۵ زبان عشق کدامند و زبان عشق شما چیست؟ 👰‍♀️​❤️​🤵​

5 زبان عشق

ابراز عشق به شیوه‌ معنادار یکی از مشکلات رایجی بوده که بسیاری از مردم با آن روبرو هستند. بی‌شک تمامی افراد تمایل دارند عشق خود به شریک زندگیشان را به بهترین شکل ممکن به او نشان دهند. اما گاهی پیش می‌آید که در این امر ناموفق بوده و یا شریک زندگیشان ابراز عشق آنان را متوجه نمی‌شود. یک روانشناس محبوب به نام دکتر گری چاپمن در سال 1992 کتابی تحت عنوان 5 زبان عشق را به رشته‌ تحریر درآورد.

دکتر چاپمن در نوشتن این کتاب از یادداشت‌هایی که در طی چندین سال صحبت با زوجین درباره‌ مسائل زندگیشان نوشته بود استفاده کرد. مطالعه‌ چندین ساله‌ او درباره نوع روابط زوج‌ها حاکی از آن بود که 5 زبان عشق اصلی وجود داشته که افراد بر اساس این 5 زبان با یک‌دیگر صحبت کرده و به زبان عشق طرف مقابلشان پاسخ می‌دهند. این که زبان عشق فردی با شریک زندگی‌اش متفاوت باشد امری بدیهیست که اگر زوجین از این تفاوت مطلع نباشند ممکن است در زندگی عاطفی برایشان سو تفاهم‌هایی ایجاد شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی 5 زبان اصلی عشق پرداخته و نحوه‌ تاثیر آن بر روابط را بررسی ‌کنیم.

5 زبان عشق

پنج زبان عشق دکتر چاپمن

5 زبان عشق اصلی که دکتر چاپمن به آن‌ها پرداخته است شامل موارد زیر می‌شود.

🔸​کلمات تاییدآمیز

🔸​وقت گذاشتن برای یک‌دیگر

🔸​تماس فیزیکی

🔸​خدمت به یک‌دیگر

🔸​هدیه دادن

در ادامه به بررسی هر یک از این زبان‌های عشق می‌پردازیم.

5 زبان عشق

✅کلمات تاییدآمیز: اولین زبان عشق

منظور از کلمات و عبارات تاییدآمیز استفاده از کلمات گفتاری تمجیدی و قدردانی از طرف مقابل برای ابراز محبت می‌باشد. اگر زبان عشق اصلی فردی کلمات تاییدآمیز باشد، زمانی که از کلمات محبت‌آمیز و تشویق‌آمیز برای وی استفاده شده و یا پیام‌های متنی یا یادداشت‌های عاشقانه برای او فرستاده می‌شود، از عشق لبریز می‌گردد. کلمات تاییدآمیز گاهی می‌تواند نقل قول‌های شادی‌آور باشد و گاهی می‌تواند به شکل تعریف کردن از عملکرد طرف مقابل در انجام کارها نمایان شود. اگر زبان عشق شریک زندگیتان کلمات تاییدآمیز است تلاش کنید این کلمات را در گفتگو های روزمره‌ خود بگنجانید.

✅وقت گذاشتن برای یک‌دیگر: دومین زبان عشق

برای برخی از افراد وقت گذاشتن برای یک‌دیگر زبان عشق اصلی محسوب می‌شود. برای این افراد همین که شما در کنارشان باشید و به آن‌ها پرداخته و توجه نشان دهید کافیست. منظور از وقت گذاشتن برای یک‌دیگر آن است که با او تماس چشمی برقرار کرده و به سخنان او به شکلی فعال گوش دهید. توجه داشته باشید که وقت گذاشتن برای یک‌دیگر تنها به معنای بودن در کنار شریک زندگیتان نمی‌باشد؛ برای آن که بتوانید این زبان عشق را به درستی اجرا کنید، باید تلفن همراه یا تلویزیون را خاموش کرده و توجه کاملتان را معطوف به شریک زندگیتان کنید. به عنوان مثال می‌توانید کاری که هر دو به آن علاقه‌مندید را انجام دهید. می‌توانید دقایقی در کنار یک‌دیگر به آشپزی پرداخته و یا اگر از پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری لذت می‌برید، با هم به آن بپردازید.

✅تماس فیزیکی: سومین زبان عشق

برخی از افراد محبت و تماس فیزیکی را به عنوان زبان عشق در نظر می‌گیرند. منظور از تماس فیزیکی تنها رابطه‌ جنسی نمی‌باشد. افرادی که زبان عشقشان تماس فیزیکی‌ست از این که شریک زندگی‌شان دست او را گرفته و یا پیشانی‌اش را ببوسد احساس شادی و نشاط می‌کنند. لمس کردن بازوی یک‌دیگر، در آغوش گرفتن، ماساژ دادن و… نیز می‌تواند روش‌هایی برای ابراز عشق از طریق تماس فیزیکی باشد.

✅خدمت به یک‌دیگر: چهارمین زبان عشق

افرادی که زبان عشقشان خدمت کردن به یک‌دیگر است زمانی می‌توانند این عشق را بفهمند که شریک زندگیشان کاری برایشان انجام دهد. این کار می‌تواند از خدمات بسیار کوچک مانند کمک کردن در شستن ظرف‌ها شروع شده و خدمات بزرگتری را نیز در برگیرد. اگر زبان عشق شریک زندگیتان خدمت کردن به یک‌دیگر است، تلاش کنید تا برخی از کارها را بدون آن که از شما بخواهد برایش انجام دهید. توجه داشته باشید که ارائه‌ این خدمات باید بدون چشم‌داشت و یا منت گاشتن صورت گیرد. همین امر سبب می‌شود تا فرد متوجه عشق شما نسبت به خود شده و علاقه‌اش نسبت به شما دوچندان گردد. برای ابزار عشق از طریق تماس فیزیکی می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید.

  • انجام خرید خانه
  • پر کردن باک ماشین
  • یک تماس تلفنی با خانواده‌ شریک زندگیتان بدون آن که از شما بخواهد
  • کمک در نظافت منزل

✅هدیه دادن: پنجمین زبان عشق

افرادی که زبان عشقشان دریافت هدیه است، هدیه دادن را نشانه‌ عشق و محبت می‌دانند. لازم به ذکر است که برای افرادی که هدیه دادن زبان عشقشان است، نه تنها خود هدیه ارزشمند است بلکه زمان و توجهی که هدیه‌دهنده صرف کرده تا برای آن‌ها هدیه تهیه کنند را نیز قدر دانسته و ارزشمند می‌دانند. آن‌چه اهمیت دارد این است که افرادی که زبان عشقشان هدیه دادن است چندان به ارزش مادی هدیه توجهی ندارند، بلکه جنبه‌ معنوی هدیه برایشان حائز اهمیت است. افرادی که زبان عشقشان هدیه دادن است نه تنها از دریافت هدیه خوشحال می‌شوند، بلکه خرید هدیه برای شریک زندگیشان را نیز یک روش ابراز عشق می‌دانند.

5 زبان عشق

تاثیر زبان عشق بر روابط

5 زبان عشق دکتر چاپمن

طبق آن‌چه در بالا بیان شد هر فرد تعریف متفاوتی از عشق دارد. بعضی از افراد عشق را در کلام محبت‌آمیز دیده و برخی هدیه دادن را نشان‌دهنده‌ عشق و محبت می‌دانند. برای برخی کمک به یک‌دیگر و وقت گذاشتن برای یک‌دیگر نشانه‌ عشق است و برای دیگری تماس فیزیکی عشق را معنا می‌کند. آن‌چه در میان تمامی این زبان‌های عشق مشترک است آن است که شناخت زبان عشق یک‌دیگر و پیروی از آن می‌تواند در بهبود روابط تاثیرگذار باشد. از جمله تاثیرات زبان عشق بر روابط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دانستن زبان عشق سبب از خودگذشتگی می‌شود

زمانی که فردی زبان عشق شریک زندگی‌اش را یاد می‌گیرد و تلاش می‌کند تا با آن زبان به شریک زندگی‌اش ابراز عشق کند، به منزله‌ آن است که بیشتر از نیازهای خود، نیازهای شریک زندگی‌اش را مد نظر قرار داده است. این امر نوعی از خودگذشتگی به شمار می‌آید. زوجین باید تلاش کنند تا زبان عشق یک‌دیگر را آموخته و شریک زندگیشان را نسبت به زبان عشق خود نیز آگاه سازند. به این ترتیب هر دو نفر تلاش می‌کنند تا به شیوه‌ معناداری عشقشان را نسبت به شریک زندگیشان نشان دهند. حتی اگر زبان عشق شریک زندگیشان برای خود آن‌ها چندان تاثیرگذار نباشد.

دانستن زبان عشق رازداری را گسترش می‌دهد

زمانی که زوجین زبان عشق یک‌دیگر را دانسته و با آن زبان با یک‌دیگر صحبت می‌کنند، محبت و صمیمیت بینشان افزایش یافته و به این ترتیب نسبت به یک‌دیگر اعتماد بیشتری به دست می‌آورند. افزایش اعتماد نیز سبب می‌شود تا زوجین رازدار یک‌دیگر باشند. افزایش صمیمیت و اعتماد سبب می‌شود تا زوجین راحت‌تر با یک‌دیگر صحبت کرده و رازهای‌شان را با یک‌دیگر در میان بگذارند.

دانستن زبان عشق سبب همدلی می‌شود

زمانی که زوجین زبان عشق یک‌دیگر را بیاموزند و متوجه تفاوت‌های یک‌دیگر شوند، می‌توانند با یک‌دیگر همدلی داشته باشند. این حس همدلی سبب می‌شود تا هر یک از زوجین قدری از حس و حال خود خارج شده و تلاش خود را صرف نشان دادن احساساتش به شریک زندگی‌اش کند. یادگیری زبان عشق و استفاده از آن سبب افزایش هوش هیجانی افراد نیز شده و می‌تواند در درک بهتر یک‌دیگر تاثیرگذار باشد.

دانستن زبان عشق سبب رشد شخصی می‌شود

زمانی که فرد بر چیزی غیر از خود تمرکز کند، می‌تواند به رشد فردی برسد. زوجین با یادگیری زبان عشق شریک زندگیشان و دوست داشتن و ابراز عشق به آن زبان به نوعی از محدوده‌ خود خارج شده که همین امر می‌تواند در تغییر آنان و حرکتشان به سمت رشد فردی تاثیرگذار باشد. ابراز عشق به زبان عشق شریک زندگی سبب می‌شود فرد از خود محوری که باعث می‌شود فرد تنها زاویه‌ دید خود را درست بداند خارج شوند.

5 زبان عشق

نحوه‌ تشخیص زبان عشق خود و شریک زندگیتان

برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که زبان عشق خود را نمی‌دانند و به این ترتیب نمی‌توانند با شریک زندگیشان در رابطه با نیازهای عاطفیشان صحبت کنند. از طرفی ممکن است به درستی زبان عشق شریک زندگیشان را متوجه نشوند. در بسیاری از موارد افراد با همان زبان عشق خود با شریک زندگیشان رفتار می‌کنند. به عنوان مثال اگر زبان عشقشان کلام تاییدآمیز است، عشق و محبت خود را به همسرشان نیز با کلام تاییدآمیز ابزار می‌کنند. برای آن که زبان عشق خود و شریک زندگیتان را تشخیص دهید می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

  • آیا شریک زندگیتان از کاری که می‌کنید تمجید کرده و یا به شما دوستت دارم می‌گوید؟
  • آیا شریک زندگیتان به شما هدیه می‌دهد؟
  • آیا شریک زندگیتان هنگام قدم زدن دست شما را گرفته و یا در هنگام تماشای تلویزیون شما را در آغوش می‌گیرد؟
  • آیا شریک زندگیتان در امور خانه مانند درآوردن لباس‌ها از ماشین لباسشویی یا انجام خرید منزل به شما کمک می‌کند؟
  • آیا شریک زندگیتان ترتیب برنامه‌های دونفره مانند سفر را می‌دهد؟

❗​یک نکته‌ مهم

توجه به این نکته ضروری بوده که زبان عشق افراد تنها به یکی از موارد ذکر شده در بالا خلاصه نمی‌شود. یک فرد ممکن است چندین زبان عشق مختلف داشته باشد. به عنوان مثال فرد ممکن است به همان اندازه که از هدیه دادن و دریافت هدیه لذت می‌برد، از در آغوش کشیده شدن نیز احساس رضایت و شادی کند. نکته کلیدی آن است که زوجین به شکلی مفید با یک‌دیگر ارتباط برقرار کرده و همواره در رابطه با نیازهایشان از یک‌دیگر سوال کنند. این امر می‌تواند در بهبود روابط و استفاده‌ درست از زبان‌های عشق به زوجین کمک کند.

زبان عشق شما چیست؟

گری چاپمن یکی از روانشناسان مطرح دنیا بوده که با مطالعه‌ چندین ساله بر روی روابط زوج‌ها کتابی را در رابطه با زبان‌های عشق نوشته است. گری چاپمن از یادداشت‌ها و اطلاعاتی که از مطالعه‌ رفتار زوجین به دست آورده به این نتیجه رسیده که 5 زبان عشق اصلی وجود داشته که زوجین برای ارتباط با یک‌دیگر و ابزار عشق به یک‌دیگر از این 5 زبان استفاده می‌کنند. 5 زبان عشق شامل کلمات تاییدآمیز، وقت گذاشتن برای یک‌دیگر، تماس فیزیکی، خدمت کردن به یک‌دیگر و دریافت هدایا می‌شود.

آیا شما زبان عشق خود را کشف کرده‌اید؟ به نظرتان بهترین زبان عشق برای پارتنرها کدام است؛ شباهت یا تفاوت؟ شما زبان عشق دیگری را کشف کردید که در این متن به آن اشاره نکرده باشیم؟ اگر اطلاعات و تجربه‌ای در این زمینه داشتید برای ما بنویسید و این مقاله از سوریتو را برای دوستانتان بفرستید، شاید باعث بهبود روابط آنها باشد.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *