ایده های جذاب رنگ کردن تخم مرغ 1403 🎨​🎊​🌷​

رنگ کردن تخم مرغ

عید نوروز و رفتن به پیشواز فصل بهار از دیرباز با رسوماتی همراه بوده است که یکی از جذاب‌ترین این رسومات رنگ کردن تخم مرغ برای سفره هفت سین است. بسیاری از خانواده‌ها رنگ کردن تخم مرغ‌های سفره هفت سین را به کودکان و نوجوانان خود می‌سپارند تا به این ترتیب کودکان با این رسم و رسومات کهن آشنا شده و از طرفی ساعاتی را سرگرم خلاقیت باشند.

در این مقاله قصد داریم تا با ایده‌های جذاب رنگ کردن تخم مرغ برای هفت سین سال 1403 آشنا شویم. البته پیش از آن بد نیست فلسفه قرارگیری تخم مرغ رنگی داخل سفره هفت سین را بدانیم. با سوریتو همراه باشید.

رنگ کردن تخم مرغ

فلسفه تخم مرغ رنگی داخل هفت سین

تخم مرغ رنگی قرار گرفته در سفره هفت سین نماد زایش، باروری، رشد، نمو و شکوفایی می‌باشد. در واقع تخم مرغ نمادی از نطفه و نژاد بوده که مردم با قرار دادن آن در سفره هفت سین مژده یک زایش کیهانی را می‌‌دهند. علاوه بر آن پوسته تخم مرغ نمادی از آسمان و طاق کیهان می‌باشد.

یکی از رسم‌های جذابی که در گذشته در میان مردم رواج داشته و در حال حاضر نیز در بسیاری از روستاها انجام می‌شود آن است که یکی از تخم مرغ‌های رنگی را بر روی آینه قرار می‌دهند و معتقدند زمانی که سال تحویل شده و گاوی که کره زمین را بر روی شاخ‌های خود حمل می‌کند زمین را از شاخی به شاخ دیگر منتقل می‌کند، تخم مرغ قرار گرفته روی آینه تکان می‌خورد.

رنگ کردن تخم مرغ

ایده‌های جذاب رنگ کردن تخم مرغ هفت سین

رنگ کردم تخم مرغ هفت سین 1403

روش‌های متنوعی برای رنگ کردن تخم مرغ‌های رنگی وجود دارد که هر کس می‌تواند متناسب با سلیقه و اقلامی که در دسترس دارد نسبت به انجام این سنت اقدام کند. در ضمن تخم مرغ انتخابی می‌تواند یک تخم مرغ طبیعی آب‌پز شده بوده و یا از تخم مرغ‌های سفالی استفاده شود. در ادامه چند مورد از جذاب‌ترین روش‌های رنگ کردن تخم مرغ را بررسی می‌کنیم.

​✅​طرح ابر و بادی

از جمله جذاب‌ترین ایده‌های رنگ‌آمیزی تخم مرغ به کارگیری طرح ابر و بادی می‌باشد. برای اجرای این طرح باید از لاک ناخن استفاده شود. در واقع باید در یک ظرف مقداری آب ریخته و سپس چند قطره از لاک‌های مختلف را بر روی آب بریزید. سپس باید قطره‌های لاک را با یک قلمو یا چوب خلال دندان قدری به هم بزنید تا طرح‌های ابر و بادی بر روی آب ایجاد شود.

پس از این امر کافی‌ست تا تخم مرغ آب پز را داخل ظرف رنگ فرو ببرید تا طرح‌های ابر و بادی لاک به تخم مرغ منتقل شود. اگر از تخم مرغ سفالی استفاده می‌کنید می‌توانید پیش از انجام این کار یک زمینه سفید بر روی تخم مرغ بزنید.

رنگ کردن تخم مرغ

​✅​طرح کهکشانی

با استفاده از رنگ‌های اکرولیک، یک تکه ابر و یک قلمو یا مسواک می‌توان یک طرح کهکشانی جذاب بر روی تخم مرغ‌ها پیاده کرد.

برای این امر باید از رنگ‌های اکرولیک سفید، سیاه، بنفش، آبی، نقره‌ای، زرد و طلایی استفاده کنید. در وهله اول باید تخم مرغ‌ها به رنگ سیاه درآیند. سپس سایر رنگ‌ها به شکل جداگانه با رنگ سیاه مخلوط شده و با استفاده از ابر به شکل غیر هماهنگ و ضربه‌ای بر روی تخم مرغ کشیده شود.

زمانی که رنگ‌ها خشک شد باید با استفاده از مسواک یا قلمو رنگ‌های سفید، نقره‌ای و یا طلایی رقیق شده را بر روی تخم مرغ بپاشید تا حالت ستارگان را تداعی کند.

رنگ کردن تخم مرغ

​✅​تزیین تخم مرغ با کاموا

اگر به دنبال یک روش راحت برای تزیین تخم مرغ‌های هفت سین هستید، می‌توانید از کامواهای رنگی استفاده کنید. برای این امر به مقداری کاموای رنگی با ضخامت زیاد و چسب حرارتی احتیاج دارید.

در ضمن بهتر است به جای استفاده از تخم مرغ آب‌پز از تخم مرغ‌های سفالی استفاده نمایید. برای اجرای این ایده کافی‌ست تا از سمت بالای تخم مرغ چسب حرارتی زده و سپس رشته‌های کاموا را به شکل دورانی و با فاصله کم از یک‌دیگر بر روی تخم مرغ بچسبانید.

حتما از مقدار کافی چسب استفاده کنید تا نخ‌ها به شکل محکم بر روی تخم مرغ قرار گیرند. پس از اجرای این طرح نیز در صورت تمایل می‌توانید از تزییناتی مانند نگین، مروارید یا نوارهای توری شکل بر روی تخم مرغ استفاده کنید.

رنگ کردن تخم مرغ

​✅​تزیین تخم مرغ با برنج

از دیگر روش‌های رنگ کردن تخم مرغ‌های هفت سین آن است که با استفاده از مقداری برنج و رنگ‌های مایع نسبت به رنگ کردن تخم مرغ‌ها اقدام کنید. برای این امر کافی‌ست تا مقداری برنج را در یک ظرف درب‌دار یا کیسه‌های زیپ‌دار ریخته و از رنگ‌های مختلف مایع به دانه‌های برنج اضافه کنید.

ابتدا باید ظرف یا کیسه را قدری تکان داده تا تمامی دانه‌های برنج به رنگ آغشته شوند. پس از آن باید تخم مرغ را بر روی دانه‌های برنج بغلتانید تا رنگ بر روی تخم مرغ پخش شود. زمانی که رنگ بر روی تخم مرغ خشک شد تخم مرغ رنگی شما آماده است.

همچنین می‌توانید بر روی تخم مرغ چسب زده و دانه‌های برنج را بر روی تخم مرغ بچسبانید. سپس دانه‌های برنج را رنگ کنید تا نقش‌های برجسته ایجاد شود.

رنگ کردن تخم مرغ

​✅​نقاشی بر روی تخم مرغ

اگر می‌خواهید خلاقیت زیادی به خرج دهید، می‌توانید با استفاده از گواش، رنگ‌های اکریلیک، آبرنگ، ماژیک و… بر روی تخم مرغ‌ها نقاشی بکشید. این روش یکی از آسان‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های رنگ کردن تخم مرغ برای کودکان نیز می‌باشد؛ چرا که معمولا تمامی وسایل آن در دسترس بوده و از طرفی کودکان می‌توانند مطابق با سلیقه خود نسبت به رنگ کردن تخم مرغ‌ها اقدام کنند.

طرح‌های کشیده شده می‌تواند شامل طرح‌های اسلیمی، طرح نقطه، نقاشی چهره، طرح‌های مینیمال، طرح گل و برگ، طرح ماه و ستاره و یا نقش‌های انتزاعی باشد.

رنگ کردن تخم مرغ رنگ کردن تخم مرغ رنگ کردن تخم مرغ

​✅​تزیین تخم مرغ با پارچه

از پارچه نیز می‌توان به شکل‌های مختلف برای تزیین تخم مرغ هفت سین استفاده کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید تکه‌های مختلف پارچه را بر روی تخم مرغ چسبانده و با این ایده تخم مرغ‌های هفت سین را تزیین کنید. اما اگر می‌خواهید قدری هنرمندانه و خلاقانه‌تر به تزیین تخم مرغ‌های سفره هفت سین بپردازید، می‌توانید پارچه‌های قدیمی طرح‌دار که البته باید پارچه‌های ابریشمی یا سیلک باشند را به شکل کاملا محکم دور تا دور تخم مرغ پیچیده و انتهای آن را ببندید.

