مراحل ثبت عقد و ازدواج در ترکیه ✅​👰‍♀️​🤵‍♂️​

ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

در چند سال گذشته تعداد ازدواج‌های بین‌المللی در کشور ترکیه بسیار افزایش یافته است. بسیاری از ایرانیان برای بهره‌مندی از مزایای ثبت عقد و ازدواج در ترکیه تمایل دارند تا جهت ازدواج به این کشور مراجعه کنند. همچنین ایرانیانی که قصد ازدواج با یک فرد غیر ایرانی را دارند برای ثبت ازدواج خود به کشور ترکیه مراجعه می‌کنند؛ چرا که فرآیند ازدواج با افراد غیر ایرانی و به ویژه با مذهب متفاوت در کشور ترکیه به مراتب آسان‌تر است.

در این مقاله قصد داریم با مزایای ثبت ازدواج در کشور ترکیه آشنا شده و مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج و مراحل آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر به ازدواج در کشور ترکیه فکر می‌کنید، در این متن با ما همراه باشید.

ثبت ازدواج در ترکیه

ازدواج‌ها در ترکیه در شهرداری اتفاق می‌افتد. البته افراد مذهبی علاوه بر ثبت ازدواج در شهرداری به برگزاری مراسم عقد در مساجد نیز می‌پردازند. چنانچه هر دو فرد ایرانی باشند، می‌توانند از طریق شهرداری ترکیه ازدواج خود را ثبت کرده و گواهی ازدواج بین‌المللی دریافت کنند.

این گواهی ازدواج به واسطه آن که به زبان ترکی و انگلیسی بوده، یک گواهی معتبر برای سفارت بسیاری از کشورها می‌باشد. همچنین ایرانیان می‌توانند از طریق کنسولگری ایران در ترکیه نیز به ثبت ازدواج خود بپردازند که البته این ثبت ازدواج مانند مراحل قانونی ازدواج در ایران شامل تعیین مهریه، تعیین حق طلاق و سایر حقوق ازدواج در ایران می‌باشد.

پس از ثبت ازدواج در ترکیه نیز ایرانیان با ارائه سند ازدواج بین‌المللی خود به کنسولگری‌های ایران می‌توانید ازدواج و نام همسر خود را در شناسنامه‌هایشان ثبت کنند.

ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

مزایای ازدواج بین المللی در ترکیه

ثبت ازدواج در کشور ترکیه دارای مزایایی بوده که سبب جذب بسیاری از افراد برای این امر شده است. از جمله مزیت‌های ازدواج بین‌المللی در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

☑️​در صورتی که یک فرد ایرانی با یک فرد ترک زبان بومی کشور ترکیه ازدواج کند می‌تواند اقامت و پاسپورت این کشور را دریافت کرده و اجازه قانونی جهت زندگی در ترکیه یا راه‌اندازی کسب و کار را دریافت کند.

☑️​در صورت ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه، مدرک بین‌المللی مربوط به ازدواج اعطا می‌گردد که این مدرک برای مهاجرت به سایر کشورها بسیار کارآمد و حائز اهمیت است.

☑️​بهره‌مندی از امکانات توریستی ترکیه نیز از دیگر مزایای ثبت ازدواج در این کشور می‌باشد. از آن‌جایی که هزینه برگزاری مراسم در ترکیه با ایران تفاوت چندانی ندارد، برگزاری مراسم در ترکیه می‌تواند امری بسیار رویایی باشد.

☑️​اگر یک فرد ایرانی بخواهد با یک شخص غیر ایرانی و اروپایی ازدواج کند انجام مراسم در کشور ترکیه هم برای عروس و داماد و هم برای خانواده‌ها بسیار آسان‌تر است. از طرفی هزینه سفر کردن خانواده‌ها به کشور ترکیه معقول‌تر و روند آن آسان‌تر می‌باشد.

☑️​از دیگر دلایلی که ایرانیان را مجاب می‌کند که ازدواج خود را در کشور ترکیه انجام دهند متفاوت بودن قانون ازدواج در ترکیه و عدم وجود برخی محدودیت‌ها می‌باشد. به عنوان مثال در کشور ایران ایرانیان تنها با افرادی می‌توانند ازدواج کنند که مسلمان باشند و در غیر این صورت ازدواج مشروط به تغییر دین فرد غیر مسلمان است. این در حالی است که ثبت ازدواج در کشور ترکیه برای تمامی افراد با هر مذهب و آیینی امکان‌پذیر می‌باشد.

مدارک لازم برای ازدواج در ترکیه

ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

جهت ثبت ازدواج در کشور ترکیه نیز مانند کشور ایران نیاز به ارائه برخی مدارک و طی کردن برخی مراحل وجود دارد. از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

​✔️مدارک هویتی

مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه مدارک هویتی می‌باشد. این مدارک شامل پاسپورت معتبر و مدت‌دار، اصل شناسنامه و کارت ملی می‌باشد.

​✔️چهار قطعه عکس

همانطور که در ایران برای ثبت ازدواج ارائه عکس الزامی است، برای ثبت ازدواج در کشور ترکیه نیز باید عکس زوجین ارائه گردد.

​✔️برگه تجرد از کنسولگری ایران

افرادی که ازدواج اولشان است باید اجازه‌نامه پدر یا در صورت فوت پدر، اجازه‌نامه جد پدری یا عمو را به عنوان برگه تجرد ارائه دهند. در صورت المثنی بودن شناسنامه نیز لازم است افراد به کشور ایران مراجعه کرده و برگه تجرد را دریافت کنند.

زمانی که برگه تجرد از کشور ایران صادر شد کنسولگری ایران در کشور ترکیه یک برگه تجرد به زبان ترکی صادر کرده و آن را مهر و امضا می‌کند. در جهت دریافت برگه تجرد در ترکیه ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و عکس الزامی است. در صورت تمایل به گرفتن سند ازدواج بین‌المللی نیز پس از دریافت گواهی تجرد از کنسولگری باید این گواهی به تایید وزارت امور خارجه ترکیه برسد تا فرآیند اعطای سند ازدواج بین‌المللی تکمیل شود.

​✔️گواهی سلامت

همانطور که در کشور ایران پیش از ازدواج باید آزمایش‌هایی انجام شده و به نوعی زوجین از سلامت یک‌دیگر اطمینان حاصل کنند، برای ثبت ازدواج در کشور ترکیه نیز ارائه گواهی سلامت الزامی می‌باشد. گواهی سلامت در کشور ترکیه شامل آزمایش خون و عکس از ریه می‌‌شود. این آزمایش‌ها در تمامی بیمارستان‌ها قابل انجام خواهد بود.

​✔️ترجمه پاسپورت به ترکی

از دیگر مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه ترجمه ترکی پاسپورت می‌باشد. ترجمه پاسپورت می‌تواند در کنسولگری ایران انجام شده یا توسط دارالترجمه‌های معتبر انجام گردد. سپس ترجمه پاسپورت باید در دفتر ثبت اسناد مهر شده و برابر با اصل شود.

​✔️تحویل مدارک به شهرداری منطقه

زمانی که مدارک آماده شد باید آن را به شهرداری منطقه ارائه کرده تا در قسمت بخشداری مدارک مهر و امضا شوند. پس از آن که مدارک مهر و امضا شد، باید مجدداً به شهرداری برده شده تا تاریخ عقد معین گردد.

​✔️ارائه برگه طلاق

از آن‌جایی که در کشور ترکیه چند همسری ممنوع می‌باشد، اگر فردی قبلاً ازدواج کرده‌ است، ارائه برگه طلاق نیز برای وی الزامی می‌باشد.

​✔️ارائه شاهد

برای ثبت ازدواج در ترکیه نیز مانند ایران وجود شاهد الزامی است. چنانچه شاهدها به زبان ترکی مسلط نیستند وجود مترجم نیز در هنگام عقد ضروری است.

مراحل ثبت ازدواج در ترکیه

برای ثبت ازدواج در کشور ترکیه به طور خلاصه باید مراحل زیر طی شود.

  • مراجعه به کنسولگری برای دریافت گواهی تجرد و ارائه مدارک هویتی
  • دریافت تاییدیه وزارت امور خارجه ترکیه برای دریافت سند ازدواج بین‌المللی
  • انجام آزمایشات سلامتی
  • دریافت فرم‌های شهرداری با مهر و امضای بخشداری
  • تعیین وقت عقد توسط شهرداری
  • ثبت عقد در سفارت ایران (جهت ثبت عقد در ایران لازم است به سفارت ایران در کشور ترکیه مراجعه کرده تا عقد قانونی ثبت گشته و شما در کشور ایران نیز به عنوان زن و شوهر شناخته شوید. در صورت تمایل عقد دینی نیز در سفارت ایران انجام می‌گردد.

دریافت اقامت ترکیه از طریق ازدواج

امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج با یک فرد بومی ترکیه وجود دارد. این امر تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که برای دولت ترکیه ثابت شود که انگیزه شما از ازدواج تنها اخذ اقامت این کشور نبوده است. از این رو برای اخذ اقامت ترکیه به هیچ عنوان به فکر انجام عقدهای صوری نباشید.

علت این امر آن است که زمانی که ازدواج واقعی در کشور ترکیه صورت می‌گیرد، نزدیک به 3 سال زمان نیاز است تا افراد بتوانند کارت شهروندی ترکیه را دریافت کنند. پیش از این 3 سال، کارت اقامت موقت برای فعالیت و زندگی در کشور ترکیه به آنان اعطا می‌شود، اما برای آن که افراد بتوانند تابعیت کشور ترکیه و پاسپورت این کشور را دریافت کنند باید به مدت 3 سال از ازدواج آنان با یک تبعه ترک گذشته باشد.

در ضمن توجه به این نکته ضروری بوده که پس از گذشت 3 سال افراد تنها در صورتی می توانند درخواست دریافت پاسپورت و اقامت ترکیه را بدهند که به زبان ترکی مسلط شده و ثابت کنند که نظم عمومی و قانون و عرف این کشور را رعایت می‌کنند. 

ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

قوانین ازدواج در ترکیه

ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

ازدواج در کشور ترکیه تابع قوانینی بوده که رعایت نکردن هر یک از این قوانین در حکم یک امر غیرقانونی محسوب می‌شود و می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز باشد. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅در ترکیه تنها افرادی می‌توانند ازدواج کنند که سن قانونی آن‌ها به 18 سال رسیده باشد.

✅اگر ازدواج یک فرد ایرانی و یک فرد غیر ایرانی باید فرد تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های ازدواج را داشته باشد.

✅دریافت گواهی تجرد هم برای خانم و هم برای آقا الزامی است؛ چراکه چند همسری در کشور ترکیه ممنوع می‌باشد.

✅در صورت طلاق یا فوت همسر یکی از زوجین ارائه گواهی طلاق یا فوت همسر الزامی می‌باشد.

✅زنان مطلقه یا بیوه باید برای ازدواج مجدد 300 روز عده نگه دارند. البته در صورت دریافت گواهی عدم بارداری نیازی به این امر نیست.

✅کشور ترکیه ازدواج موقت را به رسمیت نمی‌شناسد. در نتیجه این ازدواج منجر به دریافت اقامت نمی‌شود.

✅ازدواج با یک فرد پناهنده در کشور ترکیه منجر به دریافت اقامت این کشور نمی‌شود.

✅علاوه بر ازدواج با محارم و بستگان نزدیک، ازدواج با فرزندان دایی، خاله، عمه و عمو نیز ممنوع است.

✅چنانچه عقد تنها توسط فرد دینی انجام شده و در شهرداری انجام نگردد، عقد از لحاظ قانونی باطل است.

شما به ازدواج در ترکیه علاقه دارید؟

متفاوت بودن قوانین ازدواج در کشور ترکیه و نبود محدودیت‌هایی که در ایران برای ازدواج با افراد غیر ایرانی وجود دارد، سبب شده تا بسیاری از ایرانیان تصمیم بگیرند ازدواج خود را در کشور ترکیه انجام دهند. ثبت عقد و ازدواج در ترکیه نه تنها نسبت به کشور ایران آسان‌تر است، بلکه سبب اخذ اقامت این کشور و دریافت پاسپورت ترکیه نیز می‌شود؛ البته به شرط آن که از ازدواج با یک فرد تبعه ترک بیش از 3 سال گذشته باشد.

به نظر شما ازدواج در ترکیه بهتر است یا ایران؟ آیا شما تجربه برگزاری، شرکت و یا عقد و عروسی در ترکیه را داشته‌اید؟ از نگاه شما ازدواج در ترکیه مناسب کدام دسته از افراد است؟ از نظرات و تجربیات خود برای ما بنویسید و این مطلب از سوریتو را با آشنایانتان به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *