در میان اجزای صورت چشم‌ها اولین اجزایی هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. بر همین اساس آرایش چشم به عنوان یکی از تخصصی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های میکاپ به شمار می‌آید. اهمیت میکاپ چشم‌ها به واسطه آن است که نوع آرایش چشم می‌تواند به طور مستقیم بر نوع میکاپ و تغییر فرم چهره تاثیرگذار باشد. از طرفی به واسطه آن که چشم‌ها حساس‌ترین عضو صورت هستند، لازم است در انجام هر یک از مراحل آرایش از باکیفیت‌ترین متریال و تخصصی‌ترین تکنیک‌ها استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم با آرایش مرحله به مرحله چشم‌ها آشنا شویم. البته پیش از آن لازم است آناتومی چشم و نکات آرایشی مربوط به آن را شناخته و انواع فرم چشم را نیز بشناسیم. برای آشنایی با زیر و بم آرایش چشم با سوریتو همراه باشید.

آرایش چشم

آناتومی چشم و نکات آرایشی مربوط به هر بخش

جدیدترین آرایش چشم

قسمت بیرونی چشم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر بخش نیازمند آرایش خاص خود می‌باشد. اگر بخواهیم آناتومی آرایش چشم را بررسی کنیم باید نواحی زیر را در نظر بگیریم.

آرایش چشم

​✅پشت پلک 

زمانی که قرار است آرایش چشم انجام شود، پشت پلک اولین بخشی از چشم بوده که آرایش آن انجام می‌شود. به تمام قسمت چشم که در زیر استخوان بالای چشم قرار داشته و تا بالای خط مژه امتداد دارد، پشت پلک گفته می‌شود. برای این قسمت معمولا از روشن‌ترین رنگ سایه استفاده می‌گردد.

​✅خط پلک | آرایش چشم

موقعی که آرایش پشت پلک تکمیل می‌شود، نوبت آرایش خط پلک است. خط پلک به ناحیه‌ای گفته می‌شود که بین پلک و ناحیه زیر ابرو قرار داشته و در فرم چشم به شکل یک چین در بالای پلک دیده می‌شود. برای میکاپ خط پلک از رنگ‌های تیره مات یا متوسط مات سایه چشم استفاده می‌گردد.

​✅استخوان ابرو

خط ابرو که از آن به عنوان استخوان ابرو نیز یاد می‌شود بخش دیگری از چشم بوده که برای میکاپ آن از سایه‌ای همرنگ با پوست یا یک سایه روشن استفاده می‌شود. سایه استفاده شده می‌تواند از نوع براق، مات و یا هایلایت باشد.

آرایش چشم

​✅بالای پلک | آرایش چشم

قسمتی از چشم که بین خط پلک و خط ابرو قرار گرفته تحت عنوان بالای پلک شناخته می‌شود که برای میکاپ آن از رنگ‌های روشن تا متوسط می‌توان استفاده کرد.

​✅گوشه داخلی چشم

گوشه داخلی چشم قسمتی از چشم بوده که به بینی منتهی می‌شود. برای آرایش این قسمت از سایه‌های براق و روشن استفاده می‌گردد.

​✅گوشه خارجی چشم | آرایش چشم

گوشه خارجی چشم ناحیه V شکلی در انتهای چشم بوده که بهترین گزینه برای میکاپ آن سایه‌های متوسط و تیره مات می‌باشد.

آرایش چشم

​✅خط اشک

به خط باریک داخل چشم که در قسمت بالایی مژه‌های پایین قرار گرفته است خط اشک گفته می‌شود. در هنگام میکاپ چشم باید از باکیفیت‌ترین متریال برای آرایش خط اشک استفاده شود. چرا که خط اشک به طور مستقیم با ناحیه داخلی چشم در تماس است.

برای آرایش خط اشک نباید از سایه استفاده کرد. آرایش این قسمت با استفاده از خط چشم‌های ژلی یا مدادی انجام می‌شود که رنگ آن متناسب با فرم چشم و نوع میکاپ انتخاب می‌گردد.

​✅خط مژه پایین | آرایش چشم

در آخرین بخش میکاپ چشم ناحیه پایین مژه که به آن خط مژه نیز گفته می‌شود، میکاپ می‌گردد. برای خط مژه پایینی نیز از رنگ‌های متوسط تا تیره متناسب با رنگ سایه استفاده شده در پلک بالا استفاده می‌شود.

آرایش چشم

انواع فرم چشم و آرایش چشم مناسب

بهترین آرایش چشم

همان گونه که آرایش چهره باید متناسب با فرم صورت انجام شود، برای آرایش چشم‌ها نیز باید به فرم چشم توجه شده و متناسب با آن آرایش ویژه‌ای انجام داد. انتخاب میکاپ متناسب با فرم چشم می‌تواند در زیباتر دیده شدن چشم‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. در ادامه به بررسی انواع فرم چشم و آرایش مناسب آن می‌پردازیم.

آرایش چشم

✔️​چشم کلاه‌دار

چشم کلاه‌دار به چشمی گفته می‌شود که در زیر استخوان ابرو پوست اضافه‌ای وجود داشته و به سمت روی چشم کشیده شده است. چشم‌های کلاه‌دار معمولا کوچک به نظر رسیده که همین امر لزوم استفاده از سایه‌های پررنگ در قسمت بیرونی پلک را نشان می‌دهد.

از سایه‌های روشن نیز باید در گوشه داخلی چشم استفاده کرد تا چشم‌ها درشت‌تر دیده شود. استفاده از خط چشم و ریمل نیز می‌تواند در درشت‌تر و زیباتر شدن چشم‌ها موثر باشد.

✔️​چشم‌ آسیایی

چشم‌های آسیایی که تحت عنوان چشم‌های مونولید نیز شناخته می‌شود، به چشم‌های گفته می‌شود که قرارگیری پوست زیر ابرو روی چین پلک، مانع از دیدن پلک بالا می‌شود. برای چشم‌های مونولید باید از سایه چشم استفاده شود تا پلک برجسته‌تر دیده شود.

در این فرم چشم باید از همان سایه استفاده شده روی پلک بالا برای زیر مژه‌ها و پلک پایین نیز استفاده گردد. البته استفاده از خط چشم بسیار اهمیت دارد.

آرایش چشم

✔️​چشم‌های رو به پایین

چشم‌هایی که گوشه انتهایی چشم پایین‌تر از گوشه داخلی چشم قرار می‌گیرد، تحت عنوان چشم‌های رو به پایین شناخته می‌شوند. برای این فرم چشم نباید از سایه‌های پررنگ استفاده کرد؛ چرا که سبب می‌شود چشم افتاده‌تر به نظر برسد. بهترین میکاپ برای این فرم چشم آن است که از یک سایه ملایم استفاده شده و یک خط چشم باریک با دم کشیده به سمت بالا بر روی آن کشیده شود.

✔️​چشم‌های رو به بالا

چشم‌های رو به بالا کاملا برعکس چشم‌های رو به پایین هستند. در این فرم چشم قسمت بیرونی چشم در خطی بالاتر از قسمت داخلی چشم قرار دارد. برای آرایش این فرم چشم باید از مداد چشم و خط چشم استفاده کرد. خط مژه‌ها باید با استفاده از مداد چشم پررنگ‌تر شوند. استفاده از سایه‌های دودی در پلک بالا و پایین و خط چشم گربه‌ای نیز به زیباتر شدن این فرم چشم بسیار کمک می‌کند.

آرایش چشم

✔️​چشم بادامی

به چشم‌هایی با فرم بیضی چشم بادامی می‌گویند. در این فرم چشم گوشه‌های بیرونی چشم باریک بوده و زمانی که به روبه‌رو نگاه می‌کنیم سفیدی بالا و پایین چشم دیده نمی‌شود. چشم‌های بادامی خود فرمی کشیده دارند، بنابراین دیگر نیازی به استفاده از خط چشم‌های کشیده نیست. برای این فرم چشم بهتر است از رنگ‌های خنثی و قهوه‌ای سایه استفاده شود.

✔️​چشم گرد

چشم‌های گرد که تحت عنوان چشم‌های آهویی نیز شناخته می‌شوند، به چشم‌هایی گفته می‌شود که در آن اگر یک خط فرضی افقی از وسط چشم کشیده شود سفیدی چشم در قسمت پایینی خط بیشتر دیده می‌شود. برای چشم‌های گرد می‌توان از رنگ‌های مختلف سایه استفاده کرد. سایه استفاده شده باید در گوشه بیرونی پررنگ‌تر باشد. داخل چشم‌ها را نیز می‌توان خط چشم کشید.

آرایش چشم

راهنمای مرحله به مرحله آرایش چشم

میکاپ چشم حرفه‌ای

حال که با آناتومی چشم آشنا شده و انواع فرم چشم و آرایش متناسب با آن را شناختیم، نوبت به آن می‌رسد تا شیوه آرایش چشم را به صورت مرحله به مرحله بررسی کنیم.

آرایش چشم

☑️استفاده از کرم دور چشم

در اولین قدم برای میکاپ چشم باید از کرم‌های دور چشم با خاصیت آبرسانی استفاده شود تا به این ترتیب سایر مراحل آرایش چشم با کیفیت بهتری انجام گردد.

☑️استفاده از پرایمر | آرایش چشم

بعد از کرم دور چشم اولین وسیله آرایشی که برای زیرسازی آرایش استفاده می‌شود، پرایمر است. استفاده از پرایمر سبب افزایش ماندگاری آرایش می‌شود. پرایمر را می‌توان با استفاده از انگشت یا براش در ناحیه دور چشم استفاده کرد.

آرایش چشم

☑️استفاده از کانسیلر

بعد از پرایمر نوبت به استفاده از کانسیلر می‌رسد. هدف از استفاده کانسیلر از بین بردن سیاهی دور چشم و لک‌ها می‌باشد. کانسیلر انتخابی باید کمی روشن‌تر از رنگ پوست باشد و با استفاده از انگشت یا بیوتی بلندر به خوبی در ناحیه زیر چشم محو شود.

☑️استفاده از سایه | آرایش چشم

در مرحله بعد نوبت به جذاب‌ترین بخش آرایش چشم یعنی سایه زدن می‌رسد. برای پایه سایه باید ابتدا از یک رنگ روشن همرنگ پوست استفاده کرده و سپس از رنگی تیره‌تر از رنگ پایه بر روی سایه قبلی استفاده کرد. پس از این دو مرحله نوبت به استفاده از رنگ اصلی سایه بوده که با استفاده از براش مخروطی بر روی پلک پیاده می‌شود.

آرایش چشم

☑️استفاده از هایلایت

برای آن که برجستگی بیشتری به چشم‌ها داده شود، در قسمت زیر ابرو از هایلایت استفاده می‌شود. برای استفاده از هایلایت باید از براش‌های مخصوص استفاده کرد. علاوه بر قسمت بالای چشم، در گوشه داخلی چشم نیز از هایلایت استفاده می‌شود.

☑️محو کردن | آرایش چشم

زمانی که تمامی سایه‌ها و هایلایترها بر روی پلک‌ها اعمال شد نوبت به آن می‌رسد تا رنگ‌ها با یک‌دیگر مخلوط شده و خطوط میان رنگ‌ها محو گردد. برای محو کردن از براش‌های مخروطی بزرگ استفاده می‌شود.

آرایش چشم

☑️کشیدن خط چشم

زمانی که سایه چشم تکمیل شد، باید با استفاده از یک خط چشم متناسب با فرم چشم جذابیت چشم‌ها را دوچندان کرد. خط چشم می‌تواند به صورت نیمه و در قسمت بیرونی چشم بوده و یا کل خط مژه را دربرگیرد. تمیزی و یکدستی خط چشم در جذابیت میکاپ بسیار موثر است.

☑️استفاده از فرمژه | آرایش چشم

مژه‌ها جزو مهمترین بخش‌های چشم بوده که زیبایی آن‌ها می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر زیبایی چشم‌ها داشته باشد. هر چه مژه‌ها پرپشت‌تر و بلندتر باشد، چشم‌ها درشت‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. البته به شرط آن که این پرپشتی و بلندی طبیعی به نظر برسد. اگر ‌مژه‌های پرپشتی دارید می‌توانید از فرمژه برای حالت دادن مژه‌ها استفاده کنید. در صورت کم پشتی مژه‌ها نیز می‌توان از مژه مصنوعی استفاده کرد.

آرایش چشم

☑️ریمل

در آخرین مرحله آرایش چشم‌ها باید با استفاده از ریمل مژه‌ها را پرپشت و بلند کرد. آن چه اهمیت دارد این است که از ریملی ضد ریزش و با ماندگاری بالا استفاده شود تا مژه‌ها به هم نچسبیده و از سیاهی دور چشم نیز جلوگیری شود.

پس از اتمام تمامی مراحل میکاپ چشم با دقت چشم‌ها را در آینه بررسی کرده و ایرادات آن را برطرف کنید.

آرایش چشم مورد علاقه شما کدام سبک است؟

در هنگام میکاپ کردن باید به آرایش چشم‌ها توجه ویژه‌ای شود. چرا که چشم‌ها اولین جزئی از صورت بوده که دیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرد. هر چه آرایش چشم‌ها زیباتر و جذاب‌تر انجام شود، می‌تواند بر گیرایی چهره و جذابیت آن تاثیر بیشتری داشته باشد. لازم به ذکر است که آرایش چشم باید متناسب با فرم چشم انجام شود تا بتواند چهره را متناسب‌تر نشان دهد.

شما طرفدار کدام سبک از میکاپ هستید؟ به نظرتان فرم چشم‌های خانم‌های ایرانی بیشتر در کدام گروه قرار می‌گیرد؟ اگر به آرایشگری علاقه دارید و یا مهارتی در این زمینه دارید، از نظرات خود برای ما بنویسید و این مقاله را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *