چرا عکاسی می کنیم ؟

چرا عکاسی می کنیم ؟

 

چرا عکاسی می کنیم؟

انسان، یگانه موجود اندیشمند، بیش از ۵۰۰۰۰ سال پیش، اقدام به ثبت تجربیات خود بر روی دیواره غارها نمود و هدف او از این ثبت‌ها انتقال تجربیات به نسل‌های آینده و به نوعی جاودانگی نسل بشر بوده است.
تمایل به جاودانگی و دیده شدن در دنیای مدرن امروز نیز به شدت بین جوامع بشری به چشم می‌خورد و انسان امروزی به طرق مختلف مانند موسیقی، نقاشی و … اقدام به بروز احساسات و ثبت آن می‌نماید تا موجبات حس جاودانگی را برای خود فراهم کند.
یکی از سهل الوصول‌ ترین ابزار‌ها برای ثبت لحظات و ماندگار شدن در هر لحظه دوربین عکاسی می‌باشد، زیرا برای استفاده از آن مهارت خاصی لازم نیست، برای بازبینی آن به ابزار خاصی احتیاج نداریم و رویت تصاویر زمان زیادی از ما نمی‌گیرد؛ این ابزار با پیشینه‌ای نزدیک به ۲۰۰ سال‌، تا به امروز به درجه‌ای از تکامل رسیده که همراه همیشگی انسان شده و با استفاده از آن می‌توان ساده ترین و احساسی ترین لحظات خانوادگی تا پیچیده ترین و حرفه‌ای‌ترین تصاویر را ثبت کرد. این دامنه تنوع پوشش تصویری در فرایند توسعه دوربین عکاسی باعث شده تا همگان، علاقمند به ثبت و ارایه عکس از موقعیت‌های مختلف باشند‌ و این علاقمندی تا جایی پیش رفته که در این زمینه سایت‌های فوق العاده حرفه‌ای برای ارایه عکس ایجاد شده و روزانه میلیون‌ها عکس در این سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.
این به اشتراک گذاری عکس‌ها، در بعضی مواقع می‌تواند منجر به فروش آثار و یا معرفی توانمندی عکاس شود و در نهایت با هزینه ای کم منجر به ایجاد شغلی پر در آمد و حرفه‌ای گردد.

 

 

تنوع گرایش های عکاسی به گونه‌ای می‌باشد که فقط کافیست پیشوند یا پسوند عکاسی را به موضوع مورد نظر وصل نمایید تا یک شاخه یا گرایش عکاسی به وجود آید؛ ولی به صورت کلی می‌توان عکاسی را در شاخه‌های زیر دسته‌بندی کرد:
عکاسی خبری ، عکاسی اجتماعی ، عکاسی طبیعت ، عکاسی خانوادگی ، عکاسی علمی ، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی ، عکاسی هنری ، عکاسی مدلینگ و فشن و …
لازم به ذکر است در این دسته بندی ها به هریک از شاخه ها می‌تواند عنوان «مستند» اطلاق شود؛ منظور از مستند بودن این است که عکاس هیچ گونه دخل و تصرفی در سوژه و یا ادیت عکس نداشته است. مثل عکاسی مستند اجتماعی و یا عکاسی اجتماعی. در عکاسی اجتماعی عکاس ممکن است با ایجاد تغییراتی در سوژه اقدام به مطلوب نمودن کادر نماید ولی در عکاسی مستند اجتماعی عکاس حق ندارد حتی جهت نگاه سوژه را تغییر دهد.

 

در پایان این مطلب لازم به ذکر است که هدف از عکاسی لذت بردن از ثبت تصاویر است و این لذت زمانی حاصل می شود که با مطالعه و آموزش مناسب و با در اختیار داشتن ابزارهای مفید، تصاویر ناب و منحصر به فردی را خلق نمایید. مجموعه آموزشی شرکت دیدنگار تلاش دارد تا ضمن معرفی لوازم و تجهیزات مدرن عکاسی گامی قوی در عرصه مهارت آموزی بردارد.

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار  ⭐️

 

نویسنده: سهیل قنبرزاده ، عکاس و مدرس عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.