سپس باید تخم مرغ‌ها را در ظرف حاوی آب و نصف فنجان سرکه به مدت 20 دقیقه بجوشانید. بعد از آن باید تخم مرغ‌ها را از ظرف خارج کرده و اجازه دهید تا خشک شوند زمانی که تخم مرغ‌ها خشک شد، پارچه را از آن‌ها جدا کرده و طرح‌های منتقل شده به تخم مرغ را مشاهده کنید.

رنگ کردن تخم مرغ رنگ کردن تخم مرغ رنگ کردن تخم مرغ

​✅​رنگ کردن تخم مرغ با پوست پیاز

فرآیند تزیین تخم مرغ با پارچه را می‌توان با پوست پیاز نیز اجرا کرد. به این شیوه که می‌توان پوست پیاز را بر روی تخم مرغ قرار داده و دور تا دور تخم مرغ را با جوراب بپوشانید تا پوسن پیاز از روی تخم مرغ تکان نخورد.

سپس باید تخم مرغ‌ها را به مدت 20 دقیقه در محلول آب و سرکه بجوشانید و سپس اجازه دهید تا خشک شود. پس از آن ‌طرح‌های زیبایی بر روی تخم مرغ ایجاد می‌شود. این فرآیند را با برگ چغندر نیز می‌توان اجرا کرد.

رنگ کردن تخم مرغ

​✅​تزیین تخم مرغ با مروارید و نگین

از جمله ساده‌ترین روش‌های تزیین تخم مرغ عید استفاده از انواع نگین، مروارید و یا حتی دکمه‌های بدون استفاده بر روی تخم مرغ است.

برای این کار کافی‌ست تا نگین‌ها و مرواریدها را بر روی تخم مرغ‌ها بچسبانید. البته شیوه چیدمان مرواریدها و نگین‌های رنگی بر روی تخم مرغ می‌تواند در جذاب‌تر شدن تخم مرغ‌های شما تاثیرگذار باشد. توجه کنید که برای این امر می‌توانید از انواع حبوبات نیز بهره ببرید.

رنگ کردن تخم مرغ

​✅​تزیین تخم مرغ با کاغذ ترانسفر

یکی از جدیدترین و زیباترین ایده‌های رنگ کردن تخم مرغ سفره هفت سین استفاده از کاغذهای ترانسفر می‌باشد. برای اجرای این طرح کافی‌ست تا تخم مرغ‌های سفالی را به خوبی سمباده کشیده تا سطحشان صاف و صیقلی شود.

سپس با استفاده از رنگ‌های اکریلیک تخم مرغ را به رنگ دلخواه خود درآورید. زمانی که رنگ خشک شد قسمتی از کاغذ ترانسفر را برش داده و برای چند ثانیه در آب بیندازید تا طرح از کاغذ جدا شود. سپس طرح را در جای مناسب بر روی تخم مرغ قرار داده و با استفاده از یک دستمال خشک بر روی کاغذ بکشید تا علاوه بر آن که کاغذ در جای خود فیکس می‌شود حباب‌های زیر آن نیز خارج شود.

در نهایت می‌توانید یک لایه وارنیش و یا یک لایه چسب چوب بی‌رنگ رقیق شده را بر روی آن بکشید تا کاملا ثابت شود.

رنگ کردن تخم مرغ

ایده شما برای ایده های جذاب رنگ کردن تخم مرغ 1403 چیست؟

یکی از رسوماتی که پیش از برگزاری مراسم نوروز انجام می‌شود، رنگ کردن تخم مرغ برای سفره هفت سین است. تخم مرغ یکی از نمادهای مهم سفره هفت سین بوده که معنا و مفهوم زایش، رشد و باروری را تداعی می‌کند. برای آن که تخم مرغ‌های قرار گرفته در سفره هفت سین جلوه زیبایی به سفره ببخشند از روش‌های گوناگونی برای تزیین آن‌ها استفاده می‌شود که در بالا به تعدادی از این روش‌ها اشاره شد.

شما کدام شیوه را برای رنگ کردن تخم مرغ انتخاب می‌کنید؟ آیا تا به حال از روش‌های بالا برای تخم مرغ هفت سین استفاده کرده‌اید؟ به نظرتان سال 1403 کدام مدل برای این کار بیشتر مطابق مد روز است؟ از نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستان خود بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *