ویژگی‌های تیپ شخصیتی INTP برای ازدواج | تیپ شخصیتی مهندس 💎​✅​🫶​

تیپ شخصیتی INTP

بسیاری از روانشناسان معتقدند که پیش از ازدواج بهتر است تست‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج طی شود تا دو نفر بتوانند به شناخت بیشتری نسبت به یک‌دیگر دست یابند. یکی از تست‌هایی که در این مشاوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تست MBTI می‌باشد. بر اساس این تست افراد می‌توانند از روحیات، خلقیات و ویژگی‌های اخلاقی طرف مقابل آگاهی یافته و آگاهانه دست به انتخاب بزنند. بر اساس آزمون MBTI شانزده تیپ شخصیتی مختلف وجود داشته که در این مقاله قصد داریم به بررسی تیپ شخصیتی INTP یا مهندس بپردازیم.

معرفی تیپ شخصیتی مهندس

تیپ شخصیتی INTP:

  • شخصیت مهندس یا منطق‌دان
  • درونگرا
  • شهودی
  • منطقی
  • ادراکی
  • با شعار همیشگی مسائل رضایت‌بخش زیادی در اداره‌ یک شغل وجود دارد که کاملا بی‌نیاز از حمایت است.

تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP یک تیپ شخصیتی خلاق، منعطف و متفکر بوده که توانایی زیادی در حل مسائل دارد. این تیپ شخصیتی اهمیت زیادی به افکار و رویاهای خود داده که همین امر سبب می‌شود بتوانند مسائل پیچیده را بهبود ببخشند. INTPها ظاهری ساکت و آرام داشته و در درون خود درگیر حل مسائل می‌باشند. تیپ شخصیتی مهندس را می‌توان یک شخصیت دقیق، انتقادگر و تحلیلگر به شمار آورد. این افراد به دنبال توضیح منطقی برای مسائل گشته و ترجیح می‌دهند به شکل هدفمند و منطقی صحبت کنند.

مدل شخصیتی مهندس که به عنوان تیپ شخصیتی منطق‌دان نیز شناخته می‌شود یک متفکر بی‌ریا بوده که به پیشرفت خود و دیگران اهمیت زیادی می‌دهد. این افراد طرفدار هوش و ذکاوت بوده و علاقه دارند تا نه تنها خود بلکه دیگران نیز به صلاحیت و جایگاه شایسته‌ای برسند. این تیپ‌ها تمایل دارند برای حل مسائل به دنبال الگوهای قابل اجرا باشند و به سازماندهی مفاهیم بپردازند. برای این افراد تفکر جالب‌تر از تعامل با دیگران و کار کردن است. از دیگر ویژگی‌های تیپ شخصیتی INTP می‌توان به استقلال، عدم وابستگی به دیگران و محافظه‌کاری اشاره کرد. این تیپ شخصیتی بسیار کنجکاو بوده و بسیار اهل نظریه و تئوری است.

شخصیت مهندس به عنوان یکی از تیپ‌های شخصیتی نادر به شمار آمده که تنها سه درصد از مردم جهان را تشکیل می‌دهند. این افراد طرفدار نوآوری و خلاقیت بوده و از این رو از عادی شدن بیزارند. همین امر نیز سبب می‌شود تا در حوزه‌هایی مانند معماری، فلسفه و یا پروفسوری موفق باشند. بررسی و مطالعه‌ تاریخ نیز حاکی از آن است که بسیاری از کشفیات علمی توسط این تیپ شخصیتی صورت گرفته است.

میزان تفکر و منطق تیپ شخصیتی INTP به قدری بوده که این تیپ شخصیتی به عنوان منطقی‌ترین تیپ به شمار می‌آید. از آن‌جایی که این افراد بسیار به دنبال یافتن اشتباهات هستند به سرعت می‌توانند دروغ‌ها را متوجه شوند. تیپ شخصیتی مهندس تمایلی به انجام امور روزمره نداشته و بیشتر به دنبال اموری است که نیازمند نبوغ و خلاقیت باشد. فرآیند فکری این تیپ شخصیتی پایان‌ناپذیر بوده که همین امر سبب می‌شود زمانی که در رویاهای خود غرق می‌شوند چندان به محیط خود توجهی نشان ندهند. همین تفکر زیاد نیز سبب می‌شود تا این تیپ شخصیتی قدری گوشه‌گیر و افسرده به نظر برسد. هر چند که افراد INTP می‌توانند با کسانی که می‌شناسند بسیار صمیمی رفتار کنند.

از جمله ویژگی‌های مهم تیپ شخصیتی INTP می‌توان به هیجان بالای آن‌ها در هنگام صحبت از ایده‌هایشان اشاره کرد. این افراد در هنگام شرح دادن ایده‌هایشان از موضوعی سراغ موضوع دیگر رفته و به مخاطب فرصت درک مطالب را نمی‌دهند. در مقابل زمانی که دیگران در حال شرح مطالبی برای این تیپ شخصیتی هستند دوست دارند تا فرد سریع به سراغ اصل مطلب برود. تیپ شخصیتی INTP دارای قدرت تحمل کمی بوده و به ندرت متوجه احساسات دیگران می‌شود. همین نیز ممکن است سبب شود تا در روابط عاطفی‌اش با مشکل مواجه گردد. تیپ شخصیتی مهندسی و منطق‌دان ترس از شکست خوردن داشته که همین امر ممکن است سبب شود تا قدری محتاطانه عمل کند.

اگر بخواهیم تیپ شخصیتی INTP را در چند عبارت توضیح دهیم به ویژگی‌های زیر می‌رسیم.

  • شخصیتی باهوش و ذکاوت بالا
  • کاراکتری علاقه‌مند به علم و دانش
  • شخصیتی که بیان حقایق و ایده‌ها برایش اهمیت دارد
  • کاراکتری که تمایلی به رهبری و کنترل کردن دیگران ندارد
  • فردی صبور، قابل انعطاف و پذیرا
  • شخصیتی بااصالت و مستقل
  • فردی خوش‌خلق
  • کاراکتری با قوه‌ تخیل و ابتکار بالا
  • فردی مسئولیت‌پذیر نسبت به اموری که به آن‌ها علاقه‌مند است.
  • شخصی دارای عواطف پاک در مقابل افرادی که دوستشان دارد.
تیپ شخصیتی INTP

نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP برای ازدواج

تیپ شخصیتی INTP دارای نقاط قوت و ضعف زیادی بوده که در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

✅​نقاط قوت تیپ شخصیتی INTP

از جمله نقاط قوت و ویژگی‌های تیپ شخصیتی مهندس می‌توان موارد زیر را نام برد.

🔸​شخصیت مهندس دارای خلاقیت بالایی بوده که سبب می‌شود این تیپ شخصیتی بتواند نوآوری‌های زیادی را ایجاد کند.

🔸​INTPها افرادی بسیار منطقی و اهل تحلیل و تجزیه هستند که می‌توانند به خوبی به حل مسائل بپردازند.

🔸​تیپ شخصیتی مهندس دارای روحیه‌ کنجکاوی بوده که همواره به دنبال کارها و سرگرمی‌های مورد علاقه‌ خود می‌رود.

🔸​INTPها ذهن بازی داشته و می‌توانند به سرعت ایده‌ها و روش انجام امور را یاد گیرند.

🔸​تیپ شخصیتی INTP بسیار واقع‌بین بوده که همواره واقعیت را هر چقدر هم تلخ باشد به دروغ شیرین ترجیح می‌دهد.

🔸​تیپ شخصیتی منطق‌دان می‌تواند عشق و محبت خالصانه‌ای به اطرافیان خود نشان داده و نسبت به کسانی که دوستشان دارد احساسات پاکی داشته باشد.

🔸​INTPها مسئولیت اموری که بر عهده‌ آن‌هاست را می‌پذیرند.

🔸​تیپ شخصیتی مهندس از انتقاد یا جر و بحث‌ها چندان ناراحت نشده و به دل نمی‌گیرد.

✅​نقاط ضعف تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP علاوه بر نقاط قوت ذکر شده دارای ویژگی‌های منفی و برخی نقاط ضعف نیز بوده که از جمله این ویژگی‌های منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

🔸​تیپ شخصیتی INTP بیشتر طرفدار عقلانیت بوده و به احساسات و آداب و سنن توجه چندانی نشان نمی‌دهد که این امر ممکن است سبب شود بی‌احساسی و نامهربان به نظر برسد.

🔸​INTPها به واسطه‌ روحیه‌ منطقی و اهل تفکر، بسیار در افکار خود غرق شده و ممکن است در یک جمع با حاضران قطع ارتباط کنند.

🔸​تیپ شخصیتی INTP شخصیتی بی‌حوصله داشته که اگر موضوع صحبت برایش جالب نباشد نسبت به آن صبور نمی‌ماند.

🔸​تیپ شخصیتی مهندس عموما شخصیتی ناراضی داشته که دائما در تلاش است چیزهای جدیدی را خلق کند.

🔸​INTPها بسیار کمال‌گرا بوده که همین امر سبب می‌شود نسبت به انجام بسیاری از امور ترس داشته باشند.

🔸​تیپ شخصیتی INTP در هنگام اختلافات روحیه‌ای منفعل داشته و خود را درگیر اختلافات نمی‌کنند.

🔸​برای تیپ شخصیتی مهندس بروز عواطف و نیازهای عاطفی و احساسات دشوار است.

🔸​تیپ شخصیتی منطق‌دان نسبت به دیگران بدبین بوده و نمی‌تواند به سادگی به دیگران اعتماد کند.

🔸​INTPها در امور اجرایی و عملی عملکرد خوبی ندارند.

تیپ شخصیتی INTP

روابط عاشقانه تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP روحیه‌ای محتاط و منطقی داشته که اگر بتواند در زندگی عاطفی خود احتیاط را کنار بگذارد، شریک زندگی‌اش می‌تواند جنبه‌های خلاق و بازیگوش او را نیز ببیند. از آن‌جایی که INTPها نبوغ و خلاقیت زیادی دارند می‌توانند همواره رابطه‌ خود را تازه نگه دارند. این افراد طرفدار روش‌های غیرمنتظره برای ابراز علاقه بوده که همین امر سبب می‌شود زندگیشان کسل‌کننده نباشد.

اگرچه تیپ شخصیتی مهندس درونگرا بوده و تمایل به تنهایی دارد، با این حال از همنشینی با شریک زندگی‌اش احساس رضایت می‌کند. برای تیپ شخصیتی مهندس یک شریک زندگی ایده‌آل فردیست که بتواند علاوه بر وقت گذاشتن برای وی، ایده‌های او را نیز به چالش بکشد. تیپ شخصیتی INTP می‌خواهد در زندگی مشترک خود نیز به رشد و یادگیری بپردازد. به واسطه این امر نیز ممکن است پیدا کردن شریک زندگی مورد نظرش برایش قدری سخت باشد.

تیپ شخصیتی INTP در هنگام ابراز علاقه ممکن است محتاط باشد و از آن‌جایی که نسبت به دیگران بدبین است ممکن است مدتی زمان ببرد تا بتواند به شریک زندگی خود اعتماد کرده و ابراز علاقه‌ او را باور کند. INTPها رابطه‌ خود را از ابتدا جدی گرفته و در رابطه‌ خود بسیار رک و صادق هستند. این افراد از شریک زندگی‌شان نیز می‌خواهند تا با آن‌ها صریح باشد. تیپ شخصیتی INTP ممکن است نیاز به توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند طرز صحیح محبت کردن را بیاموزد. در غیر این صورت شریک زندگی‌اش ممکن است تصور کند فرد نسبت به او علاقه‌ای ندارد.

از آن‌جایی که تیپ شخصیتی منطق‌دان طرفدار حل مسائل و منطق است ممکن است در هنگام بروز اختلافات عاطفی به جای گوش کردن، به دنبال اثبات منطقی اشتباه همسرش باشد که این امر ممکن است در افزایش اختلافات عاطفی و احساسی تاثیرگذار باشد. از آن‌جایی که تیپ شخصیتی مهندس دوست دارد در یک دنیای فلسفی زندگی کند، یک رابطه‌ عاشقانه می‌تواند به او کمک کند تا از ذهن خود خارج شده و قدری از لحظه لذت ببرد.

تیپ‌های شخصیتی سازگار برای ازدواج

اگر بخواهیم سازگارترین تیپ‌های شخصیتی با افراد INTP را جهت ازدواج برشمریم، دو تیپ شخصیتی ENTJ و ENFJ بهترین گزینه‌ها هستند. از آن‌جایی که تیپ شخصیتی INTP گاهی نیاز به خلوت و تنهایی دارد، تیپ‌های شخصیتی ENFJ و ENTJ که برون‌گرا هستند می‌توانند این نیاز وی را حس کرده و به موقع به شخصیت INTP فضای تنهایی بدهند.

شما با کدام تیپ شخصیتی ارتباط بهتری دارید؟

MBTI یکی از معتبرترین تست‌های روانشناسی بوده که بر اساس آن می‌توان تا حد زیادی به ویژگی‌های روحی، خلقیات و علایق افراد پی برد. بر اساس این تست روانشناسی 16 تیپ شخصیتی مختلف وجود داشته که در بالا به بررسی تیپ شخصیتی INTP و نقاط قوت و ضعف آن پرداختیم. همچنین رفتار این تیپ شخصیتی در روابط عاشقانه را مورد بررسی قرار دادیم.

به نظرتان تیپ شخصیتی INTP ارتباط مناسبی با کاراکتر شما دارد؟ آیا تا به حال به فکر تشخیص تیپ شخصیتی خود افتاده‌اید؟ به نظرتان بررسی تیپ شخصیتی زمان شناخت و انتخاب همسر چقدر مهم است؟ از اطلاعات و تجربیات خود برای ما بنویسید و این مقاله از سوریتو را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *