شاید بتوان جشن نوروز را مهمترین جشن باستانی ایرانیان به شمار آورد که هر ساله با شکوهی وصف نشدنی جشن گرفته می‌شود. یکی از آداب و رسوم قدیمی عید نوروز انداختن سفره هفت سین سنتی است. ایرانیان هر ساله تلاش می‌کنند تا زیباترین سفره هفت سین را بیارایند و از سبک‌های مختلفی برای چیدمان هفت سین استفاده می‌کنند.

یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های چیدمان هفت سین چیدمان سنتی آن است. از آن‌جایی که عید نوروز و هفت سین جزو جشن‌ها و آداب و رسوم‌های باستانی و قدیمی ایرانی بوده، چیدمان سنتی می‌تواند این قدمت را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. در این مقاله قصد داریم با ایده‌هایی برای داشتن یک سفره هفت سین سنتی زیبا برای سال 1403 آشنا شویم. البته پیش از آن بد نیست تا معنا و مفهوم هفت سین را بیشتر بشناسیم. با ما همراه باشید.

هفت سین سنتی

مفهوم هفت سین

قرن‌هاست که ایرانیان در سفره هفت سین خود از 7 سمبل استفاده کرده که هر یک معنا و مفهوم خاص خود را دارند.

سبزه با هدف طراوت و شادی در هفت سین قرار گرفته و بیان‌کننده شادابی و پیوند انسان با طبیعت است. سیب نشان‌دهنده زیبایی و تندرستی است. سمنو باروری، زایش و برکت را تداعی می‌کند. سنجد نماد دلباختگی، زایندگی، مهر و عشق است. سیر معنا و مفهوم پاکیزگی و حفظ سلامت بدن را می‌رساند. سرکه نماد صبر و از بین بردن آلودگی‌هاست. سماق نیز با معنا و مفهوم مهر و پیوند دل‌ها در هفت سین قرار می‌گیرد.

علاوه بر این هفت نماد مشترک، برخی المان‌های فرعی نیز در هفت سین گنجانده شده‌اند که از جمله این المان‌ها می‌توان به تخم مرغ به نشانه زایش و باروری، سکه به نشانه خیر و برکت، آینه به نشانه روشنی، قرآن به نشانه توسل به خدا، دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی برای احترام به گذشتگان، ساعت به نشانه غنیمت شمردن زمان و… اشاره کرد.

سفره هفت سین سنتی

هفت سین سنتی 1403

سبک سنتی یکی از پرطرفدارترین سبک‌های آراستن سفره هفت سین می‌باشد. همانطور که گفته شد به واسطه آن که چیدن هفت سین یک رسم باستانی است، تم سنتی می‌تواند مرتبط‌ترین تم برای آراستن آن باشد. افرادی که به فرهنگ سنتی ایرانی علاقه داشته و از طرفی طرفدار طرح‌های قدیمی هستند، چیدمان سنتی سفره هفت سین یکی از بهترین گزینه‌های مورد علاقه آنها می‌باشد.

برای آن که هفت سین چیده شده این حس و حال سنتی را منتقل کند باید در چیدمان آن به نکات زیر توجه شود.

هفت سین سنتی

استفاده از پارچه‌های مناسب

اگر می‌خواهید یک سفره هفت سین سنتی زیبا داشته باشید، باید در وهله اول از یک زیرانداز، رومیزی یا پارچه مناسب به عنوان پس زمینه هفت سین خود استفاده کنید.

پارچه‌های مخمل، پارچه‌های ترمه، سفره‌های بته جقه و پارچه‌های دستدوز ایرانی بهترین گزینه‌ها برای پس زمینه یک هفت سین سنتی هستند. البته اگر چنین پارچه‌هایی در خانه ندارید نیازی به صرف هزینه اضافی نیست. در چنین مواردی شما می‌توانید از سفره‌ها یا پارچه‌هایی که نقش و نگارهای رنگارنگ و شاد دارند و یا در طراحی آن‌ها از نقش‌هایی مانند ترنج یا اسلیمی استفاده شده است به عنوان پس زمینه هفت سین خود استفاده کنید. سفره‌های قلمکار نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

✅استفاده از ظروف مناسب

پس از انتخاب پس زمینه نوبت به انتخاب ظروف مناسب برای هفت سین می‌رسد. برای آن که هفت سین حس و حال قدیمی و سنتی داشته باشد، باید از ظروف قدیمی در چیدمان آن استفاده شود.

ظروف برنجی که دارای ظاهری کلاسیک و سنتی هستند گزینه‌های مناسبی برای این امر می‌باشند. همچنین می‌توان از ظروف میناکاری و ظروف سفالی نقاشی شده برای چیدمان یک هفت سین سنتی استفاده کرد. تلاش کنید تا جای ممکن از ظروف شیشه‌ای و ظروف سرامیکی سفید رنگ استفاده نکنید.

✅استفاده از اکسسوری‌های مناسب

علاوه بر پارچه و ظروف موجود در سفره هفت سین اکسسوری‌هایی نیز در هفت سین قرار می‌گیرند که از جمله این اکسسوری‌ها می‌توان به آینه، شمعدان، گلدان، تنگ و… اشاره کرد.

توجه کنید که در انتخاب این اکسسوری‌ها نیز باید به سبک قدیمی و سنتی هفت سین توجه شود. استفاده از گلدان‌های سفالی و یا گلدان‌های گل قرمزی می‌تواند به هفت سین حس و حالی سنتی ببخشد.

همچنین برای انتخاب آینه و شمعدان می‌توان از آینه شمعدان‌های برنجی استفاده کرد. به کارگیری المان‌های مسی، فیروزه‌کوبی و میناکاری نیز مناسب است. به عنوان مثال می‌توان از گلاب‌پاش‌های میناکاری شده و یا گلدان‌های فیروزه کوبی در هفت سین استفاده نمود. اگر می‌خواهید هفت سین چیده شده قدری قدیمی‌تر به نظر برسد، می‌توانید از اشیایی مانند رادیوهای قدیمی، گرامافون، ساعت‌های قدیمی و اشیایی از این دست نیز در چیدمان هفت سین خود استفاده کنید.

هفت سین سنتی

✅انتخاب ترکیب رنگ مناسب

در چیدمان یک سفره هفت سین سنتی بهتر است از رنگ‌های گرم و شاد استفاده شود. اما توجه کنید که رنگ‌های انتخابی با هم هارمونی داشته باشند. در انتخاب رنگ پس زمینه، ظروف و اکسسوری‌های موجود در هفت سین بهتر است تا جای ممکن به سراغ رنگ سفید و مشکی که حالتی خنثی و مدرن دارند نروید. در مقابل می‌توانید از ظروف لعابی آبی رنگ در کنار گل‌های زرد و نارنجی و رومیزی‌های قرمز و بنفش استفاده کنید.

البته همانطور که گفته شد هارمونی رنگ‌ها بسیار اهمیت دارد. بنابراین پس از چیدمان هفت سین از جهات مختلف هفت سین را تماشا کرده تا از ترکیب رنگ صحیح آن مطمئن شوید.

✅اجرای هنر به شکل سنتی

در هنگام چیدن سفره هفت سین علاوه بر ظروف، اکسسوری‌ها و پارچه‌های به کار رفته در چیدمان هفت سین برخی امور هنری نیز انجام می‌شود که از جمله این امور می‌توان به سبزه سبز کردن و رنگ کردن تخم مرغ‌های سفالی اشاره کرد.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از سبزه‌های ساده در چیدمان هفت سین خود استفاده کنند. سبزه‌هایی که در ظروف گرد یا مربع تخت سبز شده‌اند. اما اگر می‌خواهید به هفت سین خود حس و حال هنری و سنتی‌تری ببخشید می‌توانید در سبزه سبز کردن خلاقیت به خرج دهید. به عنوان مثال می‌توانید بر روی تنگ‌ها و گلدان‌های سفالی شاهی سبز کنید. همچنین اگر بخواهید خلاقانه‌تر عمل کنید می‌توانید از بدن یک عروسک در قسمت بالایی یک کوزه سفالی استفاده کرده و قسمت دامن عروسک و کوزه را به سبزه آغشته کنید. این سبزه پس از رشد کافی شبیه به عروسکی می‌شود که لباسی از جنس طبیعت دارد.

از دیگر هنرمندی‌های سنتی که در چیدمان هفت سین می‌تواند انجام شود، رنگ کردن تخم مرغ‌های رنگی به شکل سنتی است. به عنوان مثال می‌توان بر روی تخم مرغ‌ها از طرح‌های اسلیمی یا بته جقه استفاده کرده و یا از ‌طرح‌های کاشی‌کاری سنتی که در قالب کاغذهای ترانسفر در بازار وجود دارند بر روی تخم مرغ‌ها استفاده کرد. همین ریزه‌کاری‌ها می‌تواند در سنتی‌تر نشان دادن هفت سین شما تاثیرگذار باشد.

✅انتخاب مکان مناسب برای قرارگیری هفت سین

از آن‌جایی که هفت سین انتخابی شما حس و حالی سنتی دارد، می‌توانید آن را بر روی زمین پهن کنید. پهن کردن هفت سین بر روی زمین حس و حال سنتی و قدیمی آن را افزایش می‌دهد. البته اهمیت دارد که محل قرارگیری هفت سین در مسیر رفت و آمد و شلوغی نبوده و از طرفی در میدان دید مهمانان باشد. اگر نمی‌خواهید سفره هفت سین را بر روی زمین بچینید میزهای کنار مبلی، کنسول و کانتر آشپزخانه نیز فضاهای مناسبی برای چیدمان هفت سین هستند.

✅چیدمان صحیح هفت سین

در وهله آخر برای آن که هفت سین انتخابی شما حس و حال سنتی خود را حفظ کند، باید به نحوه چیدمان آن دقت کنید. در هفت سین‌های سنتی رعایت تقارن و چیدمان قرینه المان‌ها بسیار اهمیت دارد. بنابراین تلاش کنید تا جای ممکن اجزای سفره هفت سین را به شکل قرینه چیدمان کنید. استفاده از المان‌های جفتی مانند شمعدان یا گلدان نیز کمک‌کننده خواهد بود.

15 طرح هفت سین سنتی 1403

حال که با نکات مهم در چیدمان یک هفت سین سنتی آشنا شدیم نوبت به مشاهده طرح‌هایی از سفره هفت سین‌های سنتی 1403 می‌رسد که می‌تواند برای شما الهام‌بخش و سرآغاز یک ایده منحصربه‌فرد باشد.

هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی هفت سین سنتی

شما هفت سین سنتی 1403 را می‌پسندید؟

عید نوروز یکی از عیدهای باستانی ایران بوده که ایرانیان هر ساله آن را جشن می‌گیرند. این جشن باستانی دارای آداب و رسوم مختلفی بوده که معروف‌ترین آداب آن انداختن سفره هفت سین است. سفره‌های هفت سین اگرچه دارای المان‌های مشترکی بوده با این حال متناسب با سلیقه افراد می‌تواند از دیزاین و چیدمان مختلفی برخوردار باشد. از پرطرفدارترین سبک‌های چیدمان سفره هفت سین سبک سنتی بوده که در بالا نمونه‌هایی از آن را مشاهده کردیم.

شما کدام سبک از چیدمان برای هفت سین را می‌پسندید؟ شما طرفدار هفت سین سنتی هستید؟ یا چیدمان مدرن را ترجیح می‌دهید؟ از سلایق و ایده‌های خود برای ما بنویسید. همینطور اگر این مقاله از سوریتو را دوست داشتید، آن را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *