ویژگی‌های تیپ شخصیتی ESTP برای ازدواج | تیپ شخصیتی متقاعد کننده ✅​🤝​💞​

تیپ شخصیتی ESTP

تست MBTI یکی از معتبرترین تست‌های شخصیت‌شناسی بوده که اطلاعات زیادی را در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی، علایق و روحیات افراد در اختیار ما قرار می‌دهد. بر اساس این تست شخصیت‌شناسی شانزده تیپ شخصیتی مختلف وجود داشته که در این مقاله قصد داریم به بررسی تیپ شخصیتی ESTP و نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم. اگر به انتخاب پارتنر بر اساس تیپ شخصیتی و کاراکتر فردی اهمیت می‌دهید، حتما تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

معرفی تیپ شخصیتی متقاعدکننده

تیپ شخصیتی ESTP:

  • شخصیت متقاعدکننده یا کارآفرین
  • برونگرا
  • حسی
  • منطقی
  • ادراکی
  • با شعار همیشگی فرد کنجکاوی هستم و می‌توانم به ایده‌ها توجه کنم و سریعا تصمیم بگیرم.

تیپ شخصیتی ESTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP که چهار درصد از جمعیت جهان را تکشیل می‌دهند افرادی فعال، شاد، خودجوش و سهل‌انگار بوده که همیشه به دنبال فعالیت هستند. این افراد عمدتا بر روی زمان حال تمرکز کرده و در زمینه‌ برنامه‌ریزی برای آینده عملکرد چندان مطلوبی ندارند. کسانی که دارای تیپ شخصیتی متقاعدکننده هستند معمولا واقع‌بین بوده و به احساساتشان اهمیت می‌دهند. از این رو معمولا نگران چیزی نبوده و تصمیم‌گیری‌هایشان به شکل احساسی صورت می‌گیرد. افراد ESTP مشاهده‌گر و کنجکاو بوده و دارای ذهنی باز هستند. در عین حال همواره می‌توانند شرایط را به همان گونه که هست پذیرفته و آن را تحمل کنند.

تیپ شخصیتی ESTP به جای حرف زدن عمل می‌کنند؛ از این رو می‌توان آن‌ها را افرادی عملگرا دانست. ESTPها به مسائل عینی علاقه‌مند بوده و با توضیحات و نظریات مفهومی ارتباط چندانی برقرار نمی‌کنند. یادگیری این افراد نیز از طریق تجربه صورت می‌گیرد. از آن‌جایی که تیپ شخصیتی کارآفرین می‌تواند واقعیت‌ها را به خوبی درک کند، در حل مسائل و رسیدن به یک راه حل منطقی توانمند است. این تیپ شخصیتی رفتار سیاست‌مدارانه داشته و عمدتا می‌توان آن‌ها را در جایگاه‌های دیپلماتیک یافت.

روحیه‌ بانشاط این تیپ شخصیتی سبب می‌شود تا در جمع‌ها به دنبال شوخی و خنده بوده و جمع را خوشحال کند. ESTPها افرادی معاشرتی، خوش برخورد و دوست داشتنی بوده و به دنبال برقراری صلح بین اطرافیان هستند. افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP طنز نافذی داشته و از این رو اکثرا در مرکز توجه قرار می‌گیرند. تیپ شخصیتی متقاعدکننده طرفدار گفتگوهای فعال و هوشمندانه بوده و به واسطه‌ آن که در لحظه زندگی کرده و دست به عمل می‌زند، ممکن است در زندگی امور مخاطره‌آمیزی را نیز انجام دهند.

از آن‌جایی که تیپ شخصیتی ESTP بیشتر طرفدار تصمیمات آنی و در لحظه است، سازگاری با محیط‌های سازمان یافته مانند مدرسه یا ادارات برایشان قدری دشوار است. همچنین این تیپ شخصیتی ترجیح می‌دهد از معیارهای اخلاقی خود به جای دیگران استفاده کرده و از این رو قوانین نیز یکی از چالش‌های بزرگ برای این تیپ شخصیتی به شمار می‌آید.

تیپ شخصیتی متقاعدکننده مهارت بالایی در تشخیص تغییرات کوچک دارد. از این رو پنهان کردن افکار و انگیزه‌ها از این تیپ شخصیتی قدری مشکل است. اگر چه ویژگی‌های اخلاقی تیپ شخصیتی ESTP مانند مشاهده و اقدام آنی در برخی موارد بسیار ضروری و مورد نیاز است، گاهی نیز ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. به عنوان مثال این تیپ شخصیتی ممکن است برخی مسائل را بسیار جدی گرفته و برای به نتیجه رساندن مسائل سلامتی و ایمنی خود را فراموش کنند. اگر چه تیپ شخصیتی ESTP ذهنی منطقی و پرانرژی دارد، گاهی اوقات پریشان می‌شود. از آن‌جایی که این تیپ شخصیتی می‌تواند الهام‌بخش و متقاعدکننده باشد می‌تواند در صدر گروه و در نقش رهبر نیز قرار گیرد.

اگر بخواهید تیپ شخصیتی ESTP را در چند عبارت توصیف کنیم به ویژگی‌های زیر می‌رسیم.

  • افرادی مستقل که از تحت کنترل قرار گرفتن خوششان نمی‌آید.
  • کاراکتری که به دنبال ماجراها و تجربه‌های جدید است.
  • افرادی که تحمل بحران زیاد را ندارند.
  • شخصیت‌های غیر قابل پیش‌بینی
  • افرادی بسیار شاد و پر انرژی
  • کاراکتری خوش‌بین
  • افرادی با دایره‌ ارتباطی وسیع
  • اشخاصی مبتکر و عملگرا
  • افرادی که منطقی رفتار می‌کنند.
  • اشخاصی متقاعدکننده و رقابت‌جو
  • اشخاصی با رفتار محکم
  • افرادی که نتیجه‌گرا هستند.
  • کاراکتری با ریسک‌پذیری بالا
  • افرادی که به امور اداری علاقه‌مند نیستند.
  • اشخاصی که هدف‌گذاری بلند مدت برایشان سخت است.
  • کاراکتری فاقد آینده‌نگری
  • اشخاصی که از تدارک و برنامه‌ریزی بیزارند.
تیپ شخصیتی ESTP

نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP برای ازدواج

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP دارای ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی بوده که در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

✅​نقاط قوت تیپ شخصیتی ESTP

از جمله نقاط قوت تیپ شخصیتی ESTP می‌توان موارد زیر را نام برد.

🔸​ESTPها افرادی اجتماعی بوده که مهارت بالایی در تعاملات اجتماعی و امور گروهی دارند.

🔸​ESTPها افرادی ادراکی بوده که کوچکترین تغییرات را به سرعت متوجه می‌شوند.

🔸​تیپ شخصیتی متقاعدکننده شخصیتی جسور و پرانرژی داشته که همواره به دنبال کشف چیزهای جدید است.

🔸​کارآفرینان شخصیتی اصیل داشته که دست به عملی کردن ایده‌ها و راه حل‌های خود می‌زنند.

🔸​تیپ شخصیتی ESTP بسیار واضح و روراست بوده و در پرسش و پاسخ‌ها به دنبال مکالمات مستقیم و واقعیست.

🔸​تیپ شخصیتی متقاعدکننده منطقی و عملگراست.

🔸​ESTPها ریسک‌پذیری بالایی دارند.

🔸​تیپ شخصیتی ESTP می‌تواند کار و محیط کار را خوشایند و دلپذیر کند.

🔸​کارآفرینان از انجام پروژه‌های جدید لذت می‌برند.

🔸​افراد متقاعدکننده می‌توانند توانایی‌ها و تفاوت‌های دیگران را بپذیرند.

🔸​تیپ شخصیتی ESTP با شرایط جدید به سرعت سازگار می‌شوند.

🔸​ESTPها افرادی غیر قابل پیش‌بینی و مبتکر بوده که با مسائل به شکلی منطقی رفتار می‌کنند.

🔸​کارآفرینان افرادی خوشبین و مستقل هستند.

✅​نقاط ضعف تیپ شخصیت ESTP

علاوه بر نقاط قوت ذکر شده تیپ شخصیتی ESTP دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد که از جمله این ویژگی‌های منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

🔹تیپ شخصیتی ESTP تحمل کنترل شدن را نداشته و از تکرار، قوانین سختگیرانه و ساکت نشستن در حین سخنرانی‌ها بیزار است.

🔹تیپ شخصیتی کارآفرین ساختار نداشته و از این رو قوانین و انتظارات اجتماعی را نادیده می‌گیرد.

🔹ESTPها افرادی عجول بوده که تحمل سرعت پایین بقیه را ندارند.

🔹تیپ شخصیتی ESTP بی‌احساس بوده و حقایق و واقعیات را به عواطف ترجیح می‌دهند.

🔹ESTPها بسیار مستعد ریسک بوده و به واسطه‌ شخصیتی عجول و روحیه‌ تصمیم‌گیری آنی دست به امور مخاطره‌آمیزی می‌زنند.

🔹تیپ شخصیتی ESTP دید کلی ندارد.

🔹افراد متقاعدکننده به جزئیات کارهای اداری علاقه‌مند نیستند.

🔹متقاعدکننده‌ها به هدف‌گذاری بلند مدت و برنامه‌ریزی قبل از انجام کارها اعتقادی ندارند.

🔹برای تیپ شخصیتی متقاعدکننده به تنهایی کار کردن سخت است.

🔹ESTPها به احساسات دیگران توجهی نمی‌کنند.

🔹تیپ شخصیتی ESTP به ندرت می‌تواند کارها را در زمان مقرر شده به اتمام برساند.

تیپ شخصیتی ESTP

روابط عاشقانه تیپ شخصیتی ESTP

از آن‌جایی که تیپ شخصیتی ESTP دارای روحیه‌ای پرنشاط، شاد و پرانرژی بوده، این ویژگی شادی را در روابط عاشقانه‌ خود نیز حفظ می‌کند. روابط عاشقانه‌ تیپ شخصیتی ESTP سرگرم‌کننده و پر از شگفتی بوده و از آن‌جایی که همه چیز در زمان حال اتفاق می‌افتد، سرشار از حال خوب است. اگر چه این تیپ شخصیتی زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی برای زندگی آینده‌ خود نمی‌کند، اما به واسطه روحیه غیر قابل پیش‌بینی، می‌توانند زندگی را برای شریک زندگی خود هیجان‌انگیز کنند.

زندگی تیپ شخصیتی متقاعدکننده خسته‌کننده نیست. این افراد زندگی بداهه‌ای داشته و همواره فعالیت‌ها و سرگرمی‌های جدیدی را در ذهن دارند که از شریک زندگی خود نیز می‌خواهند در این سرگرمی‌ها شرکت کنند. این تیپ شخصیتی از لحاظ جنسی فانتزی خاصی نداشته و از این رو می‌تواند از این فرآیند لذت ببرد.

کارآفرینان همواره از ایده‌های جدید خوششان آمده و از آن‌ها استقبال می‌کنند. با این حال از آن‌جایی که این تیپ شخصیتی ارتباطات عاطفی و معنوی را در اولویت دوم خود قرار می‌دهند، ممکن است در زندگی صمیمی و عاطفی خود با چالش‌هایی مواجه شوند. برای این تیپ شخصیتی رساندن روابط خود به سطحی عمیق‌تر از لحاظ عاطفی قدری سخت است. این افراد به دنبال هیجان دائم بوده و اگر زندگی قدری آرام باشد ممکن است خسته شده و خود را غمدا در معرض خطر قرار دهند.

تیپ شخصیتی ESTP منطقی بوده و توانایی کنترل خود را دارد. از این رو تمام کردن رابطه می‌تواند برایش بسیار آسان باشد. این تیپ شخصیتی باید بپذیرد که رابطه نیاز به صبر و زمان دارد و هر روز آن نمی‌تواند هیجان‌انگیز باشد. چنانچه تیپ شخصیت ESTP به این درک برسد می‌تواند زندگی خوبی را پایه‌گذاری کند. البته از آن‌جایی که تیپ شخصیتی کارآفرین کنجکاو و سازگار است می‌تواند برای زندگی نگه داشتن رابطه تلاش کند.

سازگارترین تیپ‌های شخصیتی برای ازدواج

اگر بخواهیم سازگارترین تیپ‌های شخصیتی با ESTPها را برای ازدواج برشمریم، دو تیپ شخصیت ISTJ و ISFJ بهترین گزینه‌ها هستند. این دو تیپ شخصیتی درونگرا بوده که می‌توانند تا حد زیادی روحیه‌ برونگرایی ESTPها را متعادل کنند. از طرفی این دو تیپ شخصیتی چندان تحت تاثیر احساسات نبوده که با روحیه‌ منطقی و ادراکی ESTPها سازگاری دارند.

شما با کدام تیپ شخصیتی سازگاری دارید؟

تست MBTI یکی از معتبرترین تست‌های شخصیتی‌شناسی بوده که اطلاعات زیادی را در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی افراد در اختیار ما قرار می‌دهد. بر اساس این تست روانشناسی شانزده تیپ شخصیتی وجود داشته که در بالا به بررسی تیپ شخصیتی ESTP و در نقاط قوت و صرف آن پرداختیم. همچنین نوع روابط عاشقانه‌ این تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار دادیم.

شما چقدر به تیپ شخصیتی خود شناخت دارید؟ آیا تا به حال برای تشخیص تیپ شخصیتی آزمون داده‌اید؟ به نظرتان کشف تیپ شخصیتی در انتخاب پارتنر چقدر مهم است؟ اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید برای ما بنویسید و این مقاله از سوریتو را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *