نقد و بررسی تخصصی کانن 6D Mark II : آیا کانن در ساخت یک فول فریم اقتصادی موفق بوده ؟

کانن EOS 6D Mark II یکی از بهترین دوربین‌های DSLR فول فریم این کمپانی ژاپنی است که مخصوص عکاس‌های آماتور و نیمه حرفه‌ای‌ها و حتی متخصصانی که به دنبال بدنه‌ی دوم خود هستند ساخته شده است. سنسور 26 مگاپیکسلی جدید این دوربین از فناوری Dual Pixel برای بهبود عملکرد فوکوس خودکار در هنگام عکاسی از طریق حالت لایو ویوو استفاده می‌کند و برای حالت استفاده از منظره یاب از همان سیستم فوکوس خودکار 45 نقطه‌ای که در دوربین کراپ فریم EOS 80D به کار رفته بود بهره می‌برد. صفحه نمایش این گوشی نیز کاملا چرخان بوده به علاوه بر آن، قابلیت‌هایی مثل Wi-Fi و GPS داخلی نیز برای 6D II در نظر گرفته شده است. سرعت عکاسی پیاپی آن هم به 6.5 فریم بر ثانیه می‌رسد.

پس از گذشت پنج سال از معرفی نسل اول سری Eos 6D، کانن دوربین 6D Mark II را معرفی کرد که تمرکز اصلی روی پیشرفت تجربه‌ی عکاسی با آن بوده است. وضوح تصویر، عملکرد سیستم فوکوس خودکار، سرعت عکاسی پیاپی، فیلم برداری و حتی عمر مفید باتری، همگی نسبت به نسل قبلی بهبود یافته‌اند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی کانن Eos M6 Mark II : یک بدون آینه‌ی ایده‌آل برای ویدئوبلاگرها !

با در نظر گرفتن این گفته، پنج سال مدت زمان زیادی در بازار دوربین‌های دیجیتال به حساب می‌آید و شاید رقابت را کمی سخت کند. بنابراین این سوال در ذهنمان تداعی خواهد شد که آیا 6D Mark II به اندازه‌ی کافی، یعنی به اندازه‌ی پنج سال پیشرفت فناوری، بهبود یافته است ؟

ببینید که Eos 6D II کانن رنگ آبی آسمان را چقدر زیبا ثبت کرده است.
Processed to taste from Raw.
Canon EF 24-105mm F4L II IS USM @ 32mm | ISO 100 | 1/640 sec | F5.6
Photo by Jeff Keller

مشخصات کلیدی

  • سنسور فول فریم جدید 26 مگاپیکسلی CMOS با سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel
  • امکان فیلم برداری با رزولوشن 1080 و نرخ 60 فریم بر ثانیه همراه با لرزشگیر دیجیتال تصویر
  • سیستم فوکوس خودکار 45 نقطه‌ای از نوع کراس
  • سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل در حالت لایو ویوو
  • محدوده‌ی ایزو 100 تا 40،000 ( قابل ارتقا به 102،400 )
  • عکاسی پیاپی با نرخ 6.5 فریم در ثانیه ( 4.5 فریم در ثانیه در حالت لایو ویوو )
  • صفحه نمایش لمسی کاملاً چرخان 3 اینچی
  • Wi-Fi ، NFC و بلوتوث داخلی
  • GPS داخلی

کانن EOS 6D نسل اول همراه با D600 نیکون، مفهوم جدیدی را در دوربین‌های دیجیتال با نام ” سطح ورودی ” به وجود آوردند. این دسته شامل دوربین‌هایی هستند که تمرکز اصلی روی سنسور آنهاست و در کنار آن، امکانات گسترده و زیادی نیز در نظر گرفته شده‌اند.

EOS 6D Mark II نیز از روند نیاکان خود پیروی می‌کند و راه آنها را در پیش گرفته است. سنسور فول فریم منحصر به فرد آن رزولوشنی 26 مگاپیکسلی داشته و درون یک بدنه‌ی تقریبا پلاستیکی ( هر چند در برابر آب و هوا و شرایط محیطی مقاوم است ) قرار گرفته است که از همان فرم کلی و زبان طراحی همیشگی کانن استفاده می‌کند، اما بهبودهای کلی را نیز داشته است. البته باید تاکید کنم که در مقایسه با 5D Mark IV حدودا 1300 دلار ارزان‌تر است.

متریال ساخت و زبان طراحی 6D II تا حد بسیار زیادی شبیه به نسل قبلی بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد. سنسور بزرگتر این دوربین از یک سیستم فوکوس خودکار پیشرفته استفاده می‌کند که مشابه نمونه‌ی استفاده شده در Eos 80D است. البته همچنان فقدان امکان فیلم برداری با رزولوشن 4K و عکاسی پیاپی با نرخ زیاد به شدت حس می‌شود. حداکثر سرعت شاتر این دوربین نیز 1/4000 است که نشان از میانرده بودن آن دارد.

Processed to taste from Raw.
Canon EF 50mm F1.8 STM | ISO 100 | 1/250 sec | F3.2
Photo by Dan Bracaglia

اما به راحتی می‌توان استدلال کرد که به ویژه با توجه به قیمت آن، 6D Mark II حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. این دوربین از 5D IV کوچکتر و سبک‌تر است، صفحه نمایش آن کاملا چرخان بوده و امکان عکاسی از زوایای عجیب و غریب را به شما می‌دهد و از همه مهمتر، یک دوربین مقرون به صرفه به حساب می‌آید که سنسوری فول فریم داشته و امکان کنترل بیشتر بر عمق میدان و فاصله کانونی را به شما می‌دهد، در حالی که قیمت آن به اندازه‌ی یک دوربین APS-C است.

در مقایسه با همرده‌ها …

بازار دوربین‌های فول فریم مقرون به صرفه نسبت به سالیان قبل تب و تاب بیشتری گرفته و حالا رقابت در آن بسیار داغ‌تر شده است. من دوربین 5D Mark IV را صرفا برای اهداف مقایسه در این لیست قرار داده‌ام؛ چرا که به هیچ عنوان با 6D Mark II کانن قابل مقایسه نبوده و بسیار رده بالاتر از آن است.

 Canon 6D IICanon 5D IVNikon D750Sony a7 IIPentax K-1
رزولوشن تصویر26MP30MP24MP24MP36MP
لرزشگیر تصویرLens-basedLens-basedLens-basedIn-bodyIn-body
سیستم فوکوس خودکار ( منظره یاب )45-pt all cross-type61-pt (41 cross-type)51-pt (15 cross-type)117-pt hybrid33-pt (25 cross-type)
سیستم فوکوس خودکار ( لایو ویوو )Dual Pixel AFDual Pixel AFContrast Detect117-pt hybridContrast Detect
منظره یابOptical / 98%Optical / 100%Optical / 100%Electronic / 100%Optical / 100%
صفحه نمایش LCD3″ fully articulating3.2″ fixed3.2″ tilting3″ tilting3.2″ articulating
صفحه نمایش لمسیYesYesNoNoNo
فلاش داخلیNoNoYesNoNo
سرعت همگام سازی فلاش1/180 sec1/200 sec1/200 sec1/250 sec1/200 sec
سرعت عکاسی پیاپی6.5 fps7 fps6.5 fps5 fps4.4 fps
فیلم برداری1080/60p4K/30p1080/60p1080/60p1080/30p
وایرلسWi-Fi w/NFC & BTWi-Fi w/NFCWi-FiWi-Fi w/NFCWi-Fi
عمر مفید باتری1200 shots900 shots1230 shots350 shots760 shots
قیمت ( جولای 2017 )$1999$3499$1999$1548$1800

در نگاه اول، بدیهی است که کانن 6D Mark II حداقل با رقبایی از نیکون و سونی رو به رو خواهد بود، باید توجه داشت که هر دو دوربین D750 و a7 II مدت بیشتری است که در بازار حضور دارند. پنتاکس K-1 نیز در دسته‌ای نسبتا متفاوت قرار دارد و وضوح تصویری بالاتری را ارائه می‌دهد، کیفیت ساخت آن نیز متفاوت از سایر گزینه‌ها است، اما خب گستردگی و تنوع لنزهای آن نسبت به مانت EF کانن بسیار کمتر است.

اما هیچکدام از این دوربین‌های دیگر دارای سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel نیستند، که این به ما نشان می‌دهد اگر شما به عکاسی یا فیلم برداری از طریق حالت لایو ویوو علاقه داشته باشید، شاید نماینده‌ی کانن بهترین گزینه برایتان باشد. همانطور که قبلا هم در سایر نقد و بررسی‌های تخصصی اشاره کرده بودم، سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل کانن یکی از بهترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین نمونه‌هایی است که وجود دارد و می‌تواند تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای را از عکاسی برایتان به ارمغان بیاورد. این سیستم حالا در دوربین‌های رده پایین یا متوسط کانن هم دیده می‌شود و باعث شده رقابت را بین نماینده‌های کمپانی‌های مختلف سنگین‌تر کند.

بدنه، ارگونومی و کنترلرها

کانن EOS 6D Mark II، تقریباً از هر لحاظ از EOS 80D بهتر است. این بدان معنی است که اگرچه بدنه‌ی آن ساختاری پلاستیکی دارد، اما حس استحکام بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. همچنین این مدل نسبت به EOS 5D Mark IV سبک‌تر بوده و در مقابل آب و هوای بد و شرایط محیطی مقاومت خوبی دارد. برای این منظور کانن از درپوش‌هایی بسیار محکم و با کیفیت برای پورت‌ها استفاده کرده است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کانن Eos 6D Mark II یکی از سبک‌ترین و جمع و جورترین دوربین‌های DSLR فول فریم حال حاضر بازار است.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، اجتناب از مقایسه با 80D غیرممکن است، چرا که تقریبا می‌توان گفت نمای هر دو دوربین از پشت کاملا شبیه به هم است. قبلا دیده بودیم که 80D ارگونومی بسیار خوبی دارد، پس این می‌تواند برای 6D II هم صادق باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در هنگام کار با دوربین از دستکش استفاده می‌کنید، تمامی دکمه‌ها و کنترلرها به سادگی در دسترس شما خواهند بود و هیچ مشکلی از بابت کنترل تنظیمات مختلف دوربین نخواهید داشت.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی کانن ۹۰D : بهترین میانرده‌ی APS-C کانن در تمام تاریخ !

6D Mark II در سمت چپ و 80D در سمت راست. تنها تفاوت قابل توجه بین این دو مدل این است که 6D Mark II یک دکمه‌ی مخصوص بزرگنمایی کمی بالاتر از کنترلر عقب دارد.

انتقاد اصلی من در استفاده از 6D II ( و همچنین 80D به دلیل طراحی مشابه ) مربوط به کنترلر شماره گیر عقب و چند کنترلر دیگر است. کنترلر شماره گیر به خودی خود خوب است، اما کنترلر هشت طرفه یک فاجعه است. اگر می‌خواهید نقطه AF خود را به صورت دستی حرکت دهید ( و احتمالاً از این گزینه استفاده خواهید کرد، از آنجایی که ردیابی سوژه در منظره یاب الکترونیکی نسبت به حالت لایو ویوو در 6D II قوی نیست )، بهتر است فقط آن را غیرفعال کرده و از همان شیوه‌ی سنتی استفاده کنید.

این دکمه کوچک و خوب با کلیک بر روی ، مطمئناً بهترین روش برای انتخاب نقاط AF بر روی 6D Mark II از طریق منظره یاب است.

در صورتی که از دوربین‌های DSLR قدیمی کانن استفاده نکرده‌اید، به سرعت می‌توانید به این روش عادت کنید، این روند به سرعت اتفاق خواهد افتاد و سخت هم نخواهد بود. البته استفاده از کنترلر هشت جهته برای انتخاب نقطه‌ی فوکوس خودکار به من نشان داد که ممکن است در حین عکاسی صحنه‌هایی را از دست بدهم، که این اصلا اتفاق خوبی نخواهد بود. باید در نظر داشته باشید که کانن در مورد انتخاب نقطه‌ی فوکوس خودکار در 5D IV واقعا عالی عمل کرده بود.

به لطف بهره مندی از صفحه نمایش لمسی و فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel ، کانن EOS 6D Mark II در حالت لایو ویوو یا همان نمایش زنده بسیار خوب عمل می‌کند. همچنین ابعاد مناسب آن باعث می‌شود بتوانید در زمان‌های طولانی دوربین را روی دستتان نگه داشته و اذیت نشوید، یعنی بهتر از حسی که در استفاده از دوربین EOS 77D داشتیم. صفحه نمایش چرخان نیز این امکان را می‌دهد که به جای خم شدن و کمر درد گرفتن، بتوانید به سادگی از هر زاویه‌ای عکاسی کنید.

من واقعا از جوی استیک 5D IV و کنترلر شماره گیر عقب آن خوشم می‌آید، اما همچنین صفحه نمایش چرخان در 6D II نیز بسیار کاربردی است.

یکی از مزیت‌های بزرگ 6D Mark II نسبت به EOS 80D این است که یک سنسور بزرگتر به یک آینه‌ی بزرگتر احتیاج دارد که به نوبه‌ی خود، منظره یاب بزرگتری را به شما اعطا می‌کند. کیفیت این منظره یاب نیز واقعا خوب بوده و شما را راضی خواهد کرد. همچنین پوشش 98 درصدی آن کاملا مناسب است، اگرچه دوست داشتم این پوشش 100 درصدی می‌بود تا هیچ سوژه‌ای را از هیچ جای کادر از دست ندهم.

اتصال بی سیم

6D II کانن از فناوری‌های Wi-Fi و بلوتوث همراه با NFC برای اتصال سریع و آسان با گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد. البته بلوتوث در سیستم عامل اندروید مفید بوده و اگر آیفون اپل دارید، بلوتوث آن کمی بی فایده خواهد بود. خود دوربین قادر است در هنگام استفاده از ویژگی‌های مختلف اپلیکیشن بین این راه‌های ارتباطی سوییچ کند، اما اگر می‌خواهید دسترسی کامل به تمام ویژگی‌ها را داشته باشید، باید با استفاده از وای فای به دوربینتان متصل شوید. در این حالت تمامی امکانات دوربین از جمله تنظیمات دستی در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

هنگامی که Wi-Fi را متصل کردید ( که ممکن است چند باری نیاز به اتصال مجدد داشته باشد )، عملکرد همه چیز بسیار نرم و روان است. می‌توانید تصاویر را از 6D II مرور کرده و بارگیری کنید و دوربین را از راه دور کنترل کنید. حتی می‌توانید برای شروع ردیابی Dual Pixel روی دوربین، روی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود ضربه بزنید.

برای کاربران اندرویدی، NFC یک نعمت است و مراحل اتصال را بسیار آسان می‌کند، اگرچه در نهایت امکانات اپلیکیشن در نسخه‌ی اندروید و ios هیچ تفاوتی با هم ندارند.

عملکرد دوربین در دنیای واقعی …

6D Mark II یک DSLR فوق‌العاده است که مشخصات کاغذی آن نشان از این دارد که برای بیشتر ژانرهای عکاسی مناسب خواهد بود، اگرچه باید این مورد را در واقعیت نیز تست کرد. بیایید با هم کمی دقیق‌تر به این دوربین و عملکرد آن در دنیای واقعی نگاه بیندازیم …

عکاسی از منظره

از بسیاری جهات، 6D Mark II یک انتخاب بسیار خوب و مناسب برای عکاسی از منظره و چشم انداز خواهد بود. رزولوشن تصویر 26 مگاپیکسلی آن هیچ مشکلی را برای شما از بابت چاپ تصاویر در سایزهای بزرگ به وجود نخواهند آورد. همچنین مقاومت مطلوب در برابر شرایط محیطی به شما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی و در هر موقعیتی با دوربینتان عکاسی کنید. DSLR بودن این دوربین نیز یکی از ویژگی‌های آن است ! چرا که این دسته از دوربین‌ها عموما باتری‌هایی با عمر بسیار بالا داشته و به شما اجازه می‌دهند در فواصل زمانی بسیار طولانی عکاسی کنید. صفحه نمایش لمسی چرخان نیز امکان استفاده‌ی انعطاف پذیرتر از دوربین روی سه پایه را به شما می‌دهد.

سایه ها برداشته شده ، هایلایت های برجسته پایین ، روشنایی جزئی انتخابی به چهره زوج ها. شیب آبی در امتداد لبه فوقانی اضافه شده است. همانطور که خواهید دید اگر برای مشاهده تصویر در اندازه کامل کلیک می کنید ، نویز در مناطقی که سایه بلند شده است بسیار آشکار است.
Canon EOS 6D Mark II | EF 35mm F2 IS | ISO 100| F9 | 1/200th
Photo by Richard Butler

شاید مهمترین بخش این دوربین سنسور فول فریم آن باشد. این مورد طیف گسترده‌ای از لنزها با زاویه دید عریض را با کیفیت بالایی برایتان به ارمغان می‌آورند. مطمئناً گزینه‌های گسترده‌ای با سطح پایین و هزینه‌ی کم برای دوربین‌هایی با حسگر کراپ فریم وجود دارند، اما لنزهایی مثل Sigma 14mm F1.8 و مانند آن، تنها زمانی عملکرد واقعی خود را دارند که روی یک دوربین فول فریم استفاده شوند.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی نیکون Z50 : اولین تجربه نیکون در دوربین‌های بدون آینه APS-C !

اما در نقطه‌ی مقابل نقطه ضعف‌هایی نیز در عکاسی چشم انداز برای دوربین Eos 6D Mark II وجود دارد. برای مثال، دوربین‌های بدون آینه عموما بدنه‌ای جمع و جورتر داشته و برای عکاسی چشم انداز مناسب‌تر هستند. خصوصا اگر بخواهید عکاسی ماجراجویی انجام دهید یا به کوهستان‌ها سفر کنید، بدون آینه‌ها مناسب خواهند بود. سرانجام، محدوده‌ی دینامیکی 6D II در ایزوهای پایین‌تر به شدت دچار کمبود است که منجر به انعطاف پذیری کمتری در پردازش‌های پس از آن و تصاویر بدون نویز می‌شود. در حقیقت، حتی سنسورهای جدیدتر APS-C کانن نیز با وجود کوچکتر بودن ابعادشان، عملکرد بهتری در این زمینه ارائه می‌دهند.

در شرایط کمتر تضاد ، بازده حاصل از 6D Mark II به طور کلی دلپذیر است ، حتی در JPEG های خارج از دوربین.
Canon 24-105mm F4L II IS USM @ 41mm | ISO 200 | 1/160 sec | F11
Photo by Carey Rose

بنابراین آیا می‌توانید از 6D Mark II برای عکاسی از مناظر یا چشم اندازه استفاده کنید ؟ البته که شما می‌توانید، درست مانند اینکه می‌توانید با نیکون D5 این کار را انجام دهید، اما باید به کمبود محدوده‌ی دینامیکی در ایزوهای پایین توجه داشته باشید. پس اگر یک عکاس حرفه‌ای طبیعت و لنداسکیپ هستید، بهتر است به دنبال گزینه‌های جایگزین باشید.

عکاسی اجتماعی

کانن 6D Mark II یک دوربین بسیار توانمند است و به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت در مقابل تغییر موقعیت‌های اجتماعی واکنش نشان دهید، خواه فقط عکس گرفتن از دوستان در کنار یک باربیکیو باشد، یا پوشش یک رویداد یا حتی شاید عکس گرفتن از مراسم عروسی. با وجود شایستگی‌های این دوربین، عملکرد ضعیف آن در کنترل محدوده‌ی دینامیکی در ایزوهای پایین، می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل تنظیم سرعت شاتر یا نویز گرفتن در ایزوهای بالا شود.

