راهنمای انتخاب انواع پارچه رومیزی 👌​🪡​🎀​

انواع پارچه رومیزی

برخلاف گذشته که رومیزی‌ها تنها برای محافظت از میزها استفاده می‌شده است، امروزه رومیزی‌ها جنبه تزیینی نیز پیدا کرده‌اند. از انواع پارچه رومیزی نه تنها برای پوشاندن سطح میز ناهارخوری استفاده می‌شود، بلکه مدل‌های جدید و زیبای رومیزی برای میزهای جلو مبلی و کنسول نیز کاربردی است. اهمیت استفاده از رومیزی به اندازه‌ای بوده که جنس پارچه و طرح و رنگ آن متناسب با سبک دکوراسیون داخلی انتخاب می‌شود.

امروز از پارچه‌های مختلفی برای دوخت رومیزی استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با انواع پارچه رومیزی آشنا شویم. اما پیش از آن لازم است نکاتی که در انتخاب انواع رومیزی پارچه ای باید مد نظر قرار گیرد را بررسی کنیم. با سوریتو همراه باشید تا با جدیدترین دکوراسیون میز آشنا شوید.

انواع پارچه رومیزی

نکات مهم در انتخاب انواع پارچه رومیزی

در هنگام انتخاب پارچه رومیزی باید نکاتی مد نظر قرار گیرد تا بتوان بهترین انتخاب را داشت. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️​در انتخاب رومیزی در وهله اول دکوراسیون کلی و سبک مبلمان خریداری شده را در نظر بگیرید.

✔️​هنگام انتخاب رومیزی باید به شکل و اندازه میز توجه کرده و متناسب با آن از رومیزی مناسبی انتخاب کنید.

✔️​محلی که قرار است رومیزی را استفاده کنید، مد نظر قرار دهید. بدیهی است که رومیزی انتخاب شده برای میز آشپزخانه باید جنس متفاوتی نسبت به رومیزی انتخاب شده برای میز جلو مبلی داشته باشد.

✔️​قیمت پارچه‌ای که قرار است برای دوخت رومیزی استفاده کنید را در نظر بگیرید. برخی از پارچه‌های رومیزی به واسطه جنس، طرح و نقشی که دارند، قیمت بالایی داشته که از این پارچه‌ها در مواقع خاص مانند جشن‌ها استفاده می‌شود. از این رو بهتر است برای استفاده روزمره و همیشگی از پارچه‌های قدری ارزان قیمت‌تر استفاده کنید.

انواع پارچه رومیزی شیک

رومیزی پارچه ای

همانطور که گفته شد متناسب با سبک دکوراسیون داخلی و محلی که قرار است رومیزی استفاده شود از پارچه‌های گوناگونی برای دوخت رومیزی استفاده می‌شود. از جمله پارچه‌های رومیزی پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅رومیزی ساتنانواع پارچه رومیزی

پارچه‌های ساتن بهترین گزینه برای دوخت رومیزی جهت استفاده روی میزهای دکوری می‌باشد. انواع پارچه ساتن به واسطه جلوه براقی که دارند، سبب زیباتر دیده شدن میزهای دکوری می‌شوند.

این پارچه‌ها در انواع تک رنگ، چند رنگ و طرح‌دار به بازار عرضه شده‌اند که افراد می‌توانند متناسب با سبک و رنگ دکوراسیون داخلی خود طرح و رنگ مناسب را انتخاب کنند. اگر رومیزی ساتن استفاده شده دارای تزیینات توری باشد، می‌تواند لوکس‌تر نیز به نظر برسد.

توجه داشته باشید که پارچه‌های ساتن مناسب برای سبک‌های تجملاتی و دکوراسیون کلاسیک هستند. وزن سبک و شستشوی آسان رومیزی‌های ساتن سبب شده تا این پارچه یکی از پارچه‌های مناسب برای دوخت انواع رومیزی باشد.

✅رومیزی نخی

انواع پارچه رومیزی

برای استفاده روزانه رومیزی بر روی میز ناهارخوری بهترین گزینه پارچه‌های نخی است. از آن‌جایی که میز ناهارخوری به شکل روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است تا از پارچه‌ای برای رومیزی آن استفاده شود که علاوه بر دسترسی آسان و شستشوی ساده از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد.

به علت اینکه پارچه‌های نخی می‌توانند انواع لکه را به خود جذب کنند، گزینه مناسبی برای محافظت از میز به شمار می‌آیند. علاوه بر آن رومیزی‌های نخی مقاومت بالایی دارند که همین امر سبب می‌شود بتوان برای طولانی مدت از آن‌ها استفاده کرد.

البته باید به این نکته توجه شود که رومیزی‌های نخی اگر برای طولانی مدت در معرض آفتاب یا باد و باران قرار گیرند، دچار رنگ پریدگی یا پوسیدگی می‌شوند.

✅رومیزی وینل

انواع پارچه رومیزی

اگر برای میزهای غذاخوری خارج از خانه به دنبال یک رومیزی باکیفیت و مقاوم هستید، رومیزی‌های وینل گزینه مناسبی هستند. این رومیزی‌ها در برابر حرارت، آب، نور و انواع لکه مقاومت بالایی داشته و از طرفی به راحتی تمیز می‌شوند. همین ویژگی‌ها نیز سبب می‌شود تا از این پارچه برای دوخت رومیزی‌هایی که قرار است در محیط‌های غیر رسمی استفاده شود، استفاده ‌گردد.

رومیزی‌های وینل برای میز جلو مبلی یا محیط‌های رسمی گزینه مناسبی نیست. به طور کلی می‌توان گفت اگر به دنبال یک رومیزی ارزان قیمت با طرح و رنگ متنوع هستید، رومیزی وینل بهترین گزینه است.

✅رومیزی ترمه

انواع پارچه رومیزی

چنانچه سبک دکوراسیون داخلی شما سبک کلاسیک یا سنتی بوده، پارچه‌های ترمه بهترین گزینه برای رومیزی می‌باشند. پارچه‌های ترمه به واسطه طرح و رنگ ایرانی که دارند، جلوه خاصی به فضای داخلی شما می‌بخشند.

انواع پارچه ترمه دارای طرح‌های متفاوتی اعم از زمردی، اتابکی، چهرقدی، کشمیری، یزدی، راه راه و… بوده که هر یک می‌تواند زیبایی منحصر‌به‌فردی به فضا ببخشد. از آن‌جایی که پارچه‌های ترمه لکه و کثیفی را نشان نمی‌دهند، می‌توانند گزینه مناسبی برای پوشاندن میزهای شیشه‌ای و حتی مبل‌ها باشند.

پارچه‌های ترمه اصل دوخت یزد و اصفهان بوده که به دلیل زربافت بودن قیمت بالایی دارند. از این رو از این رومیزی‌ها معمولا برای فضاهای رسمی مانند فضای پذیرایی استفاده می‌شود.

✅رومیزی لمه

انواع پارچه رومیزی

از دیگر رومیزی‌های پرطرفداری که برای انواع میز جلو مبلی، میز ناهارخوری، میزهای عسلی و… می‌تواند استفاده شود، رومیزی‌های دوخته شده با پارچه لمه است.

پارچه‌های لمه دارای جلوه‌ای براق و شیک بوده و جنسی لطیف و نرم دارند. علاوه بر آن شستشوی این پارچه‌ها آسان می‌باشد. همین ویژگی‌ها سبب می‌شود تا پارچه‌های لمه مناسب‌ترین گزینه برای دوخت انواع رومیزی پارچه ای باشد.

انواع پارچه لمه دارای رنگ‌های طلایی و براق بوده و جزو پارچه‌های تزیینی به شمار می‌آیند. از این رو از این پارچه معمولا برای دکوراسیون‌های کلاسیک و سبک‌های مجلل استفاده می‌شود.

✅رومیزی مخمل

انواع پارچه رومیزی

رومیزی‌های مخمل ظاهری لوکس و شیک دارند. از این رو استفاده از آن‌ها در سالن‌های پذیرایی، میزهای رستوران‌های مجلل، میزهای تالارها و… بسیار رایج است. این پارچه‌ها در برابر گرد و غبار و لکه بسیار مقاوم بوده و تمیز کردن آن‌ها نیز بسیار آسان است.

بافت نرم پارچه نیز سبب می‌شود تا حس و حال خوبی به افراد منتقل شود. اگر به دنبال یک رومیزی مقاوم هستید که بتوانید برای طولانی مدت از آن استفاده کنید، رومیزی‌های دوخته شده با پارچه مخمل بهترین گزینه هستند.

استفاده از رومیزی‌های مخمل زیر وسایل دکوراتیو نیز می‌تواند به مجلل‌تر شدن فضا کمک کند. یکی از ویژگی‌های مهمی که سبب شده رومیزی‌های مخمل پرطرفدار باشد آن است که این رومیزی‌ها چروک نشده و زمانی که از اطراف میز آویزان می‌شوند چین‌های ظریف و مرتبی خواهند داشت.

✅رومیزی پلی‌ استر

انواع پارچه رومیزی

از دیگر رومیزی‌های پارچه‌ای مقاوم در برابر رطوبت و لکه می‌توان به رومیزی‌های دوخته شده با پارچه‌های پلی‌استر اشاره کرد. مقاومت بالای این رومیزی‌ها در کنار ضد چروک بودنشان سبب می‌شود تا از آن برای رومیزی رستوران‌ها و یا میز ناهارخوری بتوان استفاده کرد.

تنوع طرح و رنگ پارچه‌های پلی‌استر سبب می‌شود تا این رومیزی‌ها برای انواع سلیقه مناسب باشد. از دیگر ویژگی‌های رومیزی‌های پلی‌استر آن است که به راحتی شسته شده و لکه روی آن بر جای نمی‌ماند. در ضمن خاصیت کشبافت بودن آن‌ها سبب می‌شود تا بتوان از این رومیزی‌ها برای میزهای گرد نیز استفاده کرد.

✅رومیزی ژاکارد

انواع پارچه رومیزی

یکی از گزینه‌های جذاب برای دیزاین دکوراسیون داخلی رومیزی‌های دوخته شده با پارچه ژاکارد است. پارچه‌های ژاکارد دارای بافتی پرزدار و دورو بوده و دارای جنس‌های مختلفی مانند پنبه، پلی‌استر و… هستند.

پارچه‌های ژاکارد دارای ایستادگی مناسبی بوده که همین امر سبب می‌شود برای میزهای مربعی و مستطیلی گزینه مناسبی باشند. شستشوی این پارچه‌ها به سهولت با ماشین لباسشویی امکان‌پذیر است.

✅رومیزی تور

انواع پارچه رومیزی

اگر طرفدار طرح‌های ظریف هستید، استفاده از رومیزی‌های تور به شما پیشنهاد می‌شود. این رومیزی‌ها به واسطه بافت ظریفی که دارند می‌توانند در انواع دکوراسیون استفاده گردند، اما با دکوراسیون‌های کلاسیک هماهنگی بیشتری خواهد داشت.

برای آن که زیبایی رومیزی‌های تور بیشتر دیده شود، بهتر است از این رومیزی‌ها بر روی میزهای پایه بلند استفاده شود تا رومیزی از اطراف میز قدری آویزان گردد. علیرغم تمامی این ویژگی‌های مثبت یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با رومیزی‌های تور دارند آن است که این رومیزی‌ها فاقد طرح و رنگ بسیار متنوع بوده و همین امر سبب می‌شود تا با برخی از چیدمان‌ها ست نشود.

✅رومیزی قلاب بافی شده

انواع پارچه رومیزی

افرادی که از سبک وینتیج یا سبک‌های کلاسیک برای دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کنند، می‌توانند رومیزی‌های قلاب بافی شده را برای دیزاین میزهایشان استفاده کنند. استفاده از رومیزی‌های قلاب بافی شده بر روی میزها می‌تواند فضایی گرم و صمیمی ایجاد کند.

این رومیزی‌ها دارای طرح و رنگ متنوعی بوده و کم لکه‌دار می‌شوند، اما در صورت کثیف شدن نیز می‌توان آن را به سادگی با دست شست. تنها نکته‌ای که در هنگام شستشوی رومیزی‌های قلاب بافی شده باید مدنظر قرار گیرد آن است که نباید این رومیزی‌ها را در ماشین لباسشویی انداخت و یا از مواد سفید‌کننده برای شستن آن‌ها استفاده کرد.

✅رومیزی هندی

انواع پارچه رومیزی

رومیزی هندی همانطور که از نامش مشخص است برای اولین بار در کشور هند دوخته شده است و از آن‌جایی که از پارچه لباس ساری برای دوخت این رومیزی استفاده می‌شود به این رومیزی‌ها رومیزی ساری نیز گفته می‌شود.

رومیزی‌های هندی بسیار زرق و برق‌دار بوده و از این رو برای سالن پذیرایی، تالارها، سفره‌های عقد و… استفاده می‌گردد. در ضمن همین زرق و برق‌دار بودن رومیزی‌های هندی سبب می‌شود تا قیمت بالایی داشته باشند.

از این رو بهتر است از این رومیزی‌ها برای میز آشپزخانه یا غذاخوری استفاده نشده و استفاده از آن را به فضاهای پذیرایی یا مراسم‌های رسمی اختصاص داد.

✅رومیزی کتانی

انواع پارچه رومیزی

در میان انواع رومیزی‌های موجود در بازار رومیزی‌های دوخته شده با استفاده از پارچه کتانی یکی از محبوب‌ترین‌ها می‌باشد. چرا که این رومیزی‌ها دارای ظاهری ساده بوده که می‌توان آن را به سهولت با انواع دکوراسیون ست کرد.

رومیزی‌های کتانی معمولا ساده و بدون الگو هستند، اما در برخی موارد از تزیینات کوچک مانند نقش‌های گلدوزی نیز بر روی آن‌ها استفاده شده است. ضخامت پارچه‌های کتان سبب می‌شود تا این پارچه به سختی لک شود.

در ضمن در هنگام کثیفی نیز می‌توان رومیزی را در ماشین لباسشویی انداخت. مقاومت بالای رومیزی‌های کتانی سبب می‌شود تا بتوان از انواع مایع سفیدکننده و همچنین خشک‌کن لباسشویی برای شستن آن استفاده کرد.

معیار انتخاب انواع پارچه رومیزی برای شما چیست؟

برخلاف گذشته که رومیزی تنها برای محافظت از میزها استفاده می‌شده است، امروزه رومیزی‌ها جنبه تزیینی پیدا کرده و جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی دارند. همین امر نیز سبب شده تا پارچه‌های متنوع و مدل‌های گوناگونی برای دوخت رومیزی استفاده شود. در بالا تعدادی از پرطرفدارترین انواع پارچه رومیزی را معرفی کردیم. امیدواریم بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شما طرفدار کدام مدل هستید؟ به نظرتان بهترین سبک رومیزی برای دکورهای امروزی چه مدلی است؟ آیا تا به حال به فکر استفاده از رومیزی‌های متنوع برای تغییر دکوراسیون خانه خود افتاده‌اید؟ از سلایق و پیشنهادات خود برای ما بنوسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *