میکروفون شات گان یا دستی؟ میکروفون عالی مصاحبه خیابانی

میکروفون

ضبط مصاحبه و تهیه فیلم‌های مستند از رویدادهای مختلف، اتفاقی است که بسیاری از افراد در حوزه تصویر یا صدابرداری با آن مواجه می‌شوند. اگر نگاهی به تولیدکنندگان و گزارشگران این زمینه بیندازید همگی وسایل مشخصی دارند: دستگاه ضبط دستی، یک جفت هدفون و یک تا دو میکروفون.

اما از چه میکروفونی باید برای این کار استفاده کرد؟!

میکروفوناین جمله یکی از سوالات متداول افرادی است که می‌خواهند وارد این حوزه شوند و گاهی تصمیم‌گیری برای آنها واقعاً سخت می‌شود. این موضوع زمانی افراد را بیشتر دچار سردرگمی می‌کند که تصور می‌کردند، یک میکروفون شات گان یا دستی می‌تواند در این زمینه ‌فوق‌العاده عمل کند. اما نتیجه نهایی آن چیزی نیست که انتظار داشتند.

پس قدم اول شما باید شناخت میکروفون‌هایی باشد که برای مصاحبه می‌توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. اما پیش از شروع این نکته را هم در نظر بگیرید که وقتی حرف از مصاحبه می‌زنیم، حالت‌های مختلفی در آن قرار می‌گیرند. مصاحبه نشسته در یک محیط نسبتاً آرام، مصاحبه ایستاده در خیابانی که خیلی شلوغ نیست تا مصاحبه در رویدادها و مراسم‌هایی که حجم صدا در آنها بالاست.

در این بخش به طور تخصصی به مصاحبه خیابانی می‌پردازیم و عملکرد دو میکروفون شات گان و دستی را در زمان تهیه آن، بررسی می‌کنیم. پس برای بیرون آمدن از این سردرگمی، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اگر می‌خواهید میکروفون خوب عمل کند، قاب را درست بچینید

اگر ویدیوهای مصاحبه‌های خیابانی مختلف را دیده باشید، حتماً توجه کرده‌اید که یک قاب بسته وجود دارد، که در آن فقط سر و شانه افراد به چشم می‌خورد. این قاب بصری تنگ در اطراف سوژه که از یک موقعیت ثابت فیلم‌برداری می‌کند، بهترین فرصت برای میکروفون‌گذاری و صدابرداری با کیفیت است.

میکروفونپس برای اینکه میکروفون شما بتواند عملکرد واقعی خود را نشان دهد، بهتر است برای مصاحبه یک قاب ثابت را در نظر بگیرید و نگران خارج شدن سوژه از آن نباشید.

نکته بعدی این است که هدف از مصاحبه را فراموش نکنید. تفاوتی ندارد برای ضبط گزارش به دل رویدادها و مراسم‌های شلوغ رفته باشید یا در خیابان‌های خلوت مشغول مصاحبه شوید. هدف مصاحبه این است که: گفتگوی شما تا حد ممکن با وضوح بالا ثبت شود و نویزهای اطراف تاثیری روی ضبط صدا نداشته باشند.

برای این کار باید میکروفون‌ها را با توجه به الگوی دریافت صدا در آنها انتخاب کنید که در بخش بعدی به طور کامل توضیح می‌دهیم.

برای تهیه گزارش خیابانی باید میکروفون‌ها را بشناسید

میکروفون‌های مختلف می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی کارایی خاصی داشته باشند. پس نمی‌توانیم یک حکم کلی صادر کنیم که: میکروفون شات گان برای مصاحبه خیابانی عالی است و میکروفون دستی برای اجرای صحنه‌ای!

میکروفونبا توجه به ویژگی‌هایی که یک میکروفون در اختیار شما می‌گذارد، ممکن است در موقعیت‌ها و شرایط مختلف، موثرتر باشد. برای این که تشخیص دهیم هر میکروفون برای چه استفاده‌ای طراحی شده است، باید الگوی دریافت صدا یا الگوی قطبی آنها را بشناسیم. به طور کلی:

  • الگوی همه جهته یا Omnidirectional صدا را از تمام جهات، یعنی از جلوی میکروفون، پشت آن و از اطراف دریافت می‌کند.
  • الگوی کاردیوئید صدا را به شکل یک قلب وارونه و بیشتر از بخش جلویی میکروفون دریافت می‌کنند.
  • میکروفون‌های شات گان الگوی دریافت یک جهته دارند که صدا را فقط از بخش جلویی خود (بدون توجه به فاصله آن) دریافت می‌کنند و صداهایی که در پشت یا طرفین میکروفون باشد، مسدود می‌شود.

میکروفونبرای اینکه الگوهای دریافت صدا را ساده‌‌تر درک کنید می‌توانیم آنها را به چراغ‌ها تشبیه کنیم. با این تفاوت که چراغ نور را پخش می‌کند و میکروفون صدا را می‌گیرد. الگوی همه جهته مانند یک لامپ معمولی است که نور را به شکل یکسان روی تمام اشیاء نزدیک به خود می‌تاباند. کاردیوئید مثل نور یک فلاش است که نور فقط به بخش روبرو و کمی هم طرفین می‌تابد؛ اما در پشت فلاش نوری وجود ندارد. میکروفون شات گان هم دقیقا مشابه یک لیزر است که نور را تنها به یک نقطه می‌تاباند.

حالا وقت آن است که ببینیم هر یک از این میکروفون‌ها کجا بهتر از همه، کاربرد دارند.

میکروفون

بالاخره برای مصاحبه چه میکروفونی بخریم؟!

شاید برایتان عجیب باشد، اما شما می‌توانید با هر میکروفونی گزارش‌های صوتی و تصویری خوبی در خیابان‌ها بگیرید. احتمالاً می‌پرسید چگونه؟! کافی است الگوی میکروفون خود را بدانید تا قانون استفاده از آن را به کار ببندید.

میکروفونبه عنوان مثال: اگر یک میکروفون با الگوی قطبی همه جهته دارید و در یک خیابان نسبتاً شلوغ مشغول مصاحبه هستید، باید بدانید که صدای پس زمینه هم در ضبط شما تاثیر دارد. پس بهتر است میکروفون را به سوژه نزدیک‌‌تر کنید. در مقابل در زمان استفاده از شات گان‌ها نیازی به نزدیک کردن میکروفون به سوژه ندارید. یا بهتر بگوییم؛ زمانی که نمی خواهید زیاد به سوژه نزدیک شوید، این میکروفون به کارتان خواهد آمد.

بیایید مزایای استفاده از میکروفون‌های دستی و شات گان را دقیق‌‌تر بررسی کنیم.

میکروفون

اگر از میکروفون شات گان برای مصاحبه استفاده می‌کنید…

این میکروفون‌ها برای دریافت صدا از راه دور و با کمی فاصله طراحی شده‌اند. در واقع با استفاده از این وسایل، خبری از میکروفون در قاب تصویر شما نخواهد بود. پس اگر می‌خواهید میکروفون در تصویر مشخص نباشد، یک شات گان انتخاب بهتری است. با توجه به الگوی دریافت جهت دار آن هم دیگر نیازی به نگرانی بابت دریافت صدا با وضوح بالا نخواهید داشت.

میکروفوناگر می‌خواهید در یک قاب ثابت از سوژه خود گزارشی تهیه کنید، می‌توانید میکروفون شات گان را در انتهای یک پایه بلند ببندید. به طوری که کمی بالاتر و مقابل سوژه باشد. فراموش نکنید که دهانه میکروفون را هم جهت با دهان سوژه تنظیم کنید.

اما اگر می‌خواهید در حین مصاحبه خیابانی حرکت هم داشته باشید، باز هم می‌توانید از این میکروفون‌ها استفاده کنید. البته برای این کار نیاز به یک صدابردار دارید که بتواند میکروفون را روی بوم برای شما تنظیم کند و اگر تجربه‌ای نداشته باشید، کیفیت صدا آنچنان خوب نخواهد شد. البته بعضی از میکروفون‌ها قابلیت نصب روی دوربین را دارند، بنابراین تصویربردار کار صدابرداری هم انجام می‌دهد.

اگر از میکروفون دستی برای مصاحبه استفاده می‌کنید…

میکروفون‌های دستی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصاحبه‌هایی هستند که زمانی برای راه‌اندازی میکروفون و ثابت کردن آن برای شما وجود ندارد. اگر در یک خیابان شلوغ مصاحبه می‌کنید و قرار است افراد زیادی در قاب شما قرار گیرند، میکروفون‌های دستی می‌توانند مفیدتر باشند.

میکروفونهر چند این میکروفون‌ها ظاهر بزرگی دارند؛ اما برای آماده کردن ضبط صدا به کمک آنها زمان زیادی نیاز ندارید. بنابراین معمولاً برای ضبط‌های سریع و جایی که می‌توانید به سوژه نزدیک باشید، انتخاب خوبی محسوب می‌شوند.

در این شرایط بهتر است که از یک میکروفون دستی با الگوی دریافت کاردیوئید استفاده کنید. اما یک میکروفون با الگوی قطبی همه جهته هم گاهی می‌تواند مفید واقع شود. به خصوص زمانی که با افرادی مصاحبه می‌کنید که نمی‌دانند چطور باید از میکروفون استفاده کنند. کافی است به آنها یادآور شوید میکروفون را نزدیک به دهان خود بگیرند تا کیفیت و وضوح صدا بعد از ضبط، شما را راضی نگه دارد.

تا اینجا متوجه شدید میکروفون‌های شات گان و دستی برای چه موقعیت‌هایی می‌توانند عملکرد بهتری از خود داشته باشند. اما برای خرید این میکروفون‌ها با لیستی از ویژگی‌ها روبه‌رو می‌شوید که ممکن است شما را گیج کند.

چالشی به نام میکروفون‌های داینامیک و کاندنسر

یکی از این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که میکروفون داینامیک است یا کاندنسر. این دو واژه در واقع نشان دهنده ساختار درونی میکروفون هستند که روی کیفیت ضبط صدا توسط آنها هم تاثیر می‌گذارند. در واقع این ویژگی‌ها در کنار الگوی دریافت میکروفون می‌توانند سرنخی باشند که به شما بگویند در چه موقعیتی باید از میکروفون استفاده کنید.

میکروفونمعمولاً تولیدکنندگان و گزارشگران از هر یک از این میکروفون‌ها، یکی را در کیت صدابرداری خود جای می‌دهند. اما غالباً میکروفون‌های دستی با الگوی همه جهته، داینامیک هستند و میکروفون‌های شات گان از نوع کاندنسر.

تفاوت این دو هم به حساسیت میکروفون‌ها به صدا مربوط می‌شود. یک میکروفون کاندنسر یا خازنی جزئیات صدا را با دقت کامل دریافت می‌کند. به همین دلیل بیشتر در شات گان‌ها که صدا را از یک جهت می‌گیرند کارایی دارد. در حالی که میکروفون‌های داینامیک در شرایطی مثل خیابان‌های شلوغ که حجم صدای اطراف در آنها بالاست، گزینه بهتری محسوب می‌شوند. چرا که این میکروفون‌ها می‌توانند در این شرایط بدون ایجاد اعوجاج و دیستورشن، بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

میکروفون

میکروفون

بهترین میکروفون‌های شات گان و دستی برای مصاحبه خیابانی کدامند؟!

حالا که به اندازه کافی با دنیای میکروفون‌ها آشنا شدیم، چند میکروفون باکیفیت از هر دو مدل به شما معرفی می‌کنیم که آنها را معیار خود قرار دهید و با توجه به بودجه و شرایطی که گزارش خیابانی تهیه می‌کنید، بتوانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

میکروفن بویا مدل Boya by -pvm1000

میکروفوناین میکروفون شات گان از میکروفون‌های باکیفیت برند بویا BOYA محسوب می‌شود که با داشتن وزن مناسب و کیفیت بالا در دریافت صدا، می‌تواند چه در استودیو و چه در گزارش‌های خیابانی استفاده شود. این میکروفون سیگنال‌های صوتی در محدوده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز را به خوبی دریافت کرده و با داشتن یک قسمت ابری روی خود، از اختلال نویزهای محیطی جلوگیری می‌کند.

این محصول را در دسته میکروفون‌های کاندنسر قرار می‌دهند که برای ضبط بسیاری از ژانرها، کارایی دارد. برای آشنایی بیشتر با این میکروفون پرکاربرد، کافی است سری به فروشگاه دیدنگار بزنید و مشخصات فنی آن را مرور کنید.

میکروفون بی سیم دستی سنهایزر EW 135 G4

میکروفون دستی سنهایزر مدل EW 135 G4 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصاحبه‌های خیابانی است. از آنجایی که این محصول، بی‌سیم است درگیر راه‌اندازی‌ها و سیم‌های پیچیده آن نخواهید شد. این میکروفون در دسته میکروفون‌های داینامیک قرار می‌گیرد که الگوی دریافت صدا در آن از نوع کاردیوئید است.

با این میکروفون می‌توانید سیگنال‌های صوتی از 18 هرتز تا 80 کیلوهرتز را به خوبی ضبط کرده و آن را در موقعیت‌های مختلف، به کار ببرید. امکان مقایسه این میکروفون با سایر مدل‌ها در سایت دیدنگار به آسانی قابل انجام است.

میکروفن شات گان بویا مدل BY-BM2021

اگر به دنبال یک گزینه مقرون‌به‌صرفه با کیفیت خوب هستید، این میکروفون بویا می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. می‌توانید آن را روی دوربین خود سوار کرده و از کیفیت قابل قبول صداهای ضبط شده با آن، رضایت داشته باشید.

میکروفوناین میکروفون با گوشی‌های تلفن همراه و انواع دوربین‌های دیجیتالی کاملاً سازگار است و فیلتری برای برش فرکانس‌های پایین و نویزهای محیطی دارد. وزن پایین، داشتن رابط جک 3.5 میلی‌متری و دامنه فرکانس 40 هرتز تا 20 کیلوهرتزی این میکروفون، محبوبیت آن را بیشتر کرده است. یک میکروفون جمع و جور با کاربری راحت برای همه به حساب می‌آید. اگر بودجه محدودی دارید و به امکانات کاملی نیاز دارید؛ در خرید این میکروفون شک نکنید.

میکروفن آدیو تکنیکا Audio-Technica U873R

این میکروفون دستی آدیوتکنیکا با داشتن بدنه مقاوم و مستحکم و حداکثر فشار صوتی بالا می‌تواند گزینه خوبی برای ضبط مصاحبه در محیط‌های پرسروصدا باشد. الگوی دریافت صدا در آن از نوع هایپرکاردیوئید است و نویزهای خارج از محور خود را حذف می‌کند.

میکروفونالبته فراموش نکنید که برای استفاده از این میکروفون دستی به منبع فانتوم پاور 48 ولتی نیاز خواهید داشت. Audio-Technica U873R برای یک ضبط حرفه‌ای همراه خوبی خواهد بود. اگر سوالی در مورد این میکروفون دارید، می‌توانید در هر زمان از کارشناسان متخصص ما بپرسید.

خب لب کلام را به شما گفته‌ایم. تنها لازم است کمی دقت به خرج دهید و نوع و قابلیت میکروفون خود را بشناسید تا به بهترین کیفیت برسید.

شما برای مصاحبه‌های خیابانی چه میکروفونی استفاده می‌کنید؟!

در این بخش دو میکروفون شات گان و دستی را برای مصاحبه‌های خیابانی به شکل کامل بررسی کردیم. البته بد نیست بدانید علاوه بر این دو نوع میکروفون، از انواع دیگری مثل میکروفون‌های یقه‌ای هم برای مصاحبه استفاده می‌کنند. اما استفاده از میکروفون‌های لاوالیر (یقه‌ای) برای تهیه گزارش‌های خیابانی، به اندازه این دو، رایج نیست و بیشتر برای گویندگی مناسب است. هرچند برای افراد تازه‌کار می‌تواند گزینه مقرون‌به‌صرفه و کم دردسری باشد.

میکروفونفراموش نکنید برای اینکه کیفیت ضبط صدای شما با چیزی که در ذهن دارید، تفاوت نداشته باشد باید از ویژگی‌های میکروفون خود خبر داشته باشید و آن را در موقعیت درستی به کار ببرید.

حالا شما بگویید که برای ضبط‌های خیابانی از چه نوع میکروفونی استفاده می‌کنید؟! آیا از کیفیت ضبط صدا راضی هستید؟! چه مشکلاتی در زمان استفاده از یک میکروفون برای تهیه گزارش خیابانی وجود دارد؟! منتظر شنیدن نظرات و تجارب شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم. اگر این مقاله به کارتان آمده، آن را برای دوستان خود هم بفرستید.

یشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

میکروفون

 

خریدانواع میکروفون دوربین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.