دوربین DSLR چیست؟ 📷​✅​✨​

دوربین DSLR

دوربین‌های دنیای عکاسی انواع مختلفی دارند که بسته به هدف و نیاز کاربر می‌توان سراغ یکی از این فورم فاکتورها را گرفت. از این بین دوربین‌های عکاسی که قابلیت تعویض لنز را در اختیار قرار می‌دهند، معمولا با عنوان دوربین عکاسی حرفه‌ای شناخته می‌شوند. اولین نسل دیجیتالی انواع دوربین، DSLR بود که دیجیتالی شده SLRها است. بعد از آن شاهد ظهور انواع دوربین بدون آینه Mirrorless (دوربین بدون آینه چیست؟) بودیم. حالا ما در این متن قصد داریم به صورت تخصصی در مورد دوربین‌های عکاسی DSLR بگوییم. برای آشنایی کامل با این دوربین‌ها و تجربه یک خرید هوشمندانه با دیدنگار همراه باشید.

دوربین DSLR چیست؟

اصطلاح «DSLR» مخفف «Digital Single Lens Reflex» می‌باشد که به معنای «دیجیتالی تک لنزی بازتابی» است. به زبان ساده، دوربین DSLR ، یک دوربین دیجیتال SLR است که به جای فیلم از سنسور دیجیتالی برای ثبت تصویر برخوردار می‌باشد.

سیستم تک لنزی single lens به همان سیستم SLR اشاره دارد. در این سیستم برای عکاسی فقط از یک لنز برای فوکوس، کادربندی و عکسبرداری استفاده می‌کند. در نهایت Reflex اشاره به آینه بازتابی دارد که در انواع بدون آینه Mirrorless امروزی حذف شده است.

دوربین DSLR

✔️آخرین نسل دوربین‌های اپتیکی SLR

همانطور که گفتیم DSLR در واقع مدل دیجیتالی شده ساختار SLR است. دوربین عکاسی SLR آخرین نسل دوربین‌های دوران اپتیک ثبت عکس روی فیلم بود. می‌توان آخرین مدل‌ها را Canon EOS 1V و Nikon F6 دانست که دو مدل فول فریم به شمار می‌روند. بعد از آن بود با آغاز قرن 21 شاهد ظهور DSLR‌ها بودیم که باز هم این دو کمپانی نام آشنا، پیشرو در تولید بودند.

دوربین DSLR

ساختار دوربین‌های DSLR چگونه است؟

در دوربین dslr، با استفاده از یک سیستم بازتابی آینه‌ای، نور را از لنز دوربین به سمت منظره یاب اپتیکی optical viewfinder بازتاب می‌کند. منظره یاب اپتیکی، یک نوع چشمی است که در پشت دوربین عکاسی قرار گرفته است و با استفاده از آن نگاه می‌کنید که از چه سوژه‌ای عکس می‌گیرید. سپس آینه از مکان اولیه‌اش حرکت می‌کند و جابه جا می‌شود. با این کار به نور اجازه می‌دهد تا به طور کامل از حسگر تصویر عبور کند.

دوربین‌های تک لنزی بازتابی (DSLR) با قابلیت فیلمبرداری، از اواخر قرن بیستم به عنوان ابزاری برای ثبت و ضبط فیلم و ویدئو، در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی وارد بازار شدند. اما اولین دوربین DSLR تجاری دارای حسگر تصویر در سال ۱۹۹۱ به بازار عرضه شد.

دوربین‌های DSLR بر خلاف دوربین‌های خانگی (کامپکت) و دوربین‌های تلفن همراه، معمولا از لنزهای قابل تعویض استفاده می‌کنند. مشخصا این فورم فاکتور از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای مورد توجه کاربران جدی و علاقه‌مندی است که از لذت و کاربردهای تعویض لنز به خوبی آگاه هستند.

دوربین DSLR

دوربین DSLR چگونه کار می‌کند؟

دقیقا تصویر سوژه‌ای که در جلوی دوربین است و شما از طریق منظره یاب (چشمی پشت دوربین) دوربین DSLR، آن را می‌بینید، از طریق لنز به دوربین منتقل می‌شود. بدین معنی که شما می‌توانید دقیقا به سوژه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، نگاه کنید.

نور از سمت سوژه به سمت لنز می‌تابد و از آن عبور می‌کند و از طریق لنز به یک آینه بازتابنده که با یک زاویه ۴۵ درجه در داخل دوربین قرار گرفته است، می‌تابد. سپس آینه، نور را به صورت عمودی به سمت یک منشور پنج وجهی هدایت می‌کند. منشور، با هدایت نور از طریق دو آینه مجزا، نور عمودی را به نور افقی تبدیل می‌کند، و در آخر نور را به منظره یاب می‌رساند.

وقتی که شما دکمه شاتر را فشار می‌دهید و عکس می‌گیرید، آینه بازتابنده به سمت بالا حرکت می‌کند، مسیر عمودی را مسدود می‌کند و به صورت مستقیم و در یک خط راست به نور اجازه عبور می‌دهد. سپس شاتر باز می‌شود و نور به طور مستقیم به سنسور تصویر می‌رسد. تا زمانی که حسگر تصویر، عکس را ثبت کند شاتر باز می‌ماند، سپس شاتر بسته می‌شود و آینه به زاویه ۴۵ درجه برمی‌گردد تا حرکت نور به سمت منظره یاب ادامه یابد.

در مرحله بعد، پردازش تصویری پیچیده در دوربین آغاز می‌گردد. پردازنده دوربین، اطلاعات را از سنسور تصویر گرفته، آن را به یک فرمت مناسب تبدیل می‌کند. سپس اطلاعات را در کارت حافظه ذخیره می‌کند. تمام این مراحل و عملکرد دوربین که توضیح دادیم، در زمان بسیار کمی انجام می‌شود. بعضی دوربین‌های DSLR حرفه‌ای می‌توانند این روند را در یک ثانیه، ۱۱ بار انجام دهند!

دوربین DSLR

دوربین‌ عکاسی میان‌ رده

دوربین‌های DSLR مناسب چه افرادی است؟

با ظهور فورم فاکتور جدید دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی با قابلیت تعویض لنز با نام دوربین‌های بدون آینه Mirrorless کم کم شاهد این بوده‌ایم که کمپانی‌های معتبر نظیر کانن، نیکون، سونی، لایکا و… رو به توقف تولید DSLR گام برداشته‌اند؛ با این تفاسیر چرا هنوز این فورم مورد توجه حرفه‌ای‌ها قرار دارد؟

اولین نکته کیفیت عکاسی است که در عمل تفاوتی بین DSLR و Mirrorless نیست. سیستم DSLR همچنان از این نظر کم و کاستی ندارد و به همین دلیل هنوز شاهد اقبال عموم هستیم. این نکته زمانی به یک مزیت تبدیل می‌شود که متوجه می‌شویم بهای تمام شده برای یک DSLR با امکانات حدودا مشابه، قیمت به صرفه‌تری دارد.

دوربین DSLR

✅​مبتدیانی که معمولا با یک DSLR کراپ سنسور شروع می‌کنند

با توجه به کیفیت مطلوب و به روز دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای DSLR، مبتدیان و نوآموزان خصوصا در بازار ایران و قیمت بالای محصولات دنیای تصویر، ترجیح می‌دهند با DSLR کار خود را آغاز کنند. قیمت به صرفه، استانداردهای لازم عکاسی روز و طیف وسیع لنزهای در دسترس کافی است تا کاربر تازه‌کار با بودجه محدود به دنبال یک DSLR کراپ فاکتور باشد.

✅​حرفه‌ای‌هایی که منظره‌یاب اپتیکی را ترجیح می‌دهند

یکی دیگر از گروه‌های کاربری که امروزه با وجود پیشرفت‌ها در انواع بدون آینه، انتخاب‌شان یک DSLR است، آن دسته‌ای است که منظره یاب اپتیکی را ترجیح می‌دهند.

منظره‌یاب اپتیکی همان چیزی را به نمایش درمی‌آورد که ما با چشم غیرمسلح می‌بینیم. عکاسانی هستند که برای رسیدن به بهترین تنظیمات ممکن مدنظرشان عادت دارند که از طریق همین منظره‌یاب به نتیجه مطلوب‌شان برسند. در دوربین‌های بدون آینه Mirrorless شاهد EVF یا منظره‌یاب الکترونیکی هستیم. این منظره‌یاب الکترونیکی، تصویری را به نمایش درمی‌آورد که در نهایت قرار است ثبت شود.

بهترین دوربین های بدون آینه

عکاسی با دوربین DSLR

دنیای تولید دوربین‌های عکاسی DSLR عملا متوقف شده است. اما وجود انواع مدل‌های دوربین DSLR در رده‌های مختلف و کیفیت عالی این دستگاه‌ها، توان بیشتر باتری، خوش دست بودن برای برخی کاربران و قیمت به صرفه نسبت به بدون آینه‌ها Mirrorless باعث می‌شود تا همچنان اقبال عموم را نصیب خود نگاه دارند.

معمولا افراد برای انتخاب در بین مدل‌های متعدد DSLR از برندهای مختلف دچار چالش هستند. ما سعی کردیم توضیح جامعی در مورد این گروه از دوربین‌های عکاسی به شما بدهیم. اما در صورتی که به انتخاب خود اطمینان ندارید، حتما با مشاوران دیدنگار در تماس باشید. ما مطابق نیازها و بودجه، بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. تجربه شما در عکاسی با دوربین‌های dslr چیست؟ به نطرتان بهترین دوربین عکاسی برای تازه‌واردان به دنیای عکاسی چیست؟ از تجربیات و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب برایتان مفید بود، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

دوربین فول فریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.