تصویر پردازش شده از فایل خام RAW.
Canon 50mm F1.8 STM | ISO 100 | 1/250 sec | F4
Photo by Carey Rose

اگر به جای حالت لایو ویوو از منظره یاب اپپتیکال استفاده می‌کنید، سرعت عکاسی پیاپی با نرخ 6.5 فریم بر ثانیه می‌تواند برای اکثر نیازهایتان کافی باشد تا بتوانید هر لحظه‌ای را ثبت کنید. اما اگر نیازی به سرعت عکاسی پیاپی زیاد ندارید، می‌توانید به حالت لایو ویوو تغییر پیدا کنید که این نرخ را تا 4.5 فریم بر ثانیه کاهش می‌دهد، اما سیستم فوکوس خودکار بسیار بهتر و دقیق‌تر در این حالت و همچنین سیستم ردیابی چهره‌ی فوق‌العاده در این حالت نیز از امکانات بسیار خوب آن هستند. شما می‌توانید با ضربه زدن روی کنترلر هشت جهته بین چهره‌های مختلف شناسایی شده در صحنه جا به جا شوید.

اگر نیاز دارید عکس‌های رسمی‌تری را ثبت کنید، لازم است بتوانید سوژه را تا حد زیادی از پس زمینه جدی کنید. کانن Eos 6D Mark II امکان کنترل بسیار بیشتر روی دیافراگم و عمق میدان را به شما می‌دهد و از این نظر خیالتان را راحت خواهد کرد. البته استفاده از منظره یاب اپتیکال برای این حالت ممکن است کمی مشکل ساز باشد، خصوصا در دیافراگم‌های وسیع‌تر. همچنین هنگام استفاده از منظره یاب اپتیکال ممکن است در فوکوس کردن به صورت کامل روی یک سوژه، در صحنه‌ای که چندین سوژه وجود دارند بسیار سخت باشد یا گاهی فوکوس درست را از دست بدهید. به طور کلی به شما پیشنهاد می‌کنم که در هنگام عکاسی از مراسم‌های مختلف یا عکاسی اجتماعی از حالت لایو ویوو استفاده کنید.

در شرایطی که از حالت لایو ویوو استفاده کنید، صفحه نمایش لمسی چرخان نیز به شما کمک خواهند کرد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید از زوایای مختلف عکاسی کنید، بدون اینکه نیازی به خم شدن یا خوابیدن روی زمین داشته باشید. صدای پرده‌ی شاتر نیز بسیار کم است، حتی در حالتی که از حالت شاتر بی صدا استفاده نکنید، به همین دلیل می‌توانید بدون مشکل در اجتماع عکاسی کنید.

صفحه نمایش مفصلی و شاتر خاموش به من این امکان را می داد تا در طی مکالمه به راحتی این صریح را دریافت کنم. نکات برجسته کمی منفجر شده است ، اما در کل ، قرار گرفتن در معرض بد در حالت “خودکار کامل” برای JPEG خارج از دوربین نیست.
Canon EF 28mm F2.8 IS USM | ISO 100 | 1/200 sec | F5
Photo by Carey Rose

کانن 6D Mark II همچنین مجهز به سیستم Wi-Fi و بلوتوث داخلی است و این باعث می‌شود بلافاصله پس از ثبت عکس خود، بتوانید تصاویر را با دوستان، خانواده یا هر کس دیگری به اشتراک بگذارید. پردازش JPEG تصاویر در داخل خود دوربین به خوبی انجام می‌شود و می‌تواند نیازهای بیشتر کاربران را برطرف کند. اگرچه پردازش بیش از حد در برخی مواقع دیده می‌شود که آزار دهنده است، اما به طور کلی مشکلی را پیش نمی‌آورد که بخواهید به آن توجه کنید.

یکی از مواردی که برای عکاسی اجتماعی لازم است، بهره مندی از فلاش داخلی می‌باشد. عملکرد این دوربین در نور کم بهترین نمونه‌ای نیست که می‌توانید مشاهده کنید، اما در ایزوهای بالا کنترل نویز تصاویر بسیار خوب انجام می‌شود و می‌توانید در بیشتر مواقع بدون نیاز به فلاش خارجی، در نور کم عکس‌های خوبی را ثبت کنید. در کل، من می‌دانم که 6D Mark II گزینه‌ی مناسبی برای عکاسی اجتماعی است، اگرچه توصیه می‌کنم برای اطمینان بیشتر از ثبت عکس‌های فوق‌العاده، از حالت لایو ویوو استفاده کنید و لنزهایی با دیافراگم وسیع‌تر را نیز داشته باشید.

عکاسی ورزشی یا اکشن

وقتی به عکاسی ورزشی یا اکشن فکر می‌کنید، غالبا لنزهای تله‌ی بزرگ و سنگین را به خاطر خواهید آورد. سنسور فول فریم به این معنی است که فاصله کانونی کمتری را نسبت به یک سنسور APS-C ( به دلیل ضریب کراپ این نوع سنسورها ) خواهید داشت. بنابراین اگر تا پیش از این یک دوربین با سنسور کراپ فریم داشتید احتمالا باید هزینه‌ی بیشتری را برای دستیابی به فاصله کانونی بیشتر پرداخت کنید. البته این یک مزیت مهم هم دارد، چرا که می‌تواند خیلی بهتر سوژه را جدا کرده و پس زمینه را تار کند.

می توانید از سوژه های متحرک با 6D II عکاسی کنید ، اما گزینه های بهتری در آنجا وجود دارد.
Canon 70-200mm F4L @ 200mm | ISO 1250 | 1/1250 sec | F4
Photo by Carey Rose

در کمال تعجب، عملکرد فوکوس خودکار 6D II از طریق منظره یاب، کاملا مشابه EOS 80D قدیمی‌تر است، در حالی که عملکرد کلی آنها مشابه یکدیگر است، اما از نظر دقت با هم اختلاف دارند. گسترش تعداد نقاط فوکوس خودکار در منظره یاب نوری بسیار اندک است، که این باعث محدودیت‌های بیشتر کاربر در حین عکاسی می‌شود.

برای عکاسی ورزشی در نور روز، ممکن است باز هم محدوده‌ی دینامیکی محدود در ایزوهای پایین برایتان مشکل ساز باشد. اگر با سرعت خیلی کم یا خیلی زیاد شاتر عکاسی می‌کنید که به مقادیر ایزوی بالاتر نیاز دارند، کیفیت تصاویر ثبت شده با 6D II ممکن است خیلی شما را راضی نکنند.

اگر اهل عکاسی ورزشی و اکشن هستید، در 6D II با دو مشکل اساسی روبرو خواهید بود.

برای استفاده از عملکرد سیستم فوکوس خودکار ردیاب هم تنها لازم است نقاط فوکوس را روی سوژه قرار دهید، عملکرد دوربین در پیدا کردن، قفل کردن و دنبال کردن سوژه کاملا راضی کننده است. شما می‌توانید از منظره یاب اپتیکال برای عکاسی استفاده کنید تا به سرعت عکاسی پیاپی 6.5 فریم در ثانیه دست پیدا کنید، اما شاید استفاده از نقاط فوکوس محدود در این حالت بیشتر به ضررتان تمام شود. در این حالت احتمالا برخی از عکس‌های شما خارج از فوکوس باشند که این در مورد سوژه‌های متحرک بیشتر است. این عملکرد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

آیا کوهنوردی سوار بر یک ورزش است؟ به هر حال ، 6D II به راحتی می تواند این نوع ورزش را کنترل کند.
Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM @ 330mm
ISO 320 | 1/1600 sec | F5.6
Photo by Carey Rose

اگر از حالت لایو ویوو استفاده می‌کنید، سیستم فوکوس خودکار شما دوال پیکسل خواهد بود. عملکرد این سیستم در حالت کلی بسیار بهتر، دقیق‌تر و سریع‌تر است. همچنین باید در نظر داشته باشید از زمانی که روی سوژه فوکوس می‌کنید، عملکرد سیستم ردیاب شروع به کار خواهد کرد. پس از شروع ردیابی شما می‌توانید عکستان را ثبت کنید. اگر از حالت عکس تکی استفاده کنید همه چیز بسیار خوب پیش خواهد رفت. اما اگر از حالت عکاسی پیاپی استفاده کنید، شاید نتیجه برایتان بسیار ناخوشایند باشد. در این حالت سرعت عکاسی پیاپی به 4.5 فریم در ثانیه کاهش پیدا می‌کند، ولی هنوز هم گاهی خطا در فوکوس کردن پیش می‌آید. برای اینکه واقعا مشکلی نداشته باشید و تمام عکس‌هایتان به درستی فوکوس شده باشند، لازم است این سرعت را به 1 یا 2 فریم در ثانیه کاهش دهید که اگر بخواهم صادقانه بگویم واقعا کند است و شاید در هیچ حالتی قابل استفاده نباشد.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی نیکون D780 : محبوب‌ترین DSLR فول فریم نیکون !

در پایان، شما با دو ایراد بزرگ در کانن Eos 6D Mark II رو به رو خواهید بود. این دوربین ممکن است برای آن دسته از عکاسانی که می‌خواهند با صرفه جویی در هزینه دوربینی با کیفیت داشته باشند و به صورت گاه به گاه عکاسی ورزشی و اکشن را انجام دهند کاملا مناسب باشد، اما اگر یک عکاس ورزشی حرفه‌ای هستید و این حرفه و شغل شما است، گزینه‌های بهتری، حتی در همین بازه‌ی قیمتی هم وجود دارد.

عکاسی مسافرتی

ما تمایل داریم رنگ های JPEG خارج از دوربین از 6D II پیدا کنیم که هم خوشایند و هم مشتاق باشند.
Canon EF 24-104mm F4L IS II USM @ 46mm
ISO 100 | 1/800 sec | F5.6
Photo by Jeff Keller

6D Mark II کانن هم می‌تواند یک دوربین مسافرتی خوب و هم یک دوربین مسافرتی بد باشد. باید ببینید که آیا دوست دارید صحنه‌هایی را که مشاهده می‌کنید با کیفیتی بالا ثبت کنید، در حالی که دوربینتان همیشه روی شانه‌هایتان آویزان هستند، یا اینکه می‌خواهید دوربین را درون جیبتان قرار داده و به هر جایی بروید ؟ اگر مورد دوم را ترجیح می‌دهید، می‌توانید همین حالا خواندن این مقاله را به اتمام رسانده و به دنبال گزینه‌های دیگر باشید، 6D II یک DSLR با ابعادی نسبتا بزرگ ( به منظور استفاده برای عکاسی مسافرتی ) است و حتی اگر در مقایسه با 5D IV یا Pentax K-1 سبک‌تر باشد، باز هم برای این منظور مناسب نخواهد بود.

اما اگر این مورد چندان برایتان مهم نیست، یا حتی از استفاده از دوربین‌های بزرگتر به دلیل ارگونومی راحت‌تر و امکان در دست گرفتن بهتر لذت می‌برید، 6D Mark II برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

فناوری‌های وایرلس داخلی این دوربین به شما اجازه می‌دهند که تصاویرتان را بلافاصله پس از ثبت روی اینترنت بارگزاری کنید.

باتری این دوربین نیز به راحتی شما را برای چند روز همراهی خواهند کرد، حتی اگر استفاده‌ای سنگین در حالت عکاسی و فیلم برداری داشته باشید. اگر اهل سفر کردن و کمپینگ هستید، باتری این دوربین در نوع خود کاملا راضی کننده و عالی به حساب می‌آید. همچنین مقاومت در برابر شرایط محیطی و آب و هوای بد به شما این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به مسائل مختلف، در هر زمانی و در هر مکانی قادر به عکاسی باشید. همچنین تنوع بسیار زیاد لنزهای کانن برای مانت EF کاملا شما را از این نظر راضی خواهند کرد.

سیستم Wi-Fi داخلی به شما امکان می‌دهد تا تصاویرتان را به آسانی در فضای مجازی بارگذاری کنید و از آنجایی که این دوربین از GPS داخلی نیز بهره می‌برد، بعدا خواهید فهمید که تصاویرتان را در کجا ثبت کرده بودید. این مورد برای عکاسانی که دائما آرشیو جمع آوری می‌کنند بسیار عالی خواهد بود. پوشش پلاستیکی این دوربین در همان نگاه اول شما را مجذوب خود خواهد کرد و این حس اطمینان را به شما منتقل می‌کند که به هیچ عنوان لازم نیست نگران آسیب دیدن دوربینتان باشید. همچنین طراحی بدون حاشیه‌ی تمامی شیارها و پوشش‌های به شدت محکم و عالی، این امکان را می‌دهند که هیچ مایع یا گرد و غباری به داخل دوربین نفوذ نکند. شما به راحتی می‌توانید این دوربین را با یک دست کنترل کنید، اما کنترل آن با دو دست نیز ارگونومی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

Canon EF 28mm F2.8 IS USM | ISO 100 | 1/200 sec | F2.8
Photo by Dan Bracaglia

اگر در حال گشت و گذار و تماشای غروب یا طلوع آفتاب در ماجراجویی‌های خود هستید، مجدداً باید ذکر کنم که ممکن است محدوده‌ی دینامیکی محدود 6D Mark II کانن در ایزوهای پایین برایتان مشکل ساز شود. با وجود بهره مندی از رزولوشن مناسب سنسور، اما عملکرد 6D II در همچین صحنه‌هایی در اکثر مواقع شما را به عنوان یک عکاس حرفه‌ای راضی نخواهد کرد.

با این وجود، کانن Eos 6D Mark II ارگونومی بسیار خوبی داشته و باتری آن واقعا خوب است و می‌تواند یک همراه عالی برای مسافرت‌های شما باشد. کافیست به آن اعتماد کنید و به دل طبیعت بزنید !

فیلم برداری

سخت است برای افرادی که به دنبال تهیه‌ی فیلم‌های با کیفیت و حرفه‌ای هستند 6D Mark II کانن را پیشنهاد بدهم. با وجود اینکه این دوربین از سنسور فول فریم و یک پردازنده‌ی تصویر بسیار خوب بهره می‌برد، اما فیلم برداری آن به رزولوشن فول اچ دی محدود شده و خبری از 4K نیست. از طرفی دیگر فیلم‌های 1080p که با این دوربین ثبت می‌شوند نرم و فاقد جزئیات است. نبود درگاه هدفون نیز کار را کمی دشوارتر می‌کند. تمام اینها باعث می‌شود وجود یک پورت میکروفون هم اصلا به چشم نیاید.

جالب اینکه کانن همچنین گزینه‌ای را برای فشرده سازی ویدیویی All-I و همچنین گزینه ضبط با فرمت MOV از بین برده است، که هر دو گزینه در EOS 80D موجود هستند.

از طرف دیگر، برای کاربرانی که خیلی حرفه‌ای فیلم برداری نمی‌کنند، قابلیت ضبط فیلم‌هایی صاف و بدون لرزش در کنار یک سیستم فوکوس خودکار بسیار خوب می‌تواند راضی کننده باشد. کنترل‌های صفحه نمایش لمسی نیز بسیار عالی و کاربردی هستند، برای مثال به شما امکان فوکوس کردن و ردیابی را از طریق کلیک روی سوژه از طریق صفحه نمایش می‌دهند. تثبیت کننده‌ی داخلی تصویر نیز با تثبیت کننده‌ی دیحیتال ترکیب شده و فیلم‌هایی را به شما تحویل می‌دهند که به طور کلی برایشان هیچگونه لرزشی تعریف نشده است ! همچنین رنگ‌های ثبت شده کاملا خوشایند و جذاب هستند. شاید برای فیلم برداری گاه به گاه و جایگزین کردن یک دوربین با کیفیت با یک گوشی هوشمند، Eos 6D Mark II کانن کاملا راضی کننده باشد، اما فراموش نکنید بسیاری از دوربین‌های جدیدتر در حال حاضر کیفیت‌هایی بسیار بالاتر را در فیلم برداری ارائه می‌دهند و قیمت‌هایی مشابه و یا حتی کمتر دارند.

کیفیت تصاویر

صحنه آزمون ما برای شبیه سازی انواع بافت ها ، رنگ ها و انواع جزئیاتی که در دنیای واقعی با آنها روبرو می شوید طراحی شده است. همچنین برای دیدن تأثیر شرایط مختلف نورپردازی ، دو حالت روشنایی وجود دارد.

برای مشاهده‌ی آزمایش کیفیت تصاویر دوربین کانن Eos 6D Mark II به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

JPEG های پردازش شده توسط EOS 6D II کانن بسیار معمولی هستند؛ قرمزهای غنی، رنگ نارنجی متمایل زرد و آبی‌هایی با جذابیت کم از ویژگی‌های رنگی این دوربین هستند. می‌توانم بگویم این سیستم پردازش تصویر علی رغم تمام مشکلاتی که دارد، یکی از سیستم‌های مورد علاقه‌ی من است و واقعا تصاویرش برای بیشتر کاربران می‌توانند راضی کننده باشند. اگر شما عادت دارید رنگ را خیلی در تصاویرتان تغییر دهید، بهتر است به فکر عکاسی با فرمت خام RAW باشید.

در تنظیمات پیش فرض آن، شارپ کردن تصویر دارای شعاعی نسبتاً گسترده است که به قیمت ظریف‌ترین جزئیات ( با دید 100٪ ) بوده و روی بعضی از لبه‌ها تأکید می‌کند. مانند سایر دوربین‌های دیجیتال کانن، شما می‌توانید تنظیم کنید که شعاع، میزان و آستانه‌ی شارپنس تا چه حد باشد تا ایده‌هایتان را عملی کند. هنوز هم بهتر است خودتان با فرمت خام عکاسی کرده و سپس تصاویرتان را ویرایش و پردازش کنید، بنابراین می‌توانید تصاویری را ثبت کنید که درست مطابق میلتان هستند.

در ایزوهای بالا، کاهش نویز کاملا مطلوب بوده و سعی دارد علاوه بر حذف نویزهای تصویر، جزئیات اصلی را حفظ کند. بنابراین می‌توان گفت عملکرد آن به اندازه‌ی دوربین‌هایی مثل D750 تهاجمی و خشن نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که اگر دوربین‌ها را در همان مقیاس مشاهده کنید، خروجی ساده‌تر و پررنگ‌تر تصاویر ثبت شده با Pentax K-1 جزئیات بیشتری را در خود حفظ می‌کنند و همین امر باعث می‌شود نتیجه‌ی کانن کمی مبهم به نظر برسد.

عملکرد RAW

ضبط جزئیات در تصاویر خام تقریباً همان چیزی است که شما از یک دوربین 26 مگاپیکسلی انتظار دارید. فیلتر anti aliasing نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده است که می‌تواند تا حدی از پدیده‌ی مویر جلوگیری کند، اما در عوض مقداری از جزئیات را نرم خواهد کرد که در بخش‌های ظریف‌تر عکس بیشتر مشاهده می‌شود. این یک انتخاب ناخوشایند از سوی کانن بوده است، چرا که در قدم اول قیمت دوربین را بالا می‌برد، هر چند که خطر افکت مویر را کم می‌کند. این فیلتر متاسفانه نمی‌تواند همانند فیلترهای AA ( یا همان شبیه ساز فیلتر ) از داخل دوربین از کار بیفتد، پس در واقع چاره‌ای ندارید جز اینکه با آن کنار بیایید.

از نظر عملکرد کنترل نویز، نتایج این دوربین در تنظیمات متوسط ایزو قابل رقابت است ( هرچند وضوح بالاتر Pentax K-1 دارای مزیت قابل توجهی از نظر جزئیات ثبت شده در تصویر است ). در تنظیمات ایزوی بالا نیز عملکرد Eos 6D Mark II کانن کاملا رضایت بخش است و نویز کمی در تصاویر دیده می‌شود، این کاملا قابل رقابت با دیگر دوربین‌های رقیب است.

محدوده دینامیکی

شاید بتوان کنترل محدوده‌ی دینامیکی را بزرگترین مشکل در استفاده از کانن Eos 6D Mark II دانست. در اصل پرونده‌های خامی که با ایزوی پایین ثبت شده‌اند، نسبت به آنچه در دوربین‌های جدید مشاهده می‌کنیم، علی رغم کنترل نویز خوب اما محدوده‌ی دینامیکی بسیار کمتری را پوشش می‌دهند.

این به احتمال زیاد روی عکاسان منظره بیشترین تأثیر را می‌گذارد، که احتمالاً در صحنه‌هایی با کنتراست بسیار زیاد نیاز به بهبود پوشش محدوده‌ی دینامیکی دارند. برای مثال اگر شما قبلا با 80D کار کرده باشید، تفاوت بسیار زیادی را بین عملکرد این دو دوربین مشاهده خواهید کرد.

شارپنس تصاویر JPEG

موتور پردازش تصاویر JPEG در کانن 6D Mark II اجازه‌ی کنترل سه جنبه از شارپنس را به شما می‌دهد؛ قدرت ( Strength )، ظرافت ( Fineness ) و آستانه ( Threshold ). گزینه‌ی Strength میزان تأکید بر لبه‌ها را مشخص می‌کند، Fineness جزئیات دقیق مورد تاکید را مشخص می‌کند و threshold میزان کنتراست را نشان می‌دهد که برای شارپ کردن تصویر اعمال می‌شود.

ISO 6400
Strength 4
Fineness 1
Threshold 1

Our preferred settings
Strength 4
Fineness 1
Threshold 1

Default
Strength 3
Fineness 4
Threshold 4

من چندین بار این صحنه‌ی استودیویی را ثبت کردم و پردازش تصاویر خام RAW را با اعمال گزینه‌های مختلفی به خود دوربین سپردم. کاهش میزان ظرافت به 1 می‌تواند نویز را بهبود ببخشد و در عین حال به ظهور جزئیات دقیق‌تر کمک کند. بعد از چندین بار ثبت عکس متوجه شدم که افزایش میزان مقاومت به 3 یا 4 بهترین شرایط را فراهم می‌کند. همچنین با بررسی تصاویر در ایزوهای بالاتر، فهمیدم که کاهش تنظیمات Threshold به پردازش جزئیات دقیق‌تر کمک می‌کند.

سیستم فوکوس خودکار

همانطور که قبلاً گفتم، کانن EOS 6D Mark II از یک سیستم فوکوس خودکار ( در منظره یاب ) 45 نقطه‌ای استفاده می‌کند که تمام آنها از نوع کراس بوده و دقیقا همان نمونه‌ی استفاده شده در EOS 80D است. متأسفانه، از آنجا که این دوربین ( 80D ) از سنسور و منظره یاب کوچک‌تری برخوردار است، گسترش نقاط فوکوس خودکار روی منظره یاب بزرگتر 6D II باعث محدودیت بیشتر آن شده است.

این سیستم قطعاً پیشرفتی در مقایسه با نمونه‌ی 11 نقطه‌ای 6D نسل اول محسوب می‌شود که تنها یک نقطه‌ی آن ( نقطه‌ی مرکزی ) از نوع کراس بود. این نقطه‌ی مرکزی در 6D نسل اول تنها نقطه حساسیت به -3 EV برای تیراندازی با نور کم بود و متأسفانه 6D II در این سنت به شرح زیر است : تمام نقاط اطراف دیگر فقط نسبت به -0.5 EV حساس هستند. نکته‌ی اصلی 6D II حداقل از نوع کراس دوتایی است که باید دقت بهتری را ارائه دهد.

اما عملکرد خوب سیستم فوکوس خودکار را زمانی می‌توانید مشاهده کنید که به حالت لایو ویوو بروید. در این حالت کانن برای دوربینش از سیستم دوال پیکسل استفاده کرده که حدودا 64 درصد قاب را پوشش می‌دهد ( حدودا 80 درصد در هر بُعد ) و معمولا عملکرد آن بسیار راضی کننده و دقیق است، چرا که اندازه گیری فوکوس را از طریق صفحه نمایش انجام می‌دهد. نکته‌ی ناامید کننده اما برای کانن Eos 6D Mark II در حالت عکاسی پیاپی آن است. زمانی که اگر بخواهید از منظره یاب اپتیکال استفاده کنید بیشتر تصاویرتان فوکوس صحیحی نخواهند داشت، اگر بخواهید از لایو ویوو استفاده کنید سرعت تا 4.5 فریم کاهش پیدا خواهد کرد و البته باز هم عملکرد فوکوس آن روی سوژه خیلی دقیق نخواهد بود، و برای اینکه بتوانید مطمئن باشید که تمام تصاویرتان به درستی فوکوس شده‌اند باید نرخ عکاسی پیاپی را تا 1 یا 2 فریم در ثانیه کاهش دهید که عملا بسیار فاجعه است !

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی کانن EOS-1D X Mark III : ترکیبی از بهترین‌ها برای حرفه‌ای‌ها !

شایان ذکر است که 6D II دقیقاً همان پارامترهای پیکربندی فوکوس خودکاری را دارد که در EOS 5D Mark IV استفاده شده بود، اما آنها در تمام منوی توابع سفارشی پنهان هستند و بدون هیچ گونه گزینه‌ی پیش فرضی قرار گرفته‌اند تا اکثر کاربران امکان دسترسی به آن را نداشته باشند. در تست زیر که از یک دوچرخه سوار ثبت کردم، سعی کردم تمامی تنظیمات را روی حالت ” Case 4 ” قرار دهم که دقیقا مطابق با Eos 5D Mark IV هستند.

استفاده از همان آرایه سنسور AF به عنوان 80D منجر به گسترش بسیار محدودتری در سراسر قاب می شود ، در نتیجه منطقه تصویر بزرگتر 6D II.

تست فاصله‌ی سوژه با منظره یاب اپتیکال

6D II با استفاده از یک نقطه واحد در فوکوس خودکار مداوم از طریق منظره یاب، عملکرد قابل قبولی را با یک سوژه‌ی متحرک ارائه می‌دهد. مانند EOS 80D، فهمیدم که علی رغم اینکه سرعت عکاسی پیاپی قابل قبول است، اما تعداد قابل توجهی از تصاویر ثبت شده به صورت کامل نرم شده‌اند و فوکوس درستی ندارند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که همان تعداد کمی که فوکوس سالم دارند هم خیلی قابل قبول نیستند. این عملکرد ممکن است برای از کاربران هنوز هم راضی کننده باشد، اما بی شک نمی‌توان آن را خوب توصیف کرد.

اکنون سوژه‌ی ما کمی در صحنه می‌چرخد تا سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر منظره یاب را بیش از قبل به چالش بکشد. در این حالت سیستم فوکوس باید نقاط AF را روی یک سوژه‌ی متحرک قفل کند که کمی سخت‌تر است. بیایید نتایج را با هم مشاهده کنیم.

باز هم، می‌توانیم ببینیم که 6D II عملکرد خوبی دارد، اما کاملا راضی کننده نیست. در این حالت نیز عملکردی را مشاهده می‌کنیم که به طور کلی مشابه با همان حرکت مستقیم است. علی رغم سرعت خوب در عکاسی پیاپی، تعدادی از عکس‌ها نرم هستند و فوکوس صحیحی ندارند و باز هم تعداد دیگری که فوکوس درست دارند خیلی قابل قبول نیستند. باز هم، این آزمایشی است که بسیاری از دوربین‌های رقیب با قیمت مشابه می‌توانند عملکرد بسیار بهتری را داشته باشند، به خصوص بدون آینه‌های سونی. پوشش نقاط AF در منظره یاب این دوربین محدوده‌ای بیش از حرکت سوژه‌ی من را پوشش می‌دهد، اما با این وجود می‌بینیم که هنوز هم در تشخیص فاصله مشکل دارد.

در حالت کلی سیستم فوکوس خودکار این دوربین از طریق منظره یاب در اکثر مواقع می‌تواند سوژه را به درستی تشخیص داده و روی آن فوکوس کند، اما مشکل زمانی پدیدار می‌شود که بخواهید این کار را با سرعتی بسیار زیاد و در حین عکاسی پیاپی انجام دهید. در این حالت دقت فوکوس پایین آمده و با توجه به کاهش سرعت آن، در اکثر مواقع دوربین نمی‌تواند به درستی سوژه را تشخیص داده و با محاسبه‌ی فاصله‌ی آن، رویش به درستی فوکوس کند.

سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel

با دیدن نتایج برخی از دوربین‌های جدیدتر کانن، مانند EOS 77D، من نسبتاً امیدوار بودم که 6D II هم عملکردی مشابه داشته باشد، اما متاسفانه به شدت ناامید شدم.

در حالت عادی فوکوس کردن دوربین در این حالت مشکل جدی ندارد، اما در حالت عکاسی پیاپی باز هم مشکلات زیادی را شاهد خواهیم بود. برای مثال، دوربین در فوکوس کردن روی سوژه‌ای که فاصله‌ی نسبتا زیادی دارد نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد، هر چه سوژه نزدیک‌تر می‌شود می‌توانید ببینید که عملکرد آن هم بهتر می‌شود، اما هنوز هم بی نقص نبوده و می‌توانست نتایج بهتری را کسب کند.

لازم به ذکر است که من این آزمایش حرکت مستقیم را با عکاسی پیاپی با سرعت کم و در حالت H در 6D II اجرا کردم. در این حالت دوربین روی مود اولویت سرعت قرار می‌گیرد و با انتخاب گزینه‌ی L می‌توانید به دوربین بگویید که بیش از اینکه سرعت عکاسی پیاپی برایتان مهم باشد، دقت سیستم فوکوس خودکار مهم است، پس دوربین به حالت اولویت فوکوس سوییچ می‌کند و سرعت عکاسی پیاپی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در این مرحله، حتی برای برخی از DSLR های دیگر کانن این تمرین حتی چالش برانگیز هم نیست. اما در مورد 6D II … اوه عزیزم !

عکاسی در حالت اولویت سرعت به معنای واقعی کلمه فاجعه بود ! به محض اینکه ثبت تصاویر را شروع می‌کردید و دوچرخه سوار شروع به حرکت می‌کرد، فوکوس به طور کلی نابود می‌شد. البته با نزدیک‌تر شدن سوژه، دوربین سعی داشت دوباره روی آن فوکوس کند، اما خب بیچاره خیلی توان انجام این کار را نداشت ! اگر بخواه خیلی کوتاه برایتان توصیف کنم، از استفاده از این حالت عکاسی پیاپی برای همیشه اجتناب کنید. با این حال، تنظیماتی که سرعت آهسته‌تر عکاسی پیاپی را به شما می‌دهد، با نام اولویت فوکوس، نرخ را تا 1 یا 2 فریم کاهش می‌دهد، اما حداقل عملکرد قابل قبول‌تری دارد.

در اینجا می‌توانید مشاهده کنید که اگر خدا قبول کند، سیستم فوکوس خودکار فوق پیشرفته‌ی کانن با نام دوال پیکسل ( ! ) فرصت لازم را قبل از ثبت هر شات برای فوکوس کردن به صورت صحیح روی هر سوژه داشته است ! واقعا جا دارد بگوییم خدا قوت پهلوان ! اما خب این حالت هم اگر بخواهم صادقانه بگویم قابل استفاده نیست ? چرا که عملا سرعت ( بهه طور متوسط ) 1 تا 2 فریم در ثانیه هیچ سوژه‌ی متحرکی را نمی‌تواند به صورت صحیح ثبت کند. بنابراین احتمالا الآن این سوال در ذهنتان ایجاد شده که خب اگر بخواهم این دوربین را بخرم و با آن عکاسی پیاپی انجام دهم، تکلیفم چه خواهد بود ؟ اممممم، اگر بخواهم کوتاه و مختصر برایتان توضیح دهم باید بگویم یا آن را فراموش کنید و یا باز هم ناامید خواهید شد و بهتر است به دنبال دوربین دیگری باشید ! ( کلا فکر کنید این دوربین قابلیت عکاسی پیاپی یا اصلا چیزی تحت عنوان Burst Shot را ندارد ! )

نتیجه گیری

من به شما پیشنهاد می‌کنم اگر سوژه‌ای دارید که در فاصله‌ی نزدیک است و تحرک زیادی ندارد، از حالت لایو ویوو استفاده کنید، اگر دور بود اما محدودیتی در استفاده از منظره یاب یا حالت لایو ویوو نخواهید داشت. برای سوژه‌های در حال حرکت نیز در عکاسی ثابت بهتر است از سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر منظره یاب استفاده کنید. اگر هم به دنبال عکاسی پیاپی هستید، بهتر است همانطور که کلی توضیح دادم، اصلا به دنبال آن نباشید ! جای تعجب است که علی رغم عملکرد بسیار خوب دوربین‌های دیگر کانن مثل 5D Mark IV یا Eos 77D ، این دوربین چطور می‌تواند تا این حد عملکرد افتضاحی داشته باشد !

سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل گرچه به اندازه‌ی سایر دوربین‌های کانن خوب نیست، اما هنوز هم روی سوژه‌های نزدیک بسیار خوب کار می‌کند و به خصوص در عکاسی اجتماعی یا پرتره واقعا خوب خواهد بود. این شرایطی است که استفاده از منظره یاب اپتیکال می‌تواند کار را برایتان بسیار سخت کند، چرا که علی رغم اضافه شدن این قابلیت به دوربین‌های مختلف، از جمله DSLR های نیکون، هنوز هم این دوربین قادر به ردیابی چهره‌ی سوژه‌ها از طریق منظره یاب نیست. در واقع می‌توان گفت منظره یاب اپتیکال این دوربین ابتدایی‌ترین حالت ممکن را دارد.

پیشنهاد نویسنده : بهترین دوربین‌های فول فریم ۲۰۲۰ : حرفه‌ای عکاسی کنید !

جمع بندی

چه مواردی را دوست داشتم ؟

+ سنسور 26 مگاپیکسلی با عملکرد ایزوی بسیار خوب به روز شده
+ رنگ بندی بسیار خوب در تصاویر پردازش شده‌ی JPEG
+ به طور کلی ارگونومی و کنترلرهای این دوربین بسیار خوب هستند
+ سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel موثر
+ عملکرد خوب صفحه نمایش لمسی چرخان
+ مقاومت کامل در برابر شرایط محیطی و آب و هوای بد
+ عکاسی پیاپی با سرعت 6.5 فریم در ثانیه در حالت عکاسی با منظره یاب اپتیکال
+ سیستم فوکوس خودکار به روز شده است
+ Wi-Fi با NFC و GPS داخلی
+ سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر موثر

چه مواردی را دوست نداشتم ؟

+ محدوده‌ی دینامیکی کمتر در ایزوهای پایین در مقایسه با دوربین‌های دیگر و حتی دوربین‌های کراپ فریم
+ فوکوس خودکار محدود در منظره یاب اپتیکال
+ دقت سیستم فوکوس خودکار در حالت منظره یاب خیلی جالب نیست
+ عکاسی با سرعت بسیار کم در حالت لایو ویوو و با استفاده از سیستم فوکوس خودکار
+ فیلم برداری با رزولوشن 1080 و نرخ 60 فریم بر ثانیه نرم و فاقد جزئیات است
+ فاقد درگاه هدفون
+ کنترلر شماره گیر عقب مبهم است

نتیجه گیری کلی

کانن بزرگترین سازنده‌ی دوربین در جهان است و این برای بسیاری از عکاسان اثبات شده است. بر اساس تحقیقات، دوربین‌های این کمپانی فروش بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای در بازار جهانی دارند. البته کانن نیز همانند سونی و نیکون به تازگی بیشتر تمرکز خود را روی بخش دوربین‌های بدون آینه قرار داده است که اتفاقا کیفیت بسیار خوبی را دارند، اما خب هنوز هم نمی‌توان DSLR های با کیفیت این کمپانی را با وجود تعداد بسیار زیادی از لنزهای مانت EF در نظر نگرفت.

با توجه به همه‌ی این موارد، EOS 6D Mark II یک DSLR کلاسیک از کانن به حساب می‌آید. آیا می‌توان آن را به واقع یک دوربین هیجان انگیز معرفی کرد ؟ حقیقتا نه؛ اما در واقع، کمتر دوربینی در حال حاظر با مشخصات و قیمت Eos 6D Mark II پیدا می‌شوند، خصوصا به دلیل بهره مندی از یک سنسور فول فریم بسیار با کیفیت و خوب. این دوربین از نظر بدنه و ارگونومی نیز واقعا خوب است و حس خوبی را به شما در هنگام در دست گرفتنش منتقل می‌کند، حسی که در دوربین‌های مشابه به سختی یافت می‌شود. همچنین کیفیت تصاویر ثبت شده با آن عموما بسیار خوب هستند و اکثر کاربران را می‌تواند راضی کند.

Processed to taste in Adobe Camera Raw. Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L II @ 360mm.
ISO 640| 1/1250 sec | F8
Photo by Carey Rose

سؤالی واقعی که اکنون باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا تمامی این موارد برای خرید یک همچین دوربینی در سال 2020 میلادی منطقی است ؟ اکنون دنیا تفاوت بسیار زیادی با سال 2012 دارد، زمانی که تنها رقیب واقعی 6D نسل اول، نیکون D600 بود. اکنون، دوربین‌های بدون آینه‌ی کانن، نیکون، سونی و فوجی فیلم رقابت را بسیار سخت‌تر کرده‌اند. همچنین DSLR های بسیار فوق‌العاده‌ای از نیکون و پنتاکس وجود دارند که از نظر قیمتی مشابه هستند و در عین حال امکانات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

بنابراین بیایید بیایید ببینیم که کانن Eos 6D Mark II در بازار دوربین‌های امروز چگونه به نظر می‌رسد …

بدن و جابجایی

EOS 6D Mark II ادامه دهنده‌ی همان زبان طراحی همیشگی در دوربین‌های DSLR کانن است. این دوربین ارگونومی فوق‌العاده‌ای دارد و از همه مهمتر، کیفیت ساخت آن واقعا خوب است. شما از در دست گرفتن و کار کردن با این دوربین بی شک لذت خواهید برد، لذتی که در DSLR های همرده به سختی یافت می‌شود.

علی رغم اینکه این دوربین از پلاستیک با کیفیت ساخته شده و قابل مقایسه با EOS 5D Mark IV نیست، اما هنوز هم با وجود وزن کمتر و ابعاد نسبتا کوچکتر، می‌تواند فوق‌العاده باشد. همچنین تمامی درپوش‌های پورت‌های مختلف در این دوربین به بهترین شکل طراحی شده‌اند و کوچکترین شکافی را ندارند، به همین دلیل Eos 6D Mark II کانن در برابر شرایط محیطی مقاومت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین کنترلرها و دکمه‌ها، همگی در این دوربین به معنای واقعی کلمه خوب طراحی شده‌اند، هرچند که من از طراحی کنترلر هشت جهته‌ی آن به هیچ عنوان خوشم نمی‌آید. عملیات پیدا کردن سوژه و فوکوس کردن روی آن با استفاده از این کنترلر و دکمه‌ی شاتر یک پروسه‌ی نسبتا پیچیده، طولانی و ناخوشایند است.

صفحه نمایش لمسی کاملاً چرخان 6D Mark II کانن با سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel ترکیب شده تا این دوربین را برای استفاده در حالت لایو ویوو ایده‌آل کند. البته ابعاد بزرگ آن ممکن است برای دست‌های کوچکتر کمی کار را سخت کند، اما باز هم می‌توان گفت ارگونومی فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین نمایشگر چرخان به شما کمک می‌ند که به سادگی بتوانید از زوایای مختلف عکاسی کنید، بدون اینکه نیاز به خم شدن یا خوابیدن روی زمین را داشته باشید. این قابلیت برای عکاسی یا فیلم برداری روی سه پایه هم واقعا کاربردی است. رابط کاربری کانن هم که دیگر اصلا نیازی به تعریف ندارد ! یک رابط کاربری فوق‌العاده و زیبا که با صفحه نمایش لمسی ترکیب شده تا بهترین تجربه‌ی کاربری را برایتان به ارمغان بیاورد.

عملکرد و فوکوس خودکار

این دوربین سرعت بوت فوق‌العاده‌ای دارد. از زمان روشن شدن تا آماده‌ی ثبت تصویر بودن 6D II کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد و این زمانی بسیاار عالی است. حالت لایو ویوو در این دوربین نیز در کمتر از یک ثانیه فراخوانی می‌شود. اگرچه اگر بخواهید دوربین را به حالت فیلم برداری ببرید، چند ثانیه زمان نیاز خواهید داشت تا عمل فیلم برداری آغاز شود.

عکاسی پیاپی با سرعت 6.5 فریم در ثانیه ( در حالت استفاده از منظره یاب اپتیکال ) نیز در این دوربین به اندازه‌ی کافی سریع هست که پاسخگوی نیاز اکثر کاربران باشد. اگر چه در صورتی که بخواهید از حالت لایو ویوو و سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل برای این منظور استفاده کنید، نرخ عکاسی پیاپی به 4.5 فریم در ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد. حتی اگر بخواهید عملکرد بهتری را در زمینه‌ی فوکوس خودکار داشته باشید، باید دوربین را به حالت اولویت فوکوس ببرید که در این حالت، سرعت عکاسی پیاپی به صورت متوسط بین 1 تا 2 فریم خواهد بود. بنابراین اگر در حال عکاسی از یک سوژه‌ی متحرک باشید، عملا این قابلیت کاربردی نخواهد داشت، اگرچه می‌تواند فوکوس بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد.

Out-of-camera JPEG, Canon EF 24-105mm F4L II IS USM @ 105mm
ISO 1000 | 1/500 sec | F5.6
Photo by Carey Rose

فقط گاهی اوقات دوربین با مشکل پر شدن حافظه‌ی بافر رو به رو خواهد شد و مجبور هستید مدتی را صبر کنید تا تمامی عکس‌ها پردازش شده و آماده شوند و حافظه‌ی بافر مجددا خالی شود. باتری نیز در نوع خود بسیار خوب است و هیچ مشکلی را برایتان به وجود نخواهد آورد، مگر اینکه بخواهید تمام مدت از حالت لایو ویوو استفاده کنید. البته درست است که می‌گویم باتری این دوربین خوب است، ولی این را هم در نظر داشته باشید که سه برابر کمتر از بهترین باتری کانن است.

سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر منظره یاب را می‌توان مطلوب معرفی کرد، البته اگر سوژه‌ی شما چیز خاصی نباشد. سیستم 45 نقطه‌ای این دوربین که تمام این نقاط از نوع کراس هستند، به طور مستقیم از دوربین Eos 80D برداشته شده است که با توجه به کوچکتر بودن سایز سنسور و منظره یاب آن، می‌تواند در پخش کردن تمامی نقاط در منظره یاب Eos 6D Mark II محدودیت‌هایی را برایتان به وجود بیاورد. البته این مشکل نیز زمانی معلوم خواهد شد که بخواهید سوژه‌تان را در لبه‌های کادر قرار دهید.

پیشنهاد نویسنده : نقد و بررسی تخصصی سونی a6600 : فوکوس خودکار شگفت انگیز و ارگونومی قابل قبول !

فوکوس خودکار در حالت لایو ویوو نیز در کانن Eos 6D Mark II کمی ناامید کننده است. سرعت عکاسی پیاپی در این حالت 4.5 فریم بر ثانیه است، که هنوز هم می‌توان آن را مطلوب دانست، اما خب فقط بحث سرعت مطرح نیست، چرا که در اینجا با افتضاحی به نام فوکوس خودکار دوباره رو به رو خواهیم شد ! فوکوس در این حالت آنقدر بد است که مجبور خواهید بود باز هم سرعت را از این پایین‌تر ببرید. برای رسیدن به یک عملکرد مطلوب از نظر فوکوس خودکار، باید سرعت عکاسی پیاپی را تا 1 یا 2 فریم بر ثانیه کاهش دهید، که عملا ماهیت عکاسی پیاپی زیر سوال می‌رود ! بنابراین می‌توانم بگویم بهتر است فکر کنید این دوربین اصلا حالت Burst Mode یا همان عکاسی پیاپی را ندارد !

کیفیت تصویر و فیلم

این شاید تنها بخشی باشد که بتوان در آن اندکی امیدوار بود. کانن در واقع موفقیت خود را مدیون این بخش است. پیشرفت فناوری در این دوربین از نظر سنسور و کیفیت تصویر کاملا امیدوار کننده است. ما می‌توانیم در این بخش همان پیشرفتی را مشاهده کنیم که در دوربین‌هایی مثل EOS-1D X Mark II ، 5D Mark IV و حتی Rebel T7i دیده بودیم. متاسفانه علی رغم اینکه رزولوشن تصویر در این دوربین بسیار خوب است، اما از نظر محدوده‌ی دینامیکی، به خصوص در ایزوهای پایین به هیچ عنوان شاهد عملکرد خوبی نیستیم. این بدان معناست که اگر بخواهید از یک صحنه با کنتراست بالا عکاسی کنید، مثل صحنه‌ای از غروب یا طلوع خورشید، حتی نسبت به دوربین‌های APS-C کانن هم عملکرد ضعیف‌تری را خواهید داشت.

از طرف دیگر، مانند نسخه‌ی اولیه‌ی سری 6D کانن، 6D II نیز از مقادیر ایزوی بالایی پشتیبانی می‌کند. عملکرد کنترل نویز تا ایزوی 1600 بسیار خوب است و بعد از آن کم کم نویز در تصاویر مشاهده می‌شود و از این نظر کاملا قابل رقابت با بهترین دوربین‌های این رده می‌باشد.

مانند همیشه، من حقیقتا عاشق رنگ‌های تولید شده با سنسورهای کانن هستم و این قضیه در مورد 6D Mark II هم صادق است. رنگ قرمز و رنگ پوست در عکس‌های پرتره واقعا عالیست. همچنین وضوح تصاویر JPEG پردازش شده از تصاویر خام در داخل خود دوربین و همچنین کاهش نویز به صورت پیش فرض واقعا خوب است. البته اگر این موارد را به صورت دستی خودتان تنظیم کنید، نتیجه‌ای بسیار بهتر دریافت خواهید کرد.

Out of camera JPEG.
Canon EF 70-200mm F4L | ISO 100 | 1/640 sec | F4
Photo by Carey Rose

متاسفانه در مورد ویژگی‌های فیلم برداری، 6D Mark II کانن کمی ناامید کننده است. بسیاری از دوربین‌های کانن در سال‌های پیش تنها به رزولوشن فول اچ دی مجهز بودند که رزولوشن در آنها واقعا خوب بود. در چند وقت گذشته اما فیلم برداری با رزولوشن 4K نیز کم کم رواج پیدا کرده است. اما ویدئوهایی با رزولوشن فول اچ دی که توسط این دوربین ثبت شده‌اند نرم و فاقد جزئیات هستند. همچنین امکان مانیتورینگ صدا به دلیل عدم وجود پورت هدفون امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر اینها شما از هیچ ویژگی کمکی نیز بهره نخواهید برد، برای مثال خطوط گورخری برای کمک به نوردهی صحیح در این دوربین وجود ندارند.

اگرچه همین مشخصات هم برای افرادی که نمی‌خواهند به صورت حرفه‌ای فیلم برداری کنند مناسب خواهد بود، ممکن است جزئیات کم بوده و تصاویر ضبط شده نرم باشند، اما تثبیت کننده‌ی تصویر دیجیتال به کمک تثبیت کننده‌ی داخلی و همچنین سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل ویژگی‌هایی هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها عبور کرد. اگر هدف شما این باشد که از کانن Eos 6D Mark II به عنوان جایگزینی برای گوشی‌های هوشمند نگاه کنید، قطعا این دوربین مناسبتان خواهد بود.

سخن پایانی …

بعد از گذشت پنج سال از معرفی نسل اول این خانواده، 6D Mark II حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. 6D نسل اول دوربین خوبی بود و استفاده از آن واقعا لذت بخش، اما حالا نسل جدید آن با یک سنسور بزرگ فول فریم آمده تا تمامی ویژگی‌های نسل اول را ارتقا دهد.

درست است که مشخصات کانن Eos 6D Mark II همگی نسبت به نسل اول ارتقا پیدا کرده است، اما هنوز هم مشکلات اساسی دارد. قیمت این دوربین بسیار خوب بوده و آن را در برابر سایر رقبا ارزشمند می‌کند. اگر شما یک کاربر همیشگی دوربین‌های کانن هستید و خیلی حرفه‌ای عکاسی نمی‌کنید یا می‌خواهید یک بدنه به عنوان بدنه‌ی دوم برای خودتان داشته باشید، این دوربین می‌تواند یک سرمایه گذاری بسیار خوب برایتان باشد. البته پیشنهاد می‌کنم در این بین به دوربین‌های بدون آینه‌ی همرده هم نگاهی بیندازید.

Canon EF 50mm F1.8 STM | ISO 100 | F4 | 1/500 sec
Photo by Carey Rose

با همان قیمت، D750 نیکون تقریباً همان وضوح تصویر را ارائه می‌دهد، منتها محدوده‌ی دینامیکی آن بسیار بهتر است و البته سیستم فوکوس خودکار پیچیده‌تر که در اکثر مواقع دقت و سرعت بیشتری دارد. همین چیزها در مورد سونی a7 II نیز وجود دارد، هرچند که این دوربین حتی ارزان‌تر هم است. پنتاکس K-1 نیز یک دوربین فوق‌العاده با کیفیت ساختی بسیار بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد و خلاقانه مانند Pixel Shift است که می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. تنها ویژگی که دوربین کانن EOS 6D II را از آن متمایز می‌کند، سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel است که به نظر می‌رسد تنها در هنگام عکاسی از سوژه‌های ثابت و فیلم برداری با رزولوشن فول اچ دی عملکرد بهتری را داشته باشد.

بگذارید واضح‌تر با شما صحبت کنم؛ EOS 6D Mark II کانن مانند بسیاری از دوربین‌های دیگر، قادر به ثبت تصاویر با کیفیتی بسیار خوب است. اما حتی با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های سنتی دوربین‌های کانن مانند رنگ‌های ثبت و پردازش شده‌ی عالی، سهولت استفاده برای حالت فیلم برداری و اکوسیستم لنزهای جامع، 6D II برای رقابت کار سختی را دارد و از نظر من نمی‌تواند در بین رقبای خود ارزش خرید بالایی داشته باشد.

پیشنهاد نویسنده : آیا دوربین سامسونگ گلکسی S20 اولترا می‌تواند با دوربین‌های DSLR رقابت کند ؟

نمونه تصاویر ثبت شده با کانن Eos 6D Mark II

توجه داشته باشید که تمامی عکس‌های زیر توسط وب‌سایت DPReview ثبت شده و با توجه به قانون کپی رایت حق انتشار آن را بدون ذکر منبع ندارید !

لطفاً هیچ یک از این تصاویر را بدون اجازه قبلی تکثیر نکنید ( به صفحه‌ی کپی رایت وب‌سایت DPReview مراجعه کنید ).

همچنین برای مشاهده‌ی لیست کامل عکس‌ها به همراه سایز اصلی و مشخصات هر عکس، می‌توانید به وب‌سایت DPReview مراجعه کنید.

مشخصات فنی کانن Eos 6D Mark II

قیمت$1999 (body only), $2599 (with 24-105mm 3.5-5.6 IS STM lens), $3099 (with 24-105 F4L II lens)
نوع بدنهMid-size SLR
متریال ساختآلیاژ منیزیم
نهایت رزولوشن6240 در 4160
نسبت تصویر w:h1:1, 4:3, 3:2, 16:9
رزولوشن موثر26 مگاپیکسل
رزولوشن سنسور27 مگاپیکسل
ابعاد سنسورفول فریم ( 35.9 در 24 میلی متر )
نوع سنسورCMOS
پردازندهDIGIC 7
پروفایل‌های رنگیsRGB, Adobe RGB
Color filter arrayPrimary color filter
ایزوخودکار, 100-40000 ( قابل ارتقا تا 50-102400 )
ایزوی ارتقا یافته ( حداقل )50
ایزوی ارتقا یافته ( حداکثر )102400
تعداد پروفایل‌های وایت بالانس6
وایت بالانس دستیبله
لرزشگیر تصویر داخلیخیر
فرمت فشرده نشدهRAW
JPEG quality levelsFine, normal
فرمت فایلJPEG (Exif v2.3)
Raw (14-bit Canon CR2)
سیستم فوکوس خودکارContrast Detect (sensor)
Phase Detect
Multi-area
Center
Selective single-point
Tracking
Single
Continuous
Touch
Face Detection
Live View
چراغ راهنمای فوکوس خودکارخیر
فوکوس دستیبله
تعداد نقاط فوکوس خودکار45
مانت لنزCanon EF
ضریب کراپ سنسور
نوع صفحه نمایش LCDکاملا چرخان
سایز نمایشگر3 اینچ
تعداد نقاط نمایشگر1,040,000
صفحه نمایش لمسیبله
نوع پنل صفحه نمایشTFT LCD
Live viewبله
نوع منظره یاباپتیکال ( pentaprism )
میزان پوشش منظره یاب98%
میزان بزرگنمایی منظره یاب0.71×
حداقل سرعت شاتر30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر1/4000 ثانیه
حالت‌های نوردهیProgram
Shutter priority
Aperture priority
Manual
حالت‌های صحنهPortrait
Group photo
Landscape
Sports
Kids
Panning
Close-up
Food
Candlelight
Night portrait
Handheld night scene
HDR backlight control
فلاش داخلیخیر
فلاش اکسترنال ( خارجی )بله ( با استفاده از کفشک دوربین )
سرعت همگام سازی فلاش1/180 ثانیه
حالت‌های شاترSingle
High-speed continuous
Low-speed continuous
Silent single
Silent continuous
Self-timer (10 sec/remote control)
Self-timer (2 sec/remote control)
Self-timer (continuous shooting)
سرعت عکاسی پیاپی6.5  فریم بر ثانیه
Self-timerبله ( 2 یا 10 ثانیه )
Metering modesMulti
Center-weighted
Spot
Partial
جبران نوردهی±5 (at 1/3 EV, 1/2 EV steps)
AE Bracketing±3 (3 frames at 1/3 EV, 1/2 EV, 2/3 EV, 1 EV, 2 EV steps)
فرمت‌های فیلم برداریMPEG-4, H.264
حالت‌های فیلم برداری1920 x 1080 @ 60p / 60 Mbps, MP4, H.264, AAC
1920 x 1080 @ 30p / 30 Mbps, MP4, H.264, AAC
1920 x 1080 @ 30p / 12 Mbps, MP4, H.264, AAC
1920 x 1080 @ 23.98p / 30 Mbps, MP4, H.264, AAC
1280 x 720 @ 60p / 26 Mbps, MOV, H.264, AAC
1280 x 720 @ 30p / 4 Mbps, MOV, H.264, AAC
میکروفوناستریو
اسپیکرمونو
نوع کارت حافظهSD/SDHC/SDXC ( UHS-I compatible )
USBUSB 2.0 ( 480 Mbit/sec )
HDMIبله ( Mini-HDMI )
پورت میکروفونبله
پورت هدفونخیر
وایرلسBuilt-In
توضیحات وایرلس802.11b/g/n + NFC + Bluetooth
ریموت کنترلبله ( wired, wireless or smartphone )
مقاومت در برابر شرایط محیطیبله
باتریBattery Pack
توضیحات باتریLP-E6N lithium-ion battery & charger
عمر مفید باتری ( بر اساس استاندارد CIPA )1200 شات
وزن ( با در نظر گرفتن باتری )765 گرم ( 1.69 lb / 26.98 oz )
ابعاد144 در 111 در 75 میلی متر ( 5.67 در 4.37 در 2.95 اینچ )
سنسور جهت یابیبله
ضبط تایم لپسبله
GPSBuilt-in

مشخصات کامل و بررسی دوربین فول فریم اقتصادی Eos 6D Mark II را می‌توانید از وب‌سایت کانن نگاه کنید.

همچنین برای مطالعه‌ی بررسی کامل این دوربین توسط DxOMark، روی این لینک کلیک کنید.

پیشنهاد نویسنده : آخرین گزارشات CIPA نشان می‌دهد فروش دوربین نسبت به سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است

امیدوارم مقاله‌ی ” نقد و بررسی تخصصی کانن 6D Mark II : آیا کانن در ساخت یک فول فریم اقتصادی موفق بوده ؟ “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

دیدگاهی در مورد “نقد و بررسی تخصصی کانن 6D Mark II : آیا کانن در ساخت یک فول فریم اقتصادی موفق بوده ؟

  1. جواد عزتی گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از توضیحات مفصلی که در مورد دوربین دی۶ دادید.
    راستش من قصد خریدش را داشتم و الان منصرف شدم.
    کدام دوربین را جایگزین مناسب برای دی۶ مارک ۲ می دانیدبرای عکاسی طبیعت و خیابانی
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمائید

    1. مهدی داوودی گفت:

      سلام وقت بخیر
      دوربین کانن ۶D II جزو پرفروش های کانن هستش و کیفیت خوب و قابل قبولی داره بستگی داره با چه دوربینی بخواهید مقیاس کنید در حال حاضر دوربین های سونی برای تصویر برداری استقبال خوبی ازشون شده

  2. جواد عزتی گفت:

    سلام
    مقاله شما در مورد دوربین کنون دی۶ را خواندم بسیار کامل و آموزنده بود
    راستش من قصد خریدش را داشتم الان منصرف شدم
    شما چه دوربینهای را جایگزین مناسب برای دی۶ مارک ۲ برای عکاسی طبیعت و خیابانی پیشنهاد می دهید
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمائید

    1. امیرمحمد مشهدی فراهانی گفت:

      سلام خدمت شما و ممنون از توجهتون ?
      برای عکاسی طبیعت و خیابانی به طور کلی جمع و جور بودن دوربین، سنسور بزرگ، باتری عالی و عملکرد خوب در ایزوهای بالا خیلی مهمه. من توی رنج قیمت ۶D II ( حدود ۲۰ میلیون برای بدنه در حال حاظر ) من بهتون سونی A6500 رو پیشنهاد میدم، فوجی فیلم X-T3 هم دوربین خیلی خوبیه، اگر هم دوست دارید دوربین DSLR داشته باشید، ۹۰D کنون دوربین خوبیه.

  3. سبا نصيري گفت:

    سلام و وقت بخیر میخواستم بدونم برای اتلیه کودک چه لنزهایی مناسب این دوربین هستند و از نظر قیمت هم به صرفه ترند

    1. امیر علی آقایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      می توانید از لنز های فیکس مانند
      لنز کانن Canon EF 50mm f/1.8 STM
      و
      لنز کانن Canon EF 85mm f/1.8 USM
      استفاده کنید.

  4. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر ممنونم از توضیحات

  5. آوا گفت:

    سلام ممنون از توضیحات کاملتون،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.