رنگی هستید یا سفید؟

طبق آداب و رسوم مخصوص عروسی‌ها لباس عروس‌ها معمولا به رنگ سفید انتخاب می‌شوند. حال آن که رنگ سفید رنگ اصلی لباس عروس نبوده و در گذشته از رنگ آبی برای لباس عروس استفاده می‌شده است. در دنیای امروز نیز می‌توان از رنگ‌هایی غیر از سفید برای لباس عروس استفاده کرد که البته در انتخاب رنگ مناسب باید نکات ذکر شده در بالا رعایت شود.

به نظر شما رنگ آبی برای لباس عروس زیباتر است یا سفید؟ آیا شما تجربه استفاده از رنگ‌های دیگر غیر از سفید را داشته‌اید؟ در قوم و اقوام شما چه رنگی رسمیت دارد؟ از نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *