سوالات رایج قبل از آزمایش ازدواج 👰‍♀️​🤵‍♂️​❔​

آزمایش ازدواج

یکی از اقدامات مهمی که پیش ازدواج باید به آن پرداخته شود، انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج است. اهمیت آزمایش ازدواج به اندازه‌ای بوده که بدون ارائه جواب آزمایش به محضر خطبه عقد جاری نمی‌شود. انجام آزمایشات پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا اطلاعات کافی در رابطه با سلامت فیزیکی شریک زندگی‌شان به دست آورده و در صورت وجود مشکل به سرعت به فکر راه چاره باشد.

در این مقاله قصد داریم تا پس از بررسی مزیت‌های انجام آزمایش ازدواج و بررسی آزمایشات و مراقبت‌های پزشکی انجام شده، رایج‌ترین سوالات درباره آزمایشات پیش از ازدواج را پاسخ دهیم. اگر در شرف ازدواج هستید، با ما همراه باشید.

مزیت انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج

انجام آزمایشات قبل از ازدواج دارای مزایایی بوده که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شناسایی مشکلات احتمالی که می‌تواند بر روند بارداری یا جنین تاثیرگذار باشد.
  • ارزیابی آمادگی زوجین برای فرزنددار شدن
  • بررسی زوجین از لحاظ وجود بیماری‌های مقاربتی که می‌تواند به سرعت به شریک زندگی فرد منتقل شود.
  • کمک به افزایش باروری از طریق برنامه‌های درمانی مناسب
  • انجام برنامه‌ریزی‌های قبلی جهت اقدامات جایگزین مانند لقاح مصنوعی
  • اطلاع از اعتیاد یا عدم اعتیاد زوجین
  • اطلاع از وجود یا عدم وجود بیماری‌های ژنتیک
آزمایش ازدواج

آزمایشات و مراقبت‌های سلامتی پیش از ازدواج

آزمایش ازدواج

آزمایشات قبل از ازدواج شامل چندین تست مختلف بوده که برخی از آن‌ها از هر دو نفر و برخی از آن‌ها تنها برای یکی از زوجین انجام می‌گردد. از جمله آزمایشات و مراقبت‌های سلامتی می‌توان موارد زیر را نام برد.

​✅​آزمایش عدم اعتیاد

آزمایش عدم اعتیاد هم برای آقا و هم برای خانم انجام می‌شود. بررسی اعتیاد زوجین از طریق آزمایش ادرار مشخص شده که در صورت مثبت شدن آزمایش باید هر دو طرف رضایت خود را جهت انجام مراسم عقد اعلام نمایند. در غیر این صورت عقد انجام نمی‌شود.

آزمایش اعتیاد نیازی به ناشتا بودن ندارد و از آن‌جایی که مصرف داروهای کدئین‌دار نیز ممکن است سبب مثبت شدن آزمایش شود لازم است تا یک هفته یا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش داروهای مسکن، داروهای کدئین‌دار و داروهایی مانند ویتامین ب کمپلکس مصرف نشود.

​✅​بررسی بیماری تلاسمی

بیماری تلاسمی یک بیماری خونی ارثی بوده که پیش از انجام ازدواج مورد آزمایش قرار می‌گیرد. برای بررسی این بیماری آزمایش خون انجام می‌شود. آزمایش تلاسمی در ابتدا تنها برای آقا انجام می‌شود. در صورتی که تالاسمی منفی شد نیازی به آزمایش دادن خانم نمی‌باشد. اما در صورت مثبت شدن تالاسمی آقا، باید خانم نیز از لحاظ ابتلا به این بیماری مورد آزمایش قرار گیرد.

لازم به ذکر است که در آزمایش انجام شده برای تلاسمی علاوه بر این بیماری دیگر بیماری‌ها مانند سیفلیس و هپاتیت نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

​✅​بررسی بیماری سیفلیس

بیماری سیفلیس که بیماری مقاربتی عفونی می‌باشد که از طریق رابطه جنسی به افراد منتقل می‌گردد. در صورتی که این بیماری تشخیص داده نشده و به سرعت درمان نشود می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مانند ضایعات قلبی و عروقی، ضایعات عصبی و حتی مرگ شود.

در صورتی که مادر به این بیماری مبتلا باشد سبب می‌شود تا جنین نیز به این بیماری آلوده شده و عوارض جبران‌ناپذیری برای وی داشته باشد. این آزمایش تنها برای آقایان انجام می‌شود، اما بانوان نیز می‌توانند به درخواست خود این آزمایش را انجام دهند.

​✅​تزریق واکسن کزاز

از دیگر مراقبت‌های سلامتی پیش از ازدواج می‌توان به تزریق واکسن کزاز برای خانم‌ها اشاره کرد. فاصله تزریق واکسن کزاز 10 ساله می‌باشد که یادآور اول آن در دوران دبیرستان تزریق می‌شود. چنانچه ازدواج قبل از رسیدن به موعد تزریق واکسن انجام شود نیازی به تزریق نمی‌باشد. اما در غیر این صورت واکسن به شکل عضلانی برای خانم‌ها تزریق می‌گردد.

​✅​مشاوره ژنتیک

یکی دیگر از اقدامات مراقبتی پیش از ازدواج انجام مشاوره ژنتیک می‌باشد که الزام انجام این مشاوره به ویژه برای زوج‌هایی که نسبت فامیلی با یک‌دیگر دارند بیشتر است. آزمایش ژنتیک بر خلاف دیگر آزمایش‌های ازدواج که در همان روز آماده می‌شود قدری طولانی‌تر می‌باشد.

در مشاوره ژنتیک زوجین از لحاظ وجود بیماری‌های ارثی در خانواده یا فامیل نزدیک خود مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن در صورت لزوم آزمایشات بیشتری برای آنان انجام می‌شود. چنانچه در نمونه خونی زوجین مشکلی وجود داشته باشد آزمایشات تکرار شده و اقدامات لازم آغاز می‌گردد.

​✅​شرکت در کلاس‌های آموزشی تنظیم خانواده

آخرین اقدام مهمی که جزو آزمایشات و بررسی‌های پیش از ازدواج محسوب می‌شود شرکت در کلاس‌های آموزشی تنظیم خانواده است. در این کلاس‌ها مسائل مختلف فیزیکی، جنسی، روانی و اجتماعی به جوانان آموزش داده می‌شود.

از جمله مسائلی که در این کلاس‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود می‌توان به توضیح مسائل جنسی، توضیح غرایز جنسی، بررسی علت‌های خیانت، آمار طلاق و ازدواج، تغذیه قبل از رابطه، ارگاسم، شناخت دستگاه‌های تناسلی، نوع روابط عاطفی و اجتماعی و اقداماتی جهت پیشگیری از اختلال در خانواده اشاره کرد.

آزمایش ازدواج

سوالات رایج درباره آزمایش ازدواج

حال که با مزیت‌های آزمایش‌های پیش از ازدواج آشنا شده و آزمایش‌های پیش از ازدواج را مورد بررسی قرار دادیم نوبت به آن می‌رسد تا تعدادی از رایج‌ترین سوالات مربوط به آزمایش‌های قبل از ازدواج را پاسخ دهید.

  1. برای آزمایش قبل از ازدواج چه مدارکی لازم است؟

برای انجام آزمایش قبل از ازدواج باید شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس از زوجین به یکی از دفاتر ازدواج تحویل داده شده تا برگه انجام آزمایش به شما تحویل گردد. با ارائه برگه انجام آزمایش و مدارک شناسایی نام برده می‌توانید به آزمایشگاهی که آزمایشات قبل از ازدواج را انجام می‌دهد مراجعه کنید.

  1. جواب آزمایش ازدواج چقدر طول می‌کشد؟

آزمایشات خون و ادرار گرفته شده در همان روز مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن به زوجین تحویل داده می‌شود. اما در صورتی که نیاز به مشاوره ژنتیک بوده و یا آزمایشات انجام شده غیرطبیعی باشند جهت بررسی‌های بیشتر ممکن است جواب آزمایش بین چند روز تا چند هفته بعد به زوجین تحویل داده شود.

  1. اگر یکی از زوجین تلاسمی مینور داشته باشد می‌تواند ازدواج کند؟

همانطور که گفته شد آزمایش تلاسمی در وهله اول تنها از آقا گرفته می‌شود. اگر آقا سالم باشد نیازی به انجام آزمایش برای خانم نمی‌باشد، اما اگر آقا مبتلا به تلاسمی مینور بود خانم نیز موظف به انجام آزمایش تلاسمی می‌باشد. چنانچه جواب آزمایش تلاسمی خانم منفی باشد مشکلی برای ازدواج وجود ندارد.

  1. اگر زوجین هر دو به تلاسمی مینور مبتلا باشند می‌توانند با هم ازدواج کنند؟

زوجین دارای تالاسمی مینور نباید با یک‌دیگر ازدواج کنند؛ چرا که در چنین شرایطی فرزند آن‌ها مبتلا به تلاسمی ماژور می‌شود. تلاسمی ماژور نوع شدید کم خونی بوده که علاوه بر عارضه‌ها و بیماری‌های بسیاری که برای فرد به همراه دارد، او را به شکل دائمی به تزریق خون نیازمند می‌کند.

  1. در آزمایش اعتیاد چه موادی مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

در آزمایش اعتیاد فرد از لحاظ اعتیاد به ترکیبات تریاک، انواع مورفین، متادون و ترامادول مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

  1. آیا آزمایش اعتیاد شامل مشروبات الکلی، سیگار و قلیان نیز می‌شود؟

خیر. در آزمایشات ازدواج مصرف مشروبات الکلی، سیگار و قلیان مشخص نمی‌گردد.

  1. بهترین زمان برای انجام آزمایش قبل از ازدواج چه زمانی است؟

از آن‌جایی که ممکن است به آزمایشات ازدواج آزمایشات ژنتیک نیز اضافه شده و یا مشکلات نشان داده شده در آزمایشات نیاز به بررسی و درمان داشته باشند بهتر است آزمایش یک ماه قبل از انجام عقد انجام گردد.

  1. آزمایش خون شامل چه آزمایش‌هایی می‌شود؟

در آزمایش خون فرد از لحاظ کم خونی یا تلاسمی، سیفلیس و هپاتیت B و C مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. آیا انجام آزمایش ایدز اجباری است؟

خیر. در میان آزمایش‌های خون انجام آزمایش ایدز اجباری نیست اما انجام آن ضرری نداشته و بهتر است انجام شود.

  1. چند روز قبل از آزمایش ازدواج متادون مصرف نکنیم تا جواب آزمایش منفی شود؟

همانطور که گفته شد مصرف متادون سبب مثبت شدن تست اعتیاد می‌شود. مدت زمانی که لازم است تا متادون از بدن خارج شده و جواب آزمایش منفی شود، به مدت زمان مصرف متادون و مقدار مصرف آن بستگی دارد. به طور معمول یک بازه 14 روزه برای منفی شدن تست متادون کافیست.

  1. اعتبار آزمایش پیش از ازدواج چقدر است؟

مدت زمان اعتبار آزمایش پیش از ازدواج 30 روز است. بنابراین باید نهایتاً یک ماه قبل از مراسم عقد انجام شود. در غیر این صورت نیاز به انجام مجدد آزمایشات می‌باشد.

  1. کدام یک از آزمایش‌های پیش از ازدواج اختیاری هستند؟

آزمایش ژنتیک، آزمایش ایدز و آزمایش زگیل تناسلی

  1. آزمایشات اجباری قبل از ازدواج کدامند؟

آزمایش اعتیاد، تلاسمی و سیفلیس جزو آزمایشات اجباری قبل از ازدواج هستند.

  1. آیا می‌‌توان آزمایش ازدواج را در یک شهر و ثبت عقد را در شهر دیگری انجام داد؟

بله. جواب آزمایش اعتیاد برای دفترخانه‌های سراسر کشور معتبر است.

  1. آیا برای آزمایش ازدواج باید ناشتا بود؟

خیر. انجام آزمایش ازدواج نیازی به ناشتا بودن ندارد.

  1. چرا آزمایش ایدز جزو آزمایش‌های اجباری قبل از ازدواج نیست؟

از آن‌جایی که بیماری ایدز یک بیماری دوره‌ای بوده و باید در بازه‌های زمانی متفاوتی مورد بررسی قرار گیرد، تست HIV قطعیت نداشته و منفی بودن آن به معنای عدم وجود ایدز در بدن بیمار نیست. از این رو این بیماری جزو آزمایشات اجباری محسوب نمی‌شود.

  1. چه داروهایی جواب آزمایش اعتیاد را مثبت می‌کند؟

انواع مواد آمفتامین و مت‌ آمفتامین، انواع داروهای حاوی متادون، انواع مواد افیونی، LSD، فن سیکلیدین، شاهدانه، کوکائین، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و الکل.

  1. آیا در دوران پریود می‌توان آزمایش پیش از ازدواج را انجام داد؟

دوران پریود بر روی کم خونی و نوع هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته که این موارد می‌توانند بر متابولیت‌های خون تاثیر گذاشته و در جواب آزمایش اختلال ایجاد کنند. بنابراین بهتر است آزمایش پیش از ازدواج در دوران پریود انجام نشود.

  1. ممنوعات قبل از آزمایش ازدواج چیست؟

پیش از انجام آزمایش ازدواج از مصرف داروهای استروئیدی، استروژن و آندروژن، داروهای ضد افسردگی، برخی از آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضد بارداری خودداری کنید. همچنین اموری مانند مصرف الکل، مصرف سیگار، مصرف قهوه، مصرف آدامس و ورزش را قبل از انجام آزمایش کنار بگذارید.

  1. آیا یکسان بودن گروه خونی زن و مرد برای ازدواج مشکلی دارد؟

خیر. یکسان بودن گروه خونی زن و مرد مشکل ایجاد نمی‌کند.

شما آزمایش ازدواج انجام داده‌اید؟

یکی از مهمترین اقدامات پیش از ازدواج انجام آزمایشات قبل از ازدواج و شرکت در کلاس‌های تنظیم خانواده می‌باشد. آزمایش‌های پیش از ازدواج وجود مشکلاتی از قبیل اعتیاد، تلاسمی و برخی از بیماری‌ها را مشخص کرده و تا حد زیادی در داشتن رابطه سالم‌تر کمک‌کننده خواهد بود. الزام انجام آزمایشات پیش از ازدواج به اندازه‌ای بوده که بدون ارائه جواب آزمایشات به دفتر ازدواج، خطبه عقد خوانده نمی‌شود.

آیا شما آمادگی لازم برای انجام عقد را دارید؟ از چه زمانی اقدام به انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج گرفتید؟ به نظرتان ضرورت انجام همه آزمایش‌های اختیاری تا چه حد است؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، برای ما بنویسید و این مقاله از سوریتو را